پارک نیاوران تهران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

تهران دارای بوستان های زیادی است که می توانید از هر کدام که تمایل داشتید استفاده نمایید. پارک نیاوران از آن دست پارک هایی است که تعداد زیادی از مردم را به سمت خود جذب کرده و محل مناسبی است برای گردش و تفریح در کنار عزیزان. در این مقاله به سراغ معرفی پارک نیاوران تهران رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پارک نیاوران کجاست

از آن جا این پارک در منطقه نیاوران تهران قرار گرفته شما ابتدا باید خود را به این ناحیه برسانید. بعد از آن می وانید به سمت میدان نیاوران حرکت کنید و بعد از رسیدن به میدان به طرف جنوب شرقی و خیابان باهنر برانید. این راه را کمی ادامه دهید تا وارد خیابان پاسداران شوید. کمی بعد از ورود به پاسداران می توانید پارک نیاوران را که در سمت چپ شما قرار گرفته ببینید.

مسیر گفته شده از میدان نیاوران (میدان باهنر) تا بوستان نیاوران کمتر از 350 متر بوده و شما در حدود 2 دقیقه در راه خواهید بود. در هر جایی از تهران که بودید نیز می توانید از طریق لوکیشن زیر خود را به آسانی با نقشه به مقصد برسانید کافیست بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کرده و اینترنت همراه و لوکیشن گوشی خود را روشن نمایید.

آدرس پارک نیاوران: تهران، نیاوران، میدان نیاوران، انتهای خیابان پاسداران

پارک نیاوران

مسیر های دسترسی به بوستان نیاوران

اگر تمایل داشتید به غیر از خودروی شخصی که مسیر آن پیش تر برایتان گفته شد از گزینه های دیگر بهره ببرید می توانید اطلاعات لازم درباره آن ها را در ادامه به دست آورید تا بدون تحمل رانندگی در ترافیک بتوانید به آسانی خود را به مقصد برسانید. در ادامه می توانید با برخی از مسیر های دسترسی آشنا شوید.

مسیر دسترسی به پارک نیاوران با مترو

اگر تصمیم داشتید با مترو به این پارک برسید باید از خط یک استفاده نمایید تا به ایستگاه تجریش برسید. در این ایستگاه پیاده شده و با کمی پیاده روی در حدود 3 الی 6 دقیقه به طرف میدان قدس بروید. از این میدان با یک تاکسی می توانید به آسانی به مقصدتان برسید. لازم به ذکر است این مسیر تا پارک نیاوران مسافتی 4 کیلومتری داشته که اگر تمایل به پیاده روی داشته باشید نیز می توانید بدون تاکسی روانه مقصد شوید. از دیگر ایستگاه هایی که می توانید از آن استفاده نمایید، ایستگاه مترو نوبنیاد می باشد.

مسیر دسترسی به پارک نیاوران با اتوبوس

برای رفتن به بوستان نیاوران می توانید از اتوبوس نیز استفاده نمایید تا به آسانی به مقصدتان وارد شوید. بدین منظور می توانید از خطوط تجریش-دارآباد، بلوارصبا-ازگل، رسالت-قدس شوید که همه آن ها در نهایت شما را به میدان نیاوران خواهند آورد تا ادامه مسیر را بتوانید به آسانی تا مقصد بروید. هم چنین اتوبوس های تندرو نیز می توانند شما را به آسانی تا مقصد همراهی کنند. بدین منظور باید سوار خط راه آهن- تجریش شوید و در میدان تجریش پیاده شده و با تاکسی های میدان قدس ادامه مسیر را بپیمایید. این دو مورد ارزان ترین گزینه هایی هستند که می وانید با استفاده از آن ها خود را به مقصد برسانید.

درباره پارک نیاوران

همان طور که به آن اشاره شد تهران به عنوان پایتخت همیشه محلی برای ترقی در بخش ها و امکانات مختلف آن بوده و پادشاهان زیادی برای ترقی آن اقداماتی مهم انجام داده اند. یکی از بهترین تفریحات تهران که در دوران پهلوی دوم و به سال 1348 احداث شد، بوستان نیاوران می باشد. این بوستان در منطقه نیاوران واقع در شمال شرقی تهران است و دارای دو ورودی می باشد که از سمت شمالی و جنوبی بوستان قابل استفاده هستند. هم چنین یک در غربی نیز وجود دارد تا افراد از کنار درختی کهن سال وارد این پارک شوند.

طراحی این پارک شامل پله ها و طبقه های مختلفی می شود و درواقع زیبایی پارک از آن هاست. این طراحی مختص بخش خاصی نیست و شما می توانید در قسمت های مختلف پارک آن را تماشا نمایید. از سال 1379 برای آبیاری درختان و پوشش گیاهی این پارک دیگر از آب استخرها استفاده نشد و به جای آن از آب قنات بهره بردند. از دیدنی های بوستان نیاورن می توان به دریاچه موجود در آن اشاره کرد که وجود لاک پشت، مرغابی و ماهی های درون آن زیبایی دریاچه را چند برابر کرده است.

از دیگر دیدنی های این پارک می توان به وجود یک چنار کهنسال اشاره نمود که سن آن مربوط به بیش از 150 سال پیش می باشد و به عنوان یکی از بلند ترین و قدیمی ترین چنارهای تهران به شمار می رود و ارتفاع آن بیشتر از 19 متر است. از جمله گیاهان و درختان دیگر مجموعه پارک نیاوران تهران می توان به سدروس، نوئل، میخک هندی، اقاقیا، بید مجنون، گیلاس، چرم لیفه، کورنوس، کاج و… اشاره نمود. این پارک یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تهران نیز به حساب می آید که در سفر به این شهر نباید آن را از دست بدهید.

پارک نیاوران

نقشه بوستان نیاوران

این بوستان در سال 1348 به دستور شاه در منطقه نیاوران تاسیس شد و نقشه آن توسط مهندسان و طراحان زبده انگلیسی به مرحله اجرا درآمد. هم چنین معماری به کار رفته در این پارک نیز به دست سردار افخمی انجام گرفت. محدوده ای که در این پارک برای گل کاری در نظر گرفته شد مساحتی معادل 8000 متر مربع می باشد و چمن کاری به کار رفته در بوستان نیز 20000 متر مربع را پوشش می دهد که در آن می توانید درختان مختلفی که انواع آن پیش تر معرفی شدند را تماشا نمایید. هم چنین 3320 متر مربع نیز مختص آب نماهای به کار رفته در پارک می باشد که بزرگ بوده و بسیار دیدنی هستند.

مساحت پارک نیاوران

یکی از مواردی که معمولا در پارک های قدیمی تهران مطرح می باشد، مساحت می باشد. پارک هایی که در زمان های قدیم ساخته شده اند مساحت بالایی دارند و به همین دلیل می توان گفت بوستان نیاوران در زمره بوستان هایی است که مساحت بالایی دارد. مساحت بوستان نیاوران 62000 متر مربع می باشد که مواردی که در آن به کار رفته پیش تر به آن ها اشاره شد.

بخش های موجود در پارک نیاوران

  • آمفی تئاتر
  • سالن ورزشی خانم ها
  • کتاب خانه
  • زمین اسکیت
  • زمین والیبال
  • زمین مختص اسب سواری
  • زمین مخصوص کودکان
  • فرهنگسرای نیاوران
  • چهار استخر
  • بخش مربوط به تیراندازی
  • نمازخانه

فرهنگسرای بوستان نیاوران

امکانات و تفریحات بوستان نیاوران

این پارک نیز همانند دیگر پارک های تهران دارای تفریحات مختلفی می باشد که مناسب برای نوجوانا یا خانواده هاست. از جمله این موارد که با مراجعه به بوستان نیاوران می توانید از آن ها استفاده کنید می توان به کتابخانه، آمفی تئاتر، باشگاه تیراندازی، چهار استخر، آلاچیق برای پیک نیک، محلی برای بازی کودکان، میز های تنیس، محلی برای ورزش و دستگاه های بدنسازی، میز های شطرنج و… اشاره نمود. هم چنین بخشی از بوستان نیز مختص یادگیری زبان و آکادمی کانون زبان می باشد که اگر شهروند تهران هستید می توانید از آن استفاده نمایید.

این امکانات و تفریحات در پارک نیاوران باعث شده تا علاوه بر کاربری یک پارک بتوان استفاده های دیگر نیز از آن داشت. بنابراین بهتر است همانند پارک ساعی در سفر به تهران از این بوستان نیز استفاده نمایید. علاوه بر تمامی موارد گفته شده می توان به وجود یک سری موارد دیگر نیز اشاره کرد که در این بوستان در جریان هستند:

یادگیری اسکیت

یکی از مواردی که اگر اهل تهران باشید می توانید برای آن در بوستان نیاوران اقدام نمایید، یادگیری اسکیت توسط کسانی است که در حال آموزش این ورزش هستند. یکی از مواردی که درباره این پارک می توان به آن اشاره نمود، زیمین اسب سواری و زمین مربوط به اسکیت بود که در گذشته کارایی زیادی بین مراجعه کننده ها داشت. در همان زمان ساخت بوستان، یک مجموعه ورزشی به نام شهدای نیاوران و هم چنین یک استخر برای پارک احداث شدند. در این دو مورد رشته های ورزشی مختلفی به افراد آموزش داده می شد. هم اکنون نیز می توانید برای آموختن اسکیت به این پارک مراجعه نمایید.

فرهنگسرای نیاوران

یکی از مهم ترین بخش های بوستان نیاوران که می توانید برای رفتن به آن اقدام کنید، فرهنگسرای نیاوران می باشد. در این فرهنگسرا رویداد های مهمی انجام می شود که یکی ز آن ها مربوط به اجراهای مختلف تئاتر می باشد. شما می وانید برای تماشای تئاتر مورد نظرتان به این پارک مراجعه نمایید.

ورزش های گروهی

یک سری از ورزش های دسته جمعی در این پارک اجرا می شوند که از بین آن ها می توان به ورزش صبحگاهی اشاره نمود. عده ای دور هم جمع شده و برای نشاط و سلامتی خود اقدام به ورزش های گروهی می کنند. اگر صبح ها به این پارک بروید می توانید افراد زیادی را در سنین مختلف ببینید که برای ورزش به این پارک مراجعه کرده اند.

کافه بوستان نیاوران

در درون این پارک می توانید برای صرف غذا یا یک نوشیدنی خوش طعم به کافه مراجعه کنید. کافه قرار رگفته در این پارک می تواند به شما کمک کند تا آن چه نیاز دارید را برای خود تهیه نمایید. اگر تمایل داشتید به کافه پارک نیاوران مراجعه کنید می توانید به قسمت شرقی پارک بروید.

بهترین زمان مراجعه به پارک نیاوران

اگر قصد داشتید به تهران سفر کنید بهتر است در زمانی اقدام نمایید که قادر به استفاده از پارک های تهران باشید. بدین منظور بهترین زمان سفر به تهران و هم چنین بهترین زمان مراجعه به پارک های تهران اوایل پاییز و اوایل بهر می باشد که هم هوای تهران از گرمای بیش از حد به دور است و هم جمعیت مسافران کاسته شده. پارک ها به دلیل وجود درختان و فضای بازی که دارند معمولا در زمستان کاربرد زیادی نداشته و این فصل تنها برای نوشیدن یک چای در پارک مناسب می باشد و نه بیشتر.

هم چنین در تابستان نیز به دلیل گرمای بسیار زیادی که بر شهر حاکم است معمولا مردم سعی می کنند از خانه ها یا اتومبیل هایشان خارج نشوند. ولی هستند کسانی که شب های تابستان را برای پیک نیک چند ساعته در پارک های تهران انتخاب می کنند و به همین دلیل شما نیز می توانید شب های تابستان برای رفتن به پارک نیاوران اقدام کنید.

بوستان نیاوران

معماری پارک نیاوران

در اوایل سال 1340 و با ورود به این دهه به دلیل حضور خانواده سلطنتی در کاخ نیاوران، زمین های اطراف کاخ که با نام صاحبقرانیه شناخته می شدند، از صاحبان آن که بازماندگان قاجار بودند، خریداری شدند و در اختیار شهرداری قرار گرفتند. این زمین ها بعد ها به دستور شاه و در سال 1348 پارک نیاوران احداث شد. محمد علی سردار افخمی که یکی از استادان دانشگاه تهران بود، به عنوان یکی از پیش روهای عرصه معماری در ایران، معماری این پارک را بر عهده گرفت تا بر طبق یک نقشه از مهندسین انگلیسی معماری مخصوص خود را برای این پارک به اجرا درآورد.

از دیگر بناهایی که ایشان معماری آن ها را بر عهده داشت می توان به تئاتر شهر اشاره کرد. این پارک طراحی خود را از معماری باغ ایرانی الهام گرفته و پلکانی شدن آن سبب شده تا جریان گرفتن آب و قرینه سازی های به کار رفته در بوستان بیشتر رخ نمایی کنند. شما در این پارک می توانید در کنار معماری و طراحی ویژه به کار رفته، انواع آب نما و استخرها را نیز تماشا کنید که در کنار حوض ها و جوی ها فضای دل نشینی را به وجود آورده اند.

اطلاعات تکمیلی درباره پارک نیاوران

اگر تمایل داشتید به این پارک مراجعه نمایید بهتر است ابتدا یک سری اطلاعات درباره بوستان نیاوران به دست آورید و بعد برای رفتن به آن اقدام نمایید. این اطلاعات شامل موارد زیر می شود:

تایم فعالیت پارک نیاوران: همه روزه به صورت شبانه روزی

شماره تماس: 26119561-021

شماره تماس ورزشگاه نیاوران: 22832170-021

شماره تماس آکادمی زبان: 22283343-021

سوالات متداول

پارک نیاوران کجاست؟

این پارک انتهای خیابان پاسداران تهران قرار گرفته است.

مهم ترین بخش های پارک نیاوران کدام موارد هستند؟

آمفی تئاتر، زمین اسکیت، زمین والیبال، سالن ورزشی مخصوص بانوان و...

ساعت کاری پارک نیاوران چه زمانی می باشد؟

در تمامی اوقات شبانه روز می توان به این پارک مراجعه نمود.

پارک نیاوران تهران در چه سالی احداث شد؟

این پارک در سال 1348 افتتاح گشت.

[html_block id=”71040″]

راهنما سایت

آدرس

تهران، نیاوران، میدان نیاوران، انتهای خیابان پاسداران

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه