باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

چهارباغ کرج یکی از مناطق معروف استان البرز می باشد و در منطقه سهیلیه کرج واقع شده است که از آب و هوای مناسب و باغ های متعددی برخوردار است. یکی از جاذبه های دیدنی چهارباغ، باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه می باشد که در این مطلب قصد داریم با آن بیشتر آشنا شویم.

معرفی باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه

باغ پرندگان چهارباغ در سال 1389 و با هدف به نمایش گذاشتن گونه های رو به انقراض پرندگان سراسر جهان احداث و تاسیس شد. باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه کرج به عنوان بزرگترین نمایشگاه پرندگان نادر و زینتی در بخش خاورمیانه می باشد که در مساحتی به وسعت 12 هزار هکتار مترمربع ساخته شده است.

در این باغ پرندگان 2 هزار گونه پرنده کمیاب از 65 کشور جهان جمع آوری و در این مکان نگهداری می شود. باغ پرندگان چهارباغ از چندین طبقه با سالن های سرپوشیده تشکیل شده است که برکه و جزایر متنوع و متعددی را به عنوان مرکزی برای آموزش و تفریح در خود جای داده است. پرندگانی بسیار کمیاب و رو به انقراض در این محل دیده می شوند که از آن ها نگهداری می شود.

باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه

بخش های مختلف باغ پرندگان

بخش های مختلف مجموعه باغ پرندگان چهارباغ از کتابخانه مجهز پرنده شناسی و بزرگترین کلکسیون کبوتران و ماکیان زینتی از سراسر جهان تشکیل شده اند. باغ پرندگان چهارباغ یکی از مجهزترین و زیباترین مجموعه های حفظ و نگهداری پرندگان در کرج به شمار می رود. قسمتی که برای نمایشگاه باغ پرندگان چهارباغ در نظر گرفته شده، دارای مساحتی بالغ بر 10 هزار متر مربع که متشکل از طبقات مختلف بوده و سالن های آن سرپوشیده می باشند.

در این بخش برکه و جزایر متعددی را به عنوان مرکز آموزشی و تفریحی قرار داده اند که نمونه هایی از گونه های پرندگان نادر و رو به انقراض در آن حفظ و نگهداری می شود. همانطور که گفته شد، نمایشگاه باغ پرندگان کلکسیون بزرگی از کبوتران و ماکیان زینتی که در جهان وجود دارند را در خود جمع آوری کرده و متشکل از پرندگانی همچون پرندگان آبزی، کنارآبزی، پرندگان شکاری، طوطی های زیبا و… می باشد.

نمایشگاه باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و نادر در خاورمیانه می باشد. در این نمایشگاه 5 هزار پرنده از 65 کشور جهان جمع آوری کرده و در این نمایشگاه به نمایش عموم قرار داده اند.

همچنین در این نمایشگاه حدود 20 هزار و 500 نمونه از پرندگانی که در تمام جهان وجود دارد نیز نگهداری می شود که این نمایشگاه به لطف و همت مسئولین توانسته بزرگترین نمایشگاه در سطح خاورمیانه باشد. یکی از ویژگی های جالب توجه مجموعه باغ پرندگان چهارباغ این است که مرکزی علمی، آموزشی و تفریحی به شمار می رود که گونه هایی از پرندگان رو به انقراض را جمع آوری کرده و در آن نگهداری می شود و از همین رو مرکزی برای حفظ و نگهداری پرندگان کمیاب و رو به انقراض می باشد.

باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه

بزرگترین کتابخانه تخصصی پرنده شناسی در ایران

بهتر است بدانیم که بزرگترین کتابخانه تخصصی پرنده شناسی ایران در باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه در استان البرز تاسیس شده است. حدود هفت هزار جلد کتاب پرنده شناسی در این نمایشگاه وجود دارد که بسیاری از آن ها از نظر تخصص پرنده شناسی بسیار با ارزش می باشند.

اگر علاقه مند به پرنده شناسی هستید می توانید ا مطالعه این کتاب ها سطح اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. در کتاب هایی که در این کتابخانه جمع آوری شده است، تقریبا اطلاعات مفید و مناسبی درباره تمام پرندگان جهان وجود دارد و به جرات می توان گفت که کمتر پرنده ای پیدا می شود که درباره آن در این کتاب ها اطلاعاتی نوشته نشده باشد.

گونه های مختلف پرندگان در باغ پرندگان چهارباغ

در باغ پرندگان چهارباغ که یکی از جاذبه های دیدنی سهیلیه محسوب می شود، غاز هاوایی یکی از کمیاب ترین پرندگان موجود در این مجموعه می باشد. از این گونه پرنده تنها 40 قطعه در تمام جهان وجود دارد که 3 تا از آن ها در این مجموعه وجود دارند. گونه ای از پرندگان که کبوتر یال دار یا جاکوبین نام دارد و زیستگاه آن سنگاپور می باشد نیز در این مجموعه نگهداری می شود.

اغلب ما از کبوتر نامه بر تنها اسمش را شنیده ایم و آن را شاید هرگز در دنیای واقعی ندیده باشیم، اما در مجموعه باغ پرندگان چهارباغ می توانید آن را مشاهده کنید. کبوتر نامه بر با نام کبوتر بلغاری معروف است و در زمان جنگ جهانی دوم از آن استفاده می کردند. دلیل نام گذاری این پرنده به کبوتر نامه بر این است که روی بینی آن خرطوم کوچکی قرار دارد که به عنوان رادار از آن استفاده می کند و می تواند مبدا و مقصد خود را بشناسد.

خروس سلطانی که به دربار عثمانی تعلق دارد نیز از دیگر گونه های کمیابی است که در این باغ پرندگان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده شده است. یکی از جالب ترین گونه های پرندگان که در این مجموعه قرار دارد پرنده سخنگو می باشد که به سه زبان زنده دنیا فارسی، ترکی و انگلیسی صحبت می کند و توانسته توجه بسیاری از بازدیدکننگان را به خود جلب کند.

باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه

نمایشگاه پروانه های باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه

در نمایشگاه پروانه شناسی باغ پرندگان 50 هزار گونه پروانه در فاز اول پروانه شناسی این مجموعه حفظ و نگهداری می شود. در فاز اول این نمایشگاه که 50 هزار گونه پروانه نگهداری می شود، در فاز دوم آن نیز حدود همین تعداد پروانه وجود دارد که از آن ها حفظ و نگهداری می شود. در بخش پروانه شناسی مجموعه باغ پرندگان، اطلاعات مفیدی راجع به پرندگان وجود دارد که علاقمندان می توانند به این بخش از نمایشگاه مراجعه کنند.

ساعت کاری و هزینه ورودی باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه

بازدیدکنندگان می توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح الی 20 شب برای بازدید از این مجموعه اقدام کنند. لازم به ذکر است که این مجموعه در تعطیلات رسمی تعطیل می باشد.

شماره تماس: 026-44562525

هزینه ورودی و بلیط باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه

بازدیدکنندگان برای ورودی مجموعه باغ پرندگان ملزم به پرداخت هزینه و خرید بلیط به بهای 10 هزار تومان هستند. همچنین ورودی کودکان زیر 4 سال رایگان می باشد و نیازی به خرید بلیط نمی باشد.

باغ پرندگان چهارباغ کرج کجاست

باغ پرندگان چهارباغ در استان البرز، اتوبان کرج قزوین، پس از جاده قدیم و زیرگذر راه آهن، شهر چهارباغ، نبش گلستان پنجم واقع شده است.

باغ پرندگان چهارباغ سهیلیه

رزور اقامتگاه در چهارباغ

شهر کرج یکی از مناطق ییلاقی اطراف استان تهران است که جاذبه های دیدنی و گردشگری فراوانی را در خود جای داده است. علاوه بر این ها، بسیاری از پایتخت نشینان، چهارباغ را که یکی از مناطق خوش آب و هوای کرج محسوب می شود را برای تعطیلات یا آخر هفته انتخاب می کنند و به دنبال رزرو اقامتگاه در چهارباغ می باشند. بهترین اقامتگاهی که می توان در این منطقه پیدا کرد، اجاره ویلا چهارباغ کرج می باشد. ویلاهایی که در چهارباغ وجود دارند از امکانات مناسبی برخوردارند و دارای قیمت های مناسبی می باشند. از همین رو گردشگران می توانند ویلایی مطابق با سلیقه خود را انتخاب کنند که قیمت مناسبی دارد. پیشنهاد می شود به دلیل بالا بودن درخواست ویلا در چهارباغ کرج در ایام تعطیل، بهتر است چند روز پیش از زمان مسافرت خود به رزرو اقامتگاه در چهارباغ اقدام نمایید.

راهنما سایت

آدرس

استان البرز، اتوبان کرج قزوین، پس از جاده قدیم و زیرگذر راه آهن، شهر چهارباغ، نبش گلستان پنجم

شماره تماس
هزینه بازدید

۱۰/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 20

یک‌شنبه

9 الی 20

دو‌شنبه

9 الی 20

سه‌شنبه

9 الی 20

چهار‌شنبه

9 الی 20

پنج‌شنبه

تعطیل

جمعه

تعطیل
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه