حافظیه بندر انزلی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از جاذبه های شمالی ایران که در استان گیلان واقع شده است، حافظیه بندر انزلی می باشد. بنای گفته شده به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی این منطقه محسوب می شود و توانسته عده زیادی از گردشگران را در تمامی طول سال به خود جذب نماید. در این مقاله به سراغ یکی از بنا های زیبای گردشگری به نام حافظیه بندر انزلی رفتیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

درباره حافظیه بندر انزلی

همان طور که گفته شد این بنا از جاذبه های تاریخی و توریستی بندر انزلی بوده که در سال 1356 در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است. اگر به این مکان رفته باشید احتمالا گزاره های دیگری را درباره زندگی و معماری مربوط به این استان تماشا کرده اید. این بنای زیبا در دوران پهلوی و در سال 1311 توسط مهندسان آلمانی در کنار بلوار انزلی تاسیس شد. حافظیه بندر انزلی بین شهرداری و فرمانداری واقع شده که در زمان های گذشته بر طبق آن چه مردم محلی گفته اند، در این مکان موسیقی نواخته میشده ولی اکنون تغییر کاربری داده و به مکانی برای گشت و گذار مسافران مبدل گشته است.

در زمان های قدیم این بنا را به نام های موزیک جیگا و ترنم موسیقی می شناختند و دلیل آن نیز برگزاری کنسرت های مختلف در این مکان بود ولی بعد ها نام حافظیه بندر انزلی بر آن نهاده شد. در حال حاضر بنا نیازمند مرمت می باشد و در وضعیت مناسبی قرار ندارد. اطراف بنا نیز هیچ تزیینی ندارد و کابری که در زمان ساخت مد نظر بود به هیچ عنوان انجام نشده و هیچ استفاده فرهنگی یا هنری از حافظیه نمی شود.

حافظیه بندر انزلی

معماری حافظیه بندر انزلی

از نظر معماری این بنا شباهت زیادی به حافظیه شیراز داشته و دارای ستون های بلندی می باشد. سقف حافظیه گنبدی شکل بوده و با دیواری نرده مانند در مساحتی 76 متری ساخته شده است. در وسط این بنای تاریخی می توانید یک تصویر از چنگ را تماشا نمایید که با موزاییک طراحی شده و هم چنین در بخش پایینی نیز تنها یک سقف گچی ساده را خواهید دید که برخلاف گچ کاری های حافظیه شیراز ساده بوده و خبری از این موارد نیست.

در دو طرف سازه نیز پنج پلکان قرار گرفته که به واسطه آن ها می توانید به درون محوطه بروید. در اطراف حافظیه بندر انزلی نیز ساختمان ها و سازه هایی قرار دارند که نمایش معماری گیلان را بر عهده گرفته اند. با رفتن به این مجموعه می توانید بعضی از آن ها را مثل کلبه چوبی، قفس پرندگان، ارابه چوبی، استخر کوچک موجود و گل کاری ها و درختان را تماشا کنید.

یکی از مواردی که نشان می دهد این بنا از روی حافظیه شیراز کپی نشده نوشته از یک محقق به نام عزیز طویلی می باشد که وی عنوان کرده بنای موزیک جیگای انزلی از سال 1313 تا 1316 ساخته شده که این موضوع نشان دهنده این موضوع است که حتی امکان دارد حافظیه شیراز از روی این بنا ساخته شده باشد.

جاهای دیدنی اطراف حافظیه انزلی

بندر انزلی به عنوان یکی از جاذبه های گیلان محسوب می شود که دارای مناطق دیدنی زیادی درون خود می باشد. حافظیه انزلی نیز یکی از دیدنی های بندر انزلی بوده که می توانید با رفتن به این مکان از دیگر تفریحات و جاذبه های اطراف آن نیز بهره ببرید و در این جا به چند مورد از جاهای دیدنی اطراف بنا اشاره خواهیم کرد.

  • شکم گردی: در اطراف این بنا می توانید شاهد انواع رستوران ها و کافه ها باشید که در کنار پارک قدس و پل غازیان انزلی قرار دارند و این موارد نیز خودشان از جاذبه های بندر می باشند.
  • بناهای روستایی: در اطراف حافظیه بندر انزلی می توانید بعضی ازبنا ها همانند خانه ای روستایی که دو طبقه می باشد را ببینید که در ایوان آن قایق هایی کوچک گذاشته اند.
  • کلبه جنگلی: از دیگر مواردی که در نزدیکی ترنم موسیقی واقع شده، کلبه جنگلی کوچکیست که دارای سقفی پوشیده شده با نی می باشد. از چوب های ایوان این بنا گلدان های زیبایی آویزان شده اند که کنار نهر و چاه کوچک در درون بنا خودنمایی می کنند.
  • بندرگاه: در نزدیکی حافظیه انزلی یک بندرگاه قرار دارد که در آن قایق هایی برای گشت و گذار در دریا موجود است.

حافظیه انزلی

کبوتر خانه حافظیه بندر انزلی

در نزدیکی کلبه ی جنگلی معرفی شده در بالا، یک کبوترخانه موجود است که می توانید در آن کبوترانی را ببینید. کبوتر های مسافر نیز در این قسمت دیده می شوند و معمولا برای آن ها لانه و دانه مهیا می باشد. حافظیه بندر انزلی یکی از مکان هایی است که هر مسافری که به این قسمت مراجعه می کند باید از آن دیدن نماید چرا که جایی دیدنی است و مناسب برای گشت و گذار و قرار های عاشقانه می باشد.

در نزدیکی کبوتر خانه بازارچه هفتگی انزلی قرار دارد که هر چه بخواهید از آن جا می توانید تهیه نمایید. هم چنین از دور شاهد پل غازیان و موج شکن نیز خواهید بود که بر زیبایی این منطقه افزوده اند. اگر به انزلی سفر کردید سعی کنید برای دیدن این بنای تاریخی نیز اقدام نمایید و سفرتان را زیباتر کنید.

رویداد های مختلف در ترنم موسیقی انزلی

اگرچه نیاز است که از این فضا استفاده های بیشتر و مفیدتری شود، ولی باید گفت با اهتمام مجموعه های فرهنگی در این مکان معمولا نمایشگاه هایی برگذار می شود و عده زیادی از مردم را به این سمت می کشاند. هم چنین در این ناحیه رویداد هایی نیز اتفاق می افتد که به واسطه کوشش و یاری مردم و هم چنین نهاد های مربوطه سبب می شود تا از حافظیه بندر انزلی استفاده لازم برده شود.

فضای باز مجموعه و محوطه آن به دلیل بزرگی توانسته در روز هایی که به دلایل مختلف جشن برپا می شود به افراد در این زمینه یاری برساند. معمولا در اعیاد به خصوص در عید نوروز ازاین فضا برای جشن استفاده می گردد و سفره هفت سین نیز در این محدود چیده می شود. از نمایشگاه های مختلفی که در این محدوده برپا می شوند می توان به نمایشگاه ای صنایع دستی، نقاشی و نمایشگاه های نوروزی اشاره نمود.

ترنم موسیقی انزلی

رستوران های این منطقه

در این ناحیه رستوران های زیادی وجود دارد که از میان آن ها می توان به رستوران ها و کافه های نزدیک به حافظیه بندر انزلی اشاره نمود. البته مسافرانی که ذائقه آن ها با رستوران های این قسمت جور نباشد می توانند با مراجعه به رستوران های انزلی برای صرف وعده غذایی مورد نظر خود اقدام نمایند.

بعضی از رستوران های انزلی همانند رستوران هیراد انزلی که با این بنا 30 دقیقه فاصله دارد یا رستوران کوبار که تنها 5 دقیقه فاصله گرفته می توانند گزینه های انتخابی خوبی برای صرف غذا باشند. رستوران کوبار انزلی یکی از مکان های مناسب برای صرف غذا بوده که به دلیل نزدیکی به مراکز مهم و جاذبه های مختلف همانند حافظیه بندر انزلی در بین گردشگران به شهرت رسیده است.

از دیگر رستوران های این منطقه که در فاصله 20 دقیقه ای از ساختمان موسیقی قرار گرفته، رستوران دریاکده می باشد. این رستوران نیز یک مکان مناسب برای صرف غذا می باشد که توانسته در بین مسافران مشهور گردد. اگر به انزلی سفر کردید بهتر است با مراجعه به یکی از رستوران های نزدیک به حافظیه انزلی به صرف وعده غذایی مورد نظرتان بپردازید.

زمان مناسب برای سفر به انزلی

این منطقه یکی از شهر هاییست که در شمال کشور به دلیل شرجی بودن هوا و هم چنین گرمای بیش از حد آن در فصول گرم باعث می شود تا مسافران زیادی در شدت این آب و هوا به سفر نروند. بهترین زمان سفر به انزلی ماه های فروردین و اردیبهشت و در پاییز ماه های مهر و آبان می باشد. در این ماه ها هوا در کم ترین میزان رطوبت قرار دارد و هم چنین گرمای کمتری نیز حس می شود.

تابستان و به خصوص ماه مرداد آب و هوای این منطقه به شدت شرجی و گرم است و برای بسیاری از افراد مناسب نمی باشد. در زمستان نیز به دلیل سردی هوا و بارش برف و باران برای افرادی که در این شرایط جوی عادت به مسافرت ندارند مناسب نیست. پس بهتر است از اواسط بهار تا اواخر اردیبهشت و هم چنین از اواسط مرماه تا پایان آبان که جمعیت کمتری نیز روانه این منطقه و حافظیه انزلی می شود برای سفر اقدام نمایید.

زمان مناسب سفر به انزلی

کمپینگ در اطراف حافظیه

یکی از مواردی که به عنوان اولین گزینه اقامت برای افراد در نظر گرفته می شود، کمپ کردن می باشد. این مورد می تواند در داشتن یک سفر اقتصادی نیز به شما کمک کرده و برای هیجان بیشتر نیز مفید واقع شود. بدین منظور باید ابتدا حداقل وسایل مورد نیاز برای این کار را به همراه داشته باشید تا بتوانید برای کمپینگ اقدام نمایید.

وسایلی نظیر چادر مسافرتی، کیسه خواب، لباس مناسب، کفش راحتی، لوازم مورد نیاز جهت تهیه غذایتان، آب آشامییدنی لازم، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتابی ازمواردی است که در کمپ کردن مورد نیاز می باشد. اگر به انزلی سفر کرده باشید حتما افراد زیادی را تماشا کرده اید که در اقص نقاط این منطقه کمپ کرده و برا اقامت از این مورد استفاده کرده اند. شما نیز می توانید برای اقامتتان از این مورد بهره برده و برای آن اقدام نمایید.

فراموش نکنید اگر قصد دارید غذایتان را خودتان تهیه کنید بهتر است به موارد ذکر شده در بالا منقل و هیزم آماده را نیز اضافه نمایید تا به طبیعت آسیبی نرسانید و بتوانید به بهترن شکل برای این مورد اقدام نمایید چرا که در سفر نباید چیزی به طبیعت اضافه یا از آن کم کرد تا این میراث طبیعی برای همگان به بهترین شکل باقی بماند.

حافظیه بندر انزلی کجاست و مسیر دسترسی

برای رفتن به حافظیه که در خیابان مطهری قرار دارد می توانید از مسیر های مختلفی استفاده نمایید که یکی از آن ها از طریق کوچه شهید تخته کار و پل غازیان می باشد. برای این منظور ابتدا به سمت غرب و کوچه شهید تخته کار بروید و بعد از رسیدن به رستوران حاج حسین و پسران به طرف چپ و خیابان طالقانی بپیچید. کمی بعد از آب میوه فروشی مهسا عبور کرده تا به میدان وارد شوید.

در میدان به سمت خروجی دوم و پل غازیان بروید تا از کافه عسگر بگذرید. به سوپر مارکت حسینی که رسیدید بلافاصله به سمت چپ رفته و از دفتر فنی مهندسی خانیران که در سمت راست قرار گرفته عبور نمایید. به کلیسا که نزدیک شدید به سمت راست بپیچید و به مقصد خود وارد شوید. مسافت مسیر گفته شده معادل 3 کیلومتر است و در حدود 8 دقیقه بدون ترافیک طول می کشد تا به حافظیه بندر انزلی برسید. فراموش نکنید این مسیر تنها یکی از راه های پیشنهادی برای رسیدن به مقصد بود که می توانید از آن استفاده نمایید.

حافظیه بندر انزلی

در هر نقطه از انزلی که بودید می توانید از لوکیشن زیر استفاده کنید و خود را به مقصد برسانید. لوکیشن زیر به شما کمک می کند تا هرجایی که بودید بتوانید به راحتی راهتان را پیدا نمایید کافیست اینترنت گوشی خود را روشن نمایید و بر روی لینک زیر تپ کنید.

آدرس حافظیه بندر انزلی: استان گیلان، انزلی، خیابان مطهری، حافظیه انزلی

اجاره سوئیت مبله در بندر انزلی

انزلی به عنوان یک از نقاط پربازدید ایران می باشد که در استان گیلان قرار دارد و همه ساله عده زیادی از مردم برای بازدید از نقاط گردشگری ان اقدام می کنند. حافظیه بندر انزلی از جمله مناطق دیدنی این ناحیه قلمداد می شود و به دلیل فضای زیبا و تاریخی خود افراد مختلفی از سراسر ایران به سمت خود می کشاند.

اگر می خواهید یک مقصد برای سفرتان انتخاب کنیدو بین چند شهر مردد هستید، انزلی را انتخاب کرده و یک تجربه خوب و زیبا برای خود و خانواده تان بسازید. این منطقه به دلیل دارا بودن مناطق دیدنی مختلف اکثر مسافران را بیش از چند روز در خود نگه می دارد به همین دلیل شما نیز بهتر است قبل از رفتن یک مکان مناسب برای اقامتتان انتخاب نمایید و حداقل یک شبانه روز مهمان مردم این شهر باشید.

بدین منظور به سایت لوکس ویلا بروید و از بین گزینه های پیش رویتان برای اجاره سوئیت در انزلی اقدام نمایید. به خاطر بسپارید که چند روز قبل از رسیدن به مقصد برای این منظور اقدام کنید چرا که ممکن است مورد انتخابی شما در صورت رزرو نشدن توسط شما به وسیله افراد دیگر انتخاب شود. هم چنین فراموش نکنید در روز های شلوغ سال بهتر است یک الی دو هفته قبل از رسیدن برای رزرو تماس بگیرید.

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، انزلی، خیابان مطهری، حافظیه انزلی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه