جنگل حرا قشم

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از مناطق گردشگر پذیر ایران جزیره قشم بوده که به دلیل آب و هوای مناسب و جاذبه های خود عده ی زیادی را در طول سال به خود جذب می کند. یکی از مکان های دیدنی این جزیره که به شهرت جهانی رسیده، جنگل حرا قشم است که جزو یکی از آثار طبیعی و ملی کشور به حساب می آید. این جنگل در شمال غربی قشم واقع شده و جزو جنگل های پنج گانه هرمزگان می باشد. در این مقاله قصد داریم هر آنچه مربوط به جنگل حرا می شود را مورد بررسی قرار دهیم.

درباره جنگل حرا قشم

جنگل حرا یکی از جاهای دیدنی قشم بوده و بین خشکی و دریا واقع شده و به عنوان یکی از بزرگ ترین جنگل های ایران نیز شناخته می شود و وسعتی در حدود 85000 هکتار دارد. این جنگل به عنوان طلای سبز قشم به شهرت رسیده چرا که درختان موجود در آن ریشه هایی در آب دارند و همین امر باعث شده تا به نام جنگل دریایی هم آن را بشناسند. انتهای ریشه درختان به طرف بالاست و دوام آن ها به خاطر تبدیل آب شور به آب شیرین می باشد. این ریشه ها به عنوان سدی طبیعی در برابر موج ها و طوفان های دریایی کاربرد دارد. اکثر درختان این جنگل حرا و چندل هستند که با جزر و مد در آب فرو رفته و بیرون می آیند. در سال 1354 این جنگل توانست به عنوان پارک ملی ثبت شود و دو سال بعد یعنی در سال 1356 نیز به لیست یونسکو پیوست.

جنگل حرا قشم

این جنگل هر سال میزبان پرندگان مهاجر متنوع و زیادی است که می توان به کاکائی، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، حواصیل هندی، حواصیل بزرگ، سلیم خاکستری و غیره اشاره کرد. این منطقه هم چنین توانسته زیستگاه گونه های مختلف گیاهی و جانوری دیگر که هم در خشکی و هم در دریا زندگی می کنند باشد تا جایی که هشتاد درصد آبزیان خلیج فارس در همین ناحیه تخم ریزی می کنند.

درختان جنگل های مانگرو چه خصوصیاتی دارند

یکی از نکات جالبی که مختص این درختان می باشد، خاصیت تصفیه کنندگی آن هاست که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم. این درختان آب شور دریا را به آب شیرین تبدیل می کنند که در واقع این خاصیت پوست آن ها می باشد و سبب دفع نمک موجود در آب می شود و در واقع این یکی از جالب ترین تصفیه کننده های طبیعت است که می توان از آن یاد کرد. یکی دیگر از ویژگی های این درختان همیشه سرسبز بودن و شاخ و برگ روشن آن ها می باشد. هم چنین ارتفاع درختان حرا از سه تا شش متر بوده و قدمت بسیار زیادی دارد. در فصل بهار اگر به جنگل حرا قشم بروید می توانید در شاخ و برگ های زیاد آن ها گل های زرد رنگ زیبایی را تماشا کنید. یکی از دلایل تعداد زیاد این درختان در جنگل حرا هم همین است که دانه آن ها از روی درخت به پایین افتاده و در گل و لای فرو رفته و بعد از چندی یک نهال جدید به وجود می آید و همین موضوع سبب شده تا همواره درختان جدید در حال رویش باشند و این چرخه ادامه پیدا کند.

جنگل های مانگرو

درختان چندل در زمستان ها دارای گل هایی با رنگ های زرد و سفید هستند و میوه آن ها در بهار رسیده و شبیه به گلابی می باشد. عمر درختان حرا به میلیون ها سال پیش برمی گردد و به عنوان مقاوم ترین گونه ها شناخته می شوند که توانسته اند سازگاری خوبی با سواحل خلیج فارس و جزر و مد آن و همچنین آب شور پیدا کنند.

درختان حرا قشم چه کاربردی دارند

بهتر است بدانید که جنگل حرا محدود به جزیره قشم نیست و جزیره هرمز، بندر خمیر و بندر پهل را دربر گرفته است. وقتی مد می شود مردم محلی این منطقه برای مصارف مختلف و کمک به پربارتر شدن درختان مشغول به هرس کردن می شوند. از جمله کاربردهایی که این درختان دارند می توان به تولید چوب، تولید زغال، غذای دام، تهیه خمیر کاغذ و غیره اشاره کرد. یکی دیگر از مصارفی که این درختان دارند، شیره موجود در آوندهای آن هاست که برای بعضی بیماری های پوستی مفید بوده و این بیماری ها در هرمزگان بسیار رایج است. همان طور که گفته شد عمر این درختان به میلیون ها سال پیش برمی گردد که همین دلیل بر داشتن تنه هایی بسیار سخت و محکم است. از این تنه ها برای ساخت دهل استفاده می شود و جالب است بدانید که اولین دهل قشم با چوب درخت حرا ساخته شد.

یکی دیگر از ویژگی های مربوط به این درختان، سیاه نبودن دود در هنگام سوختن چوب آن هاست که همین امر باعث شده تا چوب آن ها برای استفاده در زغال کاربرد خوبی داشته باشد. یکی دیگر از موارد جالب مربوط به این درختان تاثیر گل و لای آن ها بر لاغری است. آب و گل جنگل حرا به دلیل دارا بودن نمک و آهک درون خود به عنوان یک ماده کرم مانند بر روی پوست مردم محلی این منطقه سبب لاغری آن ها میشد.

جنگل حرا قشم

امکانات جنگل حرا و دیدنی های آن

یکی از مواردی که با رسیدن به قشم و بازدید از این جنگل می توانید از آن استفاده کنید، قایق های موتوری موجود در این منطقه است که با استفاده از آن ها می توانید اطراف جنگل را ببینید و از مناظر اطرافتان لذت ببرید. فراموش نکنید برای استفاده از این مورد باید بلیط تهیه کنید. اگر قصد سفر به قشم را دارید و می خواهید از این جنگل دیدن نمایید، بهتر است غار نمکدان قشم را هم تماشا کنید. یکی از مواردی که به عنوان دیدنی های این جزیره نیز محسوب می شود، پرندگان مختلف مهاجر مثل لک لک و مرغان دریایی هستند که با ورود خود زیبایی این ناحیه را چند برابر می کنند.

اطلاعات مربوط به جنگل های مانگرو

اگر می خواهید به جزیره قشم بروید بهتر است از جزئیات هزینه های موجود در مکان های دیدنی آن قبل از ورود آگاه شوید. جنگل حرا یکی از همین جاهای دیدنی قشم بوده که اطلاع از قیمت بلیط برای موارد مختلف مثل قایق موتوری می تواند برایتان مفید باشد. یکی دیگر از مواردی که برای بازدید از مناطق گردشگری برایتان مفید است، ساعت بازدید از این منطقه است که ما در اینجا به این موارد اشاره خواهیم کرد.

هزینه ورود به جنگل حرا قشم: رایگان

هزینه بلیط قایق موتوری جنگل حرا قشم: هر نفر 70000 تومان (باتوجه به نوسان قیمت ها امکان تغییر این مقدار وجود دارد)

ساعت بازدید جنگل حرا قشم: از 8 صبح تا 19

مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: یک الی دو ساعت

جنگل حرا هرمزگان

بهترین زمان سفر به جنگل حرا قشم

بهتر است بدانید که این جزیره در اکثر اوقات سال گرم است و اگر قصد سفر به این منطقه را دارید بهتر است در تابستان اقدام نکنید. دمای هوا در این فصل به بیش از 38 درجه می رسد و برای کسانی که عادت به گرما ندارند می تواند آزاردهنده باشد. ولی در زمستان دمای هوا از 13 تا 24 درجه متغیر است که این دما برای سفر به جزیره قشم بسیار مناسب می باشد. از آن جا جنگل حرا نیز در همین جزیره قرار گرفته تفاوت زیادی از نظر آب و هوایی و زمان سفر با دیگر نقاط قشم ندارد. متوسط دما در فصول پاییز و زمستان از 24 درجه فراتر نمی رود و بهترین زمان برای بازدید شما از جنگل حرا قشم می باشد. از اوایل دی تا بهمن احتمال بارش باران کم است و مناسب برای کسانی اسست که قصد دارند در این منطقه کمپ کرده و چادر بزنند.

یکی از موارد دیگری که باید به آن اشاره کرد میزان جمعیتی است که به این منطقه سرازیر می شود. در سه ماه زمستان و عید نوروز بیشترین میزان مسافر به این منطقه آمده و کم ترین تعداد در تابستان و اواخر بهار می باشد. لازم به ذکر است که پرندگان مهاجر را می توانید در فصل سرما مشاهده کنید.

نکته های مهم برای بازدید از جنگل حرا

اگر قصد تماشای این منطقه را دارید بهتر است بدانید که جنگل حرا به دلیل دارا بودن گونه های جانوری و گیاهی خود بسیار معروف بوده و به همین دلیل باید در هنگام بازدید از آن نکات زیر را رعایت کنید تا آسیبی به هیچ یک از موجودات زنده و جنگل وارد نکنید. بهتر است در هنگام دیدار از طبیعت نه چیزی به آن اضافه کنید و نه چیزی از آن کم کنید تا این نعمت های الهی بدون صدمه و آسیب به حیات خود ادامه دهند.

  • در هنگام بازدید یک کیسه زباله به همراه داشته باشید تا در صورت داشتن زباله آن را در طبیعت رها نکنید.
  • به هیچ عنوان تخم پرندگان را برندارید.
  • به آشیانه پرندگان و موش ها آسیب وارد نکنید.
  • سکوت منطقه را با صدای بلند یا روشن کردن موزیک از بین نبرید.

جنگل حرا قشم

جنگل حرا قشم کجاست و مسیر دسترسی

این جنگل بین قشم و استان هرمزگان واقع شده که زیبا ترین بخش آن در بندر لافت، منطقه گازی گورزین و روستای کوران می باشد. از جمله راه هایی که می توانید خود را به قشم برای بازدید از جنگ حرا برسانید، راه هوایی و آبی می باشد. از جزیره قشم تا جنگل حرا چیزی در حدود 30 دقیقه زمان لازم است تا مسیر 30 کیلومتری آن را بپیمایید. برای این منظور ابتدا به شمال غربی جزیره رفته و از تاسیسات گورزین که در سمت چپ قرار دارد عبور کنید. بعد از آن به طرف جاده شهرک گورزین ادامه دهید و بعد از یک کیلومتر به راست بپیچید و از فروشگاه نخل طبل بگذرید. سپس از فروشگاه ستاره طبل به راست رفته و به راهتان ادامه دهید و بعد از عبور از پست بانک جنگل حرا پیش روی شماست. بعد از طی کردن این مسیر با قایق از اسکله روستای طبل، بندر لافت یا اسکله سهلی به دیدار جنگل بروید.

آدرس جنگل حرا قشم: هرمزگان، قشم، شهرک گورزین، جاده جنگل حرا

رزرو ویلا قیمت مناسب در قشم

جزیره قشم به عنوان یکی از مناطق توریست پذیر ایران توانسته همه ساله عده ی زیادی از افراد را به خود جذب نماید. این منطقه تبدیل به یکی از جزیره های تماشایی در ایران شده و با داشتن جاذبه های طبیعی بسیاری که در دل خود دارد مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند. شما می توانید برای بازدید از جاذبه های طبیعی جزیره قشم همانند جنگل حرا که موضوع مقاله این بار ما بود، به این جزیره سفر کنید و چند روزی را در جزیره قشم مهمان مردم خون گرم این ناحیه باشید. سعی کنید قبل از سفر برای انتخاب مکان اقامتی خود و هم چنین هزینه اجاره ویلا در جزیره اطلاعاتی را جمع آوری کنید.

برای این منظور می توانید به سایت لوکس ویلا رفته و با اجاره ویلا در قشم ارزان اقدام به انتخاب اقامتگاه مورد نظر خود کنید. اگر در فصل زمستان و نوروز که جمعیت بالاست می خواهید به این جزیره بروید، قبل از ورود به قشم اقامتگاه خود را انتخاب کنید تا در هنگام ورود دچار مشکل نشوید.

راهنما سایت

آدرس

هرمزگان، قشم، شهرک گورزین، جاده جنگل حرا

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه