جاهای دیدنی بوشهر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

17 تیر

عمارت کازرونی

یکی از بهترین استان های کشور که در منطقه جنوبی ایران قرار گرفته بوشهر می باشد. این ناحیه به دلیل از سر گذراندن اتفاقات مهم در طول تاریخی در بین عده زیادی معروف بوده و به همین دلیل […]

14 تیر

گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک یکی از خارق العاده ترین جاذبه های طبیعی در میان شهر بوشهر است که طبیعتی بی نظیر و تماشایی را در این نقطه از جنوب ایران پدید آورده است. استان بوشهر یکی از زیباترین و […]

13 خرداد

عمارت گلشن بوشهر

عمارت گلشن بوشهر عمارتی تاریخی و به جا مانده از دوران قاجار است که در محله بهبهانی واقع شده و به عنوان یکی از آثار تاریخی بوشهر شناخته می شود. شهر زیبای بوشهر، علاوه بر دریای بی کران […]

3 خرداد

دژ برازجان

بوشهر یکی از مهم ترین و بهترین منطقب است که در جنوب کشور واقع شده و عده زیادی از مسافران را در طول سال به سمت خود جذب می کند. این استان جاذبه های مختلفی را در خود […]

1 خرداد

عمارت امیریه بوشهر

عمارت امیریه بوشهر عمارتی تاریخی و به جا مانده از دوران قاجار در شهر بوشهر است که در محله کوتی این شهر واقع شده و امروزه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی بوشهر شناخته می شود. بوشهر […]

31 فروردین

قلعه شیخ نصوری

قلعه شیخ نصوری جاذبه ای تاریخی در شهر بندر طاهری استان بوشهر می باشد که بر اساس یافته های تاریخی، دریافته ایم که از دوران قاجار در این منطقه به یادگار مانده و امروزه به یکی از جاذبه […]

27 فروردین

مدرسه سعادت

یکی از زیبا ترین شهر ها بندری ایران که افراد زیادی در طول سال  به خصوص در زمستان به آن مراجعه می کنند، بوشهر می باشد. این شهر به دلیل دارا بودن نقاط دیدنی مختلف می تواند گزینه […]

22 اسفند

فست فود های بوشهر

در بوشهر جدا از کلی رستوران خوب که پیش تر هم در سایت لوکس ویلا اشاره ای به بهترین های آن ها داشتیم، کلی فست فود خوب هم هست. این بار قرار است با هم نگاهی به بهترین […]

9 بهمن

پاساژ آزادگان بوشهر

یکی از بهترین شهر های بندری کشور که توانسته افراد زیادی را به سمت خود بکشاند بوشهر می باشد. این شهر دارای مراکز خرید متفاوتی بوده تا کسانی که برای خرید به آن مراجعه می کنند بتوانند در […]

13 آذر

بهترین رستوران های بوشهر

بوشهر به عنوان یکی از بهترین شهر های بندری کشور بوده و به عنوان یکی از شهر های توریستی در جنوب ایران شناخته می شود. به دلیل سفر های زیادی که به این ناحیه می شود معمولا رستوران […]

یکی از مهم ترین مناطق بندری ایران که در طول سال عده زیادی را به سمت خود جذب می کند، بوشهر می باشد. بوشهر دارای دیدنی های متعددی می شود که عده زیادی از افراد برای تماشای آن ها اقدام می کنند. شما می توانید با مطالعه این مقاله با انواع جاذبه های طبیعی و تاریخی این منطقه آشنا شوید و اطلاعات کافی درباره آن ها به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

عمارت گلشن

یکی از بهترین و زیبا ترین بنا های تاریخی که در دوران قاجار ساخته شده، عمارت گلشن می باشد. این عمارت به دلیل تاریخ بالای ساخت آن و ارزش معماری به کار رفته در ان توانست در سال 1377 به ثبت ملی برسد. اگر بخواهید از این جاذبه بوشهر دیدن کنید می توانید به محله بهبهانی ها بروید و خود را به خیابان ساحلی برسانید. فاصله این بنا تا دریا تقریبا 10 متر است و در اطراف آن می توانید ساختمان های مربوط به بافت کهن بوشهر را تماشا کنید.

تاریخ دقیق ساخت این عمارت به 170 سال پیش بر می گردد که توسط یک تاجر ساخته شده بود. این بنا سه طبقه بوده و شما می توانید با مراجعه به طبقه اول از آب انبار، آشپزخانه، حمام و… دیدن نمایید. طبقات دوم و سوم عمارت گلشن مناسب مواردی هم چون تجارت و سکونت بوده که اگر برای مشاهده آن اقدام کنید شاهد این کاربری ها نیز خواهید بود.

آدرس عمارت گلشن: بوشهر، محله بهبهانی، خیابان ساحلی

عمارت گلشنعمارت امیریه

از دیگر مناطق دیدنی بوشهر می توان به عمرات امیریه اشاره نمود که به عنوان ساختمان اداری شهرداری از آن استفاده می شد. این عمارت در سال 1317 قمری به تلاش فردی به نام دریابیگی تاسیس گشت. از این عمارت همان طور که گفته شد در اوایل پادشاهی رضا شاه به عنوان ساختمان بلدیه کاربرد داشت تا این که سرانجام بعد از گذشت سال ها به دلیل ارزش بالای آن و هم چنین حفظ بهتر این سازه، در سال 1378 با شماره 2319 در لیست آثار ملی ثبت شد. در هر طبقه از این عمارت ده اتاق وجود دارد که دور تا دور آن قرار گرفته اند.

در گذشته کاربرد این اتاق ها به عنوان پذیرایی و کنفرانس بوده است و در حال حاضر تبدیل به یک جای دیدنی-تاریخی شده است. این سازه به دریا نزدیک بوده و برای جلوگیری از تاثیر مخرب رطوبت بر روی ساختمان، اطراف ستون ها را با کومبار که از پوست درخت نارگیل تهیه می شود پیچیده اند. اگر به بوشهر سفر کردید می توانید با گذر از خیابان ساحلی این عمارت را تماشا نمایید.

مسیر دسترسی عمارت امیریه

اگر تمایل داشتید از عمرات امیریه بوشهر دیدن کنید می توانید ابتدا خود را به خیابان سیراف برسانید و سپس در جهت شمال آن ادامه دهید. کمی بعد وارد خیابان خلیج فارس شده و این خیابان را تا رسیدن به مقصدتان که در سمت راست شما قرار دارد دنبال نمایید. مسیر گفته شده از نزدیکی خلیج فارس در سیراف تا عمرات امیریه، مسافتی در حدود 250 متر داشته و بدون ترافیک تقریبا 1 دقیقه در راه خواهید بود تا به مقصدتان وارد شوید.

آدرس عمرات امیریه: بوشهر، خیابان ساحلی خلیج فارس، مقابل بوستان شورا

بازار بوشهر

از دیگر جاذبه های تاریخی بوشهر که مسافران می توانند برای تماشای آن اقدام کنند، بازار بزرگ این شهر می باشد که شامل بخش های مختلفی می شود. این بازار در یکی از محله های قدیمی تهران به نام دهدشتی واقع شده و فضای زنده آن در طول زمان باعث شده تا افراد زیادی به آن جذب شوند. در زمان قاجار این بازار سنتی بوشهر توانست به یک قطب اقتصادی در ایران تبدیل شود و به همین دلیل تا جایی که کشور هایی هم چون انگلیس، پرتقال و آلمان در این بازار یک کنسولگری ساختند تا بتوانند به آسانی برای تجارت اقدام کنند.

این بازار در زمان های قبل از قاجار و در ست در دوران حکومت ناصرالدین شاه مرکزی برای ارتباطات تجاری و فرهگی به شمار می رفت. معماری مربوط به ساخت این بازار مربوط به زمان قاجار می شود و اگر تمایل داشته باشید می توانید آن را تماشا کنید. از بخش های مختلف این بازار می توان به بازار ماهی فروش ها، بازار رنگرز ها، بازار آهنگران، بازار کلاه فروشان، بازار مرغ فروشان و… اشاره نمود که در کنار بازار های دیگر در کاربری های متعدد قرار گرفته اند. اگر به بوشهر سفر کردید بهتر است خرید از این بازار و هم چنین بازدید از بخش های مختلف این اثر تاریخی را از دست ندهید.

آدرس بازار بزرگ بوشهر: بوشهر، خیابان شهدا ، محله دهدشتی

بازار بوشهرگنبد نمکی جاشک

از دیگر جاذبه های بوشهر که می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید، گنبد نمکی جاشک می باشد. این گنبد زیبا که با نام دشتی هم معروف است، به عنوان یکی از بزرگ ترین گنبد های نمکی ایران به شمار می رود. این گنبد که در سال 1388 به ثبت ملی رسید در منطقه مرتفع و بزرگی در کوه های جاشک واقع شده است. اگر به این منطقه بروید می توانید منظره زیبایی را از سنگ های قیمتی ببینید که به دلیل وجود غار ها، آبشار ها و آویز های نمکی جذاب معمولا می توانند از سوژه های خوب برای زمین شناسان نیز قرار بگیرند.

هم چنین بسیاری از تصویر برداران برای ثبت تصاویر به یاد ماندنی نیز می توانند این منطقه را انتخاب کنند و از گنبد نمکی جاشک قاب های زیبایی را ثبت نمایند. ارتفاع قله نمکی جاشک به 1350 متر می رسد و مناسب برای ورزشکاران نیز می باشد، هم چنین وسعت آن بیش از 3600 هکتار می باشد. درباره این کوه هم چنین یک سری افسانه نیز عنوان شده که می توانید راجع به آن ها از افراد محلی بپرسید. یکی از این افسانه ها عنوان می کند که این کوه در گذشته ها محل زندگی یک دیو بوده است.

آدرس گنبد نمکی جاشک: بوشهر، بین شهرستان های دیر و دشتی

مدرسه سعادت

یکی از زیبا ترین آثار تاریخی بر جای مانده از دوران قاجار، مدرسه سعادت می باشد. این سازه که با نام مدرسه سعادت مظفری نیز شناخته می شود، در سال 1278 ساخته شد و 100 سال بعد در 1378 به ثبت ملی رسید. این مدرسه از نظر آموزشی به عنوان مادر کلیه مدارس در جنوب کشور شهرت یافت جالب است بدانید که این مدرسه یکی از زیبا ترین و مهم ترین جاذبه های دیدنی بوشهر به حساب می آید و بهتر است در سفر به این شهر حتما سری به آن بزنید.

معماری به کار رفته در ساخت این بنا مثل بخش سنتی این شهر منحصر به فرد بوده و بهتر است حتما از آن دیدن نمایید. هم چنین باید عنوان کرد که شما می توانید برای استفاده از رستوران های بوشهر نیز در اطراف این جاذبه تاریخی اقدام نمایید. در حال حاضر این مدرسه به دو بخش تقسیم شده که بخش تاریخی آن مربوط به مراجعین برای بازدید می باشد و بخش جدید آن مربوط به دانش آموزان و علم آموزی آن ها می شود.

بهتر است قبل از حضور در این مدرسه از باز بودن و ساعت دقیق کاری آن مطلع شوید تا بتوانید تجربه بهتری داشه باشید. هم چنین بهتر است در زمان بازدید از مدرسه نهایت تلاش خود را در حفظ این اثر تاریخی داشته باشید تا این بنا برای آیندگان نیز بماند.

شماره تماس مدرسه سعادت بوشهر: 33324467-077

وبسایت مدرسه سعادت بوشهر: saadatbu.ir

مدرسه سعادتدژ برازجان

از دیگر آثار تاریخی بوشهر که قدمت بالایی دارد و با نام کاروانسرای مشیرالملک نیز شناخته می شود، دژ برازجان می باشد. این دژ به دلیل قرار گرفتن در یکی موقعیت جغرافیایی خوب توانسته مسافران زیادی را به خود جذب نماید. این بنا در زمان قاجار ها ساخته شد و در همان دوران نیز بیکی از بهترین و جذاب ترین سازه ها به حساب می آمد. هزینه ساخت این کاروانسرا در سال 1250 مبلغی معادل چهل هزار تومان بود که توسط فردی به نام میرزا مشیرالملک شیرازی پرداخت شد. مساحت این سازه به هفت هزار متر مربع می رسد و تعداد اتاق های ان نیز 68 باب می باشد.

در یک دوره از تاریخ این دژ به عنوان زندان کارایی داشت و در دوره ای دیگر کاروانسرا بود. در حال حاضر نیز یک اثر تاریخی است که مردم می توانند برای تماشای آن اقدام نمایند. لازم به ذکر است نمای این ساختمان در سال های اخیر مرمت شده و به دلیل بازسازی های مختلف در طول دوران ساخت این بنا، دژ برازجان هم اکنون نیز پابرجاست. کاروانسرای مشیرالملک در سال 1362 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. اگر به بوشهر سفر کردید بهتر است با مراجعه به میدان چمران به این اثر تاریخی نیز سری بزنید.

مسیر دسترسی به دژ برازجان

اگر تمایل داشتید به این بنا تاریخی مراجعه کنید بهتر است ابتدا خود را به میدان چمران بوشهر برسانید و سپس در جهت شمال آن و به سمت خیابان جمهوری اسلامی برانید. بعد از رسیدن به تنظیم موتور خادم پور به طرف راست رفته و راهتان را تا رسیدن به مقصد ادامه دهید. مسافت مسیر گفته شده تقریبا 600 متر بوده و بدون ترافیک در حدود 2 دقیقه نیز در راه خواهید بود.

دژ برازجانعمارت کازرونی

یکی دیگر از سازه های قاجاریان که به عنوان دیدنی های بوشهر محسوب می شود، عمارت کازرونی می باشد. این عمارت در سال 1380 به ثبت ملی رسید و به دلیل دارا بودن سه طبقه در زمان خود یکی از بلند ترین ساختمان ها به حساب می آمد. اتاق های این عمارت دور تا دور حیاط قرار گرفته اند و در وسط باغچه ای زیبا به چشم می خورد. معماری این بنای زیبا متناسب با گرمای جنوب و هم چنین معماری شهری ساحلی ساخته شده است.

هم چنین طراحی معماری آن به گونه ای است که بدون حضور خنک کننده داخل خانه ها معمولا خنک بودند و این مورد یکی از شاهکار های این نوع معماری به حساب می آید. ایوان های هر طبقه محوطه بزرگی از داخل دارند و در کنار شیشه های رنگی نمایی بسیار زیبایی به این سازه تاریخی بخشیده اند. اگر به بوشهر سفر کردید بهتر است مراجعه به این عمارت زیبا را از دست ندهید.

آدرس عمارت کازرونی: بوشهر، محله قدیم بهبهانی، خیابان خلیج فارس

ساعت کاری عمرات کازرونی: همه روزه از ساعت 7 تا 17 (بهتر است قبل از مراجعه از ساعت دقیق کاری این مجموعه مطلع شوید.)

قلعه خورموج

از دیگر دیدنی های تاریخی بوشهر می توان به قلعه خورموج اشاره کرد که توانسته عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب نماید. این قلعه را با نام قلعه محمد خان دشتی نیز می شناسند و متعلق به خانواده ای با نام صالح احمدی می باشد. قلعه خورموج که در حال حاضر تنها یک برج آن باقی مانده، دارای دو قسمت با نام های محمد خان دشتی و جمال خان می باشد. این قلعه در زمان قاجاریه به ثبت رسید و دارای تزیینات مختلفی نیز می باشد.

در سال 1379 این قلعه با شماره 3032 در فهرست آثار ملی ثبت گردید. جالب است بدانید که سبک معماری این سازه سلجوقی و تاثیر گرفته از زمان ساسانیان می باشد. برای بازدید از این سازه نیز باید عنوان کرد که شما قادر به تماشای نمای بیرونی آن خواهید بود و می توانید به رایگان برای دیدن آن اقدام نمایید. اگر به بوشهر سفر کردید بهتر است بازدید از قلعه خورموج را از دست ندهید.

آدرس قلعه خورموج: بوشهر، خورموج، خیابان مطهری

قلعه خورموجقلعه شیخ نصوری

یکی دیگر از سازه های تاریخی بوشهر که می توانید برای تماشای آن اقدام کنید، قلعه شیخ نصوری می باشد. این قلعه تقریبا 180 سال قبل احداث شده و ساخت آن به دستور فردی به نام شیخ جبار نصوری انجام گرفته است. این قلعه در ابتدای زمان قاجاریه ساخته شده و معماری به کار رفته در آن مربوط به همان دوران می باشد. گچبری های به کار رفته در این قلعه بسیار زیباست و به تعداد 18 تابلو از شاهنامه بر روی دیوار های آن قرار گرفته است.

در طبقه دوم ساختمان نصوری می توانید ایوانی با ستون ببینید که سبک به کار رفته در ساخت آن همانند ستون های بازار وکیل می باشد. قلعه شیخ نصوری در سال 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و به همین دلیل می توان گفت ارزش بالایی در بین افراد مختلف دارد. اگر به بوشهر و بندر سیراف سفر کردید، بهتر است بازدید از این قلعه را نیز از دست ندهید و برای این منظور باید بلیط ورود به آن را از قبل تهیه کرده باشید.

آدرس قلعه شیخ نصوری: بوشهر، بندر سیراف، کنگان، کوچه نصوری

بوستان شورا

یکی از گزینه های خوب برای مسافران در سفر به هر شهری در ایران می تواند بوستان های مقصد باشد. یکی از پارک های مهم بوشهر که در حاشیه خلیج فارس واقع شده، بوستان شورا می باشد. این بوستان فضایی مناسب برای برگزاری مراسمات و جشن ها دارد و به همین دلیل اگر در مواقع مهم همانند اعیاد به این پارک بروید می توانید از مراسم های آنان نیز استفاده کنید.

در غیر این صورت نیز فضای خوبیست برای کمپینگ و اگر در فصل درست مثل زمستان برای سفر به بوشهر اقدام کرده اید، استفاده از چادر مسافرتی برای قامت شما می تواند مفید واقع شود منتها اگر به گرما حساسیت زیاد نداشته باشید. در غیر این صورت می توانید شب های بوشهر را برای قدم زدن در این بوستان انتخاب کنید. علاوه بر موارد گفته شده یک سری نمایشگاه ها نیز در بوستان شورا بوشر دایر می شود که از آن ها نیز می توانید در صورت تمایل بازدید داشته باشید.

این بوستان به دلیل نزدیکی به ساحل و پارک تی وی و هم چنین نزدیکی به محل های مربوط به دوچرخه سواری و قایق سواری، معمولا مورد توجه افراد مختلفی قرار می گیرد. بهتر است در سفر به این منطقه از جنوب کشور به پارک شورا نیز سری بزنید و از منظره رو به دریای آن لذت ببرید.

آدرس بوستان شورا: بوشهر، خیابان خلیج فارس، نرسیده به بوستان سیادت

بوستان شورا