مسجد جامع قوچان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

مسجد جامع قوچان یکی از بناهای تاریخی و در عین جالب توجه شهرستان قوچان بوده که همواره با معماری اسلامی بنا شده و به این مسجد حال و هوایی معنوی و شگفت انگیز داده است. این مسجد همانطور که از نامش پیداست و پیش تر گفته شد در شهرستان قوچان قرار گرفته در نزدیکی دو شهر بروجرد و مشهد است. همین نزدیکی به شهر مشهد باعث شده تا در میان جاذبه های گردشگری و تاریخی این منطقه، شهرستان قوچان و به خصوص مسجد جامع این شهر جزء اماکن مهم در صنعت گردشگری محسوب شوند. بطور کلی این مسجد حاوی نکات و دانستنی های جالب توجهی مخصوصا در باب معماری و حتی دلیل شکل گیری و ساخته شدن است که باعث شده، توجه هرچه بیشتر گردشگران و مورخان را به خود جلب کند. در ادامه این مطلب قصد داریم بطور کامل و دقیق، این دانستنی های جذاب و قابل تأمل را برای شما عزیزان به همراه آدرس دسترسی به مسجد جامع قوچان را بازگو کنیم تا شما را به صورت دقیق تری با این مکان بی نظیر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

مسجد جامع امام قوچان

مسجد جامع قوچان کجاست؟

مسجد جامع قوچان همانطور که پیش تر گفته شد در شهرستان قوچان واقع شده که در کنار جاده مشهد به بجنورد است. این مسجد که به مسجد جامع امام خمینی(ره) نیز شهرت دارد یکی از مهمترین مساجد شهرستان قوچان و حتی خراسان رضوی به شمار می رود که در طول تاریخ اتفاقات و مهم های سیاسی و اجتماعی قابل توجهی در این مکان رخ داده است. این مسجد به دلیل دارا بودن کتیبه ها و همچنین دیوار نویس های بسیار قدیمی همواره از جمله مسجد های بسیار قدمت دار ایران محسوب می شود و همانطور که ذکر شد فاصله کمی با شهر مشهر مقدس و همچنین شهر بجنورد دارد.

برای دسترسی به این مسجد از دو شهر ذکر شده مشهد و بجنورد، دو راه مختلف وجود دارد که در ادامه مطلب بطور کامل برای شما عزیزان این دو راه را بازگو کرده تا بتوانید به راحتی به مسجدی با قدمت چند صد ساله که زیبایی چشم نواز و همچنین حال و هوای معنوی و دلنشینی را دارد دسترسی پیدا کنید.

راه رسیدن به مسجد جامع قوچان از مشهد: برای دسترسی به مسجد جامع قوچان از سمت شهر مشهد مقدس، مسیری حدودا ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه ای با مسافتی قریب به ۱۴۰ کیلومتر را باید طی کنید. ابتدا مطلوب است که خود را به بزرگراه پیامبر اعظم برسانیدو در این بزرگراه به مسیر خود به قدری ادامه دهید تا به بزرگراه قوچان برسید. برای رسیدن به بزرگراه قوچان از بزرگراه پیامبر اعظم مسافتی ۲۰ کیلومتری پیش روی شماست. در هنگام رسیدن به بزرگراه قوچان مسیری قریب بر ۳۵ کیلومتر باید به راه خود به سمت شهرستان قوچان ادامه دهید. بعد از طی کردن این مسیر به ورودی شهرستان چناران میرسید.

در این نقطه از مسیر باید وارد جاده کمربندی چناران بشوید تا بتوانید این شهرستان را رد کرده و به سمت شهرستان قوچان به مسیر خود ادامه دهید. با گذر از شهرستان چناران شما مسیری ۸۳ کیلومتری را پیش روی خود دارید. با طی کردن این مسیر و با گذر از مناطق و روستاهایی همچون مقصود آباد، شورچه و فتح آباد شرقی در نهایت به ورودی شهرستان قوچان میرسید. پس از ورود به این شهرستان به مسیر خود به سمت میدان کشتی ادامه می دهید و با رد کردن این میدان و ادامه مسیر خود به میدان آزادی میرسید. بعد از این میدان نیز در بلوار کلاهدوز حرکت میکنید تا در اولین بریدگی به سمت شمال شهرستان قوچان برسید و وارد آن شوید. با رسیدن به این بریدگی چیزی تا رسیدن به مقصد نهایی خودتان باقی نمانده که با ادامه مسیر به مدت تقریبی ۱۲ دقیقه به خیابان مولوی برسید. با رسیدن به این خیابان به سمت راست پیچیده تا به تقاطع مولوی و ابن سینا برسید. مسجد جامع قوچان در خیابان ابن سینا قرار دارد که رسیدن شما به این خیابان به معنی رسیدن به مقصد نهایی تان یعنی مسجد جامع قوچان است.

مسیر دسترسی به مسجد جامع قوچان از شهر بجنورد: در مسیر شهر بجنورد به مسجد جامع قوچان و بطور مشخص تر شهرستان قوچان، شما ابتدا باید خود را به بلوار اما رضا برسانید. از شهر بجنورد تا مسجد جامع قوچان مسیری حدودا ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه ای را پیش رو دارید که نشان دهنده فاصله کمتر این شهرستان با بجنورد نسبت به شهر مشهد است. برای ادامه مسیر شما می بایست در بلوار امام رضا، مسیری حدودا ۷ کیلومتری را طی کنید تا به ابتدای جاده خروجی از این شهر به سمت جنوب شرقی کشور و مشخصا شهر مشهد حرکت کنید. بعد از خارج شدن بطور کامل از شهر بجنورد مسیری ۵۳ کیلومتری را باید بپیمایید. در این مسیر شما از دهستان هایی همچون سیساب، بیگان و اسلام آباد عبور میکنید که مملو از باغات مختلف و منظره ای زیبا و دلنشین است تا در طی مسیر بتوانید از جلوه های مختلف طبیعی خراسان رضوی نیز بهره مند شوید.

پس از طی کردن این مسیر به ورودی شهرستان شیروان میرسید که برای راحتی هرچه بیشتر پیشنهاد می شود از جاده گردنه شیروان گذر کرده و این شهر را دور بزنید اما اگر قصد امرار معاش، خرید و یا هر فعالیت دیگری را دارید، این شهر توقفگاه مناسبی در مسیر پیش رو برای شماست. پس از گذشتن از این شهرستان تنها ۶۲ کیلومتر دیگر راه دارید تا به شهرستان قوچان و مسجد جامع اینن شهر برسید. با طی کردن مسافتی حدودا ۱ ساعته نهایتا به شهرستان قوچان رسیده و طبق عرایض ذکر شده بالا خود را بلوار ابن سینا که مسجد جامع قوچان در آنجا واقع شده برسانید تا از این بنای تاریخی و معنوی شهرستان قوچان لذت ببرید.

مسجد جامع قوچان

معرفی مسجد جامع قوچان

تا اینجا دریافتیم که مسجد جامع قوچان یکی از مساجد مهم و قدیمی شهر قوچان است که در طی سالها شاهد اتفاقات و وقایع متفاوتی بوده است. اما نکات مهم و تأثیر گذار این مسجد به همینجا ختم نمیشود. مسجد جامع قوچان قدیمی ترین مسجد شهر قوچان است که قدمتی ۲۰۰ ساله را با خود تا به امروز حمل میکند. طبق تحقیق محققان و موراخان،‌ ساخت این مسجد همزمان با بنا کردن و انتقال شهر جدید قوچان بعد از زلزله مهیب سال ۱۲۶۷ در این منطقه بوده و حتی برخی از باستان شناسان این مسجد را قدیمی تر نیز میشناسند. بطور کلی مساجد برای اهداف مذهبی و نزدیکی بیشتر مسلمانان و همچنین برای ایجاد مکانی مناسب عبادت ساخته و تأسیس میشوند که مسجد جامع قوچان نیز از آن بی بهره نمانده. اما این مسجد بزرگ در شهر قوچان به مرور زمان تبدیل به مکانی برای شکل گیری و حتی جمع شدن گروه ها مختلف سیاسی مهم در طی حکومت های مختلف نیز بود. بصورتی که در زمان قبل از انقلاب، گروه های انقلابی مردمی در این مسجد جمع شده و با رژیم شاهنشاهی مبارزه میکردند که در مقطعی حتی به درگیری و ایجاد رعب و وحشت در این مسجد بدل شد که از همین رو نام مسجد جامع امام خمینی نیز به این مسجد داده شد.

این مسجد تاریخچه ای بسیار غنی و پر افت و خیزی را دارا بوده که همین تاریخچه طولانی و حیرت آور باعث شده تا در حال حاضر، نه تنها به یک مسجد ساده برای عبادت، بلکه به یک مکان گردشگری پر رفت و آمد و جالب توجه برای گردشگران و توریستان مختلفی که به شهرستان قوچان سفر میکنند تبدیل شود.

تاریخچه مسجد جامع قوچان

معماری مسجد جامع قوچان

یکی از جالب توجه ترین نکات در رابطه با مسجد جامع قوچان بی شک معماری خاص و چشم نواز آن است. با اینکه زمان ساخت این مسجد به دوره حکومت شاهنشاهی در ایران باز میگردد و در آن زمان نفو‌ظ عقاید و سلیقه غربی به وفور در کشور دیده می شد،‌ مسجد جامع قوچان بطور کامل این عقاید و سلیقه را زیر پا گذاشت و با الهام گرفتن از سبک معماری تماما اسلامی بنا شد. نام سازنده اصلی این مسجد هنوز در دسترس نیست اما به هر حال اثری گران بها را تا به امروز به کشو ما و همچنین شهرستان قوچان و اهالی این شهر هدیه داده است.

این بنا همانطور که گفته شد معماری کاملا پایبند به اصول معماری اسلامی را دارا بوده که همین موضوع باعث شده تا در مساحت حدودا ۳۵۰ متری این مسجد،‌ جلوه های بسیار زیبای معماری مذهبی و اسلامی خود نمایی کنند و فضایی معنوی را به بازدید کنندگان و حتی نماز گزاران در این مسجد القا کند. دور تا دور قضای داخلی مسجد را کتیبه هایی با نام ها و اسامی خداوند پر کرده و همچنین گنبدی زمردی رنگ در بالای این مسجد قرار دارد. جلوه های مختلف، رنگ ها و طرح های دلنشین این مسجد باعث شده تا همواره گردشگران شیفته دیدن کردن از مسجد جامع قوچان شوند بطوری که حتی توریستانی که از خارج ایران به این منطقه سفر میکنند،‌ با دیدن کردن از مسجد جامع قوچان حیرت زده و شگفت زده شوند.

مسجد جامع امام خمینی قوچان

جاهای دیدنی اطراف مسجد جامع قوچان

شهرستان قوچان همواره یکی از جاذبه های گردشگری و تفریحی خراسان رضوی به حساب می آید که بطور مناسبی برای پذیرایی از توریستان و گردشگران مختلف آماده سازی شده است. از آنجا که جاذبه ای همچون مسجد جامع قوچان در این شهرستان قرار گرفته، لازم به ذکر است که جاذبه های گردشگری دیگری که اتفاقا در نزدیکی همین مسجد جامع قرار دارند مانند پارک جنگلی نشاط، پارک جنگلی ملت و رودخانه اترک نیز در شهرستان قوچان قرار دارد که در ادامه بطور کامل آنها را بررسی میکنیم.

پارک جنگلی نشاط: یکی از جاذبه های کردشگری که دیدن آن خالی از لطف نیست پارک نشاط است. این پارک که یکی از بزرگترین فضا های سبز در شهر قوچان است از پوشش طبیعی بی نظیر و محیطی مملو از آرامش و همچنین فضایی خانوادگی برخوردار است. این پارک جنگلی به دلیل قرار گیری در تپه های شهرستان قوچان جدا از پوشش سرسبز و چشم نواز خود، از آب و هوای بی نظیر و دلنشینی نیز برخوردار است که برای استراحت و حتی گذران اوقات خوش و شاد در کنار همراهان و عزیزانتان بسیار مناسب می باشد. فاصله این پارک جنگلی که در شمال شرق شهرستان قوچان واقع شده با مسجد جامع قوچان کمتر از ۱۵ دقیقه است که در دسترسی به این پارک جنگلی از مسجد جامع شهرستان قوچان، فاصله ای مناسب است و دیدن کردن از این جاذبه بی نظیر گردشگری و بهره مندی از آب و هوا و پوشش گیاهی بی نقص را برای شما عزیزان آسان تر میکند.

پارک جنگلی نشاط

رودخانه اترک: در دل شهرستان قوچان، به نوعی از مرکز این شهرستان رودخانه ای پر آب به نام رودخانه اترک عبور کرده است که به یکی از دیدنی های جذاب این شهرستان بدل شده. رودخانه اترک که از خراسان رضوی شروع شده و تا ترکمنستان ادامه دارد جزء بزرگترین و طولانی ترین رودخانه های کشور به حساب می آید. این رودخانه فصلی که بخشی از آن از شهرستان قوچان عبور کرده همواره پر آب و چشم نواز بوده. البته به دلیل فصلی بودن این رودخانه ا، مکان دارد حجم آب آن کمی کم شود اما به هرحال بستر رودخانه ای خود را حفظ کرده و مسیر طولانی خود را به درستی و سلامت طی میکند و در شهر قوچان روی این رودخانه پلی معروف به نام پل اترک قرار دارد که خود جزء جاذبه های گردشگری این شهرستان است. لازم به ذکر است مردم قوچان، علاقه ای خاص به این رودخانه داشته و برای آن ارزش بسیاری قائل هستند چرا که در آب و هوا و همچنین زیبایی شهر تأثیر بسیاری را داشته و در صنعت گردشگری این شهرستان بسیار مؤثر واقع شده است.

رودخانه اترک

پارک جنگلی ملت: یکی دیگر از اماکن گردشگری و خوش آب هوایی که در مرکز شهرستان دوست داشتنی قوچان قرار دارد، پارک جنگلی ملت است. این پارک نسبت به پارک جنگلی نشاط فضای کمتری را در بر میگیرد اما از محیطی بسیار دلنشین و آرامش بخش و مناسب خانواده، به همراه امکاناتی برای تفریح کودکان مانند پارک، سرسره بادی، ترامپولین و از این دست امکانات برخوردار است و میتواند مقصد بسیار مناسبی برای شما عزیزان به همراه خانواده گرامی تان باشد. فاصله این جاذبه گردشگری دلپذیر و دیدنی تا مسجد جامع قوچان نزدیک به ۱۵ دقیقه است که میتوانید به راحتی به این مکان نیز سر بزنید.

پارک جنگلی ملت

نکات تکمیلی و زمان بازدید از مسجد جامع قوچان

اگر شما نیز قصد عزیمت به شهرستان قوچان و بازدید از این منطقه دلنشین و خوش آب هوا و بطور مشخص بازدید از مسجد جامع قوچان را دارید بهتر است به نکات قابل توجهی که در ادامه ذکر میکنیم نیز توجه داشته باشید. یکی از این نکات مهم داشتن پوشش مناسب برای بازدید از این جاذبه مذهبی – گردشگری است. بی شک تمام افراد برای رفتن به مساجد مختلف باید پوششی طبق قوانین و مقررات اسلام را به عمل آورده و رعایت کنند تا جلوه مذهبی این اماکن مقدس را حفط کنند که مسجد جامع شهرستان قوچان نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای راحتی و آسوده بودن خیال خود در بازدید از این جاذبه تاریخی شهر قوچان بهتر است به این نکته دقت داشته باشید. مورد بعدی حفظ زیبایی و جلوه چشم نواز بنای مسجد است. این مسجد با توجه به قدمتی چند صد ساله، اگر چه دستخوش برخی تغییرات و مرمت ها برای پا بر جا نگه داشتن خود شده اما به هر حال بافتی قدیمی دارد که باید کوشا باشیم تا در طی بازدید های مختلف به این بنا صدمه ای حتی سهوی وارد نکنیم.

مسجد جامع قوچان برای بازدید و حتی اقامه نماز هیچ بهای بلیطی ندارد و مانند تمامی مساجد کاملا رایگان است. ساعت کاری مسجد نیز طبق اذان های صبح، ظهر و مغرب تنظیم شده که از یک ساعت قبل تا یک ساعت بعد از اذان به طور کامل آماده پذیرایی از گردشگران و نماز گزاران مختلف است. اما برای اینکه بتوانید از تمام جلوه های دیدنی و زیبای این مسجد به خوبی دیدن کنید از ساعت ۷ صبح الی ۹ شب این مسجد به بازدید عموم گذاشته شده است که برای بهره بری بهتر و دیدن جلوه های مختلف این بنا و همچنین جاذبه های گردشگری که نزدیک مسجد جامع قوچان قرار دارد، بهترین زمان ۳ الی ۵ بعد از ظهر است تا بتوانید بدون محدودیت زمانی از این جاذبه گردشگری و همچنین جاهای دیدنی قوچان به خوبی بهره ببرید.

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، شهر قوچان، محله رازی، میدان امام خمینی، بلوار بهشتی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

6 الی 21

یک‌شنبه

6 الی 21

دو‌شنبه

6 الی 21

سه‌شنبه

6 الی 21

چهار‌شنبه

6 الی 21

پنج‌شنبه

6 الی 21

جمعه

6 الی 21
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه