تنگ بهرام چوبین

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین شهر هایی که شما می توانید برای سفر به آن اقدام کرده و از جاذبه های بسیار زیبای آن لذت ببرید، ایلام می باشد. این منطقه از کشور دارای طبیعت بسیار زیبا و جاذبه های تاریخی مختلفی نیز می باشد که تماشای آن ها را نباید از دست بدهید. یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی و طبیعی ایلام تنگ بهرام چوبین است. این جاذبه به سبب قدمتی که دارد بیشتر از ناحیه بکر و دیدنی خود توانسته افراد را جذب نماید. در این مقاله به سراغ معرفی این جای دیدنی رفتیم تا بتوانید قبل از سفر و تماشای آن اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همرا باشید.

تنگ بهرام چوبین کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به تنگ بهرام چوبین باید ابتدا خود را به شهرستان دره شهر در استان ایلام برسانید و سپس به سمت جاده منتهی به این جاذبه ادامه دهید. از آن جا که مقصدتان در 8 کیلومتری دره شهر-پلدختر قرار دارد باید در این این مسیر قرار گیرید. فراموش نکنید در این مسیر مقصد در سمت راست شما قرار دارد و تقریبا در نزدیکی چشمه علی پاشا واقع شده است.

این مسیر 8 کیلومتری را باید در 10 دقیقه طی کرده و اگر ترافیک باشد زمان گفته شده بیشتر خواهد شد. بهتر است در رسیدن به تنگ چوبین بهرام از لوکیشن زیر استفاده کنید تا بتوانید در هر کجا از ایلام که بودید با نقشه و به آسانی مسیرتان را بیابید. کافیست ابتدا لوکیشن و اینترنت همراه خود را روشن نمایید و سپس بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کنید.

آدرس تنگ چوبین بهرام: ایلام، هشت کیلومتر دره شهر-پلدختر

تنگ بهرام چوبین

درباره تنگ چوبین بهرام

بر  اساس آن چه گفته شده و در تاریخ به ثبت رسیده این تنگه زمانی مورد هدف بهرام که یکی از سرداران در دوران ساسانیان بوده قرار گرفته تا وی شکار خود را در این منطقه انجام دهد. از آن جا که این تنگه در یک محیط بکر و سرسبز قرار داشته از این نظر نیز مورد پسند بسیاری از افراد در آن زمان و هم چنین در طول تاریخ این منطقه برای گردش خود انتخاب می کردند. شما نیز هم اکنون می توانید برای گردش یا کمپ به این منطقه رفته و از طبیعغت آن لذت ببرید. علاوه بر آب و هوا و طبیعت گفته شده این ناحیه به دلیل دارا بودن برخی از آثار تاریخی درون خود توانسته به جایی تاریخی نیز برای افراد تبدیل شود.

شما می توانید با مراجعه به این مطقه دیوار هایی تاریخی را ببینید که در آن زمان به عنوان دژی محکم برای دفاع در برابر دشمن استفاده می شده و درواقع بهرام برای مخفی کردن خود نیز از آن استفاده می کرده است. بر اساس آن چه گفته شده بهرام از دیوار های این تنگه برای مخفی شدن در برابر شورش خسرو پرویز نیز استفاده کرده است. دیوار های ساخته شده بر روی صخره های تنگ بهرام چوبین به دلیل امن کردن این منطقه سبب شده بودند تا دشمن نتواند به راحتی نفوذ کند. دیوار های گفته شده از مصالحی هم چون سنگ و گچ ساخته شده اند و به قدری محکم بوده اند که تا به امروز نیز قابل کشف شدن بوده اند.

برخی از جاذبه های قرار گرفته در این تنگه در طول زمان بر اساس حوادث طبیعی و انسانی تخریب شده اند و از بین رفته اند ولی از روی یک سری آثار بر جای مانده از آن ها بر رویی دیوار های سنگی هم چون پلکان های سنگی به این نتیجه رسیده اند. از دیگر اثار کشف شده در این تنگه می تاون به آب انبار هایی اشاره کرد که در این منطقه وجود دارند. تعداد این آب انبار ها به چهار عدد می رسد و به همین دلیل می توانید از آن ها نیز دیدن نمایید چرا که هنوز هم آب آشامیدنی دارند.

گفته شده ساخته شدن این آب انبار ها به نوعی شاهکار زمان خود بوده اند. برخی از اثار کشف شده دیگر نشان دهنده بخش های مختلفی است که از آن زمان به یادگار مانده اند و از بین آن ها می تاون بله سازه شاه نشین و بنا ها مسکونی اشاره نمود. قلعه مخصوص خود بهرام نیز در همین تنگه قرار گرفته و از مهم ترین آثار به جای مانده از آن دوران می باشد. اگر میراث فرهنگی فکری برای بازسازی یا مرمت تنگ بهرام چوبین نکند احتمال تخریب کامل این اثر تاریخی و طبیعی وجود دارد.

اگر به ایلام سفر کردید بهتر است تماشای این جاذبه را ازدست ندهید چرا که میتوانید هم ییک جای تاریخی را ببینید و هم از طبیعت زیبای منطقه استفاده نمایید. لازم به ذکر است که این جاذبه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بهرام چوبین که بود؟

اگر درباره بهرام چوبین مختصری توضیح لازم باشد می توان به این مورد اشاره کرد که وی عضوی از خاندان مهران بود که این خاندان از بهترین و ممتاز ترین خاندان های دوران ساسانیان به شمار میرفتند. علت این که لقب چوبین به بهرام داده شده بود بر می گردد به قد بلند و جایی که در آن رشد کرده بود یعنی ملایر. بهرام چوبین یکی از دلیر ترین سرداران زمان خود بود و اگر وی این جاذبه را به عنوان مقر دفاعی خود در نظر گرفته بود یعنی جایی بسیار مهم از نظر نظامی بود. علت برگزیدن این تنگه توسط بهرام نیز دفاع در برابر یکی از بزرگ ترین پادشاهان آن زمان یعنی خسرو پرویز بود.

تنگ بهرام چوبین

مدت زمان بازدید از تنگه تاریخی بهرام چوبینه

اگر تمایل دارید به این منطقه بروید بهتر است ابتدا بدانید که تماشای این ناحیه چه زمانی نییاز دارد. بسیاری ازافراد این منطقه را تبدیل به جایی برای کمپ کردن می کنند تا بتوانند لحظات خوبی را تجربه کنند.  برخی از افراد امام تمایل دارند تا بعد از بازدید از این جاذبه به تمشایا دیگر دیدنی های ایلام که در نزدیکی این جا قرار دارد بروند. مدت زمان بازدید از تنگ بهرام چوبین زیر دو ساعت بوده و در این مدت می توانید تصاویر زیبایی را نیز ثبت نمایید.

بهترین زمان مراجعه به تنگ بهرام چوبین

اگر تمایل دارید برای مراجعه به این ناحیه اقدام کنید بهتر است زمانی را برگزینید که بتوانید از این جاذبه لذت ببرید و اب و هوای حاکم بر آن نیز مساعد باشد. از آن جا که ایلام یک استان انواع آب و هوا در آن مشاهده می شود شما نیز می توانید با توجه به زمانی که برای سفر خود در نظر دارید برای رفتن  به این استان اقدام نمایید. تنگ بهرام چوبین را می توانید در هر زمانی از سال که تمایل داشتید تماشا نمایید ولی با این حال بهتر است نیمه اول سال را انتخاب کنید تا بتوانید طبیعت اطراف را در بهترین حال آن ها تماشا نمایید. البته دیدن این جاذبه در پاییز نیز لذت خود را دارد چرا که شما می توانید  رنگ های مختلفی از برگ درختان را در جاذبه های گردشگری ایلام تماشا کرده و تجربه ای ماندگار داشته باشید.

تنگ بهرام چوبین

راهنما سایت

آدرس

ایلام، هشت کیلومتر دره شهر-پلدختر

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه