کاخ مرمر رامسر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر رامسر که یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشور محسوب می شود، کاخ مرمر رامسر را که یکی از جاذبه های دیدنی این شهر می باشد را در خود جای داده است. بسیاری از گردشگران در سفر خود به این شهر، این مکان زیبا را مورد بازدید قرار می دهند. اگر می خواهید با کاخ مرمر رامسر بیشتر آشنا شوید، باما همراه باشید.

معرفی کاخ مرمر رامسر

از آنجایی که رامسر زیباترین شهر شمال بوده و با عنوان عروس شهرهای شمال شناخته می شود، جاذبه های گردشگری و دیدنی رامسر تنها به دریا و جنگل ختم نمی شوند. بلکه در میان تمام زیبایی های طبیعت و سرسبزی ها، اماکن دیدنی و تاریخی دیگری نظیر کاخ مرمر رامسر وجود دارد که باعث شده گردشگران زیادی از آن بازدید کنند.

در زمان پهلوی اول و دوم شهر رامسر را به عنوان یک اقامتگاه خانوادگی سلطنتی برگزیده بودند، بناهای تاریخی متعددی در این شهر از آن دوره به جا مانده است. وجود لوازم کلاسیک و آنتیک، چوب های درجه یکی که در ساخت مبلمان به کار رفته و تابلو نقاشی های بسیار زیبا و منحصر به فردی که در کاخ مرمر رامسر وجود دارد علاوه بر معماری زیبا که به سبک اروپایی می باشد، یک بنای تاریخی و سلطنتی را به نمایش می گذارد.

بهتر است بدانیم کاخ مرمر رامسر با نام های دیگری مانند: کاخ موزه رامسر، کاخ سلطنتی رامسر، کاخ موزه مرمر، کاخ مرمر، باغ رامسر و تماشاگه خزر خوانده می شود.

کاخ مرمر رامسر یکی از با ارزش ترین و زیباترین بناهای تاریخی به جامانده از دوره سلطنت پهلوی می باشد.

کاخ مرمر رامسر

تاریخچه کاخ مرمر رامسر

در سال 1316 به دستور رضاشاه پهلوی کاخ مرمر رامسر به مرحله بهره برداری رسید و تا سال 1357 و زمان انقلاب از آن به عنوان اقامتگاهی برای استراحت خاندان سلطنتی پهلوی استفاده می کردند. پس از انقلاب مالکیت این بنای تاریخی به بنیاد مستضعفان انقلاب داده شد. در سال 1358 بود که این کاخ را برای بازدید عموم بازگشایی کردند، اما تنها به مدت 45 روز بود. بعد از آن نیز به مدت 21 سال بسته شد.

در آن زمان بود که تمام وسایل داخل کاخ را به منظور حفظ و نگهداری آن ها به تهران منتقل کردند. در سال 1377 بود که پرونده ثبت ملی این بنا آماده شد و در تاریخ اردیبهشت سال 1378 در لیست آثار ملی ایران ثبت شد. حدود یک سال بازسازی کاخ مرمر رامسر به طول انجامید و در نهایت در تاریخ 3 اسفند سال 1379 جهت بازدید عموم بازگشایی شد. امروزه از این کاخ با عنوان تماشاگه خزر نام گذاری شده و مردم جهت بازدید از آن راهی این منطقه می شوند. دلیل نام گذاری این بنا به کاخ مرمر وجود سنگ های مرمر، 4 ستون مرمری و 2 ببر مرمری می باشد.

کاخ مرمر رامسر

معماری کاخ مرمر رامسر

کاخ مرمر رامسر در زمینی به مساحت 60 هزار متر و در میان باغی سرسبز بنا شده است. کاخ مرمر به شکل مستطیل بوده که در آن یک هال و تالار مرکزی، دو اتاق با ابعاد بزرگ در دو طرف سالن و سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد. کف اتاق های این عمارت از تخته بوده و همچنین در و پنجره ها از جنس چوب می باشند. ارتفاع سقف عمارت 2 متر بوده و روی آن گچ بری و تزئینات بسیار زیبایی از انسان ها، حیوانات و گیاهان دیده می شود. طراحی هایی که روی سقف هستند یادآور هنرهای یونانیان می باشد. همچنین یک فضایی در زیر این عمارت خالی مانده که زیرزمینی را به وجود آورده است. اما بازدید از این زیرزمین امکان پذیر نمی باشد.

در ساخت این کاخ از سنگ مرمر به وفور استفاده شده است. نمای کاخ از سنگ مرمر رگه دار اونیک مشهدی با قطر 30 سانتی متر می باشد. کاخ مرمر رامسر دارای یک ورودی دیگر در جبهه جنوبی می باشد که دارای پلکانی است و در طرفین آن دو ببر مرمری قرار داده شده است و وجود سنگ های مرمری در این عمارت باعث نام گذاری کاخ مرمر رامسر شده است.

مجسمه مادر و کودکی در این عمارت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. حوض آبی رنگی در مجاور عمارت قرار دارد که داخل آن چندین ماهی خاویار وجود داردحوضی دایره ای شکل در مجاورت عمارت ساخته شده و پلکانی که دارای 11 پله می باشد مقابل آن قرار دارد و ورودی شمالی کاخ را تشکیل داده است. پلکانی که برای ورودی جبهه شمالی در نظر گرفته شده از پله های ابتدایی دارای عرض بیشتر بوده و هرچه بالاتر و به پله های بالایی نزدیک به در ورودی می رسد، عرض پله ها کمتر می شوند.

کاخ مرمر رامسر

باغ کاخ مرمر رامسر

کاخ مرمر رامسر به عنوان اولین مکان در خاورمیانه و دومین در آسیا گیاه برهنه در آن وجود دارد. لازم به ذکر است که گیاه برهنه یکی از گیاهان با ارزش باغ مرمر محسوب می شود که از نخستین گونه های گیاهی در جهان می باشد. قدمت گیاه برهنه به 400 میلیون سال پیش می رسد.

پوشش گیاهی این باغ از نهال مرکبات اصلاح شده و بسیاری دیگر از گیاهان تزئینی نایاب در باغ این کاخ وجود دارد که آن را تبدیل به یکی از زیباترین باغ های ایرانی کرده است. داخل محوطه باغ، یک درخت کاج با ارتفاع 23 متر با قطر بیش از 1.5 متر که تحت عنوان کاج کاشفی شناخته می شود در سال 1392 کاشته شده است قرار دارد.

کاخ مرمر رامسر

جاذبه های دیدنی در مجموعه کاخ مرمر رامسر

شما علاوه بر بازدید از کاخ مرمر رامسر می توانید از دیگر موزه هایی که در این مجموعه قرار دارند بازدید کنید. این موزه ها شامل موزه حمام قدیم، موزه بین المللی عاج ایران و موزه مردم شناسی رامسر می شوند.

موزه حمام قدیمی

موزه حمام قدیمی در نیمه اول سال 1396 در ضلع جنوبی احداث شد. در این حمام دو حوضچه قرار دارد که داخل یکی از آن ها آب گرم طبیعی معدنی و داخل دیگری آبگرم کوره وجود دارد. در بخش خارج از قسمتی که حوضچه در آن قرار دارد، یک سرویس بهداشتی قرار داده است. کاشی هایی که برای این حمام به کار رفته است از زمان ساخت تاکنون هیچ آسیبی به آن وارد نیامده است.

آب این حمام از چشمه ای که در ضلع جنوب غربی محوطه قرار دارد تامین و در آتش خانه و توسط سوخت هیزم گرم می شد. هنگامی که پهلوی دوم روی کار آمد یک سری تغییرات در این حمام به وجود آورد. کوره ای که توسط آن آبگرم حمام را تامین می کرد را تبدیل به سیستم گرمایش و سرمایش موتورخانه کرد که برای گرم کردن آب از چیلر استفاده می شد. لازم به ذکر است که در دوره پهلوی دوم از این حمام دیگر استفاده نشد و حمام جدیدی در سال 1320 احداث شد.

این حمام از بخش های مختلفی نظیر: خزینه آب گرم، خزینه آب سرد، حوض سربینه، سربینه و رختکن و… تشکیل شده است. اگر در حال حاضر به بازدید از این حمام قدیمی بروید مجسمه های مومی را مشاهده خواهید کرد.

کاخ مرمر رامسر

موزه بین المللی عاج ایران

از دیگر موزه هایی که داخل مجموعه کاخ مرمر رامسر وجود دارد موزه عاج بین المللی ایران است که همسر پهلوی اول، بانو تاج الملوک می باشد. اگر به این مجموعه سری بزنید 300 اثر با ارزش از عاج فیل که دارای ارزشی برابر با 300 میلیارد تومان است را مشاهده می کنید. موزه بین المللی عاج ایران نخستین و تخصصی ترین موزه عاج دنیا در خاورمیانه محسوی می شود. این موزه در زمینی با مساحت 578 متر مربع و دو طبقه ساخته شده است.

کاخ مرمر رامسر

موزه مردم شناسی رامسر

آخرین موزه ای که در مجموعه کاخ مرمر وجود دارد موزه مردم شناسی رامسر می باشد که در آن انواع ابزار، اشیاء، ادوات و اموال فرهنگی وجود دارد که در گذشته مردم اهالی شمال از آن ها استفاده می کردند. موزه مردم شناسی رامسر توسط شخصی به نام عیسی خاتمی تاسیس شده است و در سال 1394 موزه دار برتر خصوصی معرفی شد.

کاخ مرمر رامسر کجاست و مسیر دسترسی به آن

کاخ مرمر در استان مازندران، شهر زیبای رامسر در خیابان شهید رجایی و غرب هتل رامسر واقع شده است. برای دسترسی به کاخ مرمر رامسر می بایست خود را به خیابان شهید رجایی یا همان سخت سر سابق برسانید و از آنجا می توانید علاوه بر خودروی شخصی با تاکسی نیز خود را به عمارت زیبای مرمر برسانید.

آدرس کاخ مرمر رامسر: استان مازندران، شهر رامسر، خیابان شهید رجایی، کاخ مرمر رامسر

کاخ مرمر رامسر

هزینه بلیط و زمان بازدید از کاخ مرمر رامسر

برای بازدید از کاخ مرمر رامسر می توان همه روزه به جز ایام تعطیل رسمی از ساعت 9 صبح الی 20 غروب اقدام نماید. همچنین برای ورود به کاخ می بایست بلیطی به بهای 24 هزار تومان برای گردشگران ایرانی و 56 هزار تومان برای گردشگران خارجی تهیه کنید.

شماره تماس کاخ مرمر رامسر: 55225374-011

بهترین زمان بازدید از کاخ مرمر رامسر

بهترین زمان برای بازدید از این مکان تاریخی فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت تا اوایل پاییز می باشد. زیرا به دلیل وجود درختان و گیاهانی که در باغ وجود دارند، اگر در این زمان به بازدید آن بروید می توانید از سرسبزی های باغ بیشتر لذت ببرید.

کاخ مرمر رامسر

رزرو اقامتگاه در رامسر

هنگامی که به یکی از شهرهای شمالی کشور سفر کردید و اگر به دنبال رزرو اقامتگاه در رامسر بودید، اقامتگاه هایی در انواع مختلف مانند ویلاهای لاکچری، ویلا ساحلی، ویلا استخردار، سوئیت مبله، آپارتمان مبله و… وجود دارند که می توانید بنا به سلیقه و بودجه خود یکی از آن ها را انتخاب و به رزرو اقدام نمایید. یکی از گزینه های مناسب می تواند ویلا رامسر باشد که دارای امکانات متنوعی می باشند.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، شهر رامسر، خیابان شهید رجایی، کاخ مرمر رامسر

شماره تماس
هزینه بازدید

۲۴/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 20

یک‌شنبه

9 الی 20

دو‌شنبه

9 الی 20

سه‌شنبه

9 الی 20

چهار‌شنبه

9 الی 20

پنج‌شنبه

9 الی 20

جمعه

9 الی 20
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه