باغ کتاب تهران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

باغ کتاب تهران، یک مجموعه بزرگ تجاری، فرهنگی و هنری است که تحت مالکیت شرکت عبا می باشد. بخشی از فضای باغ کتاب تهران را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می دهد و مابقی فضای آن عبارت از یک ساختمان نمایشگاهی و تالارهای همایش و اداری است. این مجموعه با اهداف مختلف فرهنگی و تجاری ساخته شده و تا کنون در جذب مردم موفق بوده است. این مجموعه علاوه بر علاقمند کردن مردم به کتابخوانی، بازی ها و سرگرمی های دارد که علاوه بر بار تفریحی، دارای جنبه های آموزشی است. حتی اتاق فرار این مجموعه نیز دارای محتوای آموزشی می باشد. یک نکته جالب در خصوص این مکان آن است که امکان بهره مندی از هر موضوع فرهنگی و هنری وجود دارد.

معرفی باغ کتاب تهران

محسن جلالی فراهانی مدیرعامل موسسه نشر شهر، مسئولیت مدیریت مجموعه باغ کتاب تهران را بر عهده دارد. این مجموعه فرهنگی_تجاری با هزینه ای بالغ بر 200 میلیارد تومان ساخته شده است. باغ کتاب تهران در حال حاضر با دارا بودن بیش از 400 هزار عنوان کتاب، بزرگترین مرکز فروش کتاب ایران می باشد. در این فضا، علاوه بر عرضه کتاب، فضاهای علمی و سرگرمی جالبی برای کودکان و نوجوانان دارا می باشد. این مرکز یک سالن سینمای درجه یک نیز دارد. علاوه بر این ها باغ کتاب تهران در نزدیکی جاذبه های تفریحی دیگری از جمله باغ هنر، باغ موزه دفاع مقدس، کتابخانه ملی و … قرار دارد. زمانی که به باغ کتاب تهران بروید، همه چیز را می توانید تجربه کنید. از علم گرفته تا تفریح و سرگرمی و لذت بردن از طبیعت. بازی های متنوعی در انتظار نوجوانان و کودکان در آنجا وجود دارد که می تواند زمینه ای باشد برای علاقمند کردن فرزندان دلبند شما به تفریحات مفید و سودمندی که به آینده و زندگی آنان کمک به سزایی می کنند.

تاریخچه باغ کتاب تهران

این مرکز تفریحی و فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و بالا بردن سرانه کتابخوانی در ایران ساخته شده است. اجرای پروژه ساخت باغ کتاب تهران از سال 1386 آغاز شد و تا سال 1396 به طول انجامید. در سال 1396 مجله معمار رتبه اول جایزه معماری اش را به این مجموعه اختصاص داد. باغ کتاب تهران در سال 2017 نیز موفق به دریافت جایزه معماری آسیا در برلین شد. علی رغم آنکه باغ کتاب تهران، تاریخچه طولانی و مفصلی ندارد، ولی جاذبه هایی دارد که می تواند آن را تبدیل به بنایی کند که در تاریخ هنر و معماری ایران جاودانه شود و آیندگان از آن به عنوان بنایی دیدنی بازدید به عمل بیاورند و با معماری عصری که ما در آن زندگی کرده ایم آشنا شوند. هر بنایی که در تاریخ ماندگار می شود نیاز به ویژگی های متنوع و جالبی دارد که باغ کتاب نیز از آن ویژگی ها برخوردار است.

مجسمه های باغ کتاب تهران

استفاده جسورانه از مجسمه های مختلف در باغ کتاب، یکی از نکات مثبت و درخور توجه این مجموعه می باشد. در مجموع 80 مجسمه و المان در باغ کتاب تهران وجود دارد که همگی آن به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به موضوع کتابخوانی و مطالعه و نوشتن، مرتبط هستند. یکی از مشهورترین مجسمه های باغ کتاب تهران مجسمه جودی آبوت است که بسیاری از افرادی که از این مجموعه بازدید به عمل آورده اند با آن عکس گرفته اند. بسیاری از این مجسمه ها با توجه به داستان های پرطرفدار و محبوب کودکان، مانند گروهبان گارسیا و زورو و … برگزیده شده اند. یکی از زیباترین و دلرباترین مجسمه های موجود در این مجموعه، مجسمه شازده کوچولو است که بر روی سیاره اش در کنار گلش نشسته و هواپیمای جنگی راوی داستان نیز بالای سرش، در حال پرواز می باشد.

باغ کتاب تهران

معماری باغ کتاب تهران

این مجموعه در حدود 110 هزار متر وسعت و حدود 65 هزار متر مربع زیربنا دارد. ساختمان اصلی باغ کتاب تهران از بالا نمایی شبیه به کشتی دارد و از زاویه شمال به جنوب مشابه کتابی نیمه باز می باشد. زیربنای بخش فروشگاهی باغ کتاب تهران، در حدود 25هزار متر مربع است. فضای داخلی باغ کتاب تهران، ساختمانی سه طبقه است که در هر طبقه آن بخش های مختلفی و جالبی وجود دارد. در واقع زمان بازدید از باغ کتاب تهران باید گردشتان را بلوک به بلوک انجام دهید و نه طبقه به طبقه. باغ کتاب تهران چهار بلوک دارد که بهارستان، خیالستان، نگارستان و سروستان نام داردند و موضوع هر کدام متفاوت از دیگری است که در ادامه متن در این خصوص توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

بلوک A بهارستان

در بلوک A که با نام بهارستان شناخته می شود امکاناتی ویژه کودکان تعبیه شده است. در این بلوک انواع امکانات از کتابفروشی گرفته تا اتاق مادر و کودک وجود دارد. یک فروشگاه بزرگ که در آن انواع اسباب بازی های کودکانه، لوازم التحریر و کتاب های کودک و نوجوان به مساحت 4000 متر مربع وجود دارد. علاوه بر این فروشگاه چندین کارگاه متنوع به صورت رایگان در طول هفته در این بلوک برپا می شود و کودکان شما می توانند در آنجا از امکاناتی نظیر نقاشی، کاردستی، مجسمه سازی، بازی و قصه خوانی بهره مند شوند. استخر توپ، عروسک های مختلف، اسباب بازی های بزرگ و … از جمله دیگر امکانات بلوک بهارستان باغ کتاب تهران می باشد. در طبقه اول بلوک A باشگاه های رباتیک و نجوم، کافه کودک، فکربازیا، میزهای پژوهش و کافه کودک نیز برقرار  است.

کودکان و نوجوانان می توانند در باشگاه رباتیک باغ کتاب تهران، در مورد ساخت و برنامه نویسی رباتیک آموزش ببینند. در این بخش، امکان خرید انواع قطعات ربات و بازی های رباتیک نیز وجود دارد. از جمله دیگر امکانات این بهش می توان به امکان استفاده از بازی های واقعیت مجازی، ماشین صخره نوردی و نیز فوتبال رباتیک اشاره کرد. در بلوک A میزهای پژوهشی وجود دارند که در آن ها می توان به مطالعه و پژوهش به صورت فردی و گروهی مشغول شد.

بخش فکربازیا در باغ کتاب تهران

در بخش فکربازیا در باغ کتاب تهران، بازی ها و سرگرمی هایی وجود دارد که برای تقویت هوش و خلاقیت نوجوانان مناسب است. در این بخش، پنج قسمت مختلف وجود دارد که عبارتند از صدابازیا، طبیعت بازیا، تلاش بازیا و ساخت بازیا که در تعداد بازی های این مجموعه ها در کل به 24 مورد می رسد. زمانی که کودکان و نوجوانان به این بخش از این مکان فرهنگی می آیند، می توانند علاوه بر تفریح و سرگرمی و شادی، چیزهایی یاد بگیرند تا در زندگی درسی و غیردرسی شان از آن ها بهره مند شوند. پرورش فکر و ذهن کودکان و نوجوانان از جمله مسائل بسیار مهمی است که باید هر پدر و مادری برای آن وقت بگذارد. بهترین و سودمندترین راه پرورش ذهن این گروه سنی آن است که این عمل از طریق بازی و سرگرمی انجام پذیرد.

فکربازیا باغ کتاب تهران

بلوک B خیالستان باغ کتاب تهران

خیالستان باغ کتاب تهران، شامل یک راهروی 60 متری که بین دو بلوک C و A واقع است می شود که بیشتر به منظور تفریح و سرگرمی ساخته گردیده است. این راهروی بزرگ شما را با کتاب هایی خاص و متنوع در فضایی وهم انگیز غافلگیر می کند. به نحوی که خاطره آن از ذهن تان هرگز پاک نخواهد شد.

باغ کتاب تهران

بلوک C باغ علم کودکان

این بخش از باغ کتاب تهران، ویژه کودکان 6 تا 13 ساله ساخته شده و در آن کودکان از طریق داستان های مختلف می توانند اطلاعات جالبی درباره دنیای پیرامون شان به دست بیاورند. در باغ علم کودکان، چهار داستان علمی درباره بدن انسان، کره زمین، شهرها و خانه ها به شیوه ای جذاب و متفاوت روایت می شوند. جالب است بدانید که به غیر از ایران تنها کره جنوبی دارای چنین باغ علمی می باشد که آن هم در مقایسه با باغ کتاب تهران، کوچکتر و کم امکانات تر است.

باغ کتاب تهران

بلوک D سروستان باغ کتاب تهران

این بخش از این محیط تجاری_فرهنگی، به بزرگسالان و نوجوانان اختصاص دارد. همان کتابفروشی بزرگ و گسترده ای که 400 هزار کتاب را در خود جای داده است در بلوک D بخش سروستان واقع شده و در آنجا می توانید هر کتابی که در جستجوی آن هستید را بیابید.

اتاق فرار باغ کتاب تهران

در اتاق فرار باغ کتاب تهران، سه اتاق وجود دارد که داستان هر کدام با دیگری متفاوت است. برای ورود به این اتاق فرارهای باغ کتاب، حداقل ده سال سن باید داشت و افراد مختلف در گروه های 4 تا 8 نفره می توانند در این اتاق ها ماجرای معمایی را با یکدیگر حل نمایند. داستان های اتاق های فرار باغ کتاب تهران عبارت از “نفرین فرعون” “اتاق بیگانه” و “نامه ای از جهنم” می باشند.

باغ علم نوجوانان

یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین بخش های باغ کتاب تهران، باغ علم نوجوانان است و به منظور آموزش نوجوانان مجهز به 40 دستگاه علمی گوناگون می باشد. بخش آسمان نمای باغ علم نوجوانان در باغ کتاب، مجهز به امکانات پیشرفته رصد نجومی برای تماشای آسمان است که نوجوانان بسیار زیادی برای دیدن شگفتی های خلقت خداوند در این بخش حضور پیدا می کنند. دستگاه شبیه ساز پرواز سسنا نیز یکی از دستگاه های جالب این بخش از مجموعه می باشد که از طریق آن می توان پرواز را به صورت مجازی تجربه کرد.

باشگاه سلامت لند باغ کتاب تهران

باشگاه سلامت لند باغ کتاب تهران مجموعه کاملی برای تغذیه مغز و جسم است. در اینجا نوجوانان می توانند دانش مورد نیاز در خصوص مسائل پزشکی و سلامتی و نیز تغذیه مناسب به دست بیاورند. از سوی دیگر از طریق دستگاه های موجود در باشگاه سلامت لند، هم بازی های فکری انجام دهند و هم به بازی های فیزیکی و پر تحرک مشغول شوند. ایده همزمانی تقویت قوای فکری و عضلانی به طور همزمان منجر به تقویت روح می شود.

بام باغ کتاب

یکی از آرامشبخش ترین و جذاب ترین بخش های باغ کتاب، بام آن است. تدبیر بسیار عالی برای بام باغ کتاب دیده شده که اثرات مثبت محیط زیستی دارد. یک روف گاردن بزرگ و زیبا فضای سبز خوبی است که استفاده از آن رایگان می باشد و از طریق پله های فضای داخلی باغ کتاب تهران می توان به بام آن رسید. یک رستوان و کافی شاپ نیز بر روی بام باغ کتاب، تعبیه شده که باعث کاملتر شدن امکانات مجموعه است. قدم زدن و یا غذا خوردن در فضای روف گاردن، بسیار شیرین و دلچسب است و فضای رویاگون این بخش از مجموعه حس و حال خوب و آرامشبخشی را به شما القا می کند. توضیه می شود هر گاه که به باغ کتاب رفتید، از گردش در بام باغ کتاب غافل نشوید. پشت بام باغ کتاب از چشم اندازی زیبا و تماشایی برخوردار بوده که بهترین لوکیشن های عکاسی در تهران به شمار می آید.

امکانات رفاهی و جانبی باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران مجهز به اتاق مادر و کودک، کافه های مختلف کتابگردی، کافه گالری، کافه سینما، کافه کودک، سرویس های بهداشتی ایرانی وفرنگی، نمازخانه، واحد راهنمایی و اطلاعات، وای فای و کامپیوترهای رایگان برای جستجوی کتاب، سالن بازی ویژه کودکان، ویلچر (صندلی چرخدار)، صندلی های استراحت و … می باشد. در واقع هر آنچه که برای رفاه شما لازم است در این مجموعه تدارک دیده شده است. به همین خاطر زمانی که به این مجموعه می روید، با هیچ مشکل خاصی که ناشی از کمبود امکانات باشد رو به رو نخواهید شد. به همین خاطر اگر نیاز داشته باشید چند ساعت متمادی را در این مجموعه تجاری فرهنگی به سر ببرید می توانید از بابت کامل بودن امکانات رفاهی و جانبی باغ کتاب تهران، آسوده خاطر باشید.

ساعت بازدید از باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران همه روزه از شنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح تا 22 میزبان علاقمندان است. این مجموعه فرهنگی در ایام تعطیلات رسمی به غیر از چند روز به خصوص نیز باز است. ساعات بازدید آن در نیم سال اول و نیم سال دوم تغییری نمی کند. البته ساعات برخی از بخش های آن، ممکن است متفاوت باشد. روزهای تعطیل باغ کتاب تهران عبارتند از روزهای عاشورا و تاسوعا و شهادت حضرت علی (ع). البته روزهایی هستند که مجموعه باغ کتاب  از صبح تا ساعت 14 تعطیل است و بعد از آن گشوده می شود. این روزها عبارتند از رحلت امام خمینی (ره)، شهادت امام صادق (ع)، رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت حضرت فاطمه و شهادت امام رضا (ع)، اربعین حسینی، 22 بهمن ماه و روز قدس.

هزینه بازدید از باغ کتاب تهران

بازدید از فضای کلی این مجموعه فرهنگی و تجاری رایگان است اما برای ورود به بعضی از بخش های این مجموعه نیاز به پرداخت قیمت ورودی است و قیمت ورودی هر بخش با بخش دیگر متفاوت می باشد و هر ساله مبلغ آن مقداری تفاوت پیدا می کند. در کل اگر قصد تفریح صرف باشد، نیاز به پرداخت هزینه نیست ولی اگر قصد آموزش و سرگرمی بیشتر داشته باشید با توجه به بخش یا بخش هایی که انتخاب می کنید لازم است هزینه متفاوتی را پرداخت کنید.

آدرس باغ کتاب تهران کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر قصد دارید که با مترو به باغ کتاب تهران بروید، مترو حقانی نزدیک ترین ایستگاه به باغ کتاب تهران است. پس از پیاده شدن از مترو می توانید با ون هایی که در نزدیکی مترو قرار دارند مستقیما شما را به باغ کتاب می رسانند. البته اگر مایل باشید پیاده هم می توانید به سمت باغ کتاب بروید و در مسیر از میان باغ موزه دفاع مقدس و پل طبیعت نیز عبور کنید. برای رسیدن به آنجا به حدود ده الی پانزده دقیقه پیاده روی نیاز است. از آن جایی که مسیر آن سر بالایی است بهتر است یک بطری آب نیز لازم می شود.

اگر قصد دارید با خودروی شخصی به سوی باغ کتاب بروید، لازم است که از مسیر غرب به شرق بزرگراه حقانی به سوی تقاطع بزرگراه شهید مدرس برانید تا به کتابخانه ملی برسید و از آنجا باغ کتاب تهران را ببینید. البته از طریق مسیر شرق به غرب بزرگراه همت به سمت خروجی حقانی برانید تا به باغ موزه دفاع مقدس برسید و از آنجا به این مجموعه فرهنگی هنری بروید.

آدرس باغ کتاب تهران: میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران

شماره تلفن باغ کتاب تهران: 02196045500

جاهای دیدنی اطراف باغ کتاب تهران

موقعیت جغرافیایی باغ کتاب تهران بسیار هوشمندانه انتخاب شده است. زیرا در اطراف آن چند مکان تفریحی تهران وجود دارد.  باغ کتاب تهران از از سمت شرق به کتابخانه ملی ایران، از سوی شمال غربی به باغ هنر، از زاویه شمال شرقی به فرهنگستان علوم، از زاویه غربی به باغ موزه دفاع مقدس می رسد. در ادامه این یادداشت به معرفی چند مورد از آن ها می پردازیم.

باغ موزه دفاع مقدس: این باغ موزه که در همسایگی پارک آب و آتش قرار دارد، و  با استفاده از ماکت ها و برخی از یادگارهای دوران دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدا و رزمندگان را در فضایی سرسبز و زیبا، زنده می کند.

پل طبیعت: پل طبیعت چشم اندازی بسیار جذاب از پایتخت ایران را ارائه می دهد و دارای سازه ای منحصر به فرد می باشد و ساختار پل طبیعت به نحوی است که شما در فضایی پوشیده از درختان سر سبز قرار می گیرید.

کتابخانه ملی: همانطور که از نامش پیدا است بزرگترین کتابخانه ایرانی است که در آن نفیس ترین و بزرگترین مجموعه از کتاب های موجود در کشور وجود دارد. اکثر افرادی که به باغ کتاب تهران علاقمندند، کتابخوانی یکی از اولویت های زندگی شان است.

راهنما سایت

آدرس

میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 22

یک‌شنبه

9 الی 22

دو‌شنبه

9 الی 22

سه‌شنبه

9 الی 22

چهار‌شنبه

9 الی 22

پنج‌شنبه

9 الی 22

جمعه

9 الی 22
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه