غار پنجعلی طالقان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهرستان طالقان که یکی از مناطق خوش آب و هوای اطراف تهران است، اغلب افراد برای گردش های یک روزه و حتی چند روزه به سمت آن می روند. علاوه بر آب و هوای مطلوب و موقعیت مکانی مناسبی که دارد، جاذبه های گردشگری دیگری از جمله غار پنجعلی طالقان دارد که مقصد محبوبی برای غارنوردان به شمار می رود. در ادامه به بررسی بیشتر این غار خواهیم پرداخت.

معرفی غار پنجعلی طالقان

غار پنجعلی در استان البرز و شهرستان طالقان واقع شده است و یکی از دیدنی های طالقان می باشد و قدمت آن به هزار سال پیش از میلاد می رسد. برای ورود به این غار دو حفره وجود دارد که یکی از آن ها دارای ابعاد 60/50 سانتی متر و دیگری نیز 70/110 سانتی متر می باشد. اگر وارد این غار شوید، فضای آن حدود 6 متر مربع عمق دارد و همچنین اگر نگاهی به سطح کف محیط داخلی غار بیاندازید، آثارهایی از حفاری های غیرمجازی که در آن صورت گرفته را خواهید دید.

به گفته هیئت سازمان ثبت در مورد غار پنجعلی: طبق شواهد مشاهده شده نشان می دهد که در برخی از دوره های تاریخ این غار مسکونی بوده و به عنوان پناهگاه از آن استفاده می شد. حتی بر اساس شواهدی که در آنجا وجود دارد اینگونه می توان دریافت که غار پنجعلی در گذشته دارای وسعت بیشتری بوده. در این غار بقایای اسکلت انسان، سفال های خاکستری، نخودی و همچنین سیاه رنگ و تکه هایی از فلزات صیغلی داغدار مشاهده و جمع آوری شده است.

بر طبق شواهد و مدارکی که هیئت کارشناسی سازمان در غار پنجعلی یافته است، چنین برداشت کرده که در گذشته از این محیط به عنوان قبرستان استفاده می شده و قدمت آن به حدود 3 هزار سال پیش از میلاد بازمی گردد. همچنین غار پنجعلی طالقان در تاریخ 12 بهمن سال 1381 با شماره 7077 در لیست آثار ملی ایران ثبت گردید.

پیشنهاد می شود اگر جزو افرادی هستید که علاقه به بازدید از مناطق تاریخی و آثار باستانی دارید، از این منطقه که دارای موقعیت جغرافیایی خوبی است دیدن کنید.

غار پنجعلی طالقان

غار پنجعلی طالقان کجاست و مسیر دسترسی به آن

غار پنجعلی در استان البرز و در جنوب شهرستان طالقان قرار گرفته است. برای دسترسی به غار پنجعلی ابتدا باید وارد جاده طالقان شوید و پس از آن مسیر روستای باریکان را پیش بگیرید. در بخش جنوبی روستا وارد مسیر دسترسی به روستای میناوند می شوید. در ادامه مزرعه را می بینید که مزرعه پنجعلی باریکان نام دارد. در میان صخره های موجود در این منطقه و ضلع شرقی آن غاری به نام غار پنجعلی قرار دارد.

آدرس غار پنجعلی طالقان: شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای میناوند، غار پنجعلی

رزرو کلبه در طالقان

طالقان که یکی از ییلاقات نزدیک به استان تهران است، در تمام طول سال میزبان گردشگران زیادی به خصوص از تهران می باشد. اگر در فصل های سرد سال برای بازدید از مناطق دیدنی طالقان به این منطقه سفر کردید، می توانید برای اقامت خود به رزرو کلبه در طالقان بپردازید. همچنین به دلیل بالا بودن تقاضای اجاره کلبه چوبی در طالقان، این نوع اقامتگاه زودتر از بقیه اقامتگاه ها رزرو می شوند. پس بهتر است یک هفته یا چند روز پیش از سفر به این منطقه به اجاره کلبه مورد نظر خود اقدام نمایید.

راهنما سایت

آدرس

شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای میناوند، غار پنجعلی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه