خانه احمد شاملو

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

استان البرز دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی بوده که با سفر به آن می توانید از همه آن ها دیدن نمایید. یکی از بنا های تاریخی کرج، خانه احمد شاملو می باشد. علت معروف شدن این بنای تاریخی در شهرستان فردیس کرج، زندگی کردن شاعر پر آوازه ایرانی یعنی شاملو بوده است. در این مقاله به سراغ معرفی این خانه تاریخی رفته ایم تا با اطلاعات بیشتر در مورد آن بتوانید در هنگام حضور برای بازدید، تجربه بهتری داشته باشید پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

درباره خانه احمد شاملو

خانه احمد شاملو که تبدیل به موزه شده است، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری شناخته می شود و همان طور که گفته شد دلیل شهرت آن معماری یا موضوع دیگری نبوده بلکه تنها به خاطر وجود شاعر ایرانی یعنی احمد شاملو معروف شده. البته برای تماشای این موزه باید از قبل هماهنگ کنید ولی پیشنهاد می کنیم در صورت حضور در استان البرز حتما به این خانه رفته و آن را از نزدیک تماشا نمایید.

شما در این مکان می توانید آثار و اشیای به جا مانده از شاعر معروف را ببینید. این خانه یکی از دیدنی های کرج در دهکده فردیس محسوب می شود و بهتر است برای دیدن آن در سفرتان حتما اقدام نمایید. این خانه برای علاقه مندان به ادبیات فارسی لذت بخش خواهد بود چرا که وجود کتب و تصاویر به جا مانده از این شاعر گران قدر برای آنان بسیار جذاب می باشد. البته در سال های اخیر گزارشاتی مبنی بر آثار تخریب این بنا ارائه شده که می توانید با رفتن به آن همه آن ها را ببینید.

این خانه نیازمند رسیدگی بیشتری بوده چرا که مربوط به بخش مهمی از تاریخ ایران است. این خانه برای مدت زیادی با قفل و زنجیر در ورودی بسته بود و از درون خانه زباله هایی به چشم می خورد که البته بعد ها با پیگیری میراث فرهنگی بخشی از مشکلات رفع گردید.

خانه احمد شاملو

معرفی احمد شاملو

این شاعر معروف به سال 1304 به دنیا آمد و به خاطر شغل پدرش مجبور به مهاجرت به شهر های مختلف شد. تحصیلات خودش را در تمامی این شهر ها ادامه داد تا سال 1322 که به دلیل اعتراضات سیاسی خود علیه شاه و در دوران پهلوی به زندان افتاد. بعد از به زندان افتادن تصمیم می گیرد تا از ادامه تحصیل انصراف دهید و به تجربه شغل های مختلف بپردازد. شغل هایی مثل روزنامه نگاری، پژوهشگری، مترجمی، فیل سازی و از همه مهم تر شاعر بودن جزو مواردی است که می توان از آن ها یاد کرد.

یکی از مکان های تاریخی کرج که در سفرتان می توانید به آن سری بزنید، امامزاده طاهر کرج می باشد که در گورستان کنار زیارتگاه افراد مشهوری همانند احمد شاملو را در خود جای داده است. اگر به کرج سفر کردید حتما چند روزی را در آن بمانید تا بتوانید با دل فرصت به اکثر نقاط تاریخی و طبیعی آن بروید.

علت شهرت احمد شاملو

یک از اشعاری که شاملو سروده قطعه ای برگرفته شده از شعر سپید فرانسوی می باشد که به شعر شاملویی معروف است. در واقع بعد از این شعر زیبا بود که احمد شاملو را اکثر مردم شناختند. شاملو با آشنایی با افرادی هم چون نیما یوشیج و آیدا سرکیسیان که بعدها همسر وی شد، توانست تاثیرات مثبتی را در زندگی خود به وجود آورد تا جایی که آیدا به عنوان یکی از زیبا ترین دلایل و نقاط عطف زندگی احمد شاملو شود.

شاملو اکثر شعر های خود را در وصف آیدا سروده که از بین آن ها می توان به شعر های زیبای “درخت و خنجر و خاطره” و “آیدا در آینه” را نام برد. خانه احمد شاملو آخرین خانه ای است که وی در سال هال آخر عمر خود در آن بوده و این خانه در دهکده فردیس کرج قرار دارد. احمد شاملو در سال 1379 در همین خانه چشم از جهان فرو بست و حالا خانه او تبدیل به موزه شده تا دوستداران وی برای تماشای زندگی و آثارش روانه موزه شاملو شوند. اگر قصد دارید به سراغ شعر بروید شعر سپید یا شعر شاملویی را از دست ندهید.

خانه موزه شاملو

بهترین زمان سفر برای بازدید از خانه احمد شاملو

کرج در ارتفاع 1297 متری از سطح دریا قرار گرفته و به همین دلیل آب و هوای آن در فصول تابستان و زمستان به ترتیب بیابانی و کوهستانی می باشد. هم چنین رطوبت موجود در هوا نیز تقریبا زیاد بوده و بر طبق میانگین رطوبتی که از دو دهه اخیر تا امروز به دست آمده عدد 52 برای آن ثبت شده که بالا ترین میزان آن مربوط به ماه ابتدایی زمستان می باشد. ولی در اواخر بهار این رطوبت به پایین ترین مقدار خود می رسد و مناسب برای مسافرت می باشد.

پس می توان گفت بهترین زمان برای سفر به کرج و بازدید از خانه احمد شاملو، خرداد و سه ماهه تابستان است. بارندگی های کرج از مهر تا اردیبهشت ادامه دارد و ممکن است در این بازه زمانی به مشکل برخورد کنید. در پاییز رنگ زیبایی را می توانید تماشا کنید ولی به دلیل سرد شدن هوا در این شهر بهتر است لباس گرم را فرامشو نکنید. زمستان های کرج به دلیل بارش های زیاد و آب و هوای سرد کمتر کسی را به فکر سفر در این فصل می اندازد.

اطلاعات تکمیلی از خانه موزه شاملو

اگر به دهکده فردیس کرج رفتید و قصد داشتید از این خانه دیدن نمایید، بهتر است قبل از ورود از این اطلاعات اطمینان حاصل کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

  • مدت زمان بازدید از بنا: یک ساعت
  • بازه زمانی بازدید: از ساعت 9 صبح تا 4 عصر
  • هزینه ورودی: هر نفر 7000 تومان (باتوجه به نوسان قیمت ها اماکن تغییر این مقدار وجود دارد)
  • امکانات موزه: پارکینگ، سرویس بهداشتی، دسترسی به اینترنت
  • لوازم ضروری برای سفر: وجه نقد، موبایل، اینترنت همراه، کارت بانکی، کفش مناسب

خانه احمد شاملو

خانه موزه شاملو کجاست و مسیر دسترسی

یکی از مسیر هایی که برای رسیدن به خانه احمد شاملو پیش رویتان قرار دارد، راه جاده مشکین دشت می باشد. بدین منظور باید ابتدا وارد ایران زمین شده و سپس به سمت خیابان بهشتی در حصارک بالا شوید. این خیابان را ادامه دهید و وارد زیرگذر آیت الله رفسنجانی شوید تا به خیابان فاطمیه برسید. از این خیابان به سمت خیابان دهکده در فردیس شوید. خیابان دهکده را ادامه داده تا به خیابان نسترن شرقی برسید. این راه را تا رسیدن به مقصد ترک نکنید.

مسافت این مسیر 20 کیلومتر بوده و بدون ترافیک 30 دقیقه طول می کشد تا به خانه موزه شاملو برسید. از راه های دیگر پیش رویتان بعد از ابتدای کرج، خیابان بهشتی می باشد که مسافت پیش رویتان از این خیابان 21.5 کیلومتر خواهد بود. فراموش نکنید این مسیر تنها یکی از مسیر های پیش رویتان تا رسیدن به خانه شاملو می باشد. در هر کجای کرج یا فردیس بودید می توانید با روشن کردن اینترنت گوشی خود از لوکیشن زیر برای رسیدن به مقصدتان استفاده نمایید تا به راحتی راه خود را پیدا کنید.

آدرس خانه احمد شاملو کرج: البرز، کرج، دهکده فردیس، خانه موزه شاملو

اجاره ویلا در فردیس کرج

یکی از مناطق زیبای استان البرز، دهکده فردیس کرج می باشد که بهتر است در زمان حضور در این شهر حتما از مناطق مختلف موجود در این ناحیه و هم چنین خانه احمد شاملو دیدن نمایید تا سفر پربارتری داشته باشید. برای این منظور باید به فکر یک جای مناسب به منظور اقامت خود باشید تا در هنگام رسیدن به شهر با مشکل مواجه نشوید. پس به سایت لوکس ویلا رفته و با اجاره ویلا در فردیس کرج برای رزرو مکان اقامتی خود اقدام نمایید.

سعی کنید قبل از رسیدن به کرج و دهکده فردیس به فکر رزرو باشید چرا که ممکن است در صورت دیر اقدام کردن گزینه مورد نظرتان رزرو شود. در روز های شلوغ سال و در تعطیلات بهتر است از چند روز قبل به فکر رزرو ویلای خود باشید.

راهنما سایت

آدرس

البرز، کرج، دهکده فردیس، خانه موزه شاملو

شماره تماس

هزینه بازدید

۷/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 16

یک‌شنبه

9 الی 16

دو‌شنبه

9 الی 16

سه‌شنبه

9 الی 16

چهار‌شنبه

9 الی 16

پنج‌شنبه

9 الی 16

جمعه

9 الی 16
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه