جاهای دیدنی ماهدشت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

7 دی

ماهدشت

ماهدشت از معروف ترین شهرهای تابع شهرستان کرج می باشد که در استان البرز واقع شده و به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب، مورد توجه زیادی قرار گرفته است. شهرستان کرج که به عنوان پایتخت استان البرز […]

جاهای دیدنی ماهدشت از زمان های گذشته تا به امروز از بهترین جاذبه های گردشگری اطراف تهران برای پایتخت نشینان و اهالی دیگر مناطق اطراف به شمار می روند. طبیعت و آب و هوای دلنشین این منطقه سبب شده گردشگران زیادی دیدنی های ماهدشت را برای آخر هفته ها و ایام تعطیلات خود انتخاب کنند و به سراغ آن ها بروند. ماهدشت شهری از توابع شهرستان کرج در استان البرز می باشد و به دلیل برخورداری از آب و هوای خوش و خاک حاصلخیز توانسته به مهمترین قطب کشاورزی و حتی صنعتی استان البرز تبدیل گردد. این شهر در فاصله حدود 18 کیلومتری از جنوب غربی کرج واقع شده و همواره از تفریجگاه های اطراف تهران محسوب می شود. تا انتهای این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با تمام جاهای دیدنی ماهدشت آشنا شویم تا اگر قصد سفر به این شهر را داشتید، بتوانید به راحتی جاذبه دیدنی و گردشگری مد نطر خود را از میان تمام دیدنی های ماهدشت پیدا کنید و به سمت آن بروید.

آشنایی با ماهدشت

ماهدشت از شهرهای کرج در استان البرز می باشد و در نزدیکی تهران واقع شده است و به همین جهت از زمان های گذشته تا کنون همواره از جاذبه های گردشگری اطراف تهران به شمار می رود و افراد زیادی از پایتخت نشینان و اهالی دیگر مناطق اطراف به آن سفر می کنند. از آنجایی که این شهر از آب و هوا و طبیعتی فوق العاده برخوردار بوده، از بهترین تفرجگاه های خاندان پهلوی به حساب می آمد. این شهر مساحتی حدود 61 هزار هکتار از اراضی استان البرز را به خود اختصاص داده و جمعیت آن تقریبا به 80 هزار نفر می رسد. ماهدشت به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد، افراد زیادی از دیگر شهرها به آن سفر کرده و بر جمعیت آن افزوده شده است. این شهر به دلیل داشتن زمین های کشاورزی زیادی به مساحت 2.700 هکتار به مهمترین قطب کشاورزی استان البرز و حتی کشور تبدیل شده است.

یکی دیگر از دلایل اهمیت شهر ماهدشت، قرارگیری آن در مسیر تهران – کرج و اشتهارد قرار گرفته و همچنین با شهرهای دیگری از ایران نظیر قزوین، همدان، کرمانشاه و کردستان ارتباط داشته و محور شهریار نیز اتصال پیدا می کند. این شهر که در بخش جنوب غربی شهرستان کرج واقع شده است، از بخش شمال خود به فرودگاه بین المللی پیام کرج، از شرق به محمدشهر کرج، از غرب به شهرستان اشتهارد و از جنوب به شهرستان شهریار منتهی می گردد و همین سبب شده دسترسی مناسبی به دیگر مناطق و شهرهای اطراف داشته باشد. اگر برای آخر هفته خود به دنبال جاذبه های دیدنی و گردشگری در اطراف تهران هستید، تا بتوانید به سراغ آن ها بروید و یک روز گردشگری را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا بتوانید با تمام جاذبه های دیدنی ماهدشت آشنا شویم.

جاهای دیدنی ماهدشت

ماهدشت کجاست و مسیر دسترسی به آن

ماهدشت از شهرهای خوش آب و هوای اطراف تهران به شمار می رود که از توابع شهرستان کرج در استان البرز محسوب می شود و گردشگران زیادی را برای تفریح، گردش و اقامت به سمت خود جذب می کند. اغلب جاهای دیدنی ماهدشت جزء حاذبه های تاریخی آن می شوند که سبب گردیده اند علاقه مندان به تاریخ را به سمت خود جذب کنند. در این بخش از مطلب می خواهیم به آشنایی با مسیرهای دسترسی به این شهر بپردازیم و بدانیم که چگونه می توانیم خود را به این شهر برسانیم به بازدید از دیدنی های ماهدشت اقدام نماییم.

مسیر دسترسی به ماهدشت با خودروی شخصی

برای دسترسی از تهران به ماهدشت دو مسیر وجود دارد که می توانید با خودروی شخصی یکی از این مسیرها را برای رسیدن به این شهر و تماشای جاهای دیدنی ماهدشت انتخاب کنید. مسیر اول استفاده از آزادراه تهران – کرج بوده که می بایست در این آزادراه به مسیر خود ادامه دهید تا به محمد شهر برسید. این شهر را پشت سر گذاشته و به سمت بلوار یادگار امام حرکت کنید و وارد آن شوید. مسیرتان را به سمت بلوار دانش ادامه دهید و بعد از آن که وارد این بلوار شدید، آن را تا انتها طی کنید. وارد بلوار ارم شده و به سمت بلوار کشاورز حرکت کنید تا وارد این شهر زیبا شوید و بتوانید به ترتیب به سراغ دیدنی های ماهدشت اقدام نمایید. مسیر دیگری که می توانید از تهران برای رسیدن به ماهدشت استفاده نمایید، بزرگراه بویین زهرا – شهریار می باشد.

مسیر دسترسی به ماهدشت با وسایل نقلیه عمومی

اگر قصد دارید از تهران با استفاده از وسایل نقلیه عمومی خود را به ماهدشت برسانید، پیش از هر چیزی خوب است بدانید که ماهدشت ایستگاه مترو نداشته و نزدیک ترین ایستگاه مترو به این شهر، ایستگاه ایستگاه مترو محمد شهر می باشد. در صورتی که بخواهید از مترو برای رسیدن به ماهدشت استفاده کنید، می توانید سوار مترو خط تهران – کرج شده و در ایستگاه محمدشهر کرج از مترو پیاده شوید و بقیه مسیر را تا رسیدن به ماهدشت سوار تاکسی یا وسایل نقلیه عمومی شوید.

غار چاه دیو

از جمله دیدنی های ماهدشت که می توانید در سفر به این شهر به سراغ آن بروید، غار چاه دیو نام دارد. این غار در دل زمین حفر شده و در روستای شوربلاغ که در کیلومتر 7 جاده کرج – ماهدشت قرار گرفته، وجود دارد. این چاه دارای عرضی حدود 25 متر و ارتفاع 70 متر می باشد. از جالب توجه ترین ویژگی های این غار می توان به وجود غار نمکی در انتهای اشاره نمود که مورد توجه بسیاری از غارنوردان و سنگ نوردان محسوب می شود.

همچنین لانه پرندگان نیز در غار چاه دیو وجود دارد که می توانید آن را نیز مشاهده کنید. دیدنی های این غار زیبا و طبیعی بسیار متنوع بوده و حتی می توانید قندیل ها و بلورهای نمک را نیز در آن مشاهده کنید. این غار طبیعی بر روی کوهی کم ارتفاع قرار داشته و جنس آن از آهک، نمک و خاک رس می باشد.

آدرس غار چاه دیو: استان البرز، کرج، کیلومتر 7 جاده کرج – ماهدشت

باشگاه اسب سواری زیتون ماهدشت

سوارکاری یکی از هیجان انگیزترین تفریحات و ورزش هایی است که بسیاری از افراد به آن علاقه مند هستند و برای این منظور به سراغ باشگاه های سوارکاری می روند تا بتوانند این ورزش و تفریح را در محیطی امن و مناسب تجربه کنند. یکی از جاهای دیدنی ماهدشت باشگاه سوارکاری زیتون می باشد که در خیابان سرداران ماهدشت قرار گرفته است.

شما می توانید با مراجعه به این مجموعه سوارکاری را از سطح مبتدی تا پیشرفته زیر نظر مربیان حرفه ای و مجرب آموزش ببینید. باشگاه سوارکاری زیتون انواع خدمات و امکاناتی نظیر تولید، پرورش، نگهداری و آموزش پرش با اسب و غیره را در اختیار مراجعین قرار می دهد. اگر به ورزش و تفریح سوارکاری علاقه دارید، می توانید از میان جاذبه های تفریحی ماهدشت، به سراغ این باشگاه سوارکاری بروید.

آدرس باشگاه سوارکاری زیتون: استان البرز، کرج، ماهدشت، خیابان سرداران، خیابان چهارم

جاهای دیدنی ماهدشت

زمین های کشاورزی

همانطور که گفته شد، این شهر به دلیل بهره مندی از آب و هوای مطلوب و خاک حاصلخیز، زمین های کشاورزی متعددی در آن وجود دارند و بسیاری از اراضی این شهر به زمین های کشاورزی اختصاص یافته اند. به صورت کلی می توان گفت که حدود 270 هزار هکتار از زمین های ماهدشت به زمین های کشاورزی تعلق یافته اند. رودخانه طبیعی که در نزدیکی این شهر جریان داشته، وظیفه آبیاری زمین های کشاورزی ماهدشت را به عهده دارد.

در این زمین های کشاورزی انواع محصولات تازه و ارگانیک به دست می آیند که همین ها سبب شده اند این اراضی کشاورزی جزء جاذبه های دیدنی ماهدشت محسوب شوند و گردشگرانی که به ماهدشت سفرکرده اند، می توانند به بازدید از آن ها اقدام کنند و حتی از بسیاری از این محصولات تازه تهیه کنند.

رودخانه شور

آبشارها، رودخانه و چشمه از جمله بهترین جاذبه های دیدنی و گردشگری در طبیعت به شمار می روند و در اغلب شهرهای ایران می توان تعداد زیادی از آن ها را پیدا کرد و برای گردش و تفریح به سراغ آن ها رفت. شهر زیبای ماهدشت نیز در میان دیدنی های خود رودخانه ای به نام رودخانه شور یا ابهر رود وجود دارد که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. رودخانه شور که از بهترین مناطق دیدنی ماهدشت به شمار می رود، از کوه های جنوب غربی آوج سرچشمه می گیرند. این کوه ها در استان قزوین قرار داشته و این رودخانه سرانجام وارد رودخانه کرج می شود. از جالب توجه ترین نکاتی که در رابطه با رودخانه ابهر رود وجود دارد این است که محل زندگی ماهی گورخری می باشد و حتی پرندگان بسیاری از آب آن نیز تعذیه می کنند.

زمانی که این رودخانه از محل باتلاق نمک زار در اشتهارد عبور می کند، بر شوری آن افزوده می شود. همچنین در ادامه مسیر خود نیز از محلی در پل عاصف الدوله عبور می کند و باز هم به میزان شوری آن افزوده می شود. سرانجام وارد مسیر حوضه آبریز دریاچه قم می شود و طبیعتی بسیار زیبا را از ابتدا، مسیر و تا انتها پدید می آورد.

چشمه شاهدشت

در فاصله 35 کیلومتری از شهرستان کرج، چشمه ای زیبا و تماشایی به نام چشمه شاهدشت وجود دارد که از جاهای دیدنی ماهدشت به شمار می رود و افراد زیادی را برای تفریح و گردش در طبیعت، به سمت خود جذب می کند. چشمه زیبای شاهدشت که از معروف ترین دیدنی های ماهدشت محسوب می شود، مملو از املاح معدنی مختلف بوده که می توان به ید و سولفات سدیم اشاره نمود که جهت درمان بسیاری از بیماری ها نظیر بیماری های گوارش، پوستی، دستگاه تنفسی و گواتر بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

آدرس چشمه شاهدشت: استان البرز، کرج، 35 کیلومتری جنوب کرج، ماهدشت

جاهای دیدنی ماهدشت

پارک افرا

پارک ها و فضاهای سبز از بهترین جاذبه های تفریحی و گردشگری در طبیعت به شمار می روند که در هر شهری می توان آن ها را پیدا کرد و برای گردش و استراحت به سراغ آن ها رفت. از دیگر جاذبه های گردشگری ماهدشت می توان به پارک افرا اشاره نمود که از فضایی بسیار زیبا و سرسبز برخوردار بوده و بهترین محیط را برای گردش و تفریح فراهم نموده است.

علاوه بر اهالی ماهدشت، گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، به سراغ این پارک زیبا می روند و ساعاتی به تفریح و استراحت در طبیعت می روند. از آنجایی که انواع امکانات ورزشی مختلف در پارک افرا وجود دارند، شرایط خوبی را برای ورزش فراهم آورده اند که بر همین اساس، بسیاری از ساکنین مناطق اطراف پارک، برای ورزش های صبحگاهی به آن مراجعه می کنند.

آدرس پارک افرا: استان البرز، کرج، ماهدشت، جاده ماهدشت، میدان امام خمینی

دیدنی های تاریخی ماهدشت

همانطور که می دانیم، شهر ماهدشت از قدیمی ترین شهرهای کرج به شمار می رود و به لحاظ موقعیت جغرافیایی مناسب و آب و هوای دلپذیری که دارد، توجه بسیاری از بزرگان را جلب نموده بود. همچنین از جاذبه های تفریحی و استراحتی خاندان پهلوی به شمار می رفت. خاندان پهلوی این منطقه را به عنوان محلی برای استراحت و تفریح خود و خانواده انتخاب کردند. موقعیت مکانی این منطقه به گونه ای است علاوه بر آن که به پایتخت نزدیک باشد، در فاصله نزدیکی از شهرهایی همچون شهریار، کرج و قزوین نیز واقع شده است.

همچنین به دلیل محبوب واقع شدن نزد پادشاهان گذشته و رفت و آمد آن ها در این منطقه، آثار باستانی و تاریخی متعدد و با ارزشی در آن وجود دارند که امروزه به عنوان دیدنی های ماهدشت از آن ها یاد می شوند و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کنند. در ادامه می خواهیم با جاذبه های تاریخی ماهدشت بیشتر آشنا شویم.

ساختمان شهرداری ماهدشت

در زمان حکومت پهلوی، خاندان پهلوی رفت و آمدهای متعددی در این شهر داشتند و بناهای مختلفی را در این شهر برای خود ساختند. رضاشاه روستای مرد آباد را به همسر دوم خود که تاج الملوک نام داشت، اهدا کرده بود. تاج الملوک پس از آن که این روستا را مشاهده کرد و موقعیت جغرافیایی و آب و هوای آن منطقه مورد پسند وی قرار گرفت و سپس در پی آن تصمیم به ساخت کاخی بزرگ و با شکوه گرفت. در نهایت نام این روستا را از مرد آباد به شاهدشت تغییر داد. به مرور زمان، این کاخ با تغییر کاربری مواجه شد و از آن به عنوان ساختمان شهرداری استفاده کردند. در نهایت محوطه اطراف آن نیز به پارک شهر تبدیل شد و از آن به عنوان پارکی سرسبز و زیبا استفاده کردند. از همین رو از ساختمان شهرداری ماهدشت به عنوان یکی از جاهای دیدنی ماهدشت یاد می شود.

تپه تاریخی ماهدشت

تپه ای تاریخی و معروف در میان دیدنی های ماهدشت وجود دارد که با نام تپه تاریخی شهر یا تپه مردآیاد شناخته می شود. تپه تاریخی ماهدشت در غرب این شهر جای گرفته و افرادی که به تماشای آثار تاریخی و بناهای باستانی علاقه مند هستند را به سمت خود جذب می کند. این تپه تاریخی دارای قدمتی بسیار طولانی و تاریخی بوده و به گونه ای که به دوران هزاره پنجم تا هزاره سوم پیش از دوران میلاد مسیح می رسد. اگر به جاذبه های تاریخی در طبیعت علاقه دارید، می توانید به سراغ بازدید از این تپه تاریخی بروید و تاریخ چندین هزار ساله ایران را از نزدیک نظاره گر باشند.

همچنین بر اساس کاوش های باستان شناسان در این محل، ظروف سفالی مختلفی به دست آمده اند که به رنگ های نخودی، قرمز و خاکستری می باشند و طرح و نقش های هندسی و حکاکی بر روی آن ها قابل مشاهده می باشند. آثار تاریخی به دست آمده در این محل مربوط به دوران پارت ها، ساسانیان و قرن های 4 تا 5 هجری قمری می باشند.

اگر در اطراف تهران به دنبال جاذبه های تاریخی هستید تا بتوانید با سرگذشت کشورمان بیشتر آشنا شوید، آثار باستانی و تاریخی مختلفی را می توانید از میان جاذبه های دیدنی ماهدشت یافت کنید. بر اساس شواهدی که در این منطقه وجود دارد، می توان دریافت که در زمان های گذشته این محل، به عنوان محل سکونت مردم دردوره های مختلفی از تاریخ بوده است.

جاهای دیدنی ماهدشت

تپه و قلعه حیدرآباد

تپه و قلعه حیدرآباد از دیگر جاذبه های تاریخی ماهدشت می باشند که در روستای حسین آباد این شهر واقع شده اند و به دلیل قدمت زیادی که دارند، از مناطق دیدنی ماهدشت به شمار رفته و افراد زیادی هستند که به بازدید از آن اقدام می کنند. از آنجایی که این تپه از جاذبه های دیدنی ماهدشت محسوب می شود. از بخش هایی که در این مجموعه سالم باقی مانده اند می توان به چهار ستون قلعه و قسمت هایی از حصار بنا اشاره نمود.

بر اساس شواهد و مدارک، قدمت این مجموعه تاریخی به دوران صفویه و قاجاریه می رسد. برای ساخت این قلعه تاریخی از سبک معماری دوران قاجار استفاده شده است. همچنین سفالینه های مختلفی در این منطقه کشف شده اند که مربوط به دوران صفوی می باشند و یکی از جاهای دیدنی ماهدشت شناخته می شوند.

امامزاده احمد و محمود

امامزاده ها از جمله جاذبه های دیدنی و مذهبی در هر شهری محسوب می شوند که چندین مورد از آن ها را در میان جاهای دیدنی ماهدشت شاهد هستیم. از دیگر امامزاده های این شهر می توان به امامزاده احمد و محمود اشاره نمود که بر روی تپه ای مرتفع قرار گرفته اند. این تپه با ارتفاع 3 متر امامزاده احمد و محمود را که جزء دیدنی های ماهدشت به شمار می روند را بر روی خود قرار داده و همین موضوع سبب گردیده از فاصله های دور نیز قابل مشاهده باشد. تپه ای که امامزاده احمد و محمود بر روی آن قرار گرفته است، خود نیز از جاذبه های تاریخی ماهدشت به شمار می رود و دارای قدمتی به قرن های 7 تا 9 هجری قمری می باشد.

تپه های راشته شرقی و غربی ماهدشت

ماهدشت که جزء مهمترین شهرهای کرج به حساب می آید، روستاها و مناطق مختلفی را در خود جای داده است. یکی از روستاهای این شهر راشته نام دارد که در بخش جنوبی این شهر واقع شده است. روستای راشته که در جنوب ماهدشت قرار دارد، از شرق به صفادشت، شهریار، ملارد و تهران، از غرب به اشتهارد و بویین زهرا محدود می شود. تپه های باستانی راشه که در شرق و غرب راشته قرار دارند، مربوط به قرن های 5 تا 9 هجری قمری بوده و جزء آثار تاریخی هستند که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند و گردشگران زیادی را برای بازدید به سمت خود جذب می کنند.

تپه امامزاده قاسم

از دیگر جاهای دیدنی ماهدشت می توان به امامزاده قاسم اشاره نمود که بر اساس آثار تاریخی کشف شده در اطراف آن، قدمت امامزاده به قرن های اولیه دوران اسلامی باز می گردد. امامزاده قاسم به عنوان یکی از نوادگان امام موسی کاظم شناخته می شود و در خیابان سردار آباد ماهدشت واقع شده است که برای رسیدن به آن بایستی از خیابان نصر ماهدشت اقدام نمایید. این امامزاده در نزدیکی تپه ای قرار گرفته که آثار تاریخی از محل این تپه کشف شده اند و این تپه نیز از جاذبه های تاریخی ماهدشت شناخته می شود.

بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی ماهدشت

شهر ماهدشت که در شهرستان کرج واقع شده و از آب و هوایی دلپذیر بهره می برد و در تمام طول سال گردش در میان دیدنی های ماهدشت بسیار صفا بخش خواهد بود. اما اگر دوست دارید در بهترین حالت ممکن به گردش و استراحت در جاهای دیدنی ماهدشت بپردازید، می توانید فصل های نیمه اول سال، بهار و تابستان را انتخاب کنید. چرا که با توجه به باغ ها و زمین های کشاورزی که در این شهر وجود دارند، می توانید از انواع میوه ها و سبزیجات تازه که در فصل های بهار و تابستان رشد می کنند، تهیه نمایید.

جاهای دیدنی ماهدشت

بهترین رستوران های ماهدشت

شکم گردی از جمله مهمترین و لذت بخش ترین قسمت های هر گردشی به شمار می رود. اگر به شهر زیبای ماهدشت سفر کردید و در میان گردش در جاهای دیدنی ماهدشت به دنبال محلی بودید که بتوانید غذای مورد علاقه خود را میل کنید، می توانید به سراغ یکی از رستوران های ماهدشت بروید. این شهر انواع رستوران های مختلف را در خود جای داده که می توانید یکی از آن ها را انتخاب کرده و به آن مراجعه نمایید. برخی از این رستوران ها نیز جزء بهترین رستوران های کرج محسوب می شوند و از کیفیت و تنوع غذایی بالایی برخوردارند که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

  • رستوران ترنج: استان البرز، کرج، ماهدشت، بلوار امام خمینی، خیابان سرداران
  • کافی شاپ پاپیون: استان البرز، کرج، ماهدشت، بلوار امام خمینی، جاده ماهدشت
  • رستوران مجلسی: استان البرز، کرج، ماهدشت، قبل از خیابان نصر، خیابان سربداران
  • رستوران تک بناب: استان البرز، کرج، ماهدشت، مقابل فروشگاه رفاه
  • دیزی سرای گروسی: استان البرز، کرج، ماهدشت، بلوار امام خمینی
  • آشکده برکت: استان البرز، کرج، ماهدشت، بلوار امام خمینی، مقابل پمپ بنزین

سوالات متداول

ماهدشت کجاست؟

ماهدشت از معروف ترین مناطق شهر کرج است که در بخش جنوب غربی کرج قرار دارد.

جاهای دیدنی ماهدشت را نام ببرید؟

از جاهای دیدنی ماهدشت می توان به باشگاه اسب سواری زیتون، غار چاه دیو، چشمه ماهدشت، رودخانه شور و غیره اشاره نمود.

دیدنی های تاریخی ماهدشت کدام اند؟

ماهدشت که از قدیمی ترین مناطق کرج می باشد که انواع جاذبه های تاریخی نظیر تپه تاریخی ماهدشت، ساختمان شهرداری، امامزاده احمد و محمود، تپه و قلعه حیدر آباد و غیره را در خود جای داده است.

بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی ماهدشت چه زمانی است؟

فصل های بهار و تابستان از بهترین زمان های بازدید از جاهای دیدنی ماهدشت می باشند.


[html_block id=”67683″]