خانه قوام الدوله

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

تهران شهری تاریخیست و دارای بنا های تاریخی متعددی نیز می باشد که تماشای هر کدام از آن ها می تواند تجربه ای ناب برایتان رقم بزند. یکی از این بنا های زیبا که به ثبت ملی نیز رسیده است، خانه قوام الدوله می باشد. این ساختمان که در زمان قاجار تاسیس شد هم اکنون به یکی از دیدنی های تهران مبدل گشته و شما می توانید در سفرتان به تهران از آن دیدن نمایید. در این مقاله به سراغ معرفی خانه قوام الدوله رفتیم تا اطلاعات بیشتری از آن کسب کنید پس تا انتهای مطلب با لوکس ویلا همراه باشید.

معرفی خانه قوام الدوله

این خانه که هم اکنون به یک مکان گردشگری تبدیل شده، به نام های دیگری هم چون خانه وثوق یا وثوق الدوله نیز معروف می باشد. بنا گفته شده در سال 1211 خورشیدی ساخته و متعلق به یکی از افراد مهم دوره قاجاریه به نام میرزا محمد قوام الدوله بود. یک تقارن جذاب در نمای ساختمان قابل مشاهده است که می توانید با دیدن آن پی به معماری جالب این ساختمان ببرید.

یک تالار زیبا در طبقه همکف وجود دارد که به نام تالار آینه شناخته شده و در بخش شمالی این اثر واقع شده است. این تالار به منظور پذیرایی از میهمانان ساخته شده بود و سیاست مداران و مراجعین والا مقام در این تالار گرد هم جمع می شدند که تزئینات این تالار نیز از غرب الگو برداری شده بود. هم چنین وجود نقاشی ها و گچ بری زیبای به کار رفته در این مجموعه نیز باعث شده اند تا این بنا بیش تر مورد استقبال قرار بگیرد. خانه وثوق به عنوان یکی از مکان های دیدنی تهران بوده و در سال 1377 به ثبت ملی درآمد.

این خانه را می توان به عنوان یکی از بهترین معماری های محله سرچشمه به شمار آورد که توانسته توریست ها و افراد زیادی را به خود جذب نماید. این بنا در زمان های مختلف مورد بازسازی قرار گرفته ولی مهم ترین مرمت آن به سال 1345 تا 1350 برمی گردد که توسط محمد کریم پیر نیا بود و هم چنین بازسازی کاشی های قجری نیز به واسطه استاد حبیبیان انجام شد. خانه وثوق الدوله را می توان یکی از نماد های معماری در دوران قاجار به حساب آورد و شاید یکی از دلایل دیدار گردشگران نیز از این بنا همین موضوع باشد.

خانه قوام الدوله

درباره وثوق الدوله

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، خانه وثوق متعلق به فردی به همین نام است که به واسطه ارث پدری این خانه بعد از پدر به وی رسیده بود. این خانه قدمت بالایی دارد و از نسل های قبل از قوام الدوله به او ارث رسیده تا او نیز این میراث را به فرزندانش منتقل نماید. وثوق الدوله یکی از افرادی است که در تاریخ ایران نقشی برجسته داشته و به عنوان یک نویسنده از او یاد می شود. شغل هایی که وی در این کشور عهده دار آن ها بود مثل مامور محاسبات مالیات آذربایجان، وزیر دارایی، وزیر خارجه و نخست وزیری از جمله مواردی هستند که مورد توجه افراد زیادی قرار دارد.

محلی که وثوق الدوله را به خاک سپردند قم می باشد و او به سال 1290 دار فانی را وداع گفت و در سن 90 سالگی به خاک سپرده شد. شایان ذکر است که وی اشتباهاتی را نیز در دوران کاری خود مرتکب شده که اثرات جدی بر مملکت داشته و از آن جمله می توان به اتفاقات مربوط به زمان مشروطه اشاره کرد که قرارداد های شوم آن زمان در دوران وثوق الدوله به امضا رسیدند. اگر قصد دارید از جاهای تاریخی پایتخت که بعد از این خانه می توانید از آن دیدن نمایید، روستای وردیج می باشد. این روستا در اطراف تهران قرار دارد و شما با مراجعه به آن می توانید سفرتان را تکمیل نمایید.

معماری خانه وثوق

معماری به کار برده شده در این بنا که متعلق به دوران قاجارها می باشد سبب شده تا بسیاری از افراد خواستار تماشای این بنای تاریخی شوند. خانه قوام الدوله در دو طبقه ساخته شده و ساختمان در یک حیاط زیبا قرار گرفته است. طراحی حیاط و این بنا به گونه ای می باشد که گویی بر هم منطبق هستند و همین موضوع نیز سبب شده تا توریست ها نگاه ویژه ای به این بنای تاریخی داشته باشند.

معمولا معماری های اسلامی ویژگی هایی دارند که نشان دهنده استعداد و هنر معمارانی است که در گذشته فعالیت داشتند. معماری خانه وثوق به گونه ای است که دارای هفت در می باشد و در حقیقت یکی از قدیمی ترین سبک های ساخت و ساز در ایران است. ساختار کلی این مجموعه از آجر و چوب بوده و همین موضوع باعث شده تا نظم و تقارنی جالب را در تمامی ابعاد این بنا مشاهده نمایید.

گچ بری ها و نقاشی هایی که در این ساختمان به کار رفته اند همگی بسیار خیره کننده هستند و نشان دهنده هنر ایرانیان در ساخت و ساز می باشد. این خانه هم چنین به گونه ای ساخته شده که دارای یک بام شروانی و دو بادگیر می باشد که در کنار محوطه ای با یک حوض زیبا در کنار باغچه سنتی خودنمایی می کنند.

خانه وثوق

بهترین زمان بازدید از خانه قوام الدوله

خانه قوام الدوله یکی از بناهای تاریخی است که در شهر تهران واقع شده و اگر قصد بازدید از آن را دارید و به دنبال بهترین زمان بازدید از آن هستید، خوب است بدانید که برای بازدید از این خانه تاریخی، زمان خاصی وجود نداشته و زمانی را که می خواهید برای دیدن آن انتخاب کنید، کاملا به سلیقه شخصی شما باز می گردد. اما اگر در فصل تابستان می خواهید به بازدید از خانه قوام الدوله اقدام نمایید، بهتر است ساعاتی که هوا بسیار گرم بوده به سراغ گردش و بازدید از این خانه تاریخی نروید.

ویژگی های خانه قوام الدوله تهران

با مراجعه به این مجموعه تاریخی که خانه وثوق در آن قرار گرفته می توانید از بدو ورود دو حیاط را شاهد باشید که توسط راه رو هایی با هم ارتباط بر قرار کرده اند. بعد از آن می توانید بادگیر هایی را تماشا نمایید که به منظور خنک کردن فضا ساخته شده اند بدین شکل که هوای گرم به هوایی خوب و خنک مبدل می شد و در واقع این بادگیر ها به نحوی در حکم کولر بوده اند. برای ورود به خانه وثوق شما باید از دو حیاط بیرونی و درونی عبور نمایید و بعد از دو راه پله به خانه وارد شوید.

خانه قوام الدوله از دو طبقه به همراه یک زیر زمین ساخته شده است که در کل دو تالار اصلی دارد به نام های تالار آینه و تالار سفره خانه. در طبقه اول شاهد دو راهرو و سه اتاق کوچکتر خواهید بود و در طبقه دوم نیز می توانید دو راهرو و شش اتاق را ببینید. در طبقه دوم هم چنین می توانید راهرویی دیگر را ببینید که به سه اتاق دیگر راه دارد و تماشای هر کدام از این اتاق ها را بهتر است که از دست ندهید.

زیر زمین این بنا نیز درست در زیر تالار های آیینه و تبنی یا سفره خانه واقع شده که از طریق حیاط اندرونی می توانید به ان وارد شوید. تماشای زیر زمین خانه وثوق را که دارای آجر های آبی رنگ دارای لعاب می باشد را از دست ندهید. اتاق های خانه قوام الدوله دارای زیبایی های منحصر به فردی هستند که باعث شده اند تا این بنا زیباتر دیده شود. شاید بتوان گفت که معماری و استادان هنری این بنا کارشان را به بهترین شکل ممکن انجام داده اند.

جالب است بدانید که بخشی از خانه وثوق الدوله به نام تابستان نشین و قسمتی دیگر به نام زمستان نشین معروف است که می توان نتیجه گرفت که این دو بخش در دو نیمه اول و دوم سال کاربرد متفاوتی داشته اند. در تابستان قسمتی از خانه را انتخاب می کردند که آفتاب به صورت مستقیم نتابد و در زمستان اتاقی را انتخاب می کردند که در تالار سفره خانه قرار داشت و گرم تر از سایر نقاط بود. تالار آیینه مربوط به بخش تابستان نشین می باشد. به طور کلی در ساختمان هشت اتاق وجود دارد که اتاق های طبقه اول کوچک تر هستند ولی از نظر ظاهری و معماری شباهت زیادی با دیگر اتاق ها داشته و اتاق ها نیز فقط به راهرو های کنار خودشان راه دارند.

خانه وثوق الدوله

خانه قوام الدوله کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به خانه وثوق با توجه به این که در کدام نقطه از تهران باشید مسیر متفاوتی را باید طی کنید تا به مقصدتان برسید. ما در این جا مسیر بهارستان تا مقصد را به شما خواهیم گفت تا اگر تمایل داشتید از این راه استفاده نمایید. بدین منظور ابتدا باید به طرف خیابان جمهوری بروید و بعد از رسیدن به میدان از اولین خروجی به سمت میدان بهارستان بروید. پس از رسیدن به میدان ویوا به سوی خیابان مصطفی خمینی بپیچید. تقریبا 500 متر بعد به کافه جاوید خواهید رسید که از آن باید به سمت راست و به طرف خیابان جاویدی بپیچید.

مقصد شما درست بعد از نان فانتزی در سمت راست قرار دارد. این راه مسافتی معادل 1.5 کیومتر دارد و 6 دقیقه زمان میبرد تا به خانه وثوق الدوله برسید. با توجه به این که تهران دارای وسایل حمل و نقل زیادی می باشد، می توانید مطمئن باشید که به راحتی به مقصدتان خواهید رسید. هم چنین یک لوکیشن از خانه قوام الدوله برایتان قرار داده ایم که می توانید با استفاده از آن راهتان را بیابید و به آسانی به مقصد برسید.

آدرس خانه قوام الدوله: تهران، سرچشمه، خیابان امیرکبیر، کوچه میرزا محمود وزیر (جاویدی)، پلاک 107

سوالات متداول

خانه قوام الدوله کجاست؟

خانه وثوق در خیابان امیر کبیر تهران و در کوچه جاویدی قرار دارد.

مساحت خانه قوام الدوله چقدر است؟

خانه قوام الدوله در مساحتی حدود 12 هزار متر مربع ساخته شده است.

خانه قوام الدوله مربوط به کدام دوره است؟

این خانه از زمان قاجاریان تا به الان باقی مانده است.

خانه وثوق چند طبقه است؟

خانه وثوق الدوله در دو طبقه ساخته شده و یک زیر زمین نیز دارد.

راهنما سایت

آدرس

تهران، سرچشمه، خیابان امیرکبیر، کوچه میرزا محمود وزیر (جاویدی)، پلاک 107

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه