باغ عفیف آباد شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا پنهان

معرفی باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد شیراز که برخی آن را با نام باغ گلشن می شناسند علاوه بر آنکه نمونه کامل و زیبایی از باغ های پر گل ایرانی با سبک های جالب کاشت گل و گیاه است و معماری بسیار ویژه و جذابی دارد، آن را می توان یک بنای تاریخی ارتشی نیز دانست. به بیان بهتر، این باغ زیبا و رویایی بزرگترین موزه ارتشی نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه را در خود دارد.

این باغ در ابتدا، بخشی از املاک شخصی یکی از حکام استان فارس در دوران صفویه با نام “ایل ذوالقدر”  بوده است. احداث عمارت باغ توسط محمدخان قوام الملک دوم در سال ۱۲۸۴ صورت گرفته است. باغ عفیف آباد یک مجموعه تاریخی باشکوه است که در یکی از مناطق به اصطلاح اعیانی و اشرافی شیراز ساخته شده است و علاوه بر باغ و موزه مهمات ارتشی و اسلحه های قدیمی، یک کاخ سلطنتی نیز در آن، محل بازدید بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی و علاقه مندان به آثار باستانی است.

همانطور که در بخش معماری توضیح دادیم این کاخ با الهام از کاخ ورسای فرانسه بر روی خرابه های قلعه سنگی گلشن، واقع شده است. دیدن همزمان نمادهای متعلق به ایران باستان و دوران قبل ازا سلام به خصوص دو دوره ساسانیان و نیز دوره هخامنشیان در کنار نمادهای دوران پس از اسلام در این کاخ که با معماری غربی ترکیب شده اند، توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را همواره به خود جلب می کند. هم نمای بیرونی این کاخ جذاب و دیدنی است و هم قسمت های داخلی آن. مطمئنا از دیدن این بنا سیر نمی شوید و عکس های بسیار زیادی از آن به یادگار خواهید گرفت. علی رغم آن که این بنا در سال ۱۳۵۱ به ثبت ملی رسیده است اما به خاطر ساخت سریالی به کارگردانی نرگس آبیار در چند وقت اخیر، آسیب های جدی به این بنا وارد شد و گروه های مدافع آثار و بناهای ملی و تاریخی در حال پیگیری این قضیه هستند.

باغ عفیف آباد شیراز

تاریخچه باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز در دوران صفویه با نام باغ گلشن شناخته می شد و متعلق به فردی به نام یعقوب خان ذوالقدر بود. یعقوب خان در دوران صفویه حاکم استان فارس بود. از آن جایی که باغ گلشن یکی از تفریح گاه های پادشاهان صفوی نیز بود، یعقوب خان دستور داد تا یک قلعه سنگی بزرگ در مرکز باغ احداث شود. این قلعه را قلعه گلشن نامیدند. سنگ های مصلی و جعفرآباد برای ساخت این قلعه سنگی به کار گرفته شدند.

اما امروزه بقایای چندانی از قلعه گلشن برجای نمانده است. علت این امر آن است که پس از پایان دوران صفویه باغ گلشن و قلعه سنگی آن توسط یکی از بزرگان خاندان با نفوذ قوام الملک خریداری شد و قوام الملک نیز دستور داد تا باغ گلشن نوسازی شود. او در ابتدا با خرید قناتی که در 15 کیلومتری این باغ قرار داشت، سیستم آبیاری این باغ را بهبود بخشید. این قنات پیش از این در قصر قمشه برای آبیاری درختان باغ کاریز لیمک مورد استفاده قرار می گرفت.

چینه و حصاری که دور این باغ کشیده شده است یکی از ویژگی های خاص آن به شمار می آید چرا که این چینه تماما از گل های مختلف ساخته شده است. یکی دیگر از ویژگی های جالب و متفاوت این باغ آن است که بر خلاف اکثر باغ های شیراز، در آن درختان نارنج و خرمالو کاشته نشده است. حوادث تاریخی شیراز از دوران صفویه تا قاجار باعث آسیب جدی و گسترده به قلعه سنگی باغ گلشن شده بود. علاوه بر آن با توجه به بازسازی نشدن این قلعه،  بافت آن نیز به شدت فرسوده شده بود، زیرا این باغ سال ها متروک و مخروبه باقی مانده بود.

باغ عفیف آباد

چرا به این باغ عفیف آباد می گویند؟

قوام الملک دستور ساخت عمارت فعلی باغ عفیف آباد را بر روی خرابه های قلعه سنگی داد. اکنون عمارتی زیبا با معماری حیرت انگیز در این باغ به چشم می خورد. ناگفته نماند که در اواخر دوران قاجار عفیفه خانم خواهرزاده قوم الملک تحولات مفید و زیادی را درون باغ ایجاد کرد. در حقیقت آن چه که امروزه از باغ عفیف آباد برجای مانده است بیشتر نتیجه زحمات عفیفه خانم است. به خاطر مرمت ها و خدمات زیاد عفیفه خانم به این باغ از آن زمان تا به اکنون این باغ را با نام باغ عفیف آباد می شناسند.

ماجرای اهدای باغ عفیف آباد به فرح پهلوی و فروش آن به ارتش

مالکیت این باغ، به در دوران قاجار به طور موروثی به نسل بعدی انتقال می یافت.در دوران پهلوی دوم وراث باغ عفیف آباد آن را به فرح پهلوی اهدا کردند. ولی این باغ در سال 1340 برای فروش به مزایده گذاشته و توسط ارتش وقت آن زمان خریداری شد. البته پس از خریداری شدن باغ عفیف آباد توسط ارتش، طبقه دوم آن برای استقرار فرح پهلوی آماده سازی شد. پیانوی فرح پهلوی در کاخ سلطنتی باغ عفیف آباد همچنان وجود دارد و از دید بازدیدکنندگان و گردشگران پنهان نمانده است.

پیانوی فرح در باغ عفیف آباد

مرمت باغ عفیف آباد در دوران پهلوی

ارتش شاهنشاهی آن زمان نیز تصمیم به مرمت باغ عفیف آباد گرفت و عملیات مرمت این باغ مطابق الگوهای استاندارد مرمت و بازسازی آن زمان صورت نپذیرفت بلکه تلاش شد تا با الگوبرداری از طرح و معماری کاخ ورسای فرانسه بازسازی شود. عملیات نوسازی باغ عفیف آباد توسط ارتش در دوران پهلوی حدود هفت سال به طول انجامید.

بازگشایی باغ عفیف آباد به عنوان موزه نظامی

پس از انقلاب اسلامی، باغ عفیف آباد همچنان در اختیار و مالکیت ارتش باقی ماند. در 29 فروردین 1370 که با عنوان روز ارتش نامگذاری شده است، این باغ به عنوان یک موزه نظامی بازگشایی شد و سالانه گردشگران ایرانی و خارجی بسیار زیادی برای بازدید از آن به شیراز می آیند و از دیدن زیبایی های خیره کننده آن لذت می برند.

کاشی کاری باغ عفیف آباد شیراز

پلان باغ عفیف آباد

شگفت انگیز ترین نکته در خصوص پلان باغ عفیف آباد آن است که با توجه به قدمت بالا و کهنسال بودن آن برخی از ویژگی های معماری دوران باستان ایران و به خصوص دوره هخامنشیان را در خود نگه داشته است. با وجود آنکه از دوران صفویان تا عصر حاضر و روزگار کنونی تحولات جدی در ساختار و معماری آن به وجود آمده است اما همچنان سادگی اصیل خود را حفظ کرده است. سردر باغ عفیف آباد چهار ستون ساده دارد که هر چهار ستون از گچ ساخته شده اند. سرستون های سردر این باغ دارای طرحی ملهم از سرستون های تخت جمشید هستند.

دور تا دور باغ عفیف آباد را دیواری آجری فرا گرفته است. گل آرایی دیوارهای باغ، نمونه ای  بی نظیر در تمام جهان است. در ضلع شمالی باغ عفیف آباد شیراز یک در چوبی قرار دارد  که ورودی باغ است.  یک حوض بزرگ مستطیلی به همراه چندین درخت در اطراف آن  مقابل در ورودی باغ قرار دارد. یک دالان و دو تا اتاقک که دارای سقف چوبی هستند در اطراف ورودی باغ، قرار دارند. این دو اتاقک ها محل نگهبانی باغ هستند. نقش دو شیر که یک تاج و گوی را با پنجه های شان نگه داشته اند در قسمت پیشانی ورودی باغ عفیف آباد دیده می شود.

ویژگی های معماری باغ عفیف آباد و عمارت داخلی آن

از این بخش که بگذریم وارد فضای باغ عفیف آباد می شویم. ابعاد باغ عفیف آباد پانصد در دویست و پنجاه متر است و مساحت آن حدود 127 هزار متر می باشد. عمارت اصلی باغ درست در نقطه مرکزی واقع شده است. در طبقه دوم عمارت باغ گلشن، ایوانی بسیار وسیع قرار دارد که دورتادور آن ستون هایی زیبا واقع شده است. این ایوان نیز همچون سایر بناهایی که طبق اصول معماری اصیل ایرانی ساخته شده اند  به تمامی اتاق های موجود در عمارت دسترسی دارد. هر طبقه از عمارت باغ عفیف آباد شیراز دارای سی اتاق و تالار است که در مجموع به شصت عدد می رسند که دسترسی به همه آن ها از طریق همین ایوان، ممکن است.

یکی دیگر از ویژگی های معماری باغ عفیف آباد آن است که نمای این باغ نیز مانند باغ ارم شیراز رو به مشرق است. قرارگیری نمای باغ در جهت شرق و جایی که خورشید طلوع می کند به این دلیل است تا شرایطی بهره گیری هر چه بیشتر از نور خورشید برای گیاهان باغ مهیا شود و از طرفی دیگر، نور داخل اتاق ها و بخش های اندرونی بیشتر باشد تا افرادی که در آن مستقر هستند در فضای روشن تری به سر ببرند. ساخت نمای عمارت باغ رو به مشرق از جمله ویژگی های معماری اصیل ایرانی است که در معماری عمارت باغ عفیف آباد این نکته به خوبی رعایت شده است.

قرار گرفتن یک حوض بزرگ و پر آب در مقابل بنای اصلی عمارت نیز از جمله دیگر ویژگی های معماری ایرانی در دوران پس از اسلام است. حوض ها در جهتی از بنا قرار می گیرند تا بنا نقش بر آب دیده شود و فانی بودن دنیا به مالکین خانه یادآوری شود. هرچند که به جهت تفکرات مذهبی حوض ها در مقابل عمارت های اصلی هر بنا قرار می گیرند اما تصویری که از نقش هر بنا در آب می افتد زیبایی چشم نواز و رویاگونی را ایجاد می کند.

خیابان اصلی باغ، درست از مقابل حوض عمارت آغاز می شود. در هر دو سوی خیابان باغ عفیف آباد شیراز، درختان انبوه همیشه سبز مانند سرو، کاج و چنار دیده می شود. در میان باغ هم آب راه هایی که در میان شان فواره وجود دارد و گل کاری شده اند قرار دارد. برخی از چنارهای باغ عفیف آباد شیراز قدمت بسیار زیادی دارند و کهنسال به حساب می آیند و درحقیقت بازمانده از دوران باستان هستند.

عمارت گلشن

نگاره ای مشابه نقش برجسته های دوران ساسانیان در عمارت عفیف آباد

مقابل در ورودی باغ، دهلیزی قرار دارد که سقف آن چوبی است و بر قسمت پیشانی سردر آن، نگاره ای جذاب را می توانیم ببینیم. این نگاره که شباهت بسیار زیادی با نقش برجسته های سنگی دوران ساسانیان دارد، تدائی کننده لحظه تاج گذاری پادشاهان باستانی ایران است. این نگاره با تکنیک کاشی هفت رنگی خلق شده است و در آن علاوه بر یک خورشید که نظاره گر اهدای حلقه و درفش کاویانی به پادشاهی  سوار بر است، دو شیر نر نیز در دو گوشه آن قرار دارند. در سمت راست پادشاهی با تاج کیانی که تاج آن شباهت بسیاری به تاج شاهان دوران پیش از اسلام دارد، حلقه ای که نماد جاودانگی است را به پادشاهی که با کلاه خود و پر در سمت راست قرار دارد و نماد پادشاهان دوران پس از اسلام در ایران است اهدا می کند. در پشت هر اسب، فردی ایستاده است که لباسی متفاوت از لباس مرسوم آن دوران دارد.

ایوان باغ عفیف آباد شیراز

عفیف آباد پس از ورود اتومبیل به ایران

پس از ورود اتومبیل به ایران، قوام الملک یک مسیر بیضی شکل در ورودی باغ ایجاد کرد که از طریق آن خودروها نیز بتوانند عبور و مرور کنند. این مسیر بیضی شکل تا پلکان ورودی عمارت ادامه داشته است. در همان زمان در ورودی اصلی باغ، ستون ها برساو شده که ملهم از معماری تخت جمشید بودند سردر باغ را شکل می دادند. محورهای خیابان های باغ به نحوی بر هم عمود شده اند که در نقطه تلاقی شان به عمارت اصلی که شاید بتوان آن را جلوه ای از بهشت دانست می رسند. باغ های ایرانی همواره با طرح جاری بودن آب از زیر درختان یادآور تصویر بهشت در قرآن هستند. نکته جالب توجه دیگر در خصوص معماری شگفت انگیز این باغ، آن است که از هر محور باغ به آن نگاه کنیم پرسپکتیوی جالب و چشم نواز را خواهیم دید. اساسا اصول هندسی به کار گرفته شده در معماری و پلان باغ عفیف آباد شیراز، بخشی از زیبایی های منحصر به فرد آن را شکل داده است.

عمارت باغ عفیف آباد

همان طور که در سطور قبلی اشاره کردیم، عمارت فعلی که در باغ عفیف آباد شیراز قرار دارد، در عصر قاجار ساخته شده است. سقف عمارت اصلی چوبی است و روی آن نقاشی هایی که با تکنیک رنگ و روغن کشیده شده اند وجود دارد. داخل طبقه دوم عمارت یک آب نما (فواره) وجود دارد که با توجه به قرار گرفتن آن در بخش های درونی بنا، جذابیت آن را دو چندان کرده است. ارسی ها و پنجرهای رنگین با چارچوب هایی مشبک کاری شده در میان دیوارها قرار گرفته اند. در فاصله میان پنجره های رنگین باغ عفیف آباد شیراز سنگ هایی وجود دارد که نقوش گل و بته ختایی و اسلیمی بر روی آن ها حجاری شده است. امروز از طبقه دوم عمارت به عنوان موزه نظامی استفاده می کنند.

تالار عمارت باغ عفیف آباد

در بخش مرکزی طبقه دوم عمارت، تالاری باشکوه، مجلل و زیبا قرار گرفته است که تماشای آن برای هر بیننده و گردشگری جذاب است. عناصر هنری و معماری ایرانی در ترکیبی بسیار زیبا و متجانس این عمارت زیبا را آراسته اند. این تالار را در حقیقت می توان به کاخی باشکوه و هنرمندانه تشبیه کرد. اگر به سقف این تالار نگاه کنید هر لحظه وارد دنیایی خیالی خواهید شد. از سویی می توانید نقوش مربوط به بزم و عیش و نوش شاهانه را ببینید و از سویی دیگر نقوش شکارگاه و طبیعت زیبای آن زمان بر سقف های چوبی نقاشی شده اند. هنگامی که به سقف این تالار زیبا می نگرید زمان را فراموش می کنید و خود را می توانید در بستر وقایع تاریخی ببینید.

انعکاس نور پس از عبور از شیشه های رنگی و ارسی های تالار نقوش جالبی را بر دیوار و کف تالار ایجاد می نماید. در دو ضلع شمال و جنوب تالار باغ عفیف آباد شیراز دو شومینه سنگ تراشی شده نصب شده است.روی این شومینه ها نقوشی ملهم از نقش نیلوفرها و ستون های تخت جمشید حجاری شده است.

کاخ سلطنتی باغ عفیف آباد شیراز

اتاق های تالار عمارت باغ عفیف آباد

در دو سوی تالار راهروهایی دراز قرار دارد که در اطراف همان راهروها، اتاق هایی قرار گرفته اند که اکثرا مجلل و زیبا هستند.  هر کدام از این اتاق ها کارکردی متفاوت دارند از قمارخانه و سالن همایش و پذیرایی گرفته تا اتاق مطالعه، رختکن و نشیمن. اما وسایل موجود در هر کدام از این اتاق ها بسیار نفیس و گران بها هستند. شما با قدم زدن در این اتاق ها می توانید فرش های قدیمی مبلمان های بسیار گران قیمت، پیانوی شخصی فرح دیبا، تا گلدان های مجلل و  … را ببینید. این بخش از کاخ باغ عفیف آباد شیراز امروزه به عنوان موزه عبرت مورد استفاده قرار می گیرد.

تالار باغ عفیف آباد شیراز

ایوان عمارت باغ عفیف آباد شیراز

در نمای غربی عمارت، یک ایوان ساده به قرینه ایوان مجلل و پرشکوه ضلع شرقی قرار دارد. مقابل هم قرار گرفتن دو ایوان که یکی ساده و دیگری بسیار مجلل و زیباست تضاد جالبی را در فضای عمارت باغ عفیف آباد شیراز ایجاد کرده است که نمونه آن را کمتر در جای دیگری می توان دید. شاید علت متفاوت بودن این بخش از باغ با سایر بخش های آن که متاثر از معماری ایرانی اند، به علت تاثیر پذیری مرمت آن از کاخ ورسای فرانسه در دوران پهلوی باشد.

نشان هخامنشی در باغ عفیف آباد شیراز

آلات و ادوات جنگی موجود در موزه نظامی باغ عفیف آباد شیراز

بسیاری از گردشگران و علاقمندان به  سلاح های قدیمی مایل به بازدید ابزار آلات جنگی این موزه اند. چرا که در موزه نظامی باغ عفیف آباد شیراز می توانند بسیاری از اسلحه های قدیمی متعلق به پادشاه ها و حکام ایرانی را ببینند. هنگام ورود به این موزه اولین چیزی که نظرتان را جلب خواهد کرد ارابه ای است که برای تشییع جنازه رضا خان مورد استفاده قرار گرفته است که این ارابه در جلوی پله های ورودی قرار دارد. در کنار آن توپی که فتحعلی شاه قاجار با آن مجلس شورای ملی را به توپ بست دیده می شود. در این موزه، تفنگ فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه قاجار و نیز اسلحه های رضاخان و محمدرضا پهلوی را می توانید در کنار تفنگ های سرپر مبارزانی مانند میرزاکوچک خان جنگلی و مسلسل رئیس علی دلواری مشاهده نمایید.

موزه نظامی باغ عفیف آباد

بناهای موجود در باغ عفیف آباد شیراز

هنگامی که برای بازدید از این باغ تاریخی می روید آن چه که قرار است مشاهده کنید محدود به بنای اصلی عمارت با ایوان، اتاق ها و تالارهای باشکوه آن و نیز باغ رویایی گلشن نخواهد بود. بناهای تاریخی دیگری نیز در این مجموعه وجود دارند که از دیدن آن ها نیز شگفت زده خواهید شد و لذت خواهید برد. همواره گردشگران گوناگونی که برای بازدید از این باغ می آیند از حمام خزینه این باغ و نیز قهوه خانه سنتی آن بازدید می کند.

در ابتدا به معرفی بخش های اصلی باغ عفیف آباد شیراز از جمله کاخ سلطنتی عفیف آباد، موزه عبرت و موزه نظاکی می پردازیم و در ادامه یادداشت توضیحاتی پیرامون حمام خزینه ای باغ عفیف آباد شیراز و قهوه خانه سنتی آن خواهیم آورد. چرا که واقعا حیف است تا باغ عفیف آباد شیراز برویم و دیدن این دو بنا را از دست بدهیم. در حقیقت با هر قدمی که در این باغ بر می دارید یک جاذبه گردشگری شگفت انگیز مقابل چشمانتان ظاهر خواهد شد و شما را شگفت زده خواهد کرد.

کاخ سلطنتی باغ عفیف آباد شیراز

عمارتی دو طبقه در میان باغ عفیف آباد که به لحاظ معماری شباهت های زیادی با باغ ارم شیراز دارد و در خود سی تالار و اتاق تو در تو را جای داده است، با نام کاخ سلطنتی باغ عفیف آباد شیراز شناخته می شود. هر چند که ویژگی های معماری آن، ترکیبی بسیار متجانس و دلنشین از ویژگی های معماری هخامنشی، ساسانی و قاجار است اما از آن جایی که بخشی از مرمت آن متاثر از معماری کاخ ورسای فرانسه است آن را با نام کاخ سلطنتی نیز می شناسند. تزئینات کاخ سلطنتی عفیف آباد آن قدر دیدنی است که بسیاری از گردشگران ساعات متمادی را در آن مشغول تماشا و عکاسی می شوند. مطمئنا اگر فردی به فضای آثار تاریخی و کلاسیک علاقه مند باشد هرگز از دیدن این کاخ سلطنتی سیر نخواهد شد و خاطره بازدید از آن تا همیشه در ذهنش ثبتش خواهد شد. شما با قدم زدن در فضای آن می توانید خود را در بستر تحولات تاریخی تصور کنید، چرا که تاثیر هنر ایران باستان و هنر پس از اسلام به وضوح در آن دیده می شود.

حمام خزینه ای باغ عفیف آباد شیراز

در غرب ساختمان باغ و پشت دیوار یک حمام خزینه ای قرار گرفته است که دارای قبه و مناره در پشت بام است. این حمام دو خزینه آب سرد و آب گرم دارد. درون خزینه نقش برجسته های بسیاری جالبی حکاکی شده است. هنگامی که به درون این خزینه های بروید می توانید نقش برجسته هایی از داستان فرهاد در کوه بیستون که از منظومه نظامی برگرفته شده است را در کنار دیدار مردم با خسرو پرویز ببینید. اساسا در هیچ جایی از بناهایی که معماری اصیل ایرانی را دارند نقطه ای را نمی توان یافت که سرشار زیبایی نباشد و در ساخت آن ذوق و سلیقه به خرج نرفته باشد.

قهوه خانه سنتی باغ عفیف آباد شیراز

این قهوه خانه سنتی دارای شش حجره است و دیوارهای آجری حجره نقاشی های جالبی به سبک قهوه خانه ای با موضوعات داستان های شاهنامه ای دیده می شود. داستان های نبرد رستم با دیو سپید، جنگ رستم و سهراب، سیمرغ و زال، کاوه آهنگر و … از جمله داستان هایی است که بر کاشی کاری های دیوارهای حجره های قهوه خانه سنتی باغ عفیف آباد شیراز دیده می شود. در سالن میانی حجره ها یک حوض کوچک وجود دارد. پذیرایی از گردشگران و بازدیدکنندگان در این قهوه خانه سنتی انجام می پذیرد.

موزه نظامی باغ عفیف آباد

موزه نظامی باغ عفیف آباد شیراز در طبقه اول عمارت اصلی آن واقع شده است. زمانی که وراد این موزه نظامی می شوید، نورهای رنگی زیبایی که از پنجره ها و ارسی های آن به داخل می تابد در کنار تزئینات هنرمندانه دیوارهای آن فضای آرام و دلشینی را ایجاد می کند و شما ابدا این احساس را نخواهید داشت که در یک موزه نظامی و فضای جنگی در حال قدم زدن هستید. حتی ابزار و ادوات جنگی موجود در آن از تزئیناتی برخوردارند که بیشتر از آن که حس جنگ و خونریزی را برای بینندگان زنده کند، حس بازدید از آثار هنری را تدائی خواهد کرد.

در کل چیدن سلاح های مرگبار در فضای لطیف و هنرمندانه، ابدا فضایی ناهماهنگ را ایجاد نکرده است و دیدن آن برای گردشگران جالب خواهد بود. البته آن چه که فضای این موزه نظامی را دلنشین تر می کند آب نمایی است که در حوض درون عمارت قرار گرفته است که با صدایی آرامبخش  فضا را شاعرانه می کند. انعکاس نقوش سقف و دیوارها در آب حوض منظره ای جالب و زیبا را به وجود آورده است. از جمله دیگر ویژگی های جالب معماری این موزه می توان به طراحی دیوارهای آن با سنگ گندمک اشاره کرد.

مکان های دیدنی اطراف باغ عفیف آباد شیراز

مطمئنا زمانی که به شیراز می روید تنها دیدن یکی از بناهای تاریخی آن به تنهایی کافی نخواهد بود و خواهان دیدن مکان های دیدنی دیگری که در شیراز زیبا و تاریخی وجود دارند نیز هستید. مطمئنا یک روز برای بازدید از مکان های دیدنی شیراز بسیار کم خواهد بود. شاید فقط یک روز برای دیدن باغ عفیف آباد شیراز و مکان های دیدنی اطراف آن لازم باشد. در ادامه یادداشت به معرفی بناهای تاریخی زیبا و دیدنی اطراف باغ عفیف آباد شیراز می پردازیم:

آرامگاه حافظ

اگر بخواهید از باغ عفیف آباد به سمت آرامگاه حافظ شیرازی بروید کافی است 16 دقیقه رانندگی کنید. به این صورت که وارد بلوار ستارخان شوید. سپس به بلوار بعثت بروید و از آن جا خیابان ملاصدرا را به سوی بلوار دانشجو ادامه دهید تا به بلوار چهل مقام برسید. آرامگاه حافظ را خواهید دید. حافظیه در دوران تاریخی گوناگون مرمت های بسیاری بر روی آن انجام شده است. آن چه که امروزه در بنای حافظیه می بینید بیشتر مرمت هایی است که در دوران پهلوی زیر نظر آندره گدار معمار و باستان شناس فرانسوی اتفاق افتاده است. یکی از چهره های سیاسی آن زمان با نام علی اصغر حکمت، حامی ساخت بنای یادبود برای شاعر بزرگ ایرانی شد.

بازار وکیل

اگر به بازار وکیل شیراز بروید با توجه به آن که این بازار در مجاورت مسجد و حمام وکیل قرار دارد، پس با یک تیر سه نشان را زده اید و می توانید از سه بنای تاریخی جذاب که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند بازدید به عمل بیاورید.

اگر قصد دارید از باغ عفیف آباد شیراز به سوی خیابان لطفعلی خان زند بروید، می توانید وارد بلوار مصلی نژاد شوید از آن جا به سوی بلوار ستارخان برانید و وارد بلوار بعثت شوید. سپس به خیابان ذوالنور بروید تا به خیابان لطفعلی خان زند برسید.

مسجد نصیرالملک

کافی است پا به مسجد نصیرالملک شیراز بگذارید، تا در همان گام های نخست بازی نور و رنگی که کاشی های خوش نقش و لعاب آن و ارسی های رنگی اش به راه انداخته اند شما را غافلگیر کند. اگر قصد دارید از باغ عفیف آباد به سمت مسجد نصیرالملک بروید می توانید از راه خیابان لطفعلی خان زند این مسیر را بپیمایید. به این صورد که ابتدا وارد بولوار مصلی نژاد شوید و سپس به سوی بلوار ستارخان بروید و از آن جا وارد بلوار بعثت و خیابان ذوالنور شوید و سپس از خیابان لطفعلی خان زند به سوی منطقه هشت برانید و به مسجد نصیرالملک برسید.

ارگ کریمخان

یکی از مهم ترین بناهای تاریخی بر جای مانده از دوران زندیه ارگ کریمخان است که در آن زمان محل سکونت خانواده کریمخان زند و محل حکومت و فرمانروایی وی که با نام وکیل الرعایا مشهور است بود. ارگ کریمخان با ارگ و دیوارهای آجری و برج و باروهای دیدنی در شمال شرقی میدان شهدای شیراز خودنمایی می کند و هر ساله مشتاقان بسیاری برای بازدید از آن به شیراز می روند.

باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی از قدیمی ترین باغ های شیراز است که در مجاورت سعدیه واقع شده است. چشمه قنات گازران که وابسته به جریان آب قناتی است که در آرامگاه سعدی قرار دارد به باغ دلگشای شیراز نیز می رسد و آن را سرسبز می کند. اولین عمارت کلاه فرنگی ایران در باغ دلگشا ساخته شده است. اگر قصد دارد پس از بازدید از باغ عفیف آباد شیراز به دیدن باغ دلگشا نیز بروید می تواند از کنار گذر شهدای امدادگر، پس از 16 دقیقه رانندگی به این مکان برسید. البته اگر بخواهید از مسیر بلوار جمهوری اسلامی به سمت آن بروید رسیدن به این باغ حدود 18 دقیقه طول می کشد.

آدرس باغ عفیف آباد شیراز کجاست و مسیر دسترسی به آن

باغ عفیف آباد شیراز در نبش بلوار ستارخان و انتهای خیابان عفیف آباد در شمال غرب شهر شیراز قرار دارد. اگر بخواهید با مترو به این باغ بروید، نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ عفیف آباد شیراز در خیابان قصردشت قرار دارد و خیابان قصر دشت در ابتدای خیابان عفیف آباد واقع شده است. اگر بخواهید با اتوبوس به باغ عفیف آباد بروید متاسفانه این امر امکان پذیر نیست چرا که در خیابان عفیف آباد هیچ اتوبوسی تردد نمی کند. باغ عفیف آباد شیراز مجاور پادگان مرکز علوم و فنون مکانیزه شهیدان رستمی و کرمی 2 قرار دارد. بهترین مسیر دسترسی به باغ عفیف آباد از سمت بلوار استقلال است.

آدرس باغ عفیف آباد شیراز: استان فارس، شیراز، بلوار ستارخان یا انتهای خیابان عفیف آباد

شماره تلفن باغ عفیف آباد شیراز: 07136267343

ساعت کاری و قیمت ورودی باغ عفیف آباد شیراز

ساعات بازدید از باغ عفیف آباد شیراز در نیمه اول سال با نیمه دوم متفاوت است. چرا که هوای داخلی باغ در فصل های پاییز و زمستان بسیار سرد می شود. علاقه مندان به بازدید از باغ عفیف آباد شیراز در دو فصل بهار و تابستان می توانند همه روزه از ساعت هشت صبح تا 19 و در نیمه دوم سال از ساعت 8 تا 17 به این باغ بیایند. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن معماری زیبا و باغ با شکوه آن به باغ عفیف آباد شیراز می آیند.

قیمت بلیت ورودی باغ عفیف آباد: برای گردشگران ایرانی پنج هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی حدود پنجاه هزار تومان است.

اجاره ویلا استخردار در شیراز

شهر شیراز، دنیایی از جاذبه های گردشگری است و قطعا برای بازدید از آن نیاز به چند روز اقامت است. بسیاری از افرادی که قصد بازدید از این شهر را دارند به دنبال ویلایی برای اقامت در این شهر زیبا هستند. از آن جایی که در اکثر اوقات سال هوای شیراز گرم و نزدیک به خشک است، اگر این ویلا استخردار هم باشد بهتر است. به همین خاطر اجاره ویلا استخردار در شیراز یکی از مواردی است که بسیاری از گردشگران به دنبال آن هستند. در صورتی که شما نیز به دنبال اجاره ویلا استخردار در شیراز هستید از طریق سایت معتبر لوکس ویلا می توانید در فرآیندی ساده و کاملا قانونی و مطمئن اقدام به اجاره ویلا استخردار در شیراز نمایید و از اوقات اقامت خود در این شهر زیبا و دیدنی لذت بیشتری ببرید.

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، شیراز، بلوار ستارخان یا انتهای خیابان عفیف آباد

شماره تماس
هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 19

یک‌شنبه

8 الی 19

دو‌شنبه

8 الی 19

سه‌شنبه

8 الی 19

چهار‌شنبه

8 الی 19

پنج‌شنبه

8 الی 19

جمعه

8 الی 19
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه