سفری به جنگل راش سوادکوه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اگر قصد سفر به یکی از شهرهای شمالی را دارید و می خواهید حس خوب پیاده روی در جنگل را تجربه کنید، حتما جنگل راش سوادکوه را در اولیت های خود قرار دهید. با پیاده روی در این جنگل می توانید از میان درختان سر به فلک کشیده، استشمام هوای تازه و صدای خوش پرندگان را در طبیعت، با تمام وجود لمس می کنید.

معرفی جنگل راش سوادکوه

یکی از مناطق گردشگری و طبیعت گردی شهرهای شمالی کشور، جنگل راش سوادکوه بوده و با درختانی که دارای ارتفاع 40 متر هستند می تواند زیبایی های خود را به رخ تمام گردشگران بکشد. وجود این درختان بلند در جنگل، فضایی خیالی و متحیر کننده را برای گردشگران پدید می آورد و همچنین زیر سایه سار آن ها می توانید قدم بزنید و از چشم انداز فوق العاده جنگل راش نهایت لذت را ببرید.

اگر در پاییز به این منطقه سفر کنید به جرئت می توان گفت بهترین تصویر از این جنگل را مشاهده خواهید کرد. درختان موجود در این جنگل قسمتی از جنگل باستانی هیرکانی بوده که به دوره ژوراسیک که به 40 میلیون سال پیش باز میگردد مربوط می شود. در گذشته این منطقه را با نام هیرکانیا می شناختند که به معنای سرزمین گرگ ها بود. به همین دلیل به این جنگل ها جنگل هیرکانی گفته می شود.

جنگل راش سوادکوه

پوشش گیاهی جنگل راش سوادکوه

در جنگل راش گیاهان و درختانی اعم از: درختان بلند قامت و کهنسال افرا، سردار یا سرخدار، توسکا، راش، ملج و… یافت می شوند. همانطور که از نام جنگل پیداست، درختان راش در این منطقه از ارزش بیشتری برخوردارند. درخت راش که با نام دیگری با عنوان درخت سایه پسند نیز شناخته می شود، دارای شاخ و برگ های فراوانی می باشد. این درخت در مناطق گرم رشد خوبی دارد و مناطق سرد برای رشد آن مناسب نیست.

همچنین به علت داشتن ریشه های سطحی، بهترین مکان برای رشد آن ها جنگل هایی است که دارای خاک کم عمق می باشند. رشد درخت راش به گونه ای است که می تواند تا ارتفاع 35 رشد داشته باشد و قطر تنه آن به 1.5 متر برسد. عمر درخت راش بین 200 تا 250 سال بوده و بدین صورت است که در فضای باز بین 40 تا 50 سال و اگر در جنگل های بزرگ باشد بین 60 تا 80 سال بار می دهد.

در صورت داشتن خاک مناسب می تواند هر 5 یا 6 سال میوه بدهد و اگر از خاک مناسب تغذیه نکند میوه دادن آن با تاخیر صورت می گیرد و به هر 15 سال یک بار تبدیل می شود. از آنجایی که این درخت بسیار حساس بوده اگر در زمستان در برابر سرمای شدید قرار بگیرد، رو به نابودی می رود. همچنین اگر در فصل تابستان در برابر گرمای شدید قرار بگیرد نیز آسیب می بیند.

جنگل راش سوادکوه

چوب درخت راش

در جنگل راش سوادکوه چوب درخت راش فراوان است و از آن ها در ساخت کلبه های چوبی، منازل روستایی، مبلمان، در و پنجره و هر وسیله چوبی دیگر استفاده می شود. زغال و هیزم چوب راش نیز در میان مردم از شهرت خاصی برخوردار می باشد.

امکانات تفریحی در جنگل راش سوادکوه

اگر به جنگل راش سفر کردید، می توانید از پیاده روی و قدم زدن در یکی از بهترین جنگل های خطه شمال نهایت لذت را ببرید. قدم زدن در میان درختان بلند قامت این جنگل که سایه های وسیعی روی زمین پهن کرده اند می تواند شما را به آرامشی دعوت کند که هیچ کجا آن را پیدا نخواهید کرد. علاوه بر این ها صدای پرندگان در سکوت و خلوتی جنگل بر این آرامش افزوده و شما را به خلسه می برد.

در میان جنگل رودخانه ای عبور می کند که بر زیبایی جنگل افزوده است. صدایی که از این رودخانه به گوش می رسد علاوه بر نغمه های پرندگان، با شنیدن آن ها تمام خستگی را از تنتان بیرون می کند. این رودخانه پس از عبور از میان جنگل راش به رود تجن می رسد. همچنین می توانید ساعت ها در این جنگل بنشینید و از آرامش خاص آن نهایت لذت را ببرید.

اگر اهل عکاسی باشید می توانید تصاویر بسیار زیبا و کارت پستالی از این جنگل ثبت کنید. از دیگر امکانات تفریحی در جنگل راش می توان به پیک نیک و دورهمی اشاره کرد. اگر دوچرخه همراه خود دارید می توانید از دوچرخه سواری در جنگل و طبیعت بهره مند شوید، چرا که هرگز این امکان را در شهرهای شلوغ پیدا نخواهید کرد.

جنگل راش سوادکوه

امکانات رفاهی جنگل راش سوادکوه

به دلیل بکر بودن و دست نخورده بودن این منطقه، امکانات رفاهی در آن وجود ندارد. بهتر است قبل از رفتن به این جنگل مواد خوراکی و وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین سرویس بهداشتی در جنگل راش تعبیه نشده است.

اقامت در جنگل های سوادکوه

اگر قصد سفر به جنگل راش را دارید و می خواهید شب را در آنجا بگذرانید، می توانید به اقامت و کمپ زدن در جنگل فکر کنید. برای کمپ زدن بهتر است به صورت کاملا مجهز و با تمام امکانات اعمم از: چادر، مواد غذایی و خوراکی، آب آشامیدنی، کیسه خواب و وسایل مورد نیاز خود را همراه داشته باشید. با کمپ زدن و شب خوابیدن در جنگل می توانید از حس خوب طبیعت و هوای تازه به دور از آلودگی استفاده کنید. همچنین اگر اهل اقامت و شب ماندن در طبیعت و جنگل نیستید، می توانید از اقامتگاه هایی مانند خانه های روستایی استفاده کنید.

علاوه بر تمام این ها، می توانید برای اقامت خود در این شهر زیبا، اجاره ویلا جنگلی سوادکوه استفاده نمایید. این شهر دارای جنگل های بسیار زیبا و انبوه بوده و هیچ چیز نمی تواند لذت بخش تر از این باشد که صبح هنگام، با صدای زیبای پرندگان در جنگل و هوای تازه آن از خواب بیدار شد. البته شایان ذکر است به علت وجود خطرات جانوران وحشی در جنگل، ویلاهای جنگلی در میان جنگل ها نبوده و در نواحی امن و حاشیه ای از جنگل ها ساخته شده اند.

جنگل راش سوادکوه

بهترین زمان سفر به جنگل راش سوادکوه

اگر قصد سفر و بازدید از جنگل راش را دارید بهتر است از اواخر فروردین ماه تا اوایل دی اقدام به سفر و گردشگری کنید. به خصوص پاییز این جنگل بسیار دیدنی و جذاب بوده و دلیل آن وجود برگ ریزان های درختان بلند قامت راش می باشد. در فصل زمستان نیز از آنجایی که جنگل راش در ارتفاعات قرار دارد و دارای شرایط جوی کوهستانی می باشد، به علت سرمای هوا شاید پیاده روی و پیک نیک و کمپ زدن در این منطقه خوشایند نباشد.

جنگل راش کجاست و مسیر دسترسی به آن

جنگل راش در استان مازندران، بخش دو دانگه شهر ساری و در نزدیکی روستایی به نام روستای سنگده واقع شده است.

برای دسترسی به جنگل راش، اگر از تهران می خواهید بروید، می بایست ابتدا وارد جاده فیروزکوه شوید. فیروزکوه را که پشت سر گذاشتید مسیر ورسک، ارفع ده و شورمست را پیش بگیرید. پس از آن که شهرک صنعتی شورمست را رد کردید، پیش از آن که به پمپ بنزین برسید، به خروجی که در سمت راست شما قرار دارد وارد شوید. همچنان مسیر خود را ادامه دهید تا از لمرز عبور کنید و به فلورد برسید.

به ابتدای جاده خانقاه پی یا خنوا که رسیدید به سمت چپ بپیچید. مسیر اصلی را پیش بگیرید تا به قهوه خانه رنجبر برسید. پس از عبور از این قهوه خانه به وزملا و سنگده خواهید رسید. از روستای سنگده تا ابتدای مسیر پیاده روی جنگل راش، جاده خاکی پیش رویتان قرار دارد. برای عبور از این جاده می توانید از ماشین های محلی استفاده کنید تا به جنگل راش سوادکوه برسید.

جنگل راش سوادکوه

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، بخش دودانگه، نزدیکی روستای سنگده

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه