باغ جنت شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

باغ جنت شیراز برای همه کسانی که به این شهر زیبا و تاریخی آمده اند آشنا است. کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که به شیراز آمده باشد و به باغ جنت سرنزده باشد و از زیبایی ها آن لذت نبرده باشد. شیراز شهری است که رنگ ها در هر فصل سال در باغ های آن، رستاخیزی تماشایی به پا می کنند. می توان دقایقی طولانی در میان گل های رنگارنگ و خوش عطر قدم زد و لباس خستگی را از تن روح، بیرون آورد. وقتی باد در میان گل ها و درختان سرو و نارنج و صنوبر به گردش در می آید و عطر گل های باغ جنت در فضا پخش می شود، هر کسی که از روزمرگی های زندگی خسته شده و به دنبال راهی برای دستیابی به آرامش بوده، حال خوشی را تجربه می کند که به آن نیاز داشته است.

باغ جنت شیراز

معرفی باغ جنت شیراز

طراحی شهر شیراز به نحوی انجام پذیرفته است که می توان پیشینه تاریخی و ادبی آن را حتی در کوچه و خیابان و پارک ها باغ ها ببینیم. باغ جنت شیراز، با رنگ های زیبا و گل های مختلف، فضایی دلنشین را پیش روی گردشگران قرار می دهد. توصیف زیبایی های باغ جنت شیراز، کار بسیار سختی است. به ویژه آن که زیبایی این باغ در فصل بهار، چند برابر خواهد شد. باغ جنت شیراز یکی از وسیع ترین و در عین حال مجهزترین پارک های شیراز است. در این باغ که در ابتدای جاده بوشهر قرار دارد، تعداد زیادی درخت سرو و کاج در کنار گل های رنگارنگی که با سبک خاصی کاشته شده اند، وجود دارد. با وجود آن که این بوستان، قدمتی تاریخی دارد اما انواع امکانات تفریحی و ورزشی مدرن در آن خودنمایی می کند.

از جمله دیگر ویژگی های جذاب و دلنشین باغ جنت شیراز می توان به آب نماهای سراسری و مکانی برای برگزاری کمپ های نوروزی اشاره کرد. این باغ پوشیده از مناظر روح نواز و دیدنی است که به خاطرات شما رنگی نو خواهد بخشید. پیست دوچرخه سواری باغ جنت از جمله دیگر جاذبه های آن است. این باغ شباهت بسیار زیادی با باغ ارم که یکی دیگر از باغ های تاریخی شیراز است، دارد. باغ جنت شیراز، پر از راهروهایی است که در دو طرفشان درخت های سرو کاج، قدعلم کرده اند و مناظری زیبا و روح نواز را به وجود آورده اند.

باغ جنت شیراز 54 هکتار مساحت دارد که 27 هکتار از آن متعلق به شهرداری است. شهرداری شیراز هر سال، در ایام نوروز کمپ هایی برای اقامت گردشگران در آن برپا می کند. این باغ پس از اجرای یک پروژه بهسازی تبدیل به جایی برای استراحت و تفریح خانواده ها شده است. باغ جنت شیراز را شاید به بیان بهتر باید یک بهشت زمینی نامید که هر مسافری برای آن که دقایق و ساعاتی از شلوغی زندگی شهری و ماشینی فاصله بگیرد، به آنجا پناه می آورد. شما می توانید با پای پیاده از باغ جنت به سمت آرامگاه سعدی بروید و دقایق خوش و خرمی را نیز در آن جا بگذرانید.

باغ جنت شیراز

تاریخچه باغ جنت

باغ جنت شیراز، در دوران قاجار و پیرامون عمارتی متعلق به مشیرالملک صوفی ساخته شد. البته از آن عمارت در دوران کنونی چیزی باقی نمانده است. طبق آن چه در کتاب ” فارسنامه ناصری” نوشته شده، بانی این باغ حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک بوده و باغ در سال 1260 هجری قمری، مصادف با اواخر دوران قاجار ساخته شده است. در این کتاب هچنین نوشته شده که باغ جنت در صحرای کشن که در غرب شیراز و ابتدای جاده بوشهر واقع بوده به همراه یک عمارت مجلل و باشکوه ساخته شده است.

اطلاع چندانی درباره علت، نحوه و زمان خراب شدن و نیز معماری آن عمارت در دست نیست و کسی درباره این که چرا این بنا دیگر وجود ندارد، چیزی ننوشته است. اما بر طبق شواهد اندکی که در مورد آن وجود دارد می توان حدس زد که این بنا نیز با اجازه شاهان قاجار ساخته شده است. بخشی از این باغ اکنون، تحت مالکیت شهرداری قرار دارد. این باغ امروزه تبدیل به یک پارک مدرن ولی با اصالت شده است.

طرح بهسازی باغ جنت شیراز

در فضایی به وسعت 27 هکتار و با هزینه ای بیش از 12 میلیارد، طرح بهسازی باغ جنت شیراز آغاز شد. تا کنون 11 هکتار از این باغ، بهسازی شده است و بهسازی بخش های دیگر نیز در حال انجام است. از جمله طرح هایی که در این باغ در حال اجرا است، می توان به احداث استخر در آن اشاره کرد. هدف از این بهسازی رفاه حال مسافران و گردشگران و نیز درخشش هر چه بیشتر شیراز بوده است. پس از انجام بخش هایی از طرح بهسازی، مسافران نوروزی می توانند در این باغ زیبا کمپ بزنند. شیراز هر ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران داخلی و خارجی است که تعدادشان در ایام نوروز چند برابر می شود.

فضای سبز باغ جنت شیراز

عموم مردم باغ جنت را با نام پارک جنت می شناسند. درختان سبز سرو و کاج درون این باغ به نحوی کاشته شده اند که تداعی کننده باغ ارم است. بسیاری از سروهای این باغ عمرشان بالای صد سال می باشد. تمام فضای پارک جنت چمن کاری شده و همین امر باعث می شود که آب و هوای باغ، حتی در روزهای داغ تابستان نیز مطبوع و معتدل باشد. علاوه بر چمن کاری، آب نمای پرتعداد باغ جنت نیز در لذت بخش تر شدن آب و هوای پارک نقش به سزایی دارند. گل کاری های این باغ، بیش از هر عامل دیگری می تواند گردشگران را به ذوق بیاورد و رنگ و لعابی دلنشین به پارک بخشیده است. فضای سبز باغ جنت شیراز، بسیار وسیع و گسترده است و برای چادر زدن و اقامت شبانه مسافران بسیار مناسب است. اگر به شیراز سفر می کنید به هیچ عنوان بازدید از باغ زیبا و چهار فصل جنت را از دست ندهید.

فضای سبز باغ جنت شیراز

جاهای دیدنی اطراف باغ جنت شیراز

شهر شیراز، از آن دسته شهرهایی است که در هر نقطه از آن با یک جاذبه گردشگری شگفت انگیز و بی نظیر رو به رو خواهید شد. در اطراف هر کدام از جاهای دیدنی شیراز، چند جاذبه متفاوت دیگر وجود دارد که واقعا حیف است به دیدن یکی از آن ها برویم و دیدن دیگر جاذبه ها را از دست بدهیم. معمولا افرادی که به شیراز می روند در هر روز، به بازدید چند مکان مختلف می پردازند. در نزدیکی باغ جنت نیز، چند نمونه از باغ ها و اماکن تاریخی شیراز واقع شده است. که در ادامه یادداشت به معرفی آن ها می پردازیم.

باغ عفیف آباد: باغ عفیف آباد از جمله باغ های خوش رنگ و لعاب باز مانده از دوران قاجار است که امروزه بخشی از آن تبدیل به موزه نظامی شده است. متاسفانه نرگس آبیار کارگردان سینما در حال ساخت یک سریال در این باغ تاریخی است و تا کنون آسیب هایی به آن وارد ساخته است.

آرامگاه سعدی: این بنای زیبا و رنگارنگ محل دفن سعدی شیرازی شاعر بزرگ عاشقانه های فارسی است که با نام سعدیه یا آرامگاه سعدی شناخته می شود.

باغ نارنجستان قوام: در فاصله ای نه چندان دور از باغ جنت، باغ نارنجستان قوام واقع شده است که باغ و عمارت تاریخی اش در بین تعداد زیادی از مردم، به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته می شود.

باغ جنت شیراز کجاست و مسیر دسترسی به آن

پارک جنت در ضلع جنوب غربی شهر شیراز و در منطقه 4 واقع شده و از زاویه شمالی به بلوار امیرکبیر راه دارد. ضلع غربی پارک جنت شیراز به بلوار میثم، ضلع جنوبی آن به بلوار فراشبندی و ضلع شرقی باغ جنت به خیابان فرازندگی می رسد. اگر قصد دارید با مترو به باغ جنت بروید، باید در ایستگاه متروی شهید مطهری پیاده شوید. ایستگاه متروی شریعتی در خیابان چهارراه زرگری قرار دارد و از آن جا تا پارک یک مسیر تاکسی باید سوار شوید که طی کردن این مسیر با تاکسی چیزی در حدود 9 دقیقه طول خواهد کشید.

اما اگر قصد دارید که با خودروی شخصی به باغ جنت شیراز بروید باید در ابتدا خود را به بلوار امیرکبیر برسانید و سپس به پارک جنت خواهید رسید. از پارک جنت تا مرکز شهر شیراز، حدود 18 با ماشین، فاصله است.

آدرس باغ جنت شیراز: استان فارس، شهر شیراز، ابتدای ورودی غربی شهر، بلوار امیرکبیر

رزرو باغ ویلا در شیراز

شیراز علی رغم آن که در منطقه ای خشک و گرم واقع شده است اما مملو از باغ های زیبا و دلنشین است. اساسا باغ های شیراز جلوه ای از باغ بهشت بر روی زمین هستند. محال است به شیراز بروید و با یک بغل خاطره از زیبایی باغ های دلکش این شهر باز نگردید. بسیاری از گردشگرانی که به شیراز سفر می کنند به محیط باغ و حال و هوای آن علاقمندند. به همین خاطر برای مدتی که در این شهر اقامت دارند به دنبال اجاره باغ در شیراز هستند. شما می توانید در سایت لوکس ویلا در فرآیندی امن، معتبر و سریع به اجاره باغ در شیراز بپردازید و از صحت معامله خود، اطمینان خاطر داشته باشید.

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، شهر شیراز، ابتدای ورودی غربی شهر، بلوار امیرکبیر

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه