جاهای دیدنی کرمانشاه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

جاهای دیدنی کرمانشاه به عنوان یکی از زیباترین گزینه های دیدنی و گردشگری غرب ایران به شمار می روند. در واقع دیدنی های کرمانشاه از تنوع و تعدد بالایی برخوردار بوده و همین امر سبب گردیده کرمانشاه به عنوان یکی از پر جاذبه ترین استان های غربی ایران تلقی گردد. از آثار تاریخی گرفته تا جاذبه های طبیعی و گردشگری، همگی در کنار هم قرار گرفته اند تا گردشگرانی که کرمانشاه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند، گزینه های گردشگری زیادی را برای گردش و تفریح خود پیش رو داشته باشند و سفری خاطره انگیز و به یاد ماندنی را تجربه کنند. شهر کرمانشاه به عنوان مرکز استان کرمانشاه شناخته شده و از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای کردنشین ایران به شمار می رود. کرمانشاه با تمام دیدنی های متنوعی که در طبیعت خود جای داده، تنها می تواند گوشه بسیار کوچکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری ایران را پر کند و با توجه به طبیعت خارق العاده ایران، هر شهر و منطقه ای توانسته انواع جاذبه های مختلف را در خود جای دهد و مورد توجه گردشگران داخلی و حتی خارجی قرار گیرند. با سفر به کرمانشاه با دنیای متفاوتی از انواع جاذبه های تاریخی مواجه خواهید شد که هر یک از آن ها متعلق  به دوره های مختلفی می باشند که امروزه به جاذبه های دیدنی کرمانشاه تبدیل شده اند و افراد زیادی به سراغ بازدید از آن ها می روند. اگر تا به حال به کرمانشاه سفر نکرده اید و به دنبال فرصتی مناسب هستید تا سفر و بازدید از جاهای دیدنی کرمانشاه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید، در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با انواع جاذبه های گردشگری کرمانشاه آشنا شویم.

طاق بستان

به جرأت می توان گفت حتی اگر به کرمانشاه سفر هم نکرده باشیم، طاق بستان نامی آشنا برای همه ما تلقی می شود. طاق بستان به عنوان معروف ترین و مهمترین جاذبه تاریخی کرمانشاه به شمار می رود که انواع سنگ سنگ نبشته ها و سنگ نگاره های مختلفی در آن وجود دارند و از دوران ساسانیان به یادگار مانده اند و مجموعه ای تاریخی و پرطرفدار را در میان دیدنی های کرمانشاه تشکیل داده اند. در واقع بنای طاق بستان از دو طاق کوچک و بزرگ تشکیل شده که انواع سنگ نگاره ها و سنگ نبشته های مختلفی در آن دیده می شوند.

سنگ نگاره های مختلفی که در دو طاق این مجموعه وجود دارند، تصاویری تاریخی از تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم و تاج گذاری شاهپور دوم و سوم بر روی آن ها حکاکی شده اند. هر دو طاق های این مجموعه از جنس سنگ ساخته شده و طاق بزرگ با نام ایوان بزرگ و طاق کوچک نیز با نام ایوان کوچک شناخته می شوند. یکی دیگر از جاذبه های دیدنی که در طاق بستان وجود دارد و این مجموعه را به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی کرمانشاه تبدیل کرده است، موزه سنگ بوده که در حاشیه محوطه طاق بستان قرار گرفته و 45 اثر سنگی در آن وجود دارند که قدمت آن ها به دوران ساسانیان و دوران بعد از اسلام می رسند. بنای تاریخی طاق بستان در کنار کوه و چشمه ای زیبا قرار داشته و قرار گیری جاذبه تاریخی و جاذبه در کنار یکدیگر، می توانند جاذبه ای گردشگری و فرح بخش را برای گشت و گذار گردشگران پدید آورند.

همچنین سرستون هایی در این موزه دیده می شوند که قرار بود برای کاخ استفاده شوند، اما متأسفانه این مجموعه به جایی نرسید که بتوانند از این سرستون ها برای آن استفاده نماند. لذا اگر طاق بستان را از میان تمام جاذبه های گردشگری کرمانشاه به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب نمایید، می توانید علاوه بر بازدید از جاذبه تاریخی و آشنایی با گوشه ای از تاریخ و سرگذشت کشور، از طبیعت اطراف آن نیز لذت ببرید. ناگفته نماند طاق بستان در تاریخ 15 دی ماه سال 1310 هجری شمسی به عنوان اثری ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسیر دسترسی به طاق بستان

طاق بستان یکی از زیباترین و پر طرفدارترین جاهای دیدنی کرمانشاه است که در خیابان طاق بستان این شهر جای گرفته و برای دسترسی به آن می توانید ابتدا خود را به کرمانشاه رسانده و 9 کیلومتر به سمت شمال غربی این شهر حرکت کنید. این مسیر می تواند شما را به بلوار طاق بستان برساند.

شماره تماس طاق بستان: 08334236045

ساعت بازدید از طاق بستان: نیمه اول سال 8 صبح تا 20 شب، نیمه دوم سال از 8 صبح تا 17:30 عصر

آدرس طاق بستان: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان پدر، خیابان طاق بستان، شمال شرقی کوه طاق بستان، مجموعه تاریخی طاق بستان

جاهای دیدنی کرمانشاه

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک از مجموعه های تاریخی و مذهبی کرمانشاه است که حدود 1 قرن گذشته توسط حسین خان معین الرعایا و به کمک حسن خان معین الملک ساخته شد. تکیه معاون الملک متشکل از سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه است و برای تزئینات آن از کاشی کاری های زیبا با رنگ های طبیعی استفاده شده بود که جلوه خاص و چشمنوازی را برای این مجموعه تاریخی پدید آورده بودند. تکیه معاون الملک ابتدا برای برگزاری مراسم زیارت عاشورا و عزاداری های مردم در نظر گرفته شده بود که بخش زینبیه برای بانوان اختصاص یافته بود. تکیه معاون الملک که امروزه جزء مکان های دیدنی کرمانشاه به شمار می رود، در طول تاریخ و هم زمان با مبارزات مشروطه، این بنا مورد تخریب قرار گرفت و از آنجایی که از ارزش مذهبی بالایی برخوردار بود، پس از چندی به بازسازی آن اقدام نمودند. همچنین موزه مردم شناسی کرمانشاه در بخش عباسیه تکیه معاون الملک قرار دارد که می توانید به بازدید از آن اقدام نمایید.

ساعت بازدید از تکیه معاون الملک: 9 صبح تا 19 عصر

قیمت بلیط تکیه معاون الملک: 5 هزار تومان (امکان تغییر قیمت بلیط وجود دارد)

آدرس تکیه معاون الملک: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، خیابان حداد عادل

پارک کوهستان کرمانشاه

جاذبه های طبیعی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری در هر منطقه ای به شمار می روند و فرقی ندارد در چه شهری باشد؛ اغلب گردشگران برای گردش های خانوادگی، دوستانه و یا حتی تنهایی خود به سراغ جاذبه های طبیعی همچون پارک ها، فضاهای سبز و غیره می روند تا بتوانند از طبیعت اطراف خود لذت ببرند. یکی از پرطرفدارترین مناطق دیدنی کرمانشاه که در نزدیکی مجموعه تاریخی طاق بستان قرار دارد، پارک کوهستان کرمانشاه می باشد. این پارک به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع بالاتر از سطح جاذبه های اطراف خود، منظره ای زیبا و چشمنواز را در اختیار گردشگران قرار می دهد و با نام بام کرمانشاه نیز شناخته می شود.

اگر برای یک روز گردشگری خود به دنبال جاذبه ای هیجان انگیز و تفریحی هستید تا بتوانید از گردش و استراحت خود لذت ببرید، می توانید پارک کوهستان کرمانشاه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب نمایید تا از طبیعت خوش آب و هوا و پاک و به دور از آلودگی آن بهره مند شوید. با دور شدن از فضای آلوده شهری می توانید به این پارک کوهستانی پناه برده و ساعاتی را به گردش و استراحت در آن بپردازید. پارک کوهستان در دامنه کوه پرآو واقع شده و قرار گیری آن در منطقه کوهستانی بر زیبایی طبیعت و آب و هوای لذت بخش آن، تأثیر به سزایی دارد.

آدرس پارک کوهستان کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، بلوار شیرودی، بعد از طاق بستان، میدان کوهنورد، پارک کوهستان کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه

مجموعه تاریخی بیستون

تقریبا همه ما برای یک بار هم که شده داستان لیلی و فرهاد را شنیده ایم و می دانیم که فرهاد کوهی را به دستور خسروپرویز به عشق لیلی کنده است. مجموعه تاریخی بیستون از معروف ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است که در 30 کیلومتری شمال شرق شهر کرمانشاه و در پای کوه بیستون واقع شده و مجموعه ای تاریخی و دیدنی را در این شهر پدید آورده است. علت های مختلفی وجود داشت تا کوه بیستون در زمان های گذشته مورد توجه پادشاهان و فرمانروایان مختلفی قرار گیرد که می توان به شرایط آب و هوایی و قرار گرفتن آن در مسیرهای مهمی همچون جاده ابریشم اشاره نمود.

مجموعه تاریخی بیستون حدود 1.650 هکتار وسعت داشته و انواع آثار تاریخی مختلفی در آن وجود دارند و همچنین سنگ نوشته ها و غارهای تاریخی در کنار آن وجود دارند که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کنند. کتیبه بیستون هم که از دیدنی های کرمانشاه به شمار می رود، جزء این مجموعه تاریخی به حساب آمده و در سال 521 میلادی به دستور داریوش اول کنده کاری شد که می توانید در محوطه تاریخی بیستون آن را مشاهده نمایید. جالب است بدانید این مجموعه به عنوان مجموعه ای تاریخی، طبیعی و فرهنگی تلقی شده که دارای 28 اثر ثبت ملی دارد و همچنین حدود 150 اثر تاریخی دیگر در حریم آن وجود دارند. مجموعه تاریخی بیستون در تاریخ 7 مهر ماه سال 1381 با شماره 6463 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

کتیبه بیستون

کتیبه بیستون به عنوان بزرگترین سنگ نوشته جهان و نخستین متن شناخته شده ایران محسوب می گردد که قدمت آن به دوران هخامنشان مربوط می شود. کتیبه بیستون در مورد پیروزی و غلبه داریوش بر گئومات مغ و بند کشیدن یاغیان می باشد که به صورت 3 زبان مختلف باستانی در 3 نسخه تهیه شده بود و امروزه به یکی از دیدنی های کرمانشاه تبدیل شده است. جالب است بدانید کتیبه بیستون کرمانشاه به عنوان هفتمین اثر ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو محسوب می گردد.

شماره تماس مجموعه تاریخی بیستون: 08345883814

ساعت بازدید از مجموعه تاریخی بیستون: 9 صبح تا 17 عصر

آدرس مجموعه تاریخی بیستون: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، شهر بیستون، مجموعه تاریخی بیستون

مجسمه هرکول

کرمانشاه بهترین جایی است که می تواند ما را به دوره های مختلفی از تاریخ ایران ببرد. در واقع سفر به کرمانشاه می تواند سفر در زمان باشد و به گذشته سفر کنیم و با موارد مهمی از تاریخ ایران آشنا شویم. مجسمه هرکول جزئی از جاذبه های تاریخی مجموعه بیستون کرمانشاه بوده که از دوره اشکانیان و ساسانیان به یادگار مانده و امروزه از جاهای دیدنی کرمانشاه محسوب می شود. در سال 1337 گروهی از افراد در حال عملیات ساخت و ساز جاده بودند که این مجسمه را به صورت ناگهانی کشف نمودند.

متأسفانه هم زمان با خاک برداری ها، این مجسمه دچار آسیب هایی گردید.جالب است بدانید، سر مجسمه هرکول 2 مرتبه مورد سرقت قرار گرفت و همین موضوع باعث شد سر اصلی مجسمه را در گنجینه میراث فرهنگی قرار دهند و سر دیگری را که هنرمندان معاصر ساختند، جایگزین سر اصلی نمایند. مجسمه هرکول کرمانشاه به شکل مردی با بدن عریان است که یک گرز در دست راست او و یک جام در دست چپ او قرار دارد. مجسمه هرکول علاوه بر این که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، در آثار یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

زمان بازدید از مجسمه هرکول: 8 صبح تا 20 شب

آدرس مجسمه هرکول: استان کرمانشاه، شهر بیستون، غرب جاده خراسان، 350 متری مجموعه تاریخی بیستون، مجسمه هرکول

جاهای دیدنی کرمانشاه

غار پراو

جاهای دیدنی کرمانشاه تنها جزء جاذبه های تاریخی نبوده و با جای دادن غاری عمیق و خطرناک، مقصدی ایده آل برای غارنوردان و صخره نوردان حرفه ای محسوب می گردد. غار پراو به عنوان عجیب ترین و عمیق ترین غار ایران شناخته می شود و در ارتفاع 3.050 متری کوه پراو قرار گرفته است. شاید به همین دلیل است که غار پرآو را به عنوان یکی از ترسناک ترین جاهای ایران به حساب می آورند. باز هم تأکید می کنیم که تنها غارنوردان و صخره نوردان حرفه ای هستند که می توانند به سراغ این غار عمیق در ارتفاعات کوه پرآو بروند و اگر جزء غارنوردان حرفه ای نیستید، بهتر است فکر رفتن به سراغ غار پراو را از سر بیرون کنید.

غار پراو برای نخستین بار توسط انگلیسی ها فتح گردید و از آنجایی که در مرتفع ترین نقطه کوه پراو قرار گرفته، نام اورست غارهای جهان را برای آن انتخاب کرده اند. 26 حلقه چاه آب در دل این غار وجود دارند که عمیق ترین آن ها 49 متر می باشد. یکی دیگر از عجیب ترین ویژگی های غار پراو، عمودی بودن آن بوده که تنها غار عمودی ایران شناخته می شود. دمای هوای داخل غار همیشه بسیار سرد بوده و حدود 1 تا 3 درجه سانتی گراد است و غارنوردان علاوه بر همراه داشتن تجهیزات و امکانات صخره نوردی و غارنوردی، لباس ضد سرما و ضد آب نیز باید همراه خود داشته باشند. مدت زمان رفت و برگشت به این این غار تقریبا 1 هفته به طول می انجامد، پس از همین رو آب و مواد خوراکی به میزان کافی همراه خود ببرید.

غار پراو کجاست؟

همانطور که اشاره کردیم، غار پراو از عجیب ترین دیدنی های کرمانشاه بوده که غارنوردان حرفه ای را به سمت خود دعوت می کند. اگر شما هم جزء غارنوردان حرفه ای هستید و قصد رفتن به این غار را دارید، می توانید خود را به خیابان بهشتی رسانده و از آن جا به سمت بلوار کشوری بروید. از طریق خروجی سمت راست، مسیر خود را به سمت بلوار نماز ادامه داده و در این بلوار نیز به سمت شمال شرق حرکت نمایید تا به غار پراو برسید.

آدرس غار پراو: استان کرمانشاه، 12 کیلومتری شمال شرق شهر کرمانشاه، روستای چالابه، کوه پراو، غار پراو

کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه

یکی از زیباترین و معروف ترین کلیساهای ایران به نام کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه در کرمانشاه قرار داشته و دستور ساخت آن را اسقف یوحنانیان صادر کرده است. اسقف یوحنانیان یکی از برجسته ترین و شناخته شده ترین شخصیت های مذهبی در میان مسیحیان می باشد. این کلیسا با مساحتی حدود 280 متر مربع در سال 1293 هجری شمسی و 1914 میلادی احداث گردید و قدمت آن به دوره قاجاریان می رسد. از همین رو، کلیسای قلب مقدس مسیح از جاذبه های گردشگری کرمانشاه محسوب شده و بنای تاریخی و مذهبی به شمار می رود.

کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه در ساختمانی ساده و بی آلایش قرار داشته که در عین ساده بودن، از زیبایی خاصی بهره می برد و برای تزئین بنا از یک صلیب بر روی دیوار جلویی کلیسا استفاده شده است. حدود 160 متر از کل بنای کلیسای قلب مقدس به فضای اصلی کلیسا اختصاص یافته و مابقی مساحت بنا به چند اتاق و فضای مخصوص سرایداری اختصاص یافته است. نمای ظاهری کلیسا به صورت نمای آجری بوده و هیچ تزئینی برای آن در نظر گرفته نشده، اما سادگی و زیبایی را می توان به وضوح در بنای تاریخی کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه مشاهده نمود. در حال حاضر امکان بازدید از کلیسای قلب مقدس مسیح وجود نداشته و بنای آن در حال بازسازی می باشد.

آدرس کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، خیابان مدرس، کوچه امیر محترم، کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه

روستای هجیج

استان کرمانشاه شهرهای مختلفی را در خود جای داده که هر یک از این شهرها دارای دیدنی های متنوعی هستند که جزء جاذبه های دیدنی کرمانشاه محسوب می شوند و اگر قصد سفر به کرمانشاه را داشته باشیم، با انواع مختلفی از جاذبه های دیدنی و گردشگری مواجه می شویم. یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری در هر شهری، گردش در میان روستاهای آن می باشد. در هر شهری از ایران روستاهای مختلفی وجود دارند که با توجه به شرایط اقلیمی، از آب و هوایی مناسب تر از شهرها برخوردار بوده و روستاهایی که در شهرهای کرمانشاه وجود دارند نیز از آب و هوایی مطلوب و دل انگیز بهره می برند.

روستای هجیج یکی از زیباترین روستاهای کرمانشاه است که جزء روستاهای شهر پاوه به حساب آمده و از سبک معماری پلکانی بهره می برد. علاوه بر طبیعت خارق العاده و پاکیزه روستای هجیج، سبک معماری خانه های آن از عجیب ترین ویژگی های روستا به شمار آمده و صمیمیت میان همسایه ها را به خوبی نشان می دهد. رودخانه سیروان که از پرآب ترین رودخانه های این منطقه به شمار می رود، از میان روستای هجیج عبور کرده که سرسبزی و طراوت را برای این روستا به ارمغان آورده و طبیعتی بسیار زیبا و دل انگیز را در بهار و تابستان به روستای هجیج هدیه می دهد و روستای هجیج را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه تبدیل کرده است.

آدرس روستای هجیج: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، بخش نوسود، روستای هجیج

حمام حاج شهباز خان

کرمانشاه از جمله شهرهایی بود که در دوران قاجار پیشرفت های زیادی داشت و علت آن هم مربوط به اوایل دوره سلطنت آقا محمد خان قاجار است که این شهر را به تصرف خود درآورده بود. از همین رو بناهای تاریخی متعددی در کرمانشاه وجود دارند که از دوران قاجار به یادگار مانده اند و امروزه از آن ها به عنوان دیدنی های کرمانشاه یاد می شود. حمام حاج شهباز خان یکی از بناهای تاریخی کرمانشاه است که در سال 1238 هجری شمسی به دستور حاج شهباز خان، پسر منوچهر خان بیگلربیگی، از رجال سیاسی و اجتماعی دوران قاجار، ساخته شد و به یکی از مهمترین بناهای تاریخی کرمانشاه تبدیل گردید و نام آن در میان لیست آثار ملی ایران می درخشد.

حمام حاج شهباز خان از بخش های مختلفی همچون گرمخانه، سربینه یا رختکن و خزینه های سرد و گرم تشکیل شده که هر یک از این بخش ها از تزئینات و گچ بری های زیبایی برخوردارند و گچ بری ها ظریف و هنرمندانه ای برای آن به کار رفته اند. سربینه این حمام با نقاشی های زیبایی تزئین شده اند و زیبایی آن ها توجه هر بازدیدکننده ای را به خود جلب می کنند. جالب است بدانید در زمان های گذشته، حمام ها تنها محلی برای استحمام نبوده و از حمام های عمومی به عنوان محلی برای اجتماعات استفاده می کردند. این بنای تاریخی که در طول زمان آسیب های زیادی به بخش های مختلف آن وارد شده بود، مورد بازسازی قرار گرفت و بخش های زیادی از آن به حالت اول خود تبدیل شدند. حمام حاج شهباز خان با شماره ثبت 20495 در تاریخ 12 دی ماه سال 1386 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس حمام حاج شهباز خان: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، بافت تاریخی شهر، خیابان مدرس، حمام حاج شهباز خان

جاهای دیدنی کرمانشاه

کاروانسرای شاه عباسی بیستون

شهر بیستون از تاریخی ترین شهرها و مناطق استان کرمانشاه است که در 30 کیلومتری از شرق استان کرمانشاه واقع شده و بیشترین دلیل شهرت آن نیز مربوط به کوه بیستون و کتیبه آن می باشد. کاروانسرای شاه عباسی بیستون یا کاروانسرای بیستون در بخش غربی مجموعه تاریخی بیستون قرار داشته و قدمت آن به دوره صفوی می رسد که به دستور شاه عباس اول صفوی احداث شده و امروزه به یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه تبدیل شده است. کاروانسرای بیستون که در سال 1072 هجری قمری ساخته شده بود و بعد از مدت ها کاربری خود را از دست داده بود، اما پس از آن که بازسازی هایی در آن انجام شد، در سال 1394 باز هم توانست کاربری اصلی خود را به دست آورد و به محلی برای اسکان دادن به مسافران تبدیل شد و با نام هتل لاله شناخته می شود.

اگر شما هم به کرمانشاه سفر کردید، می توانید برای اقامت خود به سراغ این مجموعه تاریخی بروید و اقامت در کاروانسرایی تاریخی و بازسازی شده را تجربه کنید. 16 اتاق در این کاروانسرا وجود دارند که برای اقامت مسافران در نظر گرفته شده اند و با توجه به بازسازی ها و مرمت هایی که بر روی این بنا انجام شده اند، اما همچنان حس و حال قدیمی خود را حفظ کرده است. بخشی از این کاروانسرا به هتل بین المللی لاله بیستون تبدیل شده که 20 واحد اقامتی در آن وجود دارند.

از بهترین ویژگی های کاروانسرای شاه عباسی بیستون این است که در مجموعه تاریخی بیستون قرار داشته و تقریبا تمام گردشگرانی که به کرمانشاه سفر می کنند، از این مجموعه تاریخی نیز دیدن می کنند و برخی هم این کاروانسرا را برای اقامت خود انتخاب می کنند تا بتوانند در تمام مدت زمان اقامت خود، حس و حال تاریخی و قدیمی را احساس کنند.

ساعت بازدید از کاروانسرای شاه عباسی بیستون: 8 صبح تا 19 عصر

قیمت بلیط کاروانسرای شاه عباسی بیستون: گردشگران داخلی 3 هزار تومان و گردشگران خارجی 20 هزار تومان (سال 1401)

آدرس کاروانسرای شاه عباسی بیستون: استان کرمانشاه، 30 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، شهر تاریخی بیستون، کاروانسرای شاه عباسی بیستون

تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی یکی دیگر از تکیه های کرمانشاه است که توسط عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی احداث شده و به همین دلیل نام بیگلربیگی برای این تکیه انتخاب شده است. قدمت تکیه بیگلربیگی به دوره قاجار می رسد و برای ساخت آن از سبک معماری دوران زندیان و قاجاریان استفاده شده است. از زمان های گذشته وجود تکیه ها در شهرهایی همچون کرمانشاه بسیار مرسوم بود و اهالی کرمانشاه که پیرو مذهب شیعه و اهل سنت هستند، با صلح و خوبی در کنار یکدیگر زندگی می کنند. به همین جهت، تکیه ها از مهمترین مکان های مذهبی در کرمانشاه به شمار می آمدند و امروزه به جاهای دیدنی کرمانشاه تبدیل شده اند.

تکیه بیگلربیگی که جزء معروف ترین و زیباترین تکیه های کرمانشاه است، علاوه بر معماری زیبا، از تزئینات چشمنوازی بهره برده که می توان این تزئینات را در هر بخش از بنای تکیه مشاهده نمود. یکی از زیباترین بخش های تکیه بیگلربیگی، اتاق آینه آن است که آینه کاری بسیار زیبایی برای آن در نظر گرفته شده است. این اتاق به عنوان حسینیه شناخته می شد. همچنین بنای تکیه در میان حیاطی با صفا و زیبا قرار گرفته که یک حوض آب زیبایی در میان حیاط و درختان سرسبز آن جای گرفته و طراوت و تازگی را میهمان این بنای تاریخی کرده است. پنجره های ارسی با شیشه های رنگی که برای بنای تکیه بیگلربیگی قرار داده شده اند، زیبایی چشمنوازی را برای این بنای تاریخی و مذهبی پدید آورده و همچنین نقاشی هایی بر روی سنگ دیواره های بنا نیز چشم هر بازدیدکننده ای را به خود جلب می کنند. بنای تکیه بیگلربیگی علاوه بر آن که تنها یک بنای تاریخی و مذهبی باشد که گردشگران به بازدید از آن اقدام کنند، همچنین دو موزه خط و کتابت و پارینه در آن وجود دارند که آثار تماشایی متنوعی در آن دیده می شوند.

ساعت بازدید از تکیه بیگلربیگی: 8 صبح تا 14 بعد از ظهر

قیمت بلیط ورودی تکیه بیگلربیگی: 4 هزار تومان (سال 1401)

آدرس تکیه بیگلربیگی: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، محله فیض آباد، خیابان مدرس، تکیه بیگلربیگی

جاهای دیدنی کرمانشاه

سراب نیلوفر

دریاچه ای زیبا و تماشایی به نام سراب نیلوفر در 20 کیلومتری از شمال غرب شهر کرمانشاه وجود دارد که از منظره ای چشمنواز و زیبا برخوردار بوده و یکی از دیدنی های کرمانشاه به شما می آید و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. سراب نیلوفر یک دریاچه طبیعی بوده که سطح آن مملو از نیلوفرهای آبی است که منظره ای بسیار زیباتر را برای این جاذبه پدید آورده اند و سطح این سراب پوشیده از نیلوفرهای آبی بسیار زیبایی می باشد. این سراب یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه است که هر گردشگری دوست دارد برای یک بار هم که شده به سراغ آن برود و ساعاتی را به گردش و تفریح در این طبیعت زیبا سپری کند.

سراب نیلوفر کرمانشاه در میان طبیعتی زیبا و تفریحی جای گرفته که لذت تفریح و گردش به همراه خانواده و دوستان را برای گردشگران فراهم می آورد. انواع تفریحات نظیر قایق سواری، عکاسی، پیاده روی در طبیعت و پیک نیک در این جاذبه امکان پذیر بوده و می تواند گردشی لذت بخش را برای گردشگران به وجود بیاورد. همچنین اطراف دریاچه آلاچیق هایی وجود دارند که گردشگران برای پیک نیک و دورهمی به سراغ آن ها می روند. سراب نیلوفر به عنوان اثری طبیعی در تاریخ 27 اسفند ماه سال 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

مسیر دسترسی به سراب نیلوفر

اگر از میان تمام جاذبه های دیدنی کرمانشاه، سراب نیلوفر را انتخاب کرده اید و می خواهید به سراغ آن بروید، بایستی ابتدا خود را به شهر کرمانشاه برسانید و سپس به سمت میدان آزادی بروید و وارد بلوار کارگر شوید. در این بلوار به مسیر خود ادامه دهید تا به بلوار باهنر برسید و آن را تا انتها پیش بروید تا شما را به سراب نیلوفر برساند.

آدرس سراب نیلوفر: استان کرمانشاه، شهرستان کرمانشاه، بخش مرکزی، روستای سراب نیلوفر، سراب نیلوفر

موزه مردم شناسی کرمانشاه

موزه های مختلفی در شهر کرمانشاه وجود دارند که هر کدام از آن ها با توجه به آثار متنوعی که در آن ها نگهداری می شوند، جزء مکان های دیدنی کرمانشاه تلقی شده و از تنوع بالایی برخوردارند. موزه مردم شناسی کرمانشاه یکی از معروف ترین موزه های کرمانشاه بوده که در ضلع جنوبی تکیه معاون الملک قرار داشته و انواع دیدنی هایی که مربوط به آداب و رسوم و فرهنگ کرمانشاهی ها باشد، در این موزه جای گرفته اند. 29 ویترین در موزه مردم شناسی کرمانشاه وجود دارند که انواع آثار مختلفی همچون اشیای قدیمی، پوشاک سنتی، صنایع دستی، ابزار مشاغل مختلف و هر آنچه که متعلق به فرهنگ و تمدن مردمان کرمانشاه باشد، در ویترین های موزه دیده می شوند و گردشگران می توانند با رفتن به سراغ موزه مردم شناسی کرمانشاه اطلاعات کامل و مفیدی درباره کرمانشاه و اهالی آن به دست آورند.

شماره تماس موزه مردم شناسی کرمانشاه: 08337214757

آدرس موزه مردم شناسی کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهرستان کرمانشاه، خیابان حداد عادل، موزه مردم شناسی کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه

باغ گل های کرمانشاه

یکی از زیباترین مناطق دیدنی کرمانشاه متعلق به باغ گل های کرمانشاه است که بعد از اصفهان به عنوان دومین شهری است که باغ گل ها را در خود جای داده و انواع گل های رنگارنگ و خوش بو در آن وجود دارند که از تنوع بالایی نیز برخوردارند. در واقع باغ گل های کرمانشاه به عنوان منحصر به فردترین و زیباترین باغ گل های کشور بوده که در مساحتی حدود 5 هکتار احداث شده و چهار باغ ایرانی، ایتالیایی، ژاپنی و فرانسوی در آن وجود دارند.

هر کدام از این باغ ها دارای ویژگی ها و زیبایی های منحصر به فرد خود بوده که قدم زدن در هر یک از آن ها می تواند لذت بخش باشد و با انواع گل های متنوع آشنا شویم. فصل های بهار و تابستان و به خصوص اردیبهشت ماه از بهترین زمان های بازدید از باغ گل های کرمانشاه بوده و همچنین امکانات آموزشی برای کودکان در این باغ گل ها وجود داشته که خانواده ها می توانند به همراه فرزند خود، لحظات شاد و به یاد ماندنی را تجربه کنند و همچنین نکات آموزنده ای درباره گل ها بیاموزند. قدم زدن و تماشای گل های رنگارنگ و متنوع می تواند تأثیر بسیار مثبتی در روحیه افراد داشته باشد.

ساعت بازدید از باغ گل های کرمانشاه: 9 تا 12، 15 تا 18

قیمت بلیط باغ گل های کرمانشاه: رایگان

آدرس باغ گل های کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، کمربندی غربی کرمانشاه، مقابل بیمارستان سینا، باغ گل های کرمانشاه

تالاب هشیلان

تالاب های مختلفی در کرمانشاه وجود دارند که تالاب هشیلان یکی از زیباترین آن ها محسوب شده و جزء جاهای دیدنی کرمانشاه شناخته می شود. تالاب هشیلان حدود 30 کیلومتر از شمال غرب کرمانشاه فاصله داشته و از چشم انداز زیبایی برخوردار می باشد. هشیلان در زبان کردی به معنای لانه مارها بوده و از آنجایی که مارهای آبی در آن زندگی می کنند، این نام را برای تالاب انتخاب کرده اند. تالاب هشیلان فرصت شنا کردن و آب تنی را برای گردشگران فراهم آورده است.

جزایر زیبایی در میان این تالاب وجود دارند که قدمت آن ها به دوره ژوراسیک می رسد. منبع تأمین آب تالاب هشیلان از طریق چشمه سبزعلی و آب باران است که در فصل های پر بارش نیز بر میزان حجم آب دریاچه نیز بیشتر می شود. در فصل های پاییز و زمستان، پرندگان مهاجر مختلفی از دیگر کشورها به این تالاب مهاجرت کرده و شامل انواع پرندگانی نظیر کاکایی نوک سبز، اردک سرسبز، قو، پلیکان، فلامینگو، چنگر نوک سرخ، بوتیمار و غیره می شوند. تالاب هشیلان در میان طبیعتی بکر و دست نخورده جای گرفته که همین موضوع سبب گردیده هیچ نوع امکانات تفریحی و رفاهی در اطراف آن وجود نداشته باشند. لذا اگر این جاذبه را از میان تمام دیدنی های کرمانشاه انتخاب کردید و قصد داشتید به سراغ آن بروید، پیش از رفتن تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز را همراه خود داشته باشید.

آدرس تالاب هشیلان: استان کرمانشاه، حدود 30 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه، دهستان الهیار خانی، روستای هشیلان، تالاب هشیلان

گوردخمه صحنه یا گوردخمه دربند

گوردخمه صحنه یا گوردخمه دربند یکی از گوردخمه های کرمانشاه است که در ارتفاعی حدود 50 متر از سطح رودخانه قرار داشته و طول آن به 14.5 متر و ارتفاع آن به 11 متر می رسد و در بدنه کوه شوق علی واقع شده است. گوردخمه ها از قدیمی ترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه هستند و به عنوان مقبره صخره ای کیکاووس نیز شناخته می شوند. در واقع گوردخمه ها مقبره های دو طبقه ای هستند که قدمت آن ها به دوره مادها می رسد. گوردخمه صحنه در تاریخ 10 دی ماه سال 1315 هجری شمسی به فهرست آثار ملی ایران اضافه گردید.

آدرس گوردخمه صحنه: استان کرمانشاه، شهرستان صحنه، بدنه کوه شوق علی، گوردخمه صحنه یا گوردخمه دربند

بقعه سر قبر آقا کرمانشاه

بقعه سر قبر آقا کرمانشاه محل دفن یکی از مشهورترین فقهای شیعه به نام محمد علی بهبهانی می باشد که در قرن 12 و 13 می زیست. یکی از مهمترین دلایل شهرت فعالیت های ایشان در زمینه گسترش دین اسلام و آیین شیعه بود. بعد از آن که محمد علی بهبهانی فوت شدند، مقبره ای را برای مزار وی ساختند که قدمت این بقعه به دوران قاجار می رسد. بقعه سر قبر آقا کرمانشاه بنایی بسیار ساده و به دور از هرگونه تزئیناتی است و می توانید به بازدید از آن اقدام نمایید. بقعه سر قبر آقا کرمانشاه در 20 شهریور سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آدرس بقعه سر قبر آقا کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، خیابان آل آقا، چهارراه جوانشیر، پشت پارک شیرین، بقعه سر قبر آقا کرمانشاه

موزه تمبر

یکی از موزه هایی که در شهر کرمانشاه وجود دارد و جزء جاذبه های گردشگری کرمانشاه محسوب می شود، موزه تمبر کرمانشاه بوده که در سال 1381 به مناسبت روز جهانی پست افتتاح گردید و کلکسیونی از تمبرهای ایرانی از دوران قاجار تا کنون در آن به نمایش گذاشته شده اند. اکثر تمبرهای این موزه از موضوعات مختلفی همچون ادبی، سیاسی، ورزشی و فرهنگی بوده و علاوه بر تمبرها، آثار مختلف و قدیمی دیگری که به پست ارتباط دارند، همچون سکه، خط نوشته های قدیمی، پاکت، دستگاه نقش تمبر قدیمی، لباس چاپار قدیمی، ترازو، صندوق نامه های عادی، باسکول و غیره دیده می شوند. اگر به بازدید از موزه ها علاقه دارید، می توانید موزه تمبر را از میان تمام جاهای دیدنی کرمانشاه انتخاب کنید و به بازدید از آن اقدام نمایید.

ساعت بازدید از موزه تمبر: 8 صبح تا 16 بعد از ظهر

آدرس موزه تمبر: استان کرمانشاه، کرمانشاه، میدان آزادی، جنب اداره آموزش و پرورش ناحیه 1، اداره پست شهید قندی، موزه تمبر کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه

مسجد شافعی ها

مسجد شافعی ها یکی دیگر از مساجد قدیمی و تاریخی اهل سنت در کرمانشاه است که به دلیل برخورداری از سبک معماری و تزئینات خیره کننده، از زیباترین مساجد اهل سنت و دیدنی های کرمانشاه محسوب می شود. این مسجد یکی از شاهکارهای مذهبی کرمانشاه است که در سال 1324 هجری شمسی توسط چندین تن از خیرین اهل سنت به سرپرستی مرحوم حاج ملا سید حسین مسعودی احداث گردید. مساحت مسجد شافعی ها به حدود 1.060 متر مربع بوده که برای ساخت آن از سبک معماری اصیل اسلامی استفاده شده است. گنبد و گلدسته ای که برای این مسجد در نظر گرفته شده، از زیبایی خاصی بهره برده و همچنین برای تزئینات فضای داخلی آن نیز از تزئینات گچ بری های ظریف و هنرمندانه استفاده شده و همچنین دیوارهای مسجد به آیات قرآنی مزین گردیده اند.

اگر به بازدید از بناهای تاریخی علاقه مند هستید، مسجد شافعی های کرمانشاه یکی از آن دسته جاذبه های تاریخی زیبایی بوده که بازدید از آن خالی از لطف نیست. مسجد شافعی ها از بخش هایی نظیر یک حیاط مستطیلی شکل، دو شبستان زنانه و مردانه، آبدارخانه، کتابخانه، فضاهای خدماتی و غیره تشکیل شده است. از آنجایی که مسجد شافعی ها جزء مساجد اهل سنت به شمار می رود، نمازهای ظهر و عصر به صورت جداگانه در این مسجد برگزار می شوند.

مسیر دسترسی به مسجد شافعی ها

مسجد شافعی ها که از زیباترین مساجد و جاذبه های دیدنی کرمانشاه به شمار می رود، در بلوار جوانشیر این شهر جای گرفته است. اگر قصد داشتید به بازدید از این مسجد اقدام نمایید، می توانید خود را به میدان جوانشیر یا طالقانی برسانید و از آنجا به راحتی می توانید به سمت مسجد شافعی ها حرکت کنید.

آدرس مسجد شافعی ها: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان طالقانی یا جوانشیر، بلوار جوانشیر، راسته تاریکه بازار، مسجد شافعی ها

رودخانه قره سو

رودخانه قره سو رودخانه ای زیبا و پر آب است که در میان دشت کرمانشاه در جریان بوده و در طول مسیر خود از داخل شهر کرمانشاه نیز عبور می کند. سراب روانسر در شمال غربی کرمانشاه به عنوان منبع سرچشمه این رودخانه به شمار می رود و در نهایت به رود گاماسیاب تخلیه می گردد. رودخانه قره سو که از جاهای دیدنی کرمانشاه شمرده می شود، دارای طول حدود 170 کیلومتر بوده و جهت مسیر رودخانه سراب روانسر که منبع سرچشمه آن است، از شمال غربی به جنوب شرقی می باشد و در 15 کیلومتری رودخانه رازآور و شاخه های فرعی آن با رودخانه قره سو پیوند می خورد.

آدرس رودخانه قره سو: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه

روستای سفید برگ

سفید برگ روستایی خوش آب و هوا با طبیعی بسیار زیبا و چشمنواز، یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه است که به دلیل برخورداری از سرسبزی و زیبایی چشمنواز، بهشت گمشده زمین از طرف کردهای کرمانشاه لقب گرفته است و زمانی که به بازدید از این روستای سفید برگ می روید، شما هم به زیبایی بی حد و حصر آن پی خواهید برد. این روستا در دوران سومریان به عنوان پایتخت تابستانه آن ها محسوب می شد و با قرار گرفتن آن در میان منطقه کوهستانی، از آب و هوایی بسیار دل انگیز و دلپذیر بهره می برد.

به همین علت از بهترین دیدنی های کرمانشاه برای فصل های بهار و تابستان به شمار می رود. اگر برای یک روز تابستانی خود به دنبال جاذبه ای طبیعی و گردشگری هستید تا بتوانید به همراه دوستان و خانواده خود به سراغ آن بروید، می توانید روستای سفید برگ را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب نمایید.

آدرس روستای سفید برگ: استان کرمانشاه، 18 کیلومتری کرمانشاه

مطالب مشابه