مسجد رنگونی ها

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از مهم ترین شهر های جنوبی کشور که می توانید برای سفر به آن اقدام کنید و از دیدنی های آن لذت ببرید، ابادان می باشد. این شهر به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی خود در بین افراد زیادی به شهر رسیده و ما در این مقاله به سراغ معرفی یکی از این جاذبه ها به نام مسجد رنگونی ها رفتیم. این مسجد تاریخی به دلیل قدمت بالای خود معروف بوده و بهتر است در سفر به این منطقه حتما از آن دیدن نمایید. سعی کنید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید.

مسجد رنگونی ها کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به مسجد رنگونی ها می تواید ابتدا خود را به میدان الفی یا فرهنگ برسانید و سپ در جهت شرق برانید. مسیرتان را ادامه دهید تا از پارک الفی بگذرید. باید خیابان را دنبال کنید و از مسیر خود خارج نشوید. کمی بعد از کوچه رازی و آن دست خیابان می توانید مسجد را ببینید. مسافت مسیر گفته شده در حدود 1.6 کیلومتر مسافت داشته و شما تقریبا 3 دقیقه بدون ترافیک در راه خواهید بود. هم چنین یک لوکیشن از مقصدتان در ادامه قرار داده شده تا با استفاده از آن بتوانید به آسنی و با نقشه خود را به مسجد رنگونی ها برسانید.

آدرس مسجد رنگونی ها: خوزستان، آبادان، اول خیابان پزشک، رو به روی انبار پخش دارو

مسجد رنگونی ها

درباره مسجد رنگونی ها

استان خوزستان دارای جاذبه های مختلفی در بخش های متعدد می باشد که یکی از تاریخی ترین و زیبا ترین آثار به جای مانده می باشد. نمای ظاهری و معماری به کار رفته در ساخت این مسجد تقریبا بی مانند در ایران بوده و به همین دلیل نظر مسافران زیادی را به خود جذب می کند و به همین دلیل از جاذبه های گردشگری آبادان نیز به شمار می رود. این مسجد در سال 1290 شمسی احداث شد و حال و هوای آن به مساجد هندی شبیه است. اگر تمایل دارید برای تماشای یک جاذبه تاریخی منحصر به فرد در آبادان بروید مسجد رنگون ها می تواند بهترین انتخاب باشد.

فاصله این مسجد تا اروندرود کم بوده و به همین دلیل با توجه به موقعیت جغرافیایی خود عده بیشتری را نیز به خود جذب می کند. بعد از گذشت سال ها از ساخت این مسجد سرانجام در سال 1378 با شماره 2289 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این مسجد هم چنین به جاهای دیدنی دیگری نیز نزدیک است که از بین این جاذبه ها می توان به بازار ته لنجی یا موزه نفت آبادن نیز اشاره کرد. اگر به آبادان سفر کردید پیشنهاد می کنیم حتما سری به این مسجد بزنید تا بتوانید تجربه ای متفاوت داشته باشید.

مدت زمان بازدید از مسجد رنگونی ها

اگر به این مسجد مراجعه کردید بهتر است بدانید که تماشای قسمت های مختلف مسجد و معماری زیبای آن تنها یک الی دو ساعت زمان می برد و کافیست با رفت و آمد تایمی نصف روزه را برای این مورد در نظر بگیرید. این مسجد در تمامی روز های هفته باز نیست و فقط در زمان های خاصی از سال برای بازدید عموم باز می گردد. بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به مسجد ابتدا تایم دقیق کاری را جویا شوید تا دچار سرگردانی نگردید. بازدید از سمجد رنگونی ها رایگان است و برای اطمینان از این مورد نیز می توانید در تماس با میراث فرهنگی و صنایع دستی آبادان از آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

مسجد رنگونی ها

تاریخچه مسجد رنگونی های آبادان

همان طور که به آن اشاره کردیم این مسجد قدمت بالایی داشته و تاریخ ساخت آن به سال 1290 بر می گردد. به دلیل این که آبادان از دیرباز یک شهر نفت خیز به شماره می رفته ساخت این مسجد نیز بی دلیل با همین مورد نیست. علت ساخت مسجد رانگونی ها که مردم بومی این منطقه رنگونی ها می خوانند به این موضوع بر می گردد که با پیدا شدن نفت در مسجد سلیمان نیاز به ساخت یک پالایشگاه به وجود آمد. انگلیسی ها پیشنهاد دادند تا همانند پالایشگاه برمه باشد که تجربه کار با آن ها نیز وجود داشت.

در همین راستا شهر آبادان در خوزستان برای ساخت پالایشگاه انتخاب شد. علت انتخاب آبادان نیز وجود رودخانه کارون بود که می توانستند از این طریق برای صادرات نفت اقدام نمایند. بنابراین انگلیسی ها تعدادی مهندس و کارگر اهل برمه را برای ساخت این پالایشگاه وارد آبادان کردند تا از تجربه و دانش آن ها در این مورد استفاده نمایند. با حضور آن ها در شهر و دبعد از شروع پروژه ساخت پالایشگاه، بسیاری از افراد از شهر ها یا کشور های دیگر به آبادان مهاجرت کردند.

عده ای این مهاجران از کشور هندونستان بودند و عده ای دیگر از پاکستان و برمه (لازم به ذکر است که برمه در حال حاضر همان میانمار می باشد). مسلمانانی که در بین این افراد روانه آبادان شده بودند نیاز به یک مسجد داشتند تا بتوانند راحت تر مسیر خوابگاه یا محل اقامتشان تا منطقه کاری را طی کنند. به همین دلیل در نزدیکی پالایشگاه یک مسجد برای مسلمانان رانگون که مهاجرت کرده بودند احداث شد.

از آن پس این مسجد به همان نام رانگون نامیده شد و به دلیل استفاده از معمار های هندی در ساخت آن، معماری و حال و هوای این مسجد شبیه به مساجد هندوستان ساخته شد. لازم به ذکر است شروع ساخت مسجد از سال 1291 بود و تا هفت سال بعد یعنی در سال 1299 پایان یافت. شاید دانستن تاریخچه یک بنای تاریخی بتواند در بازدید بهتر از آن کمک کند و تجربه بهتری را برایتان رقم بزند. شما قطعا بعد از دانستن این موارد می توانید بازدید بهتری داشته باشید و خاطره ای خوب در ذهنتان ثبت شود.

معماری مسجد رنگونی ها

معمار هایی که این مسجد را تاسیس کردند اهل هندوستان بودند و به همین دلیل این مسجد به سبک معماری بنا های هندوستان تاسیس شد. مسجد رنگونی ها دارای چهار گنبد و دو مناره می باشد و اگر به تماشای نمای بیرونی مسجد بپردازید خواهید دید که از سیمان برای تزیین آن استفاده شده و بسیار رنگارنگ می باشد. لازم به ذکر است نقش و نگار هایی که در نمای بیرونی این مسجد به کار رفته برجسته هستند و به همین دلیل نیز زیبایی منحصر به فردی را به این مسجد بخشیده اند.

شما در تزیینات مسجد نمی توانید واژه گچ بری را استفاده کنید چرا که همان طور که به آن اشاره کردید از سینمای برای این منظور استفاده شده بنابراین واژه سیمان بری اصطلاح بهتری است. در معماری ایرانی برای تزیین بارگاه امامزاده ها یا کاخ های تاریخی از آیینه استفاده می کردند و به همین دلیل برای ساخت این بنا نیز از آینه استفاده شده و شما در تزیینات سازه می توانید این مورد را ببینید. یکی از مواردی که به نظر می رسد از هندوستان به ایران آورده شده رنگ می باشد.

در ساخت این مسجد از آجر استفاده شده و دیگر مصالح به کار رفته در آن آهک و گل می باشد. اگر برای تماشای این مسجد زیبا اقدام کردید بهتر است ابتدا به دیدن محراب بروید که یکی از بهترین و زیبا ترین قسمت های مسجد شناخته می شود. شما می توانید در این بخش که همانند دیگر قسمت های مسجد دارای شکل های هندسی و طرح های برجسته می باشد که می توانید در کنار آن ها رنگ های مختلف به کار رفته در آن را نیز تماشا نمایید.

یکی از جالب ترین قسمت های این بنا سقف مسجد می باشد که از لوله های نفت در کنار ریل راه آهن تشکیل شده و جلوه جالبی به این بنا داده اند. این سقف مقاومت بالایی دارد و حتی به وجود اصابت خمپاره در زمان جنگ به آن، تنها یک حفره هفتاد سانتی در وسط آن ایجاد گردید. یکی از اتفاقات ناخوشایندی که در بازسازی یا مرمت این سازه به وجود آمده استفاده از مصالح و رنگ هایی است که با کیفیت مصالح و رنگ های اصلی مسجد ندارد و این موضوع تغییر بدی را ایجاد کرده است.

مسجد رنگونی ها

نکته هایی که در مراجعه به مسجد باید رعایت کنید

اگر تمایل داشتید برای مراجعه به این مسجد اقدام کنید بهتر است ابتدا یک سری از مواردی را که در بازدید از جاذبه های تاریخی باید رعایت کنید را بدانید سپس این نکته ها را به خاطر بسپارید تا بتوانید تجربه بهتری از بازدید خود داشته باشید. در ادامه می توانید با برخی از این نکته ها بیشتر آشنا شوید:

  1. این مسجد در برخی از اوقات سال باز است و تنها در این مدت می توانید برای بازدید اقدام کنید.
  2. تا 1400 بازدید از مسجد رانگونی ها رایگان بوده است.
  3. در بازدید از این اثر تاریخی از وارد کردن هرگونه آسیب به بنا خودداری نمایید.
  4. قبل از مراجعه با میراث فرهنگی تماس بگیرید تا با تایم دقیق کاری آشنا شوید.

بهترین زمان بازدید از مسجد رنگونی های آبادان

اگر می خواهید بازدید بهتری از مسجد داشته باشید بهتر است ابتدا یک زمان خوب را برای این مورد انتخاب کنید و سپس برای مراجعه به آن اقدام نمایید. از آن جا که آبادان یک شهر بسیار گرم در جنوب کشور است سعی کنید فصل مناسب را برای سفر برگزینید تا از نظر آب و هوایی دچار مشکل نشوید. بهترین زمان سفر برای شما زمستان بوده و بهترین تایم برای مراجعه به مسجد نیز اگر باز باشد شب هنگام یا صبح می باشد. بنابراین می توانید با رعایت موارد گفته شده بازدید بهتری را تجربه نمایید.

راهنما سایت

آدرس

خوزستان، آبادان، اول خیابان پزشک، رو به روی انبار پخش دارو

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه