امامزاده سلطان مطهر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

بومهن به عنوان یکی از شهرهای خوش آب و هوا در نزدیکی های تهران است که به واسطه جاذبه های دیدنی متعددی که در دل طبیعت خود جای داده، در میان گردشگران محبوب واقع شده و افراد زیادی جاهای دیدنی بومهن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند و به خصوص آخر هفته ها و یا ایام تعطیل به سراغ آن می روند.

بومهن در بخش شرقی تهران قرار دارد و جزء شهرستان پردیس به شمار می رود. در این مطلب قصد داریم با یکی از جتذبه های دیدنی بومهن به نام امامزاده سلطان مطهر آشنا شویم تا اگر قصد رفتن به این شهر خوش آب و هوا را دارید بتوانید به راحتی به این مکان مقدس رفته و از آنجا بازدید کنید. در این یادداشت به توضیحات جامع و مفیدی در خصوص این بنای زیارتی در بومهن می پردازیم که دانستن آن برایتان جالب خواهد بود. پس برای دریافت اطلاعاتی جامع و کامل از این مکان با لوکس ویلا همراه باشید.

امامزاده سلطان مطهر

معرفی امامزاده سلطان مطهر

امامزاده سلطان مطهر علیه السلام از نوادگان امام جعفر صادق علیه السلام، در بومهن، 25 کیلومتری شرق تهران و در مسیر جاده هراز واقع شده و بنای آن، با بنا هایی چون امامزاده عبدا… آیینه ورزان، امامزاده قاسم گل خندان، امامزاده ابراهیم بابلسر و برج سلطان در بابل و نیز با امامزاده جعفر قم و امامزاده کمال فارسجین همدان قابل ‌مقایسه است و تقریبا شبیه به آنها می باشد.

در این امامزاده چندین کتیبه وجود دارد و صندوق نفیسی از دوران ملک کیومرث یکم که سی و ششمین فرمانروای دودمان پادوسپانیان بود و میان سال ‌های ۸۰۸ تا ۸۵۷ هجری بر رستمدار حکومت داشت. ملک کیومرث عامل گسترش مذهب شیعه امامیه در رستمدار شد و بناهای مذهبی و کتیبه‌های زیادی احداث کرد.

او قلمرو پادوسپانیان را، به خصوص در جنوب البرز، گسترش داد و روابط پر فراز و نشیبی با تیموریان، مرعشیان و کیاییان داشت، به جای مانده ‌است. سبک ساخت این امامزاده مشابه معماری امامزادگان در مازندران می ‌باشد. این بنای زیبا در یکم تیر ماه، سال 1354 با شماره ثبت 1092 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید.

مرقد امامزاده سلطان مطهر بومهن

داخل امامزاده سلطان مطهر بومهن قبری واقع شده است که روی آن ضریحی بسیار زیبا قرار دارد. کتیبه ‌ای که این قبر را به امامزاده سلطان مطهر علیه السلام ربط می ‌دهد، وجود ندارد.

روایته ای محلی این امامزاده را از فرزندان بلافصل امام جعفر صادق علیه السلام می ‌داند ولی در میان فرزندان امام صادق علیه السلام که شیخ مفید از آنها نام می ‌برند این نام دیده می ‌شود در کپی نسخه خطی که در اختیار نگارنده قراردادند، آمده است، مطهر و محمد و یحیی از قروین روی به ولایت تهران نهادند چون به شهر تهران رسیدند.

محمد و یحیی را شهید کردند، امام مطهر بن امام جعفر صادق علیه السلام روی به ولایت دماوند نهاده و بسیار جراحت به وی رسیده بود. چون به موضع بوم هند رسید در خانه الیاس کمال بلوا فرود آمد و تا مدت چهل روز بیمار بود، به همین جراحت به جوار خداوند متعال پیوست.

متون و سفرنامه هایی درباره امامزاده سلطان مطهر

امامزاده سلطان مطهر بومهن، چون در کناره روستا دور از جاده واقع‌ شده در هیچ یک از سفرنامه ‌ها و متون درباره آن صحبتی نشده است. اعتماد السلطنه درراه سفر به خراسان به همراه ناصرالدین شاه در سال 1301 هجری تنها اشاره ‌ای بسیار کوتاه به این امامزاده دارد که بقعه ‌ای در بومهن می باشد که از قرار مذکور از فرزندان امام موسی الکاظم علیه السلام است.

اولین بار آقای مصطفوی در اطلاعات ماهانه مطلبی کوتاه از بنا و تاریخ روی ضریح به چاپ رسانده است و سپس آقای قراخانی به ‌صورت اجمالی در مقاله ‌ای تحت عنوان «دژ گل خندان و بقعه سلطان مطهر» در محله بررسی‌ های تاریخی به بحث پرداخته است.

موقعیت جغرفیایی امامزاده سلطان مطهر

بومهن در 54 کیلومتری شمال شرقی سمت چپ جاده تهران به سمت دماوند در دامنه ای سرد سیر واقع‌ شده است. این مکان درگذشته جزو روستا های دماوند بوده ولی در حال حاضر، جزو بخش‌ های شهرستان پردیس در استان تهران می باشد. مردم این منطقه شیعه بوده و به زبان فارسی و ترکی صحبت می‌ کنند. رود خانه سیاهرود از این بخش می‌ گذرد و مرد این مکان اکثرا به شغل زراعت می‌ پردازند.

از محصولات آن می توان به غلات، بنشن و میوه اشاره کرد. آثار تاریخ این روستا امامزاده مطهر علیه السلام است که همان ظور که پیش تر به آن اشاره شد، در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

اعتماد السلطنه درباره این روستا نوشته است نیم فرسخ که استلک را طی مسافت نموده به قریه بومهن می ‌رسند این کلمه ظاهراً مرکب از بوم و هن باشد و هن به فارسی به معنی لرزه و چون بومهن از قراء دماوند است و به کثرت زلازل معروف، ممکن است اینجا بومهن را گفته باشند یعنی محل زلزله. امامزاده سلطان مطهر در کنار شهر بومهن در میان محوطه بزرگی که دور تا دور آن حصاری مربوط به دوره اخیر می باشد واقع ‌شده است.

محوطه امامزاده از شمال و شرق به خیابان روستا و از جنوب و غرب به خانه‌ های مسکونی آنجا محدود می‌ شود ورودی محوطه در جهت شرقی واقع ‌شده به علت جهت احترام و تقدسی که به این مکان قائل بوده‌اند. گورستانی از دوره صفویه تا کنون به وجود آورده‌اند. بعضی از سنگ ‌قبر های دوره صفویه به علت عدم آگاهی روستاییان هنگام تسطیح محوطه از بین رفته و تعداد اندکی از آنها هنوز باقی مانده است.

امامزاده مطهر

معماری امامزاده سلطان مطهر

بنای امامزاده سلطان مطهر بومهن در طول زمان تغییراتی به خود دیده است. عکس چاپ‌ شده توسط آقای قراخانی در محله بررسی‌ ها گواهی بر این موضوع می باشد که ایوانی به‌ صورت مستطیل شکل در جهت شمالی به جنوبی متصل به بنا در قدیم احداث ‌شده بود و ورود به امامزاده فقط از طریق همین ایوان امکان پذیر بوده است.

اکنون این یاوان یا نمازخانه را برداشته‌ اند و امامزاده به ‌صورت مستقل و آزاد شکوه و عظمت خود را همچنان به نمایش می گذارد وضعیت بنا در عکس فوق ‌الذکر حکایت از این دارد که تاق نما ها و گنبد با سیمان و گچ پوشانده شده بود، ولی به ‌مرور ایام ریخته است. نقشه بنا امامزاده سلطان مطهر هم در داخل و هم در خارج به ‌صورت هشت ضلعی است. ابتدا پایه هشت ضلعی کم ارتفاعی را به وجود آورده سپس بدنه اصلی بنا روی آن ساخته ‌و پرداخته کردند. مصالح بنای این امامزاده از آجر و ملاط و گچ تشکیل شده اند.

در ورودی امامزاده

درگاه ورودی امامزاده سلطان مطهر بومهن در جهت شرقی آن واقع‌ شده و دارای ارتفاعی کوتاه 40/1 متری است. بنای این درگاه علاوه بر تاق نمای اصلی، یک تاق کوچک ‌تر دیگر نیز به عمق 34 سانتی متر به چشم می ‌خورد به جای در اصلی در آهنی که هیچ تناسبی با فضای سنتی معماری امامزاده ندارد، کار گذاشته ‌شده است. در اصلی به جهت ارزش هنری که دارد به موزه ملی ایران انتقال داده شد.

گنبد امامزاده

گنبد امامزاده از نوع گنبد های رک هشت ترک در پوشه است که به صورت رگچین که موازی با خط افق آجرچینی انجام می ‌گیرد، می باشد. نمای بیرونی گنبد روی آجر چینی منظم روی جرز، پیش آمده قرارگرفته است.

لبه گنبد همانند آبچکانی روی جرزها پیش آمده است. در ضلع جنوبی گنبد، دریچه ‌ای مستطیل شکل تا لبه گنبد ایجاد شده، گنبد داخلی روی پایه شانزده ضلعی قرارگرفته است. بدین صورت که هشت ضلعی را با گوشه ‌های باربر به شانزده ضلعی تبدیل کرده، سپس گنبد داخلی روی آن ساخته‌ و پرداخته شده است.

قسمت بیرونی امامزاده

قسمت اصلی امازاده روی پایه هشت ضلعی قرارگرفته و طول هر ضلع تا زیر گنبد 40/3 سانتی متر است. جرز های اصلی بنا، ساقه بنا را شکل می ‌دهند. از پایه تا گنبد 9 متر است. در میان جرز ها، تاق نما ها به عمق 10 سانتی متر دیده می ‌شوند. زیر قوس تاق نما ها در هر ضلع نورگیرهای قوس دارد، دیده می ‌شوند و متاسفانه بیشتر پنجره نورگیر ها شکسته شده‌اند. در دهلیز قوس دارد در قسمت شمالی و جنوبی امامزاده دو طرف درگاه ورودی که در حال حاضر هر دو بسته ‌شده است به وجود آورده بودند.

قسمت داخلی امامزاده

از درگاه با دو پله داخل امامزاده سلطان مطهر می ‌شوند. کف امامزاده نسبت به بیرون در عمق پایین ‌تری قرارگرفته و در سال ‌های اخیر با موزاییک پوشانده شده است. هشت ضلعی بوده و در هر ضلع تاق نماهایی به عمق 37 سانتی متر و به عرض 55/1 از کف تا زیر گنبد می‌ باشد. بالای تاق نما ها نوار یا قاب گچی مستطیل شکل در تمام ضلع‌ ها دیده می‌ شود. این قاب ساده و فاقد کتیبه می‌ باشد و آن را با رنگ آبی رنگ‌ آمیزی نموده‌ اند.

بالای این قاب گچی، نورگیر ها از داخل تعبیه شده‌اند. طرح هشت ضلعی را با ایجاد هشت باربر گوشه سازی کرده وتبدیل به شانزده ضلعی شده سپس گنبد داخلی را روی آن به وجود آورده ‌اند محراب امامزاده در عمق کمی در داخل دیوار با گچ ساخته‌ شده و رو به روی درگاه ورودی واقع‌ شده است به نظر می ‌رسد این محراب در سال های اخیر مورد تعمیر و مرمت قرارگرفته است.

داخل امامزاده مطهر

تزئینات قسمت بیرونی

در نمای بیرونی امامزاده در هر ضلع، آجر چینی های ساده ای با بند های عمودی تزیینات بنا را تشکیل می دهد. ایجاد تاق نما ها در نمای بیرونی و طراحی نورگیر ها در زیر تاق نما ها و نیز آجرچینی منظم پیش آمده در زیر گنبد و قرار گرفتن گنبد روی آن به شیوه ریگچین هشت ترک با بند های عمومی ملاط گچی، همه این ها در نمای ظاهری امامزاده سلطان مطهر تأثیر بسزایی داشته و آن را به زیبا ترین وجه به نمایش می‌ گذارد. البته لازم به ذکر است که سازندگان این بنا، سادگی را بر تزیینات ترجیح داده‌اند.

تزئینات قسمت داخلی

قسمت داخلی امامزاده سلطان مطهر علیه السلام را هنگام تعمیراتی که در دوره اخیر انجام شده با گچ سفید کاری کرده‌اند و به‌ احتمال هر گونه علائم تزییناتی این امامزاده  در اثر بی توجهی به آن ها از بین رفته است. قاب یا نوار گچی مستطیل شکل افقی بدون کتیبه زیر گنبد که با رنگ آبی رنگ آمیزی کرده‌اند و نیز شمسه ای ساده که با قلم به ‌صورت ابتدایی در زیر گنبد به وجود آورده‌اند و داخل آن را با کلمات قرآنی پر نموده‌اند را می‌ توان جزو تزیینات بنا به حساب آورد.

البته لازم به توضیح است که بنای امامزاده ازجمله بنا هایی است که تزیینات داخلی آن و کتیبه آن حذف گردیده و رو به سادگی می ‌رود که از نمونه‌ هایی از این بنا ها می ‌توان به امامزاده عبدالله (ع) شهر دماوند و نیز امامزاده عبدالله آیینه ورزان اشاره کرد.

کتیبه های موجود در امامزاده سلطان مطهر

داخل و خارج بنا این امامزاده کتیبه ‌ای وجود ندارد. ضریح روی مرقد که متعلق به قرن 9 هجری است دارای کتیبه می باشد که این ضریح منبت‌ کاری شده و با ارزش روی قبرتاریخ 847 هجری را دارد. در چهار ضلع این صندوق تزیینات هندسی زیبایی به چشم می ‌خورد. اخیراً آن را درون محفظه ‌ای شیشه ‌ای قرار داده ‌اند، به طوری که تمام قسمت های آن را می‌ توان مشاهده نمود.

در حاشیه بالای ضریح، آیه الکرسی به ‌صورت کنده کاری شده همراه با نقوش گل ‌و بته اسلیمی دیده می‌ شود. در بالای ضریح در سه قسمت کتیبه زیر آمده است: «امر بعباره هذا الصندوق المزار المتبرک الملک العظم جلال الدوله و الدین ملک کیومرث» «عمل استاد حسین این استاد محمد نجار الکرد فی تاریخ رج المرجب سنه سبع و اربعین و ثمانمائه»

ضریح امام زاده مطهر

کتیبه های سنگ قبرهای حیاط امامزاده

در حیاط امامزاده نیز سنگ قبرهایی از دوره صفویه به چشم می خورد. سنگ قبر هایی مانند سنگ ‌قبر شیخ صفا که بر روی آن هذا قبر السعید صفابن شیخ الی غفرالله ایما فی تاریخ شهر صفر سنه (959 هجری) نوشته شده، سنگ ‌قبر شیخ ابراهیم که وفات مرحوم مغفور الی رحمه الله شیخ ابراهیم بن شیخ طالب فی تاریخ شهر محرم سنه سته ستبن و تسمعمانه (966 هجری) بوده و در حاشه سنگ قبرش آمده دریغا کهبی ما بی روزگار بروید گل و بشکفند نو بهار، سنگ قب قلی آقا که روی سنگ قبرش متن وفات المرحوم قلی آقا ابن علی آا قارونی فی سته ثلاثین الف» (1036 هجری) حکاکی شده است.

ملک کیومرث بانی ضریح امامزاده

ملک کیومرث که از او در متون مختلف به‌ عنوان سفارش ‌دهنده ضریح مقبره امامزاده سلطان مطهر یاد شده است، یکی از حاکمان محلی نواحی منطقه دماوند بوده، ملک کیومرث بن بیستون بن گسنهم بن تاج الدوله زیار در سال 808 هجری به حکومت رویان رسید. پس از فتح رویان توسط امیر تیمور، ملک کیومرث همچنان در قلعه نور دماوند بود. در همین هنگام اسکندر شیخی قلعه فیروز کوه را از آن خود کرده و طغیان نمود.

از طرف امیر تیمور دو نفر از امیر زادگان به نام های امیر زاده رستم بن عمر و امیر سلمیان شاه مأمور شدند تا اسکندر شیخی را سرکوب کنند. آن ها در این کار موفق نشدند و به حبله متوسل شدند و به قلعه نور جایی که ملک کیومرث بود حمله کرده و ملک کیومرث را که با اسکندر شیخی دشمنی داشت اسیر کردند و به حیله و نیرننگ پیش اسکندر شیخی را فرستادند، ولی او از این موضوع مطلع شد و ملک کیومرث را آزاد کرده و او به استان شیراز رفت و در آنجا طرفدارانی پیدا کرد.

با آنان دوباره برای فتح قلعه نور حرکت کرد. ملک با حیله وارد قلعه شد و با طرفداران خود در قلعه و در یک فرصت مناسب، به کوتوال قلعه حمله برد و او را کشت و قلعه را به تصرف خود درآورد. پس ‌از آن او مذهب شیعه را انتخاب کرد و در گسترش آن نقش بسزایی را ایفا نمود و با سپاه خود دژ طبرک ری و بسطام و سمنان را به تصرف درآورد. پس از او پسرش ملک کاروس جانشین بدر شد.

رونمایی از ضریح امامزاده سلطان مطهر

ضریح امامزاده سلطان مطهر علیه السلام بومهن با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران، سر پرست اداره اوقاف و امور خیریه شمال شرق تهران، امام‌ جمعه و مسئولان کشوری و لشگری شهرستان بومهن رونمایی شد. حجت ‌الاسلام والمسلمین حسین احمدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در مراسم رونمایی از ضریح جدید سلطان مطهر(ع) بومهن با تشکر از مردم و مسئولان منطقه برای احیا و حفظ بقاع متبرکه و امامزاده مطهر(ع) خاطرنشان کرد: تشیع در ایران بعد از وجود مبارک امام رضا(ع) مدیون فرزندان اهل‌ بیت(ع) بوده و خدمت به این امامزادگان و اظهار محبت به آن‌ ها، خدمت به اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه در استان تهران حدود ۲۹۰ امامزاده واقع شده است توسط مردم اداره می ‌شوند افزود: امامزاده سلطان مطهر(ع) از امامزادگانی است که بیشترین موقوفه را دارد و بنا به اسناد موجود حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه بومهن موقوفات این امامزاده هستند. احمدیان با اشاره به اینکه متأسفانه بعد از انقلاب موقوفات و امامزادگان دست خوش تغییر شده‌اند، افزود: هم‌ اکنون موارد متعددی از اختلافات ما بر سر اراضی موقوفه با دستگاه ‌ها و برخی افراد وجود دارد که به عنوان مثال در قلب تهران در بازار اراضی و املاک موقوفه توسط یک سری افراد خرید و فروش شده که میلیارد ها تومان ارزش دارد.

مدیر کل  اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: با تأکید رئیس قوه قضاییه و پیگیری ‌های خوبی که صورت گرفته، در سال گذشته ۵۰۰ حکم به نفع موقوفات صادر شده و امیدواریم با همکاری مردم منطقه موقوفات مربوط به امامزاده سلطان مطهر(ع) نیز که به تصرف افراد و دستگاه‌ ها درآمده، باز گردد. همچنین، حجت ‌الاسلام والمسلمین اسد پور، سر پرست اوقاف و امور خیریه شمال شرق تهران در این مراسم با اشاره به اینکه بقعه متبرکه امامزاده سلطان مطهر(ع) در گذشته دارای صندوق چوبی بود که قدمت آن به بیش از 700 سال پیش برمی‌گردد.

افزود: این صندوق هم ‌اکنون در کنار حرم مطهر این امامزاده نگهداری شده و امروز به جای آن ضریح شش ضلعی مزین به اسماء الله و اشعار محتشم نصب شده است. وی از هزینه‌ 40 میلیون تومانی برای نصب و تهیه‌ ضریح جدید خبر داد و گفت: مقدار طلای مصرفی در این ضریح 45 مثقال است و این ضریح توسط استاد عبدالحسنی میبدی یزدی ساخته شده و به همت خیران و اداره اوقاف و امور خیریه شمال شرق تهران و هیئت ‌‌امنا پرداخت شده است.

اسد پور همچنین با اشاره به در دستور کار بودن طرح توسعه شبستان حرم مطهر امام‌ زاده سلطان مطهر(ع) گفت: این طرح در دست مطالعه و بررسی است و عملیات عمرانی آن در سال جاری شروع خواهد شد. مدیر اوقاف و امور خیریه شمال شرق تهران با بیان اینکه چهار امامزاده در این منطقه مدفون هستند که امیدواریم با کمک خیران و مردم منطقه شاهد شکوفایی و آبادانی آن‌ ها باشیم، گفت: تلاش بر این است که در امامزاده سلطان مطهر(ع) قطب فرهنگی و یک مرکز فعال قرآنی ایجاد شود.

یاد آور می ‌شود، امامزاده سلطان مطهر(ع) از فرزندان بلا فصل امام صادق(ع) است که پس از هجرت از شهر مدینه در شهر قزوین به دست دشمنان زخمی شده و به طور مخفی خود را به منطقه‌ بومهن رسانده و پس از مدت چهار روز مداوا به واسطه‌ جراحات وارد شده از دنیا رحلت کرده است. جالب است بدانید که هر ساله به مناسبت‌ های مختلف، مزار و ضریح مطهر امامزاده سلطان مطهر (ع)، توسط مردم و مسئولان غبارروبی و عطر افشانی می‌ شود.

جاذبه های گردشگری اطراف امامزاده سلطان مطهر

بومهن، یکی از پر جاذبه ترین نقاط ایران است. کافی است به این شهر و دیار سفر کنید تا در هر قدم جاذبه ای دوست داشتنی بیابید که از گردش و تفریح در آن لذت ببرید. این منطقه هم از جاذبه های گردشگری تاریخی و باستانی برخوردار است و هم مناظر طبیعی بسیار جذاب و دلربایی دارد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد. هر فردی که به این منطقه سفر کرده خاطره ای خوش و به یاد ماندنی از آن را با خود به یادگار برده است.

از جمله جاذبه های گردشگری اطراف امامزاده سلطان مطهر بومهن می توان به قلعه تاریخی گل خندان، روستا طاهر آباد، پیست آبعلی، پارک ها و بوستان های بومهن و باغ های سرسبز و پر میوه بومهن اشاره کرد که در ادامه این یادداشت به معرفی چند مورد از آن ها می پردازیم تا اگر روزی به آنجا سفر کردید از دیگر جاذبه های آن منطقه نیز بازدید به عمل آورید.

قلعه تاریخی گلخندان: قلعه تاریخی گلخندان که با نام دژ ساسانی هفت دختر نیز شناخته می شود، یکی از دیدنی های بومهن است که در روستایی تاریخی به نام گلخندان قرار دارد. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان و قرن 14 هجری قمری باز می گردد. به لحاظ استراتژی نظامی در بالای یک تپه و در محل تلاقی دو رودخانه قلعه گلخندان را ساخته اند. تا به امروز تنها چیزی که از این قلعه تاریخی به جا مانده است، دیواره های آن می باشند که دارای ارتفاع 20 متر بوده و ساختمان داخلی قلعه تخریب شده است.

برای اولین بار نام این قلعه در کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان سید ظهیرالدین مرعشی آمده که قدمت آن به قرن 9 هجری باز می گردد. در این کتاب آمده است که ملک کاووس که یکی از حاکمان محلی در عهد تیموری بوده، در مقابل حکومت مرکزی نافرمانی می کرده و در پی آن به این قلعه پناه برده است.

روستا طاهر آباد: یکی از جا های دیدنی بومهن که از آب و هوای دلپذیری برخوردار است، روستای طاهرآباد می باشد که در 3 کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. این روستا جاذبه های دیدنی متعددی از جمله دربندک، رودخانه فصلی سیاه رود، کوه های سیاه رنگ و ارتفاعات مرغ جون می باشند. جالب است بدانید، اهالی این روستا آن را با نام تارآباد می شناسند.

در روستای طاهرآباد دشت هایی وجود دارند که بسیار سرسبز و زیبا هستند و می توانید از قدم زدن و پیاده روی در آن ها لذت ببرید. این روستا دیدنی های تاریخی را نیز در خود جای داده که می توان به قلعه پسر اشاره کرد که بخش های بسیاری از آن تخریب شده است.

پیست آبعلی: در پیست آبعلی می ‌توانید از امکانات و تفریحات با قیمت نسبتا مناسبی بهره‌ مند شوید. تفریحات این مجموعه مختص فصل زمستان نیست و امکان انجام ورزش‌هایی مانند اسب‌ سواری و تنیس در تابستان برایتان مهیا است. این پیست که در نزدیکی و در جاده هراز قرار دارد، شامل چند پیست اسکی ‌بازی است که هرکدام از امکاناتی مانند تله‌ کابین و تله ‌اسکی برخوردار هستند.

پیست اسکی آبعلی دارای امکانات، پیست سورتمه‌ سواری، رستوران، هتل، سرویس بهداشتی، نمازخانه، زمین‌های تنیس، سوار ‌کاری، پرش و کایت، تله ‌کابین، پنج تله‌ اسکی بشقابی، تله ‌سیژ، ۳۳ تله ‌اسکی چکشی، محل کمک‌ های پزشکی، فروش یا اجاره تجهیزات اسکی، کلاس ‌های آموزشی می باشد. تعرفه اسکی در پیست‌ های ایران در پاییز و زمستان سال 1401 هجری شمسی عبارت ‌اند از: روز های اول هفته بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان و روز های وسط هفته تا ۱۸۰ هزار تومان و آخر هفته‌ ها نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان می باشد.

بهترین زمان بازدید از امامزاده سلطان مطهر

همانطور که در بالا خواندیم، دریافتیم که بومهن شهری خوش آب و هوا با موقعیت کوهستانی می باشد که اگر بخواهیم به دنبال بهترین زمان سفر به بومهن و بازدید از امامزاده سلطان مطهر باشیم تا بتوانیم از گشت و گذار در میان جاهای دیدنی بومهن لذت ببریم، می توان اوایل بهار تا اوایل پاییز برا برای سفر خود انتخاب کرد. این شهر در ارتفاع 1700 تا 2 هزار و 100 متری از سطح دریا قرار گرفته و آب و هوای آن نسبت به تهران، به خصوص در فصل تابستان، خنک تر می باشد.

در این بازه زمانی که فصل های بهار، تابستان و اوایل پاییز می باشند، آب و هوای بومهن در بهترین حالت خود قرار دارند و همچنین درختانی که در باغ های میوه وجود دارند، میوه هایشان به ثمر نشسته و گردشگران می توانند از سفر خود به این شهر و گردش در میان دیدنی های بومهن لذت ببرند.

بازدید از امامزاده سلطان مطهر

امامزاده سلطان مطهر بومهن کجاست و مسیر دسترسی به آن

بومهن به عنوان یکی از شهرهای خوش آب و هوا و کوهستانی اطراف تهران می باشد که در 40 کیلومتری شمال شرق تهران جای گرفته است. بومهن از سمت شرق توسط رودهن و از سمت غرب خود نیز توسط پردس محصور شده است. اگر قصد دارید از تهران به سمت این شهر زیبا و خوش آب و هوا برای بازدید از امامزاده سلطان مطهر بروید و در میان جاذبه های دیگر گردشگری بومهن نیز گشت و گذاری داشته باشید، علاوه بر خودروی شخصی می توانید با وسیله نقلیه عمومی نیز خود را به بومهن برسانید.

اما اگر هدفتان گردش در میان جاذبه های دیدنی بومهن است، بهترین روش می تواند استفاده از خودروی شخصی باشد تا به راحتی در میان جاهای دیدنی بومهن گشت و گذار کنید. شما پس از رسیدن به بومهن سه مسیر راه طلایی، جاده صنوبر و بلوار امام رضا را می توانی انتخاب کنید که با انتخاب هر یک شما از شهر بومهن تا امامزاده 9 دقیقه با خودرو شخصی در راه هستید.

آدرس امامزده سلطان مطهر بومهن: استان تهران، شهرستان دماوند، بخش بومهن، امامزاده سلطان مطهر

رزرو ویلا و سوئیت در بومهن

یکی از بهترین فصل های سفر به بومهن و گردش در میان مکان های دیدنی بومهن فصل تابستان می باشد. برخی از گردشگران هستند که علاوه بر گشت و گذار در میان جا های دیدنی بومهن، ترجیح می دهند یک الی چند روزی را در این شهر سپری کنند. همیشه نخستین گزینه ای که اغلب گردشگران برای اقامت به سراغ آن می روند، ویلا ها می باشند.

همانطور که خودتان بهتر می دانید، بومهن دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است و به همین خاطر گردشگرانی که امامزاده سلطان مطهر بومهن را به عنوان مقصد گردشگری خود بر می گزینند، معمولا بیشتر از یک روز زمان برای سفرشان نیاز دارند و به همین خاطر به دنبال اجاره ویلا در بومهن می باشند تا در مدت اقامتشان در این منطقه، محل اقامت امن و راحتی با قیمت مناسب را در اختیار داشته باشند تا از سفرشان لذت بیشتری ببرند.

در صورتی که شما هم به دنبال اجاره ویلا در بومهن هستید و مایلید که فرآیند رزرو و اجاره را در شرایطی قانونی و معتبر در کمترین زمان ممکن انجام دهید می توانید از طریق سایت لوکس ویلا اقدام کنید و به صفحه ویلا های بومهن بروید و در صورت نیاز با مشاوران تلفنی ما تماس گرفته و مشورت کنید.

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، شهرستان دماوند، بخش بومهن، امامزاده سلطان مطهر

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه