مسجد مدرسه سلطانی کاشان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

مسجد مدرسه سلطانی کاشان یکی از مسجد های تاریخی و با قدمت کاشان می باشد و همچنین یکی از جاذبه های گردشگری کاشان به شمار می رود. مسجد مدرسه سلطانی در مجموعه بازار تاریخی کاشان واقع شده است و بنایی آن به دوران قاجار باز می گردد.
جالب است بدانید تمامی معماری و فنون رایج آن زمان، روی این بنای ارزشمند پیاده سازی شده است و همین امر باعث شده که این مسجد تا الان پابرجا و استوار باقی بماند.
جهت آشنایی بیشتر با این مسجد تاریخی و قدیمی، با لوکس ویلا همراه شوید تا در ادامه این مقاله تمامی اطلاعات مربوط به این مسجد را بخوانید.

معرفی مسجد مدرسه سلطانی کاشان

این مکان تاریخی که در گذشته یک مدرسه بوده است، امروزه به مسجد و حوزه علمیه امام خمینی معروف می باشد. جالب است بدانید که این بنای زیبای تاریخی، درواقع یکی از یادگاری های ارزشمند به جا مانده از دوران قاجار می باشد و از طرفی این مدرسه، یکی از باشکوه ترین مدرسه های علمیه کاشان به شمار می رود.

معمار این بنای زیبا و چشم نواز، شخصی به نام استاد محمد شفیع بوده است و به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. ساخت این بنا توسط میرزا ابوالقاسم اصفهانی صورت گرفته است. گفته می شود که ساخت این بنا از سال 1221 تا 1229 طول کشیده و در همین سال ها به اتمام رسیده است.

مسجد مدرسه سلطانی

معماری مسجد مدرسه سلطانی کاشان

صحن این مسجد و مدرسه، که به مسجد امام نیز معروف می باشد، بسیار زیبا و منحصر به فرد است و به واسطه یک طرح عالی و نقشه معماری یکتا و مرغوبی کشیده و ساخته شده است.

این صحن و سرا، بسیار وسیع هستند و به شکل مربع مستطیل است و بر چهار جانب آن، تعداد 52 حجره با صندوق خانه های بسیار منظم و ایوان جلو و همچنین فضاهایی برای تدریس طلاب و دانش آموزان تعبیه شده است.

وسعت فضای این بنا بسیار استاندارد تنظیم شده است و منظره آن بسیار زیبا و باصفا می باشد. سردر این مدرسه که به آن جلوخان نیز می گویند، دارای کاشی کاری های زیبا و سنتی می باشد و بالای این سردر هم یک ماذنه خوش اسلوب طراحی، ساخته و نصب شده است.

معماری این مسجد مدرسه، در عین سادگی، بسیار زیبا و ظریف است و از استاندارد های ویژه ای در آن بهره گیری شده است و همین امر موجب شده است که این بنا با یک معماری سنتی زیبا، دارای پایه و اساس محکمی باشد.

سبک این مسجد مدرسه، به سبک مدارس چهار باغ و صدر اصفهان نزدیک است. مسجد مدرسه سلطانی کاشان به ‌عنوان یکی از مناطق دیدنی کاشان شناخته می‌ شود و با شماره ثبت ملی 251 در تاریخ 30 خرداد ماه سال 1325 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

جاذبه های دیدنی اطراف مسجد مدرسه سلطانی کاشان

مسجد مدرسه سلطانی یا همان مسجد شاه سابق و مدرسه امام سابق، جنب بازار کاشان واقع شده است که در اطراف آن جاذبه های دیدنی و تاریخی و گردشگری زیادی وجود دارند، که بازدید از آنها بسیار لذت بخش خواهد بود. در ادامه چند مورد از جاذبه های دیدنی و گردشگری اطراف مسجد مدرسه سلطانی کاشان را برایتان آورده ایم.

تیمچه امین الدوله

بازار کاشان که یکی از قدیمی ترین و مهم ترین بازار های ایران می باشد، در اواخر قرن دوازدهم هجری قمری، بر اثر یک زلزله به طور کامل از بین رفت و بعد ها در دوران قاجاریان، این بنا مرمت و بازسازی شد. در طی این مرمت بناهای جدیدی خلق شدند که تیمچه امین الدوله یکی از آنها بود.

این بنا یکی از جاهای دیدنی کاشان به شمار می رود و در فاصله ای کمتر از 2 کیلومتر با مسجد مدرسه سلطانی کاشان واقع شده است و در خیابان باباافضل و میدان کمال الملک قرار دارد.

این تیمچه از بناهای تاریخی و قدیمی مربوط به دوران قاجار می باشد. لازم به ذکر است که بازدید از این جاذبه بسیار زیبا و دیدنی رایگان است و نیازی به پرداخت ورودی نمی باشد.
آدرس تیمچه امین الدوله کاشان: ایران، استان اصفهان، کاشان، تقاطع خیابان باباافضل و میدان کمال الملک، بازار کاشان، تیمچه امین الدوله

تیمچه امین الدوله کاشان

آرامگاه محتشم کاشانی

در فاصله 1 کیلومتری از مسجد مدرسه سلطانی کاشان، آرامگاه محتشم کاشانی واقع شده است که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کاشان به شمار می رود. محتشم کاشانی پدر مرثیه سرایی ایران است که آرامگاه این شخص بزرگ و گرانقدر در خیابان محتشم واقع شده است.

گنبد آرامگاه محتشم کاشانی، فیروزه ای و کاشی کاری شده است و جنس سنگ وسط آن از مرمر می باشد. در اطراف مقبره محتشم کاشانی و دور تا دور این مقبره، جری و مقرنس و کاشی‌کاری شده و با ابیات این شاعر بزرگ مزین شده است.
آدرس آرامگاه و مقبره محتشم کاشانی: استان اصفهان، کاشان، کوچه ثابت، آرامگاه محتشم کاشانی

آرامگاه محتشم کاشانی

خانه کاج

در فاصله ای کمتر از 1 کیلومتری مسجد مدرسه سلطانی کاشان، خانه ای با نام خانه کاج واقع شده است. خانه تاریخی کاج و موزه منوچهر شیبانی در شهر زیبای کاشان واقع شده است و یکی از جاذبه های دیدنی این شهربه شمار می آید.
در این جاذبه بنا ها و مجسمه های تاریخی را بازدید خواهید کرد و دارای معماری خاص و باشکوهی می باشد.

این خانه دارای یک کتابخانه با امکانات و کتاب های کامل می باشد که در بخش فرهنگی این خانه موزه قرار گرفته است. همچنین بخش فرهنگی این موزه شامل سینما و تئاتر و کتابخانهٔ کودک و نوجوان نیز می باشد و شما گردشگران محترم می توانید، ضمن بازدید از این جاذبه دیدنی، از امکانات رفاهی آن مانند سینما و تاتر نیز استفاده کنید و لذت ببرید.

اگر دنبال کتابی هستید، بازدید از این موزه و سر زدن به کتابخانه ارزشمند این موزه را از دست ندهید، چراکه انواع کتاب هایی که ممکن است به خواندن آنها نیاز پیدا کنید در کتابخانه این موزه قابل دسترسی هستند.
آدرس خانه کاج (موزه کاج): استان اصفهان، کاشان، کوچه شهید علی تقی زاده

خانه کاج کاشان

مسجد مدرسه سلطانی کاشان کجاست و مسیر دسترسی به آن

از آنجا که این بنا جنب بازار کاشان واقع شده است، دسترسی به آن آسان است و پیدا کردن آن سخت نیست.
برای دسترسی به این مسجد، از میدان کمال الملک کاشان وارد خیابان اصلی محتشم شوید. کمی این مسیر را به صورت مستقیم ادامه دهید و وارد قدر سوم شوید، وقتی به حمامی 59 ام رسیدید بازار کاشان و مسجد مدرسه سلطانی را خواهید دید.
آدرس مسجد مدرسه سلطانی کاشان: استان اصفهان، کاشان، جنب بازار کاشان

اجاره ویلا استخردار در کاشان

از آنجا که کاشان در استان اصفهان واقع شده است و دارای آب و هوایی گرم و خشک است و در اکثر روز های سال شما آب و هوایی گرم را تجربه خواهید کرد، بهترین گزینه برای رزرو و اقامت در کاشان ویلا های استخر دار هستند.

شما می توانید با اجاره ویلا استخردار در کاشان، ضمن گشت و گذار و بازدید از مناطق دیدنی این شهر زیبا، یک اقامت و آب تنی خوش در این شهر گرم را تجربه نمایید و لذت سفر را برای خود و خانواده یا دوستانتان چند برابر کنید و کمی هیجان به این سفر به یاد ماندنی ببخشید.

در این زمینه، لوکس ویلا، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است تا به راحتی و با راهنمایی کارشناسان اجاره ویلا، بتوانید بهترین گزینه را با توجه به علایقتان پیدا کنید و به راحتی آن را رزرو نمایید. فراموش نکنید بهترین زمان بازدید از کاشان اردیبهشت ماه می باشد، چراکه از مراسم گلاب گیری عقب نمی مانید و در این مراسم هیجان انگیز نیز شرکت خواهید کرد.

راهنما سایت

آدرس

استان اصفهان، کاشان، جنب بازار کاشان

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه