جاهای دیدنی بومهن

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

15 شهریور

رزرو روزانه ویلا در بهترین مناطق بومهن

یکی از مهم ترین شهرهای اطراف تهران که در شهرستان پردیس واقع شده است بومهن می باشد. این منطقه به دلیل نزدیکی به پایتخت و هم چنین آب و هوای مناسبی که دارد معمولا مورد توجه افراد متعددی […]

6 تیر

بومهن

اگر از اهالی تهران باشید می دانید که بومهن بخشی از شهرستان پردیس است که در نزدیکی تهران قرار دارد و به دلیل آب و هوای خود بین مردم پایتخت نشین معروف شده است. بومهن خود دارای دهستان […]

10 اردیبهشت

روستای طاهرآباد

اکثر مردم بر این باور هستند که پایتخت نشینان و ساکنان تهران اگر به دنبال طبیعت گردی باشند فقط باید عازم خطه شمالی کشور شوند، این طرز فکر کاملا اشتباه است. چرا که در نزدیکی پایتخت، حتی در […]

8 اردیبهشت

امامزاده سلطان مطهر

بومهن به عنوان یکی از شهرهای خوش آب و هوا در نزدیکی های تهران است که به واسطه جاذبه های دیدنی متعددی که در دل طبیعت خود جای داده، در میان گردشگران محبوب واقع شده و افراد زیادی […]

بومهن به عنوان یکی از شهرهای خوش آب و هوا در نزدیکی های تهران است که به واسطه جاذبه های دیدنی متعددی که در دل طبیعت خود جای داده، در میان گردشگران محبوب واقع شده و افراد زیادی جاهای دیدنی بومهن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند و به خصوص آخر هفته ها و یا ایام تعطیل به سراغ آن می روند. بومهن در بخش شرقی تهران قرار دارد و جزء شهرستان پردیس به شمار می رود. در این مطلب قصد داریم با تمام جاهای دیدنی بومهن آشنا شویم تا اگر قصد رفتن به این شهر خوش آب و هوا را دارید بتوانید به راحتی در میان دیدنی های بومهن گشت و گذار داشته باشید. پس تا انتها با لوکس ویلا همراه باشید.

تاریخچه بومهن

بومهن یکی از خوش آب و هواترین شهرهای شرقی تهران و جزء شهرستان پردیس می باشد. بر اساس نوشته های اشپیگل در کتاب عصر آریایی دریافته ایم که نام بومن از دو واژه بوم به معنای زمین و هن به معنای حرکت یا لرزه می باشد که این دو واژه با یکدیگر به معنی حرکت زمین می باشند. بر اساس آخرین سرشماری که از این شهر به دست آمد، جمعیت بومهن در سال 1390 برابر با 79 هزار و 34 نفر بود. اغلب مردم بومهن به زبان فارسی و ترکی صحبت می کنند، اما جالب است بدانید که برخی از آن ها دارای گویش مازندرانی نیز هستند و به این زبان صحبت می کنند. شغل اغلب مردم این شهر کشاورزی می باشد و بیشترین محصولی که کشت می کنند، میوه، غلات و حبوبات می باشند. با پیشرفت روز افزون جهان، این شهر نیز به لحاظ سواد، رشد چشمگیری داشته و در پی آن بر تعداد مدارس و دانشگاه های این شهر افزوده شد. از آنجایی که بومهن افراد مهاجر زیادی را در خود جای داده است، به لحاظ قومی دارای تنوع بالایی می باشد. اما این مهاجرت ها تبعاتی به همراه داشت که از جمله آن ها می توان به بالا رفتن نرخ بیکاری در این شهر اشاره نمود.

جاهای دیدنی بومهن

قلعه تاریخی گلخندان

قلعه تاریخی گلخندان که با نام دژ ساسانی هفت دختر نیز شناخته می شود، یکی از جاهای دیدنی بومهن است که در روستایی تاریخی به نام گلخندان قرار دارد. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان و قرن 14 هجری قمری باز می گردد. به لحاظ استراتژی نظامی در بالای یک تپه و در محل تلاقی دو رودخانه قلعه گلخندان را ساخته اند. تا به امروز تنها چیزی که از این قلعه تاریخی به جا مانده است، دیواره های آن می باشند که دارای ارتفاع 20 متر بوده و ساختمان داخلی قلعه تخریب شده است. برای اولین بار نام این قلعه در کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان سید ظهیرالدین مرعشی آمده که قدمت آن به قرن 9 هجری باز می گردد. در این کتاب آمده است که ملک کاووس که یکی از حاکمان محلی در عهد تیموری بوده، در مقابل حکومت مرکزی نافرمانی می کرده و در پی آن به این قلعه پناه برده است.

از سال 1385 تحقیقات باستان شناسی در این قلعه که از دیدنی های بومهن است آغاز گردید و در پی آن دریافتیم که از قرن دوم هجری قمری تا قرن 10 هجری قمری سکونت آغاز شده بود. این بنای تاریخی بر اساس سبک معماری دوره ساسانیان ساخته شده که در چهار ضلع آن جهت استکام و مقاومت بیشتر برج توپر قرار داده شده و حصار بسیار بزرگی توسط قلوه سنگ های بزرگ در اطراف قلعه کشیده شده است. یان نوع از معماری، یادآور سبک معماری دوره ساسانی می باشد. همانطور که گفته شد این قلعه بر روی تپه ای قرار گرفته که از ارتفاعات آن چشم اندازی به دره ای سرسبز دارد و در دو طرف آن نیز دو رود جاری شده اند. در فضای داخلی قلعه و در اتاق ها و تالارها جندین آب انبار دیده می شوند. این دژ که از دیدنی های بومهن به شمار می رود، در سال 1379 با شماره 2888 به لیست آثار ملی ایران اضافه شده است.

آدرس قلعه تاریخی گلخندان: بومهن، فاصله 4.5 کیلومتری جنوب جاده تهران – بومهن، جنوب روستای گل خندان

امامزاده سلطان مطهر بومهن

یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری در هر شهری، اماکن مذهبی آن می باشند. شهر بومهن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امامزاده سلطان مطهر که در نزیکی های مرکز این شهر قرار دارد، به عنوان جاذبه گردشگری بومهن شناخته می شود. اطراف این امامزاده را فضای سبز زیبایی فرا گرفته و بخش ورودی آن نیز در قسمت شرقی واقع شده است. در واقع امامزاده سطان مطهر از نوادگان امام صادق (ع) می باشد. این امامزاده از بخش های شمال و شرق خود به خیابان روستا و از بخش های غرب و جنوب به بخش مسکونی بومهن و خانه آن منتهی می شود. گورستانی قدیمی در محوطه بیرونی این امامزاده قرار دارد که از دوره صفوی به یادگار مانده و یکی از نکات جالبی که در رابطه این سنگ قبرهای این قبرستان وجود دارد این است که علاوه بر نوشته، روی آن ها نشانه هایی برای افرادی که سواد ندارند وجود دارد. بدین گونه که روی سنگ قبر آقایان، شانه، مهر و تسبیح و روی سنگ قبر بانوان شانه و قیچی حک شده است.

جالب است بدانید که در بخش داخلی و خارجی آن به استثنای کتیبه ضریح، کتیبه دیگری از این امامزاده تاریخی در دست نیست. کتیبه ای که مربوط به بخش ضریح امامزاده می باشد، نشان می دهد که از قرن 9 تا به امروز باقی مانده است. این کتیبه به منبت کاری مزین شده و آن را داخل شیشه ای مستحکم حفظ و نگهداری می کنند. اگر به شهر بومهن سفر کردید و در میان گردش در مناطق دیدنی بومهن امامزاده سلطان مطهر را انتخاب نمودید، نگاهی به این کتیبه بیاندازید که آیت الکرسی به زیبایی در بخش حاشیه فوقانی آن حک شده است. بنای امامزاده به صورت 8 ضلعی طراحی شده و نمای آن از جنس آجر بوده و به سبک معماری امامزادگان استان مازندران شباهت دارد. همچنین این بنا در طول عمر خود شاهد تغییراتی در خود بوده. امامزاده سلطان مطهر که از جاهای دیدنی بومهن شمرده می شود، به عنوان اثری ملی با شماره ثبت 1092 و در تاریخ 1 تیر سال 1354 به ثبت ملی رسیده است.

جاهای دیدنی بومهن

باشگاه ورزشی امام رضا بومهن

یکی از مناطق دیدنی بومهن، باشگاه ورزشی امام رضا می باشد که به لحاظ امکانات متعدد و مناسب، اهالی ورزش و ورزش دوستان را به سوی خود جذب می کند. این ورزشگاه بزرگترین باشگاه شهر بومهن می باشد. همچنین به عنوان یکی از بهترین ورزشگاه های شهر بومهن شناخته می شود.

آدرس باشگاه ورزشی امام رضا بومهن: بومهن، انتهای بلوار امام رضا، مقابل باغ چنار

روستای طاهرآباد از جاهای دیدنی بومهن

یکی از جاهای دیدنی بومهن که از آب و هوای دلپذیری برخوردار است، روستای طاهرآباد می باشد که در 3 کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. این روستا جاذبه های دیدنی متعددی از جمله دربندک، رودخانه فصلی سیاه رود، کوه های سیاه رنگ و ارتفاعات مرغ جون می باشند. جالب است بدانید، اهالی این روستا آن را با نام تارآباد می شناسند. در روستای طاهرآباد دشت هایی وجود دارند که بسیار سرسبز و زیبا هستند و می توانید از قدم زدن و پیاده روی در آن ها لذت ببرید. این روستا دیدنی های تاریخی را نیز در خود جای داده که می توان به قلعه پسر اشاره کرد که بخش های بسیاری از آن تخریب شده است.

باشگاه سوارکاری شایان شرق

اگر به ورزش سوارکاری علاقه مند هستید، می توانید علاوه بر گشت و گذار در میان جاذبه های دیدنی بومهن، سری هم به این باشگاه سوارکاری بزنید و این ورزش پر شور و هیجان را در یکی از بهترین باشگاه های سوارکاری بومهن و اطراف تهران تجربه کنید. جالب است بدانید که آموزش های سوارکاری را از مبتدی تا حرفه ای در این باشگاه، زیر نظر مربیان حرفه ای و مجرب آموزش ببنید. حتی اگر تا به حال سوار اسب نشده باشید، می توانید در این مجموعه زیر نظر مربیان مجرب، این ورزش هیجان انگیز را آموزش ببنید.

آدرس باشگاه سوارکاری شایان شرق: بومهن، اتوبان تهران – پردیس، کمربندی بومهن، 500 متر قبل از پمپ بنزین کوثر

شماره تماس باشگاه سوارکاری شایان شرق: 0919401277 – 09125712142

پارک ها و بوستان های بومهن

بومهن به عنوان یکی از شهرهای خوش آب و هوای اطراف تهران است که گردشگران زیادی را در تمام طول سال به سوی خود جذب می کند. یکی از جاهای دیدنی بومهن که گردشگران و بومیان بومهن آن را برای گذراندن اوقات فراغت و لذت بردن از طبیعت انتخاب می کنند، پارک ها و بوستان های بومهن می باشند. از میان دیدنی های بومهن می توان به این پارک ها و بوستان ها اشاره نمود که عبارتند از:

  • پارک چنار در خیابان لوران
  • پارک دانشجو در خیابان امام خمینی
  • بوستان برکت انقلاب
  • پارک شقایق مقابل شهرداری بومهن
  • پارک بهار در بلوار امام خمینی
  • بوستان جهاد در بلوار امام خمینی
  • بوستان باغ گردو در بخش جنوبی بومهن
  • پارک شادی در بلوار قریب

این پارک ها همچون پارک های دیگر، دارای فضای سرسبز و امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی می باشند که گردش، تفریح و استراحت را برای گردشگران لذت بخش می کنند. همچنین در میان این پارک ها، برخی از آن ها امکان چادر زدن را برای گردشگران فراهم می آورند و در این صورت لذت گشت و گذار در میان جاهای دیدنی بومهن را دو چندان می کنند. اما اگر قصد چادر زدن در پارک ها و بوستان های بومهن را دارید، می بایست پیش از اقدام، هماهنگی های لازم را انجام دهید.

جاهای دیدنی بومهن

باغ های سرسبز میوه بومهن

بومهن شهری خوش آب و هواست که از آب و هوای کوهستانی بهره می برد و بیشترین دلیلی که گردشگران، دیدنی های بومهن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند، داشتن آب و هوای خوب و دلپذیر آن است. در میان جاذبه های گردشگری بومهن باغ های سرسبزه میوه وجود دارند که طراوت و دلپذیری خاصی به این شهر بخشیده اند. این باغ های سرسبز از فصل بهار تا اوایل پاییز میوه های خوش طعم، لذیذ، رنگارنگ و آبداری را به ثمر می نشانند که گردشگران زیادی به سمت آن ها روانه می گردند. از جمله میوه های خوشمزه ای که در باغ های سرسبز میوه بومهن وجود دارند می توان به آلبالو، گیلاس، زرآلو، گردو و… اشاره کرد. اما متاسفانه به دلیل آمدن خشکسالی در این منطقه، باغ های میوه بومهن رو به کاهش رفته و تعداد آن ها و میوه های آن ها کم شده اند.

مراکز خرید بومهن

همیشه یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر خرید و تهیه سوغاتی می باشد. گردشگران می توانند بعد از گشت و گذار در میان جاذبه های گردشگری بومهن به سراغ مراکز خرید این شهر بروند و سوغاتی ها و یادگاری های مورد علاقه خود را تهیه کنند. یکی از مهمترین و معروف ترین مراکز خرید بومهن، مرکز خرید خسروتاش می باشد که در میان جاهای دیدنی بومهن قرار گرفته و نسبت به دیگر مراکز خرید بزرگ تر بوده و در بلوار امام خمینی بومهن واقع شده است. همچنین مرکز خرید حاج منصور قربانی و مرکز خرید الماس نیز از دیگر مراکز خرید این شهر هستند که می توان برای خرید و گردش به سمت آن رفت.

بهترین رستوران های بومهن

یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر به هر شهری، رفتن به رستوران و صرف غذای مورد علاقه خود می باشد. شما نیز اگر به بومهن سفر کردید، می توانید در میان گردش در جاذبه های دیدنی بومهن به سراغ یکی از آن ها بروید و غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید و در کنار همراهان خود میل کنید. از جمله بهترین رستوران های بومهن می توان به رستوران سنتی بیدمجنون، رستوران سنتی قهوه خانه عطار، رستوران آکواریوم مرکزی، طباخی احمد، کبابی آذربایجان و… اشاره نمود.

بهترین زمان سفر به بومهن

همانطور که در بالا خواندیم، دریافتیم که رودهن شهری خوش آب و هوا با موقعیت کوهستانی می باشد که اگر بخواهیم به دنبال بهترین زمان سفر به بومهن باشیم تا بتوانیم از گشت و گذار در میان جاهای دیدنی بومهن لذت ببریم، می توان اوایل بهار تا اوایل پاییز برا برای سفر خود انتخاب کرد. این شهر در ارتفاع 1700 تا 2 هزار و 100 متری از سطح دریا قرار گرفته و آب و هوای آن نسبت به تهران، به خصوص در فصل تابستان، خنک تر می باشد. در این بازه زمانی که فصل های بهار، تابستان و اوایل پاییز می باشند، آب و هوای بومهن در بهترین حالت خود قرار دارند و همچنین درختانی که در باغ های میوه وجود دارند، میوه هایشان به ثمر نشسته و گردشگران می توانند از سفر خود به این شهر و گردش در میان دیدنی های بومهن لذت ببرند.

جاهای دیدنی بومهن

سوغات و صنایع دستی زیبای بومهن

از آنجایی که بومهن شهری است که روستاهای متعددی را در خود جای داده، انواع باغ های سرسبز میوه در آن قرار دارند که میوه های آلبالو، گیلاس، زردآلو، سیب، گردو و… را در اختیار گردشگران قرار می دهند و گردگشران می توانند از این میوه های خوشمزه به عنوان سوغاتی همراه خود ببرند. علاوه بر این ها، در بازار بومهن غرفه هایی وجود دارند که مشغول فروش صنایع دستی بومه هستند. از جمله صنایع دستی بومهن گلیم های زیبا می باشند. پیشنهاد می شود اگر به بومهن سفر کردید، علاوه بر گشت و گذار در میان دیدنی های بومهن به سراغ بازار آن هم بروید و با خرید صنایع دستی این شهر، به اقتصاد مردم آن کمک کنید.

بومهن کجاست و مسیر دسترسی به آن

بومهن به عنوان یکی از شهرهای خوش آب و هوا و کوهستانی اطراف تهران می باشد که در 40 کیلومتری شمال شرق تهران جای گرفته است. بومهن از سمت شرق توسط رودهن و از سمت غرب خود نیز توسط پردس محصور شده است. اگر قصد دارید از تهران به سمت این شهر زیبا و خوش آب و هوا بروید و در میان جاذبه های گردشگری بومهن گشت و گذاری داشته باشید، علاوه بر خودروی شخصی می توانید با وسیله نقلیه عمومی نیز خود را به بومهن برسانید. اما اگر هدفتان گردش در میان جاذبه های دیدنی بومهن است، بهترین روش می تواند استفاده از خودروی شخصی باشد تا به راحتی در میان جاهای دیدنی بومهن گشت و گذار کنید.

مسیر دسترسی به بومهن با خودروی شخصی

اگر برای رسیدن به بومهن و گردش در میان مناطق دیدنی بومهن استفاده از خودروی شخصی را انتخاب کرده اید، می بایست ابتدا وارد اتوبان شهید زین الدین شده و از طریق آن وارد بزرگراه یاسینی شوید. سپس وارد جاده دماوند شده و پس از آن مسیر خود را از اتوبان تهران – پردیس ادامه دهید. بلوار امام رضا را مشاهده خواهید کرد که باید ادامه مسیر خود را در آن حرکت کنید. در بلوار امام رضا حرکت کنید تا خیابان بسیج را در سمت راست خود مشاهده کنید و وارد آن شوید. خیابان بسیج را که تا انتها پیش رفتید، به سمت چپ بپیچید و وارد خیابان سپاه شوید. سپس خیابان صنوبر که در سمت راست قرار دارد را وارد شوید. در نهایت وارد خیابان طلایی شده تا در انتها شما را به شهر زیبای بومهن برساند.

مسیر دسترسی به بومهن با وسیله نقلیه عمومی

چنان چه بخواهید از تهران به سمت بومهن حرکت کنید و استفاده از وسایل نقلیه عمومی را ترجیح داده باشید، می بایست خود را به میدان نوبنیاد رسانده و از طریق پایانه دستواره سوار اتوبوس های پردیس و بومهن شوید. علاوه بر اتوبوس می توانید خود را به سه راه تهرانپارس، ترمینال شرق و یا چهارراه مینی سیتی برسانید و با استفاده از تاکسی هایی که به سمت بومهن حرکت می کنند، خود را به این شهر ییلاقی و خوش آب و هوا برسانید.

اجاره ویلا در بومهن

یکی از بهترین فصل های سفر به بومهن و گردش در میان مکان های دیدنی بومهن فصل تابستان می باشد. برخی از گردشگران هستند که علاوه بر گشت و گذار در میان جاهای دیدنی بومهن، ترجیح می دهند یک الی چند روزی را در این شهر سپری کنند. همیشه نخستین گزینه ای که اغلب گردشگران برای اقامت به سراغ آن می روند، ویلاها می باشند. بومهن نیز انواع مختلفی از ویلاها را در خود جای داده و گردشگران می توانند برای اقامت خود به سراغ اجاره ویلا در بومهن بروند تا اقامت بسیار خوشی در این شهر داشته باشند.

جاهای دیدنی بومهن