غار کیجاک چال سوادکوه یا غار اسپهبد خورشید

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی در خطه شمال، واقع در شهرستان سوادکوه مازندران غار کیجاک چال سوادکوه می باشد. بسیاری از گردشگران برای بازدید از این جاذبه طبیعی روانه این منطقه می شوند تا آن را از نزدیک مشاهده کنند. در این مقاله می خواهیم با این جاذبه طبیعی که در یکی از استان های شمالی می باشد بیشتر آشنا شویم. شاید در میان شما برخی افرادی باشند که علاقمند به آشنایی ببیشتر با غار کیجاک چال سوادکوه باشند، با ما همراه باشید.

معرفی غار کیجاک چال سوادکوه یا غار اسپهبد خورشید

در شهرستان سوادکوه استان مازندران غاری زیبا و دیدنی وجود دارد که روی دیواری به ابعاد 60 متر بوده و خود غار دارای ارتفاعی حدود 23 متری از زمین می باشد. طبق شواهد و مدارکی که از این غار وجود دارد، نشان می دهد که مربوط به دوره ساسانیان می باشد. در آن زمان از غار کیجاک چال به عنوان دژ دفاعی اسپهبدان استفاده می کردند. این دیوار به شکل کلاهکی بوده که از جنس آهک می باشد.

هنگامی که به دیوار غار نگاه می کنید، ورودی غار را در زیر کلاهک غار کیجاک مشاهده می کنید. حالت نقاب مانندی که روی دهانه ورودی غار وجود دارد دارای ارتفاعی به چهار و نیم متر می باشد. علاوه بر کلاهکی که بالای غار قرار دارد کلاهک دیگری زیر فضای دهانه ورودی غار وجود دارد. این غار در ارتفاعات یکی از جنگل های شمال که به روستایی به نام پیت سرا مشرف می باشد. قرار گرفته است. این روستا در منطقه دوآب شهرستان سوادکوه واقع شده است.

غار کیجاک چال با عنوان دیگری به نام غار اسپهبد خورشید نیز شناخته می شود. اهالی شهرستان سوادکوه با گویش محلی خود، این غار را لاپ کمر می خواندند. همچنین مردمی که در روستاهای اطراف این منطقه زندگی می کردند آن را دیوکالی که  به معنی لانه دیو می باشد می نامیدند. غار کیجاک چال یا اسپهبد خورشید به ثبت آثار ملی ایران رسیده و برای ثبت جهانی نیز برای آن پرونده تشکیل شده است.

افسانه پری زاده در غار کیجاک چال

از ایام قدیم، داستانی در میان اهالی منطقه سوادکوه نقل می شود که گفته می شود، دختری پری زاد ترس از آدمیان داشته و به دلیل دوری از آن ها در این غار هود را پنهان کرده بود و به کار بافندگی مشغول بود. در روزی، یکی از چوپانان اهل شهمیرزاد، دام هایش را برای چرا به محلی که در نزدیکی این غار بود برد. این دختر پری زاده را دید و در همان لحظه اول عاشق و شیفته ی او شد.

از آن روز به بعد، چوپان هرروز به اطراف این غار می رفت و برای جلب نظر دختر پری زاده، به نی زدن خود را مشغول می کرد. تا روزی رسید که دختر پری زاده نیز عاشق پسر چوپان شد. بالاخره چوپان عاشق از دختر پری زاده کام می گیرد و در همان حین، دامن دختر آلوده به خون می شود.

چوپان عاشق، خون را که مشاهده می کند، دختر را به منظور طهارت به چشمه ای که در پایین غار قرار داشت، می برد. در مسیری که به سمت چشمه می روند، چند قطره از خون روی زمین میی چکد. افراد بومی منطقه نیز، دلیل سرخی این قسمت از دامنه کوه را به  این داستان ربط داده اند. هنوز هم این چشمه در آن منطقه وجود دارد و با نام پری چشمه یا پرو چشمه شناخته می شود.

غار کیجاک چال سوادکوه

فضای داخلی غار کیجاک چال سوادکوه

هنگامی که وارد فضای داخلی غار کیجاک چال می شوید، متوجه می شوید که این غار دارای عمق زیادی نبوده و از کف غار تا سقف، حدود 7 متر ارتفاع می باشد. با وجود کوچک بودن فضای داخلی غار، تالار زیبا و منحصر به فردی را مشاهده می کنید که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. این تالار بیضی شکل بوده و دارای طولی حدود 12 متر و عرض آن حدود 10 متر می باشد. فضای داخلی تنها به تالار آن ختم نمی شود و علاوه بر آن، دو اتاق دیگر که دارای ابعاد متفاوتی می باشند قرار دارد.

در فضای داخلی و قسمت شمالی غار، اتاق بزرگتر و در بخش جنوب آن اتاق کوچکتر قرار گرفته اند. اتاقی که در قسمت شمالی قرار گرفته، دارای ابعادی برابر با طول 6 متر و عرض آن حدود 7 متر می باشد. همچنین اتاق جنوبی که ابعاد آن کوچکتر بوده دارای طول 5 و نیم متر و عرض حدود 10 متر می باشد. این دو اتاق توسط یک دیوار که دارای قطری حدود 65 سانتی متر می باشد از یکدیگر جدا شده اند. برای ساخت این اتاق ها از مصالحی همچون سنگ و گل که از خاک رس تشکیل شده است، استفاده کرده اند.

همچنین برای سقف های اتاق ها نیز از چوب تنه درختان جنگل های شمال به کار برده اند. محل ورودی اتاق های غار، از ایوانی که در دهانه غار وجود دارد می باشد. ناگفته نماند هنگامی که می خواهید از فضای داخلی غار دیدن کنید می بایست با تمام امکانات و تجهیزات ایمنی وارد شوید و از درون این غار زیبا دیدن کنید. چرا که موقعیت مکانی این غار به گونه ای است که مسیر دسترسی به آن دشوار بوده و تنها با تجهیزات کامل باید به سمت آن رفت. به جرئت می توان گفت که غار کیجاک چال یکی از شاهکارهای خلقت خداوند روی زمین می باشد.

غار کیجاک چال سوادکوه

بهترین زمان بازدید از غار اسپهبد خورشید

اگر قصد دارید از این مکان طبیعی زیبا دیدن کنید، به دلیل موقعیت مکانی که در دل جنگل های استان شمالی می باشد، نیمه اول سال به خصوص فصل بهار که طبیعت اطراف آن سرسبز و سرشار از طراوت است را می توانید انتخاب کنید تا علاوه بر زیبایی های غار کیجاک چال، از زیبایی های اطراف نیز بهره مند شوید. نکته حائز اهمیت این است که برای بازدید از این غار نیازی به پرداخت هزینه نبوده و کاملا رایگان می باشد.

غار کیجاک چال سوادکوه کجاست و مسیر دسترسی به آن

غار زیبای کیجاک چال که از دیدنی های سوادکوه می باشد در استان مازندران و شهرستان سوادکوه و در فاصله 10 کیلومتری از جنوب پل سفید واقع شده است. اگر می خواهید از تهران به سمت غار کیجاک چل بروید، ابتدا باید از تهران وارد جاده دماوند شده و در ادامه به سمت جاده فیروزکوه راهی شوید. هنگامی که فیروزکوه را پشت سر گذاشتید، از ورسک و کلیسای اوریم رودبار، یک خروجی در سمت راست شما قرار دارد که شما را به این غار می رساند.

آدرس غار اسپهبد خورشید: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، 10 کیلومتری جنوب پل سفید، رو به روی پادگان ارتش

رزرو اقامتگاه در سوادکوه

هنگامی که گردشگران می خواهند به یکی از شهرهای شمالی سفر کنند، مهمترین اقدام پیش از سفر اجاره ویلا یا اقامتگاه می باشد. یکی از گزینه های بسیار جذابی که می توانید برای رزرو اقامتگاه در سوادکوه را مد نظر قرار دهید، اجاره کلبه در سوادکوه می باشد. کلبه هایی که در دل طبیعت و جنگل قرار دارند قطعا می تواند یکی از تجربه های جدید و جالبی باشد که هر گردشگری می تواند آن را تجربه کند.

قیمت اجاره کلبه در سوادکوه به گونه ای است که تقریبا با بودجه تمام افراد سازگار می باشد و نگرانی بابت هزینه گزافی وجود ندارد. همچنین به دلیل بالا بودن تقاضای اجاره کلبه در شهرهای شمالی بهتر است یک هفته پیش از سفر به اجاره آن اقدام نمایید.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، شهرستان سوادکوه، 10 کیلومتری جنوب پل سفید، رو به روی پادگان ارتش

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه