آبشار زانوس نوشهر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

آبشار زانوس نوشهر از جاذبه های دیدنی و گردشگری نوشهر به شمار می رود که در روستای رانوس نوشهر واقع شده است. نوشهر یکی از توریستی ترین و پرجاذبه ترین شهرهای استان مازندران است و در تمام گوشه و کنار آن جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی را مشاهده خواهیم کرد. این جاذبه های گردشگری می توانند برای گردش یک روزه تا چند روزه بسیار مناسب باشند و به سمت آن ها برویم تا بتوانیم روزهای پرخاطره ای را در سفر به شهر زیبای نوشهر بسازیم. در این مطلب می خواهیم با آبشار زیبای زانوس نوشهر که در روستای زیبای زانوس قرار گفته است بیشتر آشنا شویم.

معرفی آبشار زانوس نوشهر

آبشار زانوس یکی از زیباترین جاذبه های روستای زانوس به شمار می رود و در میان گردشگران بسیار محبوب می باشد. این آبشار هنگامی که از ارتفاعات به سمت پایین روانه می شود، از روی سنگ ها و صخره ها به شکل قطرات آب به پایین می آیند. به همین دلیل به آبشار اوپاچ یا آب پاش معروف است و می تواند صحنه بسیار تماشایی برای بازدیدکنندگان باشد.

آبشار زانوس جزء آبشارهای داومی بوده و در فصل بهار در پرآب ترین حالت ممکن خودش است و در فصل تابستان کمی از آن تبخیر می شود. اما هرگز خشک نمی شود. آبشارهای مختلفی در این روستا جریان دارند و معروف ترین و مرتفع ترین آن ها آبشار زانوس است که دارای ارتفاع 40 متری می باشد و به ملک چشمه شهرت دارد. اگر به اطراف این آبشار نگاهی بیاندازیم، آبشارهای متعددی را خواهیم دید که به زیبایی این آبشار نیستند.

آبشار زانوس نوشهر

دلیل نامگذاری آبشار زانوس نوشهر

نام آبشار زانوس برگرفته از روستایی است که این آبشار در آن جریان دارد. همچنین درباره نام زانوس روایت های مختلفی در تاریخ آمده است و برخی از آن ها نام زانوس را الهام گرفته از نام زئوس که پادشاه یونان بود می دانند. در زبان فارسی زانوس را محلی می دانند که زان به معنای محل و وس به چنار معنی می دهد. شاید به این دلیل باشد که در محل اطراف این آبشار، درختان چنار زیادی دیده می شوند. در مقابل نیز برخی معتقدند که زانوس نام سرچشمه رود چالوس بوده.

آبشار زانوس در روستای زانوس

همانطور که گفته شد آبشار زانوس نوشهر که از جاهای دیدنی نوشهر محسوب می شود در روستای زانوس قرار گرفته است. روستای زانوس نوشهر در مساحتی به وسعت 16 هزار هکتار پدید آمده و جمعیت آن بر اساس آخرین آمار سرشماری که از روستا به دست آمد، حدود 1500 نفر و معادل 150 خانوار می باشد. این روستا از شمال به روستای خوشل، از شرق به روستای میخساز، از غرب به روستای اطاق سرا و از جنوب به قله نمازیا منتهی می شود. در این روستا پستی و بلندی های بسیاری وجود دارد و ارتفاع آن از سطح دریا مابین 1560 تا 3860 متر می باشد.

روستای زانوس به دلیل داشتن آب و هوای خنک و دلپذیری که دارد از زمان های گذشته، به عنوان ییلاق تابستانی شهرهای اطراف بوده و اهالی روستا و شهرهای اطراف در فصل گرما به این روستا روانه می شدند و از آب و هوای خنک آن بهره می بردند. اگر بخواهیم از جاذبه های دیدنی و گردشگری این روستا نام ببریم، علاوه بر آبشار زانوس نوشهر می توانیم به غارهای زیبای آن اشاره کنیم. غارهای زوستای زانوس شامل غارهای اوپچ، خشک، گرزمون، غارتلا، اسپول و نیرکلم می باشند.

در تاریخ روایتی درباره روستا آمده که می گوید در سال 1306 هجری ناصرالدین شاه سفری به منطقه کجور داشته و در مسیر خود از این روستا عبور کرده و در همان حال طبیعت زیبای روستای زانوس وی را محو تماشای خود کرد. همین باعث می شود تا از کمال الملک که همراه وی بود این طبیعت زیبا را نقاشی بکشد. در حال حاضر اگر به بازدید از کاخ گلستان بروید، این اثر ارزشمند را مشاهده خواهید کرد.

آبشار زانوس نوشهر

جاذبه های اطراف آبشار زانوس نوشهر

علاوه بر این آبشار، آبشارها و چشمه های دیگری در اطراف زانوس هستند و همچنین جنگل های هیرکانی بسیار زیبایی قابل مشاهده هستند. جنگل های هیرکانی با وسعت 100 هزار هکتار وجود دارند که تاکنون هیچگونه دستی در آن برده نشده و بکر بودن خود را حفظ کرده اند. پیشنهاد می شود علاوه بر بازدید از آبشار مذکور، از این جنگل های هیرکانی بکر و زیبا نیز دیدن کنید. زیرا که قدم زدن و پیاده روی در این جنگل ها می تواند خستگی مدت ها را از شما دور کند.

بهترین زمان بازدید از آبشار زیبای زانوس

از آنجایی که آبشاز زانوس آبشاری دائمی بوده، در فصل بهار به دلیل بارندگی های فراوانی که صورت می گیرد، این آبشار پرآب و خروشان می شود و در زیباترین حالت ممکن خود قرار می گیرد. در فصل تابستان نیز آب آبشار مقداری کم می شود اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه هوای بسیار دلپذیری دارد. در نیمه دوم سال نیز هوای این منطقه سرد می شود و بهتر است که سفر خود را به نیمه اول سال به خصوص فصل بهار موکول کنید.

آبشار زانوس نوشهر

آبشار زانوس نوشهر کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر می خواهید از تهران برای بازدید از این آبشار بروید، می بایست در جاده تهران به چالوس حرکت کنید و 20 کیلومتر پیش از چالوس و 5 کیلومتر پس از مرزن آباد، یک خروجی دو آب وجود دارد که به کجور می رسد، مسیر روستای کندلوس را پیش گرفته و به سمت روستا زانوس حرکت کنید. از جاده چالوس تا رسیدن به روستای زانوس، حدود 40 کیلومتر مسافت در پیش دارید. هنگامی که به روستای زانوس رسیدید، حدود 15 کیلومتر مسیر خاکی پیش رو دارید و هنگامی که 15 کیلومتر را طی کردید به مسیری خواهید رسید که حدود 1 کیلومتر می باشد که بایستی آن را پشت سر بگذارید تا به آبشار زیبای زانوس دسترسی پیدا کنید.

رزرو اقامتگاه در نوشهر

همواره در تمام طول سال، گردشگران زیادی به سمت نوشهر روانه می شوند تا از جاذبه های گردشگری و دیدنی آن استفاده کنند. نوشهر یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران بوده و اقامتگاه های مناسبی در این شهر وجود دارند. اغلب مسافران و گردشگران که به این شهر راهی می شوند، برای رزرو اقامتگاه در نوشهر به سمت اجاره ویلا می روند. اگر به سراغ اجاره ویلا نوشهر بروند می دانند که فاصله بسیار کمی تا دریا دارند. همچنین میتوانند در کمترین زمان ممکن به دیگر جاذبه های اطراف دسترسی پیدا کنند.

آبشار زانوس نوشهر

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، نوشهر، روستای زانوس، آبشار زانوس

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه