جاهای دیدنی شهرکرد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

جاهای دیدنی شهرکرد می توانند گزینه ای مناسب برای طبیعت گردی به شمار بیایند. شهرکرد از جمله شهرهای پرجاذبه در استان چهارمحال و بختیاری بوده که از طبیعتی رویایی و سرشار از زیبایی برخوردار است و هر ساله گردشگران و طبیعت گردان زیادی به آن سفر می کنند. ایران کشوری چهار فصل بوده که همین موضوع توانسته بر توریستی بودن و پرجاذبه بودن آن تأثیر به سزایی داشته باشد. بدین گونه که در یک فصل از سال، هر کدام از چهارگوشه این کشور، از آب و هوای خاصی برخوردار بوده و این تنوع موجب حیرت انگیز بودن آن شود. هر کدام از شهرهای ایران با قرارگیری در بخش های مختلفی از این کشور، انواع جاذبه های پرطرفدار را در خود جای داده اند. دیدنی های شهرکرد شامل انواع جاذبه های طبیعی و تاریخی بوده که هر کدام از این جاذبه ها دارای طرفداران خود هستند. شهرکرد از سرسبزترین و زیباترین شهرهای غربی ایران به حساب می آید که انواع جنگل ها، کوه ها، چشمه ها و آبشارهای متنوع در نقاط مختلف آن وجود دارند که طبیعتی بسیار زیبا و گردشگری را پدید آورده اند. به هر بخشی از این شهر زیبا قدم بگذارید، جاذبه ای گردشگری و تماشایی را پیدا خواهید کرد. درست است که این شهر انواع جاذبه های طبیعی و گردشگری را در میان طبیعت سرسبز خود جای داده، اما به لحاظ جاذبه های تاریخی نیز چیزی کم نداشته و انواع بناهای تاریخی و آثار باستانی متنوع در نقاط مختلفی از این شهر جای گرفته اند و امروزه جزء جاهای دیدنی شهرکرد به حساب می آیند. این شهر به عنوان یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های انسان ها بوده که به همین جهت به لحاظ تاریخی نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. جالب است بدانید، شهرکرد به عنوان مرتفع ترین مرکز استان چهارمحال و بختیاری شناخته می شود که به همین جهت، با لقب بام ایران شناخته می شود. این شهر تا پیش از سال 1314 هجری شمسی شهر دهکرد نام داشت و بعدها با نام شهرکرد شناخته شد. در ادامه قصد داریم به آشنایی با انواع جاهای دیدنی شهرکرد بپردازیم تا اگر این بار قصد سفر و گردش به منطقه ای پرجاذبه را داشتید، بتوانید شهرکرد را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید؛ با لوکس ویلا همراه باشید.

غار یخی چما

شهرکرد از زیباترین و توریستی ترین شهرهای استان چهارمحال و بختیاری بوده که در غرب ایران واقع شده و انواع جاذبه های طبیعی و تاریخی در آن وجود دارند. شهرکرد به دلیل نزدیک بودن به کوه های زاگرس، انواع جاذبه های دیدنی منطقه کوهستانی در آن وجود دارد که یکی از آن ها، غار یخی چما بوده که در دل کوه ها زاگرس قرار داشته و به عنوان یکی از بزرگترین منابع آب شیرین ایران به شمار می رود. غارهای یخی جزء حیرت انگیزترین جاذبه های طبیعی محسوب می شوند که در نقاط مختلفی از کشور وجود دارند و اغلب آن ها متعلق به شهرهای سردسیر ایران می باشند که غار یخی چما نیز یکی از غارهای یخی ایران به شمار می آید.

غار یخی چما در روستایی به نام روستای علیخان که جزء توابع شهرستان کوهرنگ می باشد، قرار گرفته و از حیرت انگیزترین دیدنی های شهرکرد به حساب می آید. این غار یخی متشکل از برف های انباشته شده ای است که در طول مدت زمان های طولانی در این منطقه باریده و سبب پدید آمدن جاذبه ای طبیعی به نام غار یخی چما شده است. از آنجایی که شهرکرد جزء مناطق کوهستانی غرب ایران بوده و هر ساله میزان برف زیادی در این منطقه روی می دهد، ارتفاع برف در زمستان ها حتی به 50 متر نیز می رسد و سفر در فصل های سرد سال و به ویژه در زمستان به این منطقه دشوار بوده و برای آن که لذت بیشتری را از گردش و سفر خود تجربه کنید، بهتر است فصل های بهار و تابستان را که دمای هوا بالاتر است، برای سفر خود به این منطقه انتخاب نمایید.

با گرم شدن هوا، لایه های یخی ذوب می شوند و از چشمه های آب زلال و خنکی از یخ های آب شده جریان میابند که آن ها نیز نقش به سزایی در زیبایی این طبیعت خواهند داشت. اگر از میان انواع جاذبه های گردشگری شهرکرد، غار یخی چما را انتخاب کردید تا به سراغ آن بروید، بهتر است از لباس و کفش مناسب استفاده کنید تا در طول گردش در این منطقه اذیت نشوید.

آدرس غار یخی چما: استان چهار محال و بختاری، چلگرد، روستای شیخ علیخان، غار یخی چما

جاهای دیدنی شهرکرد

تالاب چغاخور

تالاب های متنوعی در میان طبیعت این شهر وجود دارند که جزء انواع جاذبه های دیدنی شهرکرد به حساب می آیند و از تنوع بالایی برخوردارند. یکی از دیدنی ترین تالاب های شهرکرد، تالاب چغاخور است که از زیبایی بی نظیری برخوردار می باشد. علاوه بر خود تالا، طبیعت اطراف آن نیز بسیار زیبا و تماشایی بوده، به گونه ای گه دشت های سرسبز و مملو از گل های رنگارنگ اطراف تالاب چغاخور را محاصره کرده اند و از زمانی که وارد این منطقه می شوید، هیچ چیزی به غیر از زیبایی در مقابل خود نخواهید دید. زیبایی این طبیعت به قدری خارق العاده بوده که در وصف نمی گنجد؛ پس بی دلیل نیست که تالاب چغاخور را به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی شهرکرد به حساب می آورند.

این تالاب در میان طبیعی جای گرفته که از یک سمت با کوه های سر به فلک کشیده زاگرس و از طرف دیگر با دشت های سرسبز و گسترده محاصره گردیده و با مراجعه به این طبیعت، می توانید از انواع جاذبه های طبیعی که در این منطقه وجود دارند، لذت ببرید. حتی اگر در روزهای گرم سال هم به سراغ این منطقه بروید، قله های اطراف تالاب را پوشیده از برف خواهید دید که این مورد نیز بر زیبایی این طبیعت افزوده است. یکی از دلایل پرطرفدار بودن تالاب چغاخور این است که در مسیر جاده های این منطقه قرار داشته و گردشگران و مسافران برای استراحت و گردش به سراغ آن می آیند. به خصوص اگر فصل سفر شما تابستان باشد، این منطقه را مملو از جمعیتی خواهید دید که از شهرهای اطراف برای سپری کردن اوقات فراغت خود و لذت بردن از طبیعت به سراغ این منطقه آمده اند. در نیمه دوم سال انواع پرنده های مهاجر را نظیر حواصیل، لک لک و غاز در این تالاب خواهید دید.

آدرس تالاب چغاخور: استان چهار محال و بختیاری، 65 کیلومتری شهرکرد، شهر بلداجی، جاده فرعی بروجن – باغان، تالاب چغاخور

تالاب سولقان

تالاب سولقان یکی دیگر از انواع تالاب های زیبایی است که در میان دیدنی های شهرکرد وجود داشته و این تالاب نیز همانند دیگر تالاب های شهرکرد، از چشم اندازی بی نظیر و زیبا برخوردار است. اطراف تالاب سولقان نیز دشت های سرسبز و پر گل فراوانی وجود دارند که این طبیعت را به یک تابلوی نقاشی زیبا و شگفت انگیزی تبدیل کرده اند.

تصور کنید یک تالاب زیبا در میان دشت های سرسبز و پر از گل های رنگارنگ قرار گرفته و آب و هوای مطلوب و دل انگیزی در این منطقه جریان دارد و با تنفس در این طبیعت، اکسیژن خالص و هوای تمیز را استشمام خواهید کرد. این تالاب در فصاله 70 کیلومتری از شهرکرد واقع شده و از دو بخش شرقی و غربی تشکیل می شود و بخش غربی آن، ولگان نام دارد. از اواخر فصل زمستان تا اواخر فصل بهار، این منطقه مملو از پرندگان مهاجری می شود که آن ها نیز جلوه خاصی را برای این طبیعت زیبا پدید می آورند.

تماشای پرندگان که در آسمان آبی رنگی که بر فراز این طبیعت زیبا و رنگارنگ قرار گرفته، می توانید یکی از لذت بخش ترین تصاویر و دیدنی هایی باشد که در این منطقه مشاهده می کنید. دشت های اطراف تالاب، بهترین فرصت را برای قدم زدن در میان طبیعت سرسبز و عکاسی فراهم آورده اند و گردش در دل طبیعت تالاب سولقان می تواند یکی از بهترین گردش های طول عمرتان باشد که با سفر به شهرکرد و گردش در میان جاذبه های گردشگری شهرکرد تجربه خواهید کرد.

آدرس تالاب سولقان: استان چهار محال و بختیاری، 70 کیلومتری شهرکرد، شهرستان اردل، تالاب سولقان

جاهای دیدنی شهرکرد

رودخانه بازفت

معمولا وجود آب به صورت چشمه، آبشار، رودخانه، تالاب و دریاچه در دل طبیعت می تواند چشم اندازی زیبا و پرطرفدار را پدید بیاورد که خوشبختانه جاذبه های دیدنی شهرکرد از این بابت چیزی کم نداشته و رودخانه ای زیبا و پرآب به نام رودخانه بازفت از میان این شهر می گذرد. این رودخانه زیبا به عنوان یکی از سرشاخه های اصلی رودکارون محسوب شده که از میان کوه های منار، زردکوه، گله سگا و تورک سرچشمه می گیرد.

رودخانه بارفت با طول 95 کیلومتر، از منطقه بازفت عبور کرده و وارد بخش جنوب شرقی روان می گردد و جاذبه های طبیعی دیگری نیز در اطراف آن وجود دارند که بر زیبایی طبیعت آن افزوده اند. طبیعت اطراف رودخانه بازفت بهترین بستر را برای پهن کردن بساط پیک نیک فراهم آورده و خانواده های زیادی در اطراف مسیر این رودخانه بساط پیک نیک را به راه می اندازند و از طبیعت اطراف خود لذت خواهند برد. صدای آرامش بخش رودخانه که در میان طبیعت طنین می اندازد، بر لذت طبیعت گردی نیز می افزاید.

آدرس رودخانه بازفت: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، شهرکرد، رودخانه بازفت

آبشار زردلیمه یا بوینه

به دلیل قرارگیری شهرکرد در نزدیکی دامنه های زاگرس، از آب و هوای مطبوع و دل انگیزی برخوردار بوده که همین موضوع هم سبب پدید آمدن انواع جاذبه های دیدنی گردشگری طبیعی در دل این شهر شده که امروزه هر کدام از آن ها جزء انواع مکان های دیدنی شهرکرد شناخته می شوند. وجود آبشارهای خروشان و پرآب در دل این طبیعت، طراوت و سرزندگی را به خصوص در فصل های نیمه اول سال پدید می آورند. آبشار زردلیمه یا بوینه یکی از زیباترین آبشارهای شهرکرد است که به عنوان یکی از معروف ترین مناطق دیدنی شهرکرد محسوب می گردد.

آبشار زردلیمه دارای ارتفاع 50 متر و عرض 65 متر بوده که به همین جهت از عریض ترین آبشارهای ایران به شمار می آید و طبیعتی بسیار زیبا و تماشایی را پدید آورده است. اگر فصل سفر شما به این شهر و گردش در میان جاهای دیدنی شهرکرد فصل بهار باشد، می توانید طبیعت این شهر را در زیباترین حالت آن مشاهده کرده و از گردش در آن لذت ببرید. علاوه بر آبشار زردلیمه، انواع دیدنی های دیگری همچون آثار تاریخی و مراتع سرسبز در این منطقه وجود دارند که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده اند.

آدرس آبشار زردلیمه: استان چهارمحال و بختیاری، بخش جنوبی شهرستان اردل، آبشار زردلیمه

جاهای دیدنی شهرکرد

مسجد جامع شهرکرد

هر کدام از شهرهای ایران، دارای مسجدی جامع و تاریخی بوده که شهرکرد نیز از امر مستثنا نبوده و یک مسجد تاریخی به نام مسجد جامع شهرکرد در آن وجود دارد و جزء جاهای دیدنی شهرکرد به شمار می آید. این مسجد در قرن 13 هجری قمری به دستور حاج محمدرضا خان احداث گردید و مساحت آن به حدود 2.500 متر مربع می رسد و 3 درب ورودی در بخش های شمالی، شرقی و غربی این بنا برای آن در نظر گرفته شده اند. از تزئینات چشمنواز متنوع و زیبایی برای بخش های مختلف این مسجد استفاده شده که هر کدام از آن ها چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. از کاشی های هفت رنگ برای تزئین بخش های مختلف آن به کار رفته اند. بخش های مختلف این مسجد شامل یک صحن بزرگ، ایوان، مناره، شبستان های تابستانی و زمستانی و غرفه های مختلف می شود.

آدرس مسجد جامع شهرکرد: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ملت، کوچه مشرف، مسجد جامع شهرکرد

پل زمان خان سامان

بناهای تاریخی و آثار باستانی متعددی در میان دیدنی های شهرکرد وجود دارند که هر کدام از آن ها متعلق به دوره های مختلفی از تاریخ ایران می باشند. جاذبه ای تاریخی به نام پل زمان خان سامان در نزدیکی شهر سامان و روی رودخانه زاینده رود قرار دارد که یکی از پل های تاریخی ایران محسوب می گردد. این پل به دستور زمان خان، یکی از رؤسای عشایر بنا گردید. پل زمان خان سامان متعلق به دوره صفویه بوده و برای ساخت آن از سبک معماری دوره ساسانیان استفاده شده و دو دهانه سنگی برای آن در نظر گرفته شده که بر روی سه پایه سنگی استوار گردیده و به یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد تبدیل شده است.

منطقه اطراف این پل به دلیل وجود رودخانه زاینده رود بسیار سرسبز و چشمنواز می باشد. پس از ساخت پل زمان خان سامان، ایل ها و عشایر به راحتی می توانستند از روی آن عبور کنند. تا دوره قاجار نیز این پل دارای کاربری بود و یک دهانه دیگر نیز به آن اضافه شد. با توجه به آن که آسیب های فراوانی تا کنون به پل زمان خان وارد شده، اما همچنان گردشگران زیادی به سراغ بازدید از آن می روند و این پل را به عنوان یکی از تاریخی ترین جاذبه های دیدنی شهرکرد می دانند.

ناگفته نماند، این پل تاریخی در سال 1022 هجری قمری به دست کارگزاران دولت صفوی مورد مرمت قرار گرفت و یک بازسازی دیگر نیز توسط حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه چمعالی در سال 1322 هجری قمری روی این پل انجام پذیرفت. از همین رو انواع امکانات رفاهی برای گردشگران در اطراف این پل در نظر گرفته شده اند تا گردشگران بتوانند لحظات به یاد ماندنی را تجربه کنند.

آدرس پل زمان خان سامان: استان چهارمحال و بختیاری، 5 کیلومتری شمال شهر سامان، منطقه سامان، پل تاریخی زمان خان سامان

جاهای دیدنی شهرکرد

قلعه دزک

در هر گوشه ای از شهرکرد، بناهای تاریخی مختلفی را خواهید دید که هر کدام از آن ها از دوره های مختلف در این شهر به یادگار مانده اند و امروزه به عنوان مکان های دیدنی شهرکرد از آن ها یاد می شود. قلعه دزک یکی دیگر از بناهای تاریخی شهرکرد است که متعلق به دوران قاجار بوده و از آن زمان تا کنون به یادگار مانده است. یکی از مهمترین ویژگی های قلعه دزک که توانسته آن را به یکی از مهمترین جاهای دیدنی شهرکرد تبدیل سازد، سبک معماری و تزئینات آن بوده که الهام گرفته از کاخ های باشکوه و عظمت اروپایی می باشد و سبک معماری ایرانی نیز در آن تلفیق گردیده است. به هر بخشی از قلعه دزک نگاهی بی اندازید، تزئینات آن توجه شما را به خود جلب می کنند.

از زیباترین و باشکوه ترین بخش های قلعه دزک می توان به اتاق آینه و تالار سفره خانه اشاره نمود که از تزئینات باشکوه و زیبایی برای آن به کار رفته اند. معماری این قلعه دو طبقه به گونه ای است که شباهت زیادی به قصرها و کاخ های اروپایی دارد. اتاق آینه که یکی از زیباترین بخش های این قلعه به شمار می رود، به صورتی که دیوارها و سقف آن پوشیده از آینه های بزرگ و زیبا می باشند. قلعه تاریخی دزک که امروزه به عنوان یکی از زیباترین و باشکوه ترین بناهای تاریخی و مناطق دیدنی شهرکرد به شمار می رود، در روزگار گذشته محل تجمع شاعران و هنرمندان محسوب می شد.

آدرس قلعه دزک: استان چهارمحال و بختیاری، 32 کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد، جنوب شرقی روستای دزک، قلعه دزک

خانه ستوده چالشتری

خانه ستوده چالشتری به عنوان بخشی از قلعه یا ارگ چالشتر شناخته می شود که قدمت آن به اواخر دوره سلسله قاجار می رسد. این خانه تاریخی را به عنوان قسمت اندرونی و شاه نشین قلعه چالشتر ساخته بودند و تنها بخش از این مجموعه تاریخی محسوب می گردد که تا کنون به یادگار مانده و به یکی از جاهای دیدنی شهرکرد تبدیل شده است. برای ساخت این مجموعه تاریخی، از سبک معماری ایرانی استفاده شده، اما ردپایی از سبک معماری اروپایی را نیز می توان در بخش هایی از آن مشاهده نمود که تلفیق این دو سبک معماری، سبب پدید آمدن چنین بنای زیبا و باشکوهی شده که با گذر سالیان طولانی، هنوز هم زیبایی و شکوه خود را حفظ نموده است.

نقاشی های ارزنده و گران بهایی در خانه ستوده چالشتری وجود دارند که موضوعات آن ها اسطوره ای و افسانه ای می باشند. قلعه چالشتری که خود یکی از مهمترین و معروف ترین بناهای تاریخی شهرکرد محسوب می شد، به سه موزه مختلف تبدیل شده که شامل موزه کار و زندگی، موزه مردم شناسی و موزه آثار سنگی می شود.

آدرس خانه ستوده چالشتری: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، قلعه چالشتر، خانه ستوده چالشتری

جاهای دیدنی شهرکرد

قلعه چالشتر

مجموعه ای تاریخی و ارزشمندی به نام قلعه چالشتر در بخش شمال شرقی شهر کرد واقع شده که قدمت آن متعلق به زمان سلسله قاجاریان بوده و با نام قلعه چالشتر شناخته می شود. این قلعه تاریخی نیز از سبک معماری اروپایی بهره برده و تلفیق دو سبک معماری ایرانی دوران قاجار و اروپایی در آن به کار برده شده و قلعه ای تاریخی و باشکوه پدید آمده که امروزه به عنوان یکی از دیدنی های شهرکرد محسوب می شود.

آدرس قلعه چالشتر: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، قلعه چالشتر

تالاب گندمان

تالاب های زیبا و متنوعی در دل طبیعت شهر زیبای شهرکرد وجود دارند که طبیعت هر کدام از آن ها به عنوان جاذبه ای گردشگری در میان جاهای دیدنی شهرکرد شناخته می شود. تالاب گندمان تالابی زیبا و تماشایی در نزدیکی شهرستان بروجن بوده که در زمان های گذشته، بهرام گور از آن به عنوان محل شکارگاه خود استفاده می کرد. تالاب گندمان علاوه بر آن که جاذبه ای طبیعی در میان دیدنی های شهرکرد باشد، همچنین به عنوان جاذبه ای تاریخی نیز شناخته می شود.

چرا که در زمان های گذشته، خانواده های سلطنتی این منطقه را به عنوان ییلاق انتخاب کرده و تابستان های خود را در آن سپری می کردند. همچنان آثاری از دوران گذشته نیز در اطراف این منطقه وجود دارند. تالاب گندمان دارای وسعتی بالغ بر 980 هکتار بوده و در ارتفاع 2.200 متری از سطح دریا واقع شده است. از انواع پوشش جانوری این منطقه می توان به سفید کولی، لاک پشت های بزرگ، ماهی گورخری، ماهی پوزه دار و انواع پرندگان مختلف اشاره نمود. ناگفته نماند که بخشی از آب خروجی تالاب چغاخور در تالاب گندمان تخلیه می شود.

آدرس تالاب گندمان: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، جاده بلداجی – بروجن، شهر گندمان، خیابان مطهری، تالاب گندمان

جاهای دیدنی شهرکرد

غار سراب امید آباد

شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران به گونه ای است که غارهای متعددی در اغلب نقاط این کشور وجود دارند که هر یک از آن ها به عنوان جاذبه ای دیدنی و گردشگری محسوب می شوند. یکی از معروف ترین غارهای ایران به نام غار سراب امید آباد در نزدیکی شهرکرد قرار گرفته که به دلیل طبیعت آن، به عنوان غاری اسرارآمیز و حیرت انگیز شناخته می شود. غار سراب امید آباد جزء غارهای آهکی ایران محسوب شده و در صورتی که به غارنوردی علاقه مند هستید، بهتر است پیش از رفتن سراغ این غار بدانید که بایستی از قدرت بدنی کافی برخوردار باشید و با تجهیزات کامل به سراغ غارنودی در غار سراب امید آباد بروید.

در تمام نقاط این غار، انواع قندیل های بزرگ و کوچک وجود دارند که سبب وهم آلود شدن طبیعت داخل غار گردیده اند. مسیرهایی در این غار مشخص شده اند که باید از آن ها پیروی کنید و طبق آن ها پیش بروید. در طول مسیر خود، چشمه ای را با آب خنک و زلال را خواهید دید که سرچشمه آن از داخل غار می باشد. موقعیت قرارگیری این غار به گونه ایست که در فاصله 21 کیلومتری از شمال غرب شهر فارسان و 6 کیلومتری از شهر بابا حیدر واقع شده است؛ اما جزء جاهای دیدنی شهرکرد محسوب می گردد که گردشگران می توانند در صورت سفر به این شهر، از غار سراب امید آباد دیدن کنند.

آدرس غار سراب امید آباد: استان چهارمحال و بختیاری، 1 کیلومتری شمال غرب شهر فارسان، 6 کیلومتری شهر بابا حیدر، روستای امید آباد، غار سراب امید آباد

حمام خان

حمام خان که امروزه به عنوان یکی از دیدنی های شهرکرد از آن یاد می شود و بازدیدکنندگان زیادی به سراغ بازدید از آن می روند، نخستین حمام شهرکرد شناخته می شود که قدمت آن به دوره قاجار و سال 1270 هجری قمری می رسد. این حمام دارای بخش های سردر، سر بینه، شاه نشین و خزانه بوده و همچنین حمامی زنانه کنار این بنا وجود داشت که در حال حاضر هیچ اثری از آن وجود ندارد و احتمال می رود که تخریب شده است.

حمام تاریخی خان شهرکرد توسط محمدرضا خان ستوده بنا گردیده و به همین دلیل نام حمام خان را برای آن انتخاب کردند و تا کنون به همین نام شناخته می شود. حمام خان شهرکرد با مساحت 55 متر مربع از معماری و طراحی ساده ای برخوردار بوده و تزئینات زیادی در آن به کار نرفته اند؛ اما در عین سادگی از زیبایی خاصی برخوردار می باشد.

ساعت بازدید از حمام خان: از 9 تا 17

آدرس حمام خان: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، بلوار رهبر، خیابان باستان

پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد جاذبه ای طبیعی و گردشگری در میان تمام جاذبه های گردشگری می باشد که توجه بسیاری از طبیعت گردان را به خود جلب نموده و گردشگران زیادی برای گردش و لذت بردن از طبیعت به سراغ آن می روند. پارک ملی تنگه صیاد در ارتفاعات این استان و در محدوده کوه های فرخ شهر قرار گرفته و ارتفاع آن به 3 هزار متر از سطح دریا می رسد.

این منطقه به دلیل برخورداری از تپه ماهورهای متعدد، به عنوان بهترین زیستگاه برای جانوران مختلفی همچون قوچ و میش وحشی به شمار می رود. علاوه بر این جانوران، انواع پرندگان و پستانداران دیگر در این منطقه حضور دارند که این طبیعت را به عنوان محیط زندگی خود انتخاب کرده اند. پوشش گیاهی پارک ملی تنگه صاد بسیار متنوع می باشند.

پارک ملی تنگ صیاد همچون بهشتی سرسبز در مسیر شهرکرد به اصفهان قرار داشته و مناظر تماشایی و چشمنواز متنوعی در آن وجود دارند. در آخر نکته حائز اهمیت این است که از سال 1349 شکار هر نوع حیوانی در این منطقه ممنوع می باشد و به همین جهت به عنوان منطقه حفاظت شده پارک ملی تنگ صیاد شناخته می شود.

آدرس پارک ملی تنگ صیاد: استان چهارمحال و بختیاری، 45 کیلومتری شهرکرد

جاهای دیدنی شهرکرد

موزه باستان شناسی شهرکرد

شهرکرد مملو از موزه های تاریخی و تماشایی است که در نقاط مختلفی از این شهر جای گرفته اند و هر کدام از آن ها آثار تاریخی مختلفی را در خود جای داده اند. اگر به بازدید از موزه علاقه مند هستید، شهرکرد می تواند گزینه خوبی برای سفر و گردش شما محسوب گردد؛ چرا که انواع موزه های مختلف در این شهر وجود دارند. موزه باستان شناسی شهرکرد یکی از معروف ترین موزه های این شهر بوده که در ابتدا حمام قدیمی به نام حمام پرهیزکار بوده و پس از مدتی که متروک باقی ماند، با تغییر کاربری مواجه گردید و به موزه باستان شناسی تبدیل شد. حمام پرهیزگار متعلق به اواخر دوران پهلوی می رسد و در دهه 1320 هجری شمسی بنا گردید و در دهه 1330 هجری شمسی وقف شد.

موزه باستان شهرکرد شامل ابزار و ظروف متعلق به هزار دوم و پنجم پیش از میلاد، ابزارهای سنگی به جا مانده از دوران نوسنگی و مجسمه های گلی به جا مانده از 900 سال گذشته می شوند که هر یک از آن ها به نوبه خود تماشایی می باشند. ابزارها و وسایلی در این مجموعه دیده می شوند که برای ساخت آن ها از مهارت ها و تکنیک های خاصی استفاده شده اند. یک کتیبه میخی در موزه باستان شناسی شهرکرد وجود دارد که از دوره هخامنشیان به یادگار مانده است. اگر به موزه گردی علاقه مند هستید، موزه باستان شناسی را از میان جاذبه های دیدنی شهرکرد انتخاب کرده و به بازدید از آن اقدام نمایید.

آدرس موزه باستان شناسی شهرکرد: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ولیعصر، موزه باستان شناسی شهرکرد یا حمام پرهیزگار

راهنما سایت

آدرس

شماره تماس

هزینه بازدید

ساعات بازدید از این جاذبه

مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه