پل شاپور سوادکوه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اگر از جاده شیرگاه به قائمشهر گذر کرده باشید، پل شاهپور شیرگاه یا پل شاپور را دیده اید. قدمت این پل تاریخی به دوره حکومت صفویان بازمی گردد که روی رودخانه اوتجون قرار گرفته است. از زمان خلقت انسان تاکنون، بشر همیشه در فکر ساختن راه حل هایی برای حل مشکل خود بود که برای نخستین بار از تنه درخت برای عبور از رودخانه استفاده کرد، که در سال ها بعد و پیشرفت علم، این تنه درخت به پل تبدیل شد. در این مقاله قصد داریم به آشنایی بیشتر این پل تاریخی بپردازیم.

تاریخچه پل شاهپور سوادکوه

همانطور که گفته شد در ایام قدیم برای گذر از رودها، از تنه ی درختان استفاده می کردند. اما با گذر زمان و پیشرفتی که بشر در علم داشت، این تنه درخت را به ساخت پل های تبدیل کرد که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند. پل شاهپور سوادکوه یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی در شهرستان سوادکوه استان مازندران به شمار می رود. این پل در تاریخ 25 اسفند سال 1379 با شماره 3661 در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

موقعیت قرارگیری این پل در کناره مسیر شیرگاه به علی آباد که از توابع قائمشهر محسوب می شود قرار گرفته است. اگر به پل شاپور نگاهی بیاندازید، دارای یک دهانه بزرگ در قسمت میانی به همراه طاق به صورت جناغی و دهانه دیگری با ابعاد کوچکتر و فرعی می باشد. علاوه بر دهانه های بزرگ که در قسمت پایه های پل وجود دارد، دهانه کوچکتری نیز در بخش بالایی پایه های پل شاهپور دیده می شود. قدمت پل شاهپور به دوره حکومت صفوی بازمی گردد.

این پل تاریخی از بخش های مختلفی همچون: پایه ها، طاق به همراه دهانه ها، اتاق و مال بند، میل راهنما، جان پناه، کتیبه و در آخر تزئینات تشکیل شده اند. وجود پل های تاریخی مانند پل تاریخی شاپور در منطقه شیرگاه سوادکوه، سبب شده جمعیت زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب کند.

پایه های پل شاهپور در مخالف جهت جریان آب رودخانه ساخته شده اند. در قسمت میانی پل، حالت تیزی طاق بزرگ وجود دارد که از بخش های طرفین دارای شیب ملایم و نرم می باشد. پل شاپور یا همان پل شاهپور که از دیدنی های سوادکوه می باشد از مصالحی نظیر: سنگ و ملات ساروج ساخته شده است که دارای مقاومت و استحکام بسیار زیادی می باشد. یکی از جالب توجه ترین بخش های این پل مربوط به درختچه ای می شود که از میان آجرها و بتن های بدنه پل رشد کرده است. این درختچه انجیر بوده و گردشگران می توانند در فصلی که انجیر درخت به بار می نشیند از آن بچینند.

همانطور که گفته شد، پل شاهپور روی رودخانه اوتجون در اراضی چای باغ بنا شده که در اطراف این رودخانه زیبایی های طبیعی وجود دارد و بسیاری از گردشگران و مسافران در کنار رودخانه بساط پیک نیک را راه اندازی می کنند و ساعات خوشی را برای خود و همراهانشان رقم می زنند و از زیبایی های منطقه لذت می برند.

در کشور ایران از کاربرد پل ها می توان به: محل رفت و آمد مردم و لشکرکشی ها در زمان قدیم و همچنین محلی برای تفرجگاه مردم به شمار می رود اشاره کرد.

پل شاپور سوادکوه

بهترین زمان بازدید از پل شاهپور سوادکوه

در تمام فصول سال، بازدید از این پل تاریخی خالی از لطف نبوده اما بهترین فصلی که می توان در اطراف پل شاهپور زیبایی های متعددی یافت کرد، نیمه اول سال یعنی فصل های بهار و تابستان بوده که گردشگران می توانند در اطراف رودخانه ای پل شاپور روی آن بنا شده است، بنشینند و از طبیعت زیبایی آن لذت ببرند.

اما به دلیل شرجی نبودن منطقه شیرگاه که پل تاریخی شاهپور در آن قرار دارد می توان برای سفر به این مطقه در تمام طول سال اقدام کنید. در هر فصلی از سال زیبایی های خاص هر فصل را در منطقه شیرگاه سوادکوه مشاهده خواهید کرد.

پل شاپور سوادکوه

جاذبه های گردشگری اطراف پل شاپور شیرگاه

از آنجایی که منطقه شیرگاه سوادکوه در مناطق شمالی کشور بوده و در فاصله 200 کیلومتری از استان تهران واقع شده است، دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی فراوانی از جمله: دریاچه شیرگاه، روستای نارنج بن، پل راه آهن، آبشار و جنگل پلنگ دره، آبشار و امامزاده گزو، نگلی لفور، غار زنگیان، هفت آبشار سوادکوه، جنگل راش، آبگرم ازرو و… می باشند که می توانید علاوه بر بازدید از پل تاریخی شاهپور از این مناطق گردشگری نیز دیدن کنید.

پل شاپور سوادکوه کجاست و مسیر دسترسی به آن

پل شاپور سوادکوه یا پل شاهپور، در استان مازندران، شهرستان سوادکوه، 5 کیلومتری شرق جاده شیرگاه به سمت قائمشهر، روی رودخانه اوتجون و در اراضی باغ چای قرار گرفته است. اگر از شهر تهران قصد سفر به جاده شیرگاه که پل شاهپور در آن قرار دارد بروید می بایست از مسیر جاده هراز و یا مسیر جاده فیروزکوه اقدام کنید و به سمت این پل تاریخی بروید. همچنین اگر به وسیله قطار می خواهید سفر کنید، بهتر است بدانید که راه آهن تهران شمال از مسیر جاده شیرگاه عبور می کند.

پل شاپور سوادکوه

اجاره اقامتگاه سوادکوه

بسیاری از افراد هستند که شهر سوادکوه را برای کمپینگ و شب مانی در جنگل و طبیعت انتخاب می کنند. در مقابل نیز افرادی هستند که اهل اقامت در طبیعت نبوده و ترجیح می دهند شب را در اقامتگاهی امن و مجهز بگذرانند.

سوادکوه نیز همانند دیگر شهرهای مناطق شمالی کشور دارای ویلاهای متنوع از لاکچری گرفته تا اقتصادی می باشد که با هر سلیقه و بودجه ای می تواند جور شود. بنابراین با اجاره ویلا در سواد کوه از یک الی چند روز می توانید سفری خاطره انگیز و خوبی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید. همچنین برای پایین آوردن هزینه اقامت می توانید به اجاره کلبه چوبی نیز بپردازید و هزینه هایتان را به حداقل برسانید.

راهنما سایت

آدرس

مازندران، شهرستان سوادکوه، جاده شیرگاه قائمشهر

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه