خانه موزه مقدم

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا پنهان

خانه موزه مقدم یکی از بناهای تاریخی تهران است که از دوران قاجار به یادگار مانده است. این بنای تاریخی با نام خانه موزه مقدم دانشگاه تهران نیز شناخته می شود. خانه مقدم در زمانی که به تازگی بنا شده بود، از شکوه و جلال چشمگیری برخوردار بود و به عنوان محل زندگی خاندان محمدتقی خان احتساب الملک، یکی از بزرگان دربار قاجاریان، مورد استفاده قرار می گرفت. اگر به بازدید از بناهای تاریخی علاقه مند هستید، این بنای تاریخی می تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد و روزی را به بازدید از آن تعلق دهید. حیاط با صفای این خانه تاریخی می تواند شما را به وجد بیاورد و ساعت ها در آن به گشت و گذار بپردازید. تا انتهای این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا بتوانیم با این خانه تاریخی و زیبا بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با خانه موزه مقدم

شهر تهران آثار تاریخی و بناهای تاریخی متعددی از دوره های مختلفی از تاریخ را در تمام محله های خود جای داده است. به هر محله و گوشه و کناری از این شهر بزرگ سری بزنید، بناهای تاریخی متنوعی را خواهید دید که متعلق به دوران مختلفی از سرگذشت این کشور می باشد. خانه موزه مقدم یکی از همان بناهای تاریخی است که از دوران قاجار در محدوده خیابان امام خمینی تهران واقع شده است. محمدتقی خان احتساب الملک که یکی از صاحب منصبان دربار قاجار بود، این خانه را به عنوان محل سکونت خود و خانواده انتخاب کرده بود در آن زندگی می کردند. محلی که این خانه تاریخی در آن بنا شده است، محلی به سبک جدید می باشد و هنگامی که درب ورودی آن را مشاهده کنید، متوجه حضور چنین بنای تاریخی در این محله می شوید.

زمانی که از درب ورودی می گذرید و وارد حیاط با صفای خانه موزه مقدم می شوید، نخستین چیزی که چشم شما را به خود خیره می کند، حوض آبی رنگی است که در میان حیاط قرار گرفته و دور تا دور آن را مزین به گل های شمعدانی کرده اند. با تابش نور خورشید به حوض، نوری بسیار زیبا از آن منعکس می شود که برای لحظاتی بدون آن که به دیگر بخش های حیاط توجهی داشته باشید، محو تماشای حوض خواهید شد. اکنون که از حوض چشم برداشتید، پلکان زیبایی که به ورودی خانه می رسد، نگاه شما را می خواند. خانه مقدم از اصول معماری ایرانی بهره برده که می توان آن را به وضوح در مواردی همچون حوض ایرانی آبی رنگ، شیشه های رنگی به کار رفته برای در و پنجره ها و اصول فضاسازی باغ سرسبز ایرانی مشاهده کرد. بسیاری از بازدیدکنندگان و حتی نویسندگان، این خانه با صفا و زیبا را زیباترین و با ارزش ترین خانه جهان لقب گذاری کرده اند.

گشت و گذار در میان بناهای تاریخی می تواند شما را با دوره های مختلفی از تاریخ ایران آشنا کند و حتی در دوران مختلف تاریخ، به گذشته سفر کنید. موزه مقدم از جمله بناهای تاریخی است که از زمان ساخت تا به امروز توانسته زیبایی، جلال و شکوه خود را حفظ کند و به عنوان یکی از ارزنده ترین بناهای تاریخی به جا مانده از دوران قاجار شناخته شود. این خانه در طول مدت عمر خود، رویدادهای مختلفی از تاریخ را به خود دیده است که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم.

خانه موزه مقدم

تاریخچه خانه موزه مقدم

همانطور که در بالا ذکر شد، این خانه به یکی از صاحب منصبان دربار قاجاریان به نام محمد تقی خان احتساب الملک تعلق داشت و به همراه خانواده اش در آن زندگی می کرد. احتساب الملک دو فرزند به نام های حسن و محسن داشت. آن ها برای ادامه تحصیل به اروپا رفتند. حسن که فرزند بزرگ احتساب الملک بود، در زمینه های سیاسی، اجتماعی و ادبی نقش های به سزایی داشت. در مقابل برادر کوچکتر که محسن نام داشت در رشته هنر فعالیت داشته است. حسن متاسفانه در دوران جوانی از دنیا رفت. تنها چیزی که از وی به جا مانده، نمایشنامه ای معروف به نام جعفرخان از فرنگ آمد می باشد. اما محسن در رشته تاریخ هنر، باستان شناسی و نقاشی فعالیت های خود را ادامه داد و بعد از فارغ اتحصیل شدن در این رشته ها در سال 1315 هجری شمسی به ایران بازگشت. محسن همسری فرانسوی به نام سلما داشت که بعد از بازگشت به تهران در خانه پدری خود، یعنی خانه موزه مقدم، سکونت گزید. همچنان علاوه بر فعالیت های علمی، فعالیت هایی در زمینه های تاریخی و فرهنگی داشت.

بسیاری از تزئیناتی که امروزه در خانه مقدم مشاهده می کنید، حاصل هنرهایی است که محسن مقدم در این خانه اعمال کرده است. وی به همراه همسرش، آثار ارزشمندی همچون قطعات سنگی تراشیده شده، کاشی و… را  جمع آوری می کردند و از آن ها برای تزئینات خانه خود با بهره گیری از معماری سنتی و اصیل ایرانی استفاده می کردند. از دیگر موارد با ارزشی که جمع آوری می کردند و تا به امروز باقی مانده اند، شامل مهر و اسناد تاریخی، شیشه، پارچه، سفالینه، مسکوکات، تابلوهای نقاشی، چپق، قلیان و وافور می باشند. با گرد هم آوردن این موارد توانستند گنجینه ای ارزشمند در خانه پدری خود پدید آورند و به یکی از معروف ترین خانه های تاریخی و ارزشمند تبدیل شد. درسال 1351 هجری شمسی این خانه تاریخی و با ارزش، توسط محسن مقدم به دانشگاه تهران اهدا گردید. 3 سال بعد از مرگ استاد مقدم، همسرش نیز از دنیا رفت. در سال 1369 هجری شمسی درست پس از آن که همسر وی از دنیا رفت، تولیت موزه مقدم به دانشگاه تهران رسید.

با محسن مقدم بیشتر آشنا شویم

استاد محسن مقدم را به عنوان یکی از بنیان گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و یکی از بهترین استادان این دانشگاه می شناسیم. استاد مقدم، نماد دانشگاه تهران را با بهره گیری از تاریخ و فرهنگ باستان ایران طراحی کرد. استاد مقدم به عنوان نخستین ایرانی شناخته می شود که توانست موفق به دریافت نشان لژیون دو نور با درجه اوفیسه از طرف رئیس جمهور فرانسه که شارل دوگل نام داشت شود. استاد مقدم در سال 1351 هجری شمسی این خانه را با تمام آثار ارزشمندی که در آن بود وقف دانشگاه تهران کرد و در تاریخ 19 آبان ماه 1366 هجری شمسی چشم بر جهان بست و در آرامستان امامزاده عبدالله در شهرری به خاک سپرده شد.

خانه موزه مقدم

آشنایی با معماری خانه موزه مقدم

از مهمترین مواردی که در این خانه تاریخی می توان آن را به وضوح دید، بهره گیری از اصول معماری اصیل ایرانی است که به خوبی در آن رعیت شده و می توان به مواردی همچون: فضاسازی ها، گیاهان سرسبز و رنگارنگ و گل کاری ها اشاره نمود. این خانه دارای مساحت 2 هزار و 117 متر مربع می باشد. باورود به خانه، وارد حیاط با صفای آن می شوید که برای نخستین بار چشمتان به حوض آبی رنگ میان حیاط می خورد و برای لحظاتی چشم از تماشای آن بر نمی دارید. اطراف حوض توسط گلدان های شمعدانی مزین شده است. در بخش غربی این خانه، عمارتی را خواهید دید که به نام ساختمان اربابی شناخته می شود. این ساختمان در سال 1345 توسط مرحوم استاد مقدم به همراه دکتر ابوالقاسمی که یکی از شاگردان وی در دانشکده هنرهای زیبا بود، ساخته شد. ساختمان اربابی توسط کاشی هایی از دوران قاجار تزئین شده است. همچنین می توان هنرهای ایرانی را در معماری و تزئینات بناهای تاریخی مشاهده کرد.

اگر به بخش شمالی خانه نگاهی کنید، ایوانی را خواهید دید که تعدادی ستون و طاق به زیبایی در آن قرار گرفته اند و برای تزئین آن از کاشی های دوران زندیه و قاجار استفاده شده است. در میان این ایوان حوضچه ای از جنس مرمر وجود دارد که بر زیبایی ایوان افزوده است. این حوضچه را از حمام فتحعلی شاه قاجار آورده و در این مکان قرار داده بودند. یک جوی از حوضچه به استخر متصل شده و آب داخل حوضچه را به داخل استخر انتقال می دهد. استاد مقدم پس از آن که به کشور اسپانیا سفر کرد و از باغ الحمرا در این کشور دیدن کرد، تصمیم گرفت با بهره گیری از استخر و آب نماهای آن، استخری را در این خانه بسازد. اطراف این استخر تعدادی فواره آب وجود دارد که باعث می شوند آب به داخل استخر بریزد.

برای جداسازی حیاط اندرونی از حیاط بیرونی خانه موزه مقدم از دیواری به نام تجدد استفاده شده است که دارای چندین ستون به همراه طاق های مزین به کاشی می باشد. اگر به پایه ستون های این دیوار نگاهی کنید، می بینید که حجاری شده اند و شما را به یاد ستون های کاخ چهلستون اصفهان می اندازد. هنگامی که کاخ خواهر ناصالدین شاه مورد تخریب قرار گرفته بود، پایه ستون های آن را به این خانه انتقال دادند. استاد هوشنگ سیحون یکی از معروف ترین و سرشناس ترین معماران و طراحان ایرانی، کار طراحی و ساخت این دیوار را انجام داده است. در ادامه با بخش های مختلف این خانه تاریخی بیشتر آشنا خواهیم شد.

خانه موزه مقدم

بخش های مختلف خانه موزه مقدم

خانه تاریخی مقدم دارای مساحت 2 هزار و 117 متر مربع می باشد که بخش های مختلفی را در خود جای داده است. با توجه به سبک معماری و تزئیناتی که در آن به کار رفته اند، به عنوان یکی از باشکوه ترین خانه های تاریخی به جا مانده از دوران قاجار شناخته می شود.

ضلع جنوبی بخش بیرونی

این بخش از خانه نیز به چند بخش دیگر تقسیم شده که شامل ساختمان تابستانی یا بیرونی، حوضخانه و کتابخانه در این بخش با آن ها آشنا خواهیم شد.

ساختمان تابستانی یا بیرونی

از نام این ساختمان در میابیم که از آن در فصل های گرم سال استفاده می شده و بخش هایی همچون پیشخوان یا اتاق پذیرایی را در خود چای داده است. از این خانه تابستانی برای کارهایی قبیل پذیرایی از میهمانان، اتاق کار و فعالیت های علمی مورد استفاده قرار می گرفت. سقف خانه تابستانی مزین به گچ بری های ساده تری نسبت به دیگر بخش های خانه مقدم شده است. اگر امروزه به سراغ بازدید از این خانه بروید، در بخش ساختمان تابستانی می توانید از آثاری همچون ظروف سفالی، مهرها، مفرغینه ها، ابزارآلات فلزی و سنگی را می توانید مشاهده کنید. اتاق پذیرایی را با نام گاهنگاری نیز می شناسند.

اتاق پیشخوان

اتاق پیشخوان خانه موزه مقدم در کنار سالن پذیرایی خانه قرار دارد. با مراجعه به اتاق پیشخوان می توانید آثار دیگری نظیر قاب عکس ها و لوازم شخصی استاد مقدم را مشاهده کنید، همچنین از تزئینات این اتاق می توان به آثار قدیمی و کهنه ای همچون صندوقچه های چوبی اشاره نمود. با تماشای این آثار می توانید به شناخت خوبی از استاد محسن مقدم برسید. این اتاق دارای درب بوده که یکی از آن ها به سالن پذیرایی و دیگری به حیاط راه دارد. اما در حال حاضر رفت و آمد به این اتاق تنها از طریق سالن پذیرایی امکان پذیر بوده و درب دیگر بسته شده است.

حوضخانه خانه موزه مقدم

بخش حوضخانه خانه موزه مقدم نیز از دیگر بخش هایی است که در ضلع جنوبی خانه مقدم و درست زیر سالن پذیرایی جای گرفته است. پلکانی برای این بخش تعبیه شده که راه ارتباطی میان بخش حوضخانه و طبقه دوم می باشد. از آنجایی که ساخت بخش حوضخانه به زمان مظفری، یعنی درست میان سال های 1313 تا 1324 هجری قمری، باز می گردد و در همان سال های اولیه که این خانه به عنوان خانه احتساب الملک مقدم شناخته شد ساخته شده است و آن را به عنوان قدیمی ترین بخش خانه مقدم می شناسیم. مرحوم استاد محسن مقدم تزئینات دیوارهای بخش حوضخانه را انجام داده است.

خانه موزه مقدم

کتابخانه

از دیگر بخش هایی که در قسمت حیاط بیرونی خانه مقدم قرار دارد، کتابخانه آن می باشد که در کنار اتاق پذیرایی جای گرفته است. این کتابخانه به عنوان کارگاه استاد محسن مقدم بوده که در سال 1337 هجری شمسی بنا گردیده است. در حال حاضر استفاده از این کتابخانه برای عموم مردم آزاد بوده و کتاب هایی از جمله باستان شناسی و هنر را شامل می شود.

ضلع غربی حیاط بیرونی

هنگامی که از درب ورودی خانه موزه مقدم وارد می شوید و نگاهی به سمت غرب خانه می اندازید، بخش هایی همچون ساختمان اربابی، اتاقی به نام صدف و ایوان قاجار را مشاهده می کنید که هر کدام از آن ها به شرح ذیل می باشند.

ساختمان یا برج اربابی

ساختمان یا برج اربابی خانه موزه مقدم به عنوان یکی از جدیدترین بخش های تازه ساخته شده در این خانه است که قدمت آن به 54 سال گذشته باز می گردد. اگر به نمای بیرونی این ساختمان نگاهی کنید، معماری منحصر به فرد آن را مشاهده می کنید که از معماری سبک قرون وسطی الهام گرفته شده است. این ساختمان توسط استاد محسن مقدم به همراه یکی از شاگردانش به نام دکتر ابوالقاسمی ساخته شده است. همسر محسن مقدم اصالتا فرانسوی بوده و از همین رو از سبک معماری اروپایی نیز در ساخت برج اربابی الگوبرداری شده است.

این ساختمان خود از بخش های مختلفی تشکیل شده که می توان به اتاق کدخدا و حمام اشاره نمود. این بخش ها با مزین به تزئیناتی از کاشی کاری شده اند. اتاق دیگری در این ساختمان وجود دارد که با نام اتاق درویش شناخته می شود و اگر به آن مراجعه کنید، وسایلی که مربوط به دراویش است را مشاهده خواهید کرد. همچنین یک نقاشی چشمگیر و زیبا از بارگاه حضرت سلیمان در بخش انتهایی اتاق قرار گرفته است. آخرین اتاقی که در ساختمان اربابی وجود دارد اتاق تدخین می باشد که در بالای اتاق دراویش واقع شده و در آن وسایل دراویش به همراه وسایلی قدیمی و کهنه همانند قلیون، پیپ، وافور و… نگهداری می شود.

اتاق صدف

اتاق صدف جزئی از ساختمان اربابی محسوب می شود که برای ورود به آن می توانید از حیاط اقدام کنید و نیازی نیست حتما وارد ساختمان اربابی شوید. از آنجایی که مرحوم محسن مقدم نخستین کلکسیونی که برای خود جمع آوری کرد، کلکسیونی از صدف های مختلف و زیبا بود و از همین رو این اتاق را اتاق صدف نامگذاری کرده اند. بازدیدکنندگان می توانند با مراجعه به این اتاق، صدف هایی بسیار زیبا و منحصر به فرد را مشاده کنند.

خانه موزه مقدم

ایوان قاجار

در کنار ساختمان اربابی، ایوانی قرار دارد که با نام ایوان قاجار شناخته می شود و با طاق های آجری و ستون های سنگی بسیار زیبا ساخته شده است. فضای داخلی این ایوان مزین به کاشی های بسیار زیبایی شده که قدمت آن ها به دوران زندیه و قاجار می رسد. حوضچه ای از جنس مرمر در میان ایوان قاجار جای گرفته که از حمام فتحعلی شاه به این خانه منتقل شده است. ایوان قاجار به عنوان زیباترین بخش این خانه تاریخی شناخته می شود و هر بازدیدکننده ای که به بازدید از این خانه برود، مجذوب ایوان قاجار خواهد شد.

ضلع شمالی خانه مقدم در حیاط بیرونی

قسمت شمالی خانه موزه مقدم از بخش های بسیار زیبا و چشم نوازی نظیر گلخانه، تراس و دیوار تجدد تشکیل شده است که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد.

گلخانه

گلخانه ای بسیار زیبا و مملو از گل های رنگارنگ در ضلع شمالی و در حیاط بیرونی خانه موزه مقدم وجود دارد. این گلخانه در بخش انتهایی غرب خانه واقع شده و برای تزئین آن از کاشی های لعابدار قدیمی و آزاره های سنگی حجاری شده استفاده شده است. در این گلخانه گل های زینتی پرورش داده می شوند و درخت های بالنگ نیز در آن دیده می شوند.

تراس

تعدادی پله در این بخش از خانه وجود دارد که حیاط را به سطحی بالاتر از حیاط اتصال می دهد. این بخش به عنوان تراس شناخته می شود که بر زیبایی خانه تاریخی مقدم افزوده است. اگر امروزه به سراغ این خانه بروید و از آن دیدن کنید، کافه ای را خواهید دید که می توانید برای صرف میان وعده ای دلچسب به سراغ آن بروید.

 

دیوار تجدد

دیواری زیبا در حیاط خانه موزه مقدم وجود دارد که دارای ستون های فیروزه ای رنگ و به صورت مارپیچ می باشد که چندین طاق هم در آن دیده می شود. تزئینات ستون های این دیوار را مهندس هوشنگ سیحون عهده دار بوده است. به سیله دیوار تجدد حیاط بیرونی و حیاط اندرونی از یکدیگر جدا شده اند مهندس هوشنگ سیحون یکی از معروف ترین و حاذق ترین معماران آن زمان بود که بناهای بسیار مشهور و چشمگیری نظیر آرامگاه نادرشاه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه کمال الملک، آرامگاه خیام و آرامگاه فردوسی از او به یادگار مانده است. هنگامی که کاخ خواهر ناصرالدین شاه در حال تخریب بود، استاد مقدم پایه ستون ها را به خانه خود منتقل کرد و مهندس سیحون آن ها را برای تزئین دیوار تجدد به کار برد.

حوض ژاپنی

یکی از تاثیراتی که استاد محسن مقدم و همسرش از معماری دیگر کشورها گرفته شده، حوضی زیباست که از باغ های ژاپنی الهام گرفته شده و آن را می توان در حیاط بیرونی مشاهده کرد.

ضلع شمالی بخش اندرونی

یکی از بخش هایی که در خانه های قدیمی ساخته می شد، بخش اندرونی می باشد که خانه موزه مقدم نیز از آن بی بهره نبوده. در این بخش ایوانی بسیار زیبا به همراه زیرزمین، اتاق قاجار و اتاق نشیمن وجود دارند.

ایوان بخش اندرونی

در زمان های گذشته برای ساخت خانه ها بخشی را به عنوان اندرونی می ساختند که در آن زنان، فرزندان و خدمتکاران سکونت می کردند و معماری آن به گونه ای بود که اگر نامحرم و یا غریبه ای در خانه در حال عبور بود، به بخش اندرونی دید نداشت. با گذر از دیوار تجدد می توانید به بخش اندرونی برسید. با رفتن به بخش اندرونی می توانید از بخش زیرزمین دیدن کنید. از این زیرزمین در زمان های گذشته به عنوان حمام و انباری استفاده می شد. پس از مدتی آن را مرمت و بازسازی کردند و به شکل امروزی در آمده است.

یکی از زیباترین بخش های اندرونی خانه موزه مقدم به ایوان آن اختصاص دارد. برای رسیدن به این ایوان دو پلکان رو به روی هم قرار داده شده که نرده های سفید رنگ بسیار زیبایی برای آن ها تعبیه شده که بر زیبایی پلکان افزوده اند. این پلکان ها حیاط را به ایوان اتصال می دهند. از تزئیناتی که برای ایوان زیبای بخش اندرونی به کار رفته می توان به آینه کاری های زیبای دوران زندیه و قاجاریه، کاشی های معرق و خشتی از دوران قاجار و پهلوی اول و گچ بری های با ظرافت و بسیار زیبا اشاره کرد که بر زیبایی و شکوه بخش اندرونی افزوده اند.

خانه موزه مقدم

اتاق قاجار یا سالن زمستانی

اتاق قاجار که با نام سالن زمستانی از آن یاد می شود، اتاقی است که برای فصل های زمستان به آن مراجعه می کردند. در این سالن آثار بسیار با ارزش و چشم نوازی از دوران زندیه و قاجار وجود دارند که شامل شومینه ای قصر فیروزه کاخ فیروزه، سوگولی ناصرالدین شاه، طاقچه گچ بری دوران زندیه از اصفهان و… می شوند. از آنجایی که بسیاری از این آثار مربوط به دوران قاجار می باشند، آن را با نام اتاق قاجار می شناسند. اگر به بازدید از این اتاق بروید، می توانید آثاری از دوران قاجار و پهلوی را مشاهده کنید.

اتاق نشیمن

مرحوم محسن مقدم به همراه همسرش سلما از این اتاق به عنوان نشیمن استفاده می کردند و آن را می توان محل اصلی زندگی آن ها دانست. اگر امروزه به سراغ این بخش از خانه بروید، می توانید آثاری همچون جعبه و کارت های بازی، چندین قلمدان و پاپیه ماشه را مشاهده کنید. همچنین نقاشی هایی در این اتاق وجود دارند که حاصل دستان هنرمند استاد مقدم می باشند.

ضلع شرقی بخش اندرونی خانه موزه مقدم

اگر به سراغ بخش ضلع شرقی اندرونی بروید حیاطی زیبا به همراه بخشی مخصوص سرایداری خواهید دید. یک دیوار در محوطه این بخش قرار دارد که استاد مقدم آن را مزین به کاشی ها و ظروف قاجاری کرده است. در میان دیوار نیز طاق نمایی بسیار زیبا وجود دارد که بر زیبایی حیاط افزوده است.

یکی از قسمت هایی که در بخش اندرونی وجود دارد و مزین به هنرهای ایرانی شده است، حیاطی زیبا در بحش اندرونی خانه است که کف حیاط شباهت زیادی به نقش و طرح فرش های ایرانی دارد. در بخش میانی باغچه های سرسبز و زیبا، حوضی قرار دارد که طراوت و شادابی را به خانه بخشیده است.

خانه موزه مقدم

سرایداری

در زمان های گذشته، سرایداران و خدمتکاران این خانه برای سکونت خود و مطبخ از این حیاط استفاده می کردند. بخش سرایداری در ضلع جنوب شرقی خانه قرار دارد که به حالت فرسوده در آمده و کمی مرمت و بازسازی بر روی آن انجام شده است. در حال حاضر بخش اداری خانه موزه مقدم در این قسمت واقع شده است.

ساعت کاری و قیمت بلیط بازدید از خانه موزه مقدم

ساعت کاری این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت 9 صبح الی 17 بعد از ظهر می باشد که می توانید در این بازه زمانی از این خانه دیدن کنید. همچنین برای بازدید از خانه تاریخی مقدم می بایست بلیط تهیه کنید. بلیط ورودی برای گردشگران داخلی بهای 30 هزار تومان و گردشگران خارجی بلیطی به بهای 200 هزار تومان تهیه نمایند. لازم به ذکر است دانشجویان می توانند با ارائه کارت دانشجویی از تخفیفی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده بهره مند شوند.

خانه موزه مقدم کجاست و مسیر دسترسی به آن

خانه موزه مقدم که یکی از جاذبه های دیدنی تهران محسوب می شود در یکی از قدیمی ترین محله های پایتخت، درخیابان امام خمینی تهران واقع شده است. بهترین مسیر برای دسترسی به این خانه استفاده از وسایل نقلیه عمومی می باشد. چرا که این جاذبه در یکی از شلوغ ترین و پرترددترین مناطق تهران قرار داشته و در محدوده طرح ترافیک نیز می باشد. برای این منظور می توانید سوار مترو خط صادقیه – فرهنگسرا شده و در ایستگاه دانشگاه امام علی (ع) از مترو پیاده شوید. بعد از پیاده شدن از مترو می توانید تنها با 5 دقیقه پیاده روی به این موزه برسید.

همچنین مسیر دیگری برای رسیدن به خانه موزه مقدم وجود دارد که می توانید از اتوبوس های بی آر تی خط میدان راه آهن – پارک وی و یا میدان راه آهن – تجریش استفاده نمایید. در صورت استفاده از اتوبوس های بی آر تی می توانید در ایستگاه البرز از اتوبوس پیاده شده و مابقی مسیر را به صورت پیاده به سمت شرق خیابان امام خمینی حرکت کنید تا به این موزه زیبا و دیدنی برسید و از آن دیدن کنید.

آدرس خانه موزه مقدم: استان تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، کنار بانک ملت، پلاک 251

خانه موزه مقدم

سوالات متداول

خانه موزه مقدم کجاست؟

استان تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، کنار بانک ملت، پلاک 251

نزدیکترین ایستگاه مترو به خانه موزه مقدم کدام است؟

ایستگاه مترو دانشگاه امام علی

ساعت کاری خانه موزه مقدم چگونه است؟

از ساعت 9 صبح تا 17 عصر

قدمت خانه موزه مقدم مربوط به چه زمانی است؟

خانه موزه مقدم که از قدیمی ترین خانه های تاریخی تهران است، قدمت آن به دوران خانه موزه مقدم می رسد.


[html_block id=”71020″]

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، کنار بانک ملت، پلاک 251

شماره تماس

هزینه بازدید

۳۰/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 17

یک‌شنبه

9 الی 17

دو‌شنبه

تعطیل

سه‌شنبه

9 الی 17

چهار‌شنبه

9 الی 17

پنج‌شنبه

9 الی 17

جمعه

9 الی 17
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه