کویر ابوزید آباد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد در جنوب کویر مصر و مرنجاب قرار دارد. کویر ابوزید آباد هم جزء شلوغ ترین کویرهای ایران در دوران فصل های سیزن کویر گردی است اما به مراتب خلوت تر از کویرهای مرنجاب و مصر خواهد بود. این کویر جذاب و دوست داشتنی منطقه ای بکر و قشنگ برای سپری کردن اوقاتی خاطره انگیز و با سکوت مطلق است تا در کنار آن، از تماشاهای آسمانی پرستاره بدون هیچ آلودگی نوری نهایت لذت را برد.

معرفی کویر ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد از معروف ترین بیابان های کویر مرکزی ایران است که در استان اصفهان قرار دارد. بخاطر اینکه در جنوب این کویر، روستایی با نام ابوزید آباد قرار دارد، این منطقه را با نام کویر ابوزید آباد میشناسند. اما اکثر کویر گردهایی که به ابوزید آباد سفر می کنند، آفرود سوارانی هستند که عاشق شیب زدن های جذابند چراکه کویر ابوزید آباد رمل ها و شیب های هیجان انگیزی دارد. در کنار کویر، روستای ابوزید آباد هم منطقه ای جذاب برای گردش و سفر به شمار می رود. این روستا جاهای دیدنی مختلفی دارد و از آن مهم تر، مردم  روستا هستند که فرهنگ خاص و جذابی داشته و به خوبی از مهمانان و گردشگران استقبال می کنند.

جالب است بدانید محلی های ابوزید آباد به گویش بیذوی صحبت می کنند و در گویش آن ها، نام منطقه بیذوی است. این کلمه از دو بخش بی  و ذوی تشکیل شده که به معنای بوی آبادی می باشد.

کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزید آباد کجاست؟

در شمال شهر اصفهان و جنوب شرق کاشان، روستا و کویر ابوزید آباد قرار دارد. کویر ابوزید آباد از سمت شمال به کویرهای مصر و مرنجاب، از سمت غرب به شهر کاشان و از سمت شرق به بالرود و از سمت جنوب هم به شهرهای نطنز و اصفهان دسترسی دارد. کویر ابوزید آباد همانند کویرهای مصر و مرنجاب، هوای بسیار گرمی دارد و از این رو، تابستان قطعاً زمان مناسبی برای کویر گردی در این منطقه نخواهد بود. از طرفی، زمستان های سرد و خشکی هم بر منطقه حاکم است برای همین، فصل بهار و پاییز بهترین زمانی خواهد بود تا از کویر گردی در این منطقه نهایت لذت را ببرید.

مسیرهای دسترسی به کویر ابوزید آباد

بطور کلی دو مسیر از سمت غرب و شرق برای دسترسی به کویر ابوزید آباد وجود دارد. از مناطق شرق، جنوب و جنوب شرق می بایست از راه های مختلف خود  را به شهر نائین اصفهان برسانید. در شمال غرب نائین هم وارد جاده نائین به کاشان شده و بعد از طی کردن مسیری 185 کیلومتری، به خروجی می رسید که شما را به بلوار شهید بهشتی رسانده و در انتهای آن، به روستای ابوزید آباد خواهید رسید.

از سایر مناطق غرب، شمال و شمال غربی کشور هم باید خود را ابتدا به شهر کاشان برسانید و سپس در جنوب شرق کاشان راهی جاده دسترسی به روستای ابوزیدآباد خواهید شد.

فاصله کویر ابوزید آباد تا تهران

فاصله کویر ابوزید آباد تا تهران برای کویر گردان از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه اکثر تورهای کویر گردی از مبدأ شهر تهران هستند و از طرفی، اکثر مهمانان کویر هم تهرانی ها هستند. میانگین 3 ساعت طول میکشد تا مسیری 280 کیلومتری از شهر تهران را طی کرد تا به روستای ابوزید آباد رسید. بهترین مسیر هم جنوب شهر تهران است تا از طریق آزادراه خلیج فارس از شهر قم عبور کرده و به کاشان برسید. در شهر کاشان هم از طریق بلوار قطب روندی و ملاصدرا، وارد جاده ابوزید آباد خواهید شد.

فاصله کویر ابوزید آباد تا کاشان

کویر ابوزید آباد یا بهتر بگوییم، روستای ابوزید آباد تا شهر کاشان فاصله ای 50 کیلومتری دارد. دو مسیر برای دسترسی با کویر ابوزید آباد از شهر کاشان وجود دارد که یکی از شرق و دیگری در جنوب شرقی کاشان واقع شده اند. بهترین راه از سمت شرق کاشان، بلوار قطب روندی و در امتداد آن، بلوار ملاصدرا است تا از طریق آن وارد جاده دسترسی به ابوزید آباد شوید. از سمت جنوب شرق کاشان هم  کافیست به بلوار امیرکبیر واقع در امتداد آزادراه خلیج فارس مراجعه کرده و هنگامی که به پل نطنز گستر رسیدید، وارد جاده ابوزید آباد شوید. فرقی ندارد از کدام مسیر برای دسرتسی به کویر ابوزید آباد از شهر کاشان استفاده می کنید، میانگین کمتر از یک ساعت طول میکشد تا به روستا و کویر ابوزید آباد برسید.

فاصله کویر ابوزید آباد تا اصفهان

کویر ابوزید آباد در شمال شهر اصفهان قرار دارد و بخاطر اینکه نزدیک ترین کویر به این شهر می باشد، اکثر اصفهانی ها برای کویر گردی و آفرود سواری به کویر ابوزید آباد مراجعه می کنند. فاصله کویر ابوزید آباد تا اصفهان میانگین 200 کیلومتر است و از طریق دو مسیر می توان به این منطقه دسترسی داشت. مسیر نزدیک تر، کمربندی آزادراه کنار گذر شرقی اصفهان یا اتوبان معلم است تا به جاده نطنز به کاشان یا آزادراه امیرکبیر برسید اما در این جاده می بایست در پل نطنز گستر، وارد جاده ابوزید آباد شوید.

مسیر دوم دسترسی به کویر ابوزید آباد از اصفهان، جاده اردستان است. این مسیر به مراتب طولانی تر از سایر مسیرها بوده و کافیست وارد جاده اصفهان به اردستان شوید تا  با طی کردن مسیری 200 کیلومتری، به جاده ابوزید آباد برسید. میانگین 3 ساعت هم طول میکشد تا از شهر اصفهان آن هم از طریق جاده اردستان به ابوزید آباد رسید.

کویر ابوزید آباد

جاهای دیدنی کویر ابوزید آباد

در روستا و کویر ابوزید آباد، جاهای دیدنی جذاب و دوست داشتنی وجود دارد که برخی، بناهای تاریخی و باارزش هستند و برخی هم مناطقی که شرایط خاص و جذابی دارند و بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. همچنین در نظر داشته باشید کویر ابوزید آباد برخلاف کویرهای مصر و مرنجاب، تنها در اطرافش جاهای دیدنی جذاب دارد و در دل کویر، تنها به تپه ها و شنزارهای مختلف روبرو خواهید شد اما اگر به دنبال تپه های بزرگتر و مرتفع تر هستید، کافیست از کنار گذری عبور کنید که نزدیک به دریاچه نمک چال عروس است تا به آن ها برسید.

قلعه تاریخی کرشاهی روستای آران و بیدگل

ما قبلاً در کویر مرنجاب که یکی از بهترین کویر های ایران شناخته می شود  اشاره کرده بودیم که یکی از بناهای تاریخی و دیدنی در اطراف این کویر، قلعه کرشاهی است. این جاذبه تاریخی هم جزء جاهای دیدنی کویر ابوزید آباد هم به شمار می رود و برخی از تورهای کویر گردی در کویر ابوزید آباد هم بازدید از این بنای تاریخی را در برنامه خود قرار می دهند. قلعه کرشاهی تا روستای متین آباد که یکی از معروف ترین روستاهای اطراف به حساب می آید، فاصله ای کمتر از 23 کیلومتر دارد. قلعه کرشاهی در کویر ریگ واقع شده و به راحتی می توان از آنجا بازدید کرد. قلعه تماماً از خشت  ساخته شده و قدمت آن به دوران پیش از ظهور اسلام برمیگردد اما قدمت تاریخی قلعه و همچنین ساخته شدن آن از خشت در کنار عدم مرمت و بازسازی آن باعث شده امروزه با قلعه ای متروکه روبرو شویم.

قلعه تاریخی کرشاهی روستای آران و بیدگل در سال 1381 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شده است و داستان های مختلفی درباره گذشته آن گفته شده که معروف ترین آن ها به دوران حمله مغول ها برمیگردد. گفته می شود در آن زمان، سربازان ایرانی برای جلوگیری از حمله مغول ها به قلعه کرشاهی روی آوردند اما پس از چند روز، آب و غذای آن ها تمام شد و هنگامی که میخواستند خود را تسلیم مغول ها کنند، چاهی 5 متری در قلعه حفر کرده و به آب رسیدند اما بعد از آن، تونل هایی را حفر کردند تا به بیرون از قلعه رسیده و مغول ها را شکست دهند. بعد از  حمله مغول ها، در اطراف قلعه کرشاهی آبگیرهای مختلفی ساخته شد تا آب جاری از قنات کرشاهی را ذخیره کند برای همین، پوسته بین قلعه و سفره های زیرزمینی کم شده و این منطقه همیشه رطوبت دارد.

قلعه کرشاهی

شهر زیرزمینی اویی

شهر زیرزمینی اویی را با نام شهر زیرزمینی نوش آباد میشناسند. این شهر جذاب و تاریخی که از باارزش ترین جاهای دیدنی کاشان به شمار می رود، درواقع یکی از جذاب ترین شهرهای زیر زمینی تاریخی در جهان هم به شمار می رود. قدمت شهر اویی به دوران حکومت ساسانیان برمیگردد و  شهر به دستور پادشاه وقت، انوشیروان ساخته شده بود. شهر تاریخی نوش آباد در فاصله 5 کیلومتری از کاشان قرار دارد و هنگامی که وارد شهر می شوید، با دالان های باریک، اتاق های کوچک و بزرگ و راهروهای مختلف روبرو خواهید شد که همگی در عمق بین 4 تا 16 متر زیر زمین قرار دارند.

اما تا سال 1385 هیچکس از وجود همچین شهر تاریخی زیرزمینی خبر نداشت تا اینکه یک شخص برای حفر چاه و برای دسترسی به آب تصمیم گرفت تا در منزلش چاهی را حفر کند اما بجای اینکه به آب برسید، وارد شهری بزرگ و البته ترسناک شد. امروزه شهر زیر زمینی اویی از ارزش تاریخی بالایی برخوردار بوده و جزء محبوب ترین جاذبه های تاریخی کاشان هم به شمار می رود.  این منطقه تاریخی همچنین به فهرست آثار ملی ایران افزوده شده است.

شهر زیرزمینی نوش آباد

روستای ابیانه نطنز

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی که در اطراف روستا و کویر ابوزید آباد قرار دارد، روستای ابیانه است. این روستا در نزدیکی شهر نطنز واقع شده و از معدود روستاهایی است که تمامی مردم آن، همچنان فرهنگ سنتی خود را حفظ کرده و لباس های سنتی برتن دارند. این روستا در میان گردشگران و حتی توریست های خارجی از محبوبیت بالایی برخوردار است لذا اکثر مردم در  کنار باغداری، کشاورزی و دامداری از طریق صنعت گردشگری و افتتاح ده ها کارگاه قالی بافی هم امرار معاش می کنند.

روستای ابیانه روستایی تاریخی است چراکه در این روستا، بناهای تاریخی و خانه های قدیمی با معماری سنتی وجود دارند که تنها مورد مرمت و بازسازی قرار میگیرند تا ظاهر سنتی خود را حفظ کنند. لازم به ذکر است با قدمتی 1500 ساله، روستای ابیانه یکی از قدیمی ترین روستاهایی است که در اطراف کویر ابوزید آباد و سایر کویرهای ایران قرار دارد.

روستای ابیانه

تفریحات کویر ابوزید آباد

در کویر ابوزید آباد تفریحات رایج مناطق کویری شامل موتور سواری، سند بوردینگ، تورهای آفرود سواری و سافاری ارائه می شود. هم می توانید با خودروی شخصی سافاری در کویر ابوزید آباد را تجربه کنید و هم می توانید به سراغ کمپ های آفرود و تفرجگاه های روستای ابوزید آباد مراجعه کنید. در روستای ابوزید آباد کمپ های آفرودی مختلفی وجود دارد که شامل کمپ آفرودی سیازگه، کمپ کویرگردی کینوغ، کمپ کویر گردی رویال کمپ و غیره هستند. اکثر تورهای کویر گردی که برگزار می شود، فقط شما را به اتوبوس به روستای نزدیک به کویر رسانده و تفریحات شامل پیاده روی در کویر، شترسواری و در برخی از تورها، سافاری هستند و برای برخورداری از تفریحات دیگر کویر می بایست هزینه جداگانه پرداخت شود.

تفریحات کویر ابوزید آباد

اقامتگاه های بوم گردی کویر ابوزید آباد

دو راه برای اقامت در کویر وجود دارد. یکی اقامت در دل کویر و کمپ زدن است که در کنار جذابیت و لذت خاصش، دردسرها و مشکلاتی هم دارد که مهم ترین آن ها، سرویس بهداشتی و حمام است. عده بسیاری اما برای راحتی به سراغ اقامتگاه های بوم گردی می روند تا علاوه بر تجربه زندگی به سبک سنتی، از امکانات به مراتب بیشتری هم نسبت به کمپ در کویر بهرمند شوند. در ادامه میخواهیم برخی از بهترین اقامتگاه های  بوم گردی روستای ابوزید آباد را معرفی کنیم که برای اقامتی دو روزه می توانند گزینه های خوبی باشند.

اقامتگاه بوم گردی بابا میرزا

اقامتگاه بوم گردی بابا میرزا در شرق روستای ابوزید آباد قرار دارد و یکی از معروف ترین اقامتگاه های بوم گردی منطقه به حساب می آید چراکه امکانات مطلوبی داشته و در کنار  آن، قیمت های بسیار خوبی هم دارد. اقامتگاه بوم گردی بابا میرزا امکانات یک اقامتگاه بوم گردی سنتی و عادی را دارد که شامل اتاق های کوچک به صورت کف خواب، سرویس بهداشتی و حمام عمومی، آشپزخانه و یخچال عمومی، پارکینگ اختصاصی و غیره هستند. بخاطر خوش قیمت بودن اقامتگاه بوم گردی بابا میرزا، با شروع شدن فصل کویر گردی تمام اتاق های اقامتگاه توسط تورهای کویر گردی رزرو می شود.

اقامتگاه بوم گردی بابا میرزا

اقامتگاه بوم گردی ننه کلثوم

اگر به صورت گروهی و بالای 15 نفر به ابوزید آباد میخواهید سفر کنید، یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی که در این روستا می توانید پیدا کنید اقامتگاه بوم گردی ننه کلثوم است. این اقامتگاه بوم گردی ظرفیت آنچنان بالایی ندارد و اما محیطی صمیمی و دلنشین داشته و در صورتیکه بطور گروهی سفر می کنید، می توانید همگی به حیاط کوچک اقامتگاه مراجعه کرده و به دور حوض کوچک  وسط حیات نشسته و با هم گپ بزنید. اقامتگاه بوم گردی ننه کلثوم هم دارای اتاق های کف خواب است و سرویس بهداشتی اقامتگاه هم به صورت عمومی می باشد. همچنین یکی از امکانات مهم اقامتگاه که برای بسیاری از گردشگران اهمیت بالایی دارد، داشتن پارکینگ اختصاصی می باشد.

اقامتگاه بوم گردی ننه کلثوم

هتل کویری یلو

معروف ترین و بزرگترین اقامتگاه در روستای ابوزید آباد، هتل کویری یلو است که هتلی 4 ستاره با امکانات و خدمات جذاب می باشد. هتل کویری یلو در شرق روستای ابوزید آباد واقع شده و فاصله ای چند کیلومتری تا روستا دارد. هتل کویری یلو 28 باب اتاق دارد که از امکانات مختلفی برخوردار بوده و برخی هم به صورت کف خواب می باشد از طرفی،  هتل امکانات مطلوبی را ارائه می دهد که شامل سرویس بهداشتی مستقل در برخی از اتاق ها، رستوران با سرو غذاهای ایرانی و محلی، پارکینگ اختصاصی و غیره هستند.

هتل کویری یلو

نکات لازم  برای سفر به کویر ابوزید آباد

اما می رسیم به بخش مهم معرفی کویر ابوزید آباد که آن هم نکات مهمی هستند و پیشنهاد می کنیم رعایت شوند تا سفر جذاب و خاطره انگیز به سفری با مشکلات بزرگ و اتفاقات جبران ناپذیر تبدیل نشود.

1) امروزه زندگی همه به تلفن همراه و تکنولوژی وابسته شده و از آنجایی که در کویر خبری از پریز برق  نیست، قطعاً با خود پاوربانک هایی را به همراه خواهید داشت اما برای سفری چند روزه به این مناطق، حتماً قبل از اینکه وارد کویر شوید از پر  بودن شارژ آن ها مطمئن شوید. از طرفی طبق نظر آفرود سواران و کویر گردان، پیشنهاد نمی شود در صورتیکه با خودرو میخواهید به دل کویر سفر کنید، از باطری خودرو برای روشنایی و تامین برق استفاده کنید چراکه در صورت تمام شدن باطری یا حتی بدتر از آن، خرابی دینام تنها باید به شانس مراجعه کنید تا در منطقه ای سوت و کور و بدون آنتن، شخصی پیدا شود به شما کمک کند.

2) پوشش همیشه یکی از مهم ترین فاکتورهای نکات مهم کویر گردی بوده و هست اما افراد بسیاری هستند بخصوص آن هایی که برای اولین بار میخواهند به کویر سفر کنند و با خود فکر می کنند از آنجایی که کویر منطقه ای بسیار گرم می باشد، باید لباس های نازک و آستین کوتاه بر تن داشته باشند و نهایت برای جلوگیری از آفتاب هم از عینک آفتابی و یا کلاه استفاده کنند اما در مناطق کویری بخاطر اینکه هیچ ساختمانی وجود ندارد، بادهای مستمری می وزد که این بادها باعث می شود شن ها در هوا معلق شوند. در صورتیکه لباس های آستین کوتاه بر تن داشته باشید، خود را آماده کنید تا شن ها از طریق آستین وارد بدن شده و اذیت کنند. از طرف دیگر، نیش حشرات هم به تنهایی می توانند شما را از پوشیدن لباس آستین کوتاه در کویر پشیمان کند.

3) همیشه و همه جا میگویند برای سفر به کویر، قطب نما، موقعیت یاب و نقشه کویر را همراه داشته و در صورت امکان، فردی که باتجربه است و قبلاً به کویر مورد نظر سفر کرده را هم با خود ببرید اما در کنار آن ها، ما پیشنهاد می کنیم نقشه ای از موقعیت زندگی جانوران کویری همچون عقرب، مار، روباه، خرگوش صحرایی و غیره را هم تهیه کنید تا وارد قلمرو آن ها نشوید چون کسی دلش نمیخواهد اتفاق های جبران ناپذیری رخ دهد. در صورتی که نقشه موقعیت جانوران صحرایی ندارید، شب ها اگر در کویر کمپ کردید، از بسته بودن زیپ چادر و کیسه خواب مطمئن شوید تا جانوران وارد چادر نشوند.

4) قطعاً پیاده روی در کویر و قدم گذاشتن روی شنزار ها و رمل ها لذت بالایی دارد و کمتر کسی پیدا می شود به کویر سفر کند و روی شن ها راه نرود. اما نکاتی درباره پیاده روی در کویر وجود دارد که رعایت آن ها خالی از لطف نیست. نکته اول نحوه  پیاده روی در کویر است چراکه اکثر مسیرها به صورت سربالایی بوده و برخلاف آسفالت، پاها تا چند سانت داخل شن ها می روند برای همین پیاده روی سریع در کویر باعث می شود زودتر خسته شوید. همچنین بهترین زمان برای پیاده روی در کویر و دوری از آفتاب سوزناک، بعد از ساعت 4 بعد از ظهر تا قبل از ساعت 10 صبح است که هوا به مراتب خنک تر می باشد.

کویر ابوزیدآباد

راهنما سایت

آدرس

ایران، استان اصفهان، ۳۰ کیلومتری شرق کاشان، کویر ابوزید آباد

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه