دریاچه الندان ساری

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دریاچه الندان ساری، جاذبه ای فوق العاده جذاب و معروف است که در اطراف ساری، شهرستان چهاردانگه و روستای الندان قرار دارد. منطقه ای بکر و دوست داشتنی که برای یک طبیعت گردی خاطره انگیز مقصدی بی نظیر خواهد بود. با لوکس ویلا همراه باشید تا با همه چیز درباره دریاچه الندان ساری بیشتر آشنا شوید.

الندان

معرفی دریاچه الندان ساری

شهر ساری مملو از جاذبه های گردشگری و مناطق بکر طبیعت گردی است. در خود شهر کلی جاذبه تاریخی وجود دارد که ارزش بالایی هم دارند و در اطراف شهر هم بخاطر طبیعت فوق العاده شمال کشور، کلی مناطق بکر برای طبیعت گردی هست. برخی از این مناطق آنقدر توریستی و محبوب هستند که کلی کافه و رستوران در اطرافشان قرار دارد، امکانات مختلفی دارند و مسیرشان هم آسفالته است. اما این جاهای دیدنی همیشه شلوغ هستند و لذت بهرمندی از طبیعت بکر مازندران را از ما میگیرند. اما دریاچه الندان ساری جایی است که بجز ایام خوش آب و هوا و تعطیلات، خلوت است و حسابی می توانید از هوای خوش، طبیعتی بکر و دریاچه ای زیبا لذت ببرید.

دریاچه الندان که در فاصله 65 کیلومتری ساری قرار دارد، دریاچه ای است که آبش از طریق باران تهیه می شود. بطور میانگین، دریاچه الندان ساری 17 هزار متر مربع مساحت دارد ولی با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان به لطف بارش های سنگین باران در این منطقه، حجم آب دریاچه الندان ساری به بیش از 30هزار متر مربع نیز می رسد. دریاچه الندان اهمیت بسیار بالایی برای طبیعت آن منطقه دارد چون تمامی زمین های شالی که در اطراف دریاچه الندان هستند آبشان از طریق این دریاچه تامین می شود.

دریاچه الندان در پاییز

دریاچه الندان کجاست؟

بطور کلی دریاچه الندان تا شهر ساری بیش از 65 کیلومتر فاصله دارد. دریاچه الندان از توابع شهرستان چهاردانگه ساری است و نزدیک ترین منطقه جنگلی به این دریاچه نیز پله ازنی نام دارد. منطقه ای هم که دریاچه الندان ساری در آنجا واقع شده دامنه ازنی کوه است و ازنی کوه هم از کوه های مهم و معروف شهرستان چهاردانگه محسوب می شود.

با اینکه دریاچه الندان از جاهای دیدنی ساری محسوب می شود اما فاصله زیادی تا شهر ساری دارد. برای بازدید از دریاچه الندان از شهر ساری، باید در جنوب شهر ابتدا وارد بزرگراه 70 آسیا شوید. بعد از حدود 70 کیلومتر و یک ساعت و نیم رانندگی، با عبور از جنگل کیاسر و قبل از روستای اسکارد، یک خروجی در سمت راست جاده هست که مسیری خاکی بوده و در این مسیر بعد از 20 دقیقه رانندگی و طی کردن مسیری 8 کیلومتری، به دریاچه الندان ساری خواهید رسید.

البته بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان مسیر دیگری را برای دسترسی به دریاچه الندان انتخاب می کنند. مسیر دوم در جنوب جنگل کیاسر قرار دارد و واقع در روستای کنیم، یک پمپ بنزین هست با نام پمپ بنزین ابراهیم کیاسری، مقابل این پمپ بنزین جاده اختصاصی دریاچه الندان هست که بخشی از آن هم آسفالت است و در انتهای این جاده دقیقاً در کنار دریاچه قرار خواهید گرفت.

چشم انداز دریاچه الندان

تاریخچه دریاچه الندان ساری

دریاچه الندان از معدود دریاچه های کشور است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در واقع، سال 1394 این جاذبه دیدنی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. قدمت این دریاچه به دورانی از زمین شناسی برمیگردد که به آن، کواترنری گفته می شود یعنی حدود 2.5 میلیون سال از عمر این دریاچه می گذرد پس می بینیم که با جاذبه ای طرف هستیم که از نظر تاریخی هم ارزش بالایی دارد. بسیاری کنجکاو هستند که چه عاملی باعث شده دریاچه الندان ساری میلیون ها سال عمر کند و همچنان باقی بماند. طبق بررسی هایی که در این منطقه صورت گرفته، خاک منطقه بخصوص خاکی که در زیر دریاچه قرار دارد جنسش از نوعی است که آب نمی تواند از آن عبور کند البته در کنار این موضوع، شیب زمین هم تاثیر مستقیمی روی این موضوع دارد. از جهت دیگری، چون خاک منطقه باعث می شود آب نتواند نفوذ کند در ایام پرباران سال، حجم دریاچه افزایش پیدا می کند و می تواند این آب را ذخیره کند و به همین دلیل است که به دریاچه الندان، آب بندان پل ازنی هم گفته می شود.

دریاچه ازنی

جاهای دیدنی دریاچه الندان ساری

جاهای دیدنی و زیبای دریاچه الندان از همان جاده الندان آغاز می شود. پیش تر اشاره کردیم دو مسیر برای دسترسی به دریاچه الندان هست که بیشتر مردم و طبیعت گردان مسیر دوم را انتخاب می کنند چراکه این مسیر سرراست تر بوده و از طرفی، نامش هم جاده الندان است و شما را مستقیم به کنار دریاچه می رساند. زمانی که تصمیم گرفتید بین جاهای دیدنی و مناطق بکر طبیعت گردی ساری به دریاچه الندان مراجعه کنید، زیبایی های این جاذبه دیدنی از همان جاده الندان شروع می شود. این جاده که بخش اولیه آن آسفالت است و بخش زیادی خاکی، شما از جایی عبور می دهد که جدا از جنگل ها و درختان بلند قامت اطراف جاده، ویو زیبا و خارق العاده ای از دشت ها و زمین های شالی مقابل ارائه می دهد بطوریکه بارها پیش آمده راننده ها به قدری محو ویو مقابل خود شدند که از جاده منحرف شدند.

دریاچه الندان ساری یک منطقه ای برای طبیعت گردی است برای همین، شما زمانی که به اینجا می رسید تنها جاهای دیدنی که می توانید ببینید طبیعت بکر، ویو بسیار زیبا، کوه ها غرق در مه و پرندگان مهاجر است. البته یک موضوع مهم را برای طبیعت گردی در اطراف دریاچه الندان باید در نظر بگیرید. از آنجایی که دریاچه الندان یک دریاچه آب شیرین است، به واسطه این آب شیرین جدا از طبیعتی که در اطراف دریاچه به وجود آمده، اینجا مملو از گیاهان دارویی، پیازچه های وحشی معروف به الزی و گل های بنفشه است. البته برای اینکه علاوه بر ویو، از این گل و گیاهان هم لذت ببرید بای در فصل بهار مراجعه کنید.

آب بندان ازنی ساری

تفریحات دریاچه الندان ساری

در دریاچه الندان ماهی های مختلفی زندگی می کنند. یکی از محبوب ترین تفریحات گردشگران در بازدید از دریاچه الندان ساری ماهیگیری است برای همین، اگر تصمیم به بازدید و کمپ در دریاچه الندان را دارید، لوازم ماهیگیری را فراموش نکنید. دریاچه الندان ساری از آنجایی که یک جاذبه توریستی و محبوب بین گردشگران است، امکانات و خدمات رفاهی مختلفی هم دارد. سرویس بهداشتی آن هم وسط طبیعت، وجود بوفه تنقلات و سوپر مارکت و قایق های پدالی از امکانات و خدمات دریاچه الندان محسوب می شوند ولی در نظر بگیرید بوفه و سوپرمارکت در مسیر دسترسی به دریاچه الندان قرار دارند نه در اطراف خود دریاچه برای اینکه گردشگران حسابی از ویو طبیعت لذت ببرند.

از سوی دیگر، بی شک همچین جایی با همچین ویو فوق العاده ای، نیاز به یکسری عکس های یادگاری دارد لذا در اطراف دریاچه الندان آتلیه های عکاسی هم تعبیه شده و آن هایی که میخواهند با دوربین های حرفه ای عکس های خارق العاده و به یادماندنی از خود و دریاچه الندان ثبت کنند می توانند به این آتلیه ها مراجعه کنند.

تفریحات دریاچه الندان

بهترین زمان بازدید از دریاچه الندان ساری

دریاچه الندان از معدود جاذبه های گردشگری ساری و شمال کشور است که بهترین زمان بازدید ندارد و شما هر موقعی از سال که مراجعه کنید، لذت و صفای خودش را دارد. اگر میخواهید از طبیعت بکر، سرسبز و زیبا برخوردار شوید، بهترین زمان برای بازدید از دریاچه الندان ساری فصل های بهار و پاییز است. در فصل بهار طبیعت به زیباترین و سرسبزترین حالت خود می رسد، کوه های غرق در مه، گل های شکوفه زده، درختان برگ پهن و کلی گل و گیاه که بویشان همه را مست می کنند در فصل بهار خود را نشان می دهند. از طرفی هم چون در اطراف دریاچه الندان ساری کلی زمین شالی هم قرار دارد، هوا در اینجا شرجی است ولی چون هنوز گرمای تابستان نرسیده، گرما و شرجی بودن هوا آنقدر اذیت کننده نیست.

فصل تابستان اما، از نظر برخی زمان خوبی برای بازدید از دریاچه الندان نیست چون به همان دلیل حضور زمین های شالی در اطراف دریاچه، هوای اینجا بسیار گرم و شرجی می شود و کسی نیست که از هوای گرم و شرجی خوشش بیاید. اما از سوی دیگر، در فصل تابستان به همین دلیل خیلی ها قید بازدید از دریاچه الندان را میزنند و زمان خوبی است که از خلوتی محیط و آرامش و سکوتی که دارد لذت ببرید. از طرفی، اگر هم بخواهید از خدمات و امکانات اینجا بهرمند شوید بخصوص خدماتی مانند آتلیه های عکاسی، چون زمان توریستی دریاچه الندان نیست، از نظر قیمتی هم به مراتب کمتر از زمان هایی خواهد بود که دریاچه الندان مملو از طبیعت گرد است.

فصل پاییز  هم همانند فصل بهار لذت و صفای خودش را دارد با این تفاوت که در فصل پاییز بجای طبیعت سبز، طبیعتی نانجی و زرد به همراه برگ ریزان های پاییزی را میبینید. شاید برخی سرسبزی را بیشتر از برگ ریزان های پاییز بپسندند اما در این ایام، هوا بسیار خنک و دلنشین و دوست داشتنی است و در کنار آن، کلی باران هم می بارد که به واسطه آن سطح آب دریاچه افزایش پیدا می کند و فرصت خوبی هم برای ماهیگیری خواهد بود. البته در نظر داشته باشید در برخی از ایام پاییز و بیشتر روزهای زمستان، شاید نتوانید از خدمات قایقرانی در دریاچه الندان بهرمند شوید.

پاییز دریاچه الندان

در فصل زمستان، دریاچه الندان بخاطر ارتفاعی که از سطح دریا دارد، بارش های سنگین باران و هوای بسیار سرد منطقه، یخ میزند و عملاً بسیاری از تفریحات در این دریاچه از جمله ماهیگیری و قایق سواری محدود می شوند. از سوی دیگر، در برخی از روزهای زمستان هم مسیر دسترسی به جاده الندان یخبندان می شود و گردشگران به سختی می توانند به کنار دریاچه برسند اما فقط در فصل زمستان است که کلی اردک وحشی مهاجر به دریاچه الندان می آیند و می توانید آن ها را از نزدیک ببینید.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه الندان ساری

برای دسترسی به دریاچه الندان ساری باید مسیر طولانی را طی کنید. از خود شهر ساری کمتر از دو ساعت زمان نیاز است تا به دریاچه برسید. از طرفی برخی از مسیرها هم خاکی هستند و نمی توان با سرعت بالا از آن ها عبور کرد و این خودش هم زمانی میگیرد. لذا، برنامه سفر و بازدید از دریاچه الندان را فقط به خود دریاچه و اطرافش محدود نکنید و حالا که کلی زمان و انرژی گذاشتید تا به اینجا رسیدید، نگاهی هم به جاهای دیدنی اطراف دریاچه الندان ساری هم بیاندازید. برویم ببینیم در اطراف دریاچه الندان چه جاهای دیدنی و مناطق بکری هست.

روستای الندان

ما می گوییم الندان اما محلی ها به اینجا می گویند الندون. صد ها و شاید هزاران روستا در شهرستان چهاردانگه ساری هست و هرکدام هم جذابیت های خاص خود را دارند. روستای الندان یا روستای الندون از معدود روستاهای شهرستان چهاردانگه است که توریستی بوده و روستایی بسیار زیبا و دوست داشتنی با مردمی مهربان دارد. روستای الندان در اطراف دریاچه الندان قرار اما فاصله روستا تا دریاچه الندان کمتر از 5 کیلومتر بوده و با استفاده از خودرو هم 20 دقیقه طول میکشد تا از دریاچه به روستا برسید. لازم به ذکر است روستا در مسیر جاده دریاچه الندان ساری قرار دارد و اگر قبل از اینکه به دریاچه الندان برسید میخواهید تنقلات خود را از نزدیک ترین سوپرمارکت تهیه کنید، می بایست در جاده الندان وارد خروجی روستای الندون شوید.

همچنین در مجاورت روستای الندان، روستای کیاده قرار دارد که آرامگاه ها و امامزاده های مختلفی دارد و اقامتگاه های بوم گردی اینجا هم برای اقامتی چند روزه در اطراف دریاچه الندان مناسب هستند. زمانی که وارد روستای الندون شدید، دو نکته را در نظر داشته باشید. مردم روستای الندان که نام دریاچه هم برگفته از نام روستا می باشد بر این باورند که آب دریاچه الندان ساری یا آب بندان الندان 7 در فاصله 7 کیلومتری از روستا و از دل زمین میجوشد و باور دارند که این آب همیشه به کشت و روزی آن ها همیشه برکت داده. نکته دوم هم این است که در اطراف روستای الندون جنگلی وجود دارد که برای جنگل نوردی بسیار جذاب است و حتماً بازدید از این جنگل را هم در برنامه بازدید از دریاچه الندان قرار دهید.

آبشار سنگ لوه

بین روستاهای الندان و کیاده، آبشاری هست که با نام آبشار سنگ لوه شناخته می شود. آبشار سنگ لوه چون از بالا که نگاه می کنیم شبیه به دیگ های سنگی می باشد به این نام شناخته شده البته که فرسایش سنگ ها به لطف آب در طول هزاران سال این پدیده را به وجود آورده.

آبشار سنگ لوه

مارقلعه

مارقلعه معروف به مرقله را شاید خیلی ها نشناسند اما اینجا یک قلعه تاریخی است در بالاترین بخش کوه قرار دارد. مارقلعه جدا از ارزش تاریخی که دارد، منطقه ای بی نظیر با ویو خارق العاده است. شما برای دسترسی به مارقلعه باید از یک مسیری خاکی و نسبتاً صعب العبور گذر کنید که شما از میان جنگل های کوهستانی عبور می دهد و از طرفی، چون مارقلعه هم در بالای کوه قرار دارد باید یک مسیری طولانی با شیب زیاد را هم طی کنید تا به قلعه برسید. اما در نهایت زمانی که به قلعه رسیدید، فقط میخواهید یک صندلی بگذارید و بنشینید و ساعت ها از ویو بسیار زیبایی که از دشت ها و مناطق اطراف در اختیار دارید لذت ببرید. به راستی که در طول مسیر دسترسی به مارقلعه، یکسری غارهای مختلف میبینید که گفته می شود در گذشته از این غارها به عنوان مسیر ورود و خروج قلعه استفاده میشده.

آبشار اوپاش پاش

آبشار سنگ لوه تنها آبشار اطراف دریاچه الندان نیست و در اطراف دریاچه الندان ساری یک آبشار دیگری هم هست با نام آبشار اوپاش پاش. این آبشار مابین روستاهای تلوکلا و مازارستاق قرار دارد اما بومی ها بر این باورند که آبشار متعلق به روستای تلوکلا است. آبشار اوپش پاش از دریاچه الندان سرچشمه میگیرد. آب شیرین دریاچه الندان که به جاهای مختلف سرازیر می شود، از منطقه ای عبور می کند که اب نام او فروشونه شناخته می شود. آب در این منطقه وارد کوه می شود و بعد از 6 کیلومتر، زمانی که از کوه خارج می شود آبشار اوپاش پاش را به وجود می آورد. لازم به ذکر است برای اهالی منطقه و روستاهایی همچون ازنی، مازارستاق و تلوکلا، این آبشار از اهمیت بالایی برخوردار است چون علاوه بر اینکه آب شیرین دریاچه الندان ساری است، آب تمام زمین های شالی این روستاها هم از این آبشار تامین می شود.

جنگل های پله

زمانی که مشغول طبیعت گردی و گشت و گذار در اطراف دریاچه الندان هستید، اگر به جنگلی برخوردید که مملو از درختان بلند قامت پهن برگ است و بین آن ها هم کلی درخت راش، بلوط، نمدار، ممرز، و ملچ مشاهده می شود بدانید که وارد جنگل های انبوه پله شده اید. این جنگل بین رود و کوه قرار دارد و آب بندان پله ازنی و رودخانه لاکبار هم در این جنگل قرار دارند. راستی اگر به جنگل های انبوه پله مراجعه کردید و به کنار رودخانه رسیدید بدانید که آب رودخانه آب شیرین و گوارا است.

روستای ازنی

همانند روستای الندون، روستای ازنی هم از توریستی ترین و محبوب ترین روستاهای اطراف دریاچه الندان به شمار میرود. این روستا که 20 کیلومتر تا شهر کیاسر فاصله دارد، در دامنه کوهی قرار دارد که نام کوه هم ازنی است. روستای ازنی موقعیت خاصی دارد و به عبارتی، فقط از سمت جنوب می توان روستا را دید آن هم از فاصله ها دورتر و تا زمانی که وارد روستا نشده اید، از هیچ جا هیچ دیدی به روستا وجود ندارد. اهالی منطقه می گویند این کار بخاطر مسئله امنیتی روستا است و بی ربط هم به قلعه تاریخی ازنی نیست. لازم به ذکر است به گفته اهالی، نام دیگر دریاچه الندان آب بندان پله ازنی است که برگرفته از نام روستای ازنی می باشد و آب دریاچه الندان یا همان آب بندان پله ازنی درواقع بزرگترین و مهم ترین منبع تامین آب این روستا چه برای مصارف شخصی و چه برای مصارف کشاورزی محسوب می شود.

همچنین اگر وارد روستای الندان شدید، کلی درخت ازگیل، سیب ترش، به وحشی گلابی وحشی و ولیک هست که به عنوان سوغاتی می توانید بچینید. در صورتی هم که علاقه به بازدید از جاهای تاریخی دارید، در روستای ازنی یک باغی هست با نام باغ طبیعی اندون که مهم ترین و معروف ترین جاذبه تاریخی در این روستا شناخته می شود.

روستای ازنی

نکات لازم بازدید از دریاچه الندان

برای بازدید از دریاچه الندان ساری باید خود را برای یک طبیعت گردی جذاب و خاطره انگیز آماده کنید. مسیر دسترسی به دریاچه الندان با اینکه آسفالته نیست اما به راحتی می توان با خودروی شخصی مراجعه کرد و کنار دریاچه رسیده بطوریکه فاصله تا آب نهایت 2 متر باشد. اما به واسطه همین جاده خاکی باید از سالم بودن زاپاس و لاستیک های خودرو اطمینان داشت و اگر هم در فصل زمستان میخواهید مراجعه کنید، بخاطر یخ زدن جاده ها و مسیر دسترسی به دریاچه الندان ساری زنجیر چرخ هم با خود ببرید.

دریاچه الندان ساری جایی است که باید ساعت ها بنشینید بساط پیک نیک خود را پهن کنید و از سکوت و ویو زیبا لذت ببرید برای همین، حتماً به میزان کافی آب و غذا به همراه داشته باشید و تصور نکنید که بازدید از اینجا نهایت بخواهد یک ساعت به طول بیانجامد.

در اطراف دریاچه الندان ساری کلی جای دیدنی و جنگل های بکر هست. به غیر از قایق سواری، ماهیگیری و کمپ در کنار دریاچه، طبیعت گردی و جنگل نوردی در اطراف دریاچه الندان هم صفای خودش را دارد لذا برای طبیعت گردی در اطراف دریاچه الندان ساری حتماً لباس کافی و کفش مناسب کوهنوردی و طبعیت گردی به همراه داشته باشید. در آخر هم خوب است بدانید اگر میخواهید برای یک روز یا شاید هم بیشتر در اطراف دریاچه الندان ساری اقامت داشته باشید تا هم شب های دریاچه الندان را ببینید با آسمان صاف و پرستاره و روزهای جذاب و آرامش بخش، شاید چادر زدن و کمپ کردن ارزان ترین راه باشد اما مشکلات خودش را هم دارد لذت در اطراف دریاچه الندان ساری اقامتگاه های بوم گردی هم هست که قیمت های خیلی خوبی هم دارند و می توانید آن ها را اجاره کنید و خیالتان از همه چیز راحت باشد.

دریاچه الندان

رزرو خانه مبله در ساری

بطور کلی ساری شهری است که مقصد گردشگری و طبیعت گردی بسیاری از مردم می باشد. برای اقامتی چند روزه در ساری صد ها خانه، باغ، ویلا، سوئیت و غیره با امکانات و ظرفیت های مختلف در همه جای شهر وجود دارد ولی آن هایی که بیشتر میخواهند بخش زیادی از زمان سفر خود را به گشت و گذار و طبیعت گردی در جاهای دیدنی بکر اطراف ساری سپری کنند، اجاره خانه روزانه در ساری را انتخاب می کنند چراکه علاوه تنوع بالا، قیمت های بسیار خوبی هم دارند و از امکانات معقولی هم برای چند روز اقامت برخوردار هستند. برای رزرو اقامتگاه در ساری می توانید با کارشناسان لوکس ویلا در تماس باشید.

سوالات متداول

دریاچه الندان کجاست؟

در فاصله 65 کیلومتری جنوب ساری واقع در شهرستان چهاردانگه و منطقه پله ازنی.

بهترین زمان بازدید از دریاچه الندان کدام است؟

فصل بهار و پاییز بهترین زمان بازدید از دریاچه الندان است.

جاهای دیدنی دریاچه الندان کدامند؟

مارقلعه، آبشارهای اوپاش پاش و سنگ لوه، جنگل و روستای ازنی

دریاچه الندان را با چه نامی میشناسند؟

آب بندان پله ازنی برگفته از روستای ازنی


[html_block id=”69512″]

راهنما سایت

آدرس

شهرستان ساری،جاده ازنی،جاده الندان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه