غار زنگیان سوادکوه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

غار زنگیان یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر سوادکوه در استان مازندران می باشد. غار زنگیان دارای طاق های طبیعی زیبایی بوده که قدمت آن ها بسیار طولانی می باشند. در سوادکوه علاوه بر جنگل های انبوه و رودخانه های پرآب و خروشان، جاذبه های طبیعی گردشگری هچون غار زنگیان دیده می شود که در این مقاله با آن بیشتر آشنا می شویم.

معرفی غار زنگیان سوادکوه

 یکی از جاذبه های دیدنی و طبیعی که در سوادکوه استان مازندران قرار دارد غار زنگیان می باشد که در روستای به نام زنگیان قرار گرفته است. همچنین روستای زنگیان سوادکوه در دهستان ولوپی واقع شده است. در غار زنگیان طاق های طبیعی و دهلیز هایی که اندازه آن ها به 720 متر می رسد وجود دارد. این غار دارای دهانه ای به حدود 4 متر می باشد و طول آن 800 متر است.

این غار از جاذبه های طبیعی سوادکوه بوده و توسط یک سری صخره محاصره شده است که آن ها هم جزو جاذبه های دیدنی اطراف آن محسوب می شود. طبق برخی از گفته ها آمده است که از این غار در زمان مغول ها به عنوان زندان به کار می رفته است و همین نشان از قدمت طولانی مدت این غار می باشد. در گذشته غار زنگیان دارای مسیری به غاری دیگر که در منطقه لیند قرار گرفته داشته است اما با گذشت سال های طولانی و ریزش های پی در پی، این مسیر مسدود شده است.

زیبایی هایی که در این غار می توانید مشاهده کنید بسیار اسرارآمیز و حیرت انگیز هستند که این غار را تبدیل به یکی از غارهای کمتر شناخته شده در ایران کرده است.

غار زنگیان سوادکوه

نقشه داخلی غار زنگیان سوادکوه

اگر می خواهید وارد فضای داخلی غار زنگیان شوید، حتما برای پیدا کردن مسیر از نخ راهنما کمک بگیرید و هرگز به تنهایی برای بازدید از داخل غار اقدام نکنید. مسیر داخل غار گمراه کننده است و احتمال پیدا نکردن مسیر بسیار بالاست. هنگامی که وارد غار زنگیان می شوید، مسیر دو راهی مقابل شما قرار دارد. مسیری که در سمت چپ قرار دارد، بن بست بوده اما مسیری که در سمت راست قرار دارد مسیر اصلی بوده و حدود 3 کیلومتر می باشد و تا انتهای غار ادامه دارد.

اگر به تمام جوانب دیواره های غار نگاهی کنید، استلاگتیت و استلاگمیت هایی را مشاهده خواهید کرد که باعث زیبایی فضای داخلی غار شده اند. اگر به انتهای غار نیز بروید، کریستال هایی وجود دارند که بسیار جذاب و دیدنی به نظر می رسند. در مسیر داخلی غار که قرار بگیرید، چهار تالار بزرگ را می بینید. یکی دیگر از جذابیت هایی که داخل غار می توان مشاهده کرد، حوضچه ای آبی رنگ می باشد که داخل آن استخوان هایی با ابعاد بزرگ قرار دارد.

از آنجایی که غار زنگیان در گذشته محلی برای سکونت انسان ها بوده است، برخی این استخوان ها را به استخوان انسان ها نسبت داده اند. همچنین علاوه بر این ها، خفاش هایی را می بینید که در غار زنگیان زندگی می کنند. از آنجایی که توصیه می شود هرگز به تنهایی داخل غار نروید، وجود پله و چاهک هایی است که تقریبا عمیق بوده و برای این که آن ها را پشت سر بگذارید، باید از طناب و شخص دیگری کمک بگیرید.

علاوه بر خفاش، جانوران دیگری نظیر عنکبوت که سه نوع و غارزی می باشند داخل غار زندگی می کنند. همچنین در دهانه ورودی غار زنگیان، عقرب و رتیل وجود دارند. ناگفته نماند، دهلیز های این غار تا 720 متر هم می رسند. ناگفته نماند، یکی از نکات ایمنی که باید رعایت کنید حتما از کلاه ایمنی استفاده کنید.

غار زنگیان سوادکوه

غار زنگیان کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای دسترسی به غار زنگیان می بایست از قائمشهر حدود 43 کیلومتر به سمت پل سفید حرکت کنید. پیش از این که به پلیس راه برسید، سمت راست خود جاده ای قرار دارد که باید آن را طی کنید. حدود هشت کیلومتر که به جلو بروید و روستای الله بند را پشت سر بگذارید، به دو راهی آلاشت دراسله خواهید رسید. به اینجا که رسیدید، سمت چپ که مسیر دراسله است را انتخاب کنید.

حدود هفت کیلومتر که پیش بروید، سمت راست خود جاده ای خاکی، باریک و نامشخص را مشاهده می کنید که می بایست وارد آن شوید. چیزی که می تواند شما را راهنمایی کند، وجود صخره ای بزرگ است که رو به روی جاده قرار دارد.

در این جاده باید از چندین پیچ عبور کنید و پس از آن به تاسیسات می رسید. در این قسمت در جایی مناسب خودروی خود را پارک کرده و مابقی مسیر را پیاده بروید. در این قسمت مسیر پاکوب وجود ندارد و باید برای این که دهانه غار را پیدا کنید کمی در این منطقه به جستجو بپردازید.

غار زنگیان سوادکوه

اقامت در سوادکوه

اگر برای بازدید از غار زنگیان راهی شهر سوادکوه شدید، بهتر است برای اقامت در سوادکوه به اجاره ویلا در شیرگاه سوادکوه اقدام نمایید. شیرگاه یکی از مناطق زیبا و سرشار از جاذبه های طبیعی سوادکوه بوده و بدون شک اگر به اجاره ویلا یا خانه روستایی اقدام کردید می توانید اقامت بسیار خوب و دلپذیری را در این منطقه از شهرهای شمالی داشته باشید.

همچنین بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان برای آن که بتوانند از مناطق و طبیعت های دیگری از سوادکوه دسترسی داشته باشند، با اقامتی چند روزه در این منطقه آرام می پردازند. علاوه بر این ها اجاره ویلا در شیرگاه سوادکوه دارای تنوع زیادی می باشد که شما می توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود یکی از آن ها را انتخاب کنید.

غار زنگیان سوادکوه

راهنما سایت

آدرس

مازندران - سوادکوه - جاده آلاشت - جاده زنگیان - روستای زنگیان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه