روستای جزین فریدونکنار

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

استان مازندران که یکی از استان های زیبای شمال کشورمان می باشد، شهرهای متعددی از جمله فریدونکنار را در خود جای داده است. نام گذاری این شهر علتی پیشینه دارد و به نام فریدون، نبیره جمشید جم که یکی از پادشاهان اساطیری ایران بود باز می گردد. داستان از این قرار بود که فریدون در منطقه ساحلی کنار دریای خزر اقامت گزیده بود. در گذشته کلمه کنار را برای کسانی که به یک منطقه دیگر مهاجرت می کردند به کار برده می بردند و اینگونه بود که این منطقه را با نام فریدونکنار خواندند. روستای جزین یکی از زیباترین روستاهای فریدونکنار بوده که 13 کیلومتر از فریدونکنار فاصله دارد. در این روستا جنگلی با همین نام قرار گرفته که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.

روستای جزین

روستای جزین را بیشتر بشناسیم

روستای جزین یکی از روستاهای فریدونکنار بوده که در 13 کیلومتری شهرستان فریدونکنار واقع شده است. این روستا، جنگلی بکر و چشم انداز بی نظیری با نام جنگل جزین با وسعت 60 هکتار را در خود جای داده است.

بسیاری از گردشگران و مسافران، این روستا را مقصدی برای گردش خود انتخاب می کنند. از آنجایی که این روستا جزو روستاهای آببندان بوده، مساحت آببندان آن به 72 هکتار می رسد و عرض تاج آن حدود 8 تا 10 متر می باشد. رودخانه ای که در کنار آن قرار دارد به عنوان منبع تغذیه ای برای آن می باشد. روستای جزین دارای 110 خانه محلی بوده که 20 واحد از آن ها بسیار قدیمی هستند که قدمت آن ها به بیش از 50 سال می رسد.

همچنین یک واحد قدیمی تر در آن دیده می شود و قدمت آن بیش از 100 سال می باشد. اما به دلیل عدم وجود امکانت رفاهی، گردشگران در جزین اقامت نمی کنند. به علت لایروبی نشدن ابن آببندان عمق آن حدود 2 تا 3 متر بوده و تابستان ها خشک می شود.

اما ادعا شده که با توجه به پرورش ماهی این آببندان خشک نخواهد شد. طبق سرشماری هایی که در سال 1395 از این روستا به عمل آمد، 451 نفر جمعیت داشت.

روستای جزین

دیدنی های اطراف جزین

همانطور که می دانیم بسیاری از افراد فریدونکنار را به دلیل دیدنی های متعددی که در خود دارد برای گردش انتخاب می کنند. از جمله دیدنی های فریدون کنار، جنگل جزین، روستای جزین، روستای ازباران، پل تاریخی فریدونکنار و پارک ساحلی لاله می باشند.

جنگل جزین

در فریدون کنار و روستای جزین جنگلی به نام جزین قرار گرفته که با توجه به بستر مناسب آن، محلی برای گردش و تفریح گردشگران به شمار می آید. رودخانه ای که در جنگل جزین جریان دارد زیبایی این محل را دو چندان کرده است.

روستای ازباران

در بخش جنوبی فریدون کنار، دهستانی با نام عبدا… وجود دارد که روستای ازباران در آن واقع شده است. این روستا از دیگر روستاهای فریدوکنار به شمار می رود. اگر به این روستای زیبا سفر کنید، شاهد قوهایی خواهید بود که در فصل های پاییز و زمستان به این مکان مهاجرت کرده و تا اوایل بهار که هوا رو گرما می رود در آنجا سکونت دارند. نکته ای که هنگام بازدید از این تالاب باید بدانید این است که اگر در فصل سرد سال به آنجا می روید باید از کفش های مناسب استفاده کنید.

روستای جزین فریدونکنار

پل تاریخی فریدونکنار

در بخش میانی فریدونکنار رودخانه ای به نام مرزرود جاری می باشد که از رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرد. روی این رودخانه نیز پلی قرار گرفته که پل تاریخی فریدونکنار نام گرفته است. این پل در ابتدا چوبی بوده که در سال 1336 مهندسان آلمانی آن را احداث کردند. وظیفه این پل متصل کردن بخش شرقی و غربی فریدونکنار به یکدیگر بود.

پارک ساحلی لاله

پارک ساحلی لاله در شهر فریدونکنار و نزدیک دریای خزر قرار گرفته و همچنین باغ پرندگانی در این پارک احداث شده است. در این باغ پرندگانی نظیر غازهای وحشی، مرغابی، خوتکا، قو، پلیکان و … نگهداری می شوند که از مناطق سیبری به ایران مهاجرت کرده اند. باغ پرندگان می تواند میزبان خوبی برای گردشگرانی باشد که به پرندگان علاقه زیادی دارند.

روستای جزین فریدونکنار کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر از تهران قصد سفر به فریدونکنار را دارید، می بایست خود را به جاده رودهن به سمت هراز برسانید. هنگامی که شهرهای آمل و محمودآباد را پشت سر گذاشتید، سمت شرق شما فریدونکنار می باشد که باید به سمت آن حرکت کنید. از فریدونکنار نیز می توانید مدت 20 دقیقه به سمت روستای جزین حرکت کنید و از این روستای زیبا که از روستاهای فریدونکنار در استان مازندران می باشد دیدن کنید.

روستای جزین فریدونکنار

مطالب مشابه