پل طبیعت تهران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

پل طبیعت تهران یکی از اصلی ترین نمادهای پایتخت می باشد و کمتر کسی پیدا می شود که این پل زیبا را نشناسد. این پل با معماری منحصر به فردی که دارد در میان ایرانیان و حتی گردشگران خارجی بسیار شهرت پیدا کرده و یکی از مکان های گردشگری استان تهران به شمار می رود. در این مقاله می خواهیم با هرآنچه درمورد پل زیبای طبیعت وجود دارد توضیح دهیم و بیشتر آشنا شویم. با لوکس ویلا همراه باشید.

تاریخچه پل طبیعت

پل طبیعت که امروزه به عنوان یکی از معروف ترین و بهترین جاذبه های گردشگری تهران به شمار می رود، ساخت آن از سال 1393 آغاز گردید و تا سال 1398 به پایان رسید. مساحت این پل زیبا و پیاده رو به 7 هزار متر مربع می رسد و 3 طبقه را شامل می شود. از زمانی که پل طبیعت تهران احداث شد، به دلیل بهره مندی از طراحی و معماری زیبا، جوایز متعددی را از آن خود کرد. این پل در حد فاصل پارک طالقانی و پارک آب و آتش قرار گرفته و این دو پارک را به یکدیگر پیوند داده است. طارحی این پل را که امروز مشاهده می کنید، نتیجه مسابقه ای دو مرحله ای است که در سال 1387 به عنوان طرح برتر برگزیده شد.

معرفی پل طبیعت تهران

پل طبیعت یکی از نمادهای اصلی تهران بوده و از معماری بی نظیری بهره می برد. علاوه بر آن چشم انداز بسیار زیبایی از تهران را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. این پل زیبا یکی از جاذبه های گردشگری تهران می باشد و گردشگران داخلی و حتی خارجی نیز برای بازدید از آن و تماشای چشم انداز بی نظیر آن راهی تهران می شوند و از رستوران ها و کافه های متنوعی که در آن وجود دارند استفاده می کنند.

پل طبیعت تهران از سه طبقه تشکیل شده و طراحی آن به گونه ای است که دو پارک اصلی تهران را به یکدیگر متصل می کند. همچنین این پل پیاده رو بوده و هیچگونه وسیله نقلیه حق ورود به آن را ندارد. از همین رو این پل را با عنوان بزرگترین پل غیرخودرویی خاورمیانه و همچنین پل غیرخودرویی ایران می شناسند. پل پیاده روی بزرگ طبیعت به دلیل بهره مندی از معماری و سازه منحصر به فردی که دارد چندین جوایز بین المللی نظیر جایزه معماری آقاخان 2016 را از آن خود کرده است.

هنگامی که روی این پل قرار می گیرید منظره بسیار زیبایی از اتوبان های مدرس، حقانی و همت پیش رویتان قرار می گیرد و همچنین چشم انداز بسیار زیبایی از پارک طالقانی، برج های زیبایی که در پارک آب و آتش وجود دارند، فانوس دریایی پارک بنادر، گنبد مینا در پارک آب و آتش و برج پرچم را می توانید مشاهده کنید. هنگامی که روی پل ایستاده اید و به مقابلتان نگاه کنید رشته کوه های البرز و کوه دماوند را می توانید نظاره گر باشید. یکی از بهترین ویژگی های پل زیبای طبیعت این است که از هردو پارک طالقانی و طبیعت امکان ورود دارد.

کار مطالعاتی پل پیاده روی طبیعت از سال 1388 آغاز گردید و طراحی آن به حالت مسابقه و اجرای آن از نیمه دوم سال 1389 شروع و در سال 1393 هجری شمسی افتتاح شد. یکی از ویژگی های خوب این جاذبه دیدنی این است که بازدید و ورود به آن رایگان بوده و نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای نیست.

استان تهران جاذبه های دیدنی فراوانی دارد که مهمترین آن ها برج میلاد بوده و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می کند. همچنین این پل زیبا و بزرگ نیز از دیگر جاذبه های دیدنی تهران به شمار می رود.

پل طبیعت تهران

معماری پل طبیعت تهران

پل طبیعت دارای معماری و طراحی ارگانیک بوده و ستون های آن شبیه به درخت می باشد و به همین دلیل توانسته با طبیعت به خوبی وفق بگیرد و دو تا از پارک های زیبای تهران را به یکدیگر متصل کند. همانطور که گفته شد، این پل زیبا از سه طبقه تشکیل شده و پل ارتباطی بین پارک طالقانی و پارک آب و آتش می باشد و آن ها را به یکدیگر متصل می کند. به گونه ای که شما اگر در یکی از این پارک ها باشید می توانید توسط این پل خود را به پارک دیگر برسانید و نیازی به عبور از خیابان نداشته باشید. این پل از نورپردازی بسیار زیبا و منحصر به فردی بهره می برد و تنها در شب این نورپردازی ها قابل مشاهده هستند.

این نورپردازی ها به گونه ای است که هم از خیابان بسیار زیبا هستند و هم از روی پل. پل زیبای طبیعت که یکی از جاهای دیدنی تهران محسوب می شود، دارای ارتفاعی 40 متری از سطح زمین بوده و طول آن 300 متر می باشد و جزو یکی از طولانی ترین پل های پیاده روی تهران محسوب می شود. از همین رو یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری تهران می باشد. طبقه اول 1450 متر مربع، طبقه دوم 2870 متر مربع و طبقه سوم آن 571 متر مربع می باشد. وزن تمام این سازه به حدود 2 هزار تن می رسد. این پل در مساحت حدودی 7 هزار متر مربع تشکیل شده و 480 متر از آن به رستوران و کافی شاپ و 720 متر نیز به فضای سبز بسیار زیبایی اختصاص داده شده است. اکنون در این بخش با طبقات و امکانات متنوع آن بیشتر آشنا می شویم.

طبقه اول: اگر به دنبال کافه و رستوران در این پل هستید باید به طبقه اول پل مراجعه کنید و مشغول شکم گردی در میان کافه و رستوران های موجود در این جاذبه گردشگری شوید. اگر به بخش ضلع شرقی پل بروید می توانید از فودکورت معروف پل طبیعت استفاده کنید که دارای چندین رستوران ایرانی، فست فود و کافی شاپ می باشد و ظرفیت آن حدود 300 نفر می باشد. طبقه اول پل دارای مساحتی حدود 1450 متر مربع می باشد و دارای دیوارهای شیشه ای می باشد.

طبقه دوم: اگر در این پل به دنبال جایی برای نشستن و استراحت کردن هستید می توانید به طبقه دوم پل مراجعه کنید. در این طبقه نیمکت هایی تعبیه شده که فضای بسیار دنجی را پدید آورده و می توانید از این نیمکت ها استفاده کنید. طبقه دوم این سازه دارای مساحتی حدود 2870 متر مربع می باشد. همچنین در اطراف نیمکت ها فضای سبز وجود دارد که بر زیبایی محیط افزوده است.

طبقه سوم: اگر می خواهید چشم انداز فوق العاده ای از تهران را ببینید باید خود را به طبقه سوم پل برسانید. این طبقه بهترین جایی است که می توانید از تماشای منظره پیش رویتان لذت ببرید و علاوه بر آن پیاده روی کنید. جالب است بدانید دو سکوی تماشا در بخش های شمالی و جنوبی پل کار گذاشته شده اند که بازدیدکنندگان می توانند به وسیله آن ها منظره اطراف را تماشا کنند. این طبقه که آخرین طبقه پل بزرگ طبیعت می باشد دارای مساحتی حدود 571 متر مربع می باشد و از دیگر طبقات مساحت کمتری دارد. طبقه سوم پل یکی از بهترین جاها برای عکاسی می باشند و می توانید عکس های فوق العاده زیبا با چشم انداز بی نظیری از شاهراه های اصلی تهران که رشته کوه های البرز و کوه دماوند نیز مشخص است تهیه کنید.

ساخت این پل زیبا تنها به منظور ارتباط میان دو پارک نبوده و محلی برای گردش و تفریح می باشد. همچنین وجود کافه و رستوران های متعدد در این پل توانسته مزید بر علت باشد که افراد زیادی آن را برای یک روز تعطیل و گردش انتخاب کنند. وجود نیمکت هایی برای استراحت که در طبقه دوم پل قرار داده شده اند می تواند فضای بسیار مناسبی برای استراحت و قرارهای دوستانه باشد.

برای ساخت این پل سعی شده کمترین درختی را مورد آسیب قرار دهند. همچنین از مصالحی بسیار مرغوب و لوله هایی خاص که از استاندارد بسیار بالایی برخوردار بوده به کار رفته و ضریب ایمنی به صورت کامل رعایت شده است و معماران این پل به جرات می گویند که تا 100 سال عمر می کند. همچنین در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله های بالای 7 ریشتر نیز استحکام و مقاومت بالایی دارند. برای ساخت پل طبیعت حدود 18 میلیون دلار هزینه صرف شده است و 14 هزار قطعه فولادی در آن به برده اند. نمای این پل به شکل شاخه های درختی است که در هم تنیده شده اند. همچنین به کار بردن کفپوش هایی از جنس چوب و کامپوزیت از نوع قابل بازیافت بوده و هیچگونه مشکلی را برای طبیعت و محیط زیست به وجود نمی آورد.

پل طبیعت تهران

معمار و طراح پل طبیعت تهران

لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی معمار و طراح پل سه طبقه طبیعت و جزو اعضای گروه سازه های پارچه ای دیبا هستند. لیلا عراقیان به جز طراحی و معماری پل طبیعت چندین پروژه دیگری داشته که با موفقیت به سرانجام رسانده است. لیلا عراقیان متولد 18 مهر سال 1362 و فارغ التحصیل کارشناسی رشته معماری از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد رشته معماری از دانشگاه UBS کانادا می باشد.

جالب است بدانید پیش از اجرای پروژه پل عظیم طبیعت، طراحی و اجرای آمفی تئاتر آب و آتش و پل ابریشم 2 و پوشش گل و گیاه بازار گل و سایبان های کوچکی که در بوستان بنادر می باشد از جمله پرژه هایی است که به شرکت آن ها محول شده و ایشان آن ها را با موفقیت به انجام رسانده است. پس از چندی، شرکت نوسازی عباس آباد از وی برای شرکت در مسابقه طراحی پل پیاده رو دعوت می کنند که وی به همکاری علیرضا بهزادی و سحر یاسایی طرحی را ارائه دادند که توانست در آن مسابقه طرح برگزیده ای شود. از همان ابتدا طرحی که برای این پل ریخته شده بود بدین منظور بود که پل بزرگ طبیعت را جایی برای ماندن طراحی کنند و توسط آن نیز دو پارک به یکدیگر متصل شوند.

حفاظت از درختان و فضای سبز به عنوان مهمترین اصل در طراحی پل طبیعت

هنگامی که تصمیم گرفته شد این پل پیاده روی زیبا بر روی اتوبان مدرس ساخته شود، از آنجایی که تعداد زیادی درختان سرسبز و فضای سبز در حاشیه اتوبان وجود داشت، اصول معماری و ساخت را به گونه ای رعایت نمودند تا در این حین، تعداد درختان کمتری آسیب ببینند. بود محلی که قرار بود ستون ها و نقاط ابتدا و انتهای پل در آنجا قرار بگیرند، سعی شده بود کمترین تعداد درخت را داشته باشد.

امکانات تفریحی پل طبیعت تهران

پل پیاده روی طبیعت یکی از بهترین و بزرگترین پل هایی است که برای پیاده رو در نظر گرفته شده است و می توانید از آن به عنوان یکی از جاذبه های تفریحی تهران استفاده کنید. این پل علاوه بر آن که به زیبایی شهر کمک کرده باشد و نمادی برای تهران به شمار بیاید، دارای امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی می باشد که باعث شده در میان مردم بسیار محبوب واقع شود.

قدم زدن و پیاده روی

یکی از اصلی ترین و بهترین تفریحاتی که می توان در پل پیاده روی طبیعت انجام داد قدم زدن و پیاده روی می باشد. این پل دارای ارتفاعی 40 متری از سطح زمین بوده و با چشم اندازی که در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد می تواند یکی از بهترین مکان ها برای پیاده رو باشد. سطح پل نیز از کفپوش چوبی ساخته شده که لذت قدم زدن را دو چندان می کند.

هنگامی که وارد پل می شوید قادر نخواهید بود که انتهای آن را مشاهده کنید و این موضوع می تواند یکی از ویژگی های طراحی پل به شمار بیاید. همچنین پس از آن که حسابی روی پل قدم زدید و پیاده روی کردید و خسته شدید، می توانید به طبقه دوم پل بروید و از نیمکت هایی که برای استراحت گردشگران تعبیه شده اند استفاده کنید.

پیاده روی پل طبیعت تهران

شکم گردی در پل طبیعت

پل پیاده روی پل طبیعت دارای چندین کافه و رستوران بسیار خوب می باشد که در طبقه دوم پل قرار گرفته اند و یکی از مشهورترین آن ها فودکورت راه چوبی است. اگر از بخش شرقی که پارک طالقانی می باشد وارد این پل شوید به کافه رستورانی خواهید رسید که کافه رستوران وی آی پی نام دارد. اگر به قسمت میانی این طبقه برسید کافه ای به نام کافه میان را مشاهده خواهید کرد که می توانید نوشیدنی خوش طعمی را سفارش دهید و میل کنید. همچنین در قسمت انتهایی پل و در طبقه پایینی به رستورانی خواهید رسید که کافه رستوران ملل نام دارد. کافه رستوران ملل همان رستوران معروفی است که دارای دیوارهای شیشه می باشد.

پل طبیعت، محل مناسبی برای عکاسی

روی پل طبیعت چشم اندازهای بی نظیر و سوژه های فوق العاده ای را پیدا خواهید کرد که می توانید عکس های بسیار زیبایی تهیه کنید. یکی از تفریحاتی که در این جاذبه گردشگری می توانید انجام دهید عکاسی و سلفی های زیبا می باشد.

جوایز و افتخارات پل طبیعت

طراحی و معماری این پل باعث شده از زمان افتتاح آن تا کنون جوایز و افتخارات متعددی را از آن خود کند که در اینجا آن ها را به ترتیب آورده ایم:

کسب عنوان بهترین سازه فولادی کشور ایران در سال 1392

کسب عنوان بهترین پل شهری در سال 1393

دریافت جایزه خشت طلایی در سال 1393

دریافت جایزه Architizer A+ Award کشور نیویورک در سال 1394

دریافت جایزه MEDIAA کشور دبی در سال 1394

و در نهایت دریافت جایزه معماری آقاخان در سال 1395

پل طبیعت تهران

زمان بازدید از پل پیاده روی طبیعت تهران

زمان بازدید از پل طبیعت تهران از ساعت 6 صبح الی 12:30 بامداد می باشد و گردشگران می توانند در این بازه زمانی از این پل زیبا دیدن کنند.

هزینه ورودی و بهترین زمان بازدید از پل طبیعت

برای بازدید از پل پیاده روی طبیعت نیازی به پرداخت هزینه ورودی نبوده و می توانید به راحتی در بازه زمانی مشخص شده در طول روز به سراغ آن بروید. از بهترین زمان های بازدید از این پل زیبا هنگامی است که آفتاب غروب کرده و نورپردازی های زیبای آن را می توانید مشاهده کنید. همچنین شب ها خبری از گرما و آفتاب سوزان نبوده و می توانید به راحتی بر روی پل به قدم زدن بپردازید.

چرا از پل طبیعت دیدن کنیم؟

هر فردی که به سراغ بازدید از پل طبیعت تهران می رود، قطعا دلیلی برای خود دارد. تا زمانی که به سراغ این پل نرفته اید و روی آن قدم نزده اید و زیبایی آن را از نزدیک لمس نکرده اید، چیزهای زیادی از زیبایی آن را نمی توانید درک کنید. بسیاری از افراد هستند که در پایتخت سکونت ندارند و در سفر به تهران به سراغ پل دیدنی و تماشایی می روند تا هیجان قدم زدن در ارتفاع 40 متری بر روی اتوبان را تجربه کنند.

هنگامی که در حال قدم زدن بر روی این پل هستید و به اطراف خود نگاه می کنید، می توانید چشم اندازی بسیار زیبا و تماشایی از اتوبان مدرس و دیگر مناطق اطراف را داشته باشید. اگر شب را برای بازدید از این پل انتخاب کنید، می توانید از نورپردازی بسیار زیبایی که در پل طبیعت به کار رفته لذت ببرید و همچنین عکس های به یاد ماندنی تهیه کنید. اکنون به بخش دیگری از ماجرا می رسیم! تصور کنید بر روی ارتفاع 40 متری از اتوبان مدرس در یک کافه بنشینید و نوشیدنی یا غذای مورد علاقه خود را میل کنید.

پل طبیعت کجاست و مسیر دسترسی به آن

پل غیر خودرویی طبیعت تهران روی اتوبان مدرس ساخته شده است و راه ارتباطی میان پارک آب و آتش و پارک طالقانی می باشد. از دیگر ویژگی های خوب پل سه طبقه طبیعت این است که دارای دسترسی بسیار عالی می باشد و می توان هم با خودروی شخصی، مترو، اتوبوس و تاکسی به راحتی خود را به آن رساند.

خودروی شخصی: اگر می خواهید به وسیله خودروی شخصی خود را به این منطقه برسانید می توانید برای دسترسی به پارک آب و آتش، وارد بزرگراه حقانی شوید. در مسیر غرب به شرق بزرگراه، پس از آن که از چهارراه جهان کودک به خیابان علامه شهیدی که در ضلع غربی پارک آب و آتش و بعد از چهارراه جهان کودک قرار دارد رفتید، می توانید خودروی خود را درجایی مناسب و یا در پارکینگ عمومی پارک آب و آتش پارک کنید و وارد پارک شوید تا به پل برسید.

مترو: اگر می خواهید از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید می توانید توسط مترو خود را به این پل برسانید. بدین گونه که در ایستگاه حقانی که نزدیک ترین ایستگاه مترو به این منطقه می باشد پیاده شده و از طریق پارک طالقانی خود را به این پل برسانید.

اتوبوس: همچنین اگر می خواهید برای دسترسی به پل طبیعت از اتوبوس استفاده کنید بهتر اسست خودتان را به پل سیدخندان یا میدان ونک و یا میدان رسالت برسانید و از اتوبوس هایی که در خط ونک رسالت هستند استفاده نمایید. اگر به سمت ونک رفتید می بایست در آخرین ایستگاه پیاده شوید و یا اگر اتوبوسی که به سمت رسالت می رود را سوار شدید باید به اولین ایستگاه که رسیدید پیاده شوید. در نهایت به صورت پیاده می توانید وارد پارک آب و آتش شده و خود را به پل زیبای طبیعت تهران برسانید و از زیبایی های پل و مناظر اطراف لذت ببرید.

تاکسی: برای آنکه از تاکسی استفاده کنید می توانید از خطوط مختلفی که وجود دارند انتخاب کنید. تاکسی هایی که در خط میدان ونک – مترو حقانی هستند را می توانید سوار شوید و خود را به پارک آب و آتش برسانید و پس از آن به پل مذکرود دسترسی یابید. همچنین مسیر تاکسی خور دیگری وجود دارد که می توانید از تاکسی هایی که در سیدخندان و یا رسالت به سمت ونک می روند را سوار شوید و در کنار پل هوایی مترو حقانی پیلده شوید و خود را به آن دست بزرگراه برسانید تا به پارک آب و آتش برسید. در نهایت می توانید راهی پل طبیعت شوید.

باتوجه به این همه مسیر دسترسی به این پل پیاده روی زیبا، کمتر کسی پیدا می شود که پایتخت نشین باشد و یا به تهران سفر کرده باشد و از این پل زیبا دیدن نکرده باشد.

پل طبیعت تهران

سوالات متداول

پل طبیعت تهران کجاست؟

پل طبیعت تهران بر روی اتوبان مدرس قرار داشته و در حد فاصل پارک طالقانی و پارک آب و آتش واقع شده و این دو پارک را به یکدیگر متصل می کند.

نزدیک ترین ایستگاه مترو به پل طبیعت تهران کدام است؟

نزدیک ترین ایستگاه مترو به پل طبیعت تهران ایستگاه مترو حقانی می باشد.

پل طبیعت تهران چند طبقه دارد؟

پل طبیعت تهران دارای 3 طبقه می باشد که یکی از طبقات به کافه و رستوران اختصاص یافته است.

چندمین طبقه از پل طبیعت تهران به کافه و رستوران اختصاص یافته است؟

طبقه اول

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، تهران، میدان ونک، بزرگ‌راه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه