دشت ارژن شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دشت ارژن شیراز منطقه ای بسیار زیبا، سرسبز و بکری است که بین صد ها جاذبه تاریخی و جاهای دیدنی که در این شهر هست، جاذبه ای خاص و متفاوت به شمار میرود. این بار در لوکس ویلا میخواهیم بین بهترین جاهای دیدنی شیراز، نگاهی به دشت ارژن بیاندازیم پس با ما همراه باشید.

دشت ارژن

دشت ارژن شیراز کجاست؟

دشت ارژن شیراز که بین محلی ها با نام دشت ارجن شناخته می شود در غرب شهر شیراز قرار دارد و فاصله دشت تا شهر شیراز نزدیک به یک ساعت می باشد. برای دسترسی به دشت ارژن، در غرب شیراز از طریق اتوبان مهندسان یا بلوار امیرکبیر وارد جاده شیراز به کازرون و بوشهر می شوید و بعد از یک ساعت و با عبور از روستاهای حسین آباد، خیر آباد و خان زنیان، به دشت ارژن می رسید. بطور کلی دشت ارژن تا شهر شیراز نزدیک به 60 کیلومتر فاصله دارد اما خود دشت ارژن یک طرف، جاده دشت ارژن شیراز هم صفای خودش را دارد و از جاهای بکر و سرسبزی عبور خواهید کرد.

دشت ارژن شیراز

معرفی دشت ارژن شیراز

دشت ارژن شیراز نام یک منطقه است که در اطراف شهر قرار دارد. روستای دشت ارژن بخاطر هوایی دلنشین، دریاچه، امکانات و جاهای دیدنی و از همه مهم تر، طبیعتی بکر به منطقه ای توریستی تبدیل شده. دشت ارژن فقط یک روستا نیست و کلی جای دیدنی از آبشار و دریاچه تا بازارچه های سنتی دارد. دشت ارژن از نظر تاریخی اهمیت بالایی دارد چون در زمان حکومت هخامنشیان، اینجا زادگاه بسیاری از شاهان سلطنتی بوده و حتی در کتیبه های هخامنشیان، نام دشت ارژن زیاد به چشم میخورد که به عنوان منطقه ای جذاب و مطلوب برای انسان ها، جانوران و گیاهان شناخته شده. در آخر هم کوشک علی خان که در زمان رضا خان پهلوی حاکم دشت ارژن بود به دست رضا خان پهلوی کشته می شود.

دشت ارژن به لطف آب و هوا و طبیعتی که دارد، پوشش گیاهی غنی در این منطقه مشاهده می شود. بادام، زالزالک و بلوط غنی ترین پوشش گیاهی هست که در دشت ارژن شیراز وجود دارد. همچنین بخاطر پوشش گیاهی غنی منطقه، در سال 1353 سازمان های بین المللی اینجا به عنوان ذخیره گاه زیست کره معرفی شد. از نظر پوشش جانوری، گوزن زرد مهم ترین گونه جانوری دشت ارژن شیراز به شمار میرود و با توجه به اطلاعاتی که در سال 1389 منتشر شد، نزدیک به 75 گوزن زرد در دشت ارژن شیراز زندگی می کنند و در طول بازدید از دشت ارژن شیراز می توانید این گوزن های زرد را از نزدیک هم ببینید. اما در گذشته، دشت ارژن شیراز محل زندگی آهو و شیر ایرانی هم بود هرچند امروزه دیگر خبری از آن ها نیست. علاوه بر این موارد، طی بررسی ها و مطالعاتی که در استان فارس صورت گرفته، 2253 گونه گیاهی در دشت ارژن شیراز هست، و نزدیک به 400 گونه جانوری هم زندگی می کنند که بین آن ها، 60 گونه پستاندار هستند و مابقی ماهی ها و خزنده ها و دوزیستان.

ارژن شیراز

بهترین زمان بازدید از دشت ارژن شیراز

دشت ارژن شیراز بخاطر موقعیتی که قرار دارد و طبیعت زیبایش، در هر فصلی از سال می توانید به این منطقه زیبا و دوست داشتنی مراجعه کنید و از جاهای دیدنی آن بازدید کنید اما بخاطر طبیعت، بهترین زمان بازدید از دشت ارژن فصل بهار است چون در فصل بهار، سرسبزی منطقه، شکفتن گل ها و جایگزینی کل های نرگس با گل های شقایق وحشی، زیبایی طبیعت دشت ارژن شیراز را دوچندان می کند. از سوی دیگر، در اواخر فصل بهار و با فرا رسیدن ماه خرداد، عشایر و چادرنشیان به دشت ارژن کوچ می کنند و زندگی چادرنشینان در دشت ارژن خودش حال و هوای متفاوت و جذابی را به این منطقه می بخشد.

همچنین در خصوص بهترین زمان بازدید از دشت ارژن شیراز این نکته را در نظر داشته باشید گل های نرگس در فصل زمستان هستند و گل های شقایق وحشی از فصل بهار تا اواخر پاییز در این منطقه هستند اما شقایق های وحشی عطری بی نظیر دارند و از دلایل دیگری که فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از دشت ارژن شیراز به شمار میرود، عطر گل های شقایق وحشی هستند.

جاهای دیدنی دشت ارژن شیراز

دشت شیراز فراتر از یک روستا و طبعیتی بکر است. در دشت ارژن کلی جای دیدنی از آبشار گرفته تا دریاچه، کتیبه های تاریخی و کلی هم منطقه بکر و سرسبز در اطرافش هست و بسیاری از آن ها هم از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز به شمار میروند. در ادامه میخواهیم شما را با جاهای دیدنی دشت ارژن شیراز آشنا کنیم.

آبشار ارژن

شاید بتوان گفت معروف ترین جاذبه دیدنی در دشت ارژن شیراز آبشار ارژن است و از نظر گردشگران، زیباترین آبشار شیراز و کل این منطقه همین آبشار ارژن می باشد. آبشار ارژن بین محلی ها با نام آبشار چرونیز معروف است. آبشار ارژن بخشی از رودخانه دالکی است و رودخانه دالکی از طولانی ترین رودخانه های ایران و شیراز به شمار میرود چون بالای 170 کیلومتر طول دارد. این رودخانه از دامنه های جنوبی دشت ارژن سرچشمه میگیرد، از کلی منطقه و روستا عبور می کند و در نهایت، وارد رودخانه هله می شود البته رودخانه دالکی باعث به وجود آمدن رودخانه هله شده. علاوه بر آبشار ارژن، آبشارهای دیگری هم در منطقه دشت ارژن شیراز هست مانند آبشارهای دریاهک، رامغان و دم اسب که به ترتیب بین روستای بگدانه و مسخون، نزدیک به روستای امامزاده پایین و فاریاب و نزدیک به روستای کوه زنگ قرار دارند.

آبشار ارژن

دریاچه ارژن

دریاچه ارژن از معروف ترین دریاچه های شیراز و جنوب کشور است که بیش از 2هزار هکتار مساحت دارد. دریاچه ارژن همچنین از معدود دریاچه های آب شیرین کشور هم محسوب می شود برای همین از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و از سوی دیگر، این دریاچه به لطف رودخانه دالکی و آب باران به وجود آمده. در دریاچه ارژن تالابی وجود دارد که با نام تالاب ارژن شناخته می شود اما تالاب بخاطر اینکه زیستگاه جانوران و پرندگان مهاجر می باشد، اهمیت زیستی بالایی دارد و بخاطر ارزش بالایش، در  طی سال های گذشته به عنوان منطقه حفاظت شده ارژن به ثبت رسید. اگر تصمیم داشتید از دریاچه ارژن بازدید کنید.

دریاچه ارژن

منطقه محافظت شده ارژن

بزرگترین منطقه دشت ارژن، منطقه محافظت شده ارژن نام دارد که در جنوب روستای دشت ارژن قرار دارد به عباریت، در بخش جنوبی روستای ارژن ابتدا به دریاچه ارژن می رسید و بعد از آن، وارد منطقه محافظت شده ارژن خواهید شد. اینجا بخاطر پوشش گیاهی و جانوری منطقه ای است که ارزش و اهمیت بالایی دارد و بخاطر گوزن های زرد کمیابی که در اینجا زندگی می کنند، از این منطقه به خوبی محافظت می شود و امکان شکار یا آسیب به طبیعت در اینجا ممنوع بوده و مجازات های سختی هم به دنبال دارد.

بیشتر پوشش گیاهی و جانوری منطقه ارژن در اینجا قرار دارد اما در سال های گذشته، تعداد گوزن های زرد ایرانی در منطقه محافظت شده ارژن کم شدند برای همین، در سال 1360 تصمیم گرفته شد تا پوشش جانوری در اینجا احیا شود لذا 12 سال بعد یعنی در سال 1372، 17 راس گوزن زرد ایرانی در منطقه محافظت شده ارژن رها شدند و تعداد گوزن های زرد ایرانی طبق آخرین سرشماری ها به 75 راس رسید. در منطقه محافظت شده دشت ارژن امکانات و خدمات تفریحی وجود دارد مانند پارک ارژن و در این مناطق شما علاوه بر اینکه از طبیعت بکر و باصفایی بهرمند می شوید، اگر در سمتی باشید که دارای ویو به سمت دریاچه پریشان یا دریاچه ارژن داشته باشید، با منظره ای فوق العاده از طبیعت، دریاچه و آسمان آبی همانند نقاشی ها مواجه می شوید. اگر هم در فصل مهاجرت پرنده ها به بازدید از دشت ارژن شیراز بپردازید که کلی پرنده ماجر هم خواهید دید.

منطقه محافظت شده ارژن

بازارچه های سنتی دشت ارژن شیراز

کلی طبیعت و جاهای دیدنی دشت ارژن شیراز یکطرف، بازارچه سنتی منطقه هم صفای خودش را دارد. دشت ارژن از معدود مناطق دیدنی اطراف شیراز است که به صورت 24 ساعته باز می باشد چون در هر ساعتی از شبانه روز چه تابستان باشد چه زمستان، کلی گردشگر و توریست به این منطقه می آیند تا از طبیعت و آبشارها و دریاچه های دیدنی آن لذت ببرند. در دشت ارژن شیراز بازارچه های سنتی هست که علاوه بر کلی صنایع دستی و کالاهای بومی و دوست داشتنی، غذا خوری ها و فروشگاه های مختلفی هم دارد که خوردنی های محلی از غذا تا انواع ترشی ها و مزه های جالب و خاص را عرضه می کنند. این بازار هرموقع مراجعه کنید باز است اما در روزهای آخر هفته بخصوص تعطیلات بسیار شلوغ می شود.

جاهای دیدنی اطراف دشت ارژن شیراز

خود دشت ارژن شیراز کلی جای دیدنی دارد از آبشار گرفته تا دریاچه و بازارچه های سنتی به علاوه طبیعتی بکر و دوست داشتنی اما در اطراف دشت ارژن شیراز هم جاهای دیدنی بسیاری هست که لذت سفر به این منطقه و طبیعت گردی را دوچندان می کند.

چهل چشمه: در شمال دشت ارژن شیراز، منطقه ای بکر و دیدنی هست با نام چهل چشمه که در مجاورت رودخانه قره آغاج قرار دارد البته رودخانه قره آغاج در شمال چهل چشمه واقع شده و در سمت چپ روستا هم رودخانه خشک یا حرار حشک قرار دارد. روستای چهل چشمه بین آفرود بازان و طبیعت گردان خیلی محبوب است و پیشنهاد می شود اگر به دنبال جایی برای کمپ هستید که خلوت هم باشد می توانید روی چهل چشمه حساب کنید.

چهل چشمه

دریاچه هفت برم: در شمال دشت ارژن منطقه ای بسیار جذاب و خاص هست با نام دریاچه هفت برم. این دریاچه شاید از دشت ارژن فاصله قابل توجهی داشته باشد اما از معرفو ترین جاهای دیدنی شیراز است که به نظر ما ارزشش را دارد این مسافت را طی کنید تا به دریاچه هفت برم برسید. اینجا نسبت به چهل چشمه، محبوبیت بیشتری بین آفرود سواران دارد چون مملو از تپه ها و کوه های هیجان انگیز است و از طرفی، به لطف قرار گیری در ارتفاعات، هوای دلنشین و ویو بی نظیری دارد. در منطقه دریاچه هفت برم پوش گیاهی همچون علف حصیری، نیزار، علف هفت بند، لویی، کارا، جگن و غیره هست و به لطف آن و همچنین وجود چند دریاچه کوچک، زیستگاه پرندگان مهاجر بسیاری است. طبیعت گردی در جنگل برم، شنا کردن، ماهیگیری، کمپ و پیک نیک و عکاسی از جمله تفریحات رایج در دریاچه هفت برم شیراز هستند.

دریاچه هفت برم

منطقه محافظت شده برد سپید: بیشتر جاهای دیدنی دشت ارژن شیراز یا در خود روستا قرار دارند مانند آبشار ارژن و بازار های سنتی یا در جنوب منطقه واقع شده اند مانند دریاچه ارژن و منطقه محافظت شده ارژن اما در شمال روستای دشت ارژن، منطقه ای بکر و زیبا هست با نام منطقه محافظت شده برد سپید. منطقه برد سپید دست کمی از منطقه محافظت شده ارژن ندارد و به لطف ویو زیبا، دشت ها و طبیعت سرسبز و آب و هوایی دلنشین، پاتوق جذابی برای طبیعت گردی و لذت بردن از آرامش به شمار میرود. اینجا نیز به لطف پوشش گیاهی و جانوری غنی که دارد، به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شده و شکار در این منطقه ممنوع است.

برد سپید

دشت برم کازرون: همانطور که می دانیم، در بخش جنوب غربی دشت ارژن شهرستان کازرون قرار دارد و از توریستی ترین مناطق دیدنی اطراف شیراز به شمار میرود. در نزدیک به شهر کازرون واقع در منطقه محافظت شده ارژن، منطقه ای هست با نام دشت برم که به عنوان تفرجگاه میان کتل هم شناخته می شود. دشت برم بزرگترین جنگل بلوط ایران را در خود جای داده و از طرف سازمان یونسکو هم عنوان ذخیره گاه زیستگاه کره هم شناخته شده چون محل زندگی تعداد زیادی گوزن زرد ایرانی است و از نظر پوشش گیاهی، تا آنجایی که چشم میبیند فقط درختان بلوط و گل های شقایق وحشی دیده می شود. دشت برم علاوه بر اینکه طبیعت فوق العاده ای دارد و از نظر برخی از طبیعت گردان حتی جذاب تر از ارژن، تنها کاروانسرای سنگی ایران را هم در خود جای داده است.

دشت برم

رودخانه دالکی: پیشتر اشاره کردیم که دریاچه ارژن به لطف رودخانه دالکی به وجود آمده و رودخانه دالکی هم از طولانی ترین رودخانه های ایران و استان فارس به شمار میرود. بطور کلی، رودخانه دالکی 225 کیلومتر طول دارد که از استان فارس شروع می شود تا بوشهر هم ادامه دارد. منشاء رودخانه دالکی علاوه بر بارش باران، ارتفاعات بین دریاچه فامور و دشت ارژن است که ابتدا از شهرستان کازرون عبور می کند و سپس به بوشهر می رسد. این رودخانه در گذشته های دور، رود اخشین نام داشته و در قدیم الایام هم ارزش بالایی داشته. رودخانه دالکی دریاچه ها و رودخانه های بسیاری را در طول مسیر خود به وجود آورده است.

رودخانه دالکی

دریاچه فامور یا پریشان: در جنوب غربی منطقه محافظت شده ارژن، دریاچه ای بزرگ و دیدنی هست با نام دریاچه پریشان که با نام دریاچه فامور هم شناخته می شود. دریاچه فامور به 4300 هکتار مساحت، از دریاچه ارژن هم بزرگتر است. دریاچه فامور قدمتی چند میلیون ساله دارد و در طول این سال ها توانسته شرایط پایدار خود را حفظ کند. امروزه هم چهار گونه ماهی در اینجا هست با نام های ماهی پرک، مار ماهی، ماهی زردک و ماهی سرخه که به همراه پوشش گیاهی و جانوری اطراف دریاچه، اینجا را به منطقه ای محافظت شده تبدیل کرده.

دریاچه پریشان

بیشاپور و غار شاپور: کلی از جاهای دیدنی و طبیعت بکر اطراف دشت ارژن شیراز گفتیم، حال نگاهی هم به جاهای تاریخی این منطقه بیاندازیم. معروف ترین جاذبه تاریخی در اطراف دشت ارژن شیراز که خودش هم از تاریخی ترین جاهای دیدنی شیراز هم به شمار میرود، غار شاپور است. غار شاپور در منطقه بیشاپور قرار دارد و این منطقه قدمتی تاریخی داشته و طبق کتیبه هایی که در آنجا وجود دارد، به دوران ساسانیان یعنی 200 سال پس از میلاد مسیح برمیگردد. در آن زمان، شاپور اول که پادشاه ساسانی بود دستور ساخت همچین شهری را داد اما امروزه به ویرانه تبدیل شده هرچند غاری که در اینجا قرار دارد بیشاپور را به منطقه ای توریستی تبدیل کرده.

غار شاپور

رستوران های دشت ارژن شیراز

بی شک در هر منطقه ای چه طبیعت گردی باشد چه تاریخی، رستوران گردی صفای خودش را دارد. از آنجایی که دشت ارژن شیراز منطقه ای توریستی و همیشه شلوغ به حساب می آید، کلی رستوران و باغ رستوران دارد که می توان در آن ها لحظات خاطره انگیزی را رقم زد. در منطقه دشت ارژن شیراز بالای 15 کافه و رستوران و باغ رستوران هست که بیشتر آن ها در جاده اصلی قرار دارند. به گفته گردشگران و رستوران گردها، اگر تصمیم داشتید نگاهی به رستوران های دشت ارژن شیراز بیاندازید، رستوران هایی همچون شاندیز مرشد، شاندیز آبشار، رستوران آلاچیق ولیعصر و رستوران پرچین از معروف ترین رستوران های منطقه هستند و برخی از آن ها نه تنها در دشت ارژن، بلکه بین بهترین رستوران های شیراز هم قرار دارند.

رستوران های دشت ارژن

اقامت در شیراز

بی شک یکی از ارزان ترین و مطمئن ترین و بهترین راه ها برای اقامت در شیراز بجای پرداخت هزینه های گزاف به هتل ها، اجاره سوئیت در شیراز است. در شهر شیراز اقامتگاه های بسیاری هست از آپارتمان ها و سوئیت آپارتمان های مبله تا ویلاهای لاکچری با امکانات متنوع. اگر تصمیم دارید سفری چند روزه به دشت ارژن داشته باشید تا از طبیعت زیبا و جاهای دیدنی ای منطقه لذت ببرید، برای اجاره ویلا در ارژن و اقامت در ویلاها و اقامتگاه های بوم گردی نزدیک به دریاچه یا واقع در ارتفاعات با ویو زیبا به سمت دریاچه و کوه ها می توانید با کارشناسان لوکس ویلا در تماس باشید.

سوالات متداول

دشت ارژن شیراز کجاست؟

در فاصله یک ساعته غرب شیراز واقع در جاده شیراز به کازرون

بهترین زمان بازدید از دشت ارژن شیراز کدام است؟

فصل بهار بهترین زمان بازدید خواهد بود.

بهترین رستوران های دشت ارژن شیراز کدامند؟

رستوران های آبشار، مرشد، شاندیز ولیعصر و پرچین

بهترین جاهای دیدنی دشت ارژن کدام ها هستند؟

منطقه محافظت شده ارژن، چهل چشمه، دشت برم، رودخانه دالکی، دریاچه های ارژن و پریشان

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، حدفاصل شیراز و کازرون، دشت ارژن

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه