عمارت گلشن بوشهر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

عمارت گلشن بوشهر عمارتی تاریخی و به جا مانده از دوران قاجار است که در محله بهبهانی واقع شده و به عنوان یکی از آثار تاریخی بوشهر شناخته می شود. شهر زیبای بوشهر، علاوه بر دریای بی کران خلیج فارس و جاذبه های طبیعی، انواع جاذبه های تاریخی و آثار باستانی مربوط به دوره های مختلفی از تاریخ را در خود جای داده که امروزه گردشگران و علاقه مندان زیادی را به سمت خود جذب می کنند. در هر شهری از ایران عزیز و پهناور که قدم بگذاریم، آثاری به جا مانده از دوره های مختلف تاریخ کشور را خواهیم یافت که هر کدام از آن ها یادگار دوران خود بوده و امروزه به جاذبه ای دیدنی و ارزشمند تبدیل شده اند. شهر بوشهر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و انواع آثار باستانی و بناهای تاریخی را در دل طبیعت خود جای داده و ما را با دوره های مختلف از تاریخ گذشته ایران آشنا می سازند. در این مطلب قصد داریم با بنایی تاریخی و زیبا که با نام عمارت گلشن بوشهر شناخته می شود آشنا شویم؛ اگر شما هم به آشنایی و بازدید از جاذبه های تاریخی علاقه دارید، پیشنهاد می شود تا انتهای مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با این عمارت تاریخی و زیبا بیشتر آشنا شویم.

عمارت گلشن بوشهر کجایت و مسیر دسترسی

عمارت گلشن بوشهر که از زیباترین جاذبه های دیدنی بوشهر به شمار می رود و سالانه گردشگران زیادی به سراغ بازدید از آن می روند، در بخش شمالی شهر بوشهر، محله بهبهانی، حاشیه خیابان خلیج فارس و پشت اداره بندر واقع شده است. این ساختمان دارای مسافتی حدود 10 متر تا دریا بوده که این موضوع توانسته بر جذابیت آن بی افزاید و گردشگران زیادی ترغیب به بازدید از آن شوند. چون می توانید با یک تیر، دو نشان بزنید و علاوه بر بازدید از این عمارت تاریخی، بتوانید از چشم انداز زیبای عمارت به سمت دریا لذت ببرید و پس از بازدید از عمارت، به سراغ ساحل و دریای خلیج فارس بروید. برای بازدید از این عمارت زیبا و تاریخی، ابتدا بایستی مسیر شمال این شهر را پیش گرفته تا خود را به محله بهبهانی برسانید.

آدرس عمارت گلشن بوشهر: استان بوشهر، بوشهر، خیابان ساحلی، محله بهبهانی

عمارت گلشن بوشهر

آشنایی با عمارت گلشن بوشهر

شهرهای جنوبی ایران دارای جاذبه های دیدنی، گردشگری و تفریحی متنوعی می باشند که معمولا برای فصل های نیمه دوم سال به عنوان مقصد گردشگری گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرند و هر یک از آن ها سالانه میزبان هزاران گردشگر می باشند. شهر بوشهر که از شهرهای زیبا و گرمسیر استان هرمزگان است و در ناحیه جنوبی ایران جای گرفته، دارای قدمتی طولانی بوده و بر اساس شواهد و مدارک موجود، می توان قدمت آن را به دوران قاجار نسبت داد. محله بهبهانی بوشهر، میزبان عمارتی تاریخی و قدیمی به نام عمارت گلشن بوشهر می باشد که قدمت آن به حدود 170 سال گذشته می رسد و یکی از معروف ترین جاذبه های تاریخی شهر بوشهر محسوب می شود.

چنان چه به بازدید از عمارت ها و بناهای تاریخی علاقه مند هستید، در صورتی که به شهر بوشهر سفر کردید، می توانید با مراجعه به محله بهبهانی این شهر از انواع ساختمان های قدیمی دیدن کنید؛ چرا که این محله از شهر بوشهر دارای بافتی قدیمی می باشد. هنگامی که در حال قدم زدن در محله بهبهانی شهر بوشهر باشید، به هر سوی خود که نگاهی بی اندازید می توانید جاذبه و بنایی تاریحی را مشاهده کنید که هر یک از آن ها مربوط به دوره های خاصی از تاریخ ایران هستند و تاریخچه ای غنی را پشت سر گذاشته اند. فاصله 10 متری این عمارت تاریخی تا دریای خلیج فارس بر محبوبیت و زیبایی آن افزوده و توجه بسیاری از افراد و تاریخ دوستان را به خود جلب نموده است.

همچنین اطراف این عمارت را ساختمان های قدیمی دیگری فرا گرفته اند و محله ای با بافت قدیمی را پدید آورده اند. از آنجایی که عمارت گلشن در محدوده نزدیک دریا قرار گرفته، سبب شده باد شمال و نسیم دریا وارد عمارت شده و حال و هوای مناسبی را برای این ساختمان به وجود بیاورند. ناگفته نماند عمارت تاریخی دیگری به نام عمارت امیریه بوشهر در این شهر وجود داشته که جزء جاذبه های تاریخی این شهر به حساب آمده که در صورت تمایل می توانید از آن هم دیدن کنید.

تاریخچه عمارت گلشن

عمارت گلشن بوشهر عمارتی تاریخی در شهر بوشهر بوده که در محله بهبهانی قرار داشته و فاصله آن تا دریا به حدود 10 متر می رسد و این مسافت کم توانسته بر زیبایی و محبوبیت آن تأثیرگذار باشد. عمارت گلشن از دوران قاجار به یادگار مانده و متعلق به تاجری ثروتمند بوده است. در واقع مالک عمارت گلشن بوشهر تاجری به نام آقای گلشن بوده که همین سبب گردیده نام گلشن را برای این عمارت انتخاب کنند و همچنان تا به امروز با همین نام شناخته شود. آقای گلشن از این عمارت به عنوان کاربری مسکونی و تجاری استفاده می کرد.

پس از مدتی این عمارت توسط شخصی به نام آقای مهربان خریداری شد، اما چندی نگذشت که در نهایت در سال 1365 سازمان میراث فرهنگی کشور آن را خریداری نمود. پس از خرید عمارت گلشن توسط سازمان میراث فرهنگی ایران، عکلیات بازسازی و مرمت بنا در آن آغاز گردید. از آن جایی که این عمارت متعلق به دوران قاجار می باشد، از سبک معماری قاجار بهره برده و نوع معماری بیت میلانی برای آن به کار برده شده که از منحصر به فردترین سبک معماری عمارت تاریخی در بوشهر به شمار می آید. جالب است بدانید اغلب خانه ها و عمارت های فاخری که در نزدیی دریا و ساحل بوشهر قرار دارند، اغلب متعلق به بزرگان این شهر بوده اند که از آن ها به عنوان محل سکونت یا محل کار استفاده می کردند. عمارت گلشن بوشهر در تاریخ 3 اسفند ماه سال 1377 با شماره 2210 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

عمارت گلشن بوشهر

معماری عمارت گلشن بوشهر

عمارت گلشن در سبک خود بسیار منحصر به فرد بوده و از عمارت های تاریخی دوران قاجار است که برای طراحی و ساحت آن از سبک معماری بیت میلانی بهره برده اند. در واقع بیت میلانی از خاص ترین و زیباترین سبک های معماری است که اغلب در شهرهای سواحل شمالی خلیج فارس و سوریه وجود دارند. مساحت بنای این عمارت حدود 1.230 متر با اعیان 1041 متر مربع و پهنای 889 متر مربع می باشد. این عمارت به صورت ساختمانی 3 طبقه بوده که طبقه اول آن تشکیل شده از بخش هایی نظیر آشپزخانه، آب انبار یا برکه، دستشویی، حمام و محلی مخصوص خدمه می باشد. طبقات دوم و سوم این عمارت مخصوص سکونت و پذیرایی از میهمانان و امور تجاری بوده است.

یک مسیر پلکانی حلزونی در این ساختمان وجود دارد که امکان دسترسی به پشت بام را فراهم آورده و در چهارسوی عمارت وجود دارند. گوشه ای در ضلع شمالی سومین طبقه عمارت گلشن بوشهر خالی بوده و هیچ اتاقی در آن بخش دیده نمی شود و این ویژگی دارای دلیل علمی می باشد؛ چرا که باد خنک شمالی بتواند به راحتی وارد فضای داخلی ساختمان شود و هوای مطلوبی را برای پدید بیاورد. یک حیاط مرکزی برای این ساختمان در نظر گرفته شده که همه اتاق ها دور آن را فرا گرفته اند. درب های چوبی که برای ورودی اتاق ها در نظر گرفته شده اند، به صورت دو لنگه بوده و همچنین پنجره های اتاق ها نیز چوبی بوده که از چوب ساج و دریایی استفاده شده است.

وجود پنجره های چوبی در میان دیوارهای اتاق ها سبب پدید آمدن جلوه خاص و زیبایی گردیده اند. همچنین چوب صندل یا چندل برای پوشش سقف ها به کار رفته است. به دلیل به کار بردن درب های متعدد در این ساختمان سبب گردیده هوای خنک و مطلوبی در فضای داخلی ساختمان وجود داشته باشد. اغلب اتاق هایی که در عمارت گلشن وجود دارند، به صورت پنج دری بوده و راهروهایی بین آن ها قرار گرفته اند. عمارت گلشن همانند بسیاری دیگر از عمارت های تاریخی، دارای راهروی ستون دار می باشد که این راهرو دارای دو سمت می باشد که یکی از آن ها به سمت درب اتاق ها و دیگری به سمت حیاط راه دارد و منظره ای زیبا از حیاط را مورد مشاهده قرار می دهد. سقف خانه هایی که به این سبک ساخته می شوند اغلب به صورت مسطح بوده و دیوارهای بسیار کوتاه و کم ارتفاعی در حاشیه آن ها دیده می شوند.

بر خلاف آن که این عمارت جزء بناهای تاریخی بوده و مدت زمان زیادی از ساخت آن می گذرد، اما همچنان توانسته شکوه و ارزش خود را حفظ کند و از فاخرترین خانه های قدیمی بوشهر به شمار رود. یک حوض زیبا و چشمگیر در بخش میانی حیاط خانه گلشن وجود دارد که منظره ای زیبا و باصفا را برای این خانه پدید آورده و اتاق های اطراف حیاط نیز دور تا دور این حوض را محاصره نموده اند. برای ساخت این عمارت با شکوه و زیبا از مصالحی نظیر سنگ های آهکی یا سنگ های مرجانی با ملات گچ استفاده شده است.

سنگ های مرجانی به دلیل بهره مندی از ساختار طبیعی، می توانند بهترین محیط با هوای مطلوب را به وجود بیاورند. خوشبختانه در عملیات بازسازی و مرمت این ساختمان، توانسته اند شکل اولیه و اصلی عمارت را حفظ کنند و تنها مصالح پوسیده و از بین رفته را مرمت و یا تعویض نمایند. همچنین نمای بیرونی این عمارت سفیدکاری شده که بر جلوه آن افزوده است.

عمارت گلشن بوشهر

[html_block id=”72737″]

راهنما سایت

آدرس

استان بوشهر، بوشهر، خیابان ساحلی، محله بهبهانی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه