مجموعه تاریخی فرح آباد ساری

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی استان مازندران، مجموعه ای تاریخی و دیدنی به نام مجموعه تاریخی فرح آباد می باشد. دیدنی های شهرهایی شمالی کشور بی شمار هستند. فرح آباد شهر ساری، بندری قدیمی و تاریخی می باشد که از دوران صفویه به جا مانده است و اگر امروزه به دیدن آن بروید، تنها چندین بنای قدیمی در آن به جا مانده است را مشاهده می کنید. در ادامه این مقاله با این منطقه تاریخی بیشتر آشنا خواهیم شد، همراه لوکس ویلا باشید.

معرفی مجموعه تاریخی فرح آباد ساری

مجموعه تاریخی فرح آباد یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی ساری است که از دوران صفویه به جا مانده است. بندر فرح آباد در زمان سلطنت شاه عباس صفوی احداث شد. مجموعه تاریخی فرح آباد در تاریخ اسفند 1355 هجری شمسی در لیست آثار تاریخی و ملی ایران با شماره 1376 ثبت شده است. باوجود اینکه امروزه تنها چند ساختمان و بنای قدیمی در منطقه به چشم می خورد، اما زمانی که آن را تماشا می کنید، متوجه شکوه و عظمت منطقه قدیمی فرح آباد می شوید.

منطقه فرح آباد ساری یکی از بنادر مهم ایران به شمار می رفت. هنگامی که روس ها به این منطقه حمله کردند، باعث تخریب بسیاری از نقاط این بندر شد. اگر امروزه به این منطقه سفر کنید تنها چندین ساختمان و بنا از گذشته باقی مانده است. از بناهای به جا مانده در منطقه فرح آباد می توان به مسجد، مدرسه، حمام، کاخ و تنها قسمتی از یک پل اشاره کرد.

پس از آن که روس ها به این منطقه حمله کردند و بسیاری از نقاط آن را تخریب کردند، هیچگونه بازسازی و مرمتی در این منطقه انجام نشد. بسیاری از کسانی که در گذشته به فرح آباد کوچ کرده بودند، پس از حمله روس ها، منطقه را ترک کرده و به شهرهای خود بازگشتند. با گذشت زمان، عوامل طبیعی نیز باعث تخریب بیشتر منطقه فرح آباد شده و تنها ساختمانی که در این بندر به چشم می خورد، مجموعه تاریخی فرح آباد ساری می باشد.

مجموعه تاریخی فرح آباد ساری

تاریخچه فرح آباد ساری

بندر فرح آباد یکی از بنادر بسیار پر رونق ایران محسوب می شد و مجموعه تاریخی فرح آباد نیز در زمان حکومت صفویه در این منطقه ساخته شد. در زمان های گذشته این بندر را بندر دارالسلطنه می نامیدند. به دستور شاه عباس صفوی کاخی در این بندر بنا شده بود که از آن به عنوان محلی برای اقامت شاه که در تابستان ها به فرح آباد سفر می کرد استفاده می شد.

در دوران حکومت صفوی بود که قزاق های روس به ایران حمله کردند و طی این حمله بسیاری از بناهای فرح آباد که کاخ جهان نما هم جزو آن ها بود را تخریب کردند. در حال حاضر تنها بخش هایی از این کاخ دیده می شود. این مجموعه با ساری حدود 25 کیلومتر فاصله دارد و مجاور جاده دریا یا همان جاده فرح آباد قرار دارد. همچنین فرح آباد تا دریای ساری تنها 3 کیلومتر فاصله دارد.

طبق برخی شواهد مجموعه فرح آباد ساری دارای قدمتی است که به سال های 1020 تا 1025 هجری قمری بازمی گردد. در همان سال ها بود که شاه عباس صفوی منطقه فرح آباد ساری را که در آن زمان روستای طاهان نامیده می شد، محلی مناسب برای ایجاد بندر تجاری دید. از همین رو دستور ساخت بناهایی مانند مسجد، کاروانسرا، پل، ساختمان های دولتی، حمام، کاخ، بازار و … را داد. پس از تکمیل این شهر، بسیاری از افرادی که در شهرهای اطراف زندگی می کردند به منظور داد و ستد به این منطقه آمدند و در آنجا ساکن شدند. در همان زمان ها بود که این شهر را فرح باد نامیدند و به مرور زمان به فرح آباد تبدیل شد.

مجموعه تاریخی فرح آباد ساری

وجه تسمیه فرح آباد ساری

درمورد نام گذاری منطقه فرح آباد به این نام در تاریخ آمده است که شاه عباس اول اصالتا مازندرانی بوده و این منطقه را به شدت دوست داشته. به دلیل داشتن آب و هوای بسیار مطلوب و نسیم های خنکی که در مواقع مختلف در این منطقه می وزید، نام فرح باد را برای آن مناسب دانستند. پس از چندی که گذشت اهالی محلی نام آن را از فرح باد به فرح آباد تغییر دادند.

با روی کار آمدن پهلوی دوم نام فرح آباد را به صورت رسمی برای آن برگزید. دلیل نام گذاری آن را وجود باد و نسیم های خنکی که از دریا به ساحل می آمد می دانستند. همچنین وجود رود تجن که از میان شهر می گذرد، مزید بر علت آب و هوای خوش منطقه شده است. در زمان بعد از انقلاب، نام این شهر را از فرح آباد به خزر آباد تغییر دادند. اما در دهه 90 این نام دوباره به نام فرح آباد تغییر یافت و اکنون همگان منطقه را با نام فرح آباد می شناسند.

کاخ فرح آباد ساری

یکی از بناهای موجود در مجموعه تاریخی فرح آباد ساری، کاخ فرح آباد است که کاخ جهان نما نام دارد. کاخ جهان نما در دوره حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و شاه عباس از آن به عنوانی محلی برای استراحت در تعطیلات استفاده می کرد. همانطور که در بالا ذکر شد، شاه عباس صفوی این منطقه را به دلیل آب و هوای خوبی که دارد برای ساخت کاخ جهان نما برگزید.

همچنین بندر فرح آباد نیز با کاخ جهان نما همزمان ساخته شدند. معماری کاخ جهان نما به گونه ای است که هم معماری شرقی و هم معماری اروپایی در آن به کار رفته است. یکی از دلایل نام گذاری کاخ فرح آباد به نام کاخ جهان نما، سبک تلفیقی معماری اصیل و سنتی ایرانی و معماری سبک اروپایی می باشد. شاه عباس اول علاوه بر ساخت کاخ جهان نما، بناهای دیگری همچون کاروانسرا، ساختما های دولتی، مسجد و … را ساخت. در دوران حکومت صفوی منطقه فرح آباد به بندری فعال و پر جنب و جوش تبدیل شده بود و کشتی های متعددی در آن رفت و آمد داشتند.

مجموعه تاریخی فرح آباد ساری

اماکن دیدنی در فرح آباد ساری

به دلیل موقعیت مکانی مجموعه تاریخی فرح آباد ساری که در نزدیکی ساحل و دریای خزر قرار گرفته است، گردشگران و مسافران زیادی در تمام طول سال به بازدید از آن می روند. اماکن دیدنی فرح آباد ساری شامل مسجد فرح آباد، پل، قسمت های باقی مانده از کاخ جهان نما، حمام، امامزاده خلیفه سلطان، تپه عباسی، ساحل فرح آباد، رود تجن، میدان فرح آباد و همچنین برخی از خانه های تاریخی که سبک معماری آن ها به صورت سبک معماری دوران صفوی می باشد می شوند.

امروزه امکانات تفریحی و دیدنی بسیاری در منطقه فرح آباد ساری به وجود آمده اند که در اینجا به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. از جمله امکانات تفریحی ساحل فرح آباد می توان به ورزش های آبی مهیج نظیر جت اسکی، قایق سواری، موج سواری، پلاژ مخصوص آقایان و بانوان، رستوران، کافی شاپ، بوفه و… اشاره کد. وجود این امکانات تفریحی باعث شده ساحل فرح آباد به یکی از پرطرفدارترین سواحل شمالی کشور تبدیل شود. همچنین به دلیل قرارگیری جاده فرح آباد در امتداد ساحل دریا جاده ای بسیار زیبا ای می باشد که در آن رستوران ها و سفره خانه های متنوعی دیده می شود.

مسجد فرح آباد ساری

یکی از مهمترین اماکن دیدنی و تاریخی مجموعه فرح آباد مربوط به مسجد آن می شود. اگر در حال حاضر به بازدید از این منطقه بروید تنها بنایی که به صورت کامل به جا مانده است، ساختمان مسجد می باشد. این مسجد نیز به دستور شاه عباس اول ساخته شده است و سبک معماری آن که به سبک معماری اصلی ایرانی و اسلامی است، مساجد و بناهای تاریخی استان اصفهان را برای همگان تداعی می کند.

مسجد فرح آباد در مساحتی به ابعاد 65 در 75 متر و زمینی مستطیلی شکل بنا شده است. این مسجد دارای دو ورودی، چهار ایوان، شبستان، حیاط و حجره های متعددی می باشد. ساختمان مسجد از آجر و ملات ساروج ساخته شده است که به استحکام و مقامت بیشتر آن کمک می کند و توسط کاشی کاری های رنگی مزین شده است.

مجموعه تاریخی فرح آباد ساری

بنای مسجد

یکی از ایوان های بزرگ مسجد که در دو طرف آن شبستان های بزرگی ساخته شده است، دارای گنبدهایی آجری نیز می باشد. جالب است بدانید که تنا چیزی که از مسجد تخریب شده است، مناره های آن می باشند، اما پایه های آن همچنان استوار باقی مانده اند. نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که مسجد فرح آباد در طول این سال ها به علت فرسایش و… مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

دو بار از مرمت و بازسازی این مسجد در دوران زندیه و پهلوی دوم صورت پذیرفته است. همچنین پس از انقلاب نیز آن را برای بار دیگر مرمت و بازسازی کردند.حوض چهارگوش و بزرگی در وسط حیاط مسجد نیز وجود دارد. بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان در نوشته های خود از مسجد فرح آباد نیز یاد کرده اند.

بهترین زمان سفر به فرح آباد ساری

بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی، شهرهای شمالی را برای گردش و سفر خود انتخاب می کنند. منطقه فرح آباد ساری نیز همانند دیگر شهرهای شمالی کشور در فصل بهار دارای بهترین آب و هوا و زیبایی ها می باشد. در فصل تابستان به علت شرجی بودن منطقه شاید برخی افراد اذیت شوند ما بازهم به دلیل تعطیلات تابستانی، این منطقه پر از گردشگر می باشد. بنابراین بهترین فصلی که می توانید برای بازدید از این منطقه گردشگری انتخاب کنید، فصل بهار می باشد.

مجموعه تاریخی فرح آباد ساری

بندر فرح آباد ساری کجاست و مسیر دسترسی به آن

بندر تاریخی فرح آباد که امروزه یکی از جاهای دیدنی ساری محسوب می شود، مجاور جاده ای به همین نام یعنی جاده فرح آباد قرار دارد. اما جاده فرح آباد نام دیگری نیز دارد که با نام جاده دریا از آن یاد می شود و باعث اتصال شهر ساری به ساحل فرح آباد شده است. فرح آباد با شهر ساری 25 کیلومتر فاصله دارد. منطقه ساحلی فرح آباد که با نام خزر آباد نیز شناخته می شود، در 3 کیلومتری دریا واقع شده است.

اگر قصد رفتن به منطقه فرح آباد را دارید، می بایست ابتدا خود را به شهر ساری برسانید که برای این کار می توانید از جاده هراز و یا جاده فیروزکوه به سمت استان مازندران اقدام کنید. اگر از طریق جاده فیروزکوه اقدام کنید، ابتدا به قائمشهر و سپس به شهر ساری می رسید. همچنین اگر از جاده هراز قصد سفر داشته اشید ابتدا به آمل خواهید رسید. از آمل سمت شرق را انتخاب کرده و به شهرهای بابل و قائمشهر می رسید که باید از آنجا مسیر شهر ساری را پیش بگیرید.

اقامت در ساری

از آنجایی که شهر ساری یکی از شهرهای پر جاذبه و پرطرفدار از مناطق شمالی می باشد، بسیاری از گردشگران آن را به عنوان مقصد سفر و گردش خود انتخاب می کنند. اگر شماهم این شهر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کدره اید، بهتر است بدانید که به دلیل پرجاذبه بودن آن، اقامتگاه های موجود در این شهر، به خصوص در اواخر هفته و یا ایام تعطیل سریع رزرو می شوند و بهتر است شما برای رزرو اقامتگاه خود یک هفته پیش از تاریخ سفر، اقدام به رزرو اقامتگاه خود کنید.

یکی از بهترین پیشنهادها برای اقامت در ساری می تواند اجاره آپارتمان مبله در ساری باشد. زیرا هم از لحاظ امکانات مناسب و مجهز بوده و هم از قیمت های مناسبی برخوردار می باشند.

مجموعه تاریخی فرح آباد ساری

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، جاده فرح آباد، 35 کیلومتری شمال شهر ساری

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه