باغ ارم شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا نمایش

شهر شیراز یکی از شهرهای پرجاذبه ایران به شمار می رود. یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شیراز باغ ارم شیراز می باشد که نمونه باغی کوشک می باشد. این باغ زیبایی اش را بیشتر مدیون درختان بلند قامت سروناز می باشد. از آنجایی که شیراز دارای تنوع بالایی در جاذبه های دیدنی و گردشگری می باشد، گاهی اوقات پیش می آید که به بازدید از تمام جاذبه های نمی رسید. شهر شیراز مملو از جاذبه های دیدنی و گردشگری مختلفی می باشد که گردشگران برای بازدید از آن ها راهی این شهر می شوند. بسیاری از بناهای تاریخی ایران در همین شهر جای گرفته اند که هر کدام از آن ها می توانند بازگوی بخش های مختلفی از تاریخ ایران باشند. باغ ارم نیز که از دوره قاجار در شیراز به یادگار مانده است، می تواند گوشه از تاریخ شیراز را در دوره قاجار برای ما روشن سازد. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با این جاذبه تاریخی و زیبا بیشتر آشنا شویم.

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز کجاست و مسیر دسترسی به آن

باغ ارم شیراز در خیابانی به همین نام یعنی خیابان ارم و نزدیک به میدان ارم واقع شده است. اگر قصد رفتن به باغ ارم با ماشین شخصی خود را دارید، از بخش شمالی شهر خود را به بلوار شهید چمران برسانید. هنگامی که به بلوار شهید چمران رسیدید مسیر آن را تا انتها پیش بگیرید. به میدان دانشجو خواهید رسید و مسیر سمت چپ را انتخاب کنید. به سمت میدان ارم بروید. به میدان ارم که رسیدید به سمت راست بپیچید و وارد خیابان ارم شوید. باغ ارم شیراز در این خیابان قرار دارد.

مسیر دیگری از بخش های جنوبی شهر وجود دارد که اگر با ماشین شخصی می خواهید بروید باید خود را به خیابان آزادی برسانید. از خیابان آزادی می توانید به خیابان ارم دسترسی پیدا کنید و تا میدان ارم پیش بروید. در سمت چپ، باغ ارم شیراز قرار دارد.

مسیر دسترسی به باغ ارم با وسایل نقلیه عمومی

همچنین اگر می خواهید با وسیله نقلیه عمومی به بازدید از باغ ارم شیراز بروید می توانید از مترو استفاده کنید. نزدیک تریم ایستگاه مترو به باغ ارم، ایستگاه نماز بوده و از آنجا می توانید با 10 دقیقه پیاده روی یا به وسیله تاکسی خود را به باغ ارم برسانید.

شماره تماس: 07132272538

آدرس باغ ارم شیراز: استان فارس، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیک به مجموعه‌ دانشگاه شیراز

معرفی باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز در مساحتی به وسعت 110 هزار و 380 مترمربع بنا شده است. تا به امروز مشخص نشده است که چه کسی این باغ را ساخته و حتی تاریخ دقیقی برای ساخت آن وجود ندارد. اما براساس برخی سفرنامه ها که از زمان های قدیم به جا مانده اند، می توان قدمت آن را به قرن های 10 و 11 هجری دانست. باغ ارم دارای منظره بسیار زیبا و بی نظیری می باشد و وسعت آن بالغ بر 110 هزار مترمربع می باشد.

در این باغ بیشترین پوشش گیاهی که دیده می شود، درختان زیبا و بلند قامت سرو و نارنج می باشند. لازم به ذکر است که باغ ارم شیراز طی سی و پنجمین اجلاس کمیته جهانی یونسکو در تاریخ 6 تیر سال 1390 در لیست میراث جهانی ثبت گردید. همچنین در سال 1353 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید. در سال 1358 بود که اداره میراث فرهنگی مرمت و بازسازی این باغ را شروع کرد.

باغ ارم شیراز

تاریخچه باغ ارم شیراز

همانطور که در بالا گفته شد، قدمت این باغ را می توان به قرن های 10 و 11 هجری نسبت داد. باتوجه به مدارکی که در رابطه با اقدامات حکمران فارس برای ساخت برخی باغ های مسطح در شیراز، می توان تاریخ ساخت این باغ را به دوران سلجوقی نسبت داد و دستور ساخت آن متعلق به وی می باشد. همچنین از روی برخی غرلیات حافظ که در این باغ دیده می شود می توان اینگونه دریافت که باغ ارم در زمان آل اینجو، آل مظفر و گورکانیان وجود داشته است.

مدتی که می گذرد، سلاطین آل مظفر باغ ارم را به تصرف خود درآوردند. تنها اطلاعاتی که از باغ ارم در دسترس می باشد مربوط به نوشته های گردشگران و جهانگردان خارجی است که به شکوه و زیبایی باغ در دوره صفوی اشاره کرده اند. پس از دوران حکومت صفوی، تمام باغ های داخل کشور رونق یافتند و به مرمت و بازسازی باغ ارم پرداختند. در دوره حکومت زندیان، حدود 75 سال ایل قشقائی از باغ ارم به عنوان پایگاهی برای حکمرانی خود استفاده کردند و به همین منظور عمارتی را در باغ ارم شیراز ساختند.

پس از روی کار آمدن ناصرالدین شاه قاجار، عمارت دیگری در این باغ ساخته شد. ساختمان اصلی این باغ تا زمان ناصرالدین شاه وجود داشت. هنگامی که حاج نصیرالملک شیرازی باغ را خرید، عمارتی که اکنون در باغ قابل مشاهده می باشد را ساخت. شخصی به نام ابوالقاسم خان نصیرالملک که خواهرزاده و همچنین داماد حاج نصیرالملک بود، عمارت باغ را تکمیل کرد و تزئینات آن را انجام داد. روی سر در ورودی شمال شرقی باغ، کتیبه ای از جنس سنگ مرمر قرار دارد که نوشته زیر، روی آن با خط زیبا و نستعلیق دیده می شود و متعلق به زمانی که حاج نصیرالملک حکمرانی فارس را به عهده داشت و در دوران پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار بود، می باشد:

«از وزیر شه نصیرالملک راد، دائمش باغ ارم آباد باد»

نام حاج نصیرالملک در برخی نقاط دیگر باغ مانند 6 کتیبه دیگری که در بخش شرقی عمارت قرار دارند به چشم می خورند و تاریخ های آن ها با یکدیگر متفاوت هستند. وی بناهای با ارزش دیگری در دیگر نقاط شیراز مانند خانه و مسجد نصیرالملک ساخته است.

از آنجایی که باغ ارم شیراز متعلق به قوامی شیراز بود، اما حکومت پهلوی آن را به مصادره خود درآورد و پس از مدت کوتاهی آن را به دانشگاه شیراز واگذار نمود. تا به امروز این باغ متعلق به دانشگاه شیراز می باشد و باغ آن در اختیار دانشکده گیاه شناسی و همچنین عمارت آن در اختیار دانشکده حقوق قرار داده شده است.

اما پیش از آن در سال های 1345 تا 1350 بازسازی و مرمت آن را انجام دادند و یک دیوار سنگی به همراه نرده آهنی جایگزین دیوار باغ شد. همچنین تزئینات، آینه کاری ها و نقاشی سقف اتاق ها و ایوان ها نیز انجام پذیرفت. به دلیل تخریب بخش عمده ای از فضای باغ، آن را بازسازی نمودند و بر وسعت این باغ افزوده شد.

باغ ارم شیراز

سبک معماری باغ ارم شیراز

باغ ارم که از اماکن دیدنی و پرطرفدار شیراز محسوب می شود، در زمینی به شکل مستطیل ساخته شده و دیوارهای دور باغ از جنس گل بود که اکنون جای آن ها با نرده های آهنی عوض شده اند. در برخی از بخش های باغ شیب هایی وجود داشت که معماران برای آن که آن شیب ها را از بین ببرند در آن قسمت ها، پله هایی را ساخته اند. در قسمت غربی باغ، ساختمان های اصلی جای گرفته اند که این ساختمان ها شامل عمارت اصلی و اندرونی آن می باشد. این بخش باغ که ساختمان ها در آن قرار دارند دارای ارتفاع بیشتری نسبت به سایر نقاط باغ هستند.

استخر زیبای باغ ارم

در مقابل عمارت اصلی باغ، استخری بزرگ و زیبا دیده می شود که دارای مساحتی به اندازه 335 متر و عمق نیم متر می باشد. برای ساخت این استخر چندین تخته سنگ به کار رفته و دارای قدمتی مربوط به دوره جانی خان ایلخان می باشد. این استخر طی مرمت هایی که روی آن صورت پذیرفت، عمق آن کاهش یافت و به نیم متر رسید. وجود چهار درخت نخل در چهار گوشه استخر باعث زیبایی چندین برابر آن شده است.

تصویر عمارت که در استخر دیده می شود، از زیبایی های این باغ به شمار می رود. حوض کوچکی در تالار حوضخانه وجود دارد که آب از آن جریان پیدا کرده و پس از آن در جوی هایی که اطراف استخر وجود دارند جاری می شود. همچنین در اطراف باغچه هایی که در باغ وجود دارند ادامه می یابند. درهای ورودی باغ در بخش شمال باغ و بلوار ارم می باشند. درهای دیگر که در اضلاع کوچکتر هستند در سمت غرب و بلوار جام جم قرار گرفته اند.

باغ ارم شیراز

پوشش گیاهی باغ ارم

باغ ارم که از زیباترین دیدنی های شیراز می باشد، دارای پوشش گیاهی متنوعی بوده و گیاهانی در آن وجود دارد که از بخش های مختلف جهان در این باغ کاشته شده اند. این باغ به یک سایت موزه و نمایشگاهی تبدیل شده است که انواع مختلفی از گیاهان در آن وجود دارند و ممکن است بخی از این گیاهان را تا به امروز ندیده باشید. بیشترین پوشش گیاهی که در این باغ دیده می شود درختان سرو و نارنج و برخی گیاهان زینتی می باشند.

هنگامی که وارد این باغ می شوید درختان سرو بلند قامت و سر به فلک کشیده، گیاهان زینتی و زیبا، استخر بزرگ مقابل عمارت و عمارتی 3 طبقه را که در میان باغی سرسبز قرار گرفته مشاهده خواهید کرد. در تمام گوشه و کنار باغ ارم تنوع گیاهی بی نظیری دیده می شود. همچنین گیاهان تزئینی به وفور در باغ ارم وجود دارند به خصوص در ضلع غربی و شمال غربی باغ، گل های رز رنگین دیده می شند که باعث سرزنده ماندن باغ شده اند.

تنوع گل رزهای این باغ به 200 گونه می رسند. گل های باغ ارم متشکل از: گل های ژاله، طاووسی، شب بو، یاس زرد، میخک، نیلوفر، سنبل درختی، نسترن، میمون، شاه پسند و… می باشند. از درختان میوه ای که در این باغ دیده می شوند می توان به درخت سیب، نارنج، گردو، انار، ازگیل، بادام، خرمالو و گلابی اشاره کرد. درختان غیر مثمر نیز همچون درخت بید مجنون، سپیدار، کاج، زبان گنجشک، بید مشک، اکالیپتوس، سروناز و افرا در این باغ گردهم آمده اند و چهره باغ را طراوت بخشده اند.

باغ ارم شیراز

گذرگاه زیبای باغ ارم

هنگامی که از ورودی اصلی وارد باغ می شوید، گذرگاه زیبایی در سمت چپ شما قرار دارد که شما را به خود خیره می کند. این گذرگاه از شرق به غرب باغ امتداد یافته است. اگر در این گذرگاه قدم بزنیددر دو طرف شما درختان سروناز باشکوه و با قدمت زیادی قرار دارند که حس و حال خوبی می تواند به شما القا کند. در میان تمام این سرونازها، سرونازی دیده می شود که از تمام درختان، بلند قامت تر و تنومندتر می باشد.

این درخت مشهورترین درخت باغ ارم محسوب می شود و دارای ارتفاعی حدود 35 متر می باشد. در میان باغ، دو چاه وجود دارد که درختان و دیگر گیاهان باغ توسط این چاه ها آبیاری می شوند. در میان گذرگاه، جوی آبی قرار دارد که به چندین شاخه تقسیم شده است. در این گذرگاه نیز پله هایی وجود دارد که برای از بین بردن شیب باغ قرار داده شده اند. یک گذرگاه دیگری در این باغ وجود دارد که گذرگاه اصلی بوده و از شمال تا جنوب باغ امتداد یافته است. اما وجود این گذرگاه ها بدان معنا نیست که تنها مسیر حرکت در باغ ارم می باشند. اما مسیرهای دیگری نیز در باغ برای رفت و آمد وجود دارند.

بازسازی و مرمت باغ ارم شیراز

در زمان پایان حکومت پهلوی باغ ارم به مخروبه تبدیل شده بود که تصمیم به مرمت و بازسازی آن گرفته شد. اولین اقدام به منظور بازسازی این باغ از دیوارهای گلی شروع شد که دیوارهای سنگی به همراه نرده آهنی جایگزین آن ها شدند. پس از دیوارها، نوبت به عمارت اصلی رسید که با الگوبرداری از طرح اصلی آن مورد مرمت قرار گرفت و بخش هایی نظیر تالار آینه، دیوارها، سقف ها، نقوش روی دیوارها و کاشی کاری های نیز مرمت شدند.

باغ ارم شیراز

منبع تامین آب باغ ارم از کجاست؟

مبدا مسیر آبی که در باغ ارم جریان دارد، از استخر بزرگی که در مقابل عمارت اصلی است می باشد. منبع تامین آب استخر نیز از قنات نهر اعظم می باشد. این قنات بزرگترین منبع آب شیراز می باشد. در شیراز برای تامین آب اغلب باغ ها، از آب این قنات استفاده می شود.

عمارت اصلی در میان زیبایی های باغ ارم شیراز

عمارت اصلی در قسمت غربی باغ ارم واقع شده است و بخش مهمی از جذابیت باغ را از آن خود کرده است. بازدیدکنندگانی که می خواهند به بخش مرکزی باغ و برسند، می بایست از طول باغ که زیبایی های آن را می توان لمس کرد، عبور کنند. عمارت باغ ارم از نمونه شاهکارهای معماری دوران قاجار محسوب می شود که از سبک معماری دوران صفویه و زندیه پیروی شده است. عمارت اصلی باغ ارم دارای سه طبقه می باشد و پشت بام آن به شکل شیروانی ساخته شده است. اگر به این ساختمان نگاهی کنید تمام زیبایی هایی که شامل آینه کاری، پنجره های مشبک آهنی، کاشی کاری، گچبری، نقاشی، حجاری و منبت کاری می شود شما را محو خود می کنند.

درهایی که برای این عمارت به کار رفته است، از چوب ساج ساخته شده و با وجود این که قدمت زیادی دارند، همچنان سالم باقی مانده اند و شکل زیبای خود را حفظ کرده اند. به دلیل اضافه کردن بخش های دیگری از اطراف به بخش غربی باغ ارم، باعث شده این مکان به صورت مجموعه ای در میان باغ ارم قرار گرفته باشد. یکی از بخش های دیدنی که در عمارت اصلی باغ ارم جای گرفته است، موزه سنگ و گوهر دریای نور نام دارد. این موزه در سال 1390 شروع به کار کرد کرده و بالغ بر 140 نوع سنگ و گوهر با ارزش و نادر از تمام نقاط دنیا در این نمایشگاه وجود دارد.

باغ ارم شیراز

فضای داخلی عمارت اصلی باغ ارم

عمارت اصلی باغ ارم که در بخش غربی این باغ زیبا و تماشایی جای گرفته است، دارای 3 طبقه بوده و هر کدام از طبقات مربوط به بخش خاصی می باشد. متأسفانه در حال حاضر بازدید از داخل این بنا امکان پذیر نمی باشد و کسی از بازدید کنندگان اجازه ورود به داخل عمارت را ندارد و گردشگران تنها می توانند از فضای باغ زیبای ارم دیدن کنند. در ادامه به آشنایی با تمام طبقات و بخش های داخل عمارت اصلی می پردازیم.

طبقه اول عمارت اصلی باغ ارم

طبقه اول عمارت به عنوان تالار حوضخانه می باشد. این طبقه با زمین هم سطح بوده و دلیل این معماری مربوط به این است که در فصول گرم سال به خصوص تابستان، بتواند خنک بماند. دلیل دیگری که باعث خنک شدن این طبقه می شود وجود آبنما و جوی آبی است که از میان تالار عبور می کند. در این طبقه یک ستون از جنس سنگ قرار دارد که باعث شکوه و جلال بیشتر این عمارت شده است. سقف ها و دیوارهای داخلی این عمارت به وسیله کاشی های بسیار زیبایی مزین شده که روی این کاشی ها با تصاویر زیبایی از خسرو و شیرین، طبیعت ها و… مزین شده اند.

دومین طبقه از عمارت

در طبقه دوم عمارت قسمت های مختلفی مانند سالن، ایوان به همراه راهرو وجود دارد. یک ایوان اصلی قرار دارد که در دو طرف آن دو ایوان با ابعاد کوچکتر ساخته شده اند. دومین طبقه از این عمارت با شکوه از بخش هایی نظیر سالن، ایوان و راهرو تشکیل شده است. یک ایوان صلی در این طبقه وجود دارد که دو ایوان با ابعاد کوچکتر در دو طرف آن قرار گرفته اند. ایوان بزرگی که در این طبقه قرار دارد که دارای سقفی بلند و مسطح می باشد و دو ستون سنگی در آن وجود دارند. ایوان اصلی دارای سقفی بسیار بلند بوده که دو ستون بلند در آن وجود دارد. از تزئینات این ایوان می توان به سرستون های آن اشاره کرد که با گچبری مردانی با لباس های قاجار به همراه گل و گیاه می باشند دیده می شوند. همچنین تزئینات بسیار زیبایی روی دیوارهای این ایوان وجود دارد.

در قسمت پیشانی ایوان کاشی کاری های قجری دیده می شود. جالب است بدانید که این سبک کاشی کاری در بناهای دیگر ساخته شده در دوران قاجار دیده نمی شود. بر روی قسمت پیشانی ایوان کاشی کاری هایی دیده کی شوند که متمایز از دیگر بناهای دوران قاجار می باشند. همانطور که گفته شد، دو ایوان کوچکتر در دو طرف این ایوان بزرگ ساخته شده اند که دو ستون سنگی در آن ها قرار داده شده و بر زیبایی و شکوه طبقه دوم عمارت افزوده اند. همانطور که گفته شد، دو ایوان کوچک دیگری در این طبقه ساخته شده اند. در طبقه اول عمارت، آشپزخانه ای وجود دارد و همچنین در طبقه دوم آشپزخانه دیگری روی آن ساخته شده است. سه پنجره آهنی در بخش ورودی سردابه وجود دارند که از نمونه های پنجره های سبک دوره قاجار می باشند. پنجره ای که در وسط قرار دارد، دارای ابعاد بزرگتری نسبت به دو پنجره دیگر که در دو طرف آن قرار دارند می باشد.

طبقه سوم

اکنون به آخرین طبقه عمارت یعنی طبقه سوم آن می رسیم. طبقه سوم نیز از لحاظ معماری شباهت بسیاری به طبقه دوم عمارت داشته و از بخش هایی همچون یک سالن بزرگ و سه اتاق تشکیل شده است. در این طبقه سالنی بزرگ وجود دارد که پنجره های آن درست رو به ایوان اصلی می باشد. ساختار این طبقه مانند طبقه دوم عمارت بوده و بدین صورت است که یک سالن بزرگ به همراه سه اتاق در آن وجود دارد. به عبارتی این طبقه دارای دو سالن بزرگ بوده که سقف آن ها با تیرهای چوبی و طراحی و نقاشی های زیبا مزین شده اند. تزئینات بسیار چشمنواز و زیبایی در معماری این طبقه به کار رفته اند که می توان به تیرهای چوبی و نقاشی های آن اشاره نمود که طرح هایی از گل و بوته، طرح های اسلیمی، چهره زنان، شکارگاه ها و غیره می باشند.

آشنایی با فضای مختلف طبقات عمارت

تا کنون با تمام طبقاتی که در داخل این عمارت وجود دارند، آشنا شدیم. اکنون می خواهیم به معرفی تمام بخش های این عمارت بپردازیم:

تالار آینه

از زیباترین و چشمنواز ترین بخش های داخلی این عمارت می توان به تالار آینه اشاره نمود که به صورت بسیار هنرمندانه و با ظرافت بسیار زیاد، آینه کاری شده و به همین جهت با نام تالار آینه شناخته می شود. ستون هایی عظیم و پنجره های آهنی که در این تالار وجود دارند، از دیگر زیبایی های این بخش از عمارت به شمار می روند. از دیگر تزئیناتی که در تالار آینه به کار رفته اند می توان به نقاشی های زیبا و چشمگیر روی سقف ها اشاره نمود که از طرح و نقش هایی بسیار زیبا تشکیل شده اند.

ایوان

همانطور که در بخش های پیشین ذکر شد، در دومین طبقه از این عمارت ایوانی بزرگ قرار دارد که دو ایوان کوچکتر در دو سوی آن قرار گرفته اند. دو ستون سنگی در این ایوان به کار رفته اند که سر ستون های آن تصاویری از مردان قاجار و گل و بوته وجود دارند که از تزئینات این ایوان به شمار می روند.

باغ ارم شیراز

نمای بیرونی عمارت اصلی باغ ارم شیراز

اولین چیزی که هنگام دیدن عمارت اصلی باغ ارم هر بیننده ای را محو خود می کند، کاشی کاری های هفت رنگ و زیبایی است که در نمای بیرونی آن به کار رفته است. اگر پنجره های نمای غربی را نگاه کنید، متوجه نقاشی های شاهان و سربازان هخامنشی، طبیعت زیبا و… می شوید. یکی از زیباترین تصاویری که می توانید روی نمای بیرونی ساختمان پیدا کرد، تصویر داریوش هخامنشی به همراه پلنگی که در حال شکار آهو است می باشد. باغ نارنجستان قوام نیز از دیگر بناهای تاریخی شهر شیراز است که از دوران قاجار به یادگار مانده و از دیدنی ترین باغ های این شهر به شمار می رود و پیشنهاد می شود در صورت امکان از آن هم دیدن کنید.

دو ستون هایی که در دو طبقه از عمارت به کار رفته است، از روی ستون های تخت جمشید که استقامت و شکوه عمارت را به رخ می کشند الگوبرداری شده است. دو نیم دایره در دو طرف بالای بنا ساخته شده است که علاوه بر آن ها تابلویی به همراه سه هلال در قسمت میانی نیم دایره ها قرار دارد. در اصطلاح معماری به این سبک سنتوری گفته می شود. در هلالی که ابعاد آن از دیگر هلال ها بزرگتر می باشد، ناصرالدین شاه سوار بر اسبی سفید می باشد که در کنار آن ها تصاویر سلیمان و ملکه سبا، خسرو و شیرین، یوسف و زلیخا و رستم پهلوان نقش بسته اند. جالب است بدانید که این تصاویر از شاهنامه فردوسی، نظامی و داستان های مذهبی الهام گرفته شده اند.

دیگر بناهایی که در باغ ارم وجود دارند

دیگر بناهایی که در باغ ارم وجود دارند شامل بناهای زیر می باشند که به توضیح آن ها می پردازیم:

اندرون: عمارت اندرون دارای دوسالن و پنج اتاق می باشد. این بنا در بخش غربی باغ و پشت عمارت اصلی واقع شده است. اگر به محوطه اندرون نگاهی کنید، متوجه عمارتی می شوید که دارای یک طبقه در سطح بالاتر از سطح محوطه اندرون می باشد. زیبایی های عمارت اندرون مانند زیبایی هایی است که در عمارت اصلی به کار رفته اند و توسط کاشی کاری هایی که به دوران قاجار تعلق دارند مزین شده است. در دو طرف اتاق میانی اندرون، دو ستون آجری قرار گرفته اند که آن ها هم با کاشی کاری های زیبا تزئین شده اند.

بخش اداری باغ: ساختمانی در کنار عمارت اصلی قرار دارد که هشت اتاق داخل آن وجود دارد. امروزه از این بخش به منظور واحد سرپرستی و امور اداری باغ استفاده می شود که در سال های اخیر مورد بازسازی قرار گرفته است.

اتاق نگهبانی: در کنار در ورودی شرقی باغ، دو اتاق قرار دارد که از آن ها برای نگهبانان باغ و دیگر کارکنان استفاده می شود.

باغ ارم شیراز

کتیبه هایی که در باغ ارم وجود دارند

از آنجایی که عمارت اصلی باغ به دستور حاج نصیرالملک ساخته شده است، امروزه چندین کتیبه در باغ وجود دارند که متعلق به حاج نصیرالملک می باشند. چندین کتیبه روی سر در ورودی بخش شمال شرقی باغ وجود دارند. روی یکی از این کتیبه ها آیه نصر من الله و فتح قریب دیده می شود. روی اولین کتیبه تاریخ 1339 دیده می شود. یک کتیبه دیگر که روی آن بسم الله الرحمن الرحیم نوشته شده و در ادامه آن بیت از وزیر شه نصیرالملک راد، دائمش باغ ارم آباد باد نوشته شده است. این کتیبه از جنس سنگ مرمر لیمویی بوده و در دو طرف شمال شرقی باغ قرار داده شده است.

در نمای شرقی عمارت اصلی نیز شش کتیبه دیگر قرار دارد که روی آن بیت هایی از شاعران مشهور و نامدار ایرانی مانند سعدی و حافظ نوشته شده است. شواهد نشان می دهند که ابتدا نقوشی رو این شش کتیبه نقش بسته بودند و به دلایل نامشحصی ابیاتی از اشعار شاعران را جایگزین آن ها کرده اند. روی این کتیبه ها تاریخ نصب نیز وجود دارد. اگر به طرفین حوضخانه نگاهی بیاندازید، دو تخته سنگ آهکی را خواهید دید که در طرفین آن ها پنجره هایی از جنس آهن قرار گرفته است. روی این دو تخته سنگ که قرینه یکدیگر هستند نیز تصویر مردی به لباس و کلاه عشایری که نیزه در دست دارد دیده می شود.

پلان باغ ارم

طبق اسناد و مدارک، اصول باغ سازی ایرانی به منظور طراحی باغ ارم به کار رفته است. این اصول شامل: خطوط مستقیم و عمود، ترکیبات ساده و موزون و نظام مشخصی می باشند که همگی در اصول باغ سازی این مکان رعایت شده است. اما در حال حاضر طراحی باغ ارم از باغ ایرانی خارج شده و به باغ دیگری مبدل شده است. زیرا در طول زمان تغییرات زیادی روی آن انجام شده است.

امروزه بخش عمده ای از چهره ابتدایی باغ دستخوش تغییراتی شده است که در گذشته چشم انداز باغ دارای چهار بخش بوده است. این چهار بخش بتعث می شدند که باغ نظم خاصی داشته باشد. اما تغییراتی که روی آن اعمال شده اند باعث از بین رفتن ساختار اصلی باغ شده اند. رسمی ترین بخش باغ متعلق به استخر مقابل عمارت اصلی می باشد که درختان سرو با نظم و ترتیب خاصی آن را احاطه کرده اند.

باغ ارم شیراز

ساعت کاری و زمان بازدید از باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز در طول سال دارای ساعت کاری مختلفی می باشد. بدین گونه که در دو ماه اول سال به شکل یکسره از ساعت 8 صبح الی 20 شب، چهار ماه دیگر از ساعت 8 صبح الی 13 بعد از ظهر و از 17 عصر تا 20:30 شب می باشد. در نیمه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 13 بعد از ظهر و از 14:3 الی 17 عصر آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان می باشد.

همچنین در رابطه با زمان های تعطیل بودن باغ ارم باید بدانید که در روزهای تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر در 28 صفر، شهادت امام جعفر صادق در 25 شوال، شهادت امام علی در 21 رمضان و رحلت امام در 14 خرداد تعطیل بوده و امکان بازدید برای گردشگران وجود ندارد.

هزینه بلیط ورودی باغ ارم شیراز

برای بازدید از باغ ارم می بایست بلیط ورودی تهیه کنید و به دلیل این که باغ ارم در اختیار دانشگاه شیراز قرار گرفته است، می توانید با ارائه دادن کارت دانشجویی خود، از تخفیف بهای بلیط بهره مند شوید. بهای بلیط برای بازدیدکنندگان داخلی 5 هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی بهای 50 هزار تومان می باشد.

باغ ارم شیراز

بهترین زمان بازدید از باغ ارم شیراز

زیبایی باغ ارم شیراز در تمامی فصول سال پا برجاست و نسبت به آب و هوا، زیبایی آن کم نشده بلکه شکلی جذاب تر و متفاوت تر به خود می گیرد. اما بهترین زمان برای بازدید از جاذبه های گردشگری شیراز فصل بهار است، مخصوصا اردیبهشت ماه. با توجه به این که شیراز در قسمت جنوبی ایران قرار دارد، تابستانی گرم با دمای بالا دارد. در فصل پاییز نیز تمام باغ به شکل برگ ریزان در می آید و یکی از دیدنی ترین حالت های باغ ارم به شمار می رود. این باغ که از معروف ترین و زیباترین باغ های تاریخی شهر شیراز می باشد، در فصل بهار و به خصوص در اردیبهشت ماه، در بهترین و زیباترین حالت ممکن خود قرار دارد و می توان این زمان از سال را برای بازدید از این باغ انتخاب نمود.

اقامت در شیراز

شیراز که یکی از شهرهای پر جاذبه کشور ایران محسوب می شود، بازدید از تمام جاذبه های دیدنی و گردشگری شیراز در یک روز امکان پذیر نمی باشد و می بایست مدت طولانی تری برای بازدید از دیدنی های آن صرف کرد. پیشنهاد می شود اگر قصد اقامت در شیراز را دارید، ما به شما اجاره خانه روزانه در شیراز را پیشنهاد می کنیم. این خانه ها دارای امکانات مناسب و مجهز می باشند و همچنین از قیمت های بسیار مناسی برخوردارند. همچنین موقعیت مکانی این خانه ها اغلب در منطقه مناسبی از شهر می باشند.

سوالات متداول

باغ ارم شیراز کجاست؟

باغ ارم شیراز در خیابان ارم، محدوده میدان ارم و در نزدیکی دانشگاه شیراز واقع شده است.

قیمت بلیط ورودی باغ ارم شیراز چقدر است؟

بلیط ورودی باغ ارم شیراز برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان می باشد.

ساعت بازدید از باغ ارم شیراز چه زمانی است؟

ساعت بازدید از باغ ارم شیراز در 6 ماه اول سال همه روزه از ساعت 8 صبح تا 20:30 و در 6 ماه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 17 عصر می باشد.

مساحت باغ ارم چقدر است؟

مساحت باغ ارم 110 هزار متر مربع می باشد.

عمارت اصلی باغ ارم شیراز چند طبقه می باشد؟

3 طبقه


[html_block id=”66511″]

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیک به مجموعه‌ دانشگاه شیراز

شماره تماس
هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 13 ، 17 الی 20:30

یک‌شنبه

8 الی 13 ، 17 الی 20:30

دو‌شنبه

8 الی 13 ، 17 الی 20:30

سه‌شنبه

8 الی 13 ، 17 الی 20:30

چهار‌شنبه

8 الی 13 ، 17 الی 20:30

پنج‌شنبه

8 الی 13 ، 17 الی 20:30

جمعه

8 الی 13 ، 17 الی 20:30
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه