بهترین کویر های ایران | راهنمای کویر گردی + بهترین مسیرهای دسترسی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا پنهان

با شروع شدن فصل پاییز تا اواسط اردیبهشت، وسایلمان را جمع می کنیم و راهی یکی از ده ها کویر معروف در ایران می شویم تا با کویر گردی، خاطرات تکرار نشدنی را برای خود رقم بزنیم. دلیل اینکه فصل پاییز تا اواسط اردیبهشت بهترین زمان برای کویر گردی در ایران به حساب می آید، هوای متعادل تر از فصل تابستان بوده و از طرفی، دلمان هم نمی خواهد وقتی در حال راه رفتن روی شن های کویر هستیم، مار و عقرب بخاطر گرمای هوا جلویمان ظاهر شود. به هر حال، قبل از اینکه سفر کویر گردی را آغاز کنیم، میخواهیم یکسری نکات لازم برای کویر گردی را گفته و همچنین، بهترین مناطق ایران برای کویر نوردی را هم معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

چرا کویر گردی به تفریحی پرطرفدار میان جوانان تبدیل شده؟

اکثر ما مردم ایران زمین، در شهرهای شلوغ و آلوده ای روزگار خود را سپری می کنیم و آلودگی، سر و صدا و ترافیک به بخش جدایی ناپذیر زندگیمان تبدیل شده است. بعضی ها روزهای آخر هفته، تعطیلات و اوقات فراغت خود را به مناطق اطراف شهر یا حتی شهرهای دیگر سفر می کنند تا چند روزی از این شلوغی و آلودگی به دور باشند هرچند شهرها و مناطق دیگر هم باز هم شلوغی و آلودگی خودشان را هم دارند. اما سکوتی که در کویر های ایران حاکم است را در هیچ جای دیگری پیدا نمی کنید. جایی سوت و کور که نه نوری وجود دارد، نه صدایی و تنها صدای تپش قلب و تنفس خود را در کویر میشنویم.

کویرهای ایران نه تنها مناطقی برای دوری از روزگار و لذت بردن از آرامش هستند بلکه بخاطر شیب های هیجان انگیز و مسیرهای مختلف، بهترین جا برای لذت بردن از آفرود سواری هم به شمار می روند و برای همین، کمتر ماشین شاسی بلند را میبینیم که تا به حال سفری به کویر نداشته باشد حتی برخی از آفرود سوارا و کویرگردها هم لوازم کامل برای کمپینگ دارند تا چند روزی در کویر زندگی کنند.

اما این کویرهایی که میگوییم کجاها هستند؟ چه جاهای دیدنی دارند؟ بهترین مسیرها برای دسترسی به آن ها کدامند و از همه مهم تر، چه نکاتی را قبل از آغاز سفر به هرکدام از این کویرها باید بدانیم؟

کویر مصر | معروف به کویر خور و بیابانک

با اختلاف، یکی از بهترین کویر های ایران برای کویرگردی و لذت بردن از سکوت و آسمان پرستاره و هوای پارک، کویر مصر اصفهان است. کویر مصر در نزدیکی روستای مصر قرار دارد و به همین موضوع، نام مصر برای این منطقه انتخاب شده است. کویر مصر در شمال شرق اصفهان و نزدیک به مرز استان های اصفهان، سمنان و خراسان جنوبی قرار دارد از این رو، یکی از نزدیک ترین مناطق کویری به تهرانی ها به شمار می رود و شاید همین فاصله نزدیک از جمله مهم ترین دلایل محبوبیت کویر مصر در میان کویرگردها شده است.

کویر مصر اصفهان همانند سایر کویرها، روزهای گرم و شب های بسیار سردی دارد و برای همین، فصل پاییز و زمستان تا اوایل اردیبهشت ماه بهترین زمانی خواهد بود که لذت کویر گردی و آفرود سواری در کویر مصر را تجربه کنید. اگر در کویر بادی نوزد، سکوتی در منطقه حاکم است که مانندش را در هیچ جای دیگر پیدا نمی کنید هرچند به ندرت پیش می آید در مناطق کویری بادی نوزد. کویر مصر در کنار کمپینگ، آفرود سواری، لذت بردن از آسمان پرستاره و چشم اندازهای زیبا، جاهای دیدنی مختلفی هم دارد که لذت سفر به کویر را دوچندان می کند. همچنین کویر مصر از معدود کویر های ایران است که تصور مردم از کویرگردی را نقض می کند زیرا افرادی که تا به حال تجربه کویرگردی نداشتند فکر می کنند کویر فقط تپه ها و شنزارها بوده و هیچ چیز دیگری بجز لذت آفرود سواری ندارد.

جاهای دیدنی کویر مصر

ابتدا از روستای مصر شروع می کنیم که مبدأ ما برای کویر گردی است. روستای مصر روستایی تاریخی است که در گذشته، نام هایی همچون کلاته یوسف، مزرعه یوسف و چاه دراز داشته و همچنین بخاطر اینکه روستای مصر از توابع شهرستان خور و بیابانک اصفهان به شمار میرود، برخی هم با نام روستای خور و بیابانک میشناسند. روستای مصر بافتی تاریخی دارد و خانه های قدیمی با بافتی تاریخی، قلعه های تاریخی و همچنین اقامتگاه های بوم گردی که معماری زیبا، سنتی و بسیار جذابشان از جمله دیدنی های روستای مصر هستند.

چال سلکون از معروف ترین دیدنی های کویر مصر است که در زبان محلی به معنای “سیل کنون” می باشد. در گذشته، بخاطر سیل هایی که در این منطقه آمده، فرو رفتگی ها و تپه های شنی زیبا و دیدنی به وجود آمده و از طرفی، در این منطقه دریاچه ای هم وجود دارد که برای دسترسی به آن کافیست به شمال روستای مصر مراجعه کنید. اما دریاچه چال سلکون تنها دریاچه کویر مصر نیست چراکه دریاچه ای هم با نام دریاچه نمک در کویر مصر وجود دارد که به عنوان بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران شناخته شده و نمک های دریاچه که شکل های پنج ضلعی دارند، به لطف اختلاف دمای شب و روز به وجود آمده اند.

در اطراف کویر مصر هم روستایی با نام بیاضه وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. در این روستا جاهای دیدنی و تاریخی مختلفی وجود دارد که معروف ترینشان، قلعه بیاضه می باشد. اگر در طول کویر گردی در کویر مصر به دنبال چشم اندازهای زیبا هستید، تخت عروس قطعاً بهترین منطقه خواهد بود و از این نقطه به دیگر جاهای دیدنی کویر مصر از جمله چال سلکون، تخت شور، کوه های دامغان، باتلاق های کویر مرکزی و غیره هم دید خواهید داشت. در آخر هم اگر کویر مصر را به عنوان مقصد کویر گردی خود انتخاب کرده اید، تفریحاتی همچون آفرود سواری، موتورهای چهارچرخ و شتر سواری را به هیچ عنوان از دست ندهید.

کویر مصر اصفهان

بهترین مسیر دسترسی به کویر مصر

کویر مصر در شمال شرق اصفهان، فاصله 50 کیلومتری روستای معروف جندق و فاصله تقریبی 650 کیلومتری از تهران قرار دارد. بهترین راه دسترسی به کویر مصر از شهر تهران، جاده امام رضا در جنوب شرق تهران است و از طریق این مسیر کافیست به شهر سمنان رسیده و در جنوب شرق سمنان هم وارد جاده سمنان به سرکویر شوید تا به روستای مصر برسید. در روستای مصر بعد از اینکه خود را آماده کویرگردی کردید، می بایست به شمال روستا و پیست آفرود سواری کویر مصر مراجعه کنید تا سفر هیجان انگیز و جذاب کویر گردی به مصر را آغاز کنید

[vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D34.091901185800886%2C54.79945869279174%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”][vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_column_text]

همیشه توصیه می کنیم برای کویر مصر به سراغ تورهای کویرگردی بروید. کویر مصر منطقه ای بزرگ با نقاط خطرناک برای خودروهای آفرود است و از طرفی، نکات مهمی در این کویر وجود دارد که می بایست رعایت کنید و حضور یک فرد باتجربه و کسی که بارها به کویر مصر سفر کرده و آشنایی کاملی با این کویر دارد هم الزامی است.

کویر مرنجاب | بهترین برای آفرود سواران

کویر مرنجاب یکی از نزدیک ترین کویرها به تهران است و از این جهت، آفرود سواران و کویر گردان بسیاری برای لذت کویر گردی و کمپ در منطقه ای با سکوت مطلق، چشم انداز زیبا و آسمانی پرستاره، کویر مرنجاب را انتخاب می کنند. در فصل پاییز تا اوایل اردیبهشت، کویر مرنجاب یکی از شلوغ ترین کویر های ایران خواهد بود و در نقاط مختلف این کویر، کمپ هایی بسیاری را مشاهده می کنید هرچند از سکوت منطقه چیزی کم نمی شود.

مسیرهای صعب العبور، تپه های زیبا، چشم انداز بی نظیر و از هم مهم تر، مسیرهایی با شیب زیاد کویر مرنجاب را به مقصدی جذاب برای کویرگردی تبدیل می کند. در نظر داشته باشید اگر میخواهید سفری به کویر مرنجاب داشته باشید حتماً با خود قطب نما هم به همراه داشته باشید چراکه در برخی از نقاط کویر حتی موقعیت یاب ها هم از کار میافتند. کویر مرنجاب زیستگاه حیوانات کویری مانند گربه و روباه شنی، عقاب، شاهین، مارمولک، عقرب، آفتاب پرست، شغال و گرگ است و توصیه می شود نقشه حیات وحش کویر را هم به همراه داشته باشید چراکه کسی دوست ندارد بساط کمپ خود را در نزدیکی این حیوانات پهن کند.

جاهای دیدنی کویر مرنجاب

اما می رسیم به بخش جذاب کویر گردی در کویر مرنجاب که جاهای دیدنی اش هستند. کویر مرنجاب در شمال روستای آران و بیدگل قرار دارد و می بایست از این روستا وارد جاده مرنجاب شد. در طول مسیر، به منطقه ای خواهید رسید که با نام “خطب شکن” شناخته می شود. در گذشته های دور که جاده ابریشم از اینجا عبور می کرد، این منطقه شیب بسیار زیادی داشت و شترها نمی توانستند بارهایی که بر رویشان قرار داده شده است را از این مسیر عبور دهند و برای همین، نام منطقه خطب شکن گذاشته شد. اگر در روزهای شلوغ بخواهید به کویر مرنجاب سفر کنید افراد آماتور بسیاری را در این منطقه مشاهده خواهید کرد چراکه مسیری صعب العبور بوده و هر کسی توانایی عبور از خطب شکن را ندارد.

معروف ترین جای دیدنی در کویر مرنجاب که یکی از اصلی ترین دلایل سفر مردم به این کویر می باشد، دریاچه نمک مسیله است. این دریاچه نمک از بزرگترین دریاچه های نمک در ایران به شمار می رود و در شمال کویر مرنجاب قرار دارد. دریاچه نمک مسیله از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است چراکه دریاچه بر اثر رسوبات و انباشته شدن نمک ها به وجود آمده و این پدیده بعد از قرن ها به وجود آمده است. از نظر بسیاری، شورترین آبی که می توانید بچشید در این دریاچه قرار دارد اما قبل از اینکه بخواهید حتی نزدیک دریاچه بشوید، این نکته را بدانید در اطراف دریاچه، باتلاق های بسیاری وجود دارد که خطرناک بوده و حتی افراد حرفه ای هم جرات عبور از آن ها را ندارند.

یکی دیگر از جذاب ترین جاهای دیدنی کویر مرنجاب، جزیره سرگردان است اما چرا نام سرگردان برای این جزیره انتخاب شده؟ جزیره سرگردان در واقع جزیره دایره ای شکل است که 3 کیلومتر قطر داشته و در اطرافش هم جزایر کوچک و بزرگی مشاهده می شود. همچنین بالاترین ارتفاع جزیره از سطح دریا هم به بیش از 800 متر می رسد. از دور که به جزیره نگاه می کنیم، بخاطر پدیده شکست نور کشتی ای را می بینیم که در حال حرکت است و به همین دلیل، نام جزیره را جزیره سرگردان گذاشته اند.

کویر مرنجاب اصفهان

بهترین مسیر دسترسی به کویر مرنجاب

کویر مرنجاب فاصله ای 250 کیلومتری تا تهران دارد و میانگین هم 3 ساعت طول میکشد تا از تهران به کویر رسید. درواقع مقصد ما برای آغاز سفر کویرگردی در کویر مرنجاب روستای آران و بیدگل است. برای دسترسی به روستای آران و بیدگل از شهر تهران، کافیست در پایتخت وارد بزرگراه کاظمی شوید تا در امتداد اتوبان وارد آزادراه خلیج فارس شده و به شهر قم برسید. در شهر قم هم به جنوب شرق مراجعه کرده و وارد جاده امیر کبیر یا امتداد آزادراه خلیج فارس شوید تا به منطقه خزاق برسید. در این منطقه که پمپ بنزین بزرگ هم دارد تا باک خودروی خود را پر کرده و آماده سفر شوید، از طریق بلوار شهدای خزاق به میدان رسید و سپس وارد جاده یزدل به طاهر آباد معروف به بلوار شهدای طاهرآباد یا بلوار ملا محمدرضا محمدآبادی شوید تا در انتهای بلوار به روستای علی آباد برسید. در این روستا هم با استفاده از تابلوهای راهنما به روستای آران و بیگدل خواهید رسید.

[vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D34.29959698827319%2C51.83397028011317%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”][vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_column_text]

اما در روستای آران و بیدگل بعد از اینکه استراحتی کردید و خواستید سفر به کویر مرنجاب را آغاز کنید، ابتدا به شمال روستا مراجعه کنید تا وارد بلوار ارتش شوید. در انتهای بلوار ارتش، با خروجی های مختلفی روبرو خواهید شد که می بایست با استفاده از تابلوهای راهنما وارد جاده مرنجاب شوید. لازم به ذکر است از طریق این جاده به مسیر دریاچه نمک مرنجاب و شنزارهای کویر هم دسترسی آسانی خواهید داشت.

کویر ابوزید آباد | کویر مخملی با آسمانی پرستاره

در جنوب کویر مرنجاب، کویر ابوزید قرار دارد. کویری جذاب و دوست داشتنی که مسیرهایش به مراتب سهل العبورتر از کویرهای دیگر بوده و به لطف تپه ها و شیب های بسیاری که دارد، برای آفرود سواران و کسانی که عاشق شیب زدن هستند مقصدی بی نظیر خواهد بود. همچنین کویر ابوزید آباد جاذبه های دیدنی مختلفی هم دارد که برخی از آن ها تاریخی بوده و بازدید از آن ها هم همواره در برنامه اکثر تورهای کویرگردی بوده اند. یکی از نکاتی که برای سفر به کویر ابوزید آباد باید در نظر بگیرید، به همراه داشتن لباس های نازک و آستین بلند است چراکه کسی دوست ندارد شن ها از آستین ها وارد شده و اذیت کنند. همچنین همیشه قبل از اینکه سفر کویر گردی در ابوزید آباد را آغاز کنید از آب و هوای منطقه مطلع باشید چراکه طوفان های شن و حتی باران های سنگین هرچند کوتاه حسابی غافلگیرتان می کند.

کویر ابوزید آباد پوشش گیاهی خاصی دارد که باعث شده به زیستگاه جانوران مختلفی از جمله عقاب، خرگوش، گرگ، شغال، جرد، مارها، لاسرتای مرنجابی، گربه شنی و غیره تبدیل شود لذا به همراه داشتن راهنمایی حرفه ای به همراه نقشه برای دوری از زیستگاه آن ها شدیداً پیشنهاد می شود.

جاهای دیدنی کویر ابوزید آباد کاشان

وقتی که وارد کویر ابوزید آباد شدید و از چشم اندازهای زیبا و تپه های بی نظیر نهایت لذت را بردید، نگاهی هم به جاهای دیدنی کویر ابوزید آباد که برخی در دل کویر و برخی هم در مناطق اطراف قرار دارند بیاندازید. معروف ترین جاذبه تاریخی در روستای ابوزید آباد که امروزه به یکی از معروف ترین اقامتگاه های بومگردی در میان کویرگردان تبدیل شده است، کاروانسرای ابوزید آباد می باشد. این کاروانسرای تاریخی قدمتی بیش از 400 سال داشته و از زمان حکومت صفویه تا به امروزه پذیرای کویرگردان بسیاری بوده است.

از دیگر جاهای دیدنی که در نزدیکی کویر ابوزید آباد قرار دارد می توان به شهر زیر زمینی 1500 ساله نوش آباد واقع در غرب روستای آران و بیدگل، آب انبار صفوی واقع در شهر سجزی و روستای معروف ابیانه اشاره کرد.

کویر ابوزید آباد کاشان

بهترین مسیر دسترسی به کویر ابوزید آباد کاشان

فاصله کویر ابوزید آباد کاشان تا تهران نزدیک به 275 کیلومتر است و به عبارتی، میانگین 3 ساعت و نیم طول میکشد تا از تهران به کویر رسید البته مقصد قرار است روستای ابوزید آباد در جنوب کویر باشد. همانند کویر مرنجاب، در جنوب تهران وارد جاده خلیج فارس شده و به شهر قم برسید تا در امتداد جاده وارد جاده امیرکبیر شده و هنگامی که به شهر کاشان رسیدید، در شرق کاشان واقع در بلوار ملاصدرا راهی جاده ابوزید آباد شوید تا به روستا برسید. برای اتراق و آغاز سفر هم پیشنهاد ما، کمپ گردشگری سیازگه واقع در شمال روستای ابوزید آباد است که از معروف ترین کمپ های گردشگری منطقه به شمار می رود.

[vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D33.91664891232838%2C51.79694124926359%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”][vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_column_text]

کویر ریگ جن | ترسناک و در عین حال، دوست داشتنی

کویر ریگ جن به مثلث برمودای ایران معروف است و همچنین بسیاری این کویر را با نام سرزمین افسانه ها میشناسند. کویر ریگ جن یا کویر ریجن از توابع کویر مرکزی ایران بوده و در نزدیکی پارک ملی کویر هم قرار دارد. کویر ریگ جن یکی از سخت ترین مسیرهای کویر نوردی را دارد و برای همین، تا چندین سال کسی از وجود همچین کویری اطلاعی نداشت و اولین بار در سال 1900 میلادی، دو کویر شناس اروپایی کویر ریگ جن را کشف کردند و بعد از آن ها هم در سال 1930 یه کویرشناس دیگر با نام آلفونز گابریل هم به کویر ریگ جن مراجعه کرد اما هیچ کدام از آن ها وارد کویر ریگ جن نشده و تنها از نزدیکی آن عبور کردند اما چرا؟ کویر جن یکی از عجیب ترین کویر های ایران است و تا سال های بسیار، در تمام نقشه ها هیچ نامی از کویر ریگ جن برده نشده و حتی برای این منطقه هم اسمی انتخاب نکرده بودند.

اگر میخواهید سفری به کویر ریگ جن داشته باشید، در صورتیکه با خود فردی با تجربه نبرید، با چند خودرو سفر نکنید و مسیرهای کویر را نشناسید، احتمال مرگ خود را در نظر بگیرید! چراکه کویر ریگ جن مملو از باتلاق های نمک بوده و به لطف این باتلاق ها، هیچ پوشش گیاهی در منطقه وجود ندارد. عدم وجود پوشش گیاهی در کویر ریگ جن باعث شده بادهای بسیاری در منطقه بوزد و شن ها دائماً در حال حرکت باشند. درباره این موضوع افسانه های جالب و ترسناکی هم گفته شده که میخواهیم در ادامه به آن ها اشاره کنیم.

برخلاف کویرهای دیگر که زیستگاه جانوران وحشی و صحرایی همچون گربه های وحشی، خرگوش، گرگ، شغال، مار، عقرب و غیره هستند، کویر ریگ جن نه تنها پوشش جانوری ندارد بلکه حتی یک گیاه هم در این منطقه پیدا نخواهید کرد. اما شاید با خود فکر کنید چه کویر خوبی که هیچ جانور خطرناکی ندارد و به راحتی می توانیم در کویر قدم زده و شب با آرامش کامل بخوابیم اما افسانه ها و داستان های گفته شده درباره کویر شاید شما را از سفر به کویر ریگ جن حتی منصرف کند.

افسانه های کویر جن

داستان ها و افسانه های گفته شده درباره کویر ریگ جن، این کویر را به عنوان ترسناک ترین کویر ایران تبدیل کرده است. چرا به کویر جن مثلث برموداری ایران میگویند؟ داستان از فرزند گم شده یکی از ساکنان روستاهای اطراف شروع می شود. یک روز فردی در روستا فرزندش را گم میکند و گفته می شود فرزند او راهی کویر جن شده و هیچوقت هم برنگشته و در نهایت، جسد او را هم نتوانستند پیدا کنند. افراد دیگری هم بودند که حیواناتشان به سمت کویر رفته و هیچوقت هم برنگشتند. همچنین در گذشته میگفتند شترها هنگامی که به مرز مثلث برمودای ایران میرسند در جای خود ثابت شده و هیچ حرکتی نمیکنند. اما امروزه میدانیم دلیل این اتفاقات، وجود باتلاق های نمکی واقع در کویر است.

داستان دیگری که درباره کویر ریگ جن گفته می شود، حضور اشباح مرگ در منطقه است که تمام ساکنین مناطق اطراف کویر شدیداً به این موضوع اعتقاد دارند. طبق گفته اهالی مناطق اطراف کویر ریجن، در این کویر مارهای بسیار بزرگی زندگی می کنند که روح شیطان در وجود آن ها رفته و در تاریکی شب ها، به کاروان ها و کویر نوردها حمله می کنند. برخی هم میگویند شب ها بخصوص نیمه های شب، صداهای کاروان هایی را میشنیدند و هرچقدر به سمت صدا می رفتند به هیچ کاروانی نمی رسیدند تا اینکه در صبح، متوجه می شدند توهمی بیش نبوده است.

کویر ریگ جن

قبل اینکه سفر کویرگردی به ریگ جن را آغاز کنید، این نکات را در نظر بگیرید

در کویر ریگ جن، پدیده ای به نام گریه سنگ وجود دارد. بخاطر عدم وجود پوشش گیاهی و جانوری و همچنین بادهای مستمر، اختلاف دمای بین شب و روز بسیار زیاد است و این اختلاف دمای بالا باعث می شود سنگ های کویر با انبساط و انقباش خرد شوند و کویرگردها صدای شکسته شدن سنگ را میشوند. پس اگر صداهای شکستن شنیدید نترسید چراکه فقط سنگ ها خرد شده اند. در طول روز شاید عادی باشد اما در شب ها، بخاطر بادهای مستمری که میوزد، بادها با عبور از روی تپه ها صدایی شبیه به ناله ایجاد می کنند که به این پدیده، ناله های ارواح می گویند.

یکی از داستان های جالب و شاید ترسناکی که در مورد کویر جن، عقب ماندن از کاروان است. اهالی محل میگویند در کاروان ها هنگامی که فردی از کاروان جا میماند، با استفاده از صداهایی که از کاروان میشنید سعی داشت به کاروان خود برسد اما نه تنها کاروان خود را پیدا نمیکرد، بلکه در کویر به این بزرگی گم میشد و در نهایت با گیر افتادن در باتلاق های نمکی به مرگ میرسید. بخاطر اینکه هیچ پوشش گیاهی در کویر ریگ جن وجود ندارد در کنار بادهای بسیار، شن ها دائماً درحال جابجایی هستند و اگر تازه وارد باشید یا این نکته را ندانید، احتمال گم شدنتان در کویر حتمی خواهد بود.

نکته آخری که در رابطه با کویر ریجن باید در نظر بگیرید، آب است. در اکثر کویرها با اینکه منطقه ای گرم و کویری بوده و حتی شاید دریاچه نمک هم داشته باشند اما چشمه ها و رودخانه های آب شیرین هم در آنجا یا شاید مناطق اطراف پیدا می شود ولی در کویر ریگ جن یک قطره آب پیدا نمی شود و تنها رودخانه ای که در کویر وجود دارد، از ارتفاعات کوهی با نام کوه گوگردی واقع در شمال کویر سرچشمه میگیرد و این رودخانه حاصل از بارش های بسیار کمی که در برخی از مواقع می بارد تشکیل می شود اما در نهایت، هنگامی که به کویر میرسد به رودخانه ای نمکی تبدیل خواهد شد.

جاهای دیدنی کویر ریگ جن

از داستان های ترسناک و رمزآلود کویر ریگ جن میگذریم و می رسیم به این سوال که در سفر به کویر جن، علاوه بر کویرگردی و لذت بردن از چشم اندازهای زیبا به همراه تعریف کردن داستان های ترسناک کویر برای دوستان هنگام شب، از چه جاهای دیدنی بازدید کنیم؟

در کویر که هیچ جاذبه دیدنی وجود ندارد اما در اطراف کویر ریگ جن، مناطق دیدنی مختلفی هستند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. در فاصله 70 کیلومتری از شهر اصفهان روستایی با نام ورتون وجود دارد که در دوران پادشاهی صفویه، یکی از مقاصد تفریحی اکثر پادشاهان بود چراکه در این روستا چشمه های آبگرم مختلفی وجود دارد که گفته می شود معروف ترین آن ها، حوض مراد نام دارد. حوض مراد همانند اکثر چشمه های آبگرم روستای ورتون از سنگ ساخته شده و این چشمه هم در مجموعه گردشگری واقع شده و در اطرافش، چشمه های معدنی، کلبه های چوبی، حوضچه های آبگرم و حمام های جذاب و دوست داشتنی هم وجود دارد.

روستای انارک را قطعاً میشناسید. یکی از معروف ترین روستاهای اصفهان که در جنوب شرقی کویر ریگ جن قرار دارد. در فاصله 30 کیلومتری روستای انارک روستایی با نام عشین وجود دارد و اگر علاقمند به بناهای تاریخی و خانه های قدیمی هستید، روستای عشین را از دست ندهید. در این روستا کاروانسراهای تاریخی، حمام های عمومی و خانه های کاه گلی مختلفی وجود دارد که بسیار دیدنی هستند و جالب است بدانید روستای عشین در بالای تپه ای واقع شده و به جرات می توان گفت این روستا یکی از بکرترین روستاهای ایران به شمار می رود.

در نهایت می رسیم به معروف ترین جای دیدنی که در اطراف کویر ریگ جن وجود دارد. قلعه ای با نام انارک که در شهری با همین نام قرار دارد. قلعه انارک یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی اصفهان هم به شمار می رود چراکه به دستور امیرکبیر با هدف در امان ماندن از راهزنان ساخته شده بود اما بعدها در دوران حکومت پهلوی، از این قلعه بخاطر هوای بسیار گرم و طاقت فرسایی که بر منطقه حاکم بود به عنوان تبعیدگاهی برای مجرمان استفاده گردید.

کویر ریجن

بهترین مسیر دسترسی به کویر ریگ جن

طبق نظر کویرگردان حرفه ای و افرادی که مسیرهای مختلفی را برای دسترسی به کویر ریگ جن رفته اند، مسیر جندق به عنوان بهترین مسیر برای دسترسی به این کویر رمزآلود انتخاب شده است. جندق درواقع روستایی واقع در فاصله 170 کیلومتری تهران است و بعد از آن، روستا را به سمت غرب ترک کرده و راهی کویر ریگ جن شوید. همچنین مسیر دیگری هم برای دسترسی به کویر ریگ جن وجود دارد و آن هم کویر مرکزی ایران است. برای دسترسی به کویر مرکز ایران ابتدا راهی گرمسار شوید و در این شهر وارد پارک ملی کویر شده و در پارک ملی کویر، مسیری سنگ فرش شده با نام جاده ملک آباد را مشاهده می کنید که از طریق آن به کویر ریگ جن دسترسی خواهید داشت.

[vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D34.6294933%2C53.3675224%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”][vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_column_text]

کویر زردگاه | متفاوت از سایر کویرها

اگر به دنبال کویری هستید که کمتر کسی به آنجا سفر می کند و تا از منطقه ای بکر و بدون هیچ مزاحمتی نهایت لذت را ببرید، کویر زردگاه قطعاً یکی از بهترین کویر های ایران خواهد بود. کویر زردگاه در واقع روستای کویر زردگاه نام دارد و منطقه ای در جنوب غرب خراسان جنوبی یا بیرجند و نزدیک به مرز استان های اصفهان و یزد قرار دارد. کویر زردگاه همانند کویر های معروف ایران مانند کویر مصر، مرنجاب، ریگ جن و غیره سوت و کور نیست و از طرفی، همانند آن ها هم آنچنان بزرگ و با چشم اندازهای زیبا هم نیست اما منطقه بکری است که جاهای دیدنی جذابی دارد و قطعاً یکی از متفاوت ترین تجربه های کویر گردی در ایران را در کویر زردگاه رقم خواهید زد.

جاهای دیدنی کویر زردگاه

ابتدا از شهر طبس که در نزدیکی کویر زردگاه قرار دارد صحبت می کنیم. کویرگردها برایی اینکه به معروف ترین کویر های ایران دسترسی پیدا کنند ابتدا به روستا یا شهری مراجعه می کنند که در نزدیکی کویر مورد نظر قرار دارد. اکثر این روستاها و شهرها نه جای دیدنی آنچنانی دارند و نه از طبیعت سرسبز اما برای دسترسی به کویر زردگاه ابتدا باید به شهر طبس مراجعه کنید که منطقه ای ییلاقی توام با آب و هوایی کویری است. شاید باور این موضوع کمی سخت باشد اما کافیست نگاهی به جاهای دیدنی شهر طبس و طبیعت زیبایی که دارد بیاندازیم.

قبل از ورود به کویر، ابتدا در شهر طبس با جاذبه های طبیعی و سرسبز لحظات آرامش بخشی را سپری می کنیم. باغ گلشن یکی از معروف ترین جاهای دیدنی در شهر طبس است که باغی بزرگ و سرسبز می باشد. درواقع گلشن نامی قدیمی شهر طبس است و هنگامی که وارد باغ گلشن می شوید، با یکی از زیباترین باغ های ایران روبرو خواهید شد که علاوه بر گیاهان تزئینی، درختان نخل، پرتقال، نارنج، انگور و غیره هم در آنجا قرار داده شده است. بعد از باغ گلشن، چشمه مرتضی علی و جنگل سنو از معروف ترین مناطق سرسبز و دیدنی در شهر طبس هستند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

در این شهر همچنین بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری هم وجود دارد که شامل روستای نایبند، غار حلوان، ارگ طبس، کال جنی و قلعه اسماعیلیان هستند. اما از شهر طبس راهی کویر زردگاه می شویم. با ورود به روستای زردگاه منظره ای متفاوت از سایر روستاها و مناطق کویری مواجه خواهید شد. در این روستا درختان نخل و طبیعتی دلنشین، آب و هوای مطلوبی را به منطقه بخشید و همچنین بخاطر ارتفاع از سطح دریا و قرارگیری کوه نای بند، هوای به مراتب مطلوب تری بر منطقه حاکم است.

روستای زردگاه در گذشته های دور، یکی از مهم ترین شهرها بود و تجارت و زندگی در این منطقه رونق خوبی داشت اما آب و هوای گرم زردگاه نگذاشت تا مردم به صورت دائمی در منطقه سکونت داشته باشند و رفته رفته ساکنین روستای زردگاه به روستاهای اطراف و شهرهای بزرگتر بخصوص کرمان مهاجرت کردند لذا امروزه جمعیتی کمتر از 30 نفر در روستای زردگاه زندگی می کنند. روستا خانه ها و بناهای تاریخی بسیاری دارد و بافت تاریخی منطقه، زردگاه را به یکی از جاذبه های تاریخی ایران تبدیل کرده است.

روستای زردگاه چند چشمه آب دارد و باغ های بسیاری همچون پرتقال، نارنگی، نارنج و نخلستان های زیبا در منطقه وجود دارد. مردم روستای زردگاه هم از طریق صنعت گردشگری و کویر گردی و هم از طریق فعالیت هایی همچون دامداری و کشاورزی به همراه تولید محصولات و صنایع دستی امرار معاش می کنند و اگر گذرتان به روستا افتاد، نگاهی به انواع محصولات حصیری بیاندازید چراکه یکی از باکیفیت ترین ها هستند. جالب است بدانید در میان افرادی که محصولات حصیری روستای زردگاه را میبافند، زنی با نام خدیجه به عنوان پیرترین و یکی از معروف ترین افراد روستا به حساب می آید.

کویر زردگاه که از آن با نام سرسبزترین کویر ایران یاد می شود، جاهای دیدنی مختلفی دارد. کوه نای بند معروف ترین جای دیدنی در کویر است و دشت های سرسبزی هم در اوایل کویر وجود دارد اما بعد از اینکه به خود کویر می رسید، با تفریحاتی همچون آفرود سواری، شتر سواری و لذت بردن از آسمانی پرستاره بی شک یکی از متفاوت ترین خاطرات کویر گردی را در این منطقه برای خود رقم خواهید زد.

کویر زردگاه بیرجند

بهترین مسیر دسترسی به کویر زردگاه

روستای کویر زردگاه در فاصله 260 کیلومتری از بیرجند و 1000 کیلومتری از تهران قرار دارد. شاید آفرود سواران و کویرنوردان تهرانی کمتر به این کویر سفر کنند اما در میان بیرجند نشین ها، کویر زردگاه یکی از بهترین مقاصد برای کویرگردی به شمار می رود. برای دسترسی به کویر زردگاه از شهر بیرجند، ابتدا به غرب بیرجند مراجعه کرده و وارد جاده شوید تا به انتهای جاده برسید. در انتهای جاده وارد جاده دوم که به سمت جنوب می رود شوید تا به روستای نایبند برسید. روستای کویر زردگاه در شمال روستای نایبند قرار دارد. اگر هم از شهر تهران میخواهید سفر به کویر روستای زردگاه را آغاز کنید، در جنوب تهران راهی شهر قم شوید تا با عبور از شهرهای قم و کاشان، در روستای نائین وارد جاده طبس شده و در شهر طبس به سمت زردگاه بروید.

[vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D32.39111788466196%2C57.47705579559661%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”][vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_column_text]

کویر حلوان طبس | بهترین کویر شرق کشور

تا از طبس و شهر بیرجند دورتر نشدیم یکی دیگر از معروف ترین کویر های ایران را هم معرفی کنیم. کویری با نام حلوان که در میان آفرود سواران و کویرگردها بخصوص کویرنوردهای خراسانی یکی از کویرهای جذاب ایران شناخته می شود. کویر حلوان در نزدیکی شهر طبس قرار دارد و فاصله کویر تا طبس به 90 کیلومتر می رسد اما برای دسترسی به کویر ابتدا باید به روستای حلوان مراجعه کنید. کویر حلوان با دشت های مخملی، در نقشه که نگاه می کنیم مثلثی شکل است و همانند اکثر کویرهای ایران، پوشش گیاهی و جانوری غنی دارد که شامل گیاهانی همچون دم گاوی، بادام کوهی، درمنه و غیره هستند هرچند به لطف پوشش گیاهی، با کویری چندان امن هم روبرو نیستیم و حیواناتی همچون کرکس، شغال، عقاب طلایی، سارگینه بیابانی، سمور سنگ، گربه شنی، گرگ و غیره در این منطقه زندگی می کنند.

کویر حلوان بخاطر تپه هایی با شیب های مختلف، مقصدی جذاب برای کویرگردی، موتور سواری، شیب زدن و اسکی روی کویر می باشد. کویر حلوان همچنین در نزدیکی روستای حلوان قرار دارد که منطقه ای تاریخی و دیدنی به حساب می آید.

جاهای دیدنی کویر حلوان

ابتدا از روستای حلوان شروع می کنیم که مبدأ کویر گردی ما در کویر حلوان است. روستای حلوان در گذشته های دور، در مسیر تجارت قرار داشت و کاروان های بسیاری به این روستا مراجعه میکردند لذا در آن دوران، روستای حلوان رونق خوبی گرفته بود اما امروزه، به منطقه ای تاریخی به همراه خانه های قدیمی اما زیبا تبدیل شده و جمعیت کمی هم در روستا زندگی می کنند هرچند مردم روستا با دامداری، کشاورزی و تولید صنایع دستی و صنعت توریسم امرار معاش می کنند. روستای حلوان همچنین در کنار نخلستان های بی نظیرش، قلعه ای با نام قلعه حلوان دارد که با نام بزرگترین قلاع طبس شناخته می شود هرچند امروزه تنها 5 برج نگهبانی از 13 برج قلعه باقی مانده است.

در خود کویر حلوان طبس هم جاهای دیدنی جذابی وجود دارد که شامل باتلاق های نمکی و مناظر زیبا هستند اما توصیه می شود از نزدیک شدن به باتلاق های نمکی خودداری کنید تا دچار دردسرد نشوید.

کویر حلوان طبس

بهترین راه دسترسی به کویر حلوان

قبل از هر چیز این نکته را بدانید بااینکه فصل پاییز تا اوایل اردیبهشت بهترین زمان کویر گردی به حساب می آید اما طبق نظر کویرگردان حرفه ای و افرادی که بارها به کویر حلوان مراجعه کرده اند، اوایل زمستان تا اواسط بهار بهترین زمان برای سفر به کویر حلوان می باشد تا از هوای مطلوب تر و شب های سردتر کویر، نهایت لذت را برد.

[vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D33.96422605761351%2C56.22406950435803%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”][vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_column_text]

اما برای دسترسی به کویر حلوان باید به فاصله 800 کیلومتری از شهر تهران مراجعه کنید. کویر در شمال غرب طبس واقع شده و فاصله آن تا طبس هم میانگین 1 ساعت می باشد. اگر از شهر تهران میخواهید سفر به کویر حلوان را آغاز کنید، ابتدا تهران را به سمت سمنان ترک کرده و در جنوب شرقی سمنان وارد جاده طبس شوید تا مسیر دسترسی به روستا و کویر حلوان را مشاهده کنید.

کویر کاراکال | کویری با حیات وحش خطرناک

چرا کاراکال برای این کویر انتخاب شده است؟ سیاه گوش و منگوله گوش نام هایی است که بر روی گونه ای از گربه معروف به کاراکال گذاشته اند. کاراکال گونه ای سریع، وحشی و سنگین در میان گربه سانان است که اغلب در مناطق کویری زندگی می کنند اما در ایران، بیشترین گونه آن ها در کویر کاراکال هستند و برای همین، نام کاراکال را بر روی منطقه گذاشته اند. کویر کاراکال منطقه ای با چشم اندازهای زیبا، مسیرهای پیاده روی و آفرود سواری هیجان انگیز، آسمانی پرستاره و سکوتی کم نظیر است که کمپینگ در این منطقه را بسیار لذت بخش می کند.

جاهای دیدنی کویر کاراکال

با همراه داشتن نقشه زیستگاه کاراکال ها و حیوانات کویر، می توانید با نزدیکی آن ها مراجعه کرده و از گونه های کاراکال و حیوانات کویری را بهتر مشاهده کنید اما بخاطر اینکه حیوانات وحشی هستند، همواره فاصله مناسب را رعایت کنید. برای دسترسی به کویر کاراکال، از شهر یزد باید عبور کنید و بعد از اینکه وارد جاده شدید، به روستایی با نام فهرج خواهید رسید که یکی از زیباترین و قدیمی ترین روستاهای یزد به شمار می رود. در این روستا بناهای تاریخی مختلفی وجود دارد و بطور کلی، بافت روستا بسیار قدیمی می باشد. همچنین جاهای دیدنی خاص و زیبایی هم در روستای فهرج وجود دارد که معروف ترین آن ها دروازه فرافر، قلعه سریزد، باغ پهلوان پور مهریز و قلعه باقرآباد هستند لذا اگر علاقمند به جاهای تاریخی هستید، دیدنی های روستای فهرج را به هیچ عنوان از دست ندهید.

در اوایل مسیر کویر کاراکال، مجموعه گردشگری و خدمات رفاهی وجود دارد که مجهز به اقامتگاه های بوم گردی و ارزان قیمت و پارکینگ اختصاصی می باشد. همچنین در این مجموعه تفریحات مختلفی هم ارائه می شود که شامل والیبال ساحلی، چتر پاراسل، حمام آفتاب و غیره هستند. کویر کاراکال شیب های سهل العبوری دارد و از این جهت، آفرودسواران و حتی افراد آماتور هم می توانند آفرود سواری و کویر گردی را در این منطقه به راحتی تجربه کنند اما در صورتیکه خودروی آفرودی ندارید، می توانید از تورهای آفرودی و موتورهای چهارچرخ مجموعه گردشگری هم برخوردار شوید که هرکدام هزینه های جداگانه خود را دارند.

کویر کاراکال

بهترین مسیر دسترسی به کویر کاراکال

از جنوب تهران وارد جاده خلیج فارس می شویم تا به قم برسید و در جنوب شهر قم هم وارد جاده امیرکبیر یا امتداد جاده خلیج فارس شده و راهی شهر زیبا و دیدنی یزد می شویم. در این شهر اما، وارد جاده یزد به بافق خواهید شد تا در میانه مسیر، وارد جاده روستای فهرج و کویر کاراکال شده و در نهایت، بعد از اینکه از شهر تهران مسیری 760 کیلومتری طی 8 ساعت پیمودید، به روستای باقرآباد و سپس، صادق آباد می رسید. روستای صادق آباد مقصد ما برای آغاز سفر به کویر کاراکال بوده می باشد و در سمت شمال روستا، می توانید وارد جاده کویر کاراکال شوید.

[vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D31.75592264985452%2C55.3105652824503%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”][vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_column_text]

کویر شهداد | زیبا، تاریخی و ارزشمند

خیلی ها کویر لوت را با نام کویر شهداد میشناسند اما در واقع، کویر شهداد یکی از بزرگترین کویرهای کویر لوت است که در جنوب لوت و نزدیک به کرمان قرار دارد. حالا که اشاره ای که کویر لوت کردیم جالب است بدانید تا سال های اخیر، میگفتند دره کالیفرنیا با نزدیک به 60 درجه سانتی گراد، گرم ترین نقطه روی زمین است اما بعد از بررسی هایی که انجام شد، دو کویر لوت و سونوران گرم ترین نقاط روی زمین هستند چراکه بررسی ها نشان داده دمای هوا در این مناطق به بیش از 80 درجه سانتی گراد می رسد.

کویر شهداد، کویری بسیار زیبا و دوست داشتنی است اما در نزدیکی گرم ترین نقطه روی زمین قرار دارد لذا فصل زمستان بهترین زمان برای گشت و گذار در این کویر می باشد. همچنین از نظر کویر گردان باتجربه، کویر شهداد به قدری گرم است که پیاده روی در روز بسیار سخت خواهد بود و اکثراً در بازه 4 بعد از ظهر تا 10 صبح روز بعد در کویر قدم می زنند هرچند در سردترین روزهای زمستان، قدم زدن در طول روز کمی راحت تر می شود.

کویر شهداد تنها کویری است که ارزش تاریخی دارد و از کویرهای بسیار ارزشمند ایران می باشد. طبق پژوهش ها، اولین سکونتگاه های آریایی ها بیش از 6000 سال پیش در حوالی کویر شهداد بوده و همچنین منطقه ای با نام کلوت شهداد در گذشت های دور مرکز تمدن آراتا بوده و در این منطقه، پرچم فلزی متعلق به این تمدن را پیدا کردند که در موزه ملی ایران نگهداری می شود. همینجا هم بگوییم کلوت پدیده ای طبیعی است که در مناطق گرم و کویری مانند بیابان های ایران، مصر و غیره رخ می دهند. کلوت به لطف فرسایش های آبی – بادی رخ می دهند و قدمتشان به بیش از 20هزار سال پیش برمیگردد و در نظر داشته باشید هر منطقه ای که بر رویش نام کلوت گذاشته اند، بادهای زیادی در آنجا می وزد و قدرت بادها برای سایش بسیار کافی هستند.

جاهای دیدنی کویر شهداد

کلوت شهداد را ایرانیان و آفرودسواران یکی از زیباترین و جذاب ترین کویر های جهان می نامند و جهانگردان هم به این کویر، شهر ارواح می گویند. در واقع کلوت شهداد شهری کلوخی و بسیار بزرگ است که سال های بسیار از آخرین سکونت ها در این منطقه میگذرد. در نزدیکی کلوت شهداد، بوته های گز بسیاری مشاهده می شود و بعد از آن، بوته های استراگال خود را نشان می دهند. اما جذاب ترین جای دیدنی در کلوت شهداد نه بنایی تاریخی است، نه منطقه ای با جاهای دیدنی قدیمی و زیبا بلکه یک پدیده ای طبیعی و دیدنی با نام پلی گون می باشد.

پلی گون ها در واقع 6 ضلعی هایی هستند که در اطراف دریاچه های نمک به وجود می آیند. در کنار پلی گون ها هم رود شور به عنوان تنها رود دائمی کلوت شهداد که بیش از 200 کیلومتر طول داشته و همیشه هم پراب است به عنوان محبوب ترین جاذبه دیدنی در این منطقه شناخته می شود. اگر میخواهید تجربه کویرگردی در کلوت شهداد را داشته باشید، پیشنهاد می کنیم حتماً با خود دوربین هم به همراه داشته باشید چراکه در این کویر، مناطق مرتفعی با چشم انداز زیبا از دشت های اطراف وجود دارد و همچنین در دریاچه های نمک کلوت شهداد هم نمکزارهای تخم مرغی شکل وجود دارد که در هیچ جای دنیا پیدا نخواهید کرد.

در آخر هم اگر به جنوب شرقی شهداد مراجعه کردید، نگاهی هم به کوه بریک بیاندازید. کوه بریک بخاطر طبیعت زیبا و پوشش جانوری غنی که دارد منطقه ای محافظت شده بود و علاوه بر ممنوع بودن شکار در این منطقه، حیوانات مختلفی را از نزدیک خواهید دید. بازدید از جاهای دیدنی و تاریخی، آبشارها و دریاچه های منطقه محافظت شده کوه بریک هم خالی از لطف نیست.

کویر شهداد

بهترین راه دسترسی به کویر شهداد

برای سفر به کویر شهداد، خود را آماده مسافتی 1000 کیلومتری کنید. نزدیک به 12 ساعت طول میکشد تا از شهر تهران به شهداد رسید و می بایست از شهرهای قم، کاشان، یزد، رفسنجان و کرمان عبور کنید تا در شرق کرمان، به روستای شهداد برسید. کلوت شهداد در شرق روستای شهداد قرار دارد و می توانید در صورتیکه خودروهای آفرودی ندارید، از تورهای آفرود و کویرگردی که در روستای شهداد ارائه می شود استفاده کنید تا خاطرات بی نظیری را از کویر گردی در کلوت شهداد رقم بزنید.

[vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D30.402230424355196%2C58.28045114965743%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”][vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_column_text]

نکاتی که برای کویر گردی در کلوت شهداد باید بدانید

کلوت ها پدیده های خطرناک و ناشناخته ای هستند که افسانه های جالب و ترسناک بسیاری هم درباره آن ها گفته شده است. هیچ کسی جرات عبور از کلوت ها را ندارد چراکه هیچ اتفاقی قابل پیش بینی نیست. همچنین در برخی از مواقع، در کلوت شهداد باران های مختلفی می بارد اما بخاطر ماهیت کلوت ها، با هربار بارش باران، چهره منطقه تغییر پیدا می کند و در صورتیکه نقشه، قطب نما و راهنما به همراه نداشته باشید، قطعاً مسیر خود را گم خواهید کرد.

در کویر شهداد، از دورها که دارید به مناظر و چشم اندازها نگاه می کنید، ممکن است با دریاچه بزرگی روبرو شوید. بله در این کویر بسیار گرم دریاچه وجود دارد اما اگر از آب دریاچه بنوشید یا حتی پوست بدنتان با آن تماس پیدا کند، اتفاقات ناخوشایندی رخ خواهد داد چراکه در این دریاچه بجای آب، سرب وجود دارد.

کویر حاج علی قلی | نزدیک ترین دریاچه نمک به تهران

مهم ترین دلیل که افراد زیادی به کویر حاج علی قلی سفر می کنند، دریاچه نمک بزرگ و جذابی است که در این کویر قرار دارد. در کل ایران بزرگمان تعداد اندکی دریاچه نمکه داریم که شامل دریاچه ارومیه، دریاچه نمک خارا، دریاچه نمک خور، دریاچه حوض نمک سلطان و دریاچه نمک حاج علی قلی هستند. بخاطر وسعت زیاد این دریاچه، حاج علی قلی جزء بزرگترین دریاچه های نمک ایران است

جاهای دیدنی کویر حاج علی قلی

از همان ابتدا که وارد کویر می شوید، شاید در اوایل مسیر با چشم انداز کویری و مسیرهای شنی مواجه شوید اما بعد از اینکه کمی جلوتر رفتید، تا چشم نگاه می کند فقط نمکزار و مسیرهای نمکی را مشاهده می کنید. در فصل پاییز و بهار به راحتی میتوانید در دریاچه و کویر حاج علی قلی گشت گذار داشته باشید اما این نکته مهم را بدانید در فصل زمستان و روزهایی که باران در کویر می بارد، باتلاق های نمکی بسیاری در کویر به وجود می آید که خطرناک هستند. کسی دوست ندارد تنها به دریاچه نمک مراجعه کند تا در باتلاق گیر کرده و کسی هم نتواند کمکش کند.

زیباترین جاهای دیدنی که در کویر و دریاچه نمک حاج علی قلی، رودخانه های فصلی و دریاچه های کوچک و بزرگ نمک هستند هرچند بطور کلی بخش زیادی از این کویر را نمکزارها تشکیل داده اند. به روستای حسن آباد که آغاز سفر به کویر حاج علی قلی است می رویم تا گشت و گذاری میان جاهای دیدنی منطقه هم داشته باشید. روستای حسن آباد از معدود روستاهای نمونه گردشگری کشور است که دارای جاذبه های گردشگری مختلفی بوده و از بناهای دیدنی و تاریخی تا تفریحگاه ها و مناطقی کمپی مختلفی در این روستا وجود دارد تا گردشگران بهترین خاطرات سفر را برای خود رقم بزنند. همچنین در نظر داشته باشید هم در روستای حسن آباد و هم در برخی از نقاط کویر و دریاچه نمک حاج علی قلی دامغان درختچه هایی با نام تاغ وجود دارد که جزء نادرترین و باارزش ترین گونه های گیاهی هستند.

کویر حاج علی قلی دامغان

بهترین مسیر دسترسی به کویر حاج علی قلی

برای بازدید از کویر حاج علی قلی دامغان، ابتدا باید به شهر دامغان مراجعه کنید. این شهر در شرق تهران قرار دارد و برای دسترسی به دامغان ابتدا مسیری 350 کیلومتری را طی کنید تا با عبور از شهرهای ورامین، گرمسار و سمنان به دامغان برسید. سپس در جنوب غربی دامغان وارد جاده دامغان به اصفهان معروف به بزرگراه 70 آسیا شوید تا پس از نیم ساعت رانندگی، بعد از اینکه مسیری 30 کیلومتری را طی کردید به روستای خورزان برسید. روستاهای مسیح آباد و احمدآباد که در شرق روستای خورزان قرار دارند درواقع آغاز مسیر دسترسی به کویر و دریاچه نمک حاج علی قلی هستند.

[vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D35.9508325%2C54.7698563%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”][vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_column_text]

مسیر دیگری هم برای دسترسی به کویر و دریاچه نمک حاج علی قلی دامغان وجود دارد. این مسیر در واقع شما را به شرق دریاچه نمک خواهد رساند در صورتیکه روستای احمدآباد در غرب دریاچه نمک حاج علی قلی قرار دارد. دامغان را به سمت شرق و شهر شاهرود ترک کنید تا به شاهرود برسید. در این شهر و همان اوایل ورودی، جاده ای را به سمت جنوب مشاهده می کنید که با نام جاده شاهرود به طرود شناخته می شود. از طریق این جاده به روستای قلعه نو خالصه خواهید رسید و می بایست از داخل روستا مجدد وارد جاده شاهرود به طرود شوید تا پس از طی کردن مسیری 35 کیلومتری، به نزدیک ترین فاصله جاده تا دریاچه نمک حاج علی قلی برسید. لازم به ذکر است در فاصله 20 کیلومتری از روستایی قلعه نو خالصه، پمپ بنزین هم وجود دارد تا در صورتیکه با خودروی آفرودی می خواهید سفر کنید، باک را پر کنید.

لازم به ذکر است از جنوب روستا تا حوالی دریاچه، منطقه محافظت شده خارتوران است که یکی از جاهای دیدنی بزرگ و معروف در شرق کشور بوده و طبیعتی زیبا، گونه های گیاهی و جانوری غنی، روستاهای تاریخی و چشم اندازهای بی نظیر، آن را به یکی از محبوب ترین مناطق برای طبیعت گردی تبدیل کرده است.

 راهنمای کویر گردی و نکاتی که قبل از آغاز سفر کویر گردی باید بدانید

  • مناطق کویری با اینکه بسیار جذاب و هیجان انگیز هستند می توانند بسیار خطرناک هم باشند. در مناطق کویرگردی آنتن تلفن همراه نخواهید داشت و در صورتیکه با چند خودرو میخواهید سفر کنید، پیشنهاد می کنیم همانند حرفه ای ها، از دستگاه های بی سیم معروف به واکی تاکی برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنید. همچنین قبل از اینکه وارد مناطق کویری شوید، حتماً آب و هوای منطقه را چک کنید چراکه طوفان های شنی سختی های خود را دارند و از آن بدتر، باران است. بخاطر اینکه در مناطق کویری ارتفاع ابرها به مراتب پایین تر بوده و از طرفی، هیچگونه اتصال به زمین یا همان ارت وجود ندارد، خطر برخورد صاعقه در کویر بسیار بالا بوده و هیچکس دوست ندارد صاعقه گرفتگی را تجربه کند.
  • اکثراً با خود تصور می کنند در مناطق کویری با اینکه آنتن تلفن همراه ندارند اما می توانند از موقعیت یاب یا GPS استفاده کنند اما در برخی از مناطق کویری، حتی موقعیت یاب هم به درستی کار نخواهد کرد لذا حتماً با خود قطب نما و نقشه کویر را به همراه داشته باشید اما این ها کافی نیستند چراکه احتمال گم شدن در کویر زیاد بوده و همیشه یک لیدر یا کسی که بارها به کویر سفر کرده و تمامی مسیرها و مناطق را به خوبی میشناسد را با خود به همراه ببرید.
  • با آغاز سفر کویرگردی، وارد سبک زندگی متفاوتی می شوید و تجربه خاطره انگیزی را هم رقم خواهید زد. در کویر خبری از برق و گاز و آب لوله کشی نیست و باید خود را برای زندگی صحرایی آماده کنید اما از آنجایی که امروزه زندگی ما وابسته به تکنولوژی می باشد، حتماً قبل از ورود به کویر از شارژ کامل تلفن همراه و پاوربانک مطمئن شده و بخاطر اینکه نور ماه و آسمان پرستاره کویر، جوابگویمان نیست پیشنهاد می کنیم با خود چراغ های سیار و باطری دار هم به همراه داشته باشید چراکه کسی دوست ندارد در وسط کویر از باتری خودرویش برای چراغ ها استفاده کند تا باتری خالی شده و در ناکجا آباد گیر کند.
  • بطور کلی، هر شخص قبل از آغاز سفر کویرگردی خود، باید لوازم ضروری را به همراه داشته باشد. این لوازم شامل کمک های اولیه، خوراکی به مقدار لازم، کیسه خواب، کلاه و کرم های ضد آفتاب، دستمال گردن، چراغ قوه و غیره هستند اما نکاتی را در خصوص لوازم ضروی باید بدانید: اول اینکه هر شخص بطور میانگین برای 24 ساعت، نیاز به 4 لیتر آب دارد و از آنجایی که در کویر خیلی زود تشنه می شوید، آب به مقدار کافی با خود ببرید. کلاه و ضدآفتاب برای دوری از آفتاب سوزان کویر کافی نیست و بخاطر هوای گرم، لباس نازک اما با آستین های بلند بر تن کنید تا علاوه بر محافظت بدن از آفتاب، باعث نفوذ کمتر شن ها شود اما یکی از مهم ترین مزیت های آستین بلند، در امان ماندن از حشرات است. همچنین در خصوص استفاده از کیسه خواب یا چادر، حتماً از بسته بودن کامل زیپ ها و بست ها قبل از خواب مطمئن شوید تا جانداران کویری باعث گزیدگی و آسیب به شما نشوند.
  • طبقه گفته کویرگردان حرفه ای، بهترین زمان برای اینکه در کویر راه بروید بازه قبل از 10 صبح و بعد از 4 بعد از ظهر است چراکه در بازه 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، به لطف آفتاب سوزان راه رفتن روی کویر بسیار سخت می شود. جالب است بدانید کویرگردان حرفه ای این موضوع را از طریق جانوران کویری شناسایی کردند چراکه آن ها از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، سعی می کنند در کویر پرسه نزنند تا هوا خنک تر شود. همچنین برای راه رفتن روی کویر این نکته را در نظر بگیرید بهتر است آهسته و پیوسته پیاده روی کنید و در صورتیکه پیاده روی تندی داشته باشید، زیر گرمای کویر زودتر خسته خواهید شد.

مطالب مشابه