آتشکده چک چک یزد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

آتشکده چک چک

آتشکده چک چک

یزد یکی از استان های تاریخی و قدیمی ایران است که جاذبه های دیدنی فوق العاده ای را در خود جای داده است. یکی از اسرارآمیزترین آثار باستانی در این استان، آتشکده چک چک یزد است. آتشکده چک چک یزد در مسیر جاده یزد به تهران در شهرستان اردکان واقع شده است. اردکان 24000 کیلومتر وسعت دارد که معنای لغوی آن معدن مقدس می باشد. در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید تا اطلاعات کاملی از ویژگی ها و تاریخچه ی این زیارتگاه رمزآلود را در اختیارتان قرار دهیم.

چرا آتشکده چک چک رمزآلود است؟

روایت های زیادی در مورد این زیارتگاه که در دل کوه ها قرا گرفته وجود دارد اما از مردم روستا که بپرسید تاریخچه آتشکده چک چک یزد را این گونه بیان می کنند: عرب ها در دوران حکومت یزدگرد سوم به کاخ مدائن حمله کردند و شروع به کشتن دخترها و زن هایی بودند که در این کاخ زندگی می کردند. شخصی به نام پارس بانو برای فرار از دست اعراب به روستای اردکان می رود و در کوهی در نزدیکی آنجا خود را پنهان می کند. پس از گذشت سال ها هیچ خبری از او نمی شود و حتی آثاری از جسم او هم در کوه پیدا نمی شود. به همین علت است که این مجموعه را افسانه ای و گاها رازآلود می نامند.

آتشکده چک چک یزد

پس از تمام شدن جنگ و پیروزی مردم ایران بر اعراب، این منطقه را برای یادبود پارس بانو تبدیل به زیارتگاهی مقدس کردند که هر ساله به مدت 5 روز، از 24 تا 28 خرداد ماه، زرتشتیان در آتشکده چک چک یزد مراسم های مذهبی برگزار می کنند. چک چوک و پیر سبز از دیگر نام های آتشکده چک چک به مار می رود که از دیرباز زیارتگاهی معنوی برای زرتشتیان عزیز بوده است. جالب است بدانید این زیارتگاه در دل کوه های اردکان یزد قرار گرفته است اما به راحتی می توانید برای بازدید به آن جا بروید. همچنین علت نامگذاری این آتشکده، صدای چک چک آبی است که از صخره ها عبور می کند و بر روی زمین می افتد.

نحوه بازدید از آتشکده چک چک

این زیارتگاه همانند بارگاه های مقدسی که برای مسلمانان وجود دارد، برای زرتشتیان نیز دارای اهمیت و احترام زیادی است. برای رعایت آداب و رسوم بازدید از چک چک می بایست موارد نام برده شده را رعایت کنید. قبل از ورود کفش های خود را بیرون از زیارتگاه درآورید، لباس تمیز به تن داشته باشید و خانم ها با هر دین و مذهبی می بایست روسری به سر داشته باشند.

چک چکبهترین زمان سفر به یزد

با توجه به این که یزد در منطقه کویری قرار گرفته و آب و هوایی خشک و گرم دارد، بهترین زمان سفر به یزد را می توان فصل بهار و پاییز نام برد. البته که هیچ محدودیتی برای بازدید از جاذبه های دیدنی و تفریحی یزد وجود ندارد اما آب و هوا در این دو فصل برای گردشگران عالی است. برای اقامتی راحت می توانید در یزد و میبد از هتل های تاریخی با بافت قدیمی استفاده کنید. این هتل ها نوساز اما با معماری اصیل ایرانی و مخصوص یزد ساخته شده اند.

نکته مهم در مورد سفر به یزد

یزد از شهرهای تاریخی و کویری ایران است که مخاطبان خاصی دارد. اگر به دنبال ماجراجویی و بازدید از آثار کهن و قدیمی هستید قطعا این شهر از بهترین انتخاب های شما محسوب می شود. با قدم گذاشتن در شهر ها و روستاهای یزد گویی پا در دل تاریخی کهن گذاشته اید و با تماشای هر کدام از آن ها حس و حالی وصف نشدنی خواهید داشت. یزد جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی بسیاری دارد که هر کدام را به صورت جداگانه برای شما معرفی خواهیم کرد.

راهنما سایت

آدرس

استان یزد، ۴۳ کیلومتری شرق اردکان، در دل كوه‌های بین اردكان و انجیر

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه