پیست اسکی خور

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

پیست اسکی خور یکی از پیست های اسکی اطراف تهران محسوب می شود که در استان البرز واقع شده و به لحاظ امکانات از تنوع خوبی برخوردار می باشد. این پیست به عنوان یکی از پیست های اسکی کمتر شناخته شده در اطراف تهران است که در سال 1352 ساخته شده و به یکی از بهترین پیست های اسکی کشور تبدیل شده است. شهر تهران که به عنوان پایتخت کشور شناخته می شود، در منطقه ای قرار گرفته که اطراف آن پوشیده از مناطق کوهستانی بوده و به همین جهت، پیست های اسکی متعددی در اطراف تهران وجود دارند که بهترین فرصت را برای پایتخت نشینان فراهم آورده تا بتوانند در زمستان ها از هیجان انگیزترین تفریحات زمستانی لذت ببرند. پیست های اسکی مختلفی در اطراف تهران وجود دارند که پیست اسکی خور یکی از آن ها محسوب شده که در مناطق کوهستانی شمال شهر هشتگرد در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده و به عنوان یکی از پیست های اسکی کمتر شناخته شده در تهران محسوب می گردد. در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید تا با پیست اسکی خور بیشتر آشنا شویم تا اگر قصد اسکی کردن داشتید، در صورت امکان به سراغ این پیست اسکی بروید و از ورزش اسکی در این پیست لذت ببرید.

پیست اسکی خور کجاست و مسیر دسترسی

پیست اسکی خور از معروف ترین جاذبه های گردشگری و تفریحی کرج است که در فاصله کمی از تهران جای گرفته که همین امر سبب جلب توجه اسکی بازان زیادی از کرج، تهران و دیگر شهرهای اطراف شده تا یک روز گردشگری و مفرح را برای رفتن به این مجموعه تفریحی و ورزشی در نظر گیرند و اسکی کردن و برف بازی را در آن تجربه کنند. اگر قصد دارید به سراغ این مجموعه تفریحی ورزشی بروید، خوب است بدانید این مجموعه در 15 کیلومتری جاده کرج – چالوس قرار داشته که در نزدیکی سد کرج واقع شده است.

در طول مسیر، قبل از رسیدن به سد کرج، تابلوی خوزنکلا را مشاهده خواهید کرد که یک مسیر فرعی را نشان می دهد و بایستی وارد آن شوید. وارد این مسیر شده و به مسیر خود ادامه دهید تا تابلوی پیست اسکی خور را مقابل خود مشاهده نمایید. این مسیر از ورودی جاده تا مجموعه حدود 15 کیلومتر مسافت داشته که بایستی آن را طی نمایید تا به پیست اسکی خور دسترسی پیدا کنید. مسیری که برای رسیدن به این پیست اسکی باید طی کنید، مسیری پر از پیچ و خم و خطرناک بوده و در طول مسیر با دقت و احتیاط رانندگی کنید.

شماره تماس پیست اسکی خور: 02635364282

ساعت کاری پیست اسکی خور: روزهای شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 13، روزهای پنجشنبه و جمعه 8:30 تا 14:30

آدرس پیست اسکی خور: استان البرز، کرج، جاده چالوس، 23 کیلومتری جاده کرج – چالوس، روستای خور، پیست اسکی خور

پیست اسکی خور

آشنایی با پیست اسکی خور

اسکی کردن یکی از لذت بخش ترین و هیجان انگیزترین تفریحات زمستانی است که با اولین بارش برف زمستانی آغاز شده و طرفداران خود را دارد. هر فصلی از سال تفریحات خاص خود را دارند، به صورتی که گردشگران در تابستان ها به دل طبیعت می زنند تا از طبیعت سرسبز لذت ببرند و همچنین اغلب گردشگران زمستان های خود را در پیست های اسکی به سر خواهند برد. خوشبختانه در ایران مناطق کوهستانی زیادی وجود دارند که در برخی از این مناطق، با توجه به بستر مناسب آن ها پیست های اسکی متعددی وجود دارند که هر یک از آن ها از امکانات ویژه ای برخوردار بوده و اهالی مناطق اطراف، در زمستان ها به سراغ آن ها می روند تا روزهای زمستانی خود را در مهیج ترین حالت، سپری کنند. اگر از طرفداران ورزش اسکی باشید، از وجود پیست اسکی های متعدد در نقاط مختلف اطلاع خواهید داشت.

پیست اسکی خور یکی از پیست های اسکی اطراف تهران است که در منطقه کرج واقع شده و نسبت به بسیاری دیگر از پیست اسکی های تهران کمتر شناخته شده است. همین ابتدای کار خوب است بدانیم، پیست های اسکی تنها برای اسکی کردن نبوده و گردشگران نیز می توانند تنها برای لذت بردن از برف بازی و ساخت آدم برفی و تیوپ سواری به سراغ پیست های اسکی می روند. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که شهر تهران جاذبه های گردشگری و دیدنی چندانی نداشته، اما بر خلاف این تصور جاذبه های گردشگری و تفریحی متنوعی در این شهر و طبیعت اطراف آن وجود دارند که هر یک از آن ها طرفداران خود را دارند. سر خوردن از روی برف و آدم برفی ساختن از جمله لذت بخش ترین تفریحاتی است که در پیست های اسکی می توان از آن لذت برد.

تاریخچه پیست اسکی خور

همانطور که گفته شد، اطراف تهران پوشیده از مناطق کوهستانی بوده که بستری مناسب را برای پیست های اسکی تهران فراهم آورده اند. پیست اسکی خور که در محدوده نزدیک سد کرج یا همان سد امیرکبیر واقع شده، جزء پیست اسکی های اطراف تهران بوده که افتتاح آن به قبل از زمان انقلاب می رسد و در سال 1352 ساخته شده است. اما متأسفانه بعد از زمان انقلاب و جنگ تحمیلی، این پیست اسکی برای مدت چندین سال به حالت تعطیل درآمد و دوباره در سال 1388 با مدیریت جدید، فعالیت خود را از سر گرفت. از آنجایی که این پیست اسکی و پیست اسکی دیزین در منطقه ای نزدیک به یکدیگر قرار گرفته اند، سازمان تربیت بدنی استان تهران نظارت بر هر دوی آن ها را به عهده دارد.

پیست اسکی خور

مشخصات پیست اسکی خور

پیست اسکی خور از جمله بهترین پیست های اسکی تهران است که به دلیل قرارگیری در شهر کرج جزء جاذبه های گردشگری کرج نیز محسوب می شود. این پیست در نزدیکی روستای تاریخی خور قرار داشته که علاوه بر بازدید از پیست، می توانید در صورت تمایل از این روستای تاریخی نیز دیدن کنید. پیست اسکی خور از دو مسیر مجزا تشکیل شده که یکی از آن ها دارای طول 1.850 متر و دیگری 350 متر می باشد. این پیست اسکی نیز همانند بسیاری دیگر از پیست های اسکی ایران از وسعت مناسبی برخوردار بوده و گنجایش 1.300 اسکی باز را به صورت روزانه دارد.

همانطور که می دانیم، شهر کرج دارای آب و هوایی سردتر از تهران بوده و بارندگی آن به صورت برف از تهران بیشتر است و به تبع نیز میزان بارش برف مناسبی در این پیست رخ می دهد که زمینه را برای اسکی کردن مهیا نموده است. ارتفاع بالاترین نقطه پیست اسکی خور در 3 هزار متری و پایین ترین نقطه آن نیز در ارتفاع 2.800 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

پوشش گیاهی و جانوری پیست اسکی خور

منطقه ای که پیست اسکی خور در آن واقع شده، از پوشش گیاهی و جانوری مناسبی برخوردار بوده و از آنجایی که منطقه ای کوهستانی و طبیعی تلقی می گردد، انتظار هم می رود که جانوران مختلفی در این منطقه دیده شوند. آبشار خور که یکی از دیدنی های کرج به شمار می رود، در نزدیکی این پیست اسکی قرار داشته که گردشگران می توانند از آن هم دیدن کنند. از جمله جانورانی که در این منطقه کوهستانی زندگی می کنند شامل پلنگ، خرس قهوه ای، گراز، گربه وحشی، شغال، کل و گرگ می شوند. علاوه بر جانوران وحشی که نام برده شدند، انواع پرندگان وحشی نیز در این منطقه یافت می شوند که می توان به کرکس، کبک، عقاب طلایی، بلدرچین و دال اشاره نمود که همه آن ها پوشش جانوری منطقه پیست اسکی خور را تشکیل داده اند.

امکانات تفریحی و رفاهی پیست اسکی خور

پیست های اسکی که در شهرها و مناطق مختلف ایران وجود دارند، هر کدام از آن ها دارای امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی هستند که برخی از آن ها به لحاظ امکانات بیشتر و متنوع تر، از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردارند. یکی از محبوب ترین و معروف ترین پیست های اسکی تهران، پیست اسکی دیزین بوده که از انواع امکانات تفریحی و رفاهی مختلف برخوردار بوده و مورد توجه بسیاری از اسکی بازان قرار گرفته است. از امکانات پیست اسکی خور می توان به مدرسه اسکی، اسنوموبیل، دستگا برف کوب، مسیر کابلی تله کابین، کمپ قله، کافه و رستوران اشاره نمود که گردشگران و اسکی بازان می توانند از آن ها استفاده کنند.

رستوران این مجموعه تفریحی که در میان این مجموعه واقع شده، چشم اندازی بسیار زیبا از مناظر اطراف را در اختیار گردشگران قرار می دهد. تله اسکی و سیستم بالابر نیز از دیگر امکانات این مجموعه تفریحی به حساب می آیند که مسافت آن ها به طول 1.500 متر می رسد و ارتفاع اولین ایستگاه به 2.400 متر از سطح دریا می رسد و بر روی قله ای به ارتفاع 2.850 متر قرار دارد. این قله یکی از بهترین مقاصد کوهنوردی به شمار می رود که مسیر کوه پیمایی آن از ارتفاع 2.850 متری شروع شده و تا ارتفاع 3.400 متری امتداد دارد و شیب آن نیز بسیار ملایم می باشد.

پیست اسکی خور

مدرسه اسکی پیست اسکی خور

پیست اسکی خور مانند برخی دیگر از پیست های اسکی کشور، دارای مدرسه اسکی بوده و این امکان را برای علاقه مندان به ورزش اسکی فراهم آورده تا بتوانند با مراجعه به این مدرسه اسکی، تمام آموزش های لازم را برای انجام این ورزش تحت نظارت مربیان مجرب فراگیرند. مدرسه اسکی پیست اسکی خور از سطح مبتدی تا پیشرفته آموزش ها را در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد دارد. نکته جالبی که درباره این مدرسه اسکی وجود دارد، این است که علاوه بر اسکی کردن، مهارت ورزش اسنوبرد نیز آموزش داده می شود. محوطه ای در بیرون پیست اسکی وجود دارد که امکان تیوپ سواری و سرسره بازی را برای گردشگران فراهم آورده تا گردشگرانی که قصد اسکی کردن ندارند، بتوانند از برف بازی با یکدیگر، سر خوردن روی برف و ساخت آدم برفی لذت ببرند.

افراد زیادی وجود دارند که اسکی کردن را بلد نبوده و یا علاقه ای به ورزش اسکی ندارند، اما دوست دارند بازی در منطقه ای پوشیده از برق را تجربه کنند. خوشبختانه پیست اسکی خور این امکان را برای این دسته از گردشگران فراهم آورده تا بدون وارد شدن به پیست اسکی، در محوطه ای بیرون از پیست، از بازی و سر خوردن روی برف لذت ببرند. طبق نظر برخی از مسئولان روستا خور، برف بازی در محوطه بیرون پیست امنیت کافی نداشته و خطرات جانی جبران ناپذیری را ممکن است برای گردشگران به بار بیاورد که همین امر سبب گردید، نیروی انتظامی از انجام تفریحات در این محوطه جلوگیری کند.

اما باز هم پس از مدتی این فعالیت به مسیر خود ادامه داد و گردشگران همچنان برای برف بازی و تیوپ سواری به سراغ این بخش از مجموعه می روند و لحظات شاد و هیجان انگیزی را تجربه می کنند. تصور کنید سوار بر یک تیوپ بزرگ هستید و از ارتفاعات با سرعت زیادی به سمت پایین سر می خورید و میزان ترشح آدرنالین بدن خود را به بالاترین حد ممکن آن می رسانید.

اقامتگاه مجموعه پیست اسکی خور

پیست اسکی خور که به عنوان یک مجموعه تفریحی و ورزشی شناخته می شود، مجوز ساخت اقامتگاه را از اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری دریافت نموده است. این اقامتگاه که در مجموعه قرار داشته، می تواند محیط مناسبی برای استراحت اسکی بازان و حتی گردشگران باشد.

قیمت بلیط پیست اسکی خور

قیمت بلیط ورودی و استفاده از امکانات در پیست اسکی خور متفاوت می باشد و هر سال تغییر می کند. قیمت بلیط ورودی پیست در سال 1400 برای هر نفر 120 هزار تومان بود که هر فرد بایستی برای ورود به مجموعه، بلیط ورودی تهیه نماید. هزینه استفاده از دیگر امکانات و تجهیزات پیست جداگانه بوده و برای استفاده از هر یک از آن ها، بایستی هزینه جداگانه ای پرداخت نمایید.

بهترین زمان بازدید از پیست اسکی خور

پیست اسکی خور نیز همانند دیگر پیست های اسکی در هر نقطه ای از کره زمین، دارای زمان مناسبی برای اسکی کردن می باشد که این بازه زمانی معمولا از اولین بارش برف زمستانی آغاز می شود و تا زمان آب شدن برف ادامه خواهد داشت. بایستی میزان بارش برف به اندازه ای باشد که معمولا چندین بارش برف پیاپی می تواند زمینه را برای اسکی مهیا سازد.

در اغلب سال ها بهترین زمان بازدید از پیست اسکی خور از اواسط بهمن است که میزان بارش برف بسیار زیاد بوده و اسکی بازان می توانند از این ورزش هیجان انگیز در این پیست اسکی نهایت لذت را تجربه کنند. معمولا این پیست از اواخر فصل پاییز که اولین بارش برف اتفاق بیوفتد، شروع به فعالیت می کند و در برخی از سال ها که خبری از بارش برف نباشد، بازگشایی پیست به اواسط زمستان موکول می گردد. پس بهتر است پیش از رفتن به این مجموعه، از فعال بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

پیست اسکی خور

ساعت کاری پیست اسکی خور

پیست اسکی خور همانند دیگر پیست های اسکی، فعالیت آن در روز بوده و ساعت فعالیت آن در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبح تا 13 بعد از ظهر و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 8:30 صبح تا 14:30 بعد از ظهر می باشد که گردشگران و اسکی بازان می توانند در این بازه زمانی به مجموعه مراجعه نمایند.

تفریحات پیست اسکی خور

پیست اسکی خور که به عنوان یکی از بهترین پیست های اسکی تهران در شهر کرج شناخته می شود، علاوه بر آن که تنها یک پیست اسکی باشد، به عنوان یک مجموعه تفریحی و ورزشی شناخته می شود که علاوه بر اسکی بازان، گردشگران معمولی نیز می توانند با مراجعه به مجموعه، از تفریح در منطقه ای پوشیده از برف لذت ببرند و خاطرات فراموش نشدنی را رقم بزنند. معمولا با آمدن فصل زمستان، بسیاری از افراد منتظر بارش اولین برف زمستانی هستند تا جمع شود و به دل طبیعت بزنند تا از برف بازی لذت ببرند.

برف بازی یکی از پرطرفدارترین تفریحات زمستانی است که می توان از آن لذت برد و برخی از افراد در این میان، مهارت ورزش اسکی کردن را آموزش دیده اند و می توانند لذت بیشتری را از برف بازی خود تجربه کنند. اسنوبرد نیز یکی دیگر از تفریحاتی است که در مجموعه پیست اسکی خور امکان پذیر بوده و گردشگران در صورتی که مهارت آن را بلد باشند، می توانند از آن لذت ببرند.

خبر خوب این که پیست اسکی خور کرج از استاندارد کامل برخوردار بوده و همین موضوع سبب شده گردشگران با خیالی راحت و آسوده از تفریح و ورزش خود لذت برده و همچنین تیوپ سواری نیز از هیجان انگیزترین تفریحاتی است که هیچ نیازی به مهارت و یا تجهیزات اسکی نداشته و تنها می توانید با استفاده از یک تیوپ در بخش بیرون از محوطه پیست، لیز خوردن با سرعت را روی برف تجربه کنید. پیشنهاد می شود یک روز زمستانی را در نظر بگیرید تا همراه با اعضای خانواده و دوستان خود بتوانید این لذت را تجربه کنید.

پیست اسکی خور

مطالب مشابه