حمام وزیری ساری

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر ساری علاوه بر طبیعت بکر و آب و هوای دلچسبی که دارد، می توان گفت مهد فرهنگ و تاریخ ایران نیز می باشد. این شهر زیبا به دلیل جاذبه های گردشگری بسیاری که در خود جای می دهد، در گذشته توجه پادشاهان و افراد مهمی را به خود جلب کرده است. از همین روی بناهای تاریخی فروانی همچون حمام وزیری در آن دیده می شود که علاوه بر جلال و شکوه، تاریخ کشور عزیزمان ایران را نیز بازگو می کنند. حمام وزیری ساری یک بنای تاریخی مهم محسوب می شود که از دوران حکومت قاجاریه به جای مانده است. درواقع سلطنت قاجار در دوران حکومت خود علاقه زیادی به شهر ساری داشت و به همین دلیل اکثر بناهایی که از این حکومت به جای مانده است در شهر ساری قرار دارد. شایان ذکر است حمام وزیری در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۶۲۶۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. در ادامه همه چیز درباره حمام وزیری ساری را به همراه عکس و آدرس این بنای دیدنی شرح داده ایم.

حمام وزیری کجاست و مسیر های دسترسی به آن

شاید بسیاری از ما شهر ساری را تنها به واسطه دریای خزر و جنگل های پهناور آن بشناسیم. اما این شهر تاریخچه ای از فرهنگ پیشین ایران را در خود جای داده است که حمام وزیری تنها یکی از آنها می باشد. شهر ساری که در استان مازندران و شمال ایران قرار دارد، یکی از توریستی ترین مناطق شمالی کشورمان محسوب می شود. در گذشته نیز این شهر زیبا مورد توجه حکومت قاجاریه و عیان شهر ساری از جمله خانواده وزیری بود که این امر منطقه ساری را به یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. حمام وزیری در استان مازندران و شهر ساری واقع شده و در یکی از قدیمی ترین محله های ساری با نام «آب انبار نو» جای دارد. این بنای تاریخی در کنار یک بنای مهم دیگر با نام «خانه کلبادی» ساخته شده است و تنها راه ورود به حمام وزیری، از طریق خانه کلبادی است. البته در گذشته راه های بسیاری برای رفتن و بازدید از حمام وزیری وجود داشت که در حال حاضر این مسیرها بسته و یا تخریب شده اند. از همین روی می توان گفت تنها مسیر دستیابی به حمام وزیری، از ورودی خانه کلبادی ها است که در حال حاضر در موزه‌ صنایع دستی ساری واقع شده. مسیر دقیق دسترسی به حمام وزیری به شرح زیر می باشد:

آدرس حمام وزیری: استان مازندران، شهر ساری، خیابان انقلاب، کوچه آب انبار نو یا خیابان ۱۸ دی ساری

اگر بخواهیم مسیر دقیق تری از این بناها ارائه دهیم، عمارت کلبادی ها و حمام وزیری در خیابان انقلاب ساری و کوچه آب انبار نو (خیابان ۱۸ دی ساری) قرار دارند. علت نام گذاری این خیابان، آب انبار بزرگی است که در گذشته در نزدیکی این خیابان قرار داشته است.

حمام وزیری ساری

معرفی حمام وزیری ساری

در دوران سلطنت قاجار، خانواده عیان و اصیل وزیری که در ساروی سکونت داشتند عمارت بزرگی به نام «عمارت وزیری» را بنا کردند که حمام وزیری تنها بخشی از این عمارت بود. این حمام با معماری جذاب و مصالح بی نظیری که در آن به کار رفته است هنوز هم یکی از چشم نواز ترین بناهای تاریخی به شمار می رود. در روزگاران قدیم، حمام ها یکی از مهم ترین بناهای هر شهر بودند و به تعداد بیشمار ساخته می شدند. این حمام ها به دو شکل عمومی و خصوصی بنا می شدند که حمام های خصوصی از بناهای عیانی و بسیار مهم هر منطه به شمار می رفت. درکل حمام های خصوصی برای بزرگان روستا یا شهر ها ساخته می شدند و از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند. حمام وزیری نیز یک حمام خصوصی است که متعلق به عمارت وزیری و خانواده ای با همین نام بود که در دوره قاجار یکی از عیان های شهر ساری بودند. حمام وزیری از خاص ترین مصالح دوره قاجاریه ساخته شده و معماری آن هر شخصی را شگفت زده می کند. البته حمام وزیری از پیشینه تاریخی مهمی نیز برخوردار می باشد و مورد مرمت قرار گرفته است.

تاریخچه حمام وزیری

همانطور که متوجه شدید حمام وزیری یکی از مهم ترین بناهای مربوط به اواخر دوران قاجار است که به خانواده وزیری تعلق داشته. این حمام بخش وسیعی از عمارت بزرگ وزیری را تشکیل می داد که این بنا پس از سرنگونی دوران قاجار آسیب های فراوانی دید. به همین دلیل امروزه بنایی به نام عمارت وزیری وجود ندارد و تقریبا تمامی قسمت های آن تخریب شده است. اما حمام وزیری کم ترین آسیب را دید که توسط فرهیختگان میراث فرهنگی کشورمان مجددا بازسازی شد. سرانجام حمام وزیری در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۶۲۶۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردید. امروزه با آنکه عمارت وزیری مانند سابق جلال و شکوه ندارد، اما حمام وزیری که از آن جای مانده است به تنهایی می درخشد. پس از تغییراتی که در عمارت وزیری صورت گرفت و بسیاری از بخش های آن از بین رفت، حمام وزیری به همراه یکی دیگر از آثار مهم به جای مانده از دوران قاجار با نام خانه کلبادی، به موزه صنایع ساری تعلق گرفت.

حمام وزیری

شهر ساری در دوران قاجار

استان مازندران فعلی یا طبرستان قدیم که شهر ساری را در دل خود جای داده است، گویای فرهنگ پیشینه ایران می باشد. شهر ساری با ویژگی های منحصر به فرد اقلیمی و آب و هوایی که دارد، از زمان صفویه مورد لطف بزرگان قرار گرفت و تبدیل به یک مکان گردشگری شد. سپس در دوره های قاجار و پهلوی نیز مرکز توجه عیان قرار گرفت و بناهای بسیاری در این شهر ساخته شد. از همین روی اگر به بناهای موجود در این شهر زیبا توجه کنید اکثر سبک معماری و نقش و نگارهای ساختمان ها مربوط به حکومت قاجار است. امروزه نیز طبیعت بکر، بناهای تاریخی فرهنگی، وضعیت آب و هوایی دلنشین و امکانات تفریحی که در شهر ساری وجود دارد آن را به منطقه ای توریستی تبدیل کرده است.

ویژگی های حمام وزیری

حمام وزیری با متراژ 200 متر مربع یکی از حمام های بزرگ روزگاران پیشین محسوب می شود. از ویژگی های اصلی این حمام می توان به هشتی، سربینه، گرمخانه، راهروها، خزینه آب گرم، خزینه آب سرد، تون و سرویس بهداشتی اشاره کرد. حمام وزیری از نمای تمام آجری ساخته شده و اندرونی آن از راهروهای طولانی تشکیل شده است. با آنکه بخشی از قسمت های حمام وزیری فرسوده شده است اما این بنا همچنان زیبایی شگفت آوری را به بازدیدکنندگان خود ارائه می دهد. پس اگر قصد سفر به شهر زیبای ساری را داشتید، حتما از حمام وزیری ساری نیز بازدید کرده و تجربه ای بی نظیر را برای خود رقم بزنید.

معماری حمام وزیری

معماری حمام وزیری ساری

معماری فوق العاده حمام وزیری این بنای ملی را تبدیل به یکی از جذاب ترین دیدنی های ساری کرده است. ورودی حمام وزیری هشتی است که در انتهای باریک ضلع جنوبی آن قرار دارد و از بدنه اصلی حمام مجزا می باشد. زمانی که از قسمت هشتی وارد حمام می شوید، بخش بعدی حمام سربینه نام دارد که وجود یک حوض سنگی کوچک به شکل هشت ضلعی در کف آن حال و هوایی سنتی و جذاب را به بازدیدکنندگان القاء می کند. همانطور که گفته شد این حوض معماری هشت ضلعی دارد که دور آن را چهار سکو مانند کاروانسرا تشکیل داده است و زیر هر سکو یک پاشویه قرار دارد. در گذشته این سکو ها محل انتظار و نوبت اشخاصی بود که در این مکان استحمام می کردند. همچنین از پاشویه ها نیز برای شست و شوی سطحی پاهای افرادی که تازه به حمام وارد می شدند استفاده می شد.

سقف حمام وزیری

سقف حمام وزیری به شکل گنبد مانند است و حفره های کوچکی بر روی آن قرار دارد که از نمای شیشه ای برخوردار می باشد. کاربرد این شیشه ها وارد کردن نور به حمام بود و افراد داخل حمام از این طریق متوجه فرا رسیدن تاریکی شب می شدند. البته این شیشه ها برای دیده شدن آسمان نیز در این بنا به کار گرفته شدند و زیبایی خیره کننده آن را به نمایش می گذاشتند. البته حفره هایی که در سقف حمام وزیری قرار دارد به قدری کوچک است که تنها بازتاب نور به داخل  را امکان پذیر کند و فضای داخل حمام از بیرون مشاهده نمی شد.

گرمخانه حمام وزیری

زمانی که از هشتی حمام وارد این بنا می شوید به قسمت سربینه می رسید که در این بخش گرمخانه که همان سر بنیه نیز شناخته می شود قرار دارد. گرمخانه حمام وزیری به صورت هشت ضلعی ساخته شده و مانند تمامی حمام های دیگر، وظیفه کنترل ورود و خروج هوای گرم و سرد را بر عهده دارد. زیرا در گذشته برای گرم شدن حمام نیاز به انرژی مصرفی زیادی بود. به همین دلیل گرمخانه ها در حمام ها ساخته می شدند تا از ورود هوای سرد به داخل جلوگیری شود.

گرمخانه حمام وزیری

بخش تون در حمام وزیری

در حمام وزیری ساری بخش های مختلفی وجود دارد که یکی از این بخش ها حمام تون است. قسمت تون حمام وزیری یک اتاق مستطیلی شکل می باشد که سطح آن کمی از حمام پایین تر بوده و با یک ورودی مجزا اتصالی میان داخل و خارج حمام ایجاد می کند. درواقع این ورودی از خارج بنا به داخل راه داشته و یک سر دیگر آن به سرویس بهداشتی ختم می شود. ورودی حمام تون در بخش شرقی بنا واقع شده است و بخش های جنوبی آن نیز با نام های «خزینه‌ آب سرد» و «خزینه آب گرم» شناخته می شوند.

گربه رو حمام وزیری

علاوه بر دمای حمام، به آب گرم هم نیاز است. از همین روی در حمام وزیری قسمتی به نام «گربه رو» وجود دارد که از سیستمی مشابه لوله کشی امروزی برخوردار بود. درواقع در زمان قاجار لولی کشی ساختمان به شکل امروز وجود نداشت اما لوله های باریکی با نام گربه رو در کف حمام ها قرار می گرفت تا آب را گرم کند. این گربه روها گرما را از طریق سوزاندن چوب و زغال منتقل می کردند و آب سرد را به آب گرم تبدیل می کردند. گربه رو یا همان لوله هایی که در کف حمام ها به کار می رفت نه تنها آب گرم برای استحمام را ارائه می داد، بلکه مانند یک موتور خانه فضای حمام را نیز گرم می کرد. همچنین از این بخش برای ضد عفونی و شستن دیوارها با آب داغ نیز استفاده می شد.

وضعیت فعلی حمام وزیری

حمام وزیری در دوران قجری همانند عمارت وزیری، یک حمام عیانی بود و محل استحمام بزرگان وزیری یا میهمانان شان بود. اما در زمان های مختلف خسارات جدی به این عمارت و حمام وارد شد که این امر باعث شد تنها اسکلت حمام وزیری ساری به جای بماند. به دلیل استحکام اسکلت حمام وزیری، سازمان میراث فرهنگی آن را مجددا بازسازی کرد و کم کم حمام وزیری ساری تبدیل به یک مجموعه گردشگری شد. البته که امکان استحمام در حمام وزیری وجود ندارد، اما افرادی که قصد سفر به طبیعت بکر ساری را دارند می توانند از این بنای تاریخی و خانه کلبادی بازدید به عمل بیاورند.

وضعیت فعلی حمام وزیری ساری

شرایط و هزینه بازدید از حمام وزیری ساری

اگر علاقه مند به بازدید از بناهای تاریخی بوده و در شهر ساری مسافر هستید، بازدید از حمام وزیری ساری می تواند شما را به روزگاران قدیم ببرد. این بنای تاریخی در مجاورت خانه کلبادی قرار دارد و از طریق حیاط خانه کلبادی می توانید وارد هشتی حمام وزیری شوید. هر دوی این بناها در موزه صنایع ساری قرار دارند و هیچ هزینه بازدید برای آن ها تعیین نشده است.

ساعات بازدید از حمام وزیری ساری: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

هزینه بازدید: رایگان

جاذبه های گردشگری اطراف حمام وزیری ساری

درست است که حمام وزیری ساری یکی از جذاب ترین جاذبه های گجردشگری این شهر محسوب می شود اما سراسر شهر ساری بناهای دیدنی دیگری نیز وجود دارد که همانند حمام وزیری بازگوی تاریخ ایران می باشند. جاذبه هایی همچون مجموعه تاریخی فرح آباد ساری، جنگل های انبوه، ساحلی آرام و بسیاری از جاهای دیدنی دیگر که در دل شهر ساری جای گرفته است. همچنین برخی از مکان های دیدنی شهر ساری نیز در ادامه برای شما عزیزان دسته بندی شده است:

مسجد جامع ساری: مسجد جامع واقع در ساری، یکی از بناهای به یادگار مانده از دوره قاجاریه است که در محله چناربن و داخل بازار نرگسیه بنا شده است. این مسجد در سال ۱۳۹۷ دچار آتش سوزی شد و بنای امروزی که در بندر انزلی دیده می شود مورد مرمت قرار گرفته است. از آنجاکه قدمت این مسجد به قرون اولیه پس از اسلام باز می گردد، از بناهای مهم و تاریخی شهر ساری است و بازدیدکنندگان بسیاری در سفر به انزلی از این مکان دیدن می کنند.

عمارت فاضلی ساری: عمارت فاضلی یک ساختمان تاریخی و جاذبه گردشگری شهر ساری است که ارزش فرهنگی بسیاری برای کشور ایران دارد. این خانه رویایی از دو عمارت زیبا تشکیل شده است که اولی در دوره قاجار ساخته شد و در دوره پهلوی دومین ساختمان به آن اضافه شد. عمارت فاضلی ساری دارای جلوه های زیبای معماری از دوره قاجار و پهلوی است که آن را به جاذبه ای دیدنی و فوق العاده از شهر ساری تبدیل کرده است.

آبندان: تالاب آبندان به دست انسان ساخته شده و بیشتر برای پرورش ماهی مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع این تالاب زیستگاه مناسبی برای گونه های مختلف است. اگر به آبندان ساری بروید در آن گونه های زیستی همچون مرغابی، پلیکان، قو، اردک تاجدار و سار گونه های مختلف را می توانید در آن مشاهده کنید.

باداب سورت: چشمه های باداب سورت از استخر های طبیعی از جنس تراورتن تشکیل شده است که ارتفاع آن از دریا به ۱۸۴۱ متر می رسد. همچنین چشمه‌ های پوشیده از درختچه‌ های زرشک وحشی که در اطراف باداب سورت قرار دارد آن را به مکانی دیدنی تبدیل کرده است.

اگر سری به شهر دیدنی ساری زدید، پیشنهاد ما به شما این است از دشت ساری نیز دیدن کنید که از طبیعتی بکر و چشم نواز بهره مند می باشد.

رزرو سوئیت در ساری

شهر ساری واقع در استان مازندران، با جاذبه های گردشگری بسیاری که در دل خود جای داده است مکانی مناسب برای سفر و تفریح می باشد. این شهر خوش آب و هوا مملو از بناهای تاریخی، فرهنگی و طبیعتی بکر می باشد که هر بیننده ای را به وجد می آورد. اما برای سفر به این شهر نیاز به ساکن شدن در اقامتگاهی پاکیزه، امن و با قیمت مناسب برای مسافران است که لوکس ویلا می تواند در این زمینه به شما علاقه مندان کمک کند. در لینک اجاره سوئیت ساری، سوئیت های مناسب با قیمت های مختلف قرار گرفته است که شما می توانید با کلیک بر روی آن سوئیت های جذاب مختلفی را مشاهده کرده و یکی از آن ها را برای اقامت خود در نظر بگیرید.

سوالات متداول

حمام وزیری ساری کجاست؟

حمام وزیری ساری در استان مازندران و شهر ساری واقع شده است. همچنین این بنای تاریخی در مجاورت عمارت کلبادی و در موزه صنایع ساری جای دارد.

علت نامگذاری حمام وزیری چیست؟

حمام وزیری ساری در دوران قاجار، متعلق به خانواده ای عیانی با همین نام بود و پس از تخریب و مرمت نیز به همین نام شهره یافت.

ساعات بازدید از حمام وزیری ساری چه زمانی است؟

بله، بازدید از بنای تاریخی حمام وزیری همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18 عصر امکان پذیر می باشد.

هزینه بازدید از حمام وزیری ساری چقدر است؟

بازدید از این بنا شامل هزینه نمی شود و کاملا رایگان است.

مسیر های دسترسی به حمام وزیری ساری کدامند؟

درواقع مسیر های متعددی برای رسیدن به این بنا وجود ندارد و برای بازدید از آن می توانید به شهر ساری سفر کرده و به بنای تاریخی حمام وزیری مراجعه کنید. اما سفر به ساری از طریق هواپیما، تورهای گردشگری و خودروی شخصی امکان پذیر می باشد.

حمام وزیری ساری چه ویژگی هایی دارد؟

این بنا به متراژ 200 متر است و از بخش های اصلی همچون هشتی، سربینه، گرمخانه، راهروها، خزینه آب گرم، خزینه آب سرد، تون و سرویس بهداشتی برخوردار می باشد.

معماری حمام وزیری به چه شکل است؟

این حمام از سقف گنبدی شکل که حفره های شیشه ای کوچکی در آن دیده می شود ساخته شده و از حوض سنگی هشت ضلعی جالبی نیز برخوردار می باشد.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، شهر ساری، خیابان انقلاب، کوچه آب انبار نو یا خیابان ۱۸ دی ساری

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 18

یک‌شنبه

9 الی 18

دو‌شنبه

9 الی 18

سه‌شنبه

9 الی 18

چهار‌شنبه

9 الی 18

پنج‌شنبه

9 الی 18

جمعه

9 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه