جاهای دیدنی مریوان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

9 شهریور

روستای اورامان تخت

روستای اورامان تخت یکی از روستاهای زیبا و همچنین چشم نواز و دلنشین منطقه اورامان که در شهر مریوان است به حساب می آید. این روستا به دلیل داشتن مردمانی با فرهنگ و همچنین تاریخی غنی، علاوه بر […]

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار دریاچه ای بسیار زیبا در میان طبیعت شهر مریوان است که به عنوان یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین غرب ایران محسوب می شود. این دریاچه با نام زریبار نیز شناخته می شود. مریوان از […]

جاهای دیدنی مریوان جزء دیدنی های کردستان هستند که اغلب آن ها جاذبه های طبیعی به حساب می آیند و طبیعتی بسیار زیبا و تماشایی را برای این شهر پدید آورده اند. هنگامی که قصد سفر به شهرهایی با طبیعت زیبا را داریم، اولین گزینه ای که در ذهن ما نقش می بندد و آماده رفتن به آن ها می شویم، شهرهای شمالی ایران هستند که خوشبختانه انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری در میان طبیعت هر شهر وجود دارند و می توانیم گردشی لذت بخش و به یاد ماندنی در آن ها را تجربه کنیم. اما شهرهای غربی ایران هم که چیزی کمتر از شهرهای شمالی نداشته و به خصوص شهرهای استان کردستان که تنوع بالایی از دیدنی ها را در اختیار گردشگران قرار داده اند. مریوان از شهرهای مرزی غرب ایران در استان کردستان بوده که بیشترین زیبایی و جذابیت خود را مدیون دریاچه زریوار است که در نزدیکی این شهر مرزی واقع شده است. استان کردستان دارای شهرهای متعددی در میان طبیعت خود است که هر کدام از این شهرها دارای زیبایی و جذابیت های خاص خود بوده و سفر به هر یک از آن ها می تواند ما را با دنیای جدیدی از جاذبه های دیدنی و گردشگری ایران آشنا سازد. مریوان که دارای مرز مشترکی با کشور عراق بوده و جزء شهرهای مرزی غرب ایران به شمار می آید، از شرایط اقتصادی مطلوبی برخوردار می باشد. از شهر سنندج که مرکز استان کردستان بوده، بگذریم به شهرهای دیگر این استان می رسیم که انواع جاذبه های دیدنی را در خود جای داده اند و مریوان نیز یکی از آن ها محسوب می شود. با توجه به آن که مریوان از شهرهای کوچک این منطقه است، اما انواع دیدنی های مختلفی را در همین مساحت کوچک خود جای داده که توجه هر طبیعت گرد و گردشگری را به خود جلب نموده است. در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با انواع دیدنی های مریوان که سبب شهرت این شهر شده اند، بیشتر آشنا شویم.

روستای اورامان یا اورامانات تخت

آشنایی با جاهای دیدنی مریوان را بهتر است با یکی از جاذبه های طبیعی آن آغاز کنیم. روستای اورامان از زیباترین و سرسبزترین روستاهای مریوان بوده که با نام اورامانات تخت نیز شناخته می شود و از سبک معماری پلکانی بهره می برد. روستای زیبای اورامان در میان رشته کوه های زاگرس و در مسیر رودخانه سیروان قرار گرفته و معماری آن توانسته به خوبی با موقعیت جغرافیایی و کوهستانی آن مطابقت داشته باشد. خانه های ساخته شده در روستای اورامانات تخت در میان دامنه پرشیب این روستا قرار دارند و به همین جهت است که از سبک معماری پلکانی برای آن ها استفاده شده است.

طبیعت این روستای زیبا به عنوان بهشتی برای طبیعت گردان تلقی می شود و دارای طبیعتی مسحورکننده در بهار و تابستان می باشد. بر اساس روایاتی که از اهالی روستای اورامان شنیده شده، این روستا در زمان های گذشته دارای مرکزیت خاصی بوده و شهری بزرگ محسوب می شده و همین امر سبب شده نام اورامان یا تخت را برای آن انتخاب کنند. وجود رودخانه های سیروان و لیله که از مشهورترین رودخانه های استان کردستان به شمار می روند در میان طبیعت این روستا باعث طراوت و تازگی خاصی شده و زیبایی آن را دو چندان کرده است. باغ های چشمنوازی در میان دامنه کوه های اورامان وجود دارند که به همین جهت، شغل باغداری را برای اهالی روستا پدید آورده اند.

اگر روستای اورامان تخت را به عنوان جاذبه ای گردشگری در میان جاهای دیدنی مریوان انتخاب کردید، بهتر است فصل هاب بهار و تابستان را برای سفر به آن انتخاب نمایید. طبیعت اورامانات در اردیبهشت ماه همچون بخشی از بهشت روی زمین می شود.

آدرس روستای اورامان: استان کردستان، مریوان، جنوب شرقی مریوان، هورامان تخت یا اورامان

جاهای دیدنی مریوان

دریاچه زریوار یا زریبار

دریاچه زریوار که با نام دریاچه زریبار نیز شناخته می شود، با مساحتی حدود 900 هکتار به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین غرب ایران شناخته شده و با توجه به طبیعت زیبایی که دارد، سبب جلب گردشگران زیادی در طول سال شده است. دریاچه زریوار که جزء دیدنی های مریوان به حساب می آید، در ارتفاع 1.250 متری از سطح دریا قرار گرفته که نیمی از زیبایی خود را مدیون این ویژگی می باشد. این دریاچه در میان جنگلی انبوه و سرسبز بوده که وجود انواع درختان و گیاهان سرسبز در اطراف آن، سبب زیبایی چندین برابر آن شده و گردشگران زیادی به سراغ بازدید از آن می روند.

اگر شما هم به این منطقه سفر کنید و از میان تمام جاذبه های گردشگری مریوان، دریاچه زریبار را انتخاب کنید و به سراغ آن بروید، خاطره ای به یاد ماندنی را برای خود در میان طبیعت خارق العاده آن رقم خواهید زد. نکته جالبی که درباره دریاچه زریوار مریوان وجود دارد این است که آب این دریاچه از چشمه های جوشان بستر آن تأمین می شود و هیچ رودخانه ای به داخل آن راه نمیابد و حتی جالب تر این که دریاچه زریوار به عنوان منبع سرچشمه رود مریوان بوده که با عبور از میان شهر مریوان، به داخل رود سیروان می رود.

بر اساس مطالعات گرده شناسی که در این جاذبه انجام شده، زمان پدید آمدن دریاچه زریوار به 20 هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد و در شرایط آب و هوایی سرد تشکیل شده است. همانطور که گفته شد، وجود انواع درختان و گیاهان سرسبز سبب زیباتر شدن طبیعت اطراف این دریاچه شده اند که از پوشش گیاهی دریاچه زریوار می توان به نیلوفر آبی، جگن، هزاران هزران نی، نعناع و بزواش اشاره نمود. این جاذبه حتی امکانات تفریحی متنوعی را برای گردشگران فراهم آورده تا یک روز تفریحی و هیجان انگیز در میان یکی از جاذبه های دیدنی مریوان تجربه نمایند.

آدرس دریاچه زریوار: استان کردستان، 3 کیلومتری غرب مریوان

 

دیدنی های مریوان

منطقه تفریحی قمچیان از سرسبزترین جاهای دیدنی مریوان

بهشتی به نام منطقه تفریحی قمچیان در میان مسیر جاده مریوان به سقز وجود دارد که تلفیقی از کوه های بلند قامت و پرصلابت، جویبارهای زلال و شفاف، درختان سرسبز و تنومند و غیره در کنار یکدیگر است که طبیعتی بسیار زیبا را پدید آورده و از خارق العاده ترین مناطق دیدنی مریوان به شمار می آید. آرامش دلنشین و در عین حال عجیبی در این منطقه حاکم است که گویا در حالتی خلسه مانند هستید. قرار گرفتن این بهشت سرسبز در زیر آسمان آبی می تواند بهشتی باشد برای گردشگران تا یک روز هیجان انگیز و لذت بخش را در آن سپری کنند.

منطقه تفریحی قمچیان که از زیباترین مکان های دیدنی مریوان به شمار می آید، انواع گونه های گیاهی و جانوری را در خود جای داده که بر زیبایی و طراوت این دشت تأثیر به سزایی داشته اند. اگر دشت قمچیان را برای گردش و تفریح خود در میان جاهای دیدنی مریوان انتخاب نمایید، می توانید یک روز دل انگیز را در کنار خانواده و یا دوستان خود تجربه کنید و از تفریحات لذت بخشی همچون پیک نیک، طبیعت گردی، کوهنوردی و عکاسی لذت ببرید.

آدرس منطقه تفریحی قمچیان: استان کردستان، حدفاصل جاده مریوان – سقز

جاهای دیدنی مریوان

غار کونا شم شم از دیدنی های مریوان

در محدوده نزدیک روستای تراق تپه جاذبه ای دیدنی و تاریخی دیگری به نام غار کونا شم شم قرار گرفته که از قدیمی ترین غارهای این منطقه به حساب می آید. واژه “کونا چم چم” در زبان کردی به معنای “سوراخ” یا “حفره” می باشد که خفاش در آن زندگی می کند. غارگردی یکی از تفریحات طبیعی است که دارای طرفداران خاص خود بوده و خوشبختانه در میان طبیعت ایران، انواع غارهای مختلفی وجود دارند که علاقه مندان می توانند به سراغ آن ها بروند. کارشناسان زیادی در غار کونا شم شم تحقیق و پژوهش هایی انجام دادند که در پی آن دریافتند انواع گونه های خفاش نظیر نعل اسبی، دم موشی و قهوه ای در این غار وجود دارند. غار کونا شم شم دارای وسعتی حدود 455 متر بوده و به لحاظ زیست شناسی، زمین شناسی و فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آدرس غار کونا شم شم: استان کردستان، شمال شرقی مریوان، محدوده نزدیک روستای تراق تپه

جاهای دیدنی مریوان

دشت بیلو، طبیعتی سرسبز در میان جاذبه های گردشگری مریوان

دشت های سرسبز و زیبای متعددی در میان جاذبه های دیدنی مریوان وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای طبیعت و زیبایی های منحصر به فرد خود بوده که همین موضوع سبب جذب گردشگران به آن ها شده است. یکی از دشت های زیبایی که در این منطقه وجود دارد و جزء جاهای دیدنی مریوان به حساب می آید، دشت بیلو بوده که در 15 کیلومتری مریوان قرار گرفته و توسط جنگل های متعددی محاصره شده است.

در میان طبیعت دشت بیلو، چشمه های مختلفی جریان دارند که بر زیبایی و طراوت این جاذبه تأثیر به سزایی داشته و قدم زدن و نشستن در میان طبیعت و کنار آن ها می تواند لذتی بی نهایت را برای گردشگران پدید آورد. اگر در میان دیدنی های مریوان به دنبال طبیعتی زیبا با آب و هوایی دلچسب بودید که بتوانید یک روز گردشگری و لذت بخش را در آن سپری کنید، دشت بیلو از بهترین گزینه های انتخابی برای شما به شمار می آید.

اگر آخر هفته ها و ایام تعطیل و به خصوص فصل های بهار و تابستان به سراغ این دشت زیبا بروید، جمعیت زیادی از گردشگران را خواهید دید که برای طبیعت گردی به این دشت مراجعه کرده اند. از مهمترین گونه های جانوری دشت بیلو می توان به لک لک ها اشاره نمود که این دشت می تواند میزبان خوبی در فصل بهار برای آن ها باشد. پس اگر می خواهید لک لک های زیبا را در میان طبیعت مشاهده کنید، بایستی فصل بهار را برای رفتن به دشت بیلو انتخاب نمایید.

آدرس دشت بیلو: استان کردستان، 15 کیلومتری مریوان

جاهای دیدنی مریوان

تفرجگاه ملاقوبی

دشت ها و مناطق تفریحی متعدد و متنوعی در میان طبیعت مریوان وجود دارند که هر یک از آن ها از زیبایی ها و تنوع بالایی برخوردارند. تفرجگاه ملاقوبی منطقه ای گردشگری و زیباست که در شمال روستای هجرت و جنوب شرقی روستای برقلعه قرار گرفته است. زیارتگاهی به نام زیارتگاه ملاقوبی در این منطقه وجود دارد که به دلیل وجود این زیارتگاه با نام ملاقوبی شناخته می شود. زیارتگاه ملاقوبی در شمال روستای هجرت قرار داشته و به عنوان یک آرامگاه شخصی محسوب شده و در میان طبیعتی بسیار زیبا واقع شده است.

تفرجگاه ملاقوبی دارای دشت وسیع و سرسبزی است که چشمه های آب زلال و درختان سرسبز و تنومند در طبیعت آن وجود دارند و همچنین کوه های بلند قامت و پر صلابتی در اطراف آن وجود دارند که بهترین جاذبه را برای کوهنوردی و طبیعت گردی پدید آورده اند. وجود تمام این موارد در کنار یکدیگر توانسته اند طبیعتی سرشار از زیبایی و چشم انداز دلفریب را در تفرجگاه ملاقوبی به وجود آورند و یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری مریوان را تشکیل دهند.

آدرس تفرجگاه ملاقوبی: استان کردستان، شهرستان مریوان، جنوب شرقی روستای برقلعه

جاهای دیدنی مریوان

تپه قلعه ننه

تپه قلعه ننه جاذبه دیدنی و تاریخی در میان جاهای دیدنی مریوان است و علاوه بر آن که تنها یک جاذبه دیدنی باشد، بلکه قدمت آن نیز سبب شده جزء جاذبه های تاریخی مریوان نیز به حساب بیاید. تپه قلعه ننه جاذبه ای تاریخی در روستای ننه بوده که اهالی و بومیان این منطقه آن را با نام قلا شناخته که از بزرگترین محوطه های غرب کردستان محسوب می گردد. از همین جهت هم از دیدنی های کردستان به شمار رفته و حتی نشانه های از سکونت در زمان های گذشته در این محدوده مشاهده شده و متعلق به دوران پیش از تاریخ تا دوره معاصر می باشد. تپه قلعه ننه علاوه بر این که جزء دیدنی های مریوان محسوب می شود، بلکه به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند در تاریخ 11 بهمن ماه سال 1378 با شماره 2569 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس تپه قلعه ننه: استان کردستان، مریوان، 15 کیلومتری جنوب مریوان، روستای ننه

بازارچه مرزی مریوان، از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری مریوان

بازارگردی تفریحی پرطرفدار در میان اکثر گردشگران می باشد که حتی در سفر به هر منطقه و شهری به دنبال بازار و مرکز خرید برای گردش و خرید سوغاتی هستیم. از آنجایی که مریوان از شهرهای مرزی غرب ایران به شمار می آید، دارای بازارچه مرزی بوده که به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای غرب ایران محسوب می شود. خرید از بازارهای مرزی می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد؛ چرا که تمام اجناس و کالاهای آن ها به صورت مستقیم و بدون واسطه وارد می شوند و به همین جهت با مناسب ترین قیمت به فروش می رسند.

در بازارچه مرزی مریوان که جزء مهمترین و پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری مریوان به شمار می رود، هر آنچه که تصور کنید و نیاز داشته باشید می توانید به راحتی پیدا و تهیه نمایید. از انواع کالاها و اجناس این بازارچه مرزی می توان به انواع لوازم خانگی، لوازم برقی، لباس، کفش و کفش، کالای خواب، صنایع دستی، زیورآلات سنتی زنانه و بسیاری اجناس متنوع دیگر اشاره نمود. گردش در میان بازارهای سنتی می تواند ما را با فرهنگ و آداب و رسوم مردم هر شهری آشنا سازد و علاوه بر خرید، از گردش خود نیز لذت خواهیم برد.

آدرس بازارچه مرزی مریوان: استان کردستان، 15 کیلومتری مریوان

جاهای دیدنی مریوان

قلعه امام مریوان

جاذبه های دیدنی مریوان تنها شامل جاذبه های طبیعی نبوده و انواع جاذبه ها و آثار تاریخی و باستانی در این شهر وجود دارند که جزء مناطق دیدنی مریوان محسوب شده و دارای تنوع زیادی هستند. قلعه امام مریوان یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی مریوان است که با نام های دیگری همچون قلعه ایمام و قلعه هلوخان هم شناخته شده و قدمت آن متعلق به دوره حکومت اردلان ها در دوران صفوی می باشد. این قلعه بر روی یکی از کوه های شهر مریوان به نام کوه امام قرار داشته که دارای ارتفاعی حدود 1.600 متر بوده و چشم انداز آن به سمت دشت و شهر مریوان می باشد.

قلعه امام مریوان که امروزه از آن به عنوان یکی از دیدنی های مریوان یاد می شود، در سال 902 هجری قمری توسط سرخاب بیگ اردلان بنا گردید و اردلان ها و بابان که جزء حکومت های محلی به حساب می آمدند، به مدت 3 قرن از آن به عنوان پایگاه حکومتی خود استفاده می کردند. در حال حاضر بسیاری از بخش های این قلعه تاریخی از بین رفته و چیزهای زیادی به غیر از پله و آب انبار از آن به یادگار نمانده است.

آدرس قلعه امام مریوان: استان کردستان، 3 کیلومتری جنوب شرقی مریوان

قلعه امام مریوان از جاهای دیدنی مریوان

آبشار گویله آبشاری تماشایی در میان جاذبه های دیدنی مریوان

آبشارها از جذاب ترین جاذبه های دیدنی و گردشگری در میان طبیعت هر منطقه محسوب می شوند که خوشبختانه طبیعت مریوان نیز توانسته آبشاری زیبا و تماشایی به نام آبشار گویله را در مین طبیعت خود جای دهد. آبشار گولیه با ارتفاعی حدود 50 متر در میان طبیعت جنگلی سرسبز و زیبا جریان دارد که با سرازیر شدن از ارتفاعات به سمت پایین، منظره ای خارق العاده و تماشایی را پدید آورده است. ای آبشار از بهترین مکان های دیدنی مریوان در بهار و تابستان ها به شمار می آید؛ چرا که آب و هوایی خنک و دل انگیز در طبیعت اطراف آن جریان داشته و لذت گردش را برای گردشگران دو چندان خواهد کرد.

طبیعتی سرسبز و زیبا در پایین دست این آبشار وجود دارد و آبشار که از ارتفاع به سمت پایین می آید، در میان طبیعت سرسبز جریان پیدا می کند. نکته ای که برای بازدید از آبشار گویله باید در نظر داشته باشید این است که مسیر دسترسی به این آبشار کمی دشوار بوده و بخش هایی از آن پیاده روی در جنگل و بخش هایی از آن نیاز به کوهنوردی دارد که طی کردن این مسیر برای کودکان و سالمندان دشوار خواهد بود.

آدرس آبشار گویله: استان کردستان، 20 کیلومتری مریوان، روستای گویله

جاهای دیدنی مریوان

ارتفاعات چهل چشمه

به هر سوی شهر مریوان قدم بگذارید، دشت ها، تپه ها و مناطق کوهستانی متعددی را خواهید دید که هر کدام از آن ها گزینه مناسبی برای طبیعت گردان به شمار می آیند. اگر اهل طبیعت گردی و گردش در میان جاذبه های طبیعی خارق العاده هستید، ارتفاعات چهل چشمه را از میان تمام جاهای دیدنی مریوان انتخاب کرده و برای یک روز گردشگری و تفریحی خود به سراغ آن بروید. جاذبه ای که با نام ارتفاعات چهل چشمه شناخته می شود، منطقه ای کوهستانی است که 20 قله با ارتفاعات مختلفی در آن جای گرفته و قله شاه نشین به عنوان مشهورترین آن ها شناخته می شود.

در واقع چهل چشمه کوهی مرتفع با ارتفاع 3.140 متری از سطح دریا می باشد که در بخش شمال شرقی مریوان قرار گرفته و چشم انداز و منظره ای بسیار زیبا و تماشایی را برای این منطقه پدید آورده است. گردشگران زیادی برای گردش های آخر هفته و ایام تعطیل به سراغ این طبیعت زیبا و خارق العاده می روند تا در کنار خانواده و دوستان خود، لحظات شاد و دلپذیری را در طبیعت زیبای ارتفاعات چهل چشمه سپری کنند.

طبیعت ارتفاعات چهل چشمه به قدری زیباست که همین سبب گردیده عکاسی یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی باشد که می توانید در این جاذبه انجام داده و تصاویر رویایی را با استفاده دوربین خود به واقعیت تبدیل نمایید. از بهترین زمان های سفر به این منطقه فصل های بهار و تابستان بوده که علاوه بر آب و هوای دل انگیز، طبیعت چهل چشمه از زیبایی بی نظیری برخوردار است.

آدرس ارتفاعات چهل چشمه: استان کردستان، 50 کیلومتری شهر سقز

تپه ترخان آباد

آثار تاریخی و بناهای باستانی از ارزشمندترین و مهمترین جاذبه هایی هستند که در هر نقطه ای از کشور ایران وجود دارند و دارای تنوع بالایی هستند و در هر شکلی دیده می شوند. مریوان از جمله شهرهای زیبای استان کردستان بوده که علاوه بر انواع جاذبه های طبیعی و سرسبزی که در میان شهر خود جای داده، انواع بناهای تاریخی و آثار باستانی در آن وجود دارند که متعلق به دوره های مختلفی از تاریخ ایران هستند و سرگذشت های شنیدنی را پشت سر گذاشته اند.

منطقه ای تاریخی به نام تپه ترخان آباد در این شهر وجود دارد که مساحتی حدود 30 هکتار از اراضی مریوان را به خود اختصاص داده و به دلیل قدمت طولانی آن، جزء جاهای دیدنی مریوان به شمار می رود. بر اساس کاوش ها و پژوهش هایی که در این محوطه انجام شده اند، قدمت تپه ترخان آباد به دوره اشکانیان و ساسانیان می رسد. در این پژوهش ها آثاری کشف شده اند که شامل سه گور خمره و بقایای انسانی نظیر یک جمجمه با تکه هایی استخوان می شوند که نشان دهنده فرهنگ تدفین می باشد. تپه ترخان آباد مریوان در تاریخ 4 تیر ماه سال 1377 با شماره 2044 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس تپه ترخان آباد: استان کردستان، تپه ترخان آباد، تپه ترخان آباد

جاهای دیدنی مریوان