باغ لاله گچسر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

گچسر نام روستایی از توابع آسارا ی شهرستان کرج و در مسیر جاده کرج به چالوس می باشد. این روستا در ۶۵ کیلومتری شمال شرقی البرز واقع شده است. گویش منطقه گچسر از لحاطی فارسی بوده و واژه های آن ها مازندرانی ساده هستند و صرف افعال آن مختلط مازندرانی و فارسی  است، در حالت فعل های گذشته بیشتر گویش مازندرانی است. ارتفاع این روستا از سطح دریاچه خزر ۲۲۳۰ متر بوده و آب و هوای گچسر در زمستان سرد و پر برف و در تابستان مطبوع و دلپذیر است.

این روستا باغات زیبایی دارد، ازجمله باغ معروف باغ لاله گچسر می باشد که باعث معروف شدن این منطقه نیز شده است. یکی از دیدنی ‌ترین قسم ها باغ لاله‌ گچسر گل های رنگارنگی هستند که هر ساله از آخر های فروردین‌ ماه تا وسز های یا حدود آخر های اردیبهشت ‌ماه در این باغ چشم ‌نوازی و دلبری می‌ کنند و از بهانه ‌های اصلی بازدید کنندگان برای آمدن به این مکان است.

حالا که صحبت از گل لاله شد بد نیست کمی از این زیبا روی باغ لاله گچسر بدانید. شهر کرج به ویژه منطقه آسارا از قدیم الایام یکی از منطقه های مهم کشور برای پرورش گل و گیاه به شمر می رود. در این راستا، اردیبهشت  ماه هر سال باغ لاله گچسر پذیرای مسافران بی ‎شماری است که به هنگام عبور از جاده چالوس یا به عنوان مقصد سفر یک روزه، در جشنواره لاله ‎‌های گچسر شرکت می‎‌ کنند. در ادامه برای شما اطلاعاتی جامع و کامل درباره این مکان دیدنی آورده ایم پس با لوکس ویلا همراه باشید.

باغ لاله

 معرفی باغ لاله

به هر شهری که سفر کنید ردپایی از باغ های سرسبز را در آن خواهید دید. باغ لاله گچسر یکی از همین باغ هاست که بازدید از آن می تواند ذهن تان را باز کند و در عین حال سیستم عصبی و ایمنی تان را به شدت تقویت کند. بازدید از ناحیه  البرز و پا گذاشتن در جاده چالوس آغاز سفری شگفت انگیز را برای شما پیش رو دارد. زمانی که وارد استان البرز می شوید و بخش های مختلف آن را وارسی می نمایید، با گزینه هایی رو به رو خواهید شد که هر کدام شان به تنهایی کوله باری از تجربه را برایتان به ارمغان می آورند.

در کیلومتر 54 جاده کرج چالوس و در بخش آسارای استان البرز باغی به مساحت یک هکتار قرار دارد که پر از لاله های زیبا و رنگارنگ و متنوع است. این باغ به باغ لاله گچسر شهرت پیدا کرده است. زمان فصل بهار زمین جان تازه ای به خود می گیرد و میزبان گل ها و گیاهان متنوعی می شود که هر کدام از آن ها نشانه ای بی بدیل از زیبایی های خلقت هستند. در بین انواع گل ها با تنوع بسیار بالا گل لاله بسیار پر طرفدار خواهد بود.

گل لاله در فرهنگ ما ایرانی ها به یک نماد ملی تبدیل شده است. این گل زیبا با رنگ های متنوعی که در خود دارد چشم تان را به سمت خود جذب می کند و از فواصل بسیار دور نیز در میان چشن هایی با رنگ های سبز تیره و روشن خود نمایی می کند. کافی است خودتان را به باغ لاله گچسر برسانید تا این همه زیبایی را از نزدیک به تماشا بنشیند و از گل های لاله ای که تنوع بالایی دارند هم دیدن کنید.

به دلیل اهمیتی که گل لاله در فرهنگ ما ایرانی ها دارد، سالانه در گوشه و کنار سرزمین عزیزمان ایران جشنواره های مختلفی برای آن برپا می شود. به جرات می توان گفت که بزرگ ترین و زیبا ترین جشنواره ای که برای پاس داشت زیبایی های گل لاله و محافظت از آن برگزار می شود جشنواره باغ لاله گچسر باشد.

تاریخچه باغ لاله گچسر

محل فعلی باغ لاله گچسر از حدود ۵۰ سال قبل برای کشت گل‌ ها و گیاهان مختلف نظیر گلایل مورد استفاده قرار می‌ گرفت تا اینکه از سال ۱۳۶۰ تا کنون به‌ صورت اختصاصی به کشت لاله اختصاص یافته است. از آن زمان به بعد اسامی مختلفی برای باغ انتخاب شده است که از جمله آن ها می توان به باغ لاله، باغ لاله ها، باغ گچسر، باغ لاله های کرج و باغ لاله های البرز اشاره کرد.

با توجه به جایگاه گل لاله در فرهنگ ایران جشنواره‌ های لاله در سراسر کشور برگزار می‌ شوند که همانطور که اشاره کردیم، جشنواره لاله گچسر یکی از مشهور ترین و محبوب ‌ترین آن‌ ها است. پارسال نیز دومین جشنواره لاله ‌ها به پیگیری هلدینگ شرکت الف و با حمایت شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور و شرکت تله کابین دربند سر در دو پیست اسکی دربند سر و پیست اسکی دیزین از اول های اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

فضای داخلی باغ لاله

همان طور که قبلا نیز بیان کردیم، این باغ مساحتی بالغ بر یک هکتار دارد. اگر در فصل زیبای بهار سری به آن بزنید خودتان را در میان گونه های مختلفی از گل های لاله خواهید یافت که هر کدام شان رنگ و بوی مخصوص به خودشان را دارند. جال است در جریان باشید که بیشتر وسعت این باغ در فصل بهار با انواع مختلف گل لاله پوشیده می شود و گونه های ایرانی و حتی خارجی این گل به بهترین شکل ممکن جلوه نمایی می کند.

هیچ چیز بهتر از این نیست که دست از فعالیت های روزمره تان بردارید و در فصل بهار از باغ لاله گچسر بازدید کنید. ما به شنا قوول می دهیم که از رفتن به این مکان پشیمان نخواهید شد. در حال حاضر بیش از 32 نوع لاله در رنگ ها و شکل های مختلف در آن یافت می شود و سالانه گردشگران زیادی را از سرتاسر ایران به سمت خود جلب می کند.

فضاسازی باغ لاله

بخش های مختلف باغ

هیچ چیز بهتر از این نیست که خودتان را در میانه گل های رنگارنگ ببینید و از بوی خوش شان مست شوید. باغ لاله گچسر در نزدیکی جاده چالوس و روستای گرماب قرار دارد و به همین علت امکانات رفاهی و خدماتی متعددی را در نزدیکی خود دارد . در این شرایط به راحتی می توانید به سوپر مارکت ها، سرویس های بهداشتی، نمازخانه و مسجد دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز استراحت کنید.

در کنار همه این مواردی که بیان کردیم به هنگام برگزاری جشنواره گل ها، امکانات و بخش های مختلفی در باغ قرار می گیرد و کار را برای گردشگران و مسافران ساده تر می سازد. بیایید این بخش ها را یک به یک بررسی کنیم.

امکانات باغ لاله

زمین بازی کودکان: اگر کودکانتان برای گردش در باغ لاله گچسر همرا‌ه شما است، بهتر است بدانید برای سرگرمی آن‌ ها در این باغ بخشی اختصاص داده شده است و آن‌ها می‌ توانند به بازی‌ و تفریح مشغول باشند.

زمین ورزش برای ورزش خانواه ها: در بخش غربی باغ بخشی وجود دارد که برای فعالیت ‌های ورزشی خانواده‌ ها در نظر گرفته شده است.

آلاچیق‌ ها: وجود آلاچیق‌ های متعدد و با تعداد زیاد و سکو های نشستن مکانی مناسب برای یک دورهمی خانوادگی و دوستانه را برای شما فراهم می کند. پس در بازدیدتان از این باغ زیرانداز را فراموش نکنید.

نمازخانه و سرویس بهداشتی: که به سرویس بهداشتی ویژه افراد توان ‌یاب نیز مجهز است.

غرفه باغ لاله

غرفه هایی متنوع در ورودی باغ لاله

زمانی که وارد باغ لاله گچسر می شوید غرفه هایی که هر کدام شان مشغول فروش صنایع دستی و گل ها هستند نظرتان را به سمت خود جذب می کند. اگر طرفدار صنایع دستی هستید  قصد خرید را دارید سوغاتی بخرید بهتر است سری به این غرفه ها بزنید و محصولات شان را از نزدیک ببینید. مطمئن باشید که از انتخاب خود پشیمان نخواهید شد و پس از بازدید دست خالی بر نمی گردید.

فضاسازی در باغ لاله

یک مجسمه زیبا به هنگام ورود به باغ لاله گچسر دیده می شود که سوژه عکاسان مختلف شده است. اگر شما هم به عکاسی علاقه دارید می توانید در کنار عکاسی از گل ها و گیاهان این باغ، یک عکس زیبا از مجسمه هم بگیرید و به یادگار در میان عکس هایتان داشته باشید، همچنین در میان همه زیبایی های طبیعی که این باغ دارد، برکه موجود در آن چیز دیگری است.

این برکه که میزبان چندین اردک است، می تواند چند دقیقه ای شما و کودکان تان را سرگرم کند و یک جاذبه مهم برایتان باشد. در بیرون از باغ نیز می توان غرفه های مختلفی را برای خرید انواع مختلف گل و گیاه پیدا کرد. اگر دل تان برای یک گل زیبا لک زده است و می خواهید یک یادگاری دوست داشتنی را به خانه ببرید خرید از این غرفه ها را پشت گوش نیندازید.

انواع لاله در باغ لاله گچسر

در حدود ۳۲ نوع گل لاله به خصوص گونه ‎‌های ایرانی و برخی از نمونه‎‌ های خارجی در ای باغ وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

لاله ستاره ای : یکی از 100 گونه لاله است که عمدتا به رنگ های زرد و سفید مایل به رنگ شیری و صورتی در اوایل فصل بهار رویش دارد. این گل له سرما حساس است . گل لاله ستاره ای دارای پیاز است و به وسیله پیاز تگثیر می شود. معمولا تک گل است که در انتهای شاخه گیاه قرار می گیرد. رگ‌ هایش طویل و ساقهٔ گل ‌دهنده از وسط برگ ‌ها خارج می ‌شود. این گل خودرو است و اگر شرایط آب و هوایی و میزان بارش خوب باشد به تعداد بیشتری امکان رویش دارد.

گل لاله تنها در ۲ ماه در سال شکوفا می‌ شود و زمان گلدهی از اواخر اسفند در انواع زود گل ‌دهنده تا اواخر اردیبشهت در انواع دیر گل‌ دهنده محدود می شود. گل برگ های کشیده دارد که فاقد برش گلبرگی هستند. این گل در مماس شدن با کاسبرگ ها رنگ پر رنگ تری دارد و دارای حدود 10 پرچم است که انتهای پرچم ها هم کلاهکی سفید یا کلاهکی زرد قرار گرفته است. این گل عمدتا در نقاط مرتفع که دست نخورده است امکان رویش بیشتری دارد.

لاله حاشیه ‎‌دار: لاله خط دار در حدود 15 سانتی متر ارتفاع دارد. توسط گل های درشت قرمز تا 6 سانتیمتر طول و وجود خطوط کم و بیش مشخص به رنگ بنفش پر رنگ بر روی برگ های پهن و همچنین وجود پرز های ریز بر روی ساقه و برگ از سایر گونه ها متمایز می گردد. در قاعده قطعات گل پوش این گونه لکه سیاهی دیده می شود که برخی دارای حاشیه زرد است.

جز رستنی های مناطق استپی گرگان و خراسان بوده و در ارتفاعات حدود 1000 تا 1800 متری در ماه فروردین و اردیبهشت می روید. تمام لاله هایی که پوشینه های پیاز نمدی، ساقه کرکدار، برگ های مخططو یک گل بزرگ قرمز که لکه ای سیاه با حاشیه ای زرد در قاعده هر یک از قطعات گلپوش دارد، متعلق به این گونه یعنی لاله خط دار است.

لاله های دیگری مثل لاله پر برگ، لاله جامی، لاله فنجانی و لاله قدحی در باغ لاله گچسر وجود دارد. گفتنی است لاله گلی ملی ایران محسوب می‌ شود و در حدود ۱۹ نوع گل لاله در ایران موجود است. جالب است بدانید که هر یک از رنگ ‌های گل لاله دارای مفهوم خاصی است: گل لاله زرد نشانه شادی، لاله سفید نماد بخشندگی، گل لاله صورتی نماد وفا داری، گل لاله قرمز نماد عشق عمیق و پایدار، گل لاله بنفش نشانه قدرت و خوشبختی می باشد.

گل لاله بومی مناطق سرد سیر فلات ایران مخصوصا ایران، افغانستان و ترکیه است و در دو نوع خودرو و پرورشی رشد می‌ کند. نام این گل، از واژه سانسکریت لعل، به معنی سرخ گرفته شده است و توسط دولت عثمانی به اتریش و سپس به هلند برده شد. البته امروزه گل‌ های لاله پرورش یافته در هلند تبدیل به نماد این کشور شده و هلند به یکی از خاستگاه‌ ها و صادرکنندگان لاله در جهان تبدیل شده است.

لاله های باغ لاله

نکاتی که قبل از بازدید از باغ لاله باید بدانید

  • اگر جزو افراد توان ‌یاب هستید، برای بازدید از باغ ایرانی خیالتان راحت باشد چون مسیرهای رفت ‌و آمد این باغ به ‌گونه ‌ای طراحی شده که بتوانید از آن عبور کنید.
  • اگر با کودکان و فرزندان دلبند‌تان به این مکان می ‌روید مراقب آن‌ ها باشید چون که حوض ‌ها و آب راه ‌ها، حفاظی ندارند.
  • گل‌ های لاله‌ ی این باغ به شما زیبایی را هدیه می ‌دهند و برای شما را برای تماشای زیبایی ‌شان دعوت کرده‌اند، پس از چیدن آن‌ ها یا وارد شدن به باغچه‌ ها جداً خود داری کنید.

زمان برگزاری جشنواره گل لاله گچسر

جشنوار گل لاله گچسر سالانه از 14 تا 24 ام اردیبهشت ماه برگزار می شود. یکی از مهم ترین اهدافی که این جشنواره دنبال می کند جذب گردشگر از سرتا سر ایران و حتی جهان است. معرفی محیط زیست و احترام گذاشتن به آن از جمله اهداف دیگری است که مسئولان برگزاری این جشنواره به دنبال نهادینه کردن آن هستند.

در این میان برگزاری جشنواره های مختلف همچون جشنواره گل لاله گچسر تلاش می کند فرهنگ کاشت گل و گیاه و استفاده درست از زمین های کشاورزی را در میان افراد ایجاد کند و جاذبه های طبیعی و توریستی استان البرز را به درستی به مسافران نشان دهد. این جشنواره هر سال به مدت 10 روز بر پا می شود و افراد مختلفی را به سمت خود جذب می کند. اگر بتوانید  اردیبهشت ماه به این ناحیه سفر کنید با مناظر زیبا و دل انگیزی رو به رو خواهید شد که هر کدام از آن ها لحظات نابی را تا آخر عمر در ذهن تان حک می کنند.

بلیط ورودی و زمان بازدید از باغ لاله گچسر

زمان بازدید از این باغ و جشنواره، معمولا از اوایل تا اواسط اردیبهشت ماه بوده و برای عموم رایگان است و مشمول هیچ هزینه ی ورودی نمی باشد.

روستا گرماب و باغ لاله

روستای گرماب در کیلومتر پنجاه و دو جاده کرج به چالوس واقع شده است. در قدیم الایام اهالی این روستا به شغل کشاورزی و دامداری مشغول بودند و عمده محصولات کشاورزی آنها جهت رفع نیاز خانواده نظیر کاشت گندم و حبوبات بوده است، تا اینکه حدودا از سال هزار و سیصد و سی به دلیل علاقه مندی مردم و شرایط آب و هوایی مناسب این روستا و از سویی نیاز بازار گل تهران به گل‌ های شاخه بریده نظیر گلایول ،روستای گرماب به عنوان قطب اصلی کاشت گل در جاده چالوس مورد توجه قرار گرفت.

همکاری و تشویق مرحوم حاج ناصر فرازیان که برادر همسر مرحوم حاج لولاگر واقف مسجد و بیمارستان لولاگر درخیابان خوش تهران می‌باشد و در این روستا منزل داشتند نقش مهمی در ایجاد و توسعه گل کاری در این روستا داشته است. در زمان های قبل فقط گل گلایول در این ناحیه کاشته می‌ شد ولی اکنون بیشتر گل های سرما دوست نظیر پائونیا ، مارگریت ، صدفی ، نرگس ، لیلیوم و لاله در این منطقه تولید و به بازار تهران عرضه می‌شود.

باغ لاله‌ ها نیز به عنوان نمادی از توانمندی و علاقه مندی مردم روستای گرماب به گل و طبیعت از سال هزار و سیصد و شصت توسط مرحوم الهیار غلامی در این روستا ساخته شد. این گل که به صورت بومی بوده و مخصوص مناطق سرد سیر فلات ها مخصوصا ایران، افغانستان و ترکیه می ‌باشد در دو نوع خودرو و پرورشی رشد می ‌کند. نام این گل ، از واژه سنسکریت لعل، که معنی آن گل سرخ می باشد، گرفته شده است و تا پیش از قرن شانزده میلادی که آن را از طریق دولت عثمانی به اتریش و سپس به هلند بردند اروپائیان هیچ شناختی از این گل نداشتند.

بر اساس این قضیه می‌ توان گفت که لاله‌ های فلات ایران، مادر تمام لاله ‌ها جهان می ‌باشد حتی آن هایی که در هلند پرورش یافته و تبدیل به نماد این کشور شده است که یکی از بزرگ ترین منابع صادراتی این کشور نیز به شمار می ‌آید. این گل ها را در کشور های اروپایی تولیپ می‌ نامند، که صورت تغییر پیدا کرده لغت تولبند فارسی و ترکی است که به معنی عمامه می ‌باشد و بخاطر شباهتی که این گل به عمامه دارد اینگونه نامیده می‌ شود.

نام این گل از هشتصد سال قبل تا کنون در سروده‌ های شعرای ایران بیان شده و همچنین نقش این گل روی نقش برجسته‌ ها و مهر های پادشاهان ایرانی از دوره ایلامی تا هخامنشی و ساسانی نیز مشاهده گردیده است. هم اکنون باغ لاله‌ ها با داشتن سی و دو نوع لاله در رنگ‌ های مختلف تبدیل به یکی از مراکز جاذبه‌ های گردشگری در اطراف تهران و کرج شده است.

طبیعت زیبای باغ لاله‌ ها را می ‌توان با چشم اندازهایی چون کوه ‌های البرز، رودخانه کرج و پوشش گیاهی منحصر به فرد چالوس از جاذبه‌ های گردشگری کشور نام برد که مشتاقان و گردشگران ایرانی و خارجی بیشماری را به سوی خود می‌ کشاند. از جمله گل‌ های لاله ای که در این باغ پرورش داده می‌ شود همان طور که پیش تر به آن اشاره شد، می‌ توان به انواع متنوعی از جمله : ستاره ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی که در رنگ ‌های زرد، قرمز، نارنجی،ارغوانی و صورتی می‌ باشند ، اشاره نمود.

جاهای دیدنی اطراف باغ لاله

در اطراف باغ لاله گچسر چندین مکان دیدنی تاریخی و طبیعی وجود دارد که می توانید پس از بازدید از این باغ از آن ها هم بازدید کنید.

غار یخ مراد: با دو ساعت پیاده ‌روی و کوه پیمایی سبک از روستای گچسر به غاری زیبا می ‌رسیم که پر از قندیل‌ های یخی است. سرمای درون غار به حدی ا‌ست که تا خرداد ماه هم می ‌توان این قندیل‌ ها را دید. در فصل بهار به دلیل رویش گیاهان معطر و مناظر زیبا، غار یخ مراد پذیرای گردشگران بسیاری می ‌شود.

آهنین‌ راه و پل سنگی گچسر: در دو کیلومتری گچسر به سمت تونل کندوان، پلی سنگی با معماری ویژه به چشم می ‌خورد که قدمت آن به دوره ایلخانی باز می ‌گردد و نشانه ‌هایی از مرمت در دوره صفویه دارد. چون راه این پل با ابزار آهنی چون دیلم و کلنگ ساخته شده و یا به دلیل استحکام زیاد پل و شباهت رنگ صخره‌ ها به آهن، نام آهنین ‌راه را برای آن انتخاب کرده‌اند. این اثر در دی ۱۳۸۱ با شماره ۶۵۶۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چشمه وله: چشمه وله، چشمه‌ ای در جنوب غربی گچسر و شمال غربی دهکده وله است که آب سرد آن از گروه آب‌ های گوگردی است و برای درمان بیماری‌ های مجاری تنفسی و روماتیسم توصیه می‌ شود.

کاخ رضاشاهی: کاخ رضا شاه، بنایی متعلق به دوره پهلوی اول است که همزمان با عملیات ساخت تونل کندوان ساخته شد تا رضا شاه در آن اقامت گزیند و بر ساخت تونل نظارت کند. نام این اثر از دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۵۷۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

باغ لاله گچسر کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای رسیدن به روستای گرماب و بازدید از باغ لاله گچسر که از جاذبه های گردشگری دیزین است، چاره ای ندارید جز اینکه از یکی از زیبا ترین جاده های کشور عبور کنید که همان جاده چالوس است. اگر برای بازدید از باغ لاله مبداتان استان تهران می باشد باید از استان البرز به جاده چالوس رفته و پس از گذشتن از سد امیر کبیر یا همان سد کرج، و همچنین گذر از روستای واریان به آسارا برسید.

روستا گرماب بعداز آسارا و در 60 کیلومتری کرج قرار دارد. کسانی که از شمال تهران، یعنی لواسانات، رودبار، قصران، اوشان، فشم، شمشک، میگون، دیزین، به دیدن این جاذبه دیدنی می روند میتوانند از جاده دیزین به چالوس که به جاده بالا معروف است به گچسر برسند. البته حتما قبل از سفر از باز بودن این جاده مطمئن شوید. مسیری که با گذر از گردنه عسلک از طالقان به آزادبر می رسد هم مسیر دیگری برای علاقه مندانی است که از نقاط نزدیک به طالقان قصد بازدید از باغ لاله گچسر را دارند.

برای رفتن به باغ لاله گچسر حتما لازم نیست با خودروی شخصی خود باشید زیرا با استفاده از وسایل نقلیه عمومی با ترافیک و دردسر کمتر می توانید از این مکان دیدن کنید. می توانید با مترو تا کرج بروید و بعد از آن با اتوبوس و یا ون تا در باغ لاله گچسر خود را برسانید.

آدرس باغ لاله گچسر: استان البرز، کیلومتر ۵۲ جاده کرج به چالوس، منطقه‌ی گچسر، روستای گرماب، باغ لاله گچسر

بازدید از باغ لاله

اجاره ویلا و سوئیت در دیزین

اگر می خواهید ضمن بازدید و لذت بردن از باغ لاله گچسر یک اقامت راحت داشته باشید و حس و حال برفی را به خوبی تجربه کنید پیشنهاد لوکس ویلا به شما اجاره شله در دیزین است. با اقامت در این کلبه ها و همچنین شله های چوبی می توانید بعد از از بازدید از باغ لاله چگسر در فصول گرما و برف بازی، اسکی، تیوپ سواری و انواع تفریحات برفی در فصل سرما که تجربه می کنید خستگی تن را به در کنید و استراحتی فوق العاده راحت را در کلبه های چوبی زیبای دیزین و یا شله تجربه کرده و از آن نهایت لذت را ببرید.

شما می توانید به صفحه دیزین سایت لوکس ویلا بروید و با انتخاب اقامتگاه مورد پسندتان آن را رزرو کرده و در صورت نیاز با مشاوران تلفنی ما برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

مطالب مشابه