خانه حاج رسولی ها اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

خانه حاج رسولی ها اصفهان از بناهای تاریخی اصفهان می باشد که از دوران صفویه در این شهر به جا مانده و جزء جاذبه های دیدنی این شهر محسوب می شود. بناهای تاریخی و آثار باستانی از جمله معروف ترین جاذبه های دیدنی و گردشگری در شهرهای مختلف ایران می باشند که هر کدام از آن ها از دوره های مختلفی از تاریخ به یادگار مانده اند و بیانگر دوره های مختلفی از تاریخ ایران و سرگذشت این کشور پهناور می باشند. شهر اصفهان انواع جاذبه های تاریخی و بناهای تاریخی متنوعی را در خود جای داده که امروزه به عنوان جاذبه های گردشگری شناخته می شوند و گردشگران زیادی به بازدید از آن ها اقدام می کنند تا با هنر معماری اصیل ایرانی که در این بناها به کار رفته اند، آشنا شوند و شاهکارهای ایران قدیم را از نزدیک لمس کنند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با خانه حاج رسولی ها اصفهان که از قدیمی ترین خانه های اصفهان است، آشنا شویم.

خانه حاج رسولی ها اصفهان کجاست و مسیر دسترسی به آن

خانه حاج رسولی ها اصفهان یا همان سرای بدیع در خیابان چهارباغ پایین اصفهان واقع شده و برای رسیدن به آن باید وارد این خیابان شوید. برای دسترسی به این خانه می توان هم از خودروی شخصی و هم از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید. از آنجایی که سرای بدیع در منطقه ای شلوغ و پر تردد از شهر اصفهان جای گرفته و اغلب مواقع شاهد ترافیک هایی در آن هستیم، بهتر است برای بازدید از خانه تاریخی حاج رسولی ها از اتوبوس یا مترو استفاده نمایید. در این صورت مشکلی بابت جای پارک نخواهید داشت.

نزدیکترین ایستگاه مترو به این جاذبه، ایستگاه مترو شهدا می باشد که می توانید تنها با چند قدم پیاده روی و در مدت زمانی کمتر از 5 دقیقه خود را به این خانه تاریخی برسانید. همچنین ایستگاه اتوبوس انقلاب نیز به عنوان نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این جاذبه شناخته می شود و در صورت استفاده از اتوبوس می توانید در این ایستگاه از اتوبوس پیاده شوید و به سمت این خانه تاریخی بروید. اگر هم بخواهید از خودروی شخصی خود برای رسیدن به خانه تاریخی حاج رسولی ها اقدام نمایید، می توانید از طریق خیابان شمس آبادی خود را به خیابان طیب رسانده و در آن به حرکت خود ادامه دهید. وارد خیابان مسجد شده و به سمت خیابان چهارباغ پایین حرکت کنید تا خانه حاج رسولی ها اصفهان را مقابل خود مشاهده نمایید.

شماره تماس خانه حاج رسولی ها اصفهان: 03133384338، 09199908062

ساعت بازدید از خانه حاج رسولی ها اصفهان: از ساعت 10 صبح تا 17 عصر

آدرس خانه حاج رسولی ها اصفهان: اصفهان، خیابان چهارباغ پایین، کوچه درب کوشک، کوچه حاجیان

خانه حاج رسولی ها اصفهان

آشنایی با خانه حاج رسولی ها اصفهان

خانه حاج رسولی ها اصفهان با نام سرای بدیع نیز شناخته می شود و یکی از معروف ترین و تاریخی ترین خانه های قدیمی اصفهان است که امروزه در میان جاذبه های دیدنی اصفهان به شمار می رود که گردشگران زیادی به بازدید از آن اقدام می کنند. خانه های تاریخی مختلفی در اصفهان وجود دارند که هر کدام از آن ها متعلق به افراد خاصی بوده و از دوره های مختلفی از تاریخ ایران به جای مانده اند. خانه حاج رسولی ها اصفهان که از خانه های تاریخی اصفهان می باشد، از دوران صفویه به یادگار مانده و متعلق به یکی از تجار اصفهان بوده است.

بانی این خانه، بزرگ خاندان حاج رسولی بوده که این خانه نیز همین نام نیز شناخته می شود. بناهای تاریخی زیادی در شهر اصفهان وجود دارند که از دوران صفوی به جا مانده اند و امروزه افراد زیادی را برای بازدید به سمت خود دعوت می کنند. برای طراحی و معماری خانه حاج رسولی های اصفهان از سبک های معماری صفویه و زندیه استفاده شده که با یکدیگر تلفیق شده اند و خانه ای زیبا و تماشایی را پدید آورده اند که با گذشت صدها سال از ساخت آن، همچنان زیبایی و شکوه خود را حفظ نموده است.

با توجه به آن که از عمر این خانه سالیان زیادی می گذرد، انتظار آن می رود که آسیب ها و خسارت هایی به این خانه وارد آمده باشند. از همین رو در سال 1364 هجری شمسی این خانه توسط مهندس بدیع مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و به شکل امروزی خود درآمد. همانطور که پیش تر ذکر شد، این خانه را با نام سرای بدیع نیز می شناسیم که این نام حاصل از زحماتی است که مهندس بدیع برای این خانه متحمل گردید.

معماری خانه حاج رسولی ها اصفهان

خانه حاج رسولی ها اصفهان که از معروف ترین خانه های تاریخی اصفهان می باشد، به دلیل بهره مندی از سبک معماری زیبا و تزئینات متنوع، از شکوه و جلال خاصی برخوردار می باشد. با توجه به آن که هر کدام از دوره های تاریخ ایران، سبک های معماری متفاوتی داشتند، تا حدودی می توان از ظاهر بناها به تاریخ ساخت آن ها پی برد. این خانه از سبک معماری دوران صفوی و زندی بهره می برد. این خانه نیز همانند بسیاری دیگر خانه های دوران صفویه اتاق های متعددی دور تا دور یک حیاط ساخته شده اند. همچنین یک طاق هشت ضلعی برای بخش ورودی سرای بدیع اصفهان در نظر گرفته شده است.

وجود طاق های هندسی در خانه های تاریخی حاکی از آن هستند که قدمت خانه به دوران صفویه می رسد. تالارهای این خانه از تزئیناتی نظیر نقاشی روی گچ، مقرنس کاری، گچ بری، قطار کاری و طلا کاری بهره می برند و چهره ای بسیار زیبا و تماشایی را برای این خانه پدید آورده اند. زمانی که به بازدید از بخش های مختلف این خانه اقدام می کنید، تزئینات تالارهای خانه حاج رسولی ها اصفهان برای لحظاتی شما را به خود خیره خواهند کرد. برای تالارها پنجره های بلند و تماشایی در نظر گرفته شده که به روی حیاط باصفای خانه باز می شوند و برای تزئین درها و پنجره ها از گره چینی چوبی و پنجره های مشبک رنگی استفاده شده است.

این خانه تاریخی در میان حیاطی بسیار با صفا و زیبا جای گرفته که انواع درختان کوتاه و بلند و انبوه در حیاط وجود دارند که فضایی بسیار زیبا و تماشایی را برای خانه پدید آورده اند. حوض مستطیلی شکل و بزرگی در میان این حیاط و در مقابل بنای خانه حاج رسولی ها اصفهان قرار گرفته و پنجره های خانه که به سمت حیاط باز می شوند، نمای زیبایی از این استخر قابل مشاهده می شود و تصویر درختان سرسبز و انبوهی که در این استخر منعکس می شوند، بر زیبایی و صفای باغ افزوده است. باغچه هایی حول محور حوض داخل حیاط گرد آمده اند و رنگ های سبز و آبی در کنار یکدیگر بسیار چشمنواز شده اند.

از دیگر سبک های معماری دوران صفویه می توان به ارسی اشاره کرد که به صورت پنجره های مشبک می باشند که باز شدن آن متفاوت از پنجره های معمولی بوده و به سمت بالا باز می شوند و یادآور سبک معماری دوران صفویه می باشد. در واقع برای ساخت این خانه از سبک معماری صفویه بیشتر از زندیه استفاده شده و بخش های مختلف این خانه در چهارسوی حیاط مستطیلی شکل خانه قرار گرفته اند. در ادامه به آشنایی با بخش های مختلف این خانه آشنا خواهیم شد.

خانه حاج رسولی ها اصفهان

آشنایی با بخش های مختلف سرای بدیع

این خانه ابعادی حدود 1400 متر مربع داشته و بخش های مختلفی در آن وجود دارند. این خانه تاریخی تا پیش از آن که توسط مهندس بدیع مورد بازسازی قرار گیرند، از 4 بخش مجزا تشکیل می شد که هر کدام از آن ها خانه هایی جدا از یکدیگر بودند و پس از آن که مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت، بسیاری از بخش های این خانه با تغییراتی اساسی مواجه شدند؛ بدین صورت که تمام چهار خانه به یک خانه تبدیل گردید که در حال حاضر قابل مشاهده می باشد و می توانید به بازدید از آن اقدام نمایید. تنها بخشی از خانه که در این مرمت ها تغییری به آن وارد نشد، خانه ای است که امروزه مشاهده می کنید. ورودی این خانه در بخش ضلع جنوب غربی آن قرار داشته و برای ورود به داخل خانه بایستی از آن ورودی اقدام نمایید.

ورودی خانه از سردری بسیار زیبا و با تزئینات چشمنواز بهره می برد. 4 تالار در این خانه وجود دارند که تزئیناتی بسیار زیبا و تماشایی برای آن ها در نظر گرفته شده اند. یکی از تالارها در ضلع شمالی خانه قرار دارد که به عنوان بزرگترین تالار خانه حاج رسولی ها شناخته می شود و بخش زیادی از این خانه به تالار شمالی تعلق دارد. ارسی ها که جزء سبک معماری صفویه به حساب می آیند، در این بخش از خانه به کار رفته اند و ارسی های بزرگ که به سمت حیاط خانه باز می شوند و چشم اندازی بسیار زیبا و تماشایی از حیاط خانه را به نمایش می گذارند، را مشاهده خواهید کرد. یکی از ارسی های این تالار در انتهای قسمت شاه نشین می باشد که روبه حیاط اندرونی باز می شود.

از همین رو تالار شمالی در میان دو حیاط این خانه واقع شده که قسمت اندرونی آن را به عنوان بخشی مجزا از این خانه می شناسند و پس از بازسازی به صورت خانه ای مجزا در آمده است. دسترسی به این تالار از طریق کفش کن های دو سویه امکان پذیر می باشد. همانطور که می دانیم این خانه به صورت دو طبقه بوده و اتاق های گوشواری در دومین طبقه از این خانه و درست در قسمت بالای کفش کن ها جای گرفته اند. ارسی هایی که برای این اتاق ها در نظر گرفته شده اند، به حیاط و تالار خانه مشرف هستند. برای بخش های شرقی، غربی و جنوبی خانه حاج رسولی ها اصفهان از یک سبک معماری استفاده شده و به یک شکل می باشند.

ارسی های بلند هم در تالارها وجود دارند که رو به حیاط باز می شوند. در بخش های شرقی، غربی و جنوبی این خانه یک تالار در بخش میانی وجود داشته و دو اتاق نیز در دو طرف تالار قرار دارند و این اتاق ها را به اصطلاح سه دری می شناسند. قسمت کفش کن ها بخش های مختلف این خانه تاریخی را از یکدیگر جدا کرده اند. دو اتاق دیگر در طبقه دوم و درست بالای اتاق های سه دری قرار گرفته اند و به صورت مشرف به حیاط و تالار ساخته شده اند.

بخش های خدماتی این خانه که شامل آشپزخانه و محل پخت نان می شوند، در قسمت های پشتی بخش های اصلی قرار گرفته اند. این سبک از معماری سبب وجود حریم های شخصی و اختصاصی در قسمت های مختلف خانه شده است. هنگامی که از نمای بیونی به خانه نگاه می کنید، در و پنجره های مشبک و گره چینی چوبی را مشاهده خواهید کرد که شیشه های رنگارنگ زیبایی هم برای پنجره ها قرار داده شده اند. برای ساخت این خانه اصول مهندسی، ایمن سازی و رطوبت زدایی به صورت دقیق رعایت شده است.

خانه حاج رسولی ها اصفهان

وضعیت کنونی خانه حاج رسولی ها اصفهان

در حال حاضر سرای بدیع دارای کاربری های مختلف در بخش های مختلف آن می باشد. به عنوان مثال می توان به حیاط خانه اشاره نمود که در اختیار کافی شاپ این مجموعه تاریخی قرار گرفته است. این کافی شاپ از فضای سنتی بهره می برد و میز و صندلی های زیبایی در آن قرار داده شده اند. انواع نوشیدنی ها و خوراکی های خوشمزه و دلچسب در این کافه تهیه و سرو می شوند. از همین رو کافه سرای بدیع به عنوان یکی از بهترین کافه و رستوران های اصفهان شناخته می شود. یکی دیگر از جذاب ترین بخش های این خانه ویترین هایی می باشند که انواع صنایع دستی و آثار هنری در آن ها به نمایش گذاشته شده اند و بازدیدکنندگان می توانند از آن ها دیدن کنند. همچنین یکی دیگر از کاربری های سرای بدیع به کابری اقامتی آن مربوط می شود که چندین واحد اقامتی در آن قرار داده شده اند.

ساعت بازدید و قیمت بلیط خانه حاج رسولی ها اصفهان

خانه حاج رسولی ها که جزء جاذبه های دیدنی و گردشگری اصفهان محسوب می شود، افراد زیادی به بازدید از آن در زمان های مختلفی اقدام می کنند. ساعت بازدید از این جاذبه تاریخی از ساعت 10 صبح تا 17 عصر بوده و گردشگران می توانند در این بازه زمانی به بازدید از این خانه اقدام نمایند. مدت زمان بازدید از سرای بدیع به صورت تقریبی حدود 2 ساعت می باشد. لازم به ذکر است که برای بازدید از خانه تاریخی بایستی بلیط ورودی به مبلغ 15 هزار تومان تهیه نمایید.

سرای بدیع اصفهان

[html_block id=”69690″]

راهنما سایت

آدرس

اصفهان، خیابان چهارباغ پایین، کوچه درب کوشک، کوچه حاجیان

شماره تماس
هزینه بازدید

۱۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

10 الی 17

یک‌شنبه

10 الی 17

دو‌شنبه

10 الی 17

سه‌شنبه

10 الی 17

چهار‌شنبه

10 الی 17

پنج‌شنبه

10 الی 17

جمعه

10 الی 17
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه