منار ساربان اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اصفهان به عنوان یکی از شهر های قدیمیو بزرگ ایران دارای مناطق تاریخی و دیدنی های فراوانی می باشد. سازه های این شهر معماری جذابی دارند و هر کدام می تواند شما را به بخشی از تاریخ وصل نماید. از جمله بنا های تاریخی که در شهر هایی هم چون اصفهان یافت می شوند، مناره ها هستند که در ادوار مختلف کاربری های متفاوتی داشته اند.

از مناره ها بیشتر به عنوان برج آتش یا برج راهنما برای هدایت کاروان ها استفاده میشد و آن ها را در جاده ها نصب می کردند و یا در بخش های اصلی شهر برای راهنمایی یا خبر رسانی احداث می نمودند. در این مقاله به معرفی منار ساربان اصفهان پرداختیم تا اطلاعات بیشتری را از این سازه تاریخی به دست آورید پس تا انتهای مطلب با همراه باشید.

معرفی منار ساربان اصفهان

منار ساربان اصفهان یکی از بناهای تاریخی شهر است که توانسته همه ساله عده زیادی از مردم را به جذب نماید. این مناره ارتفاعی در حدود 54 متر داشته و پله های آن 135 عدد می باشد. بلندی مناره، منفرد بودن آن و هم چنین دیده شدن از اکثر نواحی شهر و بیرون از شهر نشان می دهد که کاربری آن راهنمایی و جهت یابی بوده است. کاروان ها به وسیله این مناره می توانستند به درستی به مرکز شهر برسند و از این جهت می توان گفت که مناره ساربان وظیفه مهمی را ایفا می کرده است.

سبک معماری این مناره نشان می دهد که مربوط به دوره سلجوقی می باشد مناره در سه طبقه ساخته شده و بدون پایه می باشد و بسیار شبیه به مناره مسجد علی می باشد. مناره ساربان از لحاظ کاشیکاری و آجر چینی به بخش های مختلفی تقسیم بندی می شود که بخش اول آن آجر چینی ساده کار شده است. قسمت های دوم و سوم آن شامل تزیینات عالی آجری می باشند و قسمت چهارم تاج اول مناره به حساب می آید که کاشی های به رنگ فیروزه دارد و بسیار زیبا می باشد.

تزیین های که بر روی آجر ها شکل گرفته در بخش پنج هستند و تاج دوم مناره ساربان در قسمت ششم قرار گرفته است. دو کتیبه نیز در در قاعده دو تاج واقع شده که بهترین رنگ فیروزه ای می باشد. کاشیکاری معرق کاری به خط کوفی ریحان می باشد و مناره با آجر های تراشیده و برجسته تزیین شده است. که در هنگام مراجعه به این بخش می توانید آن ها را تماشا نمایید.

منار ساربان اصفهان

قدمت این مناره به طور دقیق مشخص نیست ولی به دلیل شباهت معماری آن به مناره مسجد سین سال ساخت آن را بین سال های 525 تا 550 قمری پیش بینی کرده اند. این مناره یک انحراف 8 درجه ای به سمت جنوب شرقی دارد که همین انحراف باعث شده تا لقب برج پیزای ایران را به آن بدهند. اگر تصمیم به تماشای این مناره داشتید بهتر است بعد از آن برای خرید یا گشت و گذار بازار قیصریه اصفهان را که خود در نزدیکی جاذبه های زیادی قرار گرفته از دست ندهید.

بهترین زمان برای سفر به اصفهان

اگر قصد دارید برای تماشای دیدنی های اصفهان روانه این شهر شوید و از سازه های تاریخی آن دیدن نمایید بهتر است یک زمان مناسب از نظر شرایط آب و هوایی را انتخاب کنید. در فصول  تابستان و زمستان به دلیل شرایط جوی حاکم بر این شهر نمی توانید آن طور که باید به دیدن جاذبه های این شهر بروید. هوا در تابستان بسیار گرم و در زمستان بسیار سرد همراه با براش های مختلف می باشد که هر دو شرایط تحمل بالایی نیاز دارد که در کمتر کسی یافت می شود.

هم چنین در تابستان به دلیل این که فصل تعطیلات می باشد خانواده های زیادی روانه این شهر می شوند و تعداد مسافران در این ایام بسیار بالاست. در زمستان نیز تنها کسانی بهتر است به اصفهان بروند که به دنبال یک سفر اقتصادی هستند. بهترین زمان برای سفر به اصفهان و بازدید از جاذبه هایی هم چون منار ساربان فصول بهار و پایز است که زیبایی شهر نیز در جالب ترین حالت خود می باشد و تعداد کسانی که در این فصول به اصفهان می روند نیز کم بوده و از این بابت اذیت نخواهید شد.

منار ساربان کجاست و مسیر دسترسی

اگر تمایل به استفاده از مسیری که به شما معرفی خواهیم کرد داشتید باید ابتدا به سمت شمال در خیابان شمس آبادی برویدو سپس به سمت انصاری ادامه دهید. 300 متر بعد در شنتیا به طرف راست و خیابان طالقانی بپیچید و بعد از رسیدن به میدان دروازه دولت از خروجی دوم به سمت خیابان چهارباغ برانید. این راه را ادامه دهید تا به میدان شهدا وارد شوید و از خروجی اول خود را به خیابان ابن سینا برسانید. کمی بعد به سوی خیابان ابن سینا ادامه دهید و راه خیابان کمال را در پیش بگیرید.

منار ساربان اصفهان

با ادامه دادن این خیابان و سپس خیابان صاحب الزمان می توانید به مقصدتان برسید. مسافت این مسیر که از راه خیابان چهار باغ می گذرد 3.6 کیلومتر می باشد و در حدود 13 دقیقه بدون ترافیک طول می کشد تا به منار ساربان اصفهان برسید. در هر نقطه از این شهر بودید می توانید مسیر خود را از طریق لوکیشنی که در زیر برایتان قرار داده شده بیابید تا به راحتی به مقصد وارد شوید.

آدرس منار ساربان: اصفهان، خیابان سروش، محله یهودی نشین، مجاور مناره چهل دختران، منار ساربان

اجاره روزانه خانه در اصفهان

اصفهان شهری تاریخی بوده و درون خود سازه های بی شماری دارد که از قرن ها پیش در این شهر وجود دارند و توریست های زیادی برای تماشای آن ها راهی اصفهان شده اند. اگر شما نیز قصد دارید به این کلان شهر زیبا بروید بهتر است چند روزی را مهمان مردم این شهر باشید و یک تجربه عالی از تماشای دیدنی های اصفهان برای خود داشته باشید.

بدین منظور بهتر است قبل از ورود به شهر برای اجاره اقامتگاه مورد نظرتان به سایت لوکس ویلا بروید و از بین گزینه های پیش رو برای رزرو اجاره خانه مبله اصفهان اقدام نمایید. در روز های تعطیل و به خصوص تعطیلات نوروزی باید یک الی سه هفته قبل از ورود به شهر اقامتگاهی را که انتخاب کرده اید را با تماس قبلی رزرو نمایید تا در هنگام ورود به اصفهان دچار مشکل نشوید.

در اواقت شلوغ سال به دلیل حجم بالای گردشگر در این شهر هتل ها و خانه های اجاره ای و دیگر اقامتگاه ها سریع رزرو می شوند و آن چه را که مد نظر داشته باشید نمی توانید بیابید پس قبل از ورود برای رزرو تماس بگیرید.

سوالات متداول

منار ساربان کجاست؟

این مناره در خیابان سروش و در محله یهودی نشین در مجاورت مناره چهل دختران قرار دارد.

در اصفهان کجا باید اقامت کنیم؟

اگر می خواهید اقامتگاهی مناسب را برای خود در اصفهان انتخاب کنید کافیست به سایت لوکس ویلا بروید یا به لینک قرار داده شده در متن مراجعه نمایید.

بهترین فصل برای سفر به اصفهان کدام فصل است؟

بهترین فصولی که بهتر است در آن برای سفر به اصفهان اقدام کنید بهار و پاییز می باشد.

سال ساخت این مناره مربوط به چه زمانی است؟

سال ساخت به طور دقیق مشخص نیست ولی ساخت آن بین سال های 525 تا 550 است.

راهنما سایت

آدرس

اصفهان، خیابان سروش، محله یهودی نشین، مجاور مناره چهل دختران، منار ساربان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه