جاهای دیدنی قوچان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

5 شهریور

مسجد جامع قوچان

مسجد جامع قوچان یکی از بناهای تاریخی و در عین جالب توجه شهرستان قوچان بوده که همواره با معماری اسلامی بنا شده و به این مسجد حال و هوایی معنوی و شگفت انگیز داده است. این مسجد همانطور […]

یکی از شهرستان های خراسان رضوی که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، قوچان می باشد. این منطقه با مشهد تقریبا 120 کیلومتر فاصله دارد و با ارمنساتان دارای یک مرز 28 کیلومتری است. یکی از دلایلی که سبب شده تا افراد زیادی به این منطقه بروند، آب و هوای خنک این ناحیه می باشد. این آب و هوا سبب شده تا طبیعت این منطقه زیبا شود و جاذبه های مختلفی در آن وجود داشته باشد.علاوه بر این مورد یک سری جاذبه تاریخی و مذهبی نیز در این شهرستان وجود دارد که می توانید برای مراجعه به آن ها نیز اقدام نمایید. در این مقاله به سراغ معرفی جاهای دیدنی قوچان رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن ها به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

باغ ملی

یکی از جاذبه های قوچان که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، باغ ملی می باشد. این باغ به عنوان اولین پارک عمومی در قوچان می باشد که در وسط شهر واقع شده است. این موقعیت جغرافیایی سبب شده تا در اکثر مواقع مملو از جمعیت باشد و اگر بخواهید به آن مراجعه کنید باید زمانی را برگزینید که بتوانید تجربه بهتری داشته باشید. در بخش مرکزی پارک می توانید محلی را ببنید که مختص بازی کودکان بوده و فرزندتان می تواند از آن استفاده نماید.

باغ ملی قوچان در کنار رودخانه اترک و پل قدیمی شهر واقع شده و به همین دلیل بهتر است تماشای آن را از دست ندهید. به دلیل قرار گرفتن این پارک در نزدیکی رودخانه آرامش و منظره خوبی را می توانید تجربه کنید و بهتر است در سفرتان به قوچان مراجعه به این باغ را از دست ندهید. لازم به ذکر است باغ ملی قوچان به صورت شبانه روزی باز بوده و برای ورود به آن نیاز به پرداخت هزینه جداگانه نخواهید داشت.

آدرس باغ ملی قوچان: خراسان رضوی، قوچان، خیابان امام خمینی، نزدیک به پل اترک

باغ ملی قوچان

کوه بابا کمر

یکی از جاذبه های دیدنی قوچان که با نام کوه بابا کمر شناخته می شود، می تواند گزینه خوبی برای کوه نوردان و علاقه مندان به طبیعت باشد. این کوه با دامنه سر سبز و دشت زیبای کنار خود توانسته طبیعت بکری را شامل شود که چشم هر کسی را خیره می کند. در طول سال و به خصوص در تابستان این کوه و دامنه آن مورد هدف مسافران زیادی برای کمپینگ قرار می گیرد. اگر شما تمایل به کمپ کردن با گروه خود هستید و قرار است تا از قوچان نیز دیدن کنید، کوه بابا کمر می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

لازم به ذکر است که دمای هوا در این منطقه پایین بوده و حتی در تابستان نیز خنکی حاکم بر این منطقه را کاملا حس خواهید کرد که به همین دلیل بهتر است حتما از لباس مناسب استفاده کنید و در کمپ کردن زیر انداز و پتو به همراه داشته باشید. هم چنین بهتر است کمپینگ را در کنار افراد بیشتری تجربه کنید تا دچار آسیب های مختلف یا خسارت نشوید.

آدرس کوه بابا کمر: خراسان رضوی، 30 کیلومتری مرکز قوچان، نزدیکی به مرز استان های خراسان رضوی و شمالی

موزه مردم شناسی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری قوچان که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، موزه مردم شناسی آن می باشد. این موزه مساحتی تقریبی 300 متری داشته و شامل بخش های مختلفی می شود. از مله بخش های مختلف این موزه می توان به بخش موسیقی سنتی، بخش کشتی چوخه، بخش چادر دوزی، بخش گلیم بافی، بخش مربوط به ازدواج عشایر، بخش آهنگری، بخش گله داری و… اشاره نمود.

ساختمان موزه مردم شناسی قوچان در ابتدا توسط شهرداری در سال 1355 تبدیل به رستوران شده بود. چندی بعد و در سال 1367 این ساختمان به بخش میراث فرهنگی واگذار گشت. سرانجام در سال 1376 این موزه پایه گذاری شد و دوباره در سال 1385 این ساختمان از سمت شهرداری به اداره صنایع دستی و گردشگری و البته میراث فرهنگی واگذار گشت. اگر تمایل داشتید از این موزه دیدن نمایید بهتر است خود را به حاشیه میدان آزادی شهر برسانید تا بتوانید به آسانی وارد مقصدتان شوید.

آدرس موزه مردم شناسی: خراسان رضوی، قوچان، حاشیه میدان آزادی

شماره تماس موزه مردم شناسی قوچان: 47232757-051

موزه مردم شناسی قوچان

کوهستان پارک نشاط

یکی از مناطقی که می توانید هم برای تفریح و هم پیک نیک یا کمپ کردن به آن مراجعه کنید، کوهستان پارک نشاط در قوچان می باشد. این محل که یکی از دیدنی های قوچان به شمار می رود توانسته امتیاز خوبی از مراجعین دریافت کند و به همین دلیل می توان گفت یکی از جاهای خوب برای گذراندن اوقاتتان در سفر به این شهرستان است. پارک نشاط قوچان که به هفت تپه نیز شهرت دارد، از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مثل مزار شهدای گمنام قرار گرفته است. برای رسیدن به این پارک می توانید از سیستم حمل و نقل عمومی نیز استفاده نمایید.

اگر هم تمایل داشتید با خودروی شخصی خودتان برای رسیدن به کوهستان پارک نشاط استفاده کنید نیز کافیست خود را به میدان شهدا در قوچان برسانید. شما در این پارک می توانید ورزش هایی هم چون والیبال، دوچرخه سواری، پیاده روی و… را تجربه کنید. مساحت این پارک به 200 هکتار می رسد و به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز تفریحی و گردشگری محسوب می شود. کوهستان پارک نشاط قوچان یکی از بهترین مناطقی است که بهتر است مراجعه به آن را از دست ندهید.

آدرس کوهستان پارک نشاط: خراسان رضوی، قوچان، میدان شهدا

دره یوسف خان

یکی دیگر از جاهای دیدنی قوچان با نام دره یوسف خان شناخته می شود که طبیعت بکر و بی نظیری دارد. از درختان زیبایی که در این دره زیست دارند می توان به درخت گیلاس، درخت سپیدارف بادام، چنار و… اشاره نمود. از آن جا که این دره در روستای گردشگری و زیبای شارک قرار گرفته شما با یک تیر دو نشان خواهید زد چرا که هم از روستا دیدن می کنید و هم از این دره زیبا.

اگر به دنبال جایی هستید که هم از طبیعت آن لذت ببرید و هم بتوانید تجربه ای خود از تماشای قسمت های مختلف آن به دست آورید، روستای شارک بهترین گزینه برای شما خواهد بود. دره یوسف خان نیز که در این روستا قرار گرفته قدمتی بالغ بر 2 قرن داشته و به همین دلیل از نظر تاریخی نیز اهمیت بالایی دارد. اگر به قوچان سفر کردید می توانید به این دره زیبا نیز سری بزنید تا خاطرات بهتری را برای خود رقم بزنید.

آدرس دره یوسف خان: خراسان رضوی، قوچان، 13 کیلومتری مرکز قوچان، جاده تبارک

روستای دربادام

یکی از جاذبه های دیگر در قوچان که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، روستای دربادام می باشد. این روستا در فاصله 60 کیلومتری از مرکز قوچان قرار گرفته و یک ساعت نیز در راه هستید تا به آن برسید. در اینر وستا بر طبق سرشماری که در سال 1395 انجام شده 269 نفر را شامل می شود که البته این تعداد در حال حاضر ممکن است بیشتر یا کمتر شده باشد. طبیعت این روستا بسیار زیبا و دیدنی می باشد و بهترین زمانی که می توانید به آن مراجعه کنید، روز های گرم سال بوده که آب و هوا در بهترین حالت خود قرار دارد.

این روستا می تواند گزینه خوبی برای اقامت شما باشد تا اگر تمایل داشتید به کمپ کردن با دوستان خود در آن کمپینگ داشته باشید و یا از اقامتگاه های بومگردی موجود در آن نیز استفاده کنید تا بتوانید تجربه متفاوتی از سفر به قوچان داشته باشید. بهتر است بدانید که روستای دربادام یکی از بهترین و مهم ترین نواحی ییلاقی و تفریحی در شهرستان قوچان می باشد که بهتر است مراجعه به آن را به هیچ وجه از دست ندهید.

این روستای آب و هوایی خنک و مطبوع داشته و بهتر است زمستان را برای مراجعه به آن انتخاب نکنید چرا که سرمای حاکم بر آن می تواند شما را اذیت نماید. لازم به ذکر است که برای رسیدن به اینروستا باید در مسیر جاده ترانزیتی قوچان-باجگیران-ترکمنستان قرار بگیرید.

آدرس روستای دربادام: خراسان رضوی، 45 کیلومتری قوچان، جاده قوچان-باجگیران

روستای دربادام

یخدان نمد مال های قوچان

یکی از جاذبه های تاریخی قوچان که توانسته افراد را به سمت خود جذب نماید، یخدان نمد مال های قوچان می باشد که قدمت آن به دوران قاجارها بر می گردد. این یخدان که در سال 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، به شکل یک جاذبه مخروطی شکل ساخته شده است. در سطح این سازه می توانید چوب هایی را ببینید که برای استحکام و مقاومت آن قرار گرفته اند و به عنوان داربست کاربرد دارند. در گذشته یخدان نمد مال ها یک حوضچه و دیوار سایه انداز داشت که بعد از گذشت زمان این موارد از بین رفتند. این یخدان که در خیابان شهید بهشتی قوچان قرار گرفته، می توان یک مقصد خوب برای شما باشد اگر به بنا های تاریخی علاقه مند باشید.

آدرس یخدان نمد مال ها: خراسان رضوی، قوچان، بلوار بهشتی، نزدیک به باغ بنیاد

امامزاده سلطان ابراهیم

یکی اماکن مذهبی در قوچان که به عنوان جاذبه ای دیدنی در بین زائران شناخت می شودف بارگاه امامزاده سلطان ابراهیم می باشد. این امامزاده که برادر امام رضا می باشد، در بین افراد زیادی به شهرت رسیده و در 12 کیلومتری شمال غربی قوچان-فاروج قرار دارد. به دلیل حوادث مختلف زیست محیطی همانند زلزله، بارگاه امامزاده دچار صدمکه های جبران ناپذیری شده و به همین دلیل قدیمی ترین بخش آن مربوط به سال 1344 می شود. درباره این امامزاده باید عنوان کرد که یکی از بهترین و مهم ترین آثار مذهبی و تاریخی قوچان به حساب می آید که در طول سال افراد زیادی برای زیارت به این امامزاده مراجعه می کنند.

از نظر موقعیت جغرافیایی امامزاده سلطان ابراهیم در نزدیکی مراکز مهمی هم چون آبگرم شهر کهنه و هم چنین واقع شدن در کنار جاده آسیایی نیز ازمزیت های دسترسی آن محسوب می شود. اگر به قوچان سفر کردید می توانید در صورت تمایل برای زیارت این امامزاده به 12 کیلومتری شهر بروید تا تجربه خوبی را برای خود رقم بزنید. لازم به ذکر است که یک سری قبر نیز در این محوطه وجود دارد که شاید تنها یک موزاییک کوچک روی زمین باشند اما با توجه به قدمت آن ها می توان قدمت بالای امامزاده را نیز تخمین زد.

آدرس امامزاده سلطان ابراهیم: خراسان رضوی، 12 کیلومتری قوچان، جاده قوچان به فاروج

امامزاده سلطان ابراهیم

پارک شهید فهمیده

یکی از پارک هایی که می توانید برای پیک نیک یا کمپ به آنمراجعه کنید، پارک شهید فهمیده قوچان می باشد. این پارک به دلیل قرار گرفتن در بلوار مصلی و نزدیکی به مراکز مهمی مثل بوستان بانوان یا موزه مردم شناسی قوچان توانسته مورد توجه افراد زیاید قرار گیرد. در این پارک می توانید از بخش هایی هم چون بخش مربوط به وسایل بازی کودکان به نفع فرزندان خود استفاده کنید.

پارک شهید فهمیده هم چنین به دلیل دارای بودن درختان مختلف می تواند گزینه خوبی برای کمپ کردن در نظر گرفته شود و به همین دلیل باید گفت اگر به دنبال جایی برای این مورد هستید می توانید با انتخاب این پارک تجربه خوبی داشته باشید. لازم به ذکر است که افراد مختلفی از این پارک جهت گردهمایی های مختلف در موضوعات متفاوت و هم چنین برگزاری برخی همایش ها استفاده می کنند.

هم چنین باید عنوان کرد که پارک شهید فهمیده قوچان توانسته امتیاز خوبی از کاربران دریافت کند که با توجه به آن می توان گفت شما نیز تجربه خوبی از مراجعه به آن خواهید داشت. بهتر است در صورت سفر به شهرستان قوچان به این پارک که به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری قوچان شناخته می شود نیز مراجعه نمایید.

آدرس پارک شهید فهمیده: خراسان رضوی، قوچان، کمی بعد از میدان کشتی، بلوار کلاهدوز

مسجد جامع قوچان

از دیگر جاذبه های تاریخی و البته گردشگری قوچان که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، مسجد جامع قوچان می باشد. این مسجد جامع با قدمتی در حدود 140 سال و به دلیل معماری زیبای خود که مربوط به معماری اسلامی می شود، توانسته عده زیادی را به خود جذب نماید. اگر به مسجد جامع این شهرستان مراجعه کنید می توانید کتیبه های مختلفی را درون مسجد تماشا کنید که دور تا دور آن قرار گرفته اند و داخل اکثر آن ها مزین به نام های مختلف خدا می باشد.

این مسجد که مربوط به دوران قاجاریه می شود یادگار مهم تاریخی بوده که به دلیل دارا بودن تزیینات مختلف به شهرت رسیده است. جالب است بدانید که این مسجد در زمان ساخت با نام مسجد عوضیه شناخته می شد. در طی سال های 1267 و 1288 این مسجد دچار تخریب شد و بر روی آثار باقی مانده یک مسجد جدید تاسیس گشت. اگر به قوچان سفر کردید بهتر است تماشای مسجد جامع آن را از دست ندهید چرا که به عنوان یکی جاذبه تاریخی مشهور شناخته می شود.

آدرس مسجد جامع قوچان: خراسان رضوی، قوچان، خیابان مولوی

مسجد جامع قوچان