جاهای دیدنی رباط کریم

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

16 مرداد

قلعه سنگی رباط کریم

قلعه سنگی رباط کریم یا کاروانسرای سنگی رباط کریم از بناهای تاریخی رباط کریم است که قدمت آن به دوره سلجوقیان می رسد و از جاذبه های تاریخی رباط کریم به شمار می آید. رباط کریم که خود […]

جاهای دیدنی رباط کریم اغلب شامل جاذبه های تاریخی می شوند که قدمت آن ها به دوره های مختلفی از تاریخ ایران می رسند و بازدید از آن ها می تواند گردشگران را با تاریخ و تمدن غنی ایران در شهر تاریخی رباط کریم آشنا سازند. در واقع رباط کریم را می توان به عنوان یکی از تاریخی ترین شهرهای اطراف تهران به شمار آورد که آثار تاریخی و بناهای باستانی متعددی در آن وجود دارند. به همین جهت اغلب دیدنی های رباط کریم را می توان جزء جاذبه های تاریخی دانست. هر یک از شهرها و مناطق مختلف کشور، انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری مختلفی را در خود جای داده اند که از دوران مختلفی از تاریخ ایران به یادگار مانده اند و هر یک از آن ها گویای روایات مختلفی می باشند. در ادامه این بخش به آشنایی با انواع جاذبه های گردشگری رباط کریم خواهیم پرداخت؛ با لوکس ویلا همراه باشید.

رباط کریم کجاست و مسیر دسترسی

رباط کریم از تاریخی ترین شهرستان های اطراف تهران بوده که تنها 25 کیلومتر از بخش جنوب غربی تهران فاصله داشته و اغلب جاهای دیدنی رباط کریم جزء جاذبه های تاریخی و باستانی می باشند. رباط کریم وسعتی حدود 275 کیلومتر مربع از استان تهران را به خود اختصاص داده و دارای طول جغرافیایی 51:4 و عرض جغرافیایی 35:28 بوده و در ارتفاع 1.100 متری از سطح دریا واقع شده است.

شهرستان رباط کریم از ناحیه شمال خود به شهرستان شهریار، از شرق به شهرستان بهارستان، از غرب به شهرستان زرندیه و از جنوب به شهرستان های اسلامشهر و ری منتهی می گردد. مسیرهای دسترسی جاده ای رباط کریم شامل آزادراه تهران – ساوه، اتوبان تهران – قم، جاده ساوه و جاده رباط کریم – شهریار می باشند. برای دسترسی به رباط کریم از تهران بایستی ابتدا وارد اتوبان آزادگان شده و خود را به جاده احمدآباد مستوفی برسانید. در این جاده تا رسیدن به آزادراه تهران – ساوه به مسیر خود ادامه دهید و سپس وارد آزادراه تهران – ساوه شده و از طریق میدان آزادگان وارد بلوار یادگار شوید تا به راحتی به رباط کریم دسترسی پیدا کنید و در میان دیدنی های رباط کریم به گردش و بازدید بپردازید.

آدرس رباط کریم: استان تهران، شهرستان رباط کریم، 25 کیلومتری جنوب غربی تهران

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D35.47527156083047%2C%2051.08504797566609%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”][/vc_column][/vc_row][vc_column][/vc_column]

جاهای دیدنی رباط کریم

تاریخچه رباط کریم

رباط کریم را به عنوان شهر تپه های باستانی می شناسیم که در 35 کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده و بر اساس یافته های تاریخی که از این شهر به دست آمده اند، قدمت رباط کریم به حدود 6 هزار سال گذشته می رسد و مهمترین دلیلی که توانسته بر شهرت این منطقه بی افزاید، وجود آثار تاریخی و بناهای باستانی آن می باشند که در نقاط مختلفی از این شهر جای گرفته اند. هر یک از آثاری تاریخی و فرهنگی که در میان این شهر وجود دارند، مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد تا اوایل دوره معاصر می باشند و نظر بسیاری از تاریخ شناسان را به خود جلب نموده اند.

بسیاری از باستان شناسانی که به تحقیق و جستجو در این منطقه پرداخته اند، بر این عقیده هستند که در حوالی رباط کریم، شهر باستانی دیگری وجود داشته که بر اثر عوامل ناشناخته مدفون شده و امروزه اثری از آن باقی نمانده و همچنین قدمت آن به حدود 7 هزار سال گذشته می رسید. یکی از مهمترین عواملی که سبب شهرت بیشتر شهر رباط کریم در ایران شده بود، قرار گیری آن در مسیر جاده ابریشم و همچنین مسیرهای زیارتی خراسان به بغداد بوده است.

شهر رباط کریم در دوره قاجاریان دوره اوج خود را تجربه کرده بود؛ چرا که رودخانه های پرآب متعدد و باغ های سرسبز فراوانی در طبیعت آن وجود داشتند و همین موضوع توجه فتحعلی شاه قاجار را به خود جلب کرده بود. پس از آن که تهران توسط آقا محمد خان قاجار به عنوان پایتخت ایران انتخاب گردید، کاروانسراهای مختلفی در این منطقه ساخته شدند تا مسافران و کاروانیان بتوانند برای استراحت خود به سراغ آن ها بروند. به دلیل نزدیکی این منطقه به تهران، به مرور زمان بر اهمیت آن افزوده شد و جمعیت زیادی از دیگر شهرها به رباط کریم مهاجرت کردند و بر جمعیت آن نیز اضافه گردید و تنها حدود 25 کیلومتر از جنوب غرب تهران فاصله دارد.

تپه های تاریخی رباط کریم

همانطور که پیش تر اشاره شد، بیشترین دلیل شهرت شهر رباط کریم، تاریخچه و قدمت آن است که از حدود 6 هزار سال گذشته وجود داشته و انواع جاذبه های دیدنی رباط کریم شامل آثار تاریخی آن می شوند که هر یک از آن ها از دوره های مختلفی از تاریخ ایران در این شهر ساخته و امروزه به یادگار مانده اند. جاذبه ای که در این بخش از میان مکان های دیدنی رباط کریم می خواهیم به آشنایی با آن بپردازیم، تپه های تاریخی رباط کریم می باشند که در میان روستای تاریخی کیکاور و تپه باستانی یقه در محدوده شرق جاده رباط کریم – شهریار قرار گرفته اند.

ما با بازدید از جاذبه های تاریخی می توانیم با سرگذشت کشور خود در مناطق مختلف آشنا شویم که خوشبختانه شهرهایی نظیر رباط کریم در نزدیکی تهران وجود داشته و بهترین فرصت را برای تاریخ دوستان پایتخت نشین فراهم آورده تا در مدت زمان کوتاهی بتوانند به این شهر مراجعه نموده و از انواع جاهای دیدنی رباط کریم بازدید کنند. این تپه های تاریخی شامل 32 تپه می شون که از مهمترین آن ها می توان به تپه ده حسن اشاره نمود که قلعه های تاریخی نیز در آن دیده می شوند. همین موضوع باعث شده رباط کریم را به عنوان شهر تپه های باستانی بشناسیم.

آدرس تپه های تاریخی رباط کریم: استان تهران، رباط کریم

جاهای دیدنی رباط کریم

کاروانسرای حاج کمال یا فتحعلی شاه

کاروانسرای حاج کمال یا کاروانسرای فتحعلی شاه جاذبه ای تاریخی در میان جاهای دیدنی رباط کریم است که بر اساس اسناد و مدارکی که از این بنای تاریخی به دست آمده، قدمت آن به دوران قاجاریان تخمین زده شده و در سال 1245 هجری قمری و هم زمان با سلطنت فتحعلی شاه بوده که بر همین اساس نام فتحعلی شاه را برای آن انتخاب کرده اند. برای ساخت این بنای تاریخی از مصالحی نظیر ملاط محلی، آجر، خاک و گچ استفاده شده است.

ساختمان این کاروانسرا دارای مساحتی حدود 3.400 متر مربع بوده که 2.400 متر مربع از آن به زیربنا و 1000 متر مربع مابقی به صحن کاروانسرا اختصاص یافته است. در زمان های گذشته، کتیبه ای قدیمی در قسمت بالای سر در کاروانسرا وجود داشت که تاریخ اوایل قرن 13 هجری قمری بر روی آن حکاکی شده بود؛ اما امروزه خبری از آن کتیبه نیست. کاروانسرای حاج کمال رباط کریم از آن دسته دیدنی های رباط کریم است که تقریبا همیشه خلوت بوده و اگر جزء افرادی باشید که به گردش و بازدید در جاذبه های تاریخی علاقه دارید، می توانید از آرامشی که در این کاروانسرا وجود دارد، در هنگام بازدید خود لذت ببرید و در زمان به گذشته سفر کنید.

ساعت بازدید از کاروانسرای حاج کمال: 8 صبح تا 18 عصر

آدرس کاروانسرای حاج کمال: استان تهران، رباط کریم، محله بازارک

جاهای دیدنی رباط کریم

کاروانسرای سنگی

کاروانسرای سنگی یا قلعه سنگی از دیگر جاهای دیدنی رباط کریم بوده که به عنوان قدیمی ترین کاروانسرای فلات ایران شناخته می شود. دیوارهای این کاروانسرای تاریخی به قدری ضخیم بوده که قطر آن را می توان 2 برابر ارتفاع ساختمان های داخل کاروانسرا دانست. برای ساخت بنای کاروانسرای سنگی رباط کریم از سبک معماری مسجد جامع ساوه بهره گرفته شده که تنها تفاوت آن ها با یکدیگر اتاق های گنبد دار در فضاهای خالی گوشه های کاروانسرا می باشد.

کاروانسرای سنگی دارای بخش های مختلفی همچون اتاق ها، 3 ایوان در اطراف حیاط مرکزی و حیاط مرکزی می باشد که عرض هر کدام از این ایوان ها به حدود 5 متر می رسد. بر اساس بسیاری از تحقیقاتی که در میان این جاذبه تاریخی صورت پذیرفته اند، دریافته اند که قلعه سنگی و کاروانسرای سنگی هر دوی این بناها یکی بوده و با دو نام شناخته می شود. کاروانسرای سنگی رباط کریم در تاریخ 2 بهمن ماه 1382 باشماره 10822 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس کاروانسرای سنگی رباط کریم: استان تهران، رباط کریم

جاهای دیدنی رباط کریم

انبارهای یخی رباط کریم

انبارهای یخی رباط کریم که امروزه از آن ها به عنوان جاذبه های گردشگری رباط کریم یاد می شود، در زمان های گذشته از آن ها جهت تهیه یخ در فصل های بهار و تابستان استفاده می شد. در واقع انبارهای یخی به شکل مخروطی بوده و که ارتفاع آن ها حدود 6 تا 7 متر بوده و منطقه و کاروانیان یخ مورد نیاز خود را از آن ها تهیه می کردند. محلی های این منطقه انبارهای یخی را یخچال می نامیدند و تا حدود 30 سال گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند. در بسیاری از مناطق ایران برای تأمین یخ مورد نیاز در فصل های گرم سال نظیر بهار و تابستان، از انبارهای یخی استفاده می کردند و آن ها را از جنس گل و خشت می ساختند. قدمت انبارهای یخی رباط کریم به دوران زندیان و قاجاریان می رسد.

آدرس انبارهای یخی: استان تهران، رباط کریم

جاهای دیدنی رباط کریم

قلعه سنگی رباط کریم

قلعه های تاریخی کوچک و بزرگ زیادی در میان شهرهای مختلفی از ایران وجود دارند که هر کدام از آن ها از دوره به خصوصی به جا مانده اند و اغلب برای محافظت ساخته شده اند. یکی از قلعه هاری تاریخی تهران در میان شهر رباط کریم قرار داشته که به نام قلعه سنگی رباط کریم شناخته شده و در میان دیدنی های رباط کریم قرار گرفته است. این قلعه سنگی که از یادگارهای دوران سلجوقیان در شهر رباط کریم می باشد، در نزدیکی رودخانه شور و جنوب شهر جدید پرند واقع شده است. برای ساخت قلعه سنگی نیز همانند بسیاری دیگر از بناهای تاریخی از سبک معماری دوران اسلامی با چهار ایوان و یک حیاط مرکزی ساخته شده و 4 برج مدور در اطراف آن نیز وجود دارند.

هر یک از این چهار برج دارای قطری حدود 5 متر بوده و در نگاه اول شاید شما را به یاد ارگ کریم خان در شیراز بی اندازد. یک چاه آب نیز در قلعه سنگی وجود دارد که عمق آن حدود 40 متر می رسد. قلعه سنگی رباط کریم در زمان های گذشته به عنوان مکانی حکومتی مورد استفاده قرار می گرفت و از دو بخش مجزا تشکیل شده بود که یکی از این بخش ها ساختمان مرکزی و بخش دیگر نیز خود قلعه بود که ساختمان مرکزی متعلق به دوران ساسانیان و قلعه نیز متعلق به دوران آل بویه و اوایل اسلام می باشد.

آدرس قلعه سنگی رباط کریم: استان تهران، رباط کریم، 35 کیلومتری جنوب غرب تهران

جاهای دیدنی رباط کریم

آسیاب آبی رباط کریم

یکی از زیباترین آسیاب های ایران در رباط کریم قرار داشته که از معماری زیبایی بهره برده است. رباط کریم نیز همانند جاهای دیدنی شهریار، انواع جاذبه ها و بناهای تاریخی را در خود جای داده که اگر در میان جاذبه های گردشگری رباط کریم به دنبال جاذبه ای تاریخی باشید، گزینه های متعددی پیش روی شما قرار دارند که می توانید از آن ها دیدن کنید.

قدمت آسیاب آبی رباط کریم به دوران قاجار می رسد و فضای داخلی آن از بخش هایی همچون دو اتاق یا انباری، درگاه ورودی و دیوارهای آجری تشکیل شده که به لحاظ وسعت از وسیع ترین آسیاب آبی های ایران به شمار می رفت. تنوره آسیاب در اعماق زمین در بخش ضلع شمال غربی این بنای تاریخی قرار داشته است. برای ساخت بنای آسیاب آبی رباط کریم از مصالحی همچون آجر، گچ، گل، آهک و ساروج استفاده شده است. همچنین تزئینات زیبا و هنرمندانه ای برای آن به کار رفته و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس آسیاب آبی رباط کریم: استان تهران، رباط کریم، محله بازارک

جاهای دیدنی رباط کریم

تپه ده حسن

تپه ده حسن از تپه های تاریخی رباط کریم محسوب می شود که قدمت آن به دوران قاجاریان می رسد و یک دژ و قلاع نیز بر روی آن قرار گرفته اند. این تپه که امروزه جزء مناطق دیدنی رباط کریم به حساب می آید، در بخش شرقی رباط کریم واقع شده و در نزدیکی آن نیز یک زمین بازی برای کودکان ساخته شده که انواع وسایل سرگرم کننده در آن وجود دارند. تپه ده حسن با شماره 11068 در تاریخ 16 شهریور ماه سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس تپه ده حسن: استان تهران، رباط کریم، کمربندی ده حسن

جاهای دیدنی رباط کریم

پل بازارک

پل بازارک یکی دیگر از جاذبه های دیدنی رباط کریم است که بر روی رودخانه فصلی سیاه آب یا سیاب ساخته شده و در زمان های گذشته به لحاظ راه ارتباطی از اهمیت بالایی برخوردار بود. در زمان های قدیم که جاده های جدید احداث نشده بودند، زمانی که آب رودخانه جاری می شد، پل بازارک به عنوان تنها مسیر ارتباطی بین کاروانسرای حاج کمال در شرق رباط کریم با قلعه سنگی در غرب رباط کریم محسوب می شد. دو دهانه که یکی از آن ها بزرگ و دیگری کوچک بود، برای این پل در نظر گرفته شده بودند. قدمت پل بازارک رباط کریم به دوران قاجار می رسد و بسیاری از جاذبه ها و بناهای تاریخی که در این شهر ساخته شده اند، اغلب متعلق به دوران قاجاریان می باشند. پل بازارک رباط کریم در تاریخ 2 بهمن ماه 1382 با شماره 10819 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

آدرس پل بازارک: استان تهران، رباط کریم، محله بازارک، خیابان شهید مجید ناصری

جاهای دیدنی رباط کریم

امامزاده ابوطالب

شهرستان رباط کریم نیز همانند بسیاری دیگر از مناطق ایران، امامزاده های مختلفی را در خود جای داده که به عنوان مکان های دیدنی رباط کریم شناخته می شوند و بسیاری از اهالی رباط کریم برای حاجت روایی و عبادت به سراغ آن ها می روند. یکی از امامزاده های این شهر امامزاده ابوطالب است که در بخش مرکزی، دهستان امامزاده ابوطالب و روستای آدران قرار گرفته و سبک معماری آن به سه مرحله تقسیم می شود که دو مرحله از معماری آن به دوران قاجار و یک مرحله دیگر نیز متعلق به دوران بعد از قاجار می باشد.

بنای امامزاده ابوطالب از بخش های مختلفی نظیر ورودی، سردر، دو طاق نما و فضای هشتی تشکیل شده که فضای داخلی بنا نیز از نقشه چهار گوشه برخوردار بوده و یک گنبد کوچک سبز رنگ نیز برای آن در نظر گرفته شده است. اهالی رباط کریم ارزش و احترام زیادی برای این امامزاده قائل هستند. در فضای بیرونی این بقعه نیز یک قبرستان وجود دارد.

آدرس امامزاده ابوطالب: استان تهران، رباط کریم، بخش مرکزی، دهستان امامزاده ابوطالب، روستای آدران

جاهای دیدنی رباط کریم

امامزاده محمد تقی

امامزاده محمد تقی رباط کریم از قدیمی ترین امامزاده های این شهر بوده که در خیابان شهید ناصری واقع شده و از ساختمانی قدیمی برخوردار است و برای ساخت آن از سبک معماری اسلامی و معماری جدید دوره معاصر استفاده شده است. ساختمان اصلی امامزاده دارای ابعاد 6 × 6 متر مربعی بوده که پلان آن نیز به صورت مربعی بوده و یک گنبد کوچک و سبز رنگی بر روی بنای امامزاده قرار داده شده و قدمت بنایی که امروزه مشاهده می کنیم، متعلق به دهه 1350 هجری شمسی می باشد و در سال 1382 نیز یک ضریح جدید برای مزار ایشان نصب گردید. بسیاری از منابع بر این امر تأکید دارند که امامزاده محمد تقی از نوادگان امام باقر (ع) بوده است.

آدرس امامزاده محمد تقی: استان تهران، رباط کریم، ضلع جنوبی خیابان شهید محید ناصری

جاهای دیدنی رباط کریم

امامزاده علی اصغر

یکی دیگر از امامزاده های رباط کریم که امامزاده علی اصغر نام دارد، در بخش مرکزی و دهستان منجیل آباد واقع شده و دارای یک بنای قدیمی می باشد که فضای داخلی آن از پلان ترکیبی دایره ای و مستطیلی که به یکدیگر پیوند خورده اند تشکیل شده و یک گنبد سبز رنگ کوچکی بر روی بنای آن قرار گرفته است. بنای امامزاده علی اصغر متعلق به دوران قاجاریان بوده و امروزه از جاهای دیدنی رباط کریم و اماکن مذهبی این شهر به شمار می آید.

از آنجایی که بنای این امامزاده همانند بسیاری دیگر از بناهای تاریخی که بر اثر گذر زمان طولانی با تخریب مواجه گردیده اند، در سال های مورد بازسازی قرار گرفته و یک ایوان در ضلع شمالی ساختمان اصلی و یک اتاق در ضلع شرقی نیز به این مجموعه اضافه گردیده و محوطه خارجی این امامزاده نیز به قبرستان تبدیل شده است.

آدرس امامزاده علی اصغر: استان تهران، رباط کریم، ضلع جنوبی روستای آلار چهار دانگ، حدود 100 متری شمال آزادراه تهران – ساوه

امامزاده عماد رباط کریم

امامزاده عماد از بزرگترین و پرطرفدارترین امامزاده های رباط کریم است که در خیابان بخشداری واقع شده و بسیاری از اسناد و مدارک نشان می دهند که ایشان از نوادگان امام جواد بوده و نزد اهالی رباط کریم از اهمیت بالایی برخوردار است و برای این امامزاده ارزش و احترام زیادی قائل می باشند. امامزاده عماد یا عمادالدین که امروزه جزء جاذبه های دیدنی رباط کریم به حساب می آید و قدمت زیادی را پشت سر گذاشته است، بازسازی هایی بر روی آن انجام شده اند که سبب گردیده از معماری دوره معاصر بهره مند شود و پلان آن را به سبک چلیپایی طراحی نموده اند و گنبد امامزاده در مرکز بنا قرار گرفته و توسط کاشی کاری های زیبایی آن را مزین نموده اند.

گنبد بزرگ امامزاده عمادالدین توسط کاشی های زرد و فیروزه ای رنگ مزین شده و عبارت مقدس لااله الاالله با رنگ زرد بر روی آن به چشم می خورد. بخش های دیگر بنای امامزاده عمادالدین رباط کریم توسط کتیبه های کاشی کاری مزین گردیده اند که نوشته هایی با خط نستعلیق و معلقی بر روی آن ها دیده می شود. همچنین بخشی از امامزاده عماد به بخش گلزار مطهر شهدای امامزاده عماد تعلق یافته که مزار شهیدانی در آن وجود دارند که زائران به این بخش نیز مراجعه می کنند و فاتحه ای برای شهیدان تلاوت می کنند. در محوطه بیرونی امامزاده نیز که یک قبرستان وجود دارد، سنگ مزارهای زیادی دیده می شوند.

آدرس امامزاده عماد: استان تهران، رباط کریم، بخش مرکزی، خیابان بخشداری، کنار مدرسه دبستان نمونه مردمی

جاهای دیدنی رباط کریم

امامزاده ابراهیم رباط کریم

همانطور که می دانیم، اغلب جاهای دیدنی رباط کریم جزء بناهای تاریخی و آثار باستانی بوده که هر یک از آن ها متعلق به دوره های پیشین از تاریخ ایران بوده اند و تا به امروز باقی مانده اند و امروزه از آن ها به عنوان جاذبه های تاریخی یاد می شود. امامزاده ابراهیم مکانی مذهبی در میان دیدنی های رباط کریم بوده که در دهستان دهن آباد جای گرفته و دارای یک بنای آجری و زیبا می باشد. همچنین گنبد امامزاده نیز به لحاظ معماری و رنگ نیز با بنای اصلی امامزاده همخوانی داشته و اطراف امامزاده سنگفرش شده است و از زیباترین امامزاده های رباط کریم به شمار می آید.

آدرس امامزاده ابراهیم: استان تهران، رباط کریم، بخش مرکزی، دهستان وهن آباد، روستای نوده

امامزادگان هادی و مهدی

امامزاده های مختلفی در رباط کریم وجود دارند که اهالی این شهر برای زیارت، عبادت و حاجت روایی به آن ها مراجعه می کنند. یکی دیگر از امامزاده های رباط کریم که جزء دیدنی های رباط کریم محسوب می شوند، امامزادگان هادی و مهدی بوده که در بخش مرکزی، دهستان منجیل آباد و روستای یقه واقع شده است. قدمت ساختمان اصلی آستان مقدس امامزادگان هادی و مهدی متعلق به دوران قاجار بوده و از پلان دایره ای بهره می برد و در بخش مرتفع تری از سطح زمین قرار گرفته است.

از آنجایی که ساختمان این امامزاده قدیمی بوده و در طول مدت زمان، آسیب هایی به آن وارد شده بودند، مرمت هایی در آن صورت پذیرفتند که یکی از آن ها مربوط به اضافه کردن دیوارهای پشت بند در چهار سمت بنا بود که از رانش دیوارها بر اثر فشارهای وارده از گنبد به بنا جلوگیری کنند. در زمان های گذشته ورودی اصلی امامزادگان هادی و مهدی در ضلع جنوبی آن بود و بر اثر مرمت و بازسازی هایی که در آن انجام شدند، ورودی امامزاده به درگاه ایوان جدید منتقل گردید و زائران می توانند برای ورود به امامزاده از این ورودی استفاده نمایند.

آدرس امامزادگان هادی و مهدی: استان تهران، رباط کریم، بخش مرکزی، دهستان منجیل آباد، روستای یقه

جاهای دیدنی رباط کریم

تپه تاریخی کیکاور

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رباط کریم، تپه های تاریخی آن می باشند. تپه تاریخی کیکاور از تپه های تاریخی رباط کریم به شمار آمده که قدمت آن به دوران تاریخ بعد از اسلام بازمی گردد و مربوط به 6 هزار سال گذشته می شود. هر کدام از آثار تاریخی که در شهرستان رباط کریم وجود دارند، به لحاظ تاریخی، معماری و فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و توجه بسیاری از تاریخ شناسان را به خود جلب می کنند. تپه تاریخی کیکاور که از نظر تاریخی دارای اهمیت بوده و از جاذبه های گردشگری رباط کریم محسوب می شود، در کیلومتر 24 بزرگراه تهران – ساوه قرار داشته و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس تپه تاریخی کیکاور: استان تهران، رباط کریم، کیلومتر 24 بزرگراه تهران – ساوه، روستای تاریخی کیکاور

جاهای دیدنی رباط کریم

صنایع دستی رباط کریم

رباط کریم نیز همانند اغلب نقاط کشور دارای هنر و صنایع دستی متنوعی می باشد که مخصوص به خود بوده و اهالی این شهرستان به هنرهایی نظیر شیشه گری دستی و نقش برجسته سفال و آهنگری اشاره نمود که انواع صنایع دستی زیبا و پرطرفدار را تهیه می کنند.

روستای کیکاور

روستایی تاریخی به نام روستای کیکاور در بین جاهای دیدنی رباط کریم شناخته می شود که بیشترین شهرت آن مربوط به تپه باستانی کیکاور است که در آن جای گرفته و از بافتی تاریخی و قدیمی بهره می برد. مسجد جامعی هم در میان این روستا قرار داشته که اهالی روستای کیکاور برای اقامه نماز به آن مراجعه می کنند.

آدرس روستای کیکاور: استان تهران، رباط کریم، کیلومتر 24 بزرگراه تهران – ساوه

بوستان عطر یاس

پارک ها، شهربازی ها و فضاهای سبز از بهترین جاذبه های گردشگری برای کودکان و بزرگسالان به حساب می آید که خانواده ها به راحتی می توانند با مراجعه به این جاذبه ها در کنار یکدیگر از تفریح و گردش لذت ببرند. یک بوستان زیبا و تماشایی در میان جاذبه های گردشگری رباط کریم جای گرفته که با نام بوستان عطر یاس شناخته می شود و یک شهربازی با وسایل سرگرم کننده متنوع در آن قرار دارد. بوستان عطر یاس رباط کریم دارای چندین آلاچیق در نقاط مختلف خود بوده که اهالی رباط کریم برای آخر هفته ها و تعطیلات خود به سراغ آن می روند و آلاچیق ها را برای استراحت خود انتخاب می کنند. همچنین انواع درختان سرسبز کوتاه و بلند در طبیعت این بوستان وجود دارند که بر تلطیف هوای داخل پارک تأثیر به سزایی دارند. شهربازی عطر یاس نیز دارای بازی های سرگرم کننده و مختلفی است که کودکان می توانند لحظات شاد و هیجان انگیزی را در آن سپری کنند.

آدرس بوستان عطر یاس: استان تهران، رباط کریم، بلوار امام خمینی

جاهای دیدنی رباط کریم

پارک آبشناسان

پارک آبشناسان در بلوار پیامبر اعظم رباط کریم جای گرفته که از جاذبه های دیدنی رباط کریم شناخته شده و از بهترین پارک ها برای گذراندن اوقات فراغت به شمار می رود. عصرها بسیاری از اهالی این شهرستان برای سپری کردن اوقات فراغت خود به سراغ پارک آبشناسان می روند. فضاهای مناسبی برای پیاده روی و دوچرخه سواری در این بوستان در نظر گرفته شده اند و همچنین نیمکت هایی برای استراحت وجود دارند.

در گوشه ای از این پارک یک زمین بازی کوچک قرار گرفته که وسایل بازی مختلفی برای کودکان در آن وجود دارند و از آنجایی که این بوستان از بوستان های محلی رباط کریم به شمار می آید، اگر عصرهای تابستان به سراغ پارک آبشناسان بروید، با انبوه زیادی از کودکان به همراه خانواده هایشان مواجه می شوید که برای گذراندن اوقات فراغت خود به این پارک آمده اند.

آدرس پارک آبشناسان: استان تهران، رباط کریم، باکری، بلوار پیامبر اعظم

جاهای دیدنی رباط کریم

پارک گل نرگس

پارک گل نرگش از قدیمی ترین پارک های رباط کریم بوده که از فضای سرسبز گل کاری و درخت کاری شده، زمین بازی کودکان، نیمکت و غیره بهره می برد که اهالی مناطق اطراف می توانند برای استراحت و دورهمی به همراه دوستان و خانواده خود به این پارک مراجعه کنند. پارک گل نرگس که از بهترین پارک ها و جاهای دیدنی رباط کریم به شمار می آید، وسایل ورزشی عمومی مختلفی در آن وجود دارند که افراد می توانند برای ورزش از آن ها استفاده کنند. افراد زیادی از اهالی رباط کریم برای سپری کردن اوقات فراغت خود، این بوستان را انتخاب کرده و سراغ آن می روند. همچنین در بخش هایی از این بوستان گل های نرگس زیادی کاشته شده که عطر خوش آن ها در میان فضای پارک پیچیده و فضا را عطرآگین می کنند.

آدرس پارک گل نرگس: استان تهران، رباط کریم، بلوار امام خمینی، فدائیان

جاهای دیدنی رباط کریم

خانه بازی شکرخان

خانه بازی شکرخان یک مرکز تفریحی برای کودکان بوده که به صورت یک مکان سرپوشیده است و انواع بازی های سرگرم کننده و هیجان انگیز در آن وجود دارند و کودکان می توانند ساعات لذت بخش و دلنشینی را در خانه بازی شکر خان که از بهترین دیدنی های رباط کریم برای کودکان به حساب می آید، سپری کنند.

آدرس خانه بازی شکرخان: استان تهران، رباط کریم، حسن آباد، خیابان شهید پژمان، بهشتی، بین لاله 8 و 9

روستای علی آباد

روستاهای مختلفی در میان شهرستان رباط کریم وجود دارند که جزء روستاهای مسکونی به حساب آمده و افراد زیادی در خانه های آن ها سکونت دارند. یکی دیگر از روستاهای رباط کریم روستای علی آباد می باشد که در بخش مرکزی این شهرستان واقع شده و از جاهای دیدنی رباط کریم محسوب می شود. بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1395 در روستای علی آباد رباط کریم انجام شد، جمعیت این روستا 868 نفر گزارش شد و از کم جمعیت ترین روستاهای رباط کریم به شمار می آید.

آدرس روستای علی آباد رباط کریم: استان تهران، رباط کریم، بخش مرکزی، دهستان وهن آباد، روستای علی آباد

روستای آدران

یکی از روستاهای رباط کریم در دهستان امامزاده ابوطالب جای گرفته که از روستاهای مسکونی این شهرستان بوده و جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری در سال 1395 برابر 2.322 نفر گزارش شده است. روستای آدران از تاریخی ترین روستاهای رباط کریم بوده که برخی از جاذبه های تاریخی رباط کریم را در خود جای داده که می توان به قلعه ای تاریخی اشاره نمود که تنها مخروبه هایی از آن باقی مانده اند. از دیگر بقایای تاریخی که در این روستا وجود دارند، حمام، امامزاده ابوطالب، انبار ذخیره غله، عمارت کلاه فرنگی و غیره می باشند.

قدمت روستای آدران به دوره قاجاریان می رسد که به دستور میرزا آقاخان نوری، صدر اعظم ناصرالدین شاه طرح اولیه آن صادر شده بود و یکی از زیباترین و مدرن ترین شهرهای آن دوره محسوب می شد. بسیاری از منابع بر این عقیده هستند که ناصرالدین شاه 2 مرتبه از این روستا دیدن کرده است. لذا روستای آدران که امروزه از جاهای دیدنی رباط کریم شناخته می شود، یادگاری از دوران قاجاریان در دوره ناصرالدین شاه می باشد.

آدرس روستای آدران: استان تهران، رباط کریم، روستای آدران

روستای الارد

روستای الارد در بخش مرکزی شهرستان رباط کریم واقع شده که در ارتفاع 1.120 متری از سطح زمین قرار دارد. روستای پرندک نیز در فاصله نزدیکی از روستای الارد قرار گرفته و اراضی هر دوی آن ها به یکدیگر پیوند خورده و از همین رو، روستای الارد و پرندک توسط شهرداری الارد مدیریت می شوند. از آنجایی که روستای الارد از خاک حاصلخیز بهره می برد، در زمان های گذشته صنعت کشاورزی در آن بسیار رواج داشت و اغلب اهالی این روستا مشغول به فعالیت های کشاورزی بودند.

اما به مرور زمان بسیاری از اهالی روستای الارد به شهرهای دیگر مهاجرت کردند و از رونق روستا و شغل هایی همچون کشاورزی و دامپروری کاسته شد. روستای الارد که امروزه از جاذبه های گردشگری رباط کریم به شمار می آید، در سال 1395 سرشماری در آن انجام شد، جمعیت آن 11.616 نفر گزارش شده است.

آدرس روستای الارد: استان تهران، رباط کریم، بخش مرکزی، دهستان منجیل آباد، روستای الارد

روستای سفیدار

روستای سفیدار رباط کریم از شهرک های مسکونی در این شهرستان بوده که در دهستان منجیل آباد واقع شده و خانوارهای زیادی در آن زندگی می کنند. طبق آخرین سرشماری که در سال 1395 در این شهرک صورت پذیرفت، جمعیت آن 6.529 نفر گزارش داده شد. شهرک سفیدار رباط کریم دارای امکانات رفاهی اولیه بوده و به همین جهت زندگی را برای اهالی آن آسان نموده که می توان به شبکه سراسری برق، مسجد، گاز لوله کشی، آب لوله کشی، دسترسی به اینترنت، حمام عمومی، نانوایی، بقالی و دسترسی به وسایل نقلیه عمومی اشاره نمود.

آدرس روستای سفیدار: استان تهران، رباط کریم، بخش مرکزی، دهستان منجیل آباد، روستای سفیدار

جاهای دیدنی رباط کریم

روستای انجم آباد

روستاهای زیادی در شهرستان رباط کریم جای گرفته اند که در زمان های گذشته جمعیت ساکن در آن ها بسیار زیاد بودند و زمان هر چه رو به جلو رفت، از جمعیت آن ها کاسته شد و بسیاری از آن ها به سمت شهرهای بزرگ تر مهاجرت کردند و امروزه جمعیت کمی در آن ها زندگی می کنند. روستای دیگری به نام روستای انجم آباد در بخش مرکزی شهرستان رباط کریم واقع شده است. در سال 1395 عملیات سرشماری در این روستا انجام گردید که جمعیت آن برابر با 3.972 نفر گزارش شد.

آدرس روستای انجم آباد: استان تهران، رباط کریم، بخش مرکزی، دهستان منجیل آباد، روستای انجم آباد

روستای پیغمبر

روستای پیغمبر از روستاهای مسکونی رباط کریم است که از توابع بخش مرکزی این شهرستان به حساب می آید. روستاهای زیادی در شهرستان رباط کریم وجود دارند که در حال حاضر از جاهای دیدنی رباط کریم محسوب شده که روستای پیغمبر نیز از این دسته روستاها به شمار می آید. در سال 1395 در این روستا سرشماری انجام شد که جمعیت آن برابر با 1.980 نفر گزارش شد.

آدرس روستای پیغمبر: استان تهران، رباط کریم، بخش مرکزی، دهستان منجیل آباد، روستای پیغمبر

سایر روستاهای رباط کریم

  • روستای حسین آباد ینگجه
  • روستای شهرآباد ایلات
  • روستای حصار مهتر
  • روستای کاظم آباد
  • روستای شهرستانک
  • روستای حکیم آباد
  • روستای شهرک یرندک
  • روستای نوده
  • روستای کیگاور