تنگه چاهکوه قشم

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

تنگه چاهکوه قشم از عجایب هفتگانه جزیره زیبای قشم است که آنقدری اینجا زیبا، جذاب و دوست داشتنی است که هیچکس نیست به قشم سفر کند و از تنگه چاهکوه بازدید نکند. در لوکس ویلا میخواهیم شما را با همه چیز درباره تنگه چاهکوه قشم آشنا کنیم.

تنگه چاهکوه، از عجایب هفتگانه قشم

بین صد ها جاذبه دیدنی در قشم، هفت جای دیدنی است که به عنوان عجایب هفتگانه قشم شناخته می شوند. این جاذبه های دیدنی بخاطر اینکه در نوع خود عجیب و جالب هستند به عجایب هفتگانه معروف شده اند. عجایب هفتگانه قشم شامل دره ستارگان، جزایر ناز، دلفین های جزیره هنگام، غار نمکدان، لاک پشت های پوزه عقابی، جنگل های حرا و تنگه چاهکوه هستند. هرکدام از این عجایب هفتگانه داستان های خودشان را دارند اما تنگه چاهگوه، به باور خیلی ها بین این عجایب هفتگانه جای خاص و فوق العاده ای است.

چاهکوه

تنگه چاهکوه قشم کجاست؟

تنگه چاهکوه نزدیک به بیش از 90 کیلومتر تا قشم فاصله دارد. البته تنگه چاهکوه در خود جزیره قشم واقع شده اما چون گردشگران همیشه به بخش توریستی قشم مراجعه می کنند که در شرق جزیره قرار دارد، ما مبدأ را اینجا در نظر میگیریم. معمولاً گردشگران با تورهای قشم سفر می کنند و بازدید از تنگه چاهکوه هم در برنامه بسیاری از تورها قرار دارد اما برخی هم هستند نه تنها با تور سفر نمی کنند بلکه خودرو هم در جزیره قشم اجاره می کنند و می خواهند خودشان به گشت و گذار در این جزیره بپردازند.

برای دسترسی به تنگه چاهکوه قشم، با اینکه مسیرهای مختلفی هست اما بهترین راه، بزرگراه خلیج فارس در شمال قشم است. در این بزرگراه شما به شمال جزیره قشم و منطقه درگهان می رسید اما در جنوب درگهان، ابتدا به میدان بزرگ درگهان خواهید رسید. کافیست در این میدان وارد ضلع جنوبی شوید و این مسیر را آنقدر ادامه دهید تا در نهایت به فرودگاه بین المللی دیرستان قشم برسید. وارد ضلع غربی این میدان می شوید و آنقدر این مسیر را ادامه می دهید تا در نهایت به روستای چاهو شرقی برسید. در مجاور این روستا، یک مسیر اختصاصی هست که شما را به تنگه چاهکوه قشم می رساند. بطور کلی تنگه چاهکوه نزدیک به 100 کیلومتر تا بخش توریستی جزیره قشم فاصله دارد و کمتر از یک ساعت و نیم هم طول می کشد تا از بخش توریستی جزیره قشم به اینجا رسید.

لازم به ذکر است تنگه چاهکوه قشم در محدوده منطقه ژئوپارک قشم قرار دارد و اگر نمی دانید، ژئوپارک جایی است که پدیده های مختلفی از جمله پدیده های طبیعی، زیستی، فرهنگی و بخصوص زمان شناسی در آنجا وجود دارد. از طرفی هم ژنوپارک قشم درواقع اولین ژئوپارک در ایران و خاورمیانه است که در سال 2006 در فهرست ژئوپارک های سازمان یونسکو به ثبت رسید و بعد از مالزی، چین، ژاپن، ویتنام و کره، ایران ششمین کشوری آسیایی است که ژئو پارک دارد. همچنین خوب است بدانید ژئوپارک قشم دارای 26 سایت است که تنگه چاهکوه قشم یکی از آن هاست.

تنگه چاهکوه

تاریخچه تنگه چاهکوه قشم

عوامل طبیعی، باران های مختلف و فرسایش سنگ ها در همیشه چیز بدی نیستند و در بسیاری از نقاط جهان از قشم تا دره گرند کنیون، طبیعت اوج هنر خود را نشان می دهد و با فرسایش سنگ هایی که میلیون ها سال طول می کشد طبیعتی خارق العاده را به وجود می آورند. تنگه چاهکوه قشم حاصل میلیون ها سال فرسایش سنگ ها است و از مهم ترین و معروف ترین جاهای دیدنی قشم به شمار میرود.

تنگه چاهکوه قشم یک جاذبه مقدس به حساب می آید اما چرا مقدس؟ مقدس بودن تنگه چاهکوه قشم به صد ها سال پیش برمیگردد زمانی که مردم بر این باور بودند آب دره چاهکوه باعث می شود همه بیماری ها شفا پیدا کند برای همین، ارزش و احترام بالایی نسبت به این تنگه و آبش دارند. تنگه چاهکوه قشم هزاران سال پیش یک تنگه عریض بوده اما ارتفاع زیادی هم داشت بطوریکه در برخی نقاط ارتفاع تا 100 متر می رسد. به لطف ارتفاع زیاد دیوارهای تنگه، همیشه چه در فصل تابستان و چه در فصل زمستان آنچنان نوری به داخل تنگه تابیده نمیشد و در نتیجه آن، عرض دره به مرور زمان کمتر شد و دیگر امکانش نبود که به راحتی از آنجا عبور کرد. همچنین علاوه بر مسیرهای نسبتاً صعب العبور، در برخی از نقاط تنگه چاهکوه قشم حفره هایی هست که عمقشان کم است اما جای خوبی برای ذخیره آب به شمار میرود البته که در کنار ذخیره آب، چشم انداز زیبایی را به وجود آورده.

تنگه چاهکوه جزیره قشم

بعد از میلیون ها سال صبر و بردباری، وزش بادهای شدید، وجود سنگ های رسوبی، بارش های سنگین باران و عوامل محیطی و طبیعی، امروزه با دره هایی طرف هستیم که آنقدر زیبا هستند نمی توانید از آن ها دل بکنید. با اینکه در جزیره قشم کلی جای زیبا هست و لوکیشن های بی نظیری برای عکاسی وجود دارد اما هیچ کدام به جذابیت تنگه چاهکوه قشم نمی رسند. شما زمانی که مسیر دسترسی به تنگه چاهکوه قشم را طی می کنید و به ورودی تنگه می رسید، ابتدا یک تندیس فوق العاده جذاب و دیدنی را مشاهده می کنید که یکی از شاهکاری های طبیعت است. این تندیس که به لطف فرسایش سنگ ها به وجود آمده با نام تندیس سه سر نگهبان شناخته می شود. یکی از دلایلی که پیشنهاد می کنیم زمانی به بازدید از تنگه چاهکوه قشم بپردازید همین تندیس است چون در ایام شلوغ، همه می خواهند با این تندیس عکس یادگاری بگیرند و شما باید در صف منتظر بمانید که این خودش باعث اتلاف وقت می شود.

جلوتر از تندیس سه سر نگهبان، چهار حلقه چاه میبینید که همان چاه های حفر شده توسط بومی های منطقه برای تامین آب به وجود آمده و برای آن ها، نه تنها مقدس است بلکه ارزش و احترام بالایی هم دارد.

اما همه این ها به کنار، تنگه چاهکوه قشم فقط بخاطر فرسایش سنگ های رسوبی بخاطر باد و باران به وجود نیامده. یکی دیگر از دلایل اصلی به وجود آمدن تنگه چاهکوه قشم، طاقدیس ها هستند. طاقدیس یعنی چین خوردگی هایی که شبیه به طاق هستند و چون در این منطقه گسل وجود دارد، این گسل با حرکت کردن خود چهار تنگه به وجود آورده و بعد از آن بود که باد و باران و فرسایش سنگ های رسوبی به این تنگه ها جلوه و زیبایی بخشیده اند البته اینکه چگونه آب باران باعث فرسایش شده، به مقدار اسیدی بودن آب باران برمیگردد و هرچقدر اسید آب باران بیشتر باشد، فرسایش هم بیشتر اتفاق می افتد چون دیوارهای تنگه چاهکوه قشم درواقع آهک یا همان بی کربنات کلسیم هستند. شاید جالب باشد بدانید پدیده طاقدیس ها را در جاهای دیگری همچون غار نمکدان و گنبد نمکی می توانید مشاهده کنید.

چاهکوه قشم

چرا نام چاهکوه انتخاب شده؟

به غیر از بومی ها و ساکنان قشم، بقیه مردم می گویند بخاطر دیوارهای سنگی و پر از حفره و چاله هایی که در دره قرار دارد اینجا را چاهکوه نامیده اند اما از سوی دیگر، بومی ها و اهالی قشم عقیده دیگری دارند. بومی هایی که در روستای چاهکوه واقع در تنگه چاهکوه قشم هستند بخصوص ساکنان قدیمی در گذشته 4 چاه به صورت حلقه ای در نزدیکی تنگه چاهکوه حفر کردند. این چهار حلقه چاه بطور منظمی کنار هم قرار دارند و موقعیتشان هم در اوایل مسیر دسترسی به تنگه چاهکوه قشم واقع شده. آن ها می گویند وجود این چهار چاه منظم، جلوه زیبایی را به مسیر تنگه چاهکوه قشم بخشیده و اما درواقع هدف اصلی حفر این چهار چاه، تامین آب شیرین روستا و مناطق اطراف و مصارف دیگر است. به گفته اهالی روستای چاهکوه، این چاه ها قدمت بالایی دارند و برخی از آن ها بالای 400 سال است که از عمرشان می گذرد.

چاهکوه جزیره قشم

امکانات و تفریحات تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه یک جاذبه طبیعی و دیدنی است و امکاناتی ندارد اما شما برای بازدید از تنگه چاهکوه قشم باید ابتدا از روستای چاهکوه عبور کنید. به واسطه این تنگه، روستای چاهکوه یکی از توریستی ترین روستاهای جزیره قشم به شمار می رود و امکانات و خدمات رفاهی مختلفی هم دارد. در این روستا سرویس های بهداشتی، سوپرمارکت ها و حتی اقامتگاه های بوم گردی هم برای گردشگران در نظر گرفته شده. بعد از روستا شما زمانی که میخواهید وارد مسیر دسترسی به تنگه چاهکوه شوید، بخشی از مسیر آسفالت است و بخش دیگرش تا رسیدن به خود تنگه خاکی. قبل از این مسیر خاکی پارکینگ هست برای گردشگرانی که خودرو به همراه دارند و می توانند خودروی خود را آنجا پارک کنند البته در این پارکینگ نگهبان هم هست تا خیالتان راحت باشد.

تنگه چاهکوه

این بخش از مسیر تنگه چاهکوه قشم شلوغ ترین قسمت است چون کلی غرفه و فروشگاه هست که صنایع دستی و سوغات قشم را عرضه می کنند و اگر به دنبال جایی هستید که کلی سوغاتی و صنایع دستی قشم را داشته باشند آن هم با قیمت های خیلی خوب نسبت به بسیاری از بازارها و مراکز خرید قشم، بی شک اینجا جای خوبی خواهد بود. به غیر از این ها، در این بخش سوپرمارکت هم هست و چون قرار است مسیری چند ساعته را پیاده روی کنید و از طبیعت دره ها لذت ببرید، حتماً از سوپر مارکت های روستای چاکوه آب و تنقلات به همراه داشته باشید البته که کیسه زباله برای جلوگیری از کثیف شدن تنگه چاهکوه قشم نباید فراموش شود.

تنگه چاهکوه قشم

پوشش گیاهی و جانوری تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم آب و هوایی همانند خود جزیره قشم دارد. گرم و شرجی که تابستان های اذیت کننده ای دارد اما از سوی دیگر، تنگه چاهکوه قشم در منطقه ای بیابانی قرار دارد و آب و هوای گرم و بیابانی در اینجا حاکم است. به لطف این آب و هوای گرم و بیابانی، پوشش گیاهی تنگه چاهکوه قشم تنها به درختچه های پرانکده ختم می شود. از سوی دیگر، پوشش جانوری تنگه چاهکوه قشم همانند پوشش گیاهی، محدود نیست و اینجا کلی پرنده دارد و طبق بررسی های که در این منطقه صورت گرفته، بالای 16 نوع جانور و پرنده در منطقه چاهکوه زندگی می کنند و از این 16 جانور، بیشترین موردی که مشاهده می کنید آهوی کوهی است.

بهترین زمان بازدید از تنگه چاهکوه قشم

بهترین زمان بازدید از تنگه چاهکوه قشم بسته به شرایط و آب و هوایی جزیره قشم است. جزیره قشم چون در جنوب ایران قرار دارد و نزدیک به خط استوا واقع شده آب و هوایی گرم و شرجی دارد. بهترین زمان برای سفر به قشم و بازدید از تنگه چاهکوه قشم در زمانی باید باشد که اولاً قشم به اندازه تابستان گرم و شرجی نباشد و مورد دوم اینکه در این جزیره باران هم نبارد. تنگه چاهکوه قشم بخاطر اینکه دارای حفره ها و چاله های مختلفی هست، زمانی که باران ببارد اولاً گشت و گذار در این تنگه را سخت تر کرده و از طرفی، جذابیت و زیبایی ویو آن را هم می گیرد. بنابراین، از آنجایی که اواسط فصل پاییز تا اواسط فصل بهار بهترین زمان سفر به قشم محسوب می شود، سعی داشته باشید در این ایام زمانی سفر کنید که قرار نیست در قشم باران ببارد یا هوا ابری باشد.

تنگه چاهکوه جزیره قشم

نکات لازم بازدید از تنگه چاهکوه قشم

از آنجایی که اکثر شما گردشگران عزیز در بخش توریستی قشم قرار دارید، برای اینکه به تنگه چاهکوه قشم برسید باید مسیری 1 ساعت و نیمه را طی کنید پس در نظر داشته باشید در این مدت محدودی که در جزیره قشم هستید، نزدیک به 3 ساعت از وقت شما فقط صرف رفتن و آمدن می شود. از طرفی، نزدیک به 2 ساعت هم زمان نیاز است تا از تمام جاهای دیندی تنگه چاهکوه قشم بازدید کنید و به علاوه آن، کلی عکس های یادگاری هم بگیرید و در بازارچه سنتی که کلی غرفه محصولات صنایع دستی و سوغات قشم دارد هم گشت و گذار کنید.

با اینکه تنگه چاهکوه قشم یک جاذبه طبیعی است، اما برای اینکه وارد تنگه شوید و از همه جاهای آن بازدید کنید باید هزینه ای را به عنوان ورودی پرداخت کنید. همچنین با اینکه همیشه گفته می شود در جاذبه های طبیعی و مناطق طبیعت گردی و کویر گردی سعی کنید کیسه زباله به همراه داشته باشید بخصوص در جاهای مهم و باارزش مانند تنگه چاهکوه قشم که ارزش جهانی دارد، این هزینه ورودی صرف تمیز نگه داشتن منطقه می شود.

ساعت بازدید از تنگه چاهکوه قشم همه روزه از ساعت 8 صبح است تا 5 بعد از ظهر. اما چون قشم حتی در روزهای پاییز و زمستان که آب و هوای معتدل تری دارد، در ظهر هوایش بسیار گرم می شود، پیشنهاد می کنیم ساعت بازدید را یا صبح در نظر بگیرید و تا قبل از ظهر هم برگردید یا نهایت ساعت 3 جلوی ورودی تنگه باشید چون در این زمان هوا به مراتب قابل تحمل تر از ظهر است و از طرفی، در ساعت 5 که آفتاب کم کم غروب می کند چشم انداز زیبایی هم در اختیار خواهید داشت البته برای این موضوع باید در اواخر پاییز مراجعه کنید که هوا زودتر تاریک می شود.

تنگه چاهکوه قشم تا حدودی شبیه به کوهنوردی و طبیعت گردی است. برای بازدید از این دره و گشت و گذار در همه جاهای آن، حتماً لباس و کفش مناسب به همراه داشته باشید و چون با یک دره طرف هستید، کلاه هم برای جلوگیری از آفتاب زدگی به همراه داشته باشید. همچنین تنگه چاهکوه قشم نقاط بسیاری دارد که تا حدودی صعب العبور است و سعی کنید اگر سنتان بالا است یا توانایی جسمانی مناسبی ندارید، یا قید بازدید از تنگه چاهکوه قشم را بزنید یا از این راه های صعب العبور جلوتر نروید. در آخر هم بدانید که در ابتدا، زمانی که به ورودی تنگه می رسید مسیری زیبا و دوست داشتنی وجود دارد و هرکسی می تواند از آن عبور کند اما هرچقدر که جلوتر می روید، مسیر تنگ تر و صعب العبورتر می شود و آن هایی که فوبیای فضاهای تنگ را دارند شاید نتوانند در این مسیر ها عبور کنند و در نهایت، به جایی می رسید که مسیرش شبی به حرف وی انگلیسی است و مکانی فوق العاده برای عکاسی می باشد.

چاهکوه جزیره قشم

جاهای دیدنی اطراف تنگه چاهکوه قشم

بسیاری از گردشگران، زمانی که می خواهند به قشم سفر کنند، زمان محدودی را در اختیار دارند و معمولاً 3 الی 7 روز بیشتر نیست. اول از هر چیز، در این فرصت محدود وقت برای ما طلاست و از طرفی، قرار است نزدیک به 3 ساعت در مسیر و رفت و برگشت تنگه چاهکوه قشم باشیم پس بد نیست معروف ترین و جذاب ترین جاهای دیدنی قشم که در اطراف و نزدیکی تنگه چاهکوه قرار دارند را بشناسید تا قبل یا بعد از بازدید از تنگه چاهکوه قشم، از آن ها هم بازدید کرده و نیاز نباشد دوباره مسیری 3 ساعته را طی کنید.

جنگل حرا قشم

جنگل حرا هم از دیگر عجایب هفتگانه قشم است و فاصله آن با تنگه چاهکوه تنها 20 دقیقه می باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید چرا جنگل حرا جزء عجایب هفتگانه قشم محسوب می شود و چه چیز خاصی دارد. جنگل حرا جزء میراث طبیعی کشورمان است و اگر تمایل دارید جزر و مد را خیلی واضح ببینید، بی شک اینجا بهترین منطقه برای تماشای جزر و مد خواهد بود. جنگل حرا قشم پوشش گیاهی و جانوری خاص خود را دارد اما پدیده جزر و مد، جنگل حرا را علاوه بر زیبا بودن می تواند ترسناک هم بکند. در طول روز که به جنگل حرا مراجعه می کنید، طبیعتی بکر میبینید، کلی جانور و غورباقه و ماهی میبینید و با قایق به گشت و گذار در نقاط مختلف جنگل می پردازید و لذت می برید. اما زمانی که آفتاب در حال غروب کردن است، ناگهان می بینید سطح آب رفته رفته بالا می آید و بعد از یک مدتی، تمامی این جنگل ها و پوشش گیاهی سبز و دوست داشتنی همگی به زیر آب فرو می روند.

جنگل حرا جزیره قشم

غار نمکدان قشم

در فاصله 40 کیلومتری از تنگه چاهکوه قشم، غار نمکدان قرار دارد. غار نمکدان به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان شناخته می شود چون 6400 متر عمق دارد. غار نمکدان در کوه گنبد نمکی قشم واقع شده و همانند تنگه چاهکوه و جنگل حرا، از عجایب هفتگانه قشم هم محسوب می شود. قدمت غار نمکدان به دوران پرکامبرین ها برمیگردد و ارزش تاریخی بالایی هم دارد. ورود به این غار نیاز به توانایی جسمانی مطلوب است و برخی از مسیر ها هم نسبتاً صعب العبور هستند اما آنقدری فضای داخل غار زیبا است که پیشنهاد می کنیم قید هر ترس و فوبیایی را بزنید چون ارزشش را دارد.

غار نمکدان جزیره قشم

دره ستارگان قشم

یکی از معروف ترین، شناخته شده ترین، زیباترین و جذاب ترین جاهای دیدنی قشم به باور خیلی ها دره ستارگان است. دره ستارگان قشم که در فاصله یک ساعته تا تنگه چاهکوه قرار دارد، نه تنها جزء عجایب هفتگانه قشم می باشد بلکه جایی است که امکان ندارد کسی به قشم سفر کند و از آن بازدید نکند. دره ستارگان به لطف بارش های سنگین باران و بادهای بسیاری که در طول هزاران و شاید میلیون ها سال وزیده به وجود آمده. اینجا ویو ای خارق العاده دارد و همانند تنگه چاهکوه قشم، محل بسیار خاص و جذابی برای عکس برداری هم محسوب می شود. البته با اینکه از نظر علمی، این پدیده به لطف وزش باد و بارش سنگین باران به وجود آمده اما محلی ها بر این باورند که دره ستارگان بخاطر برخورد یک شهاب سنگ به وجود آمده است. همچنین دره ستارگان در جایی واقع شده که عاری از آلودگی نوری بوده و حتماً با خود دوربین های پیشرفته هم به همراه داشته باشید تا از آسمان پرستاره در شب عکس های جذابی ثبت کنید.

دره ستارگان جزیره قشم

جزایر ناز قشم

دیگر عجایب هفتگانه قشم که در فاصله یک ساعته تنگه چاهکوه قرار دارد جزایر ناز است. جزایر ناز هم از جاذبه های طبیعی این جزیره به شمار میرود که یک کیلومتر تا ساحل جزیره فاصله دارد و گردشگران برای بازدید از این دریاچه باید سوار بر قایق ها شوند. جزایر ناز درواقع متشکل از دو جزیره است و هرکدام هم نزدیک به 30 هزار متر مربع مساحت دارند. اگر تا به حال سفری به کیش داشته باشید، می دانید که غروب آفتاب کنار کشتی یونانی صفای دیگری دارد. در جزیره قشم هم شاید در همه جا بتوانید غروب آفتاب را ببینید اما لذتی که از تماشای غروب و طلوع آفتاب در جزایر ناز هست را با هیچ چیز دیگری نمی توان عوض کرد. البته در کنار تماشای غروب و طلوع آفتاب، چون جزایر ناز دیوارهای صخره ای دارند، موج های خروشان و برخورد آن ها به این دیوارها هم ویو زیبایی را به وجود آورده.

جزایر ناز جزیره قشم

اجاره خانه مبله در قشم

بالای 90 درصد از گردشگرانی که به قشم سفر می کنند چه در روزهای خلوت سال که همه هزینه ها کاهش پیدا می کند و چه در روزهایی که قشم شرایط آب و هوایی خوبی دارد و کلی گردشگران مهمان این جزیره هستند و هزینه ها افزایش پیدا می کند، همه برای اقامت هتل ها را ترجیح می دهند چراکه هم صبحانه دارند و هم ناهار و در کنار آن ها، خدمات و امکانات مطلوبی هم دارند اما از آنجایی که هزینه سفر همیشه برای گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار است، اجاره روزانه خانه در قشم یا حتی اجاره آپارتمان های مبله تاثیر قابل توجهی روی کاهش هزینه های سفر دارد. در همه جای قشم به وفور انواع و اقسام خانه های مبله با امکانات مختلف و فاصله های خوب تا معروف ترین جاهای دیدنی قشم وجود دارد و شما از طریق ارتباط با کارشناسان لوکس ویلا می توانید هر اقامتگاهی که میخواهید را با قیمت های خیلی خوب رزرو کنید.

سوالات متداول

تنگه چاهکوه قشم کجاست؟

در منطقه ژئوپارک قشم و نزدیک به روستای چاهوی شرقی

هزینه بازدید از تنگه چاهکوه چقدر است؟

بازدید از تنگه چاهکوه رایگان است

قدمت تنگه چاهکوه چند سال است؟

بیش از 2 میلیون سال

بهترین زمان بازدید از تنگه چاهکوه کدام است؟

اواسط پاییز تا اواخر بهار از ساعت 8 صبح الی 17


[html_block id=”69492″]

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه