جاذبه های گردشگری جنوب ایران که حتما باید سفر کرد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

شاید تنها دلیلی که کمتر گردشگری به جنوب ایران سفر میکند، هوای بسیار گرم و در شهرهای ساحلی، گرم و شجری باشد. اما به جرات می توان گفت در جنوب کشور، جاذبه های دیدنی، بناهای تاریخی و تفریحات بسیار جذابی وجود دارد که برخی از آن ها در کشور کم نظیر هستند. اگر میخواهید پیش از سفر به مناطق جنوبی کشور، با جاذبه های گردشگری جنوب ایران بیشتر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

دزفول و دریاچه معروف شیهون

شهر دزفول واقع در استان خوزستان، یکی از توریستی ترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران است و گردشگری، از جمله مهم ترین قطب های درآمد مردم منطقه به شمار میرود. دزفول در رشته کوه زاگرس قرار داشته و دریاچه ای با نام شیهون در اطراف شهر وجود دارد که پیشنهاد می کنیم حتماً یکبار هم که شده که از آن بازید کنید.

نزدیک به 50 سال پیش، بر روی رودخانه ای در اطرف دزفول سدی احداث شد و به لطف این سد، دریاچه ای بزرگ و دیدنی در پشت آن به وجود آمد که با نام دریاچه و سد دز شناخته می شود. این دریاچه از جمله بزرگترین دریاچه های مصنوعی کشور به شمار می رود و گردشگران همواره خاطرات خوشی را از طبیعت گردی، اتراق و لذت بردن از طبیعت بکر و صدای پرندگان و همچنین، تفریحات آبی هیجان انگیز از جمله قایق سواری برای خود رقم می زنند.

اگر در سفر به دزفول قصد بازدید از دریاچه شیهون را دارید، کافیست به فاصله 23 کیلومتری شمال شرق اندیمشک نزدیک به کوه های شاداب تنگوان مراجعه کنید تا در کنار روستای پامنار، به این دریاچه زیبا و طبیعت اطرافش برسید.

دریاچه شیهون

شهر سوخته؛ قدمتی 5هزار ساله در جنوب ایران

شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و جزء جاهای دیدنی جنوب ایران شناخته می شود و می بایست به فاصله 30 کیلومتری شهر محمدآباد واقع در شهرستان هامون مراجعه کرد تا منطقه تاریخی و باارزش شهر سوخته را دید. این شهر قدمتی 5هزار ساله دارد و به لطف پژوهش های صورت گرفته و اسناد موجود، در زمان خود یکی از پیشرفته ترین شهرها به شمار می رفت لذا شهر سوخته در سطح جهانی از شهرت بالایی برخوردار می باشد به طوری که در سال 2014، سازمان جهانی یونسکو این منطقه تاریخی را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رساند.

شهر سوخته همزمان با دوره تمدن جیرفت و برنز بوده و در زمان خود، شهرت بالایی داشته اما بعد از اینکه رودخانه هیرمند تغییر مسیر داد، رفته رفته از محبوبیت شهر سوخته کاسته شد و بعد از مدتی، خالی از سکونت گردید. افراد بسیاری تصور می کنند شهر سوخته به دلیل اینکه در آتشسوزی از بین رفته به این شناخته شده است اما جالب است بدانید شهر سوخته نه تنها در آتش از بین نرفته بلکه هیچ اثری از جنگ و آتشسوزی در این منطقه مشاهده نمی شود و تنها کوره های آتش در اطراف شهر سوخته بودند که خاکستر آن ها در شهر مشاهده میشد.

شهر سوخته

زیگوارت چغازنبیل، از بزرگترین معابد تاریخی ایران

بنای تاریخی زیگوارت چغازنبیل یکی از ارزشمندترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران است که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار می باشد چرا که این اثر تاریخی، به عنوان اولین اثر ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شناخته می شود.

حدود 640 سال پیش از میلاد مسیح و در زمان تمدن ایلامی ها، یکی از قدرتمندترین پادشاهان ایلامی دستور ساخت این بنای عظیم و باشکوه را داده بود هرچند در جنگی با آشوری ها به فرمان آشور بانی پال، این بنای تاریخی ویران شد. علت نامی که برای ان بنایی تاریخی انتخاب شده، به زمان کشف شدنش برمیگردد. در گذشته، تپه ای بزرگ و سبد مانند در این منطقه وجود دارد و به دلیل اینکه در اطرافش منطقه ای با نام چغازنبیل وجود داشت، نام بنا هم به این کله تغییر پیدا کرد و لازم به ذکر است چغازنبیل از دو کلمه چغا به معنای تپه و زنبیل به معنای سبد در زبان لری است.

در زمانی که این بنای تاریخی ساخته شد، معبد در شهری با نام اونتاش گال قرار داشت و بنای زیگوارت چغازنبیل به عنوان بزرگترین، مهم ترین و مرتفع ترین بنای شهر شناخته می شد. همچنین امروزه جزء جاهای دیدنی جنوب ایران محسوب می شود. بنا در ابعاد 105 در 105 متر ساخته شده و ارتفاع آن هم به بیش از 50 متر میرسد هرچند به لطف ویرانه هایی که به وجود آمده، ارتفاع بنا به 25 متر کاهش یافته است. زیگوارت ها درواقع بناهای مذهبی هستند که در در زمان بابلی ها و آشوری ها در اطراف بین النهرین ساخته می شد و در دوران حکومت ایلامی هم تعدادی از آن ها در ایران ساخته شد.

زیگوارت چغازنبیل

پل معلق اهواز

این پل جذاب و دیدنی با نام های پل سفید و پل هلالی اهواز نیز شناخته می شود. پل معلق اهواز به عنوان نماد این شهر معروف است و قدمت آن به سال 1315 برمی گردد. در آن سال تصمیم گرفته شد تا پلی بر روی رود کارون ساخته شود تا عبور و مرور را آسان تر کند لذا پل سفید اهواز برای این که بتواند در برابر عوامل طبیعی از جمله سیلاب و طغیان رود کارون مقاوم باشد، به صورت معلق ساخته شده است. همچنین شاید برایتان جالب باشد بدانید در سال 1315، ساخت این پل هزینه 5 میلیون و 800 هزار تومانی را بر دوش حکومت گذاشت.

پل معلق اهواز به دلیل اهمیت بالایی که داشت در سال 1389 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و همچنین جهت پایداری بیشتر پل، مسیر عبور یک طرفه شده است. همچنین این بنای باارزش در سال 1378 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

پل معلق اهواز

معبد هندوها، خاص ترین جاذبه دیدنی بندرعباس

اگر روزی تصمیم داشتید به شهر بندرعباس سفر کنید، پیشنهاد می کنیم نگاهی هم به معبد هندوها یا پرستشگاه بت گوران واقع در مرکز شهر استان هرمزگان بیاندازید. این بنای تاریخی در سال 1210 هجری قمری مصادف با دوران حکومت محمد حسین خان سعد الملک، حاکم بندرعباس ساخته شده است و شاید برایتان جالب باشد بدانید هدف از ساخت این پرستشگاه، جمع آوری هدایای هندوها که از طریق تاجران هندی اهدا می شده بوده است. شهر زیبای بندرعباس برخی از جاذبه های گردشگری جنوب ایران را در خود جای داده است.

در آن زمان که مصادف با دوران حکومت قاجاریه بود، تاجران هندی بسیاری به ایران سفر می کردند و آن ها برای اینکه بتوانند مراسم هایی عبادت خود را به خوبی برگزار کنند، به سراغ کاروانسراها می رفتند اما در میان آن ها، دو شخص با نام های شول رام و دده رام تصمیم گرفتند تا به شمال بندرعباس مراجعه کرده و با هزینه خود اقدام به خرید زمین و ساخت معبد کنند.

معبد هندوها

به تنظیمات دوربین خود دست نزنید، خاک رنگارنگ جزیره هرمز واقعیست

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جنوب ایران، جزیره هرمز و طبیعت منحصر به فرد این جزیرست. جزیره هرمز را جزیره کوچک خلیج فارس می‌ نامند. این جزیره مکانی است پر از رنگ‌ های مختلف همراه با آب با یک فرهنگ کاملا متفاوت به گونه‌ ای که هنگام ورود به آن انگار وارد یک سیاره‌ای دیگر شده‌ اید. به جرات می‌ توان گفت جزیره هرمز جزیره رنگ‌ ها و شگفتی‌ ها می‌باشد که از دل دریا بیرون زده است. این جزیره دیدنی‌ های زیادی از خاک‌ های رنگی تا معماری عجیب را دارا می‌ باشد که هر گوشه آن یک داستانی شگفت انگیز برای شنیدن و طرحی برای دیدن را دارد. جالب است بدانید که خاک هرمز را می‌ توان در هفتاد رنگ دید. خاک خوراکی جزیره هرمز یکی از شگفتی های این جزیره می باشد. این منطقه فقط یک جزیره نیست می‌ توان گفت سرزمین شگفتی‌ ها است.

جزیره هرمز

شهرستان تاریخی شوشتر، شهری احاطه شده در میان آبشارها

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جنوب ایران، شهرستان تاریخی و بسیار زیبای شوشتر است. شوشتر در استان خوزستان قرار دارد. شوشتر را همگان با آبشارها و کانال های پر آبش می‌شناسند. آبشارهای شوشتر به منظور استفاده گرفتن از نیروی آب برای آسیاب های صنعتی در دوران ساسانیان ساخته شده‌اند. این مجموعه شامل آبشارها، ساختمان آسیاب و سیکا و تونل برای هدایت جریان آب می‌باشد.

طبق گفته ها رود گرگر در زمان شاپور اول ساخته شد که بیشتر برای رونق دادن به کشاورزی منطقه و رساندن آب به جنوب و شرق شوشتر بوده است. پل بند گرگر نیز برای جلوگیری از طغیان رودخانه زده شد و همچنین باعث وصل شدن شوشتر از شرق به اهواز و مسجد سلیمان شده است. ۴۰ آسیاب در محل در قسمت های شمالی، شرقی و غربی وجود داشته که برای تهیه آرد مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در حال حاضر آسیاب رضا گلاب که بازسازی شده فقط در حال استفاده می‌باشد.

شهرستان شوشتر

جزیره هرمز، جزیره ای رنگارنگ در میان آب های خلیج فارس

جزیره هرمز جزیره ای کوچک و زیبا در میان آب های نیلگون خلیج فارس است که قدمت بسیار زیادی از حضور آن در جنوب ایران می گذرد. این جزیره زیبا به صورت بیضی بوده و مساحت آن حدود 42 کیلومتر مربع می باشد و در نزدیکی تنگه هرمز قرار گرفته است. سرتاسر این جزیره را جاذبه های دیدنی و گردشگری زیبا و فراوانی در بر گرفته و به یکی از قطب های گردشگری جنوب ایران تبدیل شده است و تنوع بسیارری از جاذبه های گردشگری جنوب ایران را شامل می شود. نکته جالبی که در رابطه با جزیره هرمز وجود دارد و آن را به یک جزیره خاص تبدیل ساخته این است که گردشگران اجازه ورود با وسایل نقلیه به داخل جزیره را ندارند. برای گردش در جزیره بایستی با استفاده از موتورهای سه چرخ اهالی جزیره و یا به صورت پیاده انجام شود. جزایر جنوبی ایران از بهترین مقاصد گردشگری بوده و می توانید از تفریحات آبی متعدد و متنوعی بهره مند شوید. جزیره هرمز را به دلیل داشتن خاک های رنگارنگ، جزیره رنگی می شناسیم و همین موضوع نیز از جذابیت های این جزیره شناخته می شوند. از جاذبه های دیدنی جزیره هرمز می توان به قلعه پرتغالی ها، دره رنگین کمان، جنگل حرا، دره مجسمه، غار الهه نمک و غیره اشاره نمود.

جزیره هرمز

دره ستارگان، جاذبه ای از عجایب هفتگانه قشم

از خارق العاده ترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران می توان به پدیده ای منحصر به فرد به نام دره ستارگان اشاره نمود. دره ستارگان یکی از زیباترین جاذبه های جنوب ایران است که در جزیره قشم جای گرفته و جزء عجایب هفت گانه قشم محسوب می شود. گردشگرانی که به جزیره قشم سفر می کنند محال است سری به این دره زیبا و تماشایی نزنند. اهالی جزیره قشم دره ستارگان را با نام های استاله کفته و استار افتیده نیز می شناسند که هردوی آن ها به معنای ستاره افتاده می باشند. دره ستارگان را پرطرفدارترین ژئوسایت های جزیره قشم به شمار می رود. از آنجایی که عوامل فرسایش طبیعی همچون باد، آب و فشارهای وزنی طبقات زمین بر روی یکدیگر به صورت ناهمگن شکل گرفته اند، باعث به وجود آمدن اشکال مختلفی در این دره شده اند.

برخی از نواحی به دلیل مقاومت بیشتر نسبت به دیگر نواحی همچنان پابرجا باقی مانده اند و برخی دیگر از نواحی که سست و نرم بوده اند، بر اثر فشارهای حاصل، از بین رفته اند و اثری از آن ها باقی نمانده و اشکال هندسی مختلفی را پدید آورده اند. در برخی از نقاط این دره، ستون هایی وجود دارند که به شکل های مختلفی هستند. هنگامی که در حال قدم زدن در دره ستارگان قشم و مشغول تماشای اشکال هندسی اطراف خود هستید، حفره هایی را مشاهده خواهید کرد که دارای خاک سرخ رنگی می باشند و تصاویری از کره مریخ در ذهن شمار تداعی خواهند شد. افسانه هایی در رابطه با وجود جن و ارواح در این دره وجود دارند و صداهای عجیبی به گوش خواهند رسید. به همین دلیل گردشگران برای گردش در دره ستارگان ساعات روز را انتخاب می کنند و از رفتن به این منطقه در شب ها خودداری می کنند. اما در ساعات شب و تاریکی شب، آرامش و سکوت عجیبی این ناحیه از جزیره قشم را فرا می گیرد.ش

دره ستارگان

جنگل حرا جنگلی در دل آب

نواحی جنوبی ایران مملو از جاذبه های گردشگری متعددی می باشند و به هر شهر و جزیره ای که قدم بگذارید، با جاذبه های دیدنی و گردشگری فراوانی مواجه خواهید شد. در جزیره قشم پدیده ای زیبا و تماشایی به نام جنگل حرا جای گرفته و سطح آن پوشیده از آب می باشد و برای گردش در آن بایستی سوار بر قایق شوید. درختان جنگل حرا سر از آب بیرون آورده اند و چهره ای زیبا و تماشایی را برای این جنگل پدید آورده اند. جنگل حرا دارای مساحتی حدود 82360 هکتار است و پس از آن که به عنوان منطقه حفاظت شده حرا شناخته شد، بر وسعت آن افزوده شد و مساحت آن به 85686 هکتار رسید و به پارک ملی تبدیل گردید. هنگامی که با قایق در حال گردش در این جنگل دریایی هستید و به درختان سرسبز اطرافتان نگاه می کنید، با پدیده های جالب و جدیدی از جهان آشنا خواهید شد. درختانی که در این جنگل روییده اند و فضای بسیار زیبایی را برای این جنگل دریایی به وجود آورده اند، درختان حرا و چندل هستند. زمانی که پدیده جزر رخ می دهد، درختان زیبای این جنگل از داخل آب بیرون می آیند و زمانی که پدیده مد رخ دهد، این درختان به صورت نصفه و تا نیمه داخل آب فرو خواهند رفت. جنگل حرا از آب و هوای استوایی بهره می برد.

جنگل حرا

کشتی یونانی

همه ما می دانیم جزیره کیش از زیباترین جزایر جنوبی ایران است و به هر گوشه و نقطه ای از آن قدم بگذاریم، جاذبه ای گردشگری و دیدنی را خواهیم دید و با برخی از جاذبه های گردشگری جنوب ایران مواجه خواهیم شد. از معروف ترین جاذبه های دیدنی جزیره کیش می توان به کشتی یونانی اشاره کرد که در تاریخ 4 مرداد ماه سال 1345 هجری شمسی در حوالی روستای باغو در جزیره کیش به گل نشسته است. کشتی یونانی که یکی از نمادهای جزیره کیش به شمار می رود و گردشگران زیادی به بازدید از آن ادام می کنند، در بخش جنوب غربی جزیره و در نزدیکی میدان غروب واقع شده است. کشتی یونانی در میان آب های خلیج فارس، منظره بسیار زیبا و تماشایی را به وجود آورده و گردشگران عکس های بسیار زیبایی را در کنار آن ثبت می کنند. این کشتی به گل نشسته داستان های طولانی را پشت سر گذاشته و اگر مشتاق هستید اطلاعات بیشتری درباره گذشته و داستان های کشتی یونانی به دست آورید، می توانید سری به این مطلب بزنید.

جاذبه های گردشگری جنوب ایران

سوالات متداول

زیباترین شهرهای جنوبی ایران کدام اند؟

از زیباترین شهرهای جنوب ایران می توان از شهر چابهار، شهر دزفول، شهر بندرعباس، شهر بوشهر و غیره نام برد.

بهترین جاهای دیدنی جنوب ایران را نام ببرید؟

جنوب ایران جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوع و زیادی را در خود جای داده و از زیباترین جاهای دیدنی جنوب ایران می توان به جنگل حرا در قشم، دره ستارگان در قشم، کشتی یونانی در کیش، دره مجسمه ها در هرمز و غیره اشاره کرد.

جاهای دیدنی جنوب در زمستان کدام اند؟

بسیاری از جاذبه های گردشگری جنوب ایران را بایستی در فصل های نیمه دوم سال و به خصوص زمستان به آن ها سفر کرد. از جاذبه های جنوبی ایران که می توان در زمستان به سراغ آن ها رفت جاذبه هایی همچون جزیره هرمز، جاذبه های دیدنی جزیره قشم و غیره می باشند.

بهترین فصل سفر به شهرهای جنوب ایران چه زمانی است؟

شهرهای جنوبی ایران همگی از آب و هوای گرم برخوردارند و از بهترین زمان های سفر به شهرها و جزایر جنوب کشور فصل های پاییز و زمستان هستند.

مطالب مشابه