بقعه جوانمرد قصاب

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهرستان ری واقع در کلان شهر تهران می باشد که یکی از کهن ترین شهر های جهان به شمار می رود. قدمت تاریخی شهر ری به زمان اقوام آریایی باز می گردد و در لغت به معنای شهر سلطنتی است. شهر ری از ابتدا مورد توجه دوره های مختلف حکومتی قرار گرفته، از این رو دارای جاذبه های دیدنی فراوانی از دوره های مختلف پیش از اسلام مثل آتشکده بهرام، برج طغرل، گنبد امیر اینانج، چشمه علی، دژ رشکان و… و همچنین آثار تاریخی پس از اسلام همچون بازار ری، کاروانسرای شاه عباس، زندان هارون، قلعه گبری و آرامگاه های بسیار زیادی از انسان های سر شناس و برجسته در آن قرار دارد.

شهرری بیش از آنکه به دلیل آثار تاریخی و باستانی مشهور باشد، به عنوان یک شهر مذهبی شناخته می‌شود زیرا آرامگاه‌های متعددی از منسوبان به امامان شیعیان در آن وجود دارد که شاه عبدالعظیم یکی از مهم ترین آنهاست و از دیگر آرامگاه ها می توان به آرامگاه رضا شاه پهلوی، آرامگاه امامزاده طاهر، آرامگاه بی‌ بی ‌شهربانو اشاره کرد که در ادامه ی این مقاله قصد داریم درباره ی آرامگاه جوانمرد قصاب اطلاعاتی جامع و کامل در اختیار شما قرار دهیم پس آنچه در ادامه این مقاله می خوانید تمامی اطلاعات این جاذبه زیبای گردشگری در شهر ری می باشد.

معرفی آرامگاه جوانمرد قصاب

بقعه جوانمرد قصاب که در نزدیکی شهر ری و در محله ای به نام جوانمرد قصاب قرار دارد مربوط به دوره قاجا است که به اعتقاد بعضی از اهالی منطقه  این بقعه، آرامگاه ابوالعباس قصاب آملی که از طایفه جوان آملی بوده، است که معروف به ابوالعباس قصاب جوانمرد یا جوان آملی می باشد. این مقبره یکی از آثار ملی ایران می باشد که در تاریخ ۱ اردیبهشت ماه، سال ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۰۲ در لیست آثار باستانی به ثبت ملی رسیده است.

اگر تا به حال به این نقطه از کلانشهر تهران نیامده‌اید، به شما پیشنهاد می شود حتماً یک روز از عمرتان را برای بازدید بقعه جوانمرد قصاب اختصاص دهید. دیدار چند باره این آرامگاه نیز خالی از لطف نخواهد بود. با اینکه در بقعه جوانمرد قصاب اطلاعات تاریخی در اختیار شما قرار نمی ‌گیرد زیرا کتیبه و یا دست نوشت و یا راهنمایی در آنجا نیست، اما بازدید از بقعه برای گرامی داشت آثار باستانی و ارج نهادن به آنها امری ضروری به ‌حساب می آید.

بقعه جوانمرد قصاب

 

تاریخچه بقعه جوانمرد قصاب

همان طور که پیش تر گفته شد قدمت بقعه جوانمرد قصاب به دوره ی قاجار و برمی گردد و در دوره ی حکومت فتح علی شاه قاجار این آرامگاه ساخته شده است. در تمامی روایات و افسانه هایی که از گذشته تا کنون به جای مانده معلوم است که جوانمرد قصاب در زمان حیات امیرالمومنین زندگی می کرده است و محل زندگی اش هم بغداد بوده می باشد.

در برخی روایت اصالت آن  را اصفهانی دانسته اند و برخی دیگر او را عراقی از اهالی بصره و عده ای دیگر او را ابوالعباس آملی قصاب می دانند. اما این که بقعه اش در شهر ری چه می کند هنوز سوالی است که جابی برای آن یافت نشده است. کما اینکه به نام وی در جاهای دیگری از ایران نظیر دزفول نیز آثاری وجود دارد.

جوانمرد قصاب که بود؟

داستان ها و روایت های متعددی برای جوانمرد قصاب آمده است، او شخصیتی نیمه افسانه ای مانند آرش و رستم دارد. در دهه ی سی و قبل از آن داستان جوانمرد قصاب مانند افسانه  سیاوش و داستان رستم و سهراب در قهوه خانه‌ ها تعریف می شد. برخی ها معتقداند که جوانمرد قصاب یکی از 17 کمر بسته علی امیرالمؤمنین می باشد و او را پسر عامر بصری از ملازمان محمد حنفیه فرزند حضرت علی می ‌دانند.

گروهی از مردم بر این باورند که در گذشته او قصابی بوده که از امام علی درخواست کرده فکری برای تیز کردن چاقو هایش بنماید، امام علی فولادی را بین قبضه شمشیرش و تیغه آن می‌ شکند و با دست مبارک خود فولاد را لمس می‌کند و سپس به جوانمرد قصاب می‌دهد و می‌فرماید هر وقت چاقویت کند شد از این تکه فولاد برای تیز کردنش استفاده کن.

ولی در روایت های مشابه به این صورت تعریف شده است که امیرالمومنین شمشیر خود را می شکند و قسمتی از شمشیر را برای تیز کردن چاقو ها به جونمرد قصاب می دهد و بعد از این ماجرا حضرت علی درب خیبر را از جای در می‌آورد و سه حلقه ای که به نشانه حقیقت، عدالت و طریقت به در آویخته شده بودند را به قنبر غلامش می‌دهد تا آن‌ها را به دست جوانمرد قصاب در بغداد برساند، جوانمرد قصاب نیز این حلقه‌ها را به چاقو تیزکنش می‌آویزد.

شخصیت نیکو جوانمرد قصاب

شخصیت نیکو و از خود گذشته و فداکار جوانمرد قصاب زبانزد گدشتگان بوده و اکنون هم در بیشتر تفاسیر و داستان ها این موضوع مورد توجه زیادی قرار گرفته است. داستانی را محمد قزوینی در همین باره بازگو کرده که به این صورت می باشد که سه نفر از قبرستانی که به نام جوانمرد قصاب بود عبور می ‌کردند، یکی از آنها به داخل قبرستان می رود و درون یکی از قبر ها می خوابد، در خواب باغی سبز می‌ بیند که قصرهای بسیاری داخل آن وجود داشته است.

در یکی از قصرها شخصی بر روی تختی از جنس الماس نشسته، آن شخص خود را جوانمرد قصاب معرفی می‌ کند و می ‌گوید جایی که در آن قرار دارد بهشت است. ان مرد از او می‌ پرسد چه عبادتی انجام داده‌ای که به این درجه رسیده‌ای؟ جوانمرد قصاب پاسخ می‌دهد هر وقت می خواستم به کسی گوشت بفروشم، قدری بیشتر از مقداری که خریداری کرده به او می دادم.

شاید این داستان صرفاً و فقط برای تاکید بر دست و دل باز و منصف بودن و نوعی انتقاد بر کسبه کم فروش و باشد، و افسانه ای واقعی نباشد ولی درهرصورت درسی که این داستان به ما می ‌دهد بسیار آموزنده می باشد. افسانه‌ها، داستان ها و تفسیر های مرتبط به جوانمرد قصاب با تغییر و تفاوت‌های اندک در کتاب‌های مختلف تاریخی، مذهبی آمده اند و صحت بسیاری از آنها هنوز مشخص نیست.

قبر جوانمرد قصاب

جوانمرد قصاب دزفولی کیست؟

در اوایل جنگ که دزفول یکی از شهر های استان خوزستان، مورد حمله دشمن قرار گرفت، مردم با کمبود غذا و بیکاری مواجه شدند که شرایط را برای آنها سخت تر و فشار زندگی را در آن شرایط نا به سامان بیشتر می کرد. عبدالحسین کیانی تصمیم می ‌گیرد تا برای رفع نیاز غذایی مردم بین آنها گوشت توزیع کند.

عبدالحسین کیانی معروف به جوانمرد قصاب دزفولی با جوانمرد قصابی که در شهر ری در خاک آرمیده است کاملاً متفاوت است. درست به همین نام محله‌ای در شمال ملک آباد محله دیلمان خوزستان وجود دارد. این شخصیت که در دوران جنگ زندگی می کرده که هدف او در دوران جنگ یاری رساندن به مردم بوده است. عبدالحسن در چهل و سومین بهار عمرش در یکی از عملیات‌های دفاع مقدس با 12 گلوله به شهادت رسید.

افسانه جوانمرد قصاب و کنیز

داستان و افسانه ‌ای دیگر در مورد جوانمرد قصاب وجود دارد که به این صورت بیان شده، کنیزکی نزد جوانمرد قصاب می‌ رود و از او طلب گوشت می‌ نماید، جوانمرد قصاب هر اندازه که به کنیزگوشت می‌ دهد او راضی نمی‌ شود و سرانجام جوانمرد قصاب عصبانی شده و دیگر به ا. گوشتی نمی دهد. کنیز به گریه می‌ افتد، در همین حین امیرالمؤمنین که شاهد این ماجرا بوده از او درخواست می‌ کند که مجددا شروع بع دادن گوشت به کنیز کند اما چون جوانمرد قصاب حضرت علی را نمی‌ شناخته اهمیتی به صحبت و درخواست ایشان ندارد و از او فرمان‌ برداری نمی‌کند.

قنبر غلام امیرالمومنین، که در آنجا حضور داشته به جوانمرد می ‌گوید که ایشان حضرت علی هستند. پس از این موضوع جوانمرد قصاب از ناراحتی بیش از حد دو چشم خود را با چاقو از حدقه بیرون می‌آورد و دست خود را نیز قطع می ‌نماید و نزد قنبر رفته و به او میدهد و می‌ گوید این‌ها را نزد حضرت علی ببر و برای رفتار نا به جای من از ایشان طلب عفو کن.

امیرالمومنین نیز پس از دیدن چشم ها و دست بریده ی جوانمرد قصاب نزد او می رود و فاتحه‌ ای بر اندام جدا شده جوانمرد می‌خواند و آن‌ها را سر جایش می ‌گذارد و جوانمرد کاملا شفا می‌ یابد و اندام ‌های جدا شده او به سر جای اولیه خود می ‌چسبند گویی که انگار اصلا از هم جدا نشده بودند. محمد علی شریف در کتاب باب اصناف رساله خود نوشته است که حضرت علی سه تن را کمر بست که یکی از آنها نصیر قصاب اصفهانی معروف به جوانمرد قصاب است.

در این که جوانمرد قصاب وجود داشته و فردی خیَر و درستکار بوده است در تمامی داستان ها شکی در آن نیست. ولی این که این داستان ها کدامشان واقعی هستند هنوز مشخص نشده است. جوانمرد قصاب به قدری در میان مسلمانان مورد احترام واقع شده که حتی در روستاهای کشور افغانستان در شب های جمعه برای شادی روحش نذری می دهند و برای او فاتحه می خوانند.

افسانه‌های جالب دیگر در مورد او

افسانه ‌ها و داستان های قدیمی، پل ارتباطی هستند میان گذشته و امروز، با اینکه واقعی بودن یا نبودن آنها مشخص نیست ولی شنیدن آنها برای کودکان، نوجوانان و حتی بزرگ ‌سالان گوش‌ نواز و دل‌ چسب است. در مورد جوانمرد قصاب افسانه های متعددی امده است که یکی از آن ها به این صورت تفسیر شده که جوانمرد قصاب یکی از 17 یار وفادار امام علی (ع) و از افراد مورد اعتماد ایشان بود، در همین باره ملأ حسین کاشفی در فتوت نامه خود نوشته است که گوسفندی را که امام علی در روز غدیر کشته جوانمرد قصاب، قصابی نموده بود.

با اینکه اطلاعات دقیق و کاملی در مورد جوانمرد قصاب در دست نیست اما اگر اهل کتب تاریخی باشید تنها دو روایت در مورد این شخص پیدا خواهید کرد یکی از روایات در رساله هفت درویش می باشد که به داستان او پرداخته است. این رساله که به دوره صفویه تعلق دارد در بخشی از آن روایتی از دیدار او و حضرت علی ذکر می ‌شود، که همان داستانی که حضرت علی چاقویی از جنس شمشیر خود برای بریدن گوشت به این قصاب می‌ دهد و پیش تر گفته شد، می باشد.

ساختار آرامگاه جوانمرد قصاب

محل دفن جوانمرد قصاب، در حدود سال‌های 1212 تا 1250 در شهر ری ساخته شد. محله جوانمرد قصاب نیز به علت وجود این بقعه به همین نام نامیده شد. خود محله جوانمرد قصاب از سال 1350 به وجود آمد تا اینکه در سال 1370 ساخت و ساز در این محله بالا گرفت. آرامگاه این شخصیت تاریخی به گونه ای کاملا ساده ساخته شده و معماری پیچیده ای ندارد، یک بقعه که مصالح آن کاهگل و گچ می باشد و در زمینی که مساحت آن 100 متر مربع می باشد، بنا شده است.

بر روی بقعه را سیمان کشیده اند و با بند کشی های رسمی سعی در تزیین بقعه جوانمرد قصاب داشته اند ولی در کل این آرامگاه اصلا مجلل نیست. داخل بقعه جوانمرد قصاب یک اتاق چهار ضلعی که طول و عرض آن از هر طرف حدود 10 متر می باشد وجود دارد که در وسط آن یک سنگ قبر مرمر سیاه با فاصله یک متر از زمین قرار دارد که روی آن با خط زیبای نستعلیق اشعاری نوشته شده است که معنای آن جوانمرد قصاب این شیردل کمربسته شیر یزدان بود می باشد.

ابیات لوحه قبر داخل بقعه جوانمرد قصاب نشان می دهد که صاحب آن را همان پیر افسانه ای صنف قصاب دانسته اند و قصه جوانمرد قصاب برای مردم این محل، معروف و مقبره او زیارتگاه محسوب می شود. در نمای شرقی و جنوبی بقعه قاب بندی هایی زیبا به چشم می خورد و در ورودی واقع در ضلع غربی با تبعیت از قوس درگاه که تیزه دار می باشد به صورت چوبی بوده که اکنون تخریب شده است. این بنا گنبدی خشتی دارد که در وسط حیاط قرار دارد و چندین آبخوری کوچک در سمت راست درب ورودی ساخته شده است. سرویس‌ های بهداشتی در انتهای حیاط و در ضلع غربی آن قرار دارند.

مرمت و بازسازی بقعه جوانمرد قصاب

این بقعه در سال های قبل از دهه 1330 مورد توجه محله جوانمرد قصاب بود و اهالی این منطقه هر روز صبح قبل از شروع کار به زیارت این آرامگاه می رفتند و سپس روزشان را آغاز می کردند. اما در دهه 50 و 60 به فراموشی سپرده شد و با مرور زمان تخریب شد.

بعد از افتتاح مترو این محله و همچنین بازسازی این بقعه توسط میراث فرهنگی بار دیگر زیارت آرامگاه جوانمرد قصاب رونق یافت و همچنین امکاناتی مانند حیاط، سرویس بهداشتی و آبخوری  نیز به  بقعه جوانمرد قصاب اضافه شد همچنین مکانی برای نگهداری و استفاده از موقوفات مردم که برای حاجت روایی به جوانمرد قصاب متوسل شده‌اند، ساخته شده که این موقوفات جهت نگهداری، حفظ و خرید لوازم مورد نیاز بقعه خرج می ‌گردد.

معماری بقعه جوانمرد قصاب

بزرگداشت راه جوانمرد قصاب

در زمان های گذشته هنگام برگزاری مراسم های مذهبی مانند سوگواری و جشن‌ های مذهبی از جوان مرد قصاب این روایات نقل می ‌شد که اگر از کسانی که راجب به جوانمرد قصاب اطلاعاتی دارند و یا کسانی که برای بازدید از آرامگاه او رفتند، راجب به این موضوع سوال کنید حتما به شما پاسخ می دهند.

در زمان‌های قدیم دکان دار ها و کاسب های محله های مختلف به نشانه الگو برداری از رفتار جوانمرد قصاب به خصوص منصف بودن او تصویر نقاشی شده ی او را روی دیوار ها و یا سر در دکان های خود آویزان می کردند. همانطور که گفته شد جوانمرد قصاب یکی یاران و دوستداران امام اول شیعیان بوده و به همین علت با پیروی از راه ایشان مردی درستکار و با ایمان بوده است اما اینکه کدام روایت راجب او صحیح است و کدام صرفاً افسانه است مشخص نمی ‌باشد.

دیدنی های اطراف بقعه جوانمرد قصاب

اگر در طول زمان جست و جویی کنید و قدمت شهر ری را بدانید مطمئنا متوجه این موضوع می شوید که در این منطقه جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری وجود دارد، شما قبل از رفتن به شهر ری برای اینکه بتوانید از جاذبه های اطراف بقعه جوانمرد قصاب هم دیدن کنید به یک لیست و اطلاعاتی راجب به آنها احتیاج دارید که ما برای آسان تر شدن سفر شما در ادامه ی این مقاله چند جاذبه ی گردشگری اطراف بقعه را به شما معرفی کردیم.

حرم شاه عبدالعظیم حسنی

شاه عبدالعظیم در سال ۱۷۳ هجری قمری  در زمان امام موسی کاظم در شهر مدینه چشم به جهان گشود. عبدالعظیم از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) به شمار می رود و در سال 252 هجری قمری از دنیا می رود و در جنوب تهران در شهر ری دفن می شود که  آرامگاه او مربوط به دوره ایلخانی، دوره صفوی و دوره قاجار می باشد و در تاریخ ۱۱ بهمن سال ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

حرم شاه عبدالعظیم دارای بخش های مختلفی مثل ساختمان اصلی حرم، صندوق مزار، گنبد حرم، گلدسته های حرم، صحن ها و ایوان ها، رواق ها و مسجد ها، موزه، خزانه و کتابخانه می باشد. متاسفانه دراواخر اسفند ماه سال 1400 پایگاه اطلاع رسانی حضرت عبدالعظیم اعلام کرد که به علت شیوع گسترده ویروس کرونا و با درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا در راستای مقابله با این بیماری تا اطلاع ثانوی کلیه درهای حرم بسته شده و امکان بازدید و زیارت وجود ندارد. فاصله ی حرم شاه عبدالعظیم تا بقعه جوانمرد قصاب با خودرو و بدون ترافیک 9 دقیقه می باشد.

حرم شاه عبدالعظیم

امام زاده طاهر

امامزاده طاهر از نوادگان امام سجّاد علیه السّلام  می باشد که درباره زندگانی امامزاده طاهر ، هیچ گونه مدرک و مستندی که بتواند شخصیت والای آن حضرت را کاملا معرّفی کند، پیدا نشده است ولی به صورت آشکار در روایات آمده که اجداد امام زاده طاهر، همه از بزرگان و مجاهدان اسلام و شیعه می ‌باشند و شایان ذکر است بدانید که نسبت امام زاده طاهر علیه‌السّلام با هشت واسطه به امام زین العابدین علیه‌السّلام بر می‌گردد. آرامگاه امام زاده طاهر در جوار حرم شاه عبدالعظیم واقع شده و از داخل حیاط این حرم به هم راه دارند.

آرامگاه جهان پهلوان تختی

جهان پهلوان غلامرضا تختی در قبرستان ببویه که در شهر ری قرار دارد به خاک سپرده شده است. غلامرضا تختی در ۵ شهریور ۱۳۰۹ در جنوب تهران در محله خانی‌آباد متولد شد. او دو خواهر و دو برادر بزرگ‌ تر از خود داشت. تحصیلات ابتدایی او در مدرسه حکیم نظامی تهران سپری شد و در دبیرستان منوچهری تهران بعد از سپری کردن دوره اول متوسطه ترک تحصیل کرد. تختی در ۳۰ بهمن ۱۳۴۵ با شهلا توکلی ازدواج کرد و در سال ۱۳۲۴ در زورخانه پهلوان سید علی رفت و ورزش کشتی را آغاز کرد.

تختی در دوره های مختلف افتخارات و مدال های زیادی همچون هشت بار قهرمانی کشور، مدال نقره قهرمانی جهان هلسینکی، اولین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در المپیک ملبورن، مدال طلای  مسابقات قهرمانی جهانی یوکاهاما و چندین قهرمانی و مدال های رنگارنگ دیگر را کسب کرد. سرانجام غلامرضا تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. فاصله ی آرامگاه غلامرضا تختی با بقعه جوانمرد قصاب با خودرو 6 دقیقه می باشد.

آرامگاه بی بی شهربانو

آرامگاه سنگی بی بی شهربانو بر فراد کوه و در نزدیکی یک چشمه بنا شده است و یکی از مکان های گردشگری تهران است. طبق کتیبه موجود در این زیارتگاه و باور اهالی شهرری، این مقبره از آن شهربانو، مادر امام سوم شیعیان یعنی امام حسین علیه السلام  است اما بررسی‌های نویسنده و محقق معروف تاریخ، نشان می دهد که قدمت ساخت این آرامگاه به دوره باستان و عهد ساسانیان می‌ رسد.

بنای آرامگاه از سنگ و گچ ساخته شده و طاق‌های آن آجری است. این بقعه شامل حرم کوچک چهارگوش با ابعاد حدودا سه متر می‌ باشد. برای رفاه گردشگران و بازدید کنندگان این مقبره امکاناتی مثل  پارکینگ، سکوهای استراحت، سرویس بهداشتی و فروشگاه ساخته اند. فاصله ی بقعه جوانمرد قصاب با آرامگاه بی بی شهر بانو با خودرو 15 دقیقه تخمین زده شده است.

کاروانسرای شاه عباسی

این کاروانسرا در جنوب غربی میدان عبدالعظیم شهر ری با مساحت 1000 متر مربع قرار دارد. این کاروانسرا به دست شاه عباس به علت نذر خود ساخته شد و به همین دلیل نام خود را روی آن گذاشت. این کاروانسرا هم اکنون جزو موقوفات آستان شاه عبدالعظیم است که به عنوان انبار از آن استفاده می‌ کنند.

کاروانسرای شاه عباسی بنای چهار ایوانی بوده و ایوان‌ها در چهار وجه اصلی کاروانسرا قرار گرفته اند که دارای شاه‌ نشین، اصطبل، آب‌ انبار و رواق ‌ها است و همهی قسمت ها از چهار گوشه حیاط کاروانسرا قابل دسترسی می‌ باشد و دارای مکان چله ‌نشینی نیز است. در ساخت این کاروانسرا از مصالحی نظیر کاه‌گل و آهک جهت پی سازی و آجر ختائی برای پوشش بام استفاده شده است. از بقعه جوانمرد قصاب تا این کاروانسرا با ماشین 8 دقیقه طول مسیر است.

کاروانسرای شاه عباسی

زندان هارون الرشید

زندان هارون الرشید در سمت چپ جاده قدیم خراسان و در دامنه کوه‌های مسگرآباد، در میان یک دره، آبادی کوچک و بی ‌خانواری جای گرفته است که دارایی آن منحصر به چند مزرعه و چند صد درخت انار و انجیر می ‌شود. این زندان به اسم های زندان هارون‌ و زندان خان نیز معروف است و یکی از قدیمی ‌ترین بناهای شهرستان ری به شمار می‌ آید.

هیچ سندی مبنی بر زندان بودن این بنا وجود ندارد ولی گفته شده زندان هارون الرشید در دوران آل ‌بویه ساخته و از آن به‌ عنوان سلول‌ انفرادی برای حبس زندانیان استفاده شده است. گروهی از محققان معتقدند این بنا در واقع آتشکده‌ای باستانی بوده است و به همین دلیل آن را متعلق به دوران ساسانی است. به عقیده آندره گدار تاریخ شناس زمان، نیز زندان هارون متعلق به دوران سلجوقیان می باشد و یکی از استحکامات نظامی آن عصر بوده است ولی به علت وجود نداشتن هیچ اسناد و مدرک محکمی راجب به این بنا صحت این نظریه ها ثابت نشده است. اصله ی زندان هارون الرشید تا بقعه جوانمرد قصاب 19 دقیقه می باشد.

بازار بزرگ ری

این بازار از بازارهای تاریخی دوره صفویه است که به فرمان امیرکبیر بازسازی شد و در امتداد شمالی جنوبی صحن حضرت عبدالعظیم (ع) قرار دارد. مهم ترین محصولاتی که در این بازار به فروش می رسد ادویه و داروهای گیاهی هستند. اخیرا در کنار این بازار قدیمی یک بازار جدید ساخته شده که در مجاور بازار تاریخی ری و در ضلع غربی حرم قرار دارد و محصولاتی به روز تر در آنجا به فروش می رسد. معمولا ساعت کار مغازه‌داران بازار تاریخی ری از ۸ صبح آغاز می‌شود و تا ۱۰ شب ادامه دارد. شما برای رسیدن به این بازار از بقعه  جوانمرد قصاب باید 9 دقیقه راه را با خودرو طی کنید.

برج تاریخی طغرل

برج طغرل از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان می ‌باشد. نام دیگر این مکان در برخی روایت ها برج خلیفه یزید نیز است. بدون در نظر گرفتن گنبد مخروطی شکل این برج که با گذشت زمان رو به نابودی رفته، ارتفاع آن حدود ۲۰ متر می‌ باشد که به اعتقاد برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌ توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

کارشناسان احتمال می دهند از برج طغرل به عنوان برج بنایی یادمانی و آرامگاهی و یا از آن به منظور ساعت آفتابی و رصد خانه استفاده می‌ کردند. بازدید از این برج در نیمه اول سال یعنی فرورین ماه تا شهریور ماه تا ساعت 6 بعد از ظهر و نیمه دوم سال یعنی از مهر ماه تا اوایل اسفند ماه تا ساعت 4 بعد از ظهرامکان‌ پذیر است.

برج طغرل

رستوران های اطراف بقعه جوانمرد قصاب

همیشه یکی از هیجان انگیزترین قسمت های بازدید از اماکن دیدنی، خوردن غذایی لذیذ است. به علت موقعیت بقعه جوانمرد قصاب که در مرکز شهر ری قرار دارد و دارای دسترسی آسان به امکان گردشگری دیگر نیز می باشد، ما برای شما در اینجا چند مورد از از بهترین رستوران های تهران که نزدیک ترین فاصله و راحترین مسیر دسترسی به آرامگاه جوانمرد قصاب را دارند برای شما در اینجا آورده ایم.

رستوران برگ سبز

این رستوران در جنب میدان نارنج هر ری قرار دارد و فاصله ی 20 دقیقه ای با بقعه جوانمرد قصاب دارد. منو رستوران برگ سبز انواع غذا های ایرانی و کبابی و جگرکی نیز می باشد که با بهترین کیفیت و اقتصادی ترین قیمت، به مشتریان ارائه می دهند. شما برای اطمینان خاطر می توانید قبل از رفتن به این رستوران میز خود را رزرو کنید.

رستوران مسلم

کنمتر کسی پیدا می شود که رستوران مسلم و غذا های بی نطیر آن را نشناسد. شما در همه روزهای سال می‌ توانید به رستوران مسلم بروید و از غذاهای خوش طعم آن میل نمایید. به دلیل قرار گرفتن این رستوران در محدوده بازار بزرگ تهران، تقریبا در همه روزهای سال شلوغ است و باید مدت زمان زیادی منتظر بمانید تا میز برای نشستن خالی شود و یا غذای شما آماده شود.

با این حال در روزهای خاص مانند روزهای پایانی اسفند ماه که مردم مشغول خرید جشن نوروز هستند و دیگر جشن‌ها مانند یلدا و … جمعیت بیشتری به بازار مراجعه می‌ کنند و طبیعتا رستوران هم شلوغ‌ تر از روزهای عادی خواهد بود و در رستوران مسلم مردم برای گرفتن غذا صف های طولانی می بندند و شما گاهی زمان طولانی را باید صرف خریداری غذا کنید.

با توجه به موارد گفته شده به شما توصیه می ‌کنیم در صورت امکان، برای این که کمتر وقت‌تان در صف غذا تلف شود، چنین روزهایی را برای رفتن به رستوران مسلم انتخاب نکنید. شما با طی کردن مسیر 20 دقیقه ای از بقعه جوانمرد قصاب به سمت بازار بزرگ می توانید به رستوران مسلم برسید.

رستوران مسلم بازار بزرگ

هتل ها و مسافر خانه های اطراف بقعه جوانمرد قصاب

چندین هتل با کیفیت در نزدیکی این آرامگاه برای راحتی مسافران در گشت و گذار هایشان در شهر ری تعبیه شده اند که ما برای شما چند نمونه از هتل های اطراف بقعه و فاصله هایی که برای رسیدن به آن ها باید طی کنید را در ادامه آورده ایم.

  • مسافر خانه شهر ری با فاصله ی 3 کیلومتر از بقعه جوانمرد قصاب.
  • مهمان خانه سعدی با فاصله ی 30 دقیقه ای از آرامگاه جوانمرد قصاب.
  • هتل لاله که بدون ترافیک با بقعه جوانمرد قصاب و اماکن دیدنی اطراف ان 30 دقیقه فاصله دارد.
  • هتل بزرگ فردوسی تهران که دارای ۶ طبقه با ۲۱۵ اتاق و سوئیت اقامتی و رستوران‌های متنوع سنتی، ایرانی و فرنگی و تالارهای متعدد ضیافت و سالن همایش می ‌باشد. با این آرامگاه  با ماشین 30 دقیقه فاصله دارد.

بهترین زمان بازدید از آرامگاه جوانمرد قصاب

بازدید از آرامگاه جوانمرد قصاب ساعت خاصی ندارد و برای بازدید از آرامگاه جوانمرد، همه روزه و هر ساعتی که مایل باشید می توانید از آن بازدید کنید. بازدید از بقعه جوانمرد، رایگان است و مشمول هزینه نمی باشد و شما می توانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای وارد آرامگاه شده و از آن دیدن فرمایید. بقعه جوانمرد قصاب نیز مانند سایر مکان‌های زیارتی همه روزه بخصوص در ایام مذهبی مورد توجه مردم محله قرار می ‌گیرد.

درب‌های این بقعه همه روزه از ساعت 8 صبح تا ساعت ابتدایی شب و بعد از نماز مغرب و عشاء به روی دوستداران جوانمرد قصاب باز است. در صورت اینکه علاقه‌مند شرکت در جلسات ختم قرآن و دعا خوانی باشید می ‌توانید روزهای یکشنبه به بقعه جوانمرد قصاب سر بزنید البته ناگفته نماند که این جلسات روز یکشنبه توسط بانوان برگزار می ‌شود و فقط از ورود بانوان استقبال می‌ شود.

بقعه جوانمرد قصاب کجاست و مسیر دسترسی به آن

در این بخش از مقاله می خواهیم بدانیم که بقعه جوانمرد قصاب کجاست و مسیر دسترسی به آن را متوجه شیم تا اگر قصد بازدید از آن را داشتیم، بتوانیم به راحتی خودمان را به آن برسانیم. در بخش های بالاتر گفتیم که این بفعه در یکی از شلوغ ترین منطقه تهران که منطقه شهر ری می باشد، قرار گرفته است. حالا ببینیم که چطور و از چه مسیرهایی می توانیم خودمان را به مجموعه برسانیم و از آن دیدن کنیم شایان ذکر است اگر شما حوصله رانندگی و شلوغی شهر و ترافیک را ندارید می توانید با وسایل عمومی نیز خود را به آنجا برسانید.

مسیر دسترسی به بقعه جوانمرد قصاب با خودرو شخصی

ابتدا از بزرگراه آزادگان وارد بزرگراه خلیج فارس می شوید و سپس از خروجی به سمت پل آزادگان بزرگراه آزادگان مسیر خود را ادامه می دهید تا به بزرگراه رجایی برسد. از آنجا وارد میدان دستواره شده و از میدان دستواره وارد خیابان دستواره می شوید و پس از طی کردن یک مسیر کوتاه  کمی جلوتر وارد خیابان رضاییان شوید. بعد از 200 متر در سمت راستتان وارد خیابان کمیل شده و 180 متر جلوتر به داخل خیابان حنیفه زاده بپیچید. بعد از 20 متر به سمت راست حرکت کرده و بقعه جوانمرد قصاب را می بینید که در این جا قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به بقعه جوانمرد قصاب با وسایل عمومی

مسیر دسترسی به بقعه جوانمرد قصاب با اتوبوس به این صورت است که با خط 338 پایانه امام خمینی، پارکینگ شهر ری یا خط 104 ترمینال جنوب، ترمینال شهید افشار می توانید در ایستگاه اتوبوس خیابان کمیل پیاده شوید و با حدود 10 دقیقه پیاده روی خودتان را به بقعه جوانمرد قصاب برسانید.

اگر می خواهید از مترو استفاده کنید خط 1 مترو را سوار شده و در ایستگاه جوانمرد قصاب که بسیار نزدیک به این آرامگاه است، پیاده شوید. بعد از 2 کیلومتر پیاده روی به این بقعه می رسید.

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، تهران، حنیفه زاده، اول

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه