روستای جواهرده

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا نمایش

روستای جواهرده از زیباترین، خارق العاده ترین و سرسبزترین روستاهای شمال ایران است که در نگاه اول تصور می کنید یک تابلوی نقاشی مملو از زیبایی و سرسبزی در مقابل شما قرار دارد. جواهرده علاوه بر داشتن جاذبه های بی نظیر و سرسبزی فراوان، دارای آب و هوایی دلپذیر می باشد که هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به سمت خود فرا می خواند. شهرهای خطه شمالی ایران سرشار از زیبایی های منحصر به فرد هستند که روستای جواهرده به عنوان یکی از آن ها محسوب می شود و با سفر به آن تماشای زیبایی های طبیعتش شگفت زده خواهید شد. جواهرده از زیباترین و سرسبزترین روستاهای رامسر می باشد و لقب نگین رامسر را به خود اختصاص داده است. طبیعت رامسر سرشار از زیبایی های پنهانی است که می توانید با کمی کند و کاو به آن ها برسید و از گردش و استراحت در آن ها بهره مند شوید. جواهرده جزء مناطق ییلاقی رامسر به شمار رفته و بهشتی بی بدیل برای سفرهای تابستانی محسوب می شود. در ادامه این بخش همراه لوکس ویلا باشید تا با این جاذبه گردشگری و طبیعی که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته آشنا شویم.

روستای جواهرده

روستای جواهرده کجاست و مسیر دسترسی به آن

روستای جواهرده روستایی ییلاقی و بسیار زیبا در شهرستان رامسر است و در غرب استان مازندران واقع شده و به عنوان مرز میان استان های مازندران و گیلان شناخته می شود و با مرکز شهر رامسر حدود 29 کیلومتر فاصله دارد. موقعیت مکانی این روستا در ارتفاعات سلسله کوه های البرز و روستای سخت سر می باشد. این روستای ییلاقی و زیبا در فاصله 260 کیلومتری از تهران قرار داشته و اگر بخواهید مسیر تهران تا روستای جواهرده را طی کنید، به مدت زمانی حدود 5 ساعت زمان نیاز خواهید داشت. رامسر به عنوان مسیر ارتباطی به روستای جواهرده می باشد و برای دسترسی به جواهرده باید از این شهر عبور کنید. پس از آن که خود را به شهر رامسر در استان مازندران رساندید، بایستی مسیر میدان شهید رجایی را در این شهر پیش بگیرید. میدان را پشت سر گذاشته و به طرف جنوب حرکت خود را ادامه دهید. در این مسیر از سه راه فلسطین عبور خواهید کرد و مسیر جاده جواهرده را پیش خواهید گرفت. هنگامی که در مسیر جاده خارق العاده جواهرده قرار بگیرید، حدود 1 ساعت بایستی حرکت کنید تا به روستای ییلاقی جواهرده برسید. البته که این جاده به قدری زیبا و چشمنواز بوده که متوجه گذر زمان و مسیر نخواهید شد.

آدرس روستای جواهرده: استان مازندران، شهر رامسر، بلوار امام خمینی به طرف لات محله، 9 کیلومتر بعد از لات محله

روستای جواهرده

آشنایی با روستای جواهرده

روستای جواهرده در رامسر با توجه به طبیعت دلفریب و آب و هوای فوق العاده ای که دارد سالانه گردشگران زیادی را به خصوص در فصل تابستان به سمت خود جذب می کند. این روستا جزء مناطق ییلاقی شهر رامسر در استان مازندران می باشد که از آب و هوایی بی نظیر و دلنشین برخوردار بوده و با سفر به آن می توانید آرامش حاکم در آن بهره مند شوید. روستای جواهرده در ارتفاع 2 هزار متری از سطح دریا قرار گرفته و منطقه ای ییلاقی در میان طبیعت استان مازندران و شهر رامسر شمرده می شود. زمانی که به سمت این روستا در شمال کشور می روید، زندگی اهالی روستا را خواهید دید را که بدون هیچ دغدغه در حال سپری کردن روزگاران خودشان هستند.

اگر تا کنون به این روستای ییلاقی سفر نکرده باشید و برای اولین بار قدم در این روستا بگذارید، در نگاه اول باور نمی کنید طبیعتی که مقابل شما قرار دارد طبیعت یک روستا در شمال ایران باشد. اما کمی پیش می روید و قدم های بیشتری در طبیعت روستا برمی دارید، می توانید به واقعی بودن تصویر رویایی مقابل خودتان پی ببرید. شهر رامسر که در استان مازندران جای گرفته، دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی می باشد و رامسر را با عنوان عروس مازندران می شناسیم. روستای جواهرده که خود جزئی از زیبایی های طبیعت رامسر به شمار می رود، لقب نگین رامسر را از آن خود کرده است.

پس این جاذبه باید بسیار خارق العاده باشد که در میان دیدنی های رامسر با چنین لقبی شناخته می شود. حتی در روزهای گرم و سوزان تابستان اگر به این روستا سفر کنید، خنکی و دلپذیری هوای آن را به وضوح احساس خواهید کرد و خبری از گرمای هوا در روستای ییلاقی جواهرده نیست. زیبایی های روستای ییلاقی جواهرده تنها به سرسبزی و کوهستان های سرسبز آن خلاصه نمی شود؛ بلکه جاذبه های دیدنی و گردشگری متفاوتی در طبیعت جواهرده وجود دارند که با کنار هم قرار گرفتن آن ها، توانسته اند طبیعتی فوق العاده زیبا و دلنشین را پدید آورند و در تمام طول سال و به خصوص فصل های بهار و تابستان، هزاران گردشگر را به سمت خود فرا خوانند.

روستای جواهرده

محله های روستای جواهرده

جواهرده روستایی ییلاقی در شهر رامسر می باشد که افراد زیادی در آن زندگی می کنند. این روستا متشکل از 12 محله می باشد که شامل محله های اوشیان سر، جولاخیل، فتوک محله، چاک دشت، رمک محله، سید محله، تنگ دره، برشی محله، صیقل محله، آموسی خیل، کربلا بنه یا سراب بنه، شل محله و کهنه تنگ دره می شوند. در هر کدام از این محله ها افرادی هستند که زندگی روستایی داشته و هنگامی که گردشگران و مسافران به این روستا سفر می کنند، اهالی روستا به گرمی از آن ها استقبال می کنند.

مردم روستای جواهرده

بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1390 هجری شمسی در این روستا انجام پذیرفت، جمعیت روستای جواهرده برابر با 9.800 نفر و 2470 خانوار بوده است. اهالی این روستا به شغل های کشاورزی، باغداری و دامداری مشغول هستند. اما در کنار این شغل ها نیز به تولید صنایع دستی مختلف همچون سفالگری، آهنگری، نمدبافی و مسگری می پردازند و صنایع دستی و سنتی بسیار زیبایی را تولید می کنند. گردشگران زیادی در سفر به این روستا از صنایع دستی مردمان جواهرده به عنوان یادگاری و سوغاتی تهیه می کنند. در این صورت می توانند به صنایع دستی و اقتصاد این روستا کمک شایانی کنند.

امکانات روستای جواهرده

روستای جواهرده خوشبختانه امکانات رفاهی بسیار مناسبی نسبت به دیگر روستاهای کشور داشته و همین سبب گردیده گردشگران زیادی آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند و همچنین اهالی روستا بتوانند زندگی مناسبی را در روستا داشته باشند. از امکانات رفاهی روستا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آب لوله کشی
  • برق
  • امواج شبکه های مخابرات
  • امواج شکبه های تلویزیونی
  • مغازه های مختلف
  • کافه
  • آلاچیق
  • درمانگاه
  • داروخانه
  • خانه بهداشت
  • بهیار و پزشک
  • پاسگاه نیروی انتظامی
  • مساجد
  • امامزاده

روستای جواهرده

دلیل نام گذاری روستای جواهرده

جواهرده نام روستایی با طبیعت فوق العاده و بی نظیر در میان رامسر می باشد که قصد داریم در این بخش به دلیل نامگذاری و ریشه این نام بپردازیم. این روستا در ابتدا با نام دیگری شناخته می شده که بر اثر گذر زمان امروزه جواهرده نام گرفته است. درباره نام روستای جواهرده نظریه های مختلفی وجود دارند که در این بخش به آشنایی با آن ها خواهیم پرداخت. از جمله نظریه هایی که در رابطه با نام جواهرده وجود دارد مربوط به کتاب تاریخ گیلان و دلمستان است که نوشته سید ظهیرالدین مرعشی می باشد و به قرن 9 هجری قمری باز می گردد. در این کتاب نام جئورده به جای جواهرده آورده شده که به زبان گیلکی می باشد و آن را به دو شکل جؤردی و جؤرده می نوشتند.

در مقابل پژوهشگران دیگری نیز هستند که این استدلال را رد کرده اند و جؤرده را به معنای ده بالا می دانند و جیرده نیز به معناری ده پایین می باشد. در استان گیلان نیز روستاها و محلاتی به نام های جیر و جئور وجود دارند. لذا پژوهشگران نام جواهرده را در این استدلال بی ربط می دانند. برخی دیگر از پژوهشگران نام جواهرده را به رسم افراد فوت شده می دانند که افراد فوت شده را همراه با هرچه وسایل زینتی و جواهر دارند به خاک می سپارند. این نوع رسم مربوط به زرتشتیان بوده و از دوران حکومت ساسانیان تا پیش از دوران حکومت آلبویه رواح داشته است. نظریه دیگری که وجود دارد این است که جواهردشت در رودسر قرار داشته و بر اتفاقی نبودن نام جواهرده دلالت دارد. ممکن است که در یک منطقه به اشتباه نام جئور را به جواهر شباهت دهند و روستای جواهرده نام گیرد، اما این که در منطقه ای دیگر همین اشتباه منجر به تحریف نام جئوردشت به جواهردشت شود دور از ذهن است.

در منطقه ای که روستای جواهرده در آن قرار گرفته کشتزارهای گندم و جو به تعداد زیاد وجود دارند و واژه جوادهار به منطقه شکاف مابین دو کوه و گندم زار دلالت دارد. واژه جاوا در زبان اوستایی به معنای گندم و در زبان پهلوی واژه جاو به معنای جو می باشد. واژه دهار هم به معنای شکاف کوه می باشد. آخرین استدلالی که در رباطه با نام این روستا وجود دارد این است که در زمان های گذشته حاکمیت این منطقه به دست یک بانو به نام جواهر بوده و از همین رو نام جواهر را برای روستا برگزیدند.

پوشش گیاهی طبیعت جواهرده

در روستای جواهرده به هر سو که نگاه کنید چیزی به غیر از سرسبزی و زیبایی مشاهده نخواهید کرد. این روستا از پوشش گیاهی بسیار غنی بهره می برد و در انواع نقاط آن می توان جنگل های هیرکانی را مشاهده نمود. درختانی که در جنگل های هیرکانی وجود دارند، برگ های آن ها پهن بوده و از قدمت های بسیار طولانی برخوردارند. در این جنگل ها درختان بلند قامت و سرسبزی نظیر اقاقیا، ممرز، شمشاد، زبان گنجشک، شش شاخ، گزنه، راش و آزاد و درختان میوه همچون فندق، گردو، آلوچه، بابونه، پرتقال، نارنگی، گلابی، سیب ترش، زرشک، آویشن و غیره وجود دارند. اطراف این روستا را ارتفاعاتی سرسبز فرا گرفته که می توان گیاهانی همچون سرخس، گل های وحشی و دشت گل گاو زبان اشاره نمود. تمام این سرسبزی ها در کنار هم توانسته اند طبیعتی بی نظیر و با چشم اندازی بسیار زیبا پدید آورده اند و هنگامی که در میان طبیعت جواهر ده قرار بگیرید، مسحور زیبایی اطراف خود خواهید شد و از تماشای مناظر فوق العاده اطراف خود نهایت لذت را خواهید برد.

روستای جواهرده

پوشش جانوری جواهرده

معمولا در طبیعت ها جانوران مختلفی زندگی می کنند. در روستای جواهرده نیز انواع مختلفی از جانوران که شامل گنجشک کوهی، بز کوهی، زاغ، گربه وحشی، گرگ، سنجاب، زاغ، روباه، کلاغ، خرس، توکا، بلبل، قرقاول و مرغ حق می شوند. این جانوران طبیعت این روستا را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند و هنگامی که در حال گردش در طبیعت جواهرده هستید، بهتر است از دور شدن زیاد از روستا خودداری کنید.

آداب و رسوم اهالی روستای جواهرده

هر شهر و روستایی از جهان دارای آداب و رسوم و فرهنگ های متفاوتی می باشند که به آن ها پایبند هستند. روستای جواهرده نیز همانند بسیاری دیگر از شهرها و روستاهای کشور، دارای آداب و رسوم مخصوص به خود می باشد که اهالی جواهرده به آن ها پایبند هستند و آن ها را اجرا می کنند. در ادامه به آشنایی با برخی از آداب و رسوم اهالی روستای کوهستانی جواهرده می پردازیم.

جشن های تقویمی مردم جواهرده

تاریخ سال و ماه و روزهای اهالی جواهرده بر اساس تقویم گالشی یا گیلکی می باشد. جشن نوروز از مهمترین جشن های این روستا به شمار می رود که بر اساس آداب و رسوماتی که دارند، به آن ها عمل می کنند. در تقویم گیلکی یا همان گالشی ماه های سال به ترتیب نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیرماه، موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه و اسفند ماه می باشند. برخی از رسومات این روستا با بسیاری از نقاط ایران متفاوت بوده که برای اثبات این موضوع می توان به مراسم عید نوروز اشاره کرد. در روستای جواهرده عید نوروز را با نام نوروز بل می شناسند و سال نوی آن ها در روزهای 13 تا 17 مرداد ماه می باشد و این بازه زمانی را به عنوان سال نوی خود می دانند و جشن به پا می کنند.

روستای جواهرده

کشتی گیله مردی از ورزش های محبوب خطه شمال

کشتی یکی از محبوب ترین ورزش ها در میان مردمان استان های مازندران و گیلان می باشد. کشتی گیله مردی یا کشتی گیلکی جزء ورزش هایی است که آن را به فهرست آثار معنوی ایران اضافه کرده اند. برای شرکت در مسابقات کشتی گیلکی محدودیت و شرط و شروطی نظیر محدودیت زمانی و رده بندی وزنی وجود ندارد. اما این امکان برای کشتی گیران وجود دارد که بتوانند در صورتی که زمان نبرد در کشتی زیاد شود، تقاضای استراحت و توقف زمان را داشته باشند. با پایان یافتن مسابقه کشتی، فر برنده فرد بازنده را در آغوش گرفته و در قسمت میانی زمین کشتی قرار می گیرد. معمولا تماشاگران شاخه را با پول و پارچه تزئین می کنند و به عنوان هدیه به فرد برند اهدا می کنند و یا یک شال ابریشمی، گاو و یا اسب را هدیه می کنند. مراسم کشتی گیلکی در شب های تابستان برگزار می شود و در آن کشتی گیران مازندرانی و گیلانی شرکت می کنند.

مراسم جشن گِل کاری مسجد آدینه

مراسم جشن گِل کاری مسجد آدینه از رسم و رسومات کهن و مذهبی اهالی روستای جواهرده می باشد. در این مراسم در نخستین جمعه ماه مرداد کشاورزان و دامداران گرد هم جمع می شوند و جهت حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده و حفظ برکت محصولات گل را با شیر دام های خود مخلوط می کنند و ترکیب به دست آمده را همراه خود به مسجد می برند و با ذکر صلوات، دیوارهای مسجد را گل کاری می کنند. لازم به ذکر است که این مراسم در سال های گذشته برگزار می شده است. بر اساس مدارک و اسنادی که از گذشته و در برگزاری مراسم گل کاری مسجد به دست آمده اند، دوشیزگان وظیفه تهیه این ترکیب را داشتند و هیچ مردی در تهیه آن دست نداشت.

پس از آن که عملیات گل کاری دیوارهای مسجد به پایان می رسید، جشن و پایکوبی را آغاز می کردند. در این جشن و سرورها، مراسم کشتی گیلکی را نیز برگزار می کردند و جوانان به همراه پیشکسوتان کشتی به کشتی گرفتن می پرداختند. از سازهایی همچون سرنا و دهل استفاده می کردند و در کوچه پس کوچه های روستا اقدام به نواختن ساز می کردند و شادی را برای اهالی روستا رقم می زدند. هنگامی که این مراسم ها به پایان می رسیدند، بازاری را به راه می انداختند و در آن اهالی روستا محصولات و صنایع دستی خود را آورده و عرضه می کردند. این مراسم که جزء مراسم های شاد و هیجان انگیز این روستا به شمار می رود، متاسفانه برای مدتی در آن توقف به وجود آمد. اما بر اساس گفته ها قرار است به زودی باز هم به برگزاری آن اقدام نمایند.

روستای جواهرده

مراسم جشن تیر ماه سیزده

بیشتر رسم و رسومات اهالی روستای جواهرده به جشن و پایکوبی خلاصه می شوند و همین موضوع سبب گردیده روحیه شادابی داشته باشند. یکی دیگر از مراسم های اهالی این روستا مربوط به برپایی مراسم جشن تیر ماه سیزده می باشد که در روز 12 یا 13 آبان برگزار می شود. این مراسم جزء کهن ترین جشن های ایرانی محسوب می شود و هر ساله مردم طبرستان (سرزمین هایی بین دریای خزر و کوه های البرز) به برگزاری آن اقدام می کردند. از آنجایی که این مراسم در سیزدهمین روز از ماه تیر در تقویم طبری برگزار می شد، نام آن را جشن تیر ماه سیزده گذاشتند. مراسم جشن تیرماه سیزده در هر نقطه ای از استان مازندران به شیوه های مختلفی برگزار می شود. کارهایی که اهالی روستا در این مراسم انجام می دهند به مراسم جشن شب یلدا بسیار شبیه بوده؛ بدین گونه که اهالی در کنار یکدیگر جمع می شوند و به خواندن شعر می پردازند و افراد لال آن ها را با چوب می زنند. همچنین 13 نوع خوراکی را تهیه می کنند و در کنار یکدیگر صرف می کنند و به شادی می پردازند.

آب و هوای روستای جواهرده

روستای جواهرده روستایی ییلاقی در میان شهر رامسر استان مازندران است که از آب و هوایی سرد و کوهستانی بهره می برد. دمای هوای این منطقه در فصل های بهار و تابستان بین 10 تا 12 درجه سانتی گراد بوده و از بهترین زمان های سفر به آن می باشد. این روستا نیز همانند بسیاری دیگر از شهرها و روستاهای استان مازندران از آب و هوای نیمه مرطوب و مدیترانه ای بهره می برد. هوای خنک و دلپذیر در طبیعت روستا حکم فرما می باشد و در مقابل زمستان هایی سرد و کوهستانی دارد که در اغلب مواقع بارش برف را در آن شاهد هستیم و طبیعت جواهرده در زیر لایه ای برف پنهان می شود و دوباره با آغاز فصل بهار کم کم از زیر رنگ سفید برف سرک کشیده و رنگ سرسبز خود را نمایان می کند.

روستای جواهرده

بهترین زمان سفر به روستای جواهرده

همانطور که گفته شد، روستای جواهرده از آب و هوای نیمه مرطوب و مدیترانه ای بهره می برد و در هر فصلی از سال دارای زیبایی های منحصر به فرد خود می باشد. بنابراین انتخاب بهترین زمان سفر به آن کاملا به سلیقه شخصی گردشگران بستگی دارد. در فصل های بهار و تابستان طبیعت این روستا کاملا سرسبز بوده و هنگامی که در طبیعت آن بایستید، هیچ چیزی به غیر از زیبایی و سرسبزی نخواهید دید. همچنین آب و هوایی بسیار دلنشین به همراه نسیم های خنک در طبیعت جواهرده احساس می شود. با آمدن فصل تابستان و افزایش دمای منطقه، برف های کوهستان ها آب می شوند و شاهد رودخانه های پرآب و خروشانی خواهیم بود که در طبیعت روستای جواهرده جریان دارند.

در فصل پاییز هم طبیعت روستای جواهرده به هزار رنگ تبدیل می شود و شاهد طبیعتی بسیار زیبا و چشم نواز خواهیم بود. با وارد شدن به فصل پاییز، هوای روستا به دلیل ییلاقی بودن منطقه رو به سرما رفته و شاهد هوای سرد در این فصل خواهیم بود. بارش باران در فصل پاییز در جواهرده افزایش میابد و همین باعث می شود تردد در جاده پر پیچ و خم روستا کمی دشوار شود. در فصل زمستان نیز دمای هوا بسیار کاهش میابد و بر اثر آن بارش برف رخ می دهد و طبیعت سرسبز جواهرده به طبیعتی یک دست سفید رنگ تبدیل خواهد شد. اگر به دنبال بهترین زمان سفر به روستای جواهرده هستید، می توانید از خرداد ماه تا شهریور ماه را برای سفر خود انتخاب کنید.

جاهای دیدنی روستای جواهرده

روستای جواهرده از جمله جاذبه های دیدنی و گردشگری در شهر رامسر می باشد که از طبیعتی بسیار زیبا و جذاب بهره می برد. طبیعت جواهرده جزء آن دسته از طبیعت هایی است که در پایان سفر به سختی می توان از آن دل کند و به زندگی عادی خود بازگشت. با سفر به این روستای زیبا و تماشایی می توان گوشه ای از بهشت را از نزدیک لمس کرد. هر چه در میان طبیعت آن به گشت و گذار بپردازید، زیبایی های بیشتری را کشف خواهید کرد که شما را مسحور خود خواهند کرد. در گوشه و کنار این روستا، جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی جای گرفته اند. در این بخش از مطلب قصد داریم به آشنایی با جاهای دیدنی روستای جواهرده بپردازیم تا اگر به این بهشت زیبا سفر کردید، بتوانید به راحتی جاذبه دیدنی مد نظر خود را انتخاب کرده و به بازدید از آن اقدام نمایید.

روستای جواهرده

جنگل های هیرکانی

در ابتدای مطلب اشاره کردیم که جنگل های هیرکانی در میان طبیعت جواهرده وجود دارند که جزء دیدنی های روستای جواهرده محسوب می شوند. جنگل های هیرکانی از قدیمی ترین جنگل هایی هستند که در طبیعت وجود دارند و قدمت آن ها به میلیون ها سال گذشته، درست پیش از زمان انقراض دایناسورها می رسد. هر ساله در پاییز، وسعت جنگل های هیرکانی افزایش میابند. درختانی نظیر راش و شاه بلوط در میان این جنگل ها قرار دارند که در فصل های پاییز به رنگ های زرد، نارنجی و قرمز تبدیل می شوند و چهره ای بسیار زیبا را برای این طبیعت پدید می آورند.

آبشار کوهستانی

آبشار کوهستانی از زیباترین جاذبه های دیدنی روستای جواهرده می باشد و تماشای آن لذت بخش ترین دیدنی در طبیعت این روستا به شمار می رود. آبشار کوهستانی که از میان کوهستان های بخش انتهای جاده جریان یافته و طبیعت بی نظیری را برای فصل های بهار و تابستان پدید آورده است. اگر در تابستان به سراغ این آبشار زیبا و زلال بروید، خنکای این آب روحتان را جلا می بخشد و خستگیتان رفع می شود. تماشای آب های جاری در طبیعت از جمله بهترین و آرامش بخش ترین تفریحاتی هستند که می توانید به راحتی به آن ها دسترسی پیدا کنید و خشبختانه در روستای جواهرده انواع مختلفی از آبشارها و چشمه های مختلف وجود دارند که می توانید با مراجعه به آن ها لذت ببرید. در فصل های نیمه اول سال، این آبشار از میان طبیعتی کوهستانی و سرسبز جریان دارد که نسبت به فصل های نیمه دوم سال دارای جذابیت و زیبایی بیشتری می باشد.

روستای جواهرده

ارتفاعات، مراتع و قله های جواهرده

ارتفاعات از جمله زیباترین جاذبه ها در طبیعت به شمار می روند که می توان با قرار گرفتن بر روی آن ها، چشم انداز بسیار زیبا و بی نظیری از مناطق اطراف خود را مشاهده کرد. روستای جواهرده که خود روستایی ییلاقی و کوهستانی در میان طبیعت رامسر محسوب می شود، مراتع و قله هایی در آن وجود دارند که می توانید با رفتن به سراغ آن ها، از طبیعت پاک و زیبای اطراف خود لذت ببرید. هنگامی که بر روی ارتفاعات قرار می گیرید، احساس می کنید که به آسمان آبی و پاکیزه نزدیک تر شده اید و فاصله زیادی بین شما با زمین وجود دارد. قله هایی نظیر واژک، سرخ تله، قله سماموس و سه براره در جواهرده وجود دارند که از بهترین ارتفاعات برای کوهنوردان و دوست داران کوهنوردی به شمار می روند. در میان ارتفاعات این روستا، دشتی سرسبز و وسیع به نام دشت لپاسر جای خوش کرده و گردشگران زیادی را به سمت خود دعوت می کنند تا ساعاتی را در این طبیعت سپری کنند و از زیبایی ها و هوای پاک آن نهایت لذت را ببرند.

جاذبه های تاریخی جواهرده

هر شهر و روستایی تاریخچه ای در پشت خود پنهان کرده که می توان با توجه به آثار تاریخی موجود در آن ها به تاریخچه آن جاذبه پی برد. روستای جواهرده تعدادی آثار و بنای تاریخی را در خود جای داده که از بهترین مقاصد گردشگری برای تاریخ دوستان به شمار می رود. در ادامه با جاذبه های تاریخی روستای زیبای جواهرده آشنا خواهیم شد.

مسجد آدینه

آشنایی با جاذبه های تاریخی روستای زیبای جواهرده را با مسجد آدینه آغاز خواهیم کرد. مسجد آدینه مسجدی بسیار قدیمی در میان روستای جواهرده می باشد که قدمت آن به حدود 700 سال گذشته می رسد. جالب است بدانید مردم این روستا سنت گل کاری مسجد را در این مسجد ادا می کردند و دیوارهای آن را با گل تهیه شده می پوشاندند و این رسم سنتی را با نام دزگا مزگتی می شناختند. مردمان مازندران، گیلان و الموت از جمله مردمانی بودند که برای برگزاری این مراسم راهی مسجد آدینه جواهرد ده می شدند. بر اساس اسناد و مدارکی که از گذشته به جا مانده، نشان می دهند که مسجد آدینه در زمان های گذشته به عنوان معبد و آتشکده زرتشتیان بوده برخی دیگر از مورخان با توجه به اسناد و مدارک به دست آمده، بر این باورند که این مسجد محلی برای عبادت و پرستش میترا یا همان الهه آب بوده است.

سال ها پیش شخصی به نام شل شریف که یکی از بزرگان روستای زیبای جواهرده بود، اقدام به بازسازی بنای این مسجد کرد. مسجد آدینه با توجه به قدمت زیادی که دارد، در طول سال ها آسیب هایی را متحمل شده که برای چندین مرتبه آن را مورد بازسازی قرار داده اند. از اصلی ترین آسیب های وارد شده به بنای این مسجد می توان به درخت زبان گنجشکی اشاره کرد که در کنار مسجد قرار داشت و در اثر برخورد صاعقه آتش گرفت و باعث شد آتش آن به بنای مسجد سرایت کند و مسجد نیز در آتش بسوزد. اما مردم روستا باز هم به بازسازی آن اقدام کردند.

مسجد آدینه

مقبره شاه یحیی

شاه سید یحیی کارکیا از پادشاهان سلسله کیایی بر روی قله سماموس دفن شده و امروزه به عنوان جاذبه تاریخی این روستا شناخته می شود. مردم روستای جواهرده از این مکان به عنوان مکانی مقدس یاد می کنند و نذورات خود را برای حاجت روایی به این محل می برند.

گورهای تاریخی گبری

گورهای تاریخی گبری از دیگر آثار تاریخی این روستا محسوب می شوند که قدمت آن ها به دوران هخامنشیان و زرتشتیان باز می گردد. ممکن است در ذهنتان سوالی پیش بیاید که چرا این گورها را با نام گورهای گبری می شناختند. در زمان های گذشته افرادی مسلمان افراد غیر مسلمان را با نام گبری می خواندند. پس از مدتی به صورت اشتباه واژه گبری را برای افراد کافر به کار بردند و همین امر باعث شد گذشته چندین هزارساله گبریان به چالش کشیده شود. ظاهر گورهای گبریان با دیگر گورها متفاوت بوده و به صورت خمره یا سرداب می باشند. همچنین گبریان این اعتقاد را داشتند که جواهرات و اشیاء گران قیمت و با ارزش را همراه با فرد متوفی در خاک دفن می کردند. در پی این موضوع، غارت گران زیادی به منطقه گورهای تاریخی گبری حمله کردند و گنج ها، جواهرات و هر چه اشیاء گران بها بود را به سرقت بردند و دیگر چیزی از آن ها باقی نمانده است. قدمت گورهای تاریخی گبری به 2 تا 3 هزار سال گذشته باز می گردد.

جاذبه های دیدنی در طول مسیر جواهرده

همانطور که می دانیم، مسیر دسترسی به روستای جواهرده از جمله زیباترین جاده های کشور به شمار می رود و زیبایی های آن تنها به درختان اطراف جاده محدود نمی شود؛ بلکه جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی در طول این مسیر وجود دارند که لذت سفر را برای گردشگران صد چندان می کنند. جاذبه های گردشگری در مسیر روستای جواهرده از آن دسته جاذبه هایی هستند که با تماشای آن ها مجاب می شوید به سمت آن ها بروید. در واقع جاذبه های طول مسیر همانند آهنربا عمل کرده و شما را به سمت خود جذب می کنند.

روستای جواهرده

آبشارهای خروشان چشمه های پرآب جواهرده

آبشارها و چشمه ها از زیباترین جاذبه های طبیعی هستند که گردشگران زیادی برای بیشتر لذت بردن از طبیعت به سراغ آن ها می روند. این دسته از جاذبه های طبیعت می توانند کمک شایانی به تازگی روح و جسم کرده و سرتاسر وجودتان را غرق در احساس سرخوشی کنند. چشمه های خروشانی همچون چشمه کوه لنین، سلیمان و برشی در طبیعت جواهرده جریان دارند و از طریق آن ها آب آشامیدنی روستا تامین می شود. چشمه های این منطقه از بهترین جاذبه های گردشگری در روستای جواهرده می باشد که گردشگران زیادی در سفر به این روستا برای گشت و گذار و لذت بردن از طبیعت به سراغ آن ها می روند. چشمه های خروشان در میان طبیعتی سرسبز، از زیباترین جاذبه هایی است که می توانید در هر طبیعتی به سراغ آن ها بروید.

علاوه بر چشمه های مختلف، آبشارهای پرآبی از کوه ها و ارتفاعات جواهرده جریان یافته اند که آن ها نیز جزء بهترین جاذبه های طبیعت به شمار می روند. آبشار بسیار زیبایی در بخش انتهایی روستا و نزدیک به پارکینگ جریان دارد و از زیباترین آبشارهای روستای جواهرده محسوب می شود و گردشگران زیادی برای بیشتر لذت بردن از سفر خود به بازدید از آن اقدام می کنند. آب بسیار زلال، شفاف، خنک و گوارایی از این آبشار به پایین می ریزد و می توانید از تماشای آن و گوش فرا دادن به صدای آن لذت ببرید. از جمله معروف ترین و پرطرفدارترین آبشارهای جواهرده، آبشار صفارود می باشد که طبیعت بی نظیری را پدید آورده است. این آبشار در فاصله 15 کیلومتری از جاده قرار دارد. مناطقی که در اطراف آبشارها وجود دارند، از بهترین مناطقی هستند که می توانید در آن ها به استراحت بپردازید و خستگی خود از از تن بیرون کنید. همچنین هوای اطراف آبشارها بسیار دلپذیرتر و خنک تر از دیگر مناطق هستند و به همین جهت از بهترین طبیعت ها در فصل تابستان محسوب می شوند.

روستای جواهرده

جنگل صفارود

مگر می شود به شهرهای شمالی سفر کنیم و از رفتن به جنگل های سرسبز آن ها غافل شویم؟ جنگل های سرسبز و وسیع و با طراوت از بهترین جاذبه های گردشگری در روستای جواهرده می باشند که بسیاری از گردشگران برای یک روز گردشگری آن را انتخاب می کنند و به سمت آن می روند و خود را به یک روز پیک نیک در طبیعت دعوت می کنند. رودخانه صفارود نیز از میان این جنگل عبور می کند و زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. جنگل صفارود از آن دسته جنگل هایی است که انواع امکانات رفاهی برای رفاه حال گردشگران در آن قرار داده شده که می توان به آلاچیق های متعدد، باربیکیو، دکه های خوراکی، پارکینگ و سرویس بهداشتی اشاره کرد. انواع مختلفی از درختان سرسبز و بلندقامت در این جنگل وجود دارند که قدم زدن در میان آن ها حس و حال عجیب و آرمشی خاص را به شما هدیه می دهد و پیشنهاد می شود از آن غافل نشوید. هنگامی که به این جنگل رسیدید، پس از پارک خودروی خود در پارکینگ جنگل بایستی از طریق پله هایی که به سمت پایین می روند، وارد جنگل صفارود شده و از فضای جنگل لذت ببرید.

دریاچه قو

همینطور که در حال حرکت در جاده زیبای جواهرده هستید، جاذبه دیگری که شما را به سمت خود جذب می کند، دریاچه ای زیبا به نام دریاچه قو می باشد که طبیعت بی نظیری را پدید آورده است. دریاچه قو دریاچه ای مصنوعی بوده و اداره آن توسط بخش خصوصی انجام می پذیرد. انواع امکانات رفاهی مناسب آلاچیق های متعدد در اطراف دریاچه وجود دارند که گردشگران می توانند با نشستن در آن ها از فضای زیبای اطراف خود و آرامش حاکم در فضا نهایت لذت را ببرید. جذابیت های این دریاچه فقط به تماشای آن ختم نمی شود؛ بلکه قایق های پدالی داخل این دریاچه وجود دارند که می توانید با سوار شدن در آن ها، از گشت و گذار در میان آب های دریاچه بهره مند شوید. لازم به ذکر است برای وارد شدن به منطقه ای که دریاچه قو در آن قرار دارد، بایستی هزینه ای را به عنوان ورودی پرداخت نمایید. این هزینه ها توسط مدیریت منطقه صرف تمیز کردن این دریاچه و طبیعت اطراف آن می شود. یک مجتمع اقامتی در نزدیکی این دریاچه وجود دارد که گردشگران و مسافران می توانند برای اقامت خود به سراغ آن بروند.

روستای جواهرده

جاده جواهرده

برخی از شهرها و روستاها علاوه بر داشتن طبیعتی زیبا در خود، مسیر دسترسی بسیار زیبا و خارق العاده ای دارند و هنگامی که در مسیر رسیدن به آن جاذبه هستید، متوجه مدت زمانی که در مسیر هستید نخواهید شد و محو زیبایی های مسیر می شوید. روستای جواهرده از آن دسته روستاهایی است که برای رسیدن به آن از میان جاده ای پر پیچ و خم و مملو از زیبایی عبور خواهید کرد. بسیاری معتقد هستند که این جاده به لحاظ زیبایی و سرسبزی، شباهت بسیاری به تونل بهشت داشته و هوایی بسیار پاک و دلنشین را استشمام خواهید کرد. حرکت در این مسیر می تواند نظر شما را به صورت کلی درباره مسیر رفتن به هر جاذبه ای تغییر دهد و هر چه بیشتر در مسیر رو به جلو حرکت می کنید، زیبایی های بیشتری را مشاهده می کنید.

این جاده از آن دسته جاده هایی است که در دو طرف جاده درختان بلند قامت و سرسبز قرار دارند و به هر طرف خود نگاه کنید سرسبزی های فراوانی را خواهید دید. به دلیل وجود درختان و گیاهان فراوان در این جاده همیشه هوای تازه و طراوت را احساس می کنید و در همان لحظه اول سرتاسر وجود شما را احساس تازگی فرا می گیرد. جاده جواهرده در سال 1350 هجری شمسی به دست مهندسان آلمانی احداث گردید و از همان زمان ابتدا تا به امروز از زیباترین و مسحور کننده ترین جاده های ایران به شمار می رود. در ابتدای این جاده هزینه ای به عنوان ورودی و هزینه دیگری جهت حفظ و نگهداری از روستا از مسافران دریافت می شود.

بازار محلی جواهرده

بازارهای محلی در هر شهری از بهترین جاذبه های دیدنی و گردشگری محسوب می شوند که گردشگران برای خرید و گردش به سراغ آن ها می روند. جواهرده نیز همانند بسیاری دیگر از روستاهای شمالی کشور، بازار محلی داشته و محلی ها انواع محصولات و صنایع دستی خود را به این بازار می برند و برای فروش عرضه می کنند. به هر سمتی که در این بازار نگاهی کنید، رنگ های مختلفی از انواع ترشی ها، مرباهای خوش طعم، انواع سبزی های محلی و تازه و صنایع دستی را خواهید دید که می توانید از آن ها به عنوان یادگاری و یا سوغاتی تهیه کنید.

روستای جواهرده

رستوران های جاده جواهرده

از لذت بخش ترین قسمت های سفر به هر جاذبه ای، قسمت شکم گردی آن می باشد. مسیری که برای رسیدن به روستای جواهده بایستی طی نمایید، جزء جذاب ترین مسیرها و جاده های ایران به شمار می رود. در طول این مسیر و میان زیبای آن که شما را محو تماشای خود کرده اند، رستوران های مختلفی وجود دارند که انواع غذاهای ایرانی و محلی را سرو می کنند. رستوران های با کیفیت مختلفی اعم از رستوران سلیمی، رستوران عمو رجب و کافه جمشید در این جاده وجود دارند که غذاهای بسیار با کیفیت، خوش عطر و طعم و مناسبی را در اختیار مشتریان قرار می دهند. برخی از رستوران ها و کافه ها آش های داغ را تهیه می کنند و اگر در زمستان از این جاده عبور کنید و چشمتان به آش ها بیافتد، محال است که خود را به یک کاسه آش داغ و دلچسب دعوت نکنید. علاوه بر رستوران های مختلف در طول این مسیر، مغازه هایی وجود دارند که انواع محصولات و صنایع دستی همچون مربا، عسل طبیعی، انواع ترشی ها و آلوچه ها و غیره را می فروشند. گردشگران زیادی مقابل این فروشگاه ها و مغازه ها توقف می کنند تا از محصولات و صنایع دستی آن ها به عنوان سوغاتی و یادگاری تهیه کنند.

تفریحات روستای جواهرده

روستای جواهرده روستای ییلاقی، سرسبز و مملو از جاذبه های دیدنی می باشد و در تمام طول سال هزاران گردشگر داخلی و خارجی برای گردش، تفریح و استراحت به آن سفر می کنند. جواهرده علاوه بر طبیعت گردی امکان تفریحات دیگری را برای گردشگران فراهم آورده و در این بخش به آشنایی با تمام تفریحات روستای جواهرده می پردازیم.

پیاده روی و پیک نیک در طبیعت جواهرده

روستای جواهرده انواع دشت ها و جنگل ها را در میان طبیعت خود جای داده که از بهترین مکان ها برای پیاده روی و برپا کردن بساط پیک نیک محسوب می شوند. قدم زدن در میان طبیعت و درختان می تواند حس تازگی را در شما روشن کند و هوای تمیز را استشمام کنید. همچنین می توانید با تهیه یک وعده غذای مناسب و دلچسب بساط پیک نیک را در گوشه ای از میان طبیعت پهن کنید و به همراه خانواده و یا دوستان خود از کنار هم بودن و طبیعت نهایت لذت و بهره را ببرید.

روستای جواهرده

کوهنوردی در ارتفاعات جواهرده

قله ها و ارتفاعات بلندی در طبیعت روستای جواهرده وجود دارند که از بهترین طبیعت ها برای کوهنوردان و یا علاقه مندان به کوهنوردی محسوب می شوند. کوه هایی که در اطراف روستای جواهرده قرار گرفته اند، دارای مسیرهای دسترسی نسبتا دشواری هستند که برای صعود به قله ها بایستی با تجهیزات کامل و همراه با افراد آشنا به مناطق اقدام نمایید. اما زیبایی های مسیر صعود به قدری زیبا هستند که می توانید تمام دشواری ها را به جان بخرید و به مسیرتان ادامه دهید تا به قله صعود کنید و از زیبایی های مناطق اطراف و هوای لذت بخش بهره مند شوید. قطعا صعود به قله ها و ارتفاعات اطراف جواهرده از بهترین خاطرات کوهنوردی برای شما خواهد بود.

عکاسی

عکاسی در طبیعت از جمله تفریحاتی است که اغلب افراد به آن علاقه مند هستند. روستای جواهرده دارای طبیعت بسیار زیبا و چشمنوازی است که هر گوشه از آن می تواند سوژه بی نظیری برای عکاسی به شمار رود. در این طبیعت می توانید انواع عکس های زیبا و خوش رنگ و لعاب را ثبت کنید.

تماشاگر مسابقات کشتی و والیبال شوید

اگر در فصل تابستان به این روستای گردشگری سفر کنید، می توانید تماشاگر مسابقات کستی و والیبال شوید. هر ساله مسابقات کشتی و والیبال در میدان اصلی روستای جواهرده برگزار می شود و علاقه مندان به ورزش های کشتی و والیبال وارد میدان مسابقه می شوند و توانایی های خود را به چالش می کشند. لذا می توانید به عنوان تماشاگر شاهد این مسابقات هیجان انگیز باشید.

روستای جواهرده

سوغات و صنایع دستی روستای جواهرده

هر شهر و روستایی در هر نقطه ای از جهان دارای محصولات، تولیدات و صنایع دستی منحصر به خود می باشند که گردشگران در صورت سفر به آن شهر یا روستا می توانند از محصولات و صنایع دستی آن ها به عنوان سوغاتی و یادگاری برای خود و عزیزانشان تهیه کنند و به اقتصاد این روستا کمک چشمگیری داشته باشند. مردمان این روستا مردمانی هنرمند و خوش ذوق هستند که به تولید انواع صنایع دستی نظیر عروسک بافی، چادر شب بافی، چادر بافی، جوراب های پشمی، کوزه گری، سفالگری، سفره، شولا و خراطی به زیباترین شکل ممکن می پردازند. همچنین انواع خوراکی های خوشمزه نظیر نان و شیرینی های محلی تازه، سبزیجات محلی، ترشی ها، مرباها، عسل محلی، دوغ، پنیر، کره و ماست را با بهترین طعم و مزه را تهیه می کنند و گردشگران می توانند از آن ها خریداری کنند.

اقامت در روستای جواهرده

روستای جواهرده از آن دسته روستاهایی است که انواع اقامتگاه ها را در خود داشته و گردشگران برای اقامت خود در این روستا می توانند بر اساس سلیقه و بودجه خود یکی از اقامتگاه هایی همچون ویلا، هتل، اتاق های اجاره و غیره را انتخاب کنند و در آن ها به اقامت بپردازند. علاوه بر اقامت در اقامتگاه، گردشگران می توانند با همراه داشتن تجهیزات کامل به کمپینگ در طبیعت جواهرده بپردازند. اما به خاطر داشته باشید که این روستا دارای موقعیت جغرافیایی ییلاقی و کوهستانی بوده و حتی در شب های تابستان هوای روستا سرد می باشد. لذا برای کمپ زدن در آن بایستی تمام تجهیزات و لباس گرم را به همراه داشته باشید. اما اگر تحمل هوای سرد را ندارید، فکر کمپینگ را از سر بیرون کرده و در یکی از انواع اقامتگاه های این روستا به اقامت بپردازید.

روستای جواهرده

سوالات متداول

جواهرده کجاست؟

جواهرده روستایی ییلاقی و کوهستانی در شهر رامسر و در غرب استان مازندران می باشد.

بهترین رستوران های جواهرده کدام اند؟

از بهترین رستوران های جواهرده می توان به رستوران سلیمی، رستوران عمو رجب و کافه جمشید اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به روستای جواهرده چه زمانی است؟

خرداد تا شهریور ماه از بهترین زمان های سفر به روستای جواهرده می باشد.

فاصله تهران تا جواهرده چقدر است؟

از تهران تا روستای جواهرده 260 کیلومتر فاصله دارد و برای دسترسی به آن به مدت زمانی حدود 5 ساعت نیاز دارید.

[html_block id=”66627″]

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، شهر رامسر، بلوار امام خمینی به طرف لات محله، 9 کیلومتر بعد از لات محله

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه