جاهای دیدنی نمین

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

30 اردیبهشت

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو جنگلی زیبا و سربز در 10 کیلومتری جنوب شهر نمین و 30 کیلومتری شهرستان اردبیل می باشد که به لحاظ زیبایی و خوش آب و هوا بودن، از بهترین جاذبه های طبیعی نمین شناخته می شود. […]

21 اردیبهشت

دریاچه سوها

دریاچه سوها از زیباترین جاذبه های طبیعی استان اردبیل می باشد که در نزدیکی شهر نمین واقع شده است. این دریاچه به دلیل برخورداری از طبیعت زیبا و چشمنواز با آب و هوایی دلپذیر، یکی از بهترین جاذبه […]

جاهای دیدنی نمین در شرق استان اردبیل جای گرفته اند و از زیباترین جاذبه هایی به شمار می آیند که می توانید در ناحیه شمال غربی ایران مشاهده کنید. شهرستان نمین در حاشیه جاده اردبیل – گیلان و تهران قرار داشته و از آنجایی که در مجاورت با جاده آستارا – اردبیل واقع شده، از زیبایی های متنوعی برخوردار است. همانطور که می دانیم، اردبیل از جمله شهرهای کوهستانی و سردسیر در محدوده شمال غربی ایران است که انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوع در آن وجود دارند و گردشگران زیادی برای گردش و استراحت به آن سفر می کنند. این شهرستان دارای آب و هوایی مطلوب و دلنشین بوده که به دلیل نزدیک بودن دریای خزر به آن، رطوبت مختصر و مفیدی در طبیعت نمین پدید آمده که سبب سرسبزی و دلپذیری آب و هوای آن شده است. نمین با قرار گرفتن در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا، چشم اندازی بی نظیر و تماشایی را برای این منطقه به وجود آورده و همچنین از آب و هوای کوهستانی بهره می برد. همچنین دیدنی های نمین نیز دست کمی از جاهای دیدنی اردبیل نداشته و دارای تنوع بالایی هستند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با انواع جاهای دیدنی نمین آشنا شویم تا اگر این بار تصمیم گرفتید برای سفر و گردش به این شهرستان سفر کنید، اطلاعات جامع و مفیدی درباره تمام جاذبه های گردشگری نمین در اختیار داشته باشید.

نمین کجاست و مسیر دسترسی

شهر نمین که یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان اردبیل شناخته می شود، در حدود 30 کیلومتری از شمال شرق اردبیل واقع شده و برای رسیدن به این شهر و بازدید از دیدنی های نمین می بایست خود را به اردبیل برسانید و سپس به سمت نمین حرکت کنید. برای این منظور پس از آن که به اردبیل رسیدید، می توانید از طریق آزادراه شهید دادمان مسیر خود را آغاز کرده و تا انتها در این آزادراه به مسیر خود ادامه دهید و پس از حدود نیم ساعت رانندگی، به شهر نمین خواهید رسید.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D38.427471448238904%2C%2048.48223897393104%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”][/vc_column][/vc_row][vc_column][/vc_column]

جنگل فندوقلو

در فاصله 10 کیلومتری از جنوب نمین و 30 کیلومتری اردبیل، جاذبه ای سرسبز و زیبا به نام جنگل فندقلو قرار گرفته که از جاهای دیدنی نمین به شمار می رود. اگر در اواخر فصل بهار به سراغ این جنگل زیبا بروید، بهشتی سرسبز و پوشیده از گل های بابونه را در مقابل خواهید دید که از زیباترین جاذبه هایی است که می توانید در طول عمر خود مشاهده کنید. در روزهای 24 و 25 خرداد ماه که همزمان با روز جهانی گل و گیاه است، جشنواره گل ها بابونه برگزار می شود و هزاران گردشگر در این جشنواره شرکت می کنند. سرتاسر جنگل فندوقلو پوشیده از گیاهان و درختان سرسبز است که همانند مخملی سبز رنگ تمام این طبیعت را پوشانده و چهره ای بسیار زیبا و تماشایی را برای جنگل فندوق لو پدید آورده تا به یکی از معروف ترین دیدنی های نمین تبدیل گردد. جنگل فندوقلوی نمین مساحتی حدود 16 هزار هکتار را از آن خود کرده و از بزرگترین جنگل های طبیعت ایران محسوب می شود.

این جنگل با توجه به مساحت زیادی که دارد، پوشش گیاهی متنوعی در آن وجود دارد که 20 گونه از درختان نادر در آن دیده می شوند که می توان به درختان راش، بلوط، ممر، فندق و بیدمشک اشاره نمود. در این میان، بیشترین تعداد درختی که در این جنگل وجود دارند، درخت فندوق است که به هر نقطه ای از این جنگل قدم بگذارید، درختان فندوق را خواهید دید و بر همین اساس نام جنگل فندقلو را برای آن انتخاب کرده اند. از پوشش جانوری این منطقه نیز می توان به جانورانی نظیر گرگ، روباه، خرس قهوه ای و سمور اشاره کرد و همچنین پرندگان مختلفی مانند عقاب طلایی، قرقاول، کلاغ ابلق و چکاوک در طبیعت جنگل فندقلو دیده می شوند.

طبیعت این منطقه در برخی نقاط به حدود 600 متر از سطح دریا می رسد و چهره ای بسیار زیبا را برای آن پدید آورده است که می توانید از تماشای مناظر اطراف خود لذت ببرید. یکی از بهترین امکانات و ویژگی های جنگل فندقلو این است که امکان اقامت شبانه روزی را برای گردشگران فراهم آورده و همچنین گردشگرانی که قصد کمپینگ و برپایی چادر در طبیعت را دارند می توانند این جنگل را برای اقامت خود انتخاب کنند. تله کابین حیران با طول 1.752 متر که از استانداردترین خطوط تله کابین ایران می باشد، از ارتفاعات این طبیعت عبور می کند و از امکانات تفریحی جنگل فندقلو به شمار می رود.

آدرس جنگل فندقلو: استان اردبیل، 10 کیلومتری جنوب شهر نمین

جاهای دیدنی نمین

دریاچه سوها

دریاچه ها، آبشارها و چشمه ها از جمله جاذبه های دیدنی جذاب در میان طبیعت هستند که بهترین زمان بازدید از بسیاری از آن ها، فصل های بهار و تابستان می باشند. دریاچه ای زیبا و دیدنی به نام دریاچه سوها در 35 کیلومتری شرق اردبیل واقع شده که از خاص ترین و تماشایی ترین جاهای دیدنی نمین محسوب می شود. در واقع سوها به آبگیر سد کوچکی اطلاق می گردد که در محدوده نزدیک روستای سوها قرار گرفته و با توجه به آن که حدود 35 کیلومتر با شرق استان اردبیل فاصله دارند و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب نموده است.

دریاچه سوها به دلیل بهره مندی از آب و هوای دلنشین و منظره زیبا از مهمترین تنفسگاه های غرب کشور شناخته می شود. دریاچه صوها از بهترین دیدنی های نمین برای طبیعت دوستانی است که عاشق طبیعت هستند و به گردش در طبیعت علاقه دارند. در گویش آذری، سوها را به صورت سوآ تلفظ می کنند.شاید جالب باشد بدانید، منطقه ای که دریاچه سوها در آن واقع شده به عنوان نقطه آغاز جنگل های سرسبز گیلان محسوب می شود و علاوه بر زیبایی چشمنواز، آب و هوای دل انگیزی که در آن وجود دارد، دلیل بر محبوبیت آن می باشد. برای دسترسی به روستای سوها می توانید از طریق جاده ارتباطی اردبیل – بریس، نیارق استفاده نمایید. علاوه بر بازدید از دیدنی های نمین، می توانید از جاذبه های دیدنی اردبیل هم که در نزدیکی این شهر واقع شده، دیدنی کنید.

آدرس دریاچه سوها: استان اردبیل، نمین، 4 کیلومتری شمال شرق روستای سوها

جاهای دیدنی نمین لوکس ویلا

جاده حیران

اگر برای رسیدن به شهر نمین از جاده حیران استفاده کنید، در واقع در یکی از زیباترین جاده های ایران در حال حرکت خواهید بود. جاده حیران در اغلب روزهای سال در میان مه غلیظی فرو رفته که این مه نیز بر زیبایی طبیعت و فضای جاده افزوده است. با توجه به آن جاده حیران یکی از زیباترین جاهای دیدنی نمین به شمار می رود و اغلب گردشگران برای رسیدن به اردبیل از این مسیر استفاده می کنند، جاده ای پر پیچ و خم بوده و برای حرکت در آن بایستی بسیار احتیاط کنید.

هنگامی که در حال حرکت در جاده حیران که از دیدنی های نمین به حساب می آید هستید، به هر طرف جاده که نگاه بی اندازید، جاذبه های طبیعی متنوعی را خواهید دید که در میان طبیعت در حال یکه تازی و چشمنوازی هستند. از زیباترین زمان هایی که می توانید به جاده یا گردنه حیران بروید، فصل بهار می باشد. اگر تصمیم دارید به شهر نمین که از شهرهای اردبیل محسوب می شود، بروید می توانید از مسیر جاده حیران خود را به این شهر برسانید تا علاوه بر گردش در میان جاهای دیدنی نمین، گشتی هم در این جاده بزنید و از زیبایی های آن لذت ببرید.

آدرس جاده حیران: جاده ارتباطی آستارا و اردبیل، منطقه حیران

جاهای دیدنی نمین

روستای عنبران

روستای عنبران به عنوان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری نمین شناخته می شود که حدود 16 کیلومتر با شهر نمین فاصله داشته و طبیعت بسیار زیبایی در آن وجود دارد. روستای عنبران جزء روستاهای مسکونی اردبیل بوده که بر اساس آخرین سرشماری که در این روستا صورت پذیرفته، جمعیت آن به 7.640 نفر می رسید. اهالی این روستا با زبان تالشی عنبرانی صحبت کرده و اغلب آن ها سنی مذهب می باشند. فصای روستای عنبران که پوشیده از سرسبزی و زیبایی می باشد، به دو بخش این روستا که از آب و هوا و موقعیت جغرافیایی سرد و کوهستانی برخوردار است، در نیمه دوم سال دما به شدت کاهش یافته و به خصوص در زمستان، پوشیده از برف می شود.

کشور عزیز  و پهناور ما ایران، در هر گوشه ای از طبیعت بکر و زیبای خود جاذبه ای زیبا و تماشایی را جای داده که در حال دلنوازی می باشد و به دلیل تعدد زیاد این جاذبه ها، بسیاری از آن ها به صورت ناشناخته و یا کمتر شناخته شده باقی مانده اند. روستای عنبران جزء روستاهای کمتر شناخته شده در ایران می باشد که خود آن نیز جاذبه های دیدنی و گردشگری مختلف و زیبایی را در خود جای داده که آن ها هم از مکان های دیدنی نمین به شمار می روند. اگر به شهر نمین سفر کردید، در میان بازدید و گردش در جاذبه های دیدنی نمین، از روستای زیبای عنبران هم دیدن کنید.

آدرس روستای عنبران: استان اردبیل، شهر نمین، روستای عنبران

جاهای دیدنی نمین

آبشار شورشورنه

در ناحیه شمال غرب ایران که آب و هوایی بسیار مطلوب و دل انگیز وجود دارد، زیبایی های خلقت نیز به تبع افزایش می یابند و انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوع در جای جای آن دیده می شوند که هر کدام از آن ها از بهترین جاذبه های گردشگری در ایران شناخته می شوند. در فاصله 10 کیلومتری از شهر نمین و درست در منطقه عنبران، آبشاری زیبا و خروشان جریان دارد که از صخره ای مرتفع به پایین می ریزد و منظره ای خارق العاده را پدید می آورد. در حد فاصل آبشار و صخره، یک غار وجود دارد که می توانید از آن هم دیدن کنید. از بهترین زمان های بازدید از آبشار شورشورنه فصل های بهار و تابستان می باشد که طبیعتی زیبا و با طراوت را در اطراف خود پدید می آورد. آبشار شورشورنه در منطقه عنبران علیا قرار گرفته است. میزان حجم آب این آبشار در فصل های مختلف، متغیر می باشد و بیشترین حجم آن مربوط فصل بهار است و چهره ای بسیار تماشایی را برای این منطقه به وجود می آورد و از بهترین جاهای دیدنی نمین به شمار می آید.

آدرس آبشار شورشورنه: استان اردبیل، شهر نمین، 10 کیلومتری شهر نمین

جاهای دیدنی نمین

روستای گلشن

روستای گلشن در شرق استان اردبیل و شهرستان نمین قرار گرفته که از زیباترین روستاها و جاهای دیدنی نمین به حساب می آید و گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی این منطقه می شوند. روستای گلشن دارای مرز مشترک بین ایران و کشور جمهوری آذربایجان بوده که این خط مرزی به حدود طول 2 کیلومتر می رسد. روستای گلشن علاوه بر بهره مندی از آب و هوای مطلوب و دلنشین، دارای طبیعتی زیبا و سرسبز می باشد که گردش و استراحت و تفریح را بسیار لذت بخش تر می سازد. مردم روستای گلشن به شغل دامداری و کشاورزی مشغول بوده و از این طریق کسب درآمد دارند.

سال های گذشته، اهالی این روستا در حالی که به کشت و برداشت جو و گندم مشغول بودند و ته مانده های آن ها که با نام کلش خوانده می شد، در اراضی کشاورزی باقی می ماندند. همین موضوع سبب گردیده بود روستا را با نام کلش بشناسند و تا مدت زمانی روستای گلشن با نام روستای کلش شناخته می شد. روستای گلشن که خود یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی نمین به حساب می آید، انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری را در دل طبیعت خود جای داده که سبب شده گردشگرانی که به این روستا سفر می کنند، به سراغ بازدید از جاذبه های دیدنی آن نیز بروند.

مردم روستای گلشن با زبان تالشی صحبت می کنند و جالب است بدانید به زبان ترکی نیز تسلط دارند. در فاصله 1 کیلومتری از شمال روستای گلشن، جاذبه ای تاریخی به نام مقبره پیر جماد یا پیر جماعت وجود دارد که برای بنای این مقبره گنبدی قرار داده شده که اهالی روستا بسیار به آن احترام می گذارند. در صورت سفر به این منطقه، می توانید از جاذبه های دیدنی که در طبیعت روستای گلشن وجود دارند، دیدن کنید.

آدرس روستای گلشن: استان اردبیل، شهر نمین، شرق استان اردبیل و شهر نمین

جاهای دیدنی نمین

جنگل مشه

جنگل ها از بهترین جاذبه های گردشگری در میان طبیعت هستند که افراد زیادی برای جنگل نوردی و استراحت به سراغ آن ها می روند. جنگل های انبوه و سرسبز بهترین فضا برای آرامش یافتن، پیاده روی، استراحت و تفریح به شمار می رود که در بسیاری از شهرهای ایران انواع جنگل های سرسبز و مختلف وجود دارند. جنگل مشه که در میان طبیعت شهر نمین جای گرفته، جزء دیدنی های نمین به حساب می آید. جنگل مشه از طبیعتی بکر و زیبا بهره می برد و آب و هوایی بسیار دل انگیز، معتدل و مطلوب در آن حاکم است و در فصل های بهار که هوای این منطقه بسیار دلچسب است، به هر نقطه ای که نگاه بی اندازید، طبیعت جنگل مشه را پوشیده از مخملی سبز رنگ خواهید دید که درختان بلند قامت و انبوهی هم در آن وجود دارند.

از دیگر زیبایی های این جنگل می توان به چشمه آبگرم آن اشاره نمود که همانند چشمه های آبگرم سرعین، دارای خواص درمانی هستند. این آبگرم با نام چشمه آبگرم مشه سویی شناخته می شود. جنگل مشه از بهترین جاهای دیدنی نمین محسوب می شود که گردشگران می توانند برای استراحت، جنگل نوردی، پیک نیک و کمپینگ در طبیعت به سراغ آن بروند. همچنین برخی از مناطق این جنگل دارای ارتفاعات بیشتری نسبت به دیگر مناطق بوده که چشم انداز و منظره ای بسیار زیبا و چشمنواز را پدید آورده اند. وجود کلبه های چوبی میان طبیعت جنگل مشه، بر محبوبیت این جنگل افزوده و بهترین فرصت را برای استراحت و لذت بردن از طبیعت را فراهم آورده است. اگر اهل جنگل نوردی و پیک نیک در طبیعت هستید و به شهر نمن سفر کرده اید، گردش در جنگل مشه را در لیست گردشگری خود در جاذبه های گردشگری نمین قرار دهید.

آدرس جنگل مشه: استان اردبیل، نمین، 10 کیلومتری شهر نمین

جاهای دیدنی نمین

بقعه شیخ بدرالدین

بناهای تاریخی و آثار باستانی، از جمله جاذبه هایی هستند که در اغلب شهرها و روستاهای ایران یافت می شوند و بسیاری از آن ها جزء جاذبه های دیدنی آن منطقه به حساب می آیند. با توجه به قدمت و سرگذشت کشور ایران که تاریخچه ای غنی را در پس خود پنهان نموده، انتظار می رود که در بسیاری از شهرها و روستاهای آن انواع آثار باستانی و بناهای تاریخی یافت شوند و امروزه از آن ها به عنوان جاذبه های تماشایی یاد شود. شهر نمین که از شهرهای استان اردبیل به شمار می رود، آثاری باستانی به نام بقعه شیخ بدرالدین را در خود جای داده که از آثار تاریخی نمین محسوب می شود.

در واقع شیخ بدرالدین یکی از فرزندان ابن عباس، عموی پیامبر بود. ایشان به منظور تبلیع دین اسلام در اواسط قرن 7 هجری قمری همراه با شیخ شاه دینوری از زنجان به آستارا مهاجرت نمود. شیخ بدرالدین از مشهورترین بزرگان این شهر بود که پس از وفات ایشان، در همین شهر به خاک سپرده شدند و مقبره ای را برای وی در نظر گرفتند. مقبره ای که برای سنگ مزار شیخ بدالدین ساخته شد، دارای کلافی از جنس چوب در قسمت پیشانی می باشد که در نمای بیرونی می توان آن را مشاهده نمود. آرامگاهی که برای ایشان در نظر گرفته شده و امروزه از دیدنی های نمین به شمار می آید، دارای یک ورودی در مقابل قبله می باشد که به سمت یک اتاق کوچک باز می گردد. درب دیگری هم برای ورود به بخش گنبدخانه قرار داده شده است. کتیبه ای از جنس سنگ مرمر هم بر روی مقبره قرار گرفته که از تزئینات چشمگیری برخوردار بوده و اطلاعاتی راجع به شیخ بدرالدین بر روی آن حکاکی شده است.

آدرس بقعه شیخ بدرالدین: استان اردبیل، شهر نمین، خیابان امام خمینی، مقابل ساختمان فرمانداری

جاهای دیدنی نمین

دلمن های نمین

آثار تاریخی دیگری که در شهر نمین وجود داشته و از جاذبه های گردشگری نمین به شمار می آید، دلمن های نمین می باشند که توسط هیئت فرانسوی به عنوان قدیمی ترین اثر ثبت شده در نمین شناخته می شود. در واقع دلمن ها سازه هایی هستند که از تعدادی تخته سنگ ساخته شده اند که برخی از تخته سنگ ها به صورت عمودی و برخی دیگر به صورت افقی می باشند. دلمن ها از جمله بناهای تاریخی هستند که در بسیاری دیگر از کشورهای جهان وجود دارند و با نام های دیگری همچون منهیر، استون هیج و تریلیت خوانده می شوند.

حال خوب است بدانیم که دلمن ها به چه منظوری مورد استفاده قرار می گرفتند؟ برخی از دلمن ها به منظور پناهگاهی برای انسان ها ساخته می شوند که به صورت غار بودند و بعد از دوران نوسنگی، کاربردهای دوگانه ای داشتند؛ بدین صورت که هم انسان های زنده در آن ها زندگی می کردند و همچنین از آن به عنوان محل دفن برای افراد مرده مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه توسط کاوش های برخی از تاریخ شناسان، جمجه ها و استخوان هایی از اجساد انسان هایی که در زمان های قدیم در این دلمن ها دفن شده بودند، کشف شده اند. هنوز هم این دلمن ها در شهر نمین قابل مشاهده اند و جزء قدیمی ترین جاهای دیدنی نمین محسوب می شوند و می توانید از آن ها نیز دیدن کنید.

آدرس دلمن های نمین: استان اردبیل، نمین، تپه های نمین

جاهای دیدنی نمین

موزه نمین یا موزه صارم السلطنه

موزه نمین از دیگر جاذبه های گردشگری نمین است که از موزه های این شهر محسوب شده و بازدیدکنندگان بسیاری به سراغ این موزه می روند. موزه نمین یا موزه صارم السلطنه در زمان های قدیم محل زندگی شخصی به نام میر کاظم خان، حاکم حکومت محال ثلاثه مرزی بود. ساختمانی که موزه نمین در آن جای گرفته ساختمانی قدیمی با نمای چوبی است که در سال 1378 به صورت کامل مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. از بخش های مختلفی که در این موزه وجود دارند می توان به بخش های سردر هشتی، حیاط، حوض آب، اتاق تخت بنا، اتاق شیروانی و قسمت خدماتی اشاره نمود.

خانه ای اسبقی در بخش غربی بنا وجود دارد که چسبیده به موزه می باشد. از آثار مختلفی که در موزه نمین وجود دارند که گردشگران می توانند از آن ها دیدن کنند، سکه های به جا مانده از قرن های 4 و 9 هجری قمری، دوران آق قویونلوها و قره قویونلوها، بیکان های مفرغی، اسناد و کتب خطی به جا مانده از دوران تیموریان، مخزن باروت ویژه تفنگ به جا مانده از دوران زندیان و غیره اشاره نمود.

آدرس موزه نمین: استان اردبیل، شهر نمین

جاهای دیدنی نمین

[html_block id=”72059″]